Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
FONS DE GARANTIA AGRÀRIA I PESQUERA DE LES ILLES BALEARS (FOGAIBA)
Núm. 255643
Resolució de la presidenta del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA) per la qual s’aprova, per a l’any 2023, la convocatòria d’ajudes destinades al foment de la producció integrada
El Pacte Verd Europeu (European Green Deal), presentat per la Comissió l'11 de desembre de 2019, estableix un full de ruta cap a una economia circular climàticament neutra en la qual el creixement econòmic estigui dissociat de l'ús indiscriminat de recursos. L'estratègia “de la granja a la mesa” (Farm to fork) proposa accions i compromisos ambiciosos cap a una transformació profunda del sistema agroalimentari europeu més sostenible ambientalment, resilient, amb capacitat d'adaptació al canvi climàtic i compromès amb la mitigació dels seus efectes. L'estratègia europea de biodiversitat, estableix alhora objectius concrets per lluitar contra la pèrdua de biodiversidad a Europa i al món, a través de compromisos com són la reducció de l'ús de plaguicides i fertilitzants per ús agrícola.
En aquest marc de compromisos, és imprescindible donar suport a les explotacions agràries i ramaderes amb mesures concretes als processos de transició dels models de producció. La producció integrada representa una transició compromesa amb la sostenibilitat que respon a les noves necessitats prioritzades de la nova PAC i coherent amb els seus objectius.
L'objectiu de la producció integrada és fomentar la biodiversitat, millorar l'eficiència dels recursos naturals i reduir la contaminació d'aigües i sòls. Es promou l'adopció de metodologies de producció vegetal que utilitzin al màxim els recursos i mecanismes de producció naturals amb la finalitat d'assegurar, a llarg termini, una agricultura sostenible i la protecció dels recursos naturals, introduint-hi mètodes biològics i químics de control i altres tècniques que compatibilitzin les exigències de la societat, la protecció del medi ambient i la productivitat agrícola, així com les operacions fetes per a la manipulació, l'envasament, la transformació i l'etiquetatge de productes vegetals acollits al sistema.
El Reial decret 1201/2002, de 20 de novembre, pel qual es regula la producció integrada de productes agrícoles, estableix les normes de producció i els requisits generals que han de complir els operadors que s'acullin als sistemes de producció integrada.
Dins els territori de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears aquest sistema està regulat en el Decret 131/1997, de 24 d'octubre, pel qual es va aprovar la denominació genèrica d'agricultura integrada i que, a l'article 3.1, encomana al Consell Regulador la redacció del Reglament de la denominació genèrica de producció integrada, que va ser aprovat pel Decret 66/1998, de 26 de juny.
La producció integrada, amb el suport d'aquesta convocatòria, respon a les condicions tècniques de producció que estableixen les normes tècniques respectives de la producció integrada a l'àmbit de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, les quals superen la línia de base obligatòria que estableix el Reial Decret 1049/2022, de 27 de desembre, pel qual s'estableixen normes per a l'aplicació de la condicionalitat reforçada i de la condicionalitat social que han de complir les persones beneficiàries dels ajuts en el marc de la política agrícola comuna que rebin pagaments directes, determinats pagaments anuals de desenvolupament rural i del Programa d'opcions específiques per la llunyania i la insularitat (POSEI).
Aquesta intervenció està dirigida tant al manteniment com a l'adopció dels canvis necessaris en les pràctiques agrícoles que contribueixin positivament al medi ambient i al clima.
L'objecte de la intervenció és conrear les superfícies d'acord amb el que estableix la normativa de producció integrada, duent a terme una sèrie d'actuacions. Entre aquestes actuacions hi ha:
- Foment i millora de la biodiversitat
- Manteniment de la coberta vegetal del sòl
- Realització d'anàlisi del sòl, de l'aigua de reg, i de les fulles en cultius perennes
- Establiment d'un programa de fertilització per a cada cultiu
- Eliminació de males herbes i restes vegetals
- Preparació del terreny
- Tècniques de reg
- Rotacions
La Decisió d'execució de la Comissió de 31 d'agost de 2022 aprova el Pla estratègic de la PAC 2023-2027 per a Espanya (PEPAC) per a l'ajuda de la Unió finançada pel FEAGA i pel FEADER. En aquest pla es recullen les intervencions per al desenvolupament rural programades per a les Illes Balears i establertes en el Reglament (UE) núm. 2021/2115 del Parlament del Parlament Europeu i del Consell, de 2 de desembre de 2021, pel qual s'estableixen normes en relació amb l'ajuda als plans estratègics que han d'elaborar els estats membres en el marc de la política agrícola comuna (plans estratègics de la PAC), finançada amb càrrec al Fons Europeu Agrícola de Garantia (FEAGA) i al Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (FEADER), i pel qual es deroguen els reglaments (UE) núm. 1305/2013 i (UE) núm. 1307/2013.
Les actuacions finançades amb càrrec a aquesta convocatòria s'enquadren dins la intervenció sobre el desenvolupament rural amb codi 6501.1-SIGC, corresponent als “Compromisos agroambientals en superfícies agràries. Producció integrada”, que està inclosa en Pla estratègic nacional de la PAC, aprovat per Espanya, i emparada en el Reglament (UE) 2021/2115 del Parlament Europeu i del Consell, de 2 de desembre de 2021.
D'acord amb el que estableix aquesta intervenció, les actuacions subvencionades contribuiran de manera específica als objectius de la PEPAC següents:
-SO.5. Promoure el desenvolupament sostenible i la gestió eficient de recursos naturals com a l'aigua, el sol i l'aire, en particular mitjançant la reducció de la dependència química.
-SO.6. Contribuir a detenir i revertir la pèrdua de biodiversitat, potenciar els serveis ecosistèmics i conservar els hàbitats i paisatges.
Amb la finalitat de garantir la gestió correcta i el funcionament harmonitzat de les mesures en el marc del Pla estratègic de la PAC, la convocatòria s'ajustarà al que estableix el Reglament (UE) 2021/2116 del Parlament Europeu i del Consell, de 2 de desembre de 2021, sobre el finançament, la gestió i el seguiment de la política agrícola comuna i pel qual es deroga el Reglament (UE) 1306/2013.
De la mateixa manera i als efectes d'avaluació i control del compliment dels objectius i fites del PEPAC i el càlcul dels indicadors de resultat i d'impacte de les actuacions finançades, es tindrà en compte el Reglament d'execució (UE) 2021/2290 de la Comissió Europea, de 21 de desembre de 2021, pel qual s'estableixen normes sobre els mètodes de càlcul dels indicadors comuns de realització i de resultats establerts a l'annex I Reglament (UE) 2021/2115 del Parlament Europeu i del Consell, pel qual s'estableixen normes en relació amb l'ajuda als plans estratègics que han d'elaborar els estats membres en el marc de la política agrícola comuna (plans estratégics de la PAC), finançada amb càrrec al Fons Europeu Agrícola de Garantia (FEAGA) i al Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (FEADER), i pel qual es deroguen los reglaments (UE) núm. 1305/2013 i (UE) núm. 1307/2013.
El 6 d'abril del 2023 es va publicar al Butlletí Oficial de les Illes Balears núm. 43 l'Ordre 10/2023 de la consellera d'Agricultura, Pesca i Alimentació, de 5 d'abril de 2023, per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en el marc de les intervencions per al desenvolupament rural de les Illes Balears 2023-2027.
D'altra banda, l'article 2.a del Decret 64/2005, de 10 de juny, de creació del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears, estableix que el FOGAIBA té per objecte executar la política de la conselleria competent en matèria d'agricultura i pesca referent a l'aplicació de les mesures de foment i millora dels sectors agrari i pesquer, incloses les derivades de la política agrícola comuna i dels fons procedents de l'Instrument Financer d'Orientació de la Pesca (IFOP), de les mesures de desenvolupament rural i d'altres règims d'ajudes que preveu la normativa de la Unió Europea.
