Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA DE MEDI AMBIENT I TERRITORI
Núm. 266949
Resolució del president de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears per la qual es formula l’informe d’impacte ambiental sobre el projecte de reparcel·lació/compensació de la UA34 Sant Bartomeu del pla de reconversió de la Platja de Palma, Llucmajor, Mallorca (Exp. 104a/2022)
Vist l'informe tècnic amb proposta de resolució de dia 21 de febrer de 2023, i d'acord amb l'article 8.1.a) del Decret 3/2022, de 28 de febrer, pel qual s'aproven l'organització, les funcions i el règim jurídic de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears (CMAIB) (BOIB núm. 31 d'1 de març de 2022),
RESOLC FORMULAR:
L'informe d'impacte ambiental sobre el reparcel·lació/compensació de la UA34 Sant Bartomeu del pla de reconversió de la Platja de Palma, Llucmajor, Mallorca, en els termes següents:
1 Determinació de subjecció a avaluació ambiental i tramitació
El projecte es tramita com una AIA simplificada segons el Decret legislatiu 1/2020, de 28 d'agost, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei d'avaluació ambiental de les Illes Balears (BOIB Núm. 150, del 29 d'agost de 2020) i està inclòs en l'Annex II “Projectes sotmesos a avaluació d'impacte ambiental simplificada”, en concret al grup 4 «Projectes d'infraestructures» apartat 1 «Projectes d'urbanització en general i els projectes de dotacions de serveis en polígons industrials». La tramitació a seguir és la que s'estableix a l'article 45 i següents de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'Avaluació Ambiental que regula el procediment simplificat de l'avaluació ambiental de projectes.
-Descripció i ubicació del projecte
L'objecte d'aquest projecte d'urbanització és la definició de les actuacions necessàries per a l'execució de la urbanització de l'àrea corresponent a l'àmbit de gestió de la UA 34 Sant Bartomeu de s'Arenal, del Pla Especial de Reconversió de la Platja de Palma (PRI), en el terme de Llucmajor que té una superfície de 17.685 m2. L'objecte d'aquest projecte d'urbanització és la definició de les actuacions necessàries per a l'execució de la urbanització de l'àrea corresponent a l'àmbit d'acord amb les seves determinacions.
La finalitat d'aquest projecte és el futur desenvolupament de terrenys que comprenen els solars A, B resultants en la zona qualificada com a T5a (ús turístic) i que tenen previst un màxim de 5 plantes. Els solars C i D destinats a Equipament públic. Dos terrenys destinats a Espai Lliure Públic i dos vials A i B, el primer resulta de l'ampliació del carrer Sant Bartomeu i el segon de nova creació.
Segons el projecte executiu, el projecte contempla les següents actuacions: Demolició dels paviments existents, dotació de serveis (proveïment, sanejament, aigües pluvials, instal·lació elèctrica i d'enllumenat, soterrament per a telecomunicacions, xarxes de rec, de gas i d'hidrants contra incendis. Pavimentació de nous vials i voravies, enjardinament d'espais lliures, es preveuen 90 places d'estacionament. El projecte suposarà la tala de tres pins i la plantació de 24 exemplars de lledoners (Cetis australis), 40 xiprers (Cupressus sempervirens), 30 exemplars de acàcies roses (Tipuana tipu), 100 espígols (Lavandula latifolia), 160 romaní (Rosmarinus officinalis) i 70 llentiscles/mata (Pistacia lentiscus).
-Avaluació dels efectes previsibles
Es tracta d'un sòl urbà que encara està sense desenvolupar, tant l'edificabilitat com la densitat residencial incrementarà respecte a la situació existent, atès que aquest projecte d'urbanització permetrà el desenvolupament dels terrenys esmentats i la conseqüent edificació. Incrementarà l'estima de població corresponent a la qualificació associada a l'ús turístic i el consegüent consum de recursos i es produirà l'increment de la impermeabilitat del sòl. El projecte suposarà l'eliminació de 3 pins. Com a compensació, es produirà la plantació de més de 94 peus d'arbres i 330 peus d'arbusts, convertint els espais lliure públic i les zones enjardinades en un embornal de CO2 en una àrea urbana. Així mateix, s'utilitzaran materials que permetin un millor drenatge del sòl urbanitzat.
