Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

CONSELL INSULAR DE MENORCA

Núm. 226661
Acord del Consell Executiu en sessió de caràcter ordinari de 20 de març de 2023, relatiu a l’aprovació de la convocatòria i les bases que regeixen la concessió d’ajuts a accions per millorar el coneixement, la salvaguarda i la difusió del patrimoni històric, inclòs el patrimoni cultural immaterial de Menorca i de la convocatòria per a l’any 2023 (exp. 2112-2023-000001)

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

El Pla estratègic de subvencions del Pressupost general del CIM per a l'exercici 2023 preveu els següents objectius generals del Departament de Cultura, Educació, Joventut i Esports en l'àmbit del patrimoni històric, inclòs el patrimoni cultural immaterial:

- Aconseguir la declaració de la cultura talaiòtica de Menorca com a patrimoni mundial per part de la UNESCO.

- Protegir i salvaguardar el patrimoni històric.

- Conservar i restaurar el patrimoni històric per llegar-lo en les millores condicions a les generacions futures.

- Aprofundir en el coneixement existent sobre el patrimoni històric a través del foment de la investigació.

- Difondre el coneixement existent sobre el patrimoni històric a través de la realització de publicacions científiques i trobades divulgatives.

- Fomentar la revitalització i recuperació de les diferents manifestacions de la nostra cultura popular i del patrimoni cultural immaterial (PCI) de Menorca com un element clau en la millora del desenvolupament sostenible de Menorca a escala social, econòmica i ambiental.

I els objectius específics que preveu són:

- Donar suport econòmic a les activitats que signifiquin ampliar i millorar el coneixement i la salvaguarda del patrimoni històric a partir d'intervencions arqueològiques i paleontològiques, investigacions de tipus històric, restauració de béns, difusió i debat, tenint present que vagin en línia amb el pla de gestió del patrimoni històric de Menorca i del pla de gestió de la candidatura Menorca Talaiòtica a patrimoni mundial.

- Millorar el coneixement, la salvaguarda i la difusió del patrimoni cultural immaterial (PCI) de Menorca. Promoure l'elaboració de plans de salvaguarda per als elements del PCI en risc de desaparició. Ajudar les entitats i les persones portadores del PCI de Menorca en la seva tasca de salvaguarda i recreació d'aquest patrimoni.

Atès que per complir aquests objectius el Consell Insular de Menorca vol fomentar la realització d'accions per millorar el coneixement, la salvaguarda i la difusió del patrimoni històric, inclòs el patrimoni cultural immaterial de Menorca mitjançant les línies d'ajuts següents:

  • Restauració de béns del patrimoni històric
  • Intervencions arqueològiques i paleontològiques
  • Investigacions de tipus històric
  • Publicacions científiques
  • Jornades i activitats de difusió del patrimoni històric
  • Accions de salvaguarda, coneixement i difusió del patrimoni cultural immaterial

Atès que el termini previst d'execució d'aquestes accions és pluriennal (anys 2023-2024);

Ateses les competències pròpies que sobre aquesta matèria té el Consell Insular de Menorca;

De conformitat amb la normativa bàsica aplicable al Consell Insular de Menorca en matèria de subvencions i en el marc del que estableixen les Bases d'execució del pressupost d'aquesta administració;

Atesa la proposta del conseller executiu del Departament de Cultura, Educació, Joventut i Esports,

El Consell Executiu, per unanimitat dels set membres presents (senyora Mora Humbert, senyor Maria Ballester, senyora Torrent Bagur, senyor Pastrana Huguet, senyora Gomila Carretero, senyor Juaneda Mercadal i senyora Morlà Subirats) i en votació ordinària, adopta els acords següents:

Primer. Aprovar les bases que regeixen la concessió d'ajuts a accions per millorar el coneixement, la salvaguarda i la difusió del patrimoni històric, inclòs el patrimoni cultural immaterial de Menorca, que es transcriuen en annex.

Segon. Aprovar simultàniament, la convocatòria corresponent a l'any 2023, que es regirà per les bases a les quals s'ha fet referència en el punt anterior, d'acord amb les condicions següents:

a) Import global màxim dels ajuts i crèdit pressupostari: les ajudes concedides s'atendran amb càrrec a les partides 4-33600-7803500*, corresponent a les línies 1,2,3,4 i 5, i 4-33410-4790080, corresponent a la línia 6, dels exercicis pressupostaris dels anys 2023 i 2024 tal com es desglossa en el quadre següent:

PRESSUPOST

2023

2024

TOTAL

Línia 1. Restauracions

45.000 €

45.000 €

90.000 €

Línia 2. Intervencions

60.000 €

60.000 €

120.000 €

Línia 3. Investigacions

19.000 €

19.000 €

38.000 €

Línia 4. Publicacions

3.500 €

3.500 €

7.000 €

Línia 5. Jornades i activitats PH

7.500 €

7.500 €

15.000 €

Línia 6. Accions de salvaguarda i difusió del Patrimoni Cultural Immaterial (PCI)

30.000 €

 

30.000 €

TOTAL

165.000 €

135.000 €

300.000 €

* La despesa es podrà aplicar a qualsevol altra partida adequada i vinculada.

En el cas que per a una línia no s'esgoti la consignació pressupostària, la quantitat sobrant s'assignarà, dins la mateixa línia pressupostaria, a projectes d'altres línies seguint l'ordre de puntuació atorgada, i tenint en compte totes les línies, sense que pugui superar la quantitat sol·licitada ni l'import màxim per sol·licitud establert per a la línia corresponent.