Mitjançant el Decret 131/1997, de 24 d'octubre, de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, es va aprovar la denominació genèrica Agricultura Integrada, i mitjançant el posterior Decret 66/1998, de 26 de juny, es va aprovar el reglament d'aquesta denominació genèrica i es va constituir el Consell Balear de la denominació genèrica de Producció Integrada amb la misió principal d'aplicar els preceptes del reglament i vetllar pel seu compliment efectiu al territori de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
Actualment, el FOGAIBA tramita un expedient de despesa plurianual per poder reservar crèdit suficient per atendre els pagaments de les ajudes corresponents a les anualitats 2024 a 2027 i, d'altra banda, tramita una proposta de modificació del PEPAC aprovat, per la qual cosa correspon condicionar l'eficàcia de la convocatòria tant pel que fa a la part del crèdit pendent d'aprovar com a la modificació que es presenti a la Comissió.
D'acord amb el que disposen l'article 15 del text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, i l'article 10 de l'Ordre 10/2023 de la consellera d'Agricultura, Pesca i Alimentació, de 5 d'abril de 2023, per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en el marc de les intervencions per al desenvolupament rural de les Illes Balears 2023-2027, correspon aprovar la convocatòria d'aquestes ajudes mitjançant una resolució.
Per tot això, en virtut del que estableix l'article 6.1.g del Decret 64/2005, de 10 de juny, de creació del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears, a proposta del director gerent del FOGAIBA i de conformitat amb l'autoritat regional de gestió, dicto la següent:
RESOLUCIÓ
Primer Objecte de les ajudes i àmbit d'aplicació
1. S'aprova la convocatòria, corresponent a l'any 2023, de les ajudes destinades al foment de la producció integrada, d'acord amb el que estableix l'Ordre 10/2023 de la consellera d'Agricultura, Pesca i Alimentació, de 5 d'abril de 2023, per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en el marc de les intervencions per al desenvolupament rural de les Illes Balears 2023-2027, publicada al BOIB núm. 43, de 6 d'abril de 2023.
2. Les ajudes objecte d'aquesta convocatòria tenen com a finalitat fomentar entre els agricultors la producció integrada per tal d'incentivar l'ús de metodologies de producció vegetal que utilitzen al màxim els recursos i mecanismes de producció naturals amb l'objectiu d'assegurar, a llarg termini, una agricultura sostenible i la protecció dels recursos naturals, d'acord amb el que estableix l'article 70 del Reglament 2021/2115 del Parlament Europeu i del Consell, de 2 de desembre de 2021, i d'acord amb el Pla estratègic de la PAC 2023-2027 d'Espanya (PEPAC) per a l'ajuda de la Unió finançada pel FEAGA i pel FEADER.
3. L'àmbit territorial d'aplicació de les ajudes regulades en aquesta convocatòria és tot el territori de les Illes Balears.
Segon Import màxim de la convocatòria i finançament
1. Per a aquesta convocatòria es destina un import màxim de cinc milions d'euros (5.000.000,00 €), amb càrrec als pressupostos del FOGAIBA, amb possibilitat d'ampliar-ne els crèdits.
Aquest import estarà distribuït de la manera següent:
- Any 2023: 1.000.000,00 €
- Any 2024: 1.000.000,00 €
- Any 2025: 1.000.000,00 €
- Any 2026: 1.000.000,00 €
- Any 2027: 1.000.000,00 €.
2. Les subvencions esmentades es finançaran en un 54,00% a càrrec del Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (FEADER), en un 10,80 % a càrrec del Ministeri d'Agricultura, Pesca i Alimentació (MAPA) i en un 35,20% a càrrec de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
3. No obstant el que preveu el punt 1 anterior, aquesta convocatòria queda sotmesa a la condició suspensiva d'existència de crèdit adequat i suficient per finançar el compliment de les obligacions generades en les anualitats 2024 a 2027 per un import conjunt de 4.000.000,00€.
Tercer Requisits dels beneficiaris i de les explotacions
1. Requisits específics dels beneficiaris.
Poden ser beneficiàries de les ajudes que preveu aquesta convocatòria les persones físiques o jurídiques o agrupacions sense personalitat jurídica que, en el moment de presentar la sol·licitud d'ajuda, compleixin els requisits següents:
a) Que es comprometin a adoptar o mantenir les pràctiques i mètodes de producció integrada definits a les normes tècniques respectives, d'acord amb el que estableix el Decret 131/1997, de 24 d'octubre, de creació la denominació genèrica Agricultura Integrada.
b) Que estiguin inscrites en el Registre d'operadors de producció integrada que gestiona el Consell Regulador de la Denominació Genèrica d'Agricultura Integrada (CRDGAI).
c) Que siguin titulars d'una explotació agrària que compleixi els requisits que preveu el punt 2 d'aquest apartat.
2. Requisits específics de les explotacions
Les explotacions agràries han de reunir els requisits següents:
a) Estar ubicades en el territori de les Illes Balears.
b) Estar inscrites en el Registre Interinsular Agrari (RIA).
c) Disposar de les superfícies mínimes següents d'algun d'aquests grups de cultiu dedicades a la producció integrada:
- Fruiters de secà (ametllers, garrovers, figueres): 2,00 ha
- Fruits secs en regadiu (ametllers, garrovers): 1,00 ha
- Hortícoles (inclosa la patata): 0,30 ha
- Cítrics/fruita dolça (fruiters de llavor i pinyol): 0,50 ha
- Olivar: 1,00 ha
- Vinya per a vinificació: 0,50 ha
- Herbacis (excepte arròs i hortícoles): 2,00 ha
- Arròs: 0,50 ha
- Ametllers en regadiu: 200 arbres/ha
- Garrover en regadiu: 150 arbres/ha
d) Les parcel·les agrícoles d'hectàrees subvencionables han d'estar a disposició de l'agricultor o agricultora que sol·licita l'ajuda en la forma que estableix l'article 11 del Reial decret 1048/2022, de 27 de desembre.
3. Quan es tracti de persones físiques o jurídiques sense personalitat jurídica pròpia, s'han de fer constar expressament, tant a la sol·licitud com a la resolució de concessió, els compromisos d'execució que assumeix cada membre i també el percentatge de la subvenció que s'ha d'aplicar a cadascun, els quals tenen igualment la consideració de beneficiaris. En qualsevol cas, s'ha de nomenar un representant o apoderat únic de l'agrupació, amb poder suficient per complir les obligacions que, com a beneficiària, corresponen a l'agrupació. L'agrupació no es podrà dissoldre fins que no hagin transcorregut els terminis de prescripció que es preveuen a l'article 24 de la Llei 14/2014, de 29 de desembre, de finances de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i els articles 57 i 60 del Decret legislatiu 2/2015, de 28 de desembre, per qual s'aprova el text refós de la llei de subvencions.
4. Els requisits generals i els compromisos establerts en els punts anteriors s'han de mantenir durant un període de cinc anys, inclòs l'any de la sol·licitud, i acabarà el dia 31 de desembre del 2027.
5. La comprovació d'inscripció en el Registre Interinsular Agrari (RIA), així com en el Consell Regulador de la Denominació Genèrica de l'Agricultura Integrada (CRDGAI), es fa d'ofici, excepte manifestació contrària del peticionari, atès que amb la presentació de la sol·licitud s'entén atorgada aquesta autorització.
6. A més dels requisits que estableixen els punts anteriors, han de complir els requisits que preveu l'article 10 de l'Ordre 10/2003 de la consellera d'Agricultura, Pesca i Alimentació, de 5 d'abril de 2023, per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en el marc de les intervencions per al desenvolupament rural de les Illes Balears 2023-2027, així com els que estableixen el text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, i l'article 13 bis de la Llei 38/2003, 17 de novembre, general de subvencions.