Després de l'anàlisi dels possibles efectes sobre el medi ambient del projecte de reparcel·lació/ compensació de la UA34 Sant Bartomeu del pla de reconversió de la Platja de Palma es descarten efectes significatius sobre el medi ambient sempre que es tenguin en compte les mesures correctores de l'impacte de l'apartat 9 del document ambiental, signat el juliol de 2022 així com el Pla de Vigilància Ambiental del mateix document i els condicionants de la resolució d'aquest informe d'impacte ambiental.
-Consultes a les administracions públiques afectes i persones interessades
S'han efectuat consultes a la D. I. d'Urbanisme, la D. I. de Territori i Paisatge del Consell Insular de Mallorca i al Servei de Canvi Climàtic de la Conselleria de Transició Energètica, Sectors Productius i Memòria Democràtica, i al Servei d'Ordenació del Territori i Urbanisme, el Servei de Protecció d'Espècies i el Servei d'Estudis i Planificació de la Conselleria de Medi Ambient i Territori del Govern Balear. El GOB, Terraferida i Amics de la Terra.
En el moment de redactar el present informe, s'han rebut els següents informes de les administracions consultades:
-Servei de Protecció d'Espècies de la D.G. d'Espais Naturals i Biodiversitat. Informen favorablement sobre el projecte amb dos condicionants, un sobre realitzar una prospecció per tal de detectar la fauna que hi pugui estar present, en especial tortuga mediterrània Testudo hermanni. I en cas de detectar-ne exemplars alliberar-los a una zona propera amb característiques adients per a l'espècie. Un altre sobre no utilitzar espècies incloses al Catàleg espanyol d'espècies exòtiques invasores (RD 630/2013) en els enjardinaments.
-Secció d'Estudis Territorials de la D.G. de Territori i Paisatge. L'informe indica que el contingut de la documentació no afecta cap aspecte de l'ordenació urbanística o territorial sobre la qual, en funció de les competències que ostenta, hagi de pronunciar-se aquesta Direcció General, per la qual cosa no precedeix assenyalar cap observació sobre el mateix.
-Servei de Canvi Climàtic i Atmosfera del la D.G. d'Energia i Canvi Climàtic. L'informe 122/22 - CA en relació amb la reparcel·lació/compensació de la UA34 Sant Bartomeu del Pla de Reconversió de la Platja de Palma indica que el projecte presenta una il·luminació dels vials públics de baix impacte energètic (il·luminació tipus LED) per la qual cosa, el projecte compleix amb l'art. 38 de la Llei 10/2019, de 22 de febrer, de Canvi Climàtic i Transició Energètica. L'informe diu que el projecte no presenta punts de recàrrega de vehicles elèctrics. Respecte de la creació de les àrees verdes, indica que suposa l'eliminació de tres pins, però la plantació de més de 50 peus d'arbres i més de 300 peus d'arbusts convertint-lo en un embornal de CO2 en una àrea urbana i representa una reducció de l'efecte illa de calor. Respecte les espècies que es volen plantar, indica que totes són autòctones excepte l'espècie introduïda Tipuana tipu (Acàcia rosa). Respecte a l'ús turístic diu que el projecte no consisteix en l'edificació de cap edifici d'ús turístic encara que realitza estimacions teòriques de possibles consums però no s'ha presentat cap descripció d'actuacions per la qual cosa l'informe no fa cap valoració en relació a les possible edificacions que es volen construir i per avaluar l'impacte diu que s'haurà de presentar el corresponent projecte de construcció on s'especifiqui dimensions, localització, consum energètic, emissions GEH, etc. Conclou informar favorablement l'execució del projecte presentat i indicar a l'Ajuntament de Llucmajor i a l'empresa promotora (INBLASAN, SL) la possibilitat de canviar l'espècie arbòria autòctona perennifòlia o caducifòlia tardana per protegir els carrers enfront les temperatures estivals