L'import màxim a què es destina la convocatòria únicament es podrà ampliar, sens necessitat de nova publicació, en el supòsit d'aportacions expresses de tercers per contribuir al finançament de l'objecte de la convocatòria i que s'hagin concretat posteriorment a la seva aprovació.

b) Els imports màxims per sol·licitud i convocatòria són els següents:

  • Línia 1. Restauracions: 10.000 euros
  • Línia 2. Intervencions: 14.000 euros
  • Línia 3. Investigacions: es concediran ajuts per un import màxim de 5.500 euros cada un.
  • Línia 4. Publicacions: 5.000 euros per a publicacions monogràfiques o reculls d'articles i 1.500 euros per articles en revistes científiques
  • Línia 5. Jornades i activitats de difusió del patrimoni històric: 5.000 euros
  • Línia 6. Accions de salvaguarda, coneixement i difusió del patrimoni cultural immaterial: 2.500 euros

c) El termini de presentació de sol·licituds per acollir-se a aquests ajuts és de 30 dies naturals a partir de l'endemà d'haver-se publicat en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

d) La composició de la comissió avaluadora serà la següent:

President: el conseller executiu responsable en matèria de patrimoni històric, Miquel Àngel Maria Ballester

Vocals: la directora insular responsable en matèria de patrimoni històric, Raquel Marquès Díez; el cap del Servei de Patrimoni Històric, José Simón Gornés Hachero; la tècnica del Servei de Patrimoni Històric, Joana M. Gual; la cap del Servei de Política Lingüística i Patrimoni Cultural Immaterial, Pilar Vinent Barceló, i el director/a de l'Agència Menorca Talaiòtica.

Secretari: un funcionari de l'Àrea de Gestió Administrativa del Departament de Cultura, Educació, Joventut i Esports

e) La instrucció d'aquest procediment correspon a:

  • Línia 1. Restauracions: la tècnica del Servei de Patrimoni Històric, Joana M. Gual
  • Línia 2. Intervencions: la tècnica del Servei de Patrimoni Històric, Joana M. Gual
  • Línia 3. Investigacions: el cap del Servei de Patrimoni Històric, José Simón Gornés Hachero
  • Línia 4. Publicacions: el cap del Servei de Patrimoni Històric, José Simón Gornés Hachero
  • Línia 5. Jornades i activitats de difusió del patrimoni històric, la tècnica del Servei de Patrimoni Històric, Joana M. Gual
  • Línia 6. Accions de salvaguarda, coneixement i difusió del PCI, la cap del Servei de Política Lingüística i Patrimoni Cultural Immaterial, Pilar Vinent Barceló
 

Tercer. Comunicar aquesta resolució a la Base de Dades Nacional de Subvencions abans de publicar la convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears (BOIB).

 

Bases que regeixen la concessió d'ajuts a accions per millorar el coneixement, la salvaguarda i la difusió del patrimoni històric, inclòs el patrimoni cultural immaterial de Menorca i de la convocatòria per a l'any 2023

1. Objecte

Els presents ajuts s'emmarquen en l'exercici de l'activitat de foment que correspon al Consell Insular de Menorca en matèria de patrimoni històric en el seu àmbit territorial, de conformitat amb l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears (articles 70.6 i 73), amb la Llei 12/1998, de 21 de desembre, del patrimoni històric de les Illes Balears i amb la Llei 18/2019, de 8 d'abril, de salvaguarda del patrimoni cultural immaterial de les Illes Balears.

Així mateix, els presents ajuts s'integren al Pla Estratègic de Subvencions i contribueixen al mateix a l'acompliment dels objectius previstos en tant que milloraran el coneixement, la salvaguarda i la difusió del patrimoni cultural immaterial (PCI) de Menorca promovent la elaboració de plans de salvaguarda per als elements del PCI en risc de desaparició, així com també donant suport econòmic a les activitats que signifiquen ampliar i millorar el coneixement i la salvaguarda del patrimoni històric a través d'intervencions arqueològiques, paleontològiques, investigacions de tipus històric, restauració de béns i la difusió dels mateixos.

2. Finalitat

Els ajuts van dirigits a diverses accions per millorar el coneixement, la salvaguarda i la difusió del patrimoni històric, inclòs el patrimoni cultural immaterial de Menorca i tenen, en cada cas, els objectes i finalitats següents:

- Línia 1. Restauracions de béns del patrimoni històric

L'objecte dels ajuts és afavorir la restauració i rehabilitació de béns mobles i immobles integrants del patrimoni històric de Menorca.

La finalitat d'aquestes ajudes és aturar la seva desaparició i contribuir a una millor conservació d'aquest patrimoni, i en els supòsits de béns que no disposin d'una declaració com a bé d'interès cultural (BIC) o com a bé catalogat a potenciar aquesta declaració i l'enriquiment del Registre de BIC o del Catàleg insular del patrimoni històric quan es valori que tenen prou rellevància o significació per promoure la seva protecció singular.