7. D'acord amb el que disposa l'article 10.1.e del text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, es considerarà que els beneficiaris estan al corrent de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social quan es verifiqui el que disposa l'article 38 del Decret 75/2004, de 27 d'agost, de desenvolupament de determinats aspectes de la Llei de finances i de les lleis de pressupostos generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, així com els articles 18 i 19 del Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions. La circumstància d'estar al corrent de les obligacions tributàries, estatals i autonòmiques, i amb la Seguretat Social ha de quedar acreditada abans que es dicti la proposta de resolució de concessió.
La comprovació del compliment del requisit esmentat la farà el FOGAIBA i/o la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació, ja que la presentació de la sol·licitud en suposa l'autorització per a la seva comprovació, excepte manifestació expressa contrària. Quan la persona sol·licitant de l'ajuda no estigui obligada a presentar les declaracions o documents a què es refereixen les obligacions que preveu el paràgraf anterior o quan la quantia de la subvenció sigui igual o inferior a 3.000,00 euros, se n'ha d'acreditar el compliment mitjançant declaració responsable.
En el cas que la persona interessada hagi presentat declaració responsable, si durant la instrucció del procediment resulta que l'import de la subvenció és superior a 3.000,00 euros, se la requerirà perquè aporti la justificació d'aquest requisit, llevat que s'hagi autoritzat el FOGAIBA per efectuar-ne la comprovació d'ofici.
8. D'acord amb el que disposa l'article 11 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes, tampoc no poden ser beneficiàries de les subvencions que preveu aquesta resolució les empreses i les entitats sol·licitants sancionades o condemnades, els darrers tres anys, per resolució administrativa o sentència judicial fermes, per haver exercit o tolerat pràctiques laborals considerades discriminatòries per raó de sexe o de gènere.
Quart Activitat subvencionable
Poden ser objecte de subvenció les actuacions consistents en el cultiu i manteniment de superfícies, d'acord amb la normativa genèrica i específica sobre producció integrada, en els termes que preveu l'article 70 del Reglament (UE) 2021/2115 del Parlament Europeu i del Consell, de 2 de desembre de 2021, pel qual s'estableixen normes en relació amb l'ajuda als plans estratègics que han d'elaborar els estats membres en el marc de la política agrícola comuna (plans estratègics de la PAC), finançada amb càrrec al Fons Europeu Agrícola de Garantia (FEAGA) i al Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (FEADER), i pel qual es deroguen els reglaments (UE) núm. 1305/2013 i (UE) núm. 1307/2013.
Cinquè Import de les ajudes
1. L'ajuda que preveu aquesta resolució es concedeix per un període de cinc anys. Aquest període es pot prorrogar dos anys més, mitjançant una resolució de la presidenta del FOGAIBA.
2. Les primes màximes anuals aplicables per a cada tipus de conreu i per hectàrea són les següents:
- Fruita seca (ametlles, garroves, figueres): 138,00 €/ha
- Fruita seca en regadiu: 400,00 €/ha
- Hortícoles a l'aire lliure: 360,00 €/ha
- Hortícoles sota plàstic: 450,00 €/ha
- Cítrics/fruita dolça (fruita de llavor i pinyol): 370,80 €/ha
- Olivar: 223,20 €/ha
- Vinya per a vinificació: 241,90 €/ha
- Herbacis excepte arròs i hortícoles: 70,80 €/ha
- Arròs: 293,00 €/ha
3. L'import anual de l'ajuda es determinarà agafant com a base el nombre d'hectàrees compromeses per al conjunt de la sol·licitud d'ajuda, amb les limitacions següents:
- Fins a 25 ha: 100% de la prima.
- De més de 25 ha fins a 50 ha: 75% de la prima.
- De més de 50 ha fins a 75 ha: 50% de la prima.
- De més de 75 fins a 100ha: 25% de la prima.
- De més de 100 ha: 0% de la prima.
4. En el cas de cultius anuals, i atesa l'obligació d'efectuar la rotació de cultius, l'ajuda serà concedida en base a la quantia corresponent al cultiu declarat inicialment. La quantia esmentada tindrà la consideració de quantia màxima anual. En cas de canvi de cultiu, la quantia anual es calcularà en funció del nou tipus de cultiu i s'abonarà l'ajuda pel seu import corresponent.
Sisè Sol·licitud d'ajuda
1. Les sol·licituds d'ajuda s'han de presentar juntament amb la sol·licitud única, corresponent a l'exercici 2023, que preveu l'article 104 del Reial decret 1048/2022, de 27 de desembre, i en la forma que preveu la Resolució de la presidenta del FOGAIBA de 24 de febrer de 2023, de convocatòria, per a l'any 2023, dels ajuts corresponents a les intervencions en forma de pagaments directes previstos al Pla estratègic de la PAC (PEPAC), publicada al BOIB núm. 26, de 28 de febrer de 2023.
S'han de subministrar totes i cadascuna de les dades que s'indiquen al formulari de les ajudes esmentades, que figura a la pàgina web del FOGAIBA, així com assumir els compromisos, atorgar les autoritzacions i fer les declaracions que conté aquest.
2. El termini de presentació de sol·licituds comença l'endemà de la publicació d'aquesta resolució al BOIB i, d'acord amb el que preveu l'article 108 del Reial Decret 1048/2022, de 27 de desembre, acaba el 31 de maig del 2023.
No obstant això, d'acord amb el que estableix l'apartat tercer de l'article 108 del Reial decret 1048/2022, de 27 de desembre, i sens perjudici de la resta d'exclusions i penalitzacions que estableix la normativa d'aplicació, són admissibles les sol·licituds d'ajuda presentades fins al 15 de juny del 2023, però, en aquest cas, l'import de l'ajuda serà reduït en un 1% per cada dia hàbil de retard, excepte en cas de força major i circumstàncies excepcionals. Aquesta reducció també s'aplicarà respecte de la documentació que s'hagi de presentar juntament amb la sol·licitud quan sigui un element constitutiu de l'admissibilitat de l'ajuda. Les sol·licituds presentades posteriorment es consideraran no presentades.
3. La presentació de la sol·licitud d'ajuda suposa l'acceptació, per part de la persona interessada, de tot el que conté aquesta convocatòria, així com les bases reguladores que estableix l'Ordre 10/2023 de la consellera d'Agricultura, Pesca i Alimentació, de 5 d'abril de 2023, per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en el marc de les intervencions per al desenvolupament rural de les Illes Balears 2023-2027, i de la resta de normativa aplicable.
4. Les sol·licituds d'ajuda han d'incloure, si escau, la documentació següent:
a) NIF del sol·licitant que tingui la consideració de persona jurídica o de grups sense personalitat jurídica.
b) Si escau i a fi de comprovar el que preveu l'apartat 2 de l'article 46 del Reial decret 1047/2022, de 27 de desembre, estatuts, reglament o escriptura de constitució o modificació dels estatuts de l'entitat, degudament inscrits en el registre corresponent.
c) Si escau, acreditació de la representació amb què se signa la sol·licitud, que ha de ser vigent en el moment de sol·licitar l'ajuda.
d) En el cas d'agrupacions sense personalitat jurídica pròpia, a més, cal aportar:
- Document en què es reflecteixin les normes o la reglamentació de funcionament que han subscrit tots els membres.
- En cas que algun dels associats sigui una persona jurídica, document d'autorització al FOGAIBA per comprovar els NIF dels membres de l'agrupació.