-Servei de d'Ordenació del Territori del Consell de Mallorca. L'informe realitza una sèrie de consideracions tècniques i informa, respecte del PTIM indica les noves normes 7 (bis, quàter, quinquies, septies) que estableixen que en matèria de paisatge de Mallorca s'ha d'avaluar els impactes paisatgístics amb un Estudi d'Integració Paisatgística de Projectes (EIPP) i incorporar les mesures d'integració paisatgística dels elements projectats així com incorporar una anàlisi climàtica on s'avaluï l'efecte «illa de calor» a fi d'adoptar mesures d'adaptació. Indica la Norma 44. Contaminació lumínica i el compliment de la Llei 3/2005, de 20 d'abril, de Protecció del Medi Nocturn de les IB en cas d'introduir a la urbanització elements publicitaris lluminosos. Respecte de l'adaptació del PRI Platja de Palma al PTIM indica que el traçat viari de l'antiga via del ferrocarril correspon a una «Senda paisatgística – via verda» passa en paral·lel vora una part dels espais lliures públics de l'àmbit i que l'arbrat existent a aquests espais s'ha de mantenir així com l'existent a la zona d'equipament, aquest darrer sempre que fos possible. Així mateix, sobre l'encreuament entre el carrer nou creat i la continuïtat dels espais lliures de l'àmbit, a més de la «Senda paisatgística – via verda» no hauria de produir un tall dels espais lliures i Senda paisatgística – via verda en benefici del carrer de circulació i per tant en el projecte d'urbanització s'han de prendre mesures al respecte com a senyalitzacions pels vianants, tractament de paviments, i pacificació de la circulació amb elements urbans adequats. Respecte al PIAT: Annex IV, diu que no es contemplen aparcaments de bicicletes ni s'esmenta si hi ha carril bici a la zona i en el seu cas la connexió amb el mateix. A més sobre el carrer Galmés, amb el que limita l'àmbit del projecte, s'hauria d'analitzar les mancances de la vorera corresponent, com l'enllumenat, l'arbrat, papereres, bancs per tal d'urbanitzar-la i aconseguir un espai amb valor urbà pel ciutadà i els visitants. També indica que cal conservar l'arbrat de pins existents a l'espai lliure públic, que donarà continuïtat amb la pineda de l'espai públic immediat, del SUP6 Sant Cristòfol. I en relació a la DT7, a l'EIPP s'ha de prendre en consideració l'aplicació de l'Estratègia del Paisatge del Consell de Mallorca en el sentit esmentat al cos de l'informe.
-Servei d'Estudis i Planificació de la D.G. de Recursos Hídrics. L'informe conclou que en relació a la suficiència hídrica i capacitat de sanejament i depuració a la protecció del domini públic hidràulic subterrani del projecte d'urbanització de la UA34 Sant Bartomeu Platja de Palma de Llucmajor, informa cinc punts, un primer sobre la necessitat de saber les places turístiques i un càlcul de previsió de la demanda ben realitzat per saber la quantitat d'aigua màxima que s'ha de subministrar per dia en fase d'explotació derivat de l'increment de la superfície edificada a la UA34. Un segon sobre l'informe de les empreses subministradores d'aigua que asseguri una gestió integral i sostenible del cicle de l'aigua, així com l'existència d'infraestructures per atendre la nova demanda. Un tercer punt sobre si el proveïment es realitza de la massa 1814M1 Xorrigo, hi pot haver suficiència hídrica per el projecte d'urbanització. Un quart sobre la capacitat de depuració i que no s'ha indicat quina és l'EDAR a la qual es dirigiran les aigües residuals ni presentat el certificat o l'informe de l'entitat responsable de depuració exigit a l'article 66.3 del PHIB 2019. Un cinquè sobre que s'haurà de donar compliment als articles 60.6, 60.8, 63.1, 63.2 i 75.4 del PHIB 2019 o normativa equivalent que substitueixi aquests articles.
-Anàlisi dels criteris de l'annex III de la Llei 21/2013
S'han analitzat els criteris de l'annex III de la Llei 21/2013, d'avaluació ambiental, i no es preveu que el projecte pugui tenir efectes significatius sobre el medi ambient, en concret:
1.Característiques del projecte:
El projecte d'urbanització contempla la demolició de paviments existents, la dotació de serveis d'infraestructura, pavimentació de nous vials i voreres i enjardinament d'espais lliures.