- Línia 2. Intervencions arqueològiques i paleontològiques

L'objecte de les ajudes és donar suport econòmic a les intervencions arqueològiques i paleontològiques en jaciments de l'àmbit territorial de Menorca i als treballs de laboratori lligats a aquestes intervencions. Els treballs de laboratori corresponents a intervencions acabades però que es trobin encara dins el termini de presentació de la memòria científica també entren dins aquesta línia d'ajuts. Els treballs vinculats a la finalització de les memòries d'excavació que no formin part d'excavacions en curs i que hagin esgotat el termini de presentació de la memòria científica no es poden presentar a aquesta línia d'ajuts.

La finalitat d'aquestes ajudes és ampliar i estimular la investigació de moments cronològics per a la qual es necessita el concurs de la metodologia arqueològica, i així procurar l'enriquiment del coneixement i la difusió del seu valor.

- Línia 3. Investigacions de tipus històric

L'objecte de les ajudes és finançar programes d'investigació i de millora de gestió dels béns del patrimoni de tipus històric, artístic, arquitectònic, arqueològic, paleontològic, militar històric, historicoindustrial, antropològic i etnològic.

La finalitat és contribuir al millor coneixement del passat de l'illa de Menorca, i a la protecció i a la millora de la gestió i la difusió dels seus béns del patrimoni històric, inclòs el patrimoni cultural immaterial.

- Línia 4. Publicacions científiques

L'objecte de les ajudes és finançar la publicació i l'edició dels resultats de projectes d'investigació de tipus històric, artístic, arquitectònic, arqueològic, paleontològic, militar històric, historicoindustrial, antropològic i etnològic ja realitzats, així com els treballs d'elaboració de resultats per a la seva publicació o edició.

La finalitat és contribuir a difondre i posicionar, dins l'àmbit acadèmic estatal i internacional, els projectes de recerca sobre el passat de l'illa de Menorca, especialment sobre la prehistòria i la protohistòria, en el context de la candidatura de Menorca Talaiòtica a patrimoni mundial, així com sobre el patrimoni cultural immaterial.

- Línia 5. Organització i realització de jornades i activitats de difusió

L'objecte de les ajudes és finançar l'organització de jornades i activitats de difusió de tema històric, artístic, arquitectònic, arqueològic, paleontològic, militar històric, historicoindustrial, antropològic i etnològic que es duguin a terme durant l'anualitat en què sigui vigent la convocatòria.

La finalitat és contribuir a difondre i divulgar els nous coneixements sobre el passat de l'illa de Menorca, especialment sobre la prehistòria i protohistòria, en el context de la candidatura de Menorca Talaiòtica a patrimoni mundial.

- Línia 6. Accions de salvaguarda, coneixement i difusió del patrimoni cultural immaterial

L'objecte de les ajudes és donar suport a les accions que organitzin els portadors del patrimoni cultural immaterial, entesos com les comunitats, els grups, les entitats o les persones que treballen per la salvaguarda de tot o d'alguna manifestació en concret del patrimoni cultural immaterial de Menorca, encaminades a la difusió d'aquest patrimoni i a la salvaguarda dels elements en risc.

La finalitat és assegurar la transmissió generacional dels coneixements i les tècniques relacionades amb el PCI de Menorca, i especialment de les manifestacions que estiguin en major risc de desaparició.

3. Finançament i import màxim

Les ajudes que s'atorguin en el marc d'aquestes bases es pagaran amb càrrec a les partides i per l'import màxim que s'estableixin en la convocatòria.

Totes les sol·licituds que compleixin els requisits i condicions d'aquestes bases es valoraran d'acord amb els criteris objectius previstos en la base desena.

Quan l'import de les sol·licituds d'ajuts sigui superior a la quantitat màxima fixada en la convocatòria es prioritzaran les sol·licituds en funció dels criteris objectius per a la concessió dels ajuts establerts en aquestes bases.

4. Activitats subvencionables: requisits i condicions

- Línia 1. Restauracions de béns del patrimoni històric

1. Les intervencions de restauració i rehabilitació s'han d'ajustar als criteris següents, que són els que apareixen assenyalats en l'article 41 de la Llei 12/1998, del patrimoni històric de les Illes Balears:

-S'han de conservar les característiques tipològiques del bé.

-Cal evitar la reconstrucció total o parcial del bé, llevat que se n'utilitzin parts originals i pugui provar-se'n l'autenticitat. Si fos necessari afegir-hi materials o elements indispensables per a l'estabilitat, la conservació o el manteniment del bé, aquests s'han de reconèixer per tal d'evitar el mimetisme.

-Es prohibeix l'eliminació de parts del bé, excepte quan en comportin la degradació o quan l'eliminació en permeti una millor interpretació històrica. En aquests casos, es justificaran i es documentaran les parts que hagin de ser eliminades.

2. Queden excloses d'aquesta convocatòria la rehabilitació de parets de pedra en sec i la rehabilitació de teulades de cases incloses dins conjunts històrics declarats BIC i en catàlegs de protecció municipals.

3. Queden excloses d'aquesta línia les actuacions de restauració i consolidació de béns mobles i immobles vinculades a projectes d'intervenció arqueològica en curs. Aquestes actuacions queden incloses en la línia d'ajuts per a intervencions arqueològiques. Queden incloses dins aquesta línia les restauracions sobre béns arqueològics vinculats a projectes d'excavació ja finalitzats o sense una vinculació directa amb cap projecte d'intervenció arqueològica en curs. Dins aquesta convocatòria, es consideren projectes d'excavació ja finalitzats aquells que ja hagin entregat la memòria científica al Consell Insular, o bé que es vagin portar a terme amb anterioritat a l'entrada en vigor del decret 14/2011.