- Document subscrit per tots els membres de l'agrupació en què es faci constar el compromís de no dissoldre l'agrupació fins que no hagi transcorregut el termini de prescripció que preveuen els articles 39 i 65 de la Llei 38/2007, de 17 de novembre, general de subvencions.
e) Si escau, d'acord amb el que preveu l'article 13.3 bis de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, sempre que la subvenció superi els 30.000,00 euros, certificació emesa per un auditor inscrit en el Registre Oficial d'Auditors de Comptes que acrediti el seu compliment per la persona sol·licitant de l'ajuda, amb independència de qualsevol finançament per al cobrament anticipat de l'empresa proveïdora. A aquest efecte, si de l'informe d'auditoria dels darrers comptes anuals es dedueix un compliment del 100% dels terminis de pagament a proveïdors per part del sol·licitant, n'hi haurà prou amb un certificat emès per l'auditor que indiqui que en el seu treball d'auditoria ha realitzat procediments per obtenir evidència de la correcció del contingut de la memòria dels comptes anuals com certificació de compliment del requisit de l'article 13.3 bis. En cas que no sigui possible emetre aquest certificat (perquè no hi ha comptes anuals auditats o perquè aquests comptes reflecteixen un percentatge de compliment de terminis de pagament a proveïdors inferior al 100%), es presentarà certificació, basada en un informe de procediments acordats, que acrediti que la persona sol·licitant en el moment de presentar la sol·licitud d'ajuda no té cap factura pendent de pagament en la qual s'hagin superat els terminis legals de pagament. Aquesta certificació no pot tenir, en cap cas, una antiguitat superior a un mes anterior a la data de presentació de la sol·licitud.
f) Si escau, documentació que acrediti que es disposa de formació, d'acord amb el que estableix el punt 1.d de l'apartat novè. En el cas que la formació l'hagi rebut personal de plantilla, a més, s'haurà d'aportar contracte laboral o qualsevol altre document vàlid en dret que justifiqui la relació laboral.
g) Justificació de la titularitat del compte bancari en el qual es sol·licita el pagament de l'ajuda. En el cas d'entitats sense personalitat jurídica s'ha de facilitar el número de compte de l'entitat.
El FOGAIBA pot requerir qualsevol documentació complementària que es consideri necessària.
5. La comprovació del DNI tant de la persona interessada com del representant, així com del compliment de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social, i de les inscripcions en el RIA i el CRDGAI, la farà d'ofici el FOGAIBA.
En el cas que es vulgui denegar expressament l'autorització al FOGAIBA i/o a la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació per comprovar aquestes dades, s'haurà d'aportar un document de denegació i els certificats corresponents.
En cas que no s'estigui obligat a presentar les declaracions o documents a què es refereixen les obligacions anteriors o quan la quantia de la subvenció sigui igual o inferior a 3.000,00 euros, se n'ha d'acreditar el compliment mitjançant declaració responsable.
6. D'acord amb el que preveu l'article 28 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, de procediment administratiu comú de les administracions públiques, no cal presentar la documentació o les dades elaborades per qualsevol administració que es puguin obtenir per mitjans telemàtics o que estiguin en poder del FOGAIBA. En el cas de denegació expressa per aquesta comprovació, caldrà aportar el document corresponent.
Les persones interessades tampoc no estan obligades a presentar dades o documents que hagin aportat per elles mateixes davant de qualsevol administració. A aquest efecte, les persones esmentades han de comunicar en quin moment i davant de quin òrgan administratiu van presentar els documents, i el FOGAIBA és qui els ha d'obtenir electrònicament. Excepcionalment, si el FOGAIBA no pot obtenir els documents esmentats, en pot sol·licitar novament l'aportació a les persones interessades.
En el supòsit d'impossibilitat material d'obtenir el document, l'òrgan competent pot requerir a la persona sol·licitant que el presenti o, per defecte, que acrediti per altres mitjans els requisits als quals es refereix el document, abans de la proposta de resolució.
7. Si la sol·licitud té algun defecte o no inclou tota la documentació esmentada en els punts anteriors, o bé si els documents que s'han de presentar durant la tramitació de l'expedient presenten esmenes o guixades, es requerirà a la persona sol·licitant mitjançant una publicació a la pàgina web del FOGAIBA perquè, en el termini de deu dies, esmeni el defecte o aporti la documentació, amb la indicació que, si no ho fa, s'entén que desisteix de la sol·licitud i, amb la resolució prèvia, s'arxivarà l'expedient sense cap altre tràmit.
Setè Selecció dels beneficiaris
1. El procediment per a la selecció dels beneficiaris de les ajudes convocades mitjançant aquesta resolució serà el de concurrència no competitiva.
2. Per tal d'ajustar la concessió de les ajudes al foment de la producció integrada objecte d'aquesta convocatòria als recursos pressupostaris disponibles, en el cas que el conjunt de peticions superi la dotació que preveu l'apartat segon d'aquesta resolució, es prorratejarà l'import global màxim entre tots els sol·licitants que compleixin els requisits per ser-ne beneficiaris.
Vuitè Instrucció del procediment
1. L'òrgan competent per a la instrucció del procediment de concessió de les ajudes és l'Àrea de Gestió d'Ajudes del FOGAIBA. Aquest òrgan durà a terme, d'ofici, les actuacions necessàries per determinar, conèixer i comprovar les dades en virtut de les quals s'ha de dictar la resolució. En cas que s'hagi de notificar la proposta de resolució, es farà mitjançant la seva publicació a la pàgina web del FOGAIBA cada dilluns i els dies 1 i 15 de cada més, o el dia hàbil següent si aquests són inhàbils, o de manera telemàtica.
Es pot prescindir del tràmit de notificació de la proposta de resolució provisional quan no figurin en el procediment ni es tinguin en compte altres fets, al·legacions i proves més que els que han adduït les persones interessades. En aquest cas, la proposta de resolució formulada té caràcter de definitiva.
Quan la subvenció tingui per objecte el finançament d'activitats que hagi de desenvolupar el sol·licitant i l'import de la subvenció de la proposta de resolució provisional sigui inferior al que figura a la sol·licitud presentada, es pot instar al beneficiari la reformulació de la sol·licitud per ajustar els compromisos i les condicions a la subvenció atorgable.
En qualsevol cas, la reformulació de sol·licituds ha de respectar l'objecte, les condicions i la finalitat de la subvenció.
Un cop examinades les al·legacions que han formulat les persones interessades, si escau, s'ha de formular la proposta de resolució definitiva, la qual ha d'expressar la persona sol·licitant o la llista de persones sol·licitants per a les quals es proposa la concessió de la subvenció, la seva quantia i el finançament per part de les diferents administracions.
2. La resolució dels expedients la dictarà el vicepresident en matèria agrària del FOGAIBA, a proposta del cap del Servei d'Ajudes al Desenvolupament Rural. Abans d'emetre aquesta proposta, la secció competent del Servei d'Ajudes al Desenvolupament Rural emetrà un informe en què s'acreditarà, si és favorable, la legalitat de l'ajuda i l'import. A la resolució de concessió de l'ajuda s'ha de fer constar el finançament per part de les diferents administracions i el fons europeu al qual s'imputa la despesa.
3. El termini màxim per dictar i notificar la resolució expressa és de sis mesos comptats a partir de l'acabament del termini de presentació de sol·licituds i s'ha de notificar mitjançant la seva publicació al Butlletí Oficial de les Illes Balears o de manera telemàtica. Transcorregut aquest temps sense que s'hagi notificat la resolució expressa, la persona interessada podrà entendre desestimada la seva sol·licitud.
Excepcionalment, i de conformitat amb el que estableix l'article 23 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, es pot acordar l'ampliació del termini màxim per dictar resolució. En aquest cas, l'acord d'ampliació s'ha de produir abans del venciment del termini i s'ha de notificar a les persones interessades mitjançant la seva publicació al BOIB.