Les actuacions a realitzar són la renovació i creació de xarxes de subministrament, la demolició de part de la vorera del C/ Sant Bartomeu (vial A) i creació de places d'aparcaments ambdós costats del carrer. A més, l'obertura d'un nou carrer (vial B) amb dos sentits de circulació i places d'aparcament ambdós costats del carrer. A l'espai entre el vial B i els solars A, B i C es dota d'un paviment drenant per donar accés al solar B i manteniment de l'Estació Transformadora entre el solar B i C. La rasant del vial B es planteja per donar continuïtat fins connectar amb el carrer Girona, connexió prevista al planejament de Llucmajor i fora d'aquest àmbit d'actuació. Junt al solar C s'enjardina l'espai lliure que connecta el nou vial B amb el carrer Antoni Galmés. Enjardinament dels espais lliures amb vegetació de la Mediterrània i de baix requeriment hídric i amb reg per degoteig.
Segons l'Estudi d'Impacte Ambiental presentat han inclòs les corresponents mesures preventives i/o correctores addicionals per pal·liar els possibles impactes ocasionats per les accions del projecte. S'inclou també un Pla de Vigilància Ambiental per garantir el compliment de les mesures preventives i correctores contingudes a l'EIA.
2.Ubicació del projecte:
L'execució de la urbanització es durà a terme a l'àrea de 17.685 m2 corresponent a l'àmbit de gestió de la UA 34 Sant Bartomeu de s'Arenal, del Pla Especial de Reconversió de la Platja de Palma (PRI), en el terme de Llucmajor de l'illa de Mallorca. La zona està qualificada de sòl urbà i es troba a una Zona turística saturada i madura (ZTM1) propera a Aqualand i separada d'aquesta urbanització d'oci per una unitat de Gestió SUP6 Sant Cristòfol qualificada de sòl urbanitzable que és una Zona d'Alt Risc d'incendis amb Hàbitats d'Interès Comunitari de qualitat alta amb el codi 5330 Matolls termomediterranis i predesèrtics, el codi 6220* Prats erms mediterranis amb gramínies i anuals (Thero-Brachypodietea) de tipus prioritari, i amb el codi 9540 Pinars mediterranis de pins mesogeans endèmics. L'actuació projectada es localitza sobre la Massa d'Aigua Subterrània 1814M1 denominada Xorrigo, la massa es troba en bon estat químic i quantitatiu i en risc de no aconseguir el bon estat químic per presència de substàncies prioritàries en 2021 segons l'Annex 2 de la normativa del PHIB 2019. El nivell de la vulnerabilitat a la contaminació d'aqüífers és moderat i la zona no es troba afectada pel perímetre de protecció de proveïment. L'àmbit d'actuació es troba a menys de 200 metres de la plana geomorfològica d'inundació del Torrent de na Clot.
3.Característiques del potencial impacte:
Ateses les característiques del projecte es considera que no té efectes transfronterers ni es preveu que impliqui impactes ambientals significatius. Es produirà l'increment de superfície de vials i d'edificacions i comportarà l'augment de la impermeabilització del sòl i comportarà un impacte paisatgístic atès que, malgrat la seva qualificació d'urbà, la zona urbanitzable SUP 6 Sant Cristòfol limita amb l'àmbit objecte d'aquest projecte i és una zona d'alta qualitat ambiental i presència d'hàbitats d'interès comunitari. Això no obstant, tractant-se d'un sòl urbà que encara està sense desenvolupar, permetrà la construcció d'edificacions d'ús turístic, per la qual cosa, abans de la seva efectiva execució caldrà garantir la suficiència d'aigua i de capacitat de depuració. Així mateix, s'hauran de prevenir possibles afeccions derivades de la carència de gestió de les aigües residuals i de les previsions d'unes infraestructures aptes per al municipi.