4. El termini màxim per realitzar l'activitat subvencionada és d'un any comptador des de la publicació de l'acord de concessió de l'ajut en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, tret que hi hagi causes excepcionals que ho impedeixin i que el beneficiari haurà d'al·legar per escrit. A la vista de l'anterior, el CIM podrà ampliar el termini de realització de l'activitat per un període d'un mes, improrrogable, a comptar a partir de la data de finalització del termini per dur a terme l'activitat.

S'exceptuaran d'aquest termini d'un any per realitzar l'activitat els projectes que requereixin una llicència municipal d'obres, el termini dels quals començarà a comptar a partir de l'atorgament de la corresponent llicència municipal.

5. Abans d'executar la restauració, s'han d'haver obtingut les autoritzacions administratives exigibles a l'activitat subvencionada.

- Línia 2. Intervencions arqueològiques i paleontològiques.

1. Són objecte d'ajut les intervencions arqueològiques realitzades com a metodologia per a un projecte d'investigació i que s'ajustin al Decret 14/2011, de 25 de febrer, pel qual s'aprova el Reglament d'intervencions arqueològiques i paleontològiques de les Illes Balears.

2. Les intervencions que formin part de nous projectes d'investigació, entesos aquests d'acord amb la definició recollida en l'article 12 del Decret 14/2011, de 25 de febrer, pel qual s'aprova el Reglament d'intervencions arqueològiques i paleontològiques de les Illes Balears, han de garantir que el 10 % del pressupost anual del projecte, com a mínim, queda cobert per altres fonts de finançament diferents d'aquesta línia d'ajuts. Altrament, quedaran excloses d'aquesta convocatòria.

La garantia del 10 % de finançament alternatiu dels projectes nous s'ha de justificar adjuntant a la sol·licitud els documents necessaris (convenis aprovats i signats, compromisos de mecenatge o declaració jurada d'aportar mitjans materials). D'acord amb l'apartat 3 base 7, el Consell Insular de Menorca podrà consultar i comprovar la veracitat de la documentació aportada.

3. Malgrat que l'objectiu de les intervencions és lliure, tindran preferència les propostes que es duguin a terme en jaciments arqueològics o paleontològics que siguin de titularitat pública o accessibles per a la ciutadania i les que comportin l'organització d'un curs d'arqueologia per a la formació de joves investigadors.

4. En el moment de presentar la sol·licitud de l'ajut han de tenir concedida l'autorització per fer la intervenció o, si més no, haver lliurat la documentació requerida en el Reglament d'intervencions arqueològiques i paleontològiques de les Illes Balears per a la seva sol·licitud.

5. El termini màxim per dur a terme l'activitat subvencionada és d'un any comptador des de la publicació de l'acord de concessió de l'ajut en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, tret que hi hagi causes excepcionals que ho impedeixin i que el beneficiari haurà d'al·legar per escrit. A la vista de l'anterior, el CIM podrà ampliar el termini de realització de l'activitat per un període d'un mes, improrrogable, a comptar a partir de la data de finalització del termini per dur a terme l'activitat.

6. Abans d'executar la intervenció, s'han d'haver obtingut les autoritzacions administratives exigibles a l'actuació subvencionada.

- Línia 3. Investigacions de tipus històric

1. La finalitat d'aquesta línia és contribuir al millor coneixement del passat de l'illa de Menorca, així com a la protecció i a la millora de la gestió i la difusió dels seus béns del patrimoni històric.

2. Malgrat que la matèria de la investigació és lliure, tindran preferència les propostes que s'ajustin a les línies prioritàries d'actuació en matèria d'investigacions històriques, artístiques, arquitectòniques, arqueològiques, paleontològiques, historicoindustrial, de patrimoni històric militar, antropològiques i etnològiques següents:

- Catalogació de béns del patrimoni històric i catalogació de col·leccions privades, amb especial atenció als àmbits que hagin estat menys investigats, per millorar-ne el coneixement, i la catalogació de la maquinària de tipus historicoindustrial, en què tindrà preferència la que sigui titularitat del Consell Insular de Menorca.

- Estudis històrics documentals o arxivístics sobre l'època medieval, moderna o contemporània.

- Estudis i treballs que contribueixin a l'acabament de memòries científiques d'excavacions arqueològiques autoritzades abans de l'entrada en vigor del Decret 14/2011. També es podran presentar a aquesta línia els estudis especialitzats derivats de l'execució d'intervencions arqueològiques preventives o d'urgència, duites a terme per promotors privats, la memòria científica de les quals s'hagi lliurat ja al CIM.

L'elaboració de memòries científiques d'intervencions en curs no és objecte d'ajut dins d'aquesta línia, sinó de la línia 2 d'aquestes mateixes bases. L'elaboració de memòries científiques d'intervencions autoritzades d'acord amb el Decret 14/2011 que es trobin ja fora del termini d'entrega que estableix l'esmentat decret no és objecte d'ajut en aquestes bases.

- Estudis, investigacions i treballs que contribueixin al millor coneixement i a una millor gestió o difusió dels béns constitutius del patrimoni històric de Menorca, en qualsevol dels àmbits abans esmentats. Hi queden inclosos els plans directors, plans especials o projectes didàctics de museïtzació relacionats amb aquests béns.