4. Contra aquesta resolució, que no exhaureix la via administrativa, es pot interposar recurs d'alçada davant el conseller d'Agricultura, Pesca i Alimentació en el termini d'un mes, a partir del dia següent de la seva notificació, d'acord amb el que estableixen l'article 58.4 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i els articles 121 i 122 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
Novè Obligacions i compromisos dels beneficiaris
1. Les persones beneficiàries es comprometen i s'obliguen, durant un període de cinc anys, inclòs el de la sol·licitud d'ajuda, és a dir, fins al 31 de desembre del 2027, a:
a) Mantenir, sense disminuir, la superfície compromesa a nivell de grup de cultiu a la resolució de concessió de l'ajuda, independentment que pugui variar la ubicació del cultiu dins les parcel·les que integren l'explotació agrària o dels canvis de les parcel·les on s'ubica el conreu. Aquest compromís es considerarà complert amb una tolerància màxima de disminució de la superfície compromesa d'un 20%.
Les sol·licituds es podran retirar totalment o parcialment, d'acord amb el que disposa l'article 113 del Reial decret 1048/2022, de 27 de desembre.
b) Complir a les parcel·les el que estableixen les normes genèriques i específiques sobre producció integrada. El compliment d'aquest compromís es verificarà d'ofici a través de la inscripció en el Registre d'operadors productors de producció integrada i mitjançant consulta al CBDGAI.
c) Disposar, mantenir i actualitzar el quadern d'explotació, o bé el quadern digital d'explotació agrícola, quan sigui exigible d'acord amb el que disposa la disposició final vuitena del Reial decret 1054/2022.
El contingut mínim serà el que estableix l'annex II del Reial decret 1054/2022:
1r. Dades generals del cultiu a cada parcel·la agrícola.
El titular de l'explotació podrà agrupar les seves dades generals de cultiu en unitats homogènies de cultiu (UHC) sobre les quals es duguin a terme les mateixes pràctiques de cultiu, a l'efecte de facilitar l'emplenament dels apartats següents.
2n. Tractaments fitosanitaris. Per a les actuacions fitosanitàries s'enregistrarà per a cada UHC la informació conforme a l'annex III del Reial decret 1311/2012, de 14 de setembre, pel qual s'estableix el marc d'actuació per aconseguir un ús sostenible dels productes fitosanitaris.
3r. Fertilització. Per a cada UHC es registrarà el que indiqui la normativa sectorial respecte a la nutrició sostenible als sòls agraris. En aquest cas, haurà de complir la normativa i els continguts mínims del Reial decret 1051/2022, de 27 de desembre, pel qual s'estableixen normes per a la nutrició sostenible als sòls agraris.
4t. Altres aspectes que es recullin a la normativa sectorial respectiva reguladora de l'activitat concreta.
S'inscriuran les operacions de cultiu i actuacions fetes a cada una de les parcel·les i/o UHC amb indicació de la data de realització i les incidències, si n'hi ha.
El quadern d'explotació podrà ser en format paper fins a l'entrada en vigor de l'article 9 del Reial decret 1054/2022, de 27 de desembre, que estableix l'obligació de gestionar el quadern digital d'explotació agrícola, que haurà de ser en format digital segons normativa reguladora específica.
d) Participar, durant el període de compromís, en activitats de formació relacionades amb producció integrada. Per això, haurà de justificar l'assistència a algun curs o activitat de formació tècnica, específica de producció integrada o alguna de les tècniques que s'hi emprenen, d'un mínim de 25 hores, i s'acreditarà mitjançant una certificació de l'entitat que ha impartit el curs. Aquest període de compromís comença a partir de l'1 de gener del 2023 i acaba el 31 de desembre del 2027.
S'admetrà que la formació la rebi personal de plantilla de la persona beneficiària sempre que faci tasques relacionades amb l'activitat agrària de l'explotació.
Aquest compromís es podrà substituir per una titulació en formació agrícola reglada de nivell FP2 o equivalent, certificat de professionalitat de nivell 3 de la família agrària o titulació universitària de la branca agrícola o forestal.
e) En els tractaments en els quals s'hagin d'aplicar productes químics, només es podran fer servir les matèries actives autoritzades per a cada cultiu, seleccionades a la norma tècnica de la producció integrada corresponent, d'acord amb criteris de toxicitat, efectes sobre la fauna auxiliar i menor impacte ambiental, entre altres criteris que es revisen periòdicament. El compliment d'aquest compromís es verificarà d'ofici per certificació del Registre de productors de producció integrada.
f) Sotmetre's a les actuacions de comprovació i de control que siguin procedents per part de les administracions autonòmica, estatal i comunitària, la Sindicatura de Comptes o altres òrgans de control extern, necessàries per comprovar la concessió correcta de l'ajuda i el manteniment posterior dels compromisos i aportar tota la documentació que sigui requerida en l'exercici d'aquestes actuacions.
g) Complir, en la seva explotació, els requisits legals de gestió, així com les bones condicions agràries i mediambientals que estableix el Reial decret 1049/2022, de 27 de desembre, pel qual s'estableixen normes per a l'aplicació de la condicionalitat reforçada i de la condicionalitat social que han de complir les persones beneficiàries dels ajuts en el marc de la política agrícola comuna, que rebin pagaments directes, determinats pagaments anuals de desenvolupament rural i del Programa d'opcions específiques per la llunyania i la insularitat (POSEI).
g) Mantenir els requisits i les condicions exigibles respecte a l'explotació i a la persona beneficiària, als quals fa referència l'apartat tercer d'aquesta resolució.
h) Mantenir la inscripció en el Registre d'operadors del CRDGAI com a titulars de les parcel·les inscrites per tal de justificar que les parcel·les, els usos i les superfície continuen sota certificació de producció integrada.
La comprovació de la inscripció en el CRDGAI es farà d'ofici, excepte manifestació contrària de la persona sol·licitant, ja que amb la presentació de la sol·licitud d'ajuda s'entén atorgada aquesta autorització.
i) Disposar d'assessorament tal com el defineix el Reial decret 1311/2012 i en els casos que ho prevegi aquest reial decret.
j) En cas de fer tractaments fitosanitaris, el titular de l'explotació o personal propi haurà de disposar de carnet d'usuari professional en les condicions i els casos que defineix el Reial decret 1311/2012, o aportar el contracte amb l'empresa de tractaments fitosanitaris inscrita en el Registre oficial de productors i operadors (ROPO).
k) Complir les normes d'emmagatzematge dels productes fitosanitaris, d'acord amb el que estableix el Reial decret 285/2021.
l) Complir les normes de gestió d'envasos dels productes fitosanitaris, d'acord amb el que estableix l'article 41 del Reial decret 1311/2012.
3. D'acord amb el que disposa l'article 70.7 del Reglament (UE) 2021/2115, de 2 de desembre de 2021, en cas que es modifiquin les normes o els requisits obligatoris que estableix el PEPAC de l'Estat espanyol, aprovat per la Decisió d'execució de la Comissió de 31 d'agost de 2022, com també els requisits mínims que estableix la legislació autonòmica o nacional, i quan aquesta modificació impliqui uns compromisos més rigorosos que els subscrits per la persona beneficiària, aquesta haurà d'assumir els nous compromisos imposats per la modificació. En cas que la persona beneficiària no accepti l'adaptació als nous compromisos, el compromís s'entendrà finalitzat sense que s'exigeixi cap reemborsament o pagament pel període durant el qual el compromís fos efectiu.
4. Aquestes obligacions s'entendran sens perjudici de l'obligació de complir el que preveuen l'article 11 del text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, i l'article 17 de l'Ordre 10/2023 de la consellera d'Agricultura, Pesca i Alimentació, de 5 d'abril de 2023, per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en el marc de les intervencions per al desenvolupament rural de les Illes Balears 2023-2027, publicada al BOIB núm. 43, de 6 d'abril de 2023.
5. El règim jurídic aplicable per l'incompliment d'aquestes obligacions, i sens perjudici del que estableix l'apartat dotzè d'aquesta resolució, és el que preveu el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions, i comprèn des del reintegrament de l'ajuda i el pagament de l'interès de demora fins a la imposició de les sancions corresponents.