Conclusions de l'informe d'impacte ambiental
Primer: No subjectar a avaluació d'impacte ambiental ordinària el “Projecte de reparcel·lació/ compensació de la UA34 Sant Bartomeu del pla de reconversió de la Platja de Palma, del municipi de Llucmajor, Mallorca. Tenint en compte que no tendrà efectes significatius sobre el medi ambient d'acord amb els criteris de l'annex III de la Llei 21/2013, de 9 de desembre d'Avaluacions Ambientals. I, recordar que, en cap cas es duran a terme cap altre tipus d'actuació que no siguin les descrites a la documentació presentada en el “Proyecto refundido según proyecto de reparcelación/compensación de la UA34 del Plan Especial de reconversión de la Playa de Palma, T.M. Llucmajor” signat per Atp proyectos Emilio Pou Feliu (Ingeniero Civil col. Núm. 9576) amb data març 2022. I en el “Document Ambiental: Proyecto ejecutivo según reparcelación/compensación de la UA 34 del Plan de Reconversión de la Playa de Palma T.M. de Llucmajor. Atp proyectos Emilio Pou Feliu (Ingeniero Civil i ambientólogo)” amb data Juliol 2022, que inclou les mesures correctores dels impactes de l'apartat 9 de l'EIA així com el Pla de Vigilància Ambiental inclòs a l'apartat 10. No obstant això, es recorda l'obligació del compliment dels condicionants següents:
1.Es durà a terme una prospecció de la zona del projecte abans de l'accés de maquinària per tal de detectar la fauna que hi pugui estar present, en especial Testudo hermanni. En cas de detectar-ne qualque exemplar s'alliberarà a una zona propera amb característiques adients per a l'espècie.
2.Per a les actuacions que consistiran en la plantació d'espècies vegetals a l'ELLP, enjardinaments i zones verdes, la vegetació arbòria i arbustiva que es faci servir seran espècies autòctones de baixos requeriments hídrics per evitar l'elevat consum d'aigua per reg. A més a més, seran de producció o origen balear per tal de no afavorir la translocació d'espècies invasores o bé disposarà de la documentació necessària que acrediti un període de quarantena i/o un passaport fitosanitari. No es podrà utilitzar l'espècie introduïda Tipuana tipu (Acàcia rosa) i s'aconsella la substitució dels peus prevists d'aquesta espècies per altres peus de les espècies proposades en el projecte d'urbanització i/o document ambiental o unes altres que siguin autòctones i de baix requeriment hídric. En tot cas, no es poden utilitzar espècies incloses al Catàleg Espanyol d'Espècies Exòtiques Invasores (RD 630/2013). Abans de començar les obres s'hauran d'erradicar les plantes al·lòctones invasores detectades. S'eliminaran els tres pins especificats a la documentació i es conservarà l'arbrat de pins existents a l'espai lliure públic, que donarà continuïtat amb la pineda de l'espai públic immediat, del SUP6 Sant Cristòfol. La xarxa per reg prevista haurà de preveure el fet de l'ús d'aigües pluvials i/o regenerades.
3.Tenint en compte que aquest projecte d'urbanització implica un increment de la demanda de recursos hídrics, s'haurà de garantir la disposició de suficiència del recurs d'acord amb el PHIB i garantir la suficiència de depuració tenint present les consideracions de l'administració hidràulica. S'hauran de subministrar les dades sol·licitades al SEP de la D.G. De Recursos Hídrics i donar compliment al PHIB vigent. I, si escau, incloure les mesures correctores o compensatòries que de l'informe se'n derivin durant totes les fases del projecte. Per tant, si el proveïment es realitza de la massa 1814M1 Xorrigo, i a falta de la quantificació de la demanda prevista i l'informe de l'empresa subministradora, l'administració hidràulica afirma que hi pot haver suficiència hídrica pel projecte d'urbanització s'haurà d'acreditar la suficiència del subministrament d'aigua i de capacitat de depuració, per això:
3.1.Es farà un càlcul de les places turístiques i de la previsió de la demanda ben realitzat per sabre la quantitat d'aigua màxima que s'ha de subministrar per dia en fase d'explotació derivat de l'increment de la superfície edificada a la UA34. Aquest càlcul no ha de correspondre a una mitjana anual, sinó a un dia punta.
3.2.S'inclourà l'Informe de les empreses subministradores d'aigua que asseguri una gestió integral i sostenible del cicle de l'aigua, així com l'existència d'infraestructures per atendre la nova demanda. En cas contrari, en el planejament s'hauran de definir les noves infraestructures necessàries per atendre aquesta demanda» previst a l'article 66.3 del PHIB 2019. Aquest informe haurà d'indicar les fonts de subministrament que atendran la futura demanda i si aquests recursos disposen dels corresponents títols concessionals.