3. També s'ha de presentar una proposta de metodologia i acreditar com es farà la difusió futura dels treballs.

4. Així mateix, s'ha d'acreditar que l'activitat subvencionada pot ser aplicada a plans, programes, avantprojectes i projectes d'inversió o, malgrat no es materialitzi en actius, resulta susceptible de produir efectes en varis exercicis futurs.

5. El termini màxim per dur a terme l'activitat subvencionada és d'un any comptador des de la publicació de l'acord de concessió de l'ajut en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, tret que hi hagi causes excepcionals que ho impedeixin i que el beneficiari haurà d'al·legar per escrit. A la vista de l'anterior, el CIM podrà ampliar el termini de realització de l'activitat per un període d'un mes, improrrogables, a comptar a partir de la data de finalització del termini per dur a terme l'activitat.

- Línia 4. Publicacions científiques

1. La finalitat d'aquesta línia és contribuir a difondre i posicionar, dins l'àmbit acadèmic estatal i internacional, els projectes de recerca sobre el passat de l'illa de Menorca, especialment sobre la prehistòria i la protohistòria, en el context de la candidatura de Menorca Talaiòtica a patrimoni mundial, així com sobre el patrimoni cultural immaterial de l'illa.

2. Són objecte d'ajut l'elaboració d'articles per a revistes científiques indexades al Science Citation Index, Social Citation Index, LATINDEX, FECYT, DICE o SCOPUS, ja siguin en paper o en format digital, i l'elaboració de publicacions monogràfiques o reculls d'articles editats o coeditats en paper per centres de recerca reconeguts.

3. S'ha d'acreditar que l'activitat subvencionada pot ser aplicada a plans, programes, avantprojectes i projectes d'inversió o, malgrat no es materialitzi en actius, resulta susceptible de produir efectes en varis exercicis futurs.

4. El termini màxim per dur a terme l'activitat subvencionada és d'un any comptador des de la publicació de l'acord de concessió de l'ajut en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, tret que hi hagi causes excepcionals que ho impedeixin i que el beneficiari haurà d'al·legar per escrit. A la vista de l'anterior, el CIM podrà ampliar el termini de realització de l'activitat per un període d'un mes, improrrogable, comptador a partir de la data d'acabament del termini per dur a terme l'activitat.

- Línia 5. Organització i realització de jornades i activitats de difusió

1. Són objecte d'ajut l'organització de jornades i activitats de difusió, obertes a la ciutadania en general, que comptin amb la participació d'investigadors i especialistes reconeguts i que tractin sobre el patrimoni històric de Menorca i n'aprofundeixin la investigació i coneixement.

2. S'ha d'acreditar que l'activitat subvencionada pot ser aplicada a plans, programes, avantprojectes i projectes d'inversió o, malgrat no es materialitzi en actius, resulta susceptible de produir efectes en varis exercicis futurs.

3. El termini màxim per dur a terme l'activitat subvencionada és d'un any comptador des de la publicació de l'acord de concessió de l'ajut en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, tret que hi hagi causes excepcionals que ho impedeixin i que el beneficiari haurà d'al·legar per escrit. A la vista de l'anterior, el CIM podrà ampliar el termini de realització de l'activitat per un període d'un mes, improrrogable, comptador a partir de la data d'acabament del termini per dur a terme l'activitat.

- Línia 6. Accions de salvaguarda, coneixement i difusió del patrimoni cultural immaterial

1. Poden rebre ajut dins aquesta línia les accions següents:

- Fabricació o restauració de béns mobles vinculats al patrimoni immaterial.

- Elaboració del pla de salvaguarda d'un element concret del patrimoni cultural immaterial de Menorca que es trobi en situació de risc.

- Estudis, investigacions i treballs que contribueixin al millor coneixement i a una millor gestió o difusió dels béns constitutius del patrimoni cultural immaterial de Menorca.

- Elaboració i implementació de programes per divulgar el PCI, en el seu conjunt o una manifestació concreta, entre el sector educatiu (docents o alumnat).

- Activitats concretes de difusió o recreació de les diferents manifestacions del PCI de Menorca: jornades específiques sobre el PCI, trobades, tallers, cursos, concursos, demostracions, etc.

- Divulgació del PCI i de les feines de les entitats entre la societat (webs, xarxes socials, etc.).

2. No es poden acollir a aquesta línia:

- Els programes per al desenvolupament dels quals ja hi hagi un conveni signat amb el Consell Insular de Menorca.

- La rehabilitació de parets i construccions de pedra en sec.

3. L'activitat subvencionada s'ha de realitzar dins la primera anualitat de la convocatòria, tret que hi hagi causes excepcionals que ho impedeixin i que el beneficiari haurà d'al·legar per escrit. A la vista de l'anterior, el CIM pot ampliar el termini de realització de l'activitat per un període de tres mesos, improrrogables, comptats a partir del dia que acabava el termini per realitzar l'activitat.

5. Règim de compatibilitat amb altres ajuts

1. Les subvencions o ajuts que es regeixen per aquestes bases són de caràcter voluntari i eventual i es poden anul·lar, revocar i reintegrar en tot moment per les causes previstes en la Llei o en aquestes bases; no generen cap dret a l'obtenció d'altres subvencions en anys posteriors i no es poden al·legar com a precedent.

Així mateix, són compatibles amb la concessió d'altres ajuts, sens perjudici de l'obligació de les entitats beneficiàries de comunicar-ho al Consell Insular de la forma establerta en aquestes bases.