Desè Cessió i traspàs de l'explotació
1. Si després de presentar-se una sol·licitud d'ajuda i abans de la data límit de modificació de la sol·licitud, una explotació és cedida per un beneficiari a un altre en la seva totalitat, no es concedirà al cedent cap ajuda en relació amb l'explotació cedida.
L'ajuda o el pagament sol·licitats pel cedent es concediran al cessionari, d'acord amb el que disposa l'article 114 apartat 3 del Reial decret 1048/2022, de 27 de desembre, sempre que:
El nou titular, en un termini de deu dies hàbils, informi el FOGAIBA de la cessió i sol·liciti el pagament de l'ajuda.
El cessionari presenti la documentació esmentada a l'apartat sisè d'aquesta resolució.
El nou titular compleixi totes les condicions exigides per a la concessió de l'ajuda respecte de l'explotació cedida.
2. La comprovació del DNI del cessionari i de la inscripció en el Registre Interinsular Agrari de les Illes Balears (RIA) i en el Registre d'operadors del Consell Regulador de la Denominació Genèrica Agricultura Integrada (CRDGAI), així com de la informació fiscal detallada a l'apartat sisè d'aquesta resolució, es farà d'ofici, excepte manifestació contrària del peticionari, ja que amb la presentació de la sol·licitud de subrogació de l'ajuda s'entén atorgada aquesta autorització. En cas que s'hi oposi, haurà de presentar els documents o certificats corresponents.
Onzè Justificació i pagament de les ajudes
1. Les persones beneficiàries hauran de presentar les sol·licituds anuals de pagament corresponents, a excepció de la primera anualitat, corresponent a l'any 2023, que s'entendrà sol·licitada juntament amb la sol·licitud de l'ajuda.
Les sol·licituds anuals de pagament es presentaran en el termini i termes que anualment es fixi per a la sol·licitud única que regula l'article 104 del Reial decret 1048/2022, de 27 de desembre i, si n'és el cas, adjuntarà la documentació prevista en el punt f) de l'apartat sisè d'aquesta Resolució.
2. L'import de l'ajuda concedida s'abonarà a la persona beneficiària mitjançant transferència bancària, i amb l'autorització prèvia del director gerent del FOGAIBA, un cop efectuades les verificacions i els controls corresponents, quan s'hagi justificat el compliment de la finalitat per a la qual va ser concedida.
3. En qualsevol cas, s'hauran de tenir en compte les reduccions i exclusions que preveu l'annex 1 d'aquesta resolució, així com les que imposen la llei 30/2022, de 23 de desembre, per la qual es regulen el sistema de gestió de la política agrícola comuna i altres matèries connexes, el Reial decret 147/2023, de 28 de febrer, i el Reial decret 1049/2022, de 27 de desembre.
4. En el cas de no presentar la sol·licitud de pagament d'una anualitat, el beneficiari perdrà el dret a rebre la part de l'ajuda corresponent a aquest any i, en conseqüència, procedirà la revocació parcial de l'ajuda concedida. En aquest cas, no es produirà revocació total de l'ajuda ni la reclamació dels imports rebuts en els anys anteriors; no obstant això, es verificarà el compliment dels compromisos assumits i, si escau, s'aplicaran les sancions corresponents a descomptar d'anys successius o s'iniciarà el procediment de reintegrament corresponent.
Dotzè Ajudes no reintegrables
De conformitat amb el que estableix l'article 23.6 de l'Ordre 10/2023 de la consellera d'Agricultura, Pesca i Alimentació, de 5 d'abril de 2023, per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en el marc de les intervencions per al desenvolupament rural de les Illes Balears 2023-2027, i l'article 4 del Reial decret 1047/2022, no es reintegraran les ajudes rebudes quan l'incompliment d'algun dels requisits, obligacions o compromisos exigits a la persona beneficiària sigui a causa d'algun dels casos de força major o circumstàncies excepcionals següents:
a) Mort o desaparició de la persona beneficiària.
b) Incapacitat laboral de llarga duració de la persona beneficiària.
c) Catàstrofe natural greu o fenomen climatològic advers assimilable a catàstrofe natural que hagi afectat seriosament les terres agràries de l'explotació.
d) Destrucció accidental del locals de l'explotació destinats al bestiar.
e) Epizoòtia, reconeguda per l'autoritat competent, que hagi afectat una part o la totalitat del bestiar de l'explotació de la persona beneficiària.
f) Plaga vegetal o malaltia vegetal causada per microorganismes patogènics o factors ambientals, reconeguda per l'autoritat competent, que hagi afectat una part o la totalitat dels cultius de l'explotació de la persona beneficiària.
g) Expropiació de la totalitat o d'una part important de l'explotació, si aquesta no era previsible el dia en què es va presentar la sol·licitud.
h) Pèrdua de la producció en una part o en la totalitat del cultiu o del ramat, per danys produïts per la fauna silvestre que hagin estat reconeguts per l'autoritat competent.
No obstant això, tot quedarà condicionat al compliment per part del beneficiari de l'obligació de notificar a l'òrgan gestor els casos de força major o les circumstàncies excepcionals, adjuntant les proves pertinents a satisfacció d'aquest òrgan, en el termini dels quinze dies hàbils següents a la data en què el beneficiari o el seu drethavent estiguin en condicions de fer-ho.
Tretzè Compatibilitats
1. Les actuacions objecte de les ajudes que preveu aquesta resolució només es poden combinar amb altres compromisos agroambientals, quan aquests no siguin incompatibles, és a dir, quan siguin complementaris i compatibles entre ells, segons estableix el Pla estratègic de la PAC de l'Estat espanyol aprovat per la Decisió de 31 d'agost de 2021.
2. En qualsevol cas, aquesta ajuda és incompatible amb la intervenció destinada al foment de l'agricultura ecològica (6503).
Catorzè Control de les ajudes
1. Els perceptors de les ajudes que regula aquesta resolució queden subjectes a les disposicions comunitàries de control que estableixen el Reglament 2021/2115 del Parlament Europeu i del Consell, de 2 de desembre de 2021, i les disposicions nacionals que estableix el Reial decret 1047/2022, de 27 de desembre, i Reial Decret 1049/2022, de 27 de desembre.
2. Els controls tenen com a finalitat donar compliment al que estableix el títol III del Reial decret 1047/2022.
De conformitat amb el que disposa al títol II capítol III del Reial decret 1047/2022, de 27 de desembre, s'efectuaran controls mitjançant monitorització sobre tots els expedients d'ajuda. En cas que es detectin incidències, es notificaran al beneficiari afectat els resultats provisionals dels controls i aquest pot:
- Aportar fotografies georeferenciades de cada recinte (panoràmica i de detall) mitjançant l'aplicació SGA@pp que justifiquin la validesa de la seva declaració, o
- Adaptar la sol·licitud única per adequar-la a la realitat del terreny, en el període permès de modificació de la sol·licitud única que es fixa a l'article 96 del Reial decret 1075/2014, de 19 de desembre. Aquesta adaptació ha de respectar els compromisos aprovats en la resolució de concessió, per no tenir penalització.
- En cas que el titular no aporti fotografies ni adapti la sol·licitud única en el termini establert, es penalitzarà el titular segons correspongui.
- Per a cultius protegits (hivernacles, en túnel, etc.) és necessari que el titular faci fotografies preventives quan el cultiu ja estigui desenvolupat, ja que el monitoratge no pot obtenir dades dels cultius protegits. En cas de tenir diferents cultius (cultiu principal, cultiu secundari), s'han de fer fotografies de cada un dels cultius.