3.3.Pel que fa a la capacitat de depuració, s'indicarà quina és l'EDAR a la qual es dirigiran les aigües residuals i es presentarà el certificat o l'informe de l'entitat responsable de depuració exigit a l'article 66.3 del PHIB 2019.
3.4.S'haurà de donar compliment als articles 60.6, 60.8, 63.1, 63.2 i 75.4 del PHIB 2019 o normativa equivalent que substitueixi aquests articles.
3.5A més de les mesures previstes en el projecte i document ambiental, es fomentarà la infiltració de les aigües pluvials en tot l'àmbit del projecte d'urbanització. L'ampliació de la secció del carrer s'haurà de dur a terme amb paviments de drenatge sostenible per tal d'evitar l'efecte d'illa de calor. A més a més, a fi d'estar més ben preparats per les pluges i millorar la seva captació s'haurien d'habilitar Sistemes Urbans de Drenatge Sostenible (SUDS) en tot el sistema de recollida de pluvials i clavegueram separatives.
4.El traçat viari de l'antiga via del ferrocarril correspon a una «Senda paisatgística – via verda» que passa en paral·lel vora una part dels espais lliures públics de l'àmbit i es produeix un encreuament entre el carrer nou creat i la continuïtat dels espais lliures de l'àmbit, a més de la «Senda paisatgística – via verda». En cap cas es produirà un tall dels espais lliures i Senda paisatgística – via verda en benefici del carrer de circulació. Com a mesura compensatòria es senyalitzarà per afavorir els vianants i altres formes de mobilitat com amb bicicleta, el tractament de paviments, i es conduirà a la pacificació de la circulació amb elements urbans adequats.
5.S'haurà de complir amb el disposat a la Llei 3/2005, de 20 d'abril, de Protecció del Medi Nocturn de les IB. En cas d'introduir a la urbanització elements publicitaris lluminosos, haurà de complir amb els aspectes esmentats a la norma i amb els valors fixats a la taula de la mateixa.
L'Ajuntament ha de vetllar pel compliment de les mesures en les fases de disseny, execució i funcionament.
Es recorda que:
Es recomana aprofitar la realització de les escomeses per a la instal·lació dels serveis elèctrics que subministraran electricitat a les noves edificacions i preparar el carrer per a instal·lar qualque punt de recàrrega elèctric en àrees properes i/o quan es desenvolupi urbanísticament la resta de la parcel·la.
L'àmbit limita pel costat est amb el carrer Galmés i per tant s'hauria d'analitzar les mancances de la vorera corresponent, com l'enllumenat, l'arbrat, les paperers, els bancs per tal d'urbanitzar-la i aconseguir un espai amb valor urbà pel ciutadà i els visitants.
En relació a la DT7, a l'EIPP s'ha de prendre en consideració l'aplicació de l'Estratègia del Paisatge del Consell de Mallorca en el sentit esmentat al cos de l'informe.
Segon. Es publicarà el present informe ambiental al Butlletí Oficial de les Illes Balears, d'acord amb el que disposa l'article 47.3 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'Avaluació Ambiental.
A més, es donarà compte al Ple de la CMAIB i al subcomitè tècnic d'Avaluació d'Impacte Ambiental (AIA).
Tercer. L'informe d'impacte ambiental perdrà la seva vigència i cessarà en la producció dels efectes que li són propis si, una vegada publicat en el BOIB, no s'hagués procedit a l'aprovació del projecte en el termini màxim de quatre anys des de la publicació, d'acord amb el que disposa l'article 47.4 de la Llei 21/2013.
Quart. L'informe d'impacte ambiental no ha de ser objecte de cap recurs, sense perjudici dels que, si s'escau, siguin procedents en la via administrativa o judicial davant de l'acte, si s'escau, d'autorització del projecte, d'acord amb el que disposa l'article 47.6 de la Llei 21/2013.
Cinquè. Aquesta resolució s'emet sense perjudici de les competències urbanístiques, de gestió o territorials de les administracions competents i de les autoritzacions o informes necessaris per a l'aprovació.
(Signat electrònicament: 19 d'abril de 2023)
La secretària general Catalina Inés Perelló Carbonell Per suplència del president de la CMAIB (BOIB núm 26, de 28/02/2023)