2. L'import de les subvencions o els ajuts que es concedeixin no pot superar, en cap cas, de manera aïllada o amb concurrència amb altres ajuts, el cost de l'activitat subvencionada.

3. A la línia 1 (Restauracions de béns del patrimoni històric) no poden ser beneficiàries dels ajuts les entitats que tenguin subscrit un conveni amb el Consell Insular de Menorca per portar a terme actuacions de restauració.

4. En la línia 6 (Accions de salvaguarda, coneixement i difusió del patrimoni cultural immaterial) no poden ser beneficiàries dels ajuts les entitats que tenguin subscrit un conveni amb el CIM per dur a terme un programa de difusió de l'element concret del patrimoni cultural immaterial de Menorca que en constitueixi l'objecte.

6. Requisits dels beneficiaris

Poden ser-ne beneficiàries les persones físiques o jurídiques o agrupacions de persones físiques o jurídiques, les comunitats de béns o qualsevol altre tipus d'unitat econòmica o patrimoni separat sense personalitat jurídica, que compleixin les condicions següents:

- Línia 1. Restauracions de béns del patrimoni històric

1. Poden ser-ne beneficiàries les persones físiques o jurídiques o agrupacions de persones físiques o jurídiques que siguin titulars d'un bé moble o immoble integrant del patrimoni històric de Menorca, o que tenguin autorització del titular.

2. Els beneficiaris que hagin obtingut un ajut anterior del Consell Insular de Menorca per a la restauració de béns mobles o immobles han de justificar la finalització dels treballs o presentar el compromís de lliurament a què fa referència la base 7.3.b lletra c corresponent a la Línia 1.

- Línia 2. Intervencions arqueològiques i paleontològiques

1. Poden ser-ne beneficiàries les persones físiques o jurídiques, o agrupacions de persones físiques o jurídiques, les comunitats de béns, o qualsevol altre tipus d'unitat econòmica o de patrimoni separat sens personalitat jurídica que presenti un projecte signat per un arqueòleg professional amb experiència que assumeixi la direcció dels treballs d'acord amb el que estableix el Reglament d'intervencions arqueològiques i paleontològiques de les Illes Balears.

2. Els que hagin estat beneficiaris d'un ajut anterior per a intervencions arqueològiques han d'haver lliurat al CIM l'informe o la memòria de la campanya anterior o presentar el compromís de lliurament a què fa referència la base 7.3 B lletra e corresponent a la Línia 2.

3. Una mateixa entitat o equip no pot sol·licitar més d'un ajut per al mateix jaciment.

4. No haver estat sancionat amb caràcter ferm per incompliment de les obligacions o condicions establertes en l'atorgament d'intervencions arqueològiques o paleontològiques anteriors, d'acord amb el que estableix l'art. 109 de la Llei 12/1998, del patrimoni històric de les Illes Balears.

- Línia 3. Investigacions de tipus històric

1. Poden ser-ne beneficiàries les persones físiques o jurídiques, o agrupacions de persones físiques o jurídiques, les comunitats de béns, o qualsevol altre tipus d'unitat econòmica o de patrimoni separat sens personalitat jurídica que presenti un projecte signat per una persona responsable amb titulació superior universitària especialitzada en la matèria objecte de la investigació històrica, arqueològica o paleontològica.

2. També hi poden optar les associacions vinculades a l'estudi, la salvaguarda i la difusió del patrimoni històric.

3. Els sol·licitants de l'ajut únicament poden presentar un projecte per convocatòria.

4. Els beneficiaris que hagin obtingut un ajut anterior del Consell Insular de Menorca per a investigacions de tipus històric, arqueològic i paleontològic han de justificar la finalització dels treballs o presentar el compromís de lliurament a què fa referència la base 7.3 B lletra g corresponent a la Línia 3.

 

- Línia 4. Publicacions científiques

1. Poden ser-ne beneficiàries les persones físiques o jurídiques, o agrupacions de persones físiques o jurídiques, les comunitats de béns, o qualsevol altre tipus d'unitat econòmica o de patrimoni separat sens personalitat jurídica que presentin un projecte signat per una persona responsable amb titulació superior universitària especialitzada en la matèria objecte de la investigació.

2. També hi poden optar les associacions vinculades a l'estudi, la salvaguarda i la difusió del patrimoni històric, inclòs el patrimoni cultural immaterial.

3. Els sol·licitants de l'ajut únicament poden presentar un projecte per convocatòria.

4. Els beneficiaris que hagin obtingut un ajut anterior del Consell Insular de Menorca per a publicacions científiques han de justificar la finalització dels treballs o presentar el compromís de lliurament a què fa referència la base 7.3 B lletra f) corresponent a la Línia 4.

- Línia 5. Organització i realització de jornades i activitats de difusió

1. Poden ser-ne beneficiàries les persones físiques o jurídiques, o agrupacions de persones físiques o jurídiques, les comunitats de béns, o qualsevol altre tipus d'unitat econòmica o de patrimoni separat sens personalitat jurídica que presenti un projecte signat per una persona responsable amb titulació superior universitària especialitzada en la matèria objecte de la realització de les jornades i/o activitats de difusió.

2. També hi poden optar les associacions vinculades a l'estudi, la salvaguarda i la difusió del patrimoni històric que presentin el projecte esmentat.

3. Queden excloses d'aquesta convocatòria les activitats que hagin rebut un ajut dins una altra convocatòria del Departament de Cultura, Educació, Joventut i Esports del CIM.