3. Qualsevol persona que tingui coneixement de fets que puguin constituir frau o irregularitat en relació amb projectes o operacions finançats totalment o parcialment amb càrrec a fons procedents de la Unió Europea en el marc d'aquesta convocatòria pot posar aquests fets en coneixement del Servei Nacional de Coordinació Antifrau de la Intervenció General de l'Administració de l'Estat, per mitjans electrònics a través del canal habilitat a aquest efecte pel servei esmentat a l'adreça web http://igaepre.central.sepg.minhac.age/sitios/igae/es-ES/Paginas/ Denan.aspx en els termes que estableix la Comunicació 1/2017, de 3 d'abril, del servei esmentat.
Quinzè Règim jurídic
Per a tot el que preveu aquesta convocatòria, s'aplica:
- El Reglament (CE) núm. 2021/2115 del Parlament Europeu i del Consell, de 2 de desembre del 2021, pel qual s'estableixen les normes en relació amb l'ajuda als plans estratègics que han d'elaborar els estats membres en el marc de la política agrícola comuna (plans estratègics de la PAC), finançada amb càrrec al Fons Europeu Agrari de Garantia (FEAGA) i al Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (FEADER), i pel qual es deroguen els reglaments (UE) núm. 1305/2013 i (UE) núm. 1307/2013.
- El Reglament (CE) núm. 2021/2116 del Parlament Europeu i del Consell, de 2 de desembre del 2021, sobre el finançament, la gestió i el seguiment de la política agrícola comuna, pel qual es deroga el Reglament (UE) núm. 1306/2013.
- El Reglament d'execució (UE) 2021/2290 de la Comissió, de 21 de desembre de 2021, pel qual s'estableixen normes sobre mètodes de càlcul dels indicadors comuns de realització i de resultats que estableix l'annex I del Reglament (UE) 2021/2115 del Parlament Europeu i del Consell, pel qual s'estableixen normes en relació amb l'ajuda als plans estratègics que han d'elaborar els estats membres en el marc de la política agrícola comú (plans estratègics de la PAC), finançada amb càrrec al Fons Europeu Agrícola de Garantia (FEAGA) i al Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (FEADER), i pel qual es deroguen els reglaments (UE) núm. 1305/2013 i (UE) núm. 1307/2013.
- La Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.
- La Llei 30/2022, de 23 de desembre, per la qual es regulen el sistema de gestió de la política agrícola comuna i altres matèries connexes.
- El Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.
- El Reial decret 1311/2012, de 14 de setembre, pel qual s'estableix el marc d'actuació per aconseguir un ús sostenible dels productes fitosanitaris.
- El Reial decret 1046/2022, de 27 de desembre, pel qual es regula la governança del Pla estratègic de la política agrícola comuna a Espanya i dels fons europeus FEAGA y FEADER.
- El Reial decret 1047/2022, de 27 de desembre, pel qual es regula el sistema de gestió i control de les intervencions del Pla estratègic i altres ajudes de la política agrícola comuna.
- El Reial decret 1048/2022, de 27 de desembre, sobre l'aplicació, a partir del 2023, de les intervencions en forma de pagaments directes i l'establiment de requisits comuns en el marc del Pla estratègic de la política agrícola comuna, y la regulació de la sol·licitud única del sistema integrat de gestió i control.
- El Reial decret 1049/2022, de 27 de desembre, pel qual s'estableixen les normes per a l'aplicació de la condicionalitat reforçada i de la condicionalitat social que han de complir les persones beneficiàries de les ajudes en el marc de la política agrícola comuna que rebin pagaments directes, determinats pagaments anuals de desenvolupament rural i del Programa d'opcions específiques per la llunyania i la insularitat (POSEI).
- El Reial decret 1051/2022, de 27 de desembre, pel qual s'estableixen normes per a la nutrició sostenible als sòls agraris.
- El Reial decret 1054/2022, de 27 de desembre, pel qual s'estableix i es regula el sistema d'informació d'explotacions agrícoles i ramaderes i de la producció agrària, així com el Registre autonòmic d'explotacions agrícoles i el quadern digital d'explotació agrícola.
- El Reial Decret 147/2023, de 28 de febrer, pel qual s'estableixen les normes per a l'aplicació de penalitzacions en les intervencions que preveu el Pla estratègic de la política agrícola comuna, i es modifiquen diversos reials decrets pels quals es regulen diferents aspectes relacionats amb l'aplicació a Espanya de la política agrícola comuna per al període 2023-2027.
- La Llei 3/2019, de 31 de gener, agrària de les Illes Balears.
- El Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions.
- El Decret 66/1998, de 26 de juny, pel qual s'aprova el Reglament de la denominació genèrica Agricultura Integrada i del seu Consell.
- L'Ordre 10/2023 de la consellera d'Agricultura, Pesca i Alimentació, de 5 d'abril de 2023, per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en el marc de les intervencions per al desenvolupament rural de les Illes Balears 2023-2027.
- La resta de normativa de desenvolupament i aplicació.
Setzè Eficàcia
Sens perjudici del que disposa el punt 3 de l'apartat segon d'aquesta resolució, l'efectivitat d'aquesta resolució queda condicionada a l'aprovació definitiva per part de la Comissió Europea de la modificació del Pla estratègic de la PAC 2023-2027 per a Espanya (PEPAC) en els termes que preveu aquesta resolució. En cas contrari, es modificarà amb la finalitat d'adaptar-la al pla que s'aprovi.
Dissetè Publicació
Aquesta resolució s'ha de comunicar a la Base de Dades Nacional de Subvencions i s'ha de publicar al Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Palma, 14 d'abril de 2023
La presidenta del FOGAIBA María Asunción Jacoba Pía de la Concha García-Mauriño
ANNEX 1 REDUCCIONS I EXCLUSIONS
1. Reduccions per sobredeclaració de superfícies
a) D'acord amb el que preveu l'article 18 del Reial decret 147/2023, de 28 de febrer, la sobredeclaració es calcula per a cada grup de cultiu com el resultat de la diferència entre la superfície declarada a la sol·licitud i la determinada com a resultat dels controls, dividida entre la superfície declarada i multiplicada per 100, és a dir:
% sobredeclaració = {(superfície declarada – superfície determinada) : superfície declarada} x 100
b) Si la superfície declarada per grup de cultiu sobrepassa la superfície determinada, tal com s'especifica més amunt, l'ajuda per a aquell grup de cultiu o intervenció es calcularà d'acord amb la superfície determinada, a la qual s'aplicarà la penalització que correspongui d'entre les següents:
- El doble del percentatge de sobredeclaració quan aquesta és superior al 3% o a 2 ha, però inferior o igual al 20% de la superfície declarada
- Per la totalitat de l'ajuda si la diferència és superior al 20% de la superfície declarada segons la fórmula explicada en el punt a.
- No s'aplicarà penalització si el percentatge de sobredeclaració és igual o inferior al 3% i inferior a 2 ha.
c) En cas que el percentatge de sobredeclaració sigui de més del 50%: no es concedirà cap ajuda per superfície i, a més, la persona beneficiària estarà subjecta a una penalització addicional igual a l'import de l'ajuda corresponent a la diferència entre la superfície declarada i la superfície determinada conforme als punts a i b anteriors. Si aquest import de penalització addicional no es pot recuperar íntegrament en els tres anys naturals següents a aquell en què s'hagi descobert la irregularitat, es cancel·larà el saldo pendent.
En el cas d'intervencions en les qual es detecti un incompliment d'acord amb l'apartat 1 explicat abans, es retirarà l'ajuda pels imports que ja s'hagin pagat per la mateixa intervenció en anys anteriors.
2. Reduccions en el cas d'incompliment de criteris d'admissibilitat, així com de compromisos i altres obligacions
S'entenen per criteris de subvencionalitat els requisits, compromisos i altres obligacions vinculats a la concessió de l'ajuda, excepte els relatius a la mida de la superfície.