4. Els sol·licitants de l'ajut únicament poden presentar un projecte per convocatòria.

5. Els beneficiaris que hagin obtingut un ajut anterior del Consell Insular de Menorca per organitzar i portar a terme jornades o activitats de difusió han de justificar la finalització dels treballs o presentar el compromís de lliurament a què fa referència la base 7.3 B lletra c corresponent a la Línia 5.

- Línia 6. Accions de salvaguarda, coneixement i difusió del patrimoni cultural immaterial

1. Poden ser-ne beneficiàries les associacions i entitats vinculades a l'estudi, la salvaguarda i la difusió del patrimoni cultural immaterial que presentin un projecte que s'adeqüi al que estableix la base 4 per a aquesta línia.

2. També hi poden optar les persones físiques o jurídiques, o agrupacions de persones físiques o jurídiques, les comunitats de béns, o qualsevol altre tipus d'unitat econòmica o de patrimoni separat sens personalitat jurídica que presenti un projecte signat per una persona responsable amb titulació superior universitària especialitzada en la matèria objecte de la realització de l'acció de salvaguarda o difusió, o amb experiència demostrable en la gestió del patrimoni cultural immaterial de Menorca.

3. Queden excloses d'aquesta convocatòria les activitats que hagin rebut un ajut dins una altra convocatòria del Departament de Cultura, Educació, Joventut i Esports del CIM.

4. Els sol·licitants de l'ajut únicament poden presentar un projecte per convocatòria.

En qualsevol cas, no poden ser-ne beneficiàries de cap de les esmentades línies:

1. Les persones físiques o jurídiques en les quals concorri alguna de les prohibicions establertes en l'article 13 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions i en l'article 10 del Decret Legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions.

2. Les persones físiques o jurídiques que, en el moment de dictar-se la proposta de resolució definitiva de la convocatòria, per part de l'òrgan instructor, no estiguin al corrent en el compliment de les seves obligacions tributàries i amb la Seguretat Social davant l'Administració General de l'Estat i amb les obligacions tributàries amb el Consell Insular de Menorca.

3. De conformitat amb el que disposa l'article 27 de la Llei 12/2006 de 20 de setembre, per a la dona, tampoc no poden ser beneficiàries de les subvencions previstes en aquestes bases, les persones físiques o jurídiques sancionades o condemnades per resolució administrativa o sentència judicial fermes per discriminació salarial, assetjament moral o qualsevol tipus de tracte desigual, per raó de sexe, en l'àmbit de les relacions laborals.

4. Per subvencions d'import superior a 30.000 euros, quan els sol·licitants siguin únicament subjectes inclosos en l'àmbit d'aplicació de la Llei 3/2004, de 29 de desembre, per la qual s'estableixen mesures de lluita contra la morositat en les operacions comercials, no podran obtenir la condició de beneficiari o entitat col·laboradora les empreses que incompleixin els terminis de pagament previstos a la llei esmentada. Aquesta circumstància s'acreditarà per part de les societats que, d'acord amb la normativa comptable, puguin presentar compte de pèrdues i guanys abreujat, de conformitat amb el que preveu l'article 26 del Reglament d'aquesta llei. Per a les societats que, d'acord amb la normativa comptable, no puguin presentar compte de pèrdues i guanys abreujats s'estableix la necessitat d'acreditar el compliment dels terminis legals de pagament mitjançant certificació, emesa per auditor inscrit al Registre Oficial d'Auditors de Comptes, que atendrà al termini efectiu dels pagaments de l'empresa client amb independència de qualsevol finançament per al cobrament anticipat de l'empresa proveïdora.

7. Presentació de les sol·licituds

1. Les sol·licituds s'han de formalitzar mitjançant els models normalitzats que s'adjunten com a annexos 1.1, 1.2, 1.3, 1.4 i 1.5, 1.6. d'aquestes bases i que es poden descarregar a la seu electrònica del CIM.

2. De forma voluntària, a la instància, es pot marcar la casella en la que s'autoritza a introduir les memòries d'excavació i/o les memòries i/o articles d'investigació que es derivin fruit de les línies 2, 3, 4 i 6 dels ajuts, als repositoris digitals del Consell Insular de Menorca»

3. Documentació a presentar amb la sol·licitud:

D'acord amb l'article 28.2 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del Procediment Comú de les Administracions Públiques, amb la Disposició Addicional vuitena de la Llei Orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de protecció de dades personals i garantia dels drets digitals, i amb l'article. 95,1 lletra K de la Llei 58/2003, de 17 de desembre, General Tributària, el Consell Insular de Menorca podrà verificar l'exactitud de les dades declarades, així com consultar o recavar els documents elaborats per qualsevol Administració de forma electrònica mitjançant les seves xarxes corporatives o consulta a les plataformes d'intermediació de dades o altres sistemes electrònics habilitats a l'efecte, sempre que no consti en l'expedient l'oposició expressa a l'esmentada consulta o quan la llei especial que sigui aplicable al cas en requereixi el consentiment exprés, en aquest darrer cas serà obligatori que l'Administració el requereixi i que l'interessat el presti.