Les reduccions i exclusions per incompliment dels criteris de subvencionalitat tindran com a base l'article 31 del Reial decret 147/2023, de 28 de febrer.
De conformitat amb el que disposa l'annex del Reial decret 147/2023, de 28 de febrer, la determinació de les penalitzacions per incompliment dels criteris de subvencionalitat es farà d'acord amb la tipificació prèvia següent:
- Compromisos excloents (CE): compromisos l'incompliment dels quals no respecta els criteris i/o requisits establerts a la concessió i que s'han de mantenir mentre duri l'ajuda. El seu incompliment té associada una sanció del 100% de l'ajuda, la seva exclusió i, si escau, se sol·licitarà el reintegrament dels imports dels anys anteriors. En cas de compensació amb pagaments futurs, si aquests imports no es poden recuperar íntegrament en els tres anys naturals posteriors a aquell en què s'ha descobert l'incompliment, es cancel·larà el saldo pendent. En cas d'incompliment greu, falsedat, intencionalitat i negligència, el beneficiari quedarà exclòs de la mesura durant l'any natural de què es tracti i el següent.
- Compromisos avaluables (CV) en funció de la gravetat, l'abast i la persistència de l'incompliment observat. Aquests compromisos avaluables es classifiquen de la manera següent:
Compromís bàsic (CB): compromís l'incompliment del qual comporta conseqüències rellevants per als objectius que s'han d'assolir i aquestes repercussions tindran una duració de més d'un any o és difícil posar-hi fi amb els medis acceptables.
Compromís principal (CP): compromís l'incompliment del qual implica conseqüències importants per als objectius perseguits per la intervenció en qüestió i aquestes repercussions duren menys d'un any o és possible posar-hi fi amb mitjans acceptables.
Compromís secundari (CS): compromís l'incompliment del qual té una baixa rellevància amb l'objectiu de la línia d'ajuda
Compromís terciari (CT): compromís l'incompliment del qual té una escassa rellevància amb l'objectiu de la línia d'ajuda.
Els compromisos d'aquestes ajudes destinades al foment de la producció integrada estan tipificats de la manera següent:
- Mantenir, sense disminuir, la superfície compromesa a nivell de grup de cultiu a la resolució de concessió de l'ajuda, independentment que pugui variar la ubicació del cultiu dins les parcel·les que integren l'explotació agrària o dels canvis de les parcel·les on s'ubica el conreu; aquest compromís s'entendrà complert amb una tolerància d'un 20%: CS.
- Complir a les parcel·les el que estableixen les normes genèriques i específiques sobre producció integrada, com són el Reial decret 1201/2002, de 20 de novembre, pel qual es regula la producció integrada de productes agrícoles, així com les normes tècniques específiques sobre producció integrada que la Comunitat Autònoma de les Illes Balears estableix per a cada cultiu o grups de cultius: CB.
- Disposar i mantenir actualitzat el quadern d'explotació segons el que estableix el punt 1.c de l'apartat novè d'aquesta convocatòria:
CB: no disposar de quadern d'explotació.
CP: disposar de quadern d'explotació sense actualitzar o amb incorreccions en un període superior als últims tres mesos.
- Participar durant el període de compromís, en activitats relacionades amb producció integrada. Per això, caldrà justificar l'assistència a algun curs o activitat de formació tècnica, relacionats amb la matèria, d'un mínim de 25 hores.
CB: no participar en activitats de formació o fer-ho amb una durada inferior a 10 hores.
CP: participar en activitats de formació d'una durada de més de 10 i meny de 20 hores.
CS: participar en activitats de formació d'una durada de més de 20 hores i menys de 25.
- En els tractaments en els quals s'hagin d'aplicar productes químics, només es podran fer servir les matèries actives autoritzades per a cada cultiu, seleccionades a la norma tècnica de la producció integrada corresponent, d'acord amb criteris de toxicitat, efectes sobre la fauna auxiliar i menor impacte ambiental, entre altres criteris que es revisen periòdicament: CP.
- Estar inscrits en el Registre d'operadors/productors de la producció integrada del Consell de la denominació genèrica de la producció integrada i complir les obligacions que se'n derivin: CB.
- Sotmetre's a les actuacions de comprovació i de control que siguin procedents per part de les administracions autonòmica, estatal i comunitària, la Sindicatura de Comptes o altres òrgans de control extern, necessàries per comprovar la concessió correcta de l'ajuda i el manteniment posterior dels compromisos i aportar tota la documentació que sigui requerida en l'exercici d'aquestes actuacions: CB.
- Mantenir els requisits i les condicions exigibles respecte a l'explotació i a la persona beneficiària, als quals fa referència l'apartat tercer d'aquesta resolució: CB.
- Disposar d'assessorament, tal com el defineix el Reial decret 1311/2012 i en els casos que hi estiguin previstos: CP.
- En cas de fer tractaments fitosanitaris, el titular de l'explotació o personal propi ha de disposar de carnet d'usuari professional en les condicions i els casos que defineix el Reial decret 1311/2012, o aportar el contracte amb l'empresa de tractaments fitosanitaris inscrita en el ROPO: CP.
- Complir les normes d'emmagatzematge dels productes fitosanitaris, d'acord amb el que estableix el Reial decret 285/2021: CP.
- Complir les normes de gestió d'envasos dels productes fitosanitaris, d'acord amb el que estableix l'article 41 del Reial decret 1311/2012: CP.
Les penalitzacions i exclusions per incompliment dels compromisos avaluables són les següents:
1. COMPROMISOS BÀSICS
- 100% de l'ajuda.
2. COMPROMISOS PRINCIPALS
- Primer any d'incompliment:
1 compromís incomplert: 20% de l'ajuda.
2 o més compromisos incomplerts: 40% de l'ajuda.
- Segon any o més d'incompliment: 40% de l'ajuda.
3. COMPROMISOS SECUNDARIS
- Primer any d'incompliment:
1 compromís incomplert: 5% de l'ajuda.
2 o més compromisos incomplerts: 10% de l'ajuda.
- Segon any o més d'incompliment: 10% de l'ajuda.
4. COMPROMISOS TERCIARIS
- Primer any d'incompliment:
1 compromís incomplert: 1% de l'ajuda.
2 o més compromisos incomplerts: 2% de l'ajuda.
- Segon any o més d'incompliment: 2% de l'ajuda.
El Reial decret 1049/2022, de 27 de desembre, regula les penalitzacions per incompliment dels requisits legals de gestió, així com les bones condicions agràries i mediambientals.
D'acord amb el que estableix l'article 31.5 del Reial decret 147/2023, de 28 de febrer, si un mateix incompliment suposa més d'una penalització pels criteris o els requisits de subvencionalitat, compromisos o altres obligacions a què fa referència l'article 9 de la Llei 30/2022, s'aplicarà la de més import.
3. Incompliments intencionats
De conformitat amb el que disposa l'article 3 del Reial decret 1047/2022, de 27 de desembre, no es concedirà cap ajuda als beneficiaris que hagin creat artificialment les condicions exigides per obtenir les ajudes. Es consideren condicions artificials les que estableix l'annex I del Reial decret 1047/2022, de 27 de desembre.
4. Exclusió
Només en casos d'incompliment greu, falsedat, intencionalitat i negligència, se sol·licitarà el reintegrament dels imports d'anys anteriors. En cas de compensació amb pagaments futurs, si aquests imports no es poden recuperar íntegrament en els tres anys naturals posteriors a aquell en què s'ha descobert l'incompliment, es cancel·larà el saldo pendent. A més, el beneficiari quedarà exclòs de la mateixa mesura durant l'any natural en què s'ha detectat l'incompliment i l'any natural següent.
Quan els beneficiaris no hagin pogut complir els seus compromisos per motius de força major o circumstàncies excepcionals conservaran el dret a l'ajuda en el moment en què s'hagi produït el cas de força major o la circumstància excepcional.