A) Documentació administrativa general:

a) Còpia del document d'identificació fiscal (NIF/DNI/NIE/CIF), tan sols en el cas que s'oposi a la seva consulta per part del CIM.

b) Si el sol·licitant és persona jurídica, còpia de l'escriptura de constitució o modificació, dels estatuts o del reglament intern de funcionament inscrits en el registre corresponent. Si fos necessari de conformitat amb els seus estatuts, han d'aportar certificat de l'acord adoptat per l'òrgan de govern de l'entitat per sol·licitar l'ajuda i designar representant.

c) Si és una agrupació de persones físiques o jurídiques, comunitats de béns o altres agrupacions econòmiques sens personalitat jurídica, han de signar la sol·licitud totes les persones que la integren i adjuntar-hi els DNI (en el cas de persones físiques) o la documentació acreditativa de la personalitat jurídica de cadascun dels integrants. Així mateix, han de designar un únic representant i un únic domicili a l'efecte de notificacions.

d) Acreditació de la representació si la sol·licitud es presenta en nom d'una altra persona.

e) Declaració responsable signada pel sol·licitant o pel seu representant legal de no estar sotmès a cap de les circumstàncies que determinen la impossibilitat d'obtenir la condició de beneficiari o entitat col·laboradora de les subvencions públiques recollides en l'art. 13.2 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions (BOE núm. 276 de 18 de novembre de 2003), i altres que resultin d'aplicació, i de no tenir obligacions fiscals pendents amb el Consell Insular de Menorca, el model de la qual s'adjunta com a annex 2 d'aquestes bases.

f) Declaració responsable signada pel sol·licitant o pel seu representant legal relativa a les subvencions o ajudes obtingudes o sol·licitades d'altres institucions públiques o privades per realitzar la mateixa activitat. Aquesta declaració es pot fer emplenant l'apartat corresponent del model de sol·licitud recollit a l'annex 1 corresponent.

g) Certificat en què consti que està al corrent de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social davant l'Administració de l'Estat.

Els sol·licitants poden autoritzar el Consell Insular de Menorca a comprovar el compliment de les obligacions tributàries i de la Seguretat Social davant l'Administració de l'Estat. Aquesta autorització es pot fer emplenant l'apartat corresponent del model de sol·licitud recollit en l'annex 1 corresponent.

D'acord amb l'establert en el segon paràgraf de l'article 11 f del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, aquesta acreditació pot substituir-se per la presentació d'una declaració responsable de la persona o entitat sol·licitant quan es tracti d'ajuts de quantia igual o inferior a 3.000 euros. Aquesta declaració es pot fer emplenant l'apartat corresponent del model de sol·licitud recollit en l'annex 1 corresponent.

h) En el cas d'empreses, han de presentar la documentació justificativa d'estar d'alta de l'impost d'activitats econòmiques així com el pagament corresponent. Si l'empresa no està obligada a estar d'alta de l'impost esmentat o està exempta de pagament, ha d'acreditar aquesta circumstància mitjançant declaració responsable.

i) Document de designació de compte bancari del sol·licitant o del seu representant segons model facilitat pel Consell Insular de Menorca.

S'eximeix de presentar la documentació a què fan referència les lletres a, b, c, d i i, quan aquesta ja figuri en els arxius del Consell Insular i continuï vigent. En aquest cas s'ha de fer constar expressament en la sol·licitud.

B) Documentació específica requerida per a la concessió dels ajuts:

- Línia 1. Restauracions de béns del patrimoni històric

a) Projecte o memòria de restauració, signat pel tècnic/a competent que hagi de dirigir o d'efectuar els treballs, que almenys ha d'incloure: descripció dels treballs a realitzar, metodologia, materials a utilitzar, pressupost, termini de realització i un reportatge fotogràfic de l'estat actual del bé.

b) Currículum del tècnic/a què hagi de dirigir o efectuar la restauració.

c) Si es va obtenir una ajuda per a aquesta mateixa línia, i està pendent de justificar, s'ha de presentar el compromís de lliurar la justificació abans de finalitzar el termini previst en les bases que regulaven la convocatòria.

d) Documentació justificativa de la titularitat del bé i, en cas que el sol·licitant no en sigui el titular, autorització d'aquest per dur a terme la restauració.

e) Altres documents que permetin valorar els criteris objectius establerts en la base 10 per a la valoració dels ajuts.

S'eximeix de presentar la documentació a què fa referència la lletra b si aquesta ja figura en els arxius del Consell Insular. En aquest cas s'ha de fer constar expressament en la sol·licitud.

- Línia 2. Intervencions arqueològiques i paleontològiques

a) Projecte de la intervenció amb el contingut establert en el Decret 14/2011, de 25 de febrer, pel qual s'aprova el Reglament d'intervencions arqueològiques i paleontològiques de les Illes Balears (que servirà per valorar el punt 2 de la base 10) signat pel tècnic/a responsable de la intervenció, que ha de tenir la titulació requerida en el Decret 14/2011.

b) Document amb el títol «Informació per valorar els criteris objectius a tenir en compte per a la concessió dels ajuts» en el qual s'ha d'especificar la informació que s'ha de tenir en compte a l'hora de puntuar els criteris de la base 10 (excepte el punt 2) i al qual s'han d'adjuntar els documents justificatius que ho acreditin.

c) Pressupost de despeses i ingressos previstos.

d) Currículum de l'investigador principal i de l'equip responsable de la intervenció.

e) Si es va obtenir una ajuda per a aquesta mateixa línia, i està pendent de justificar, s'ha de presentar el compromís de lliurar la justificació abans de finalitzar el termini previst en les bases que regulaven la convocatòria.

f) Altres documents que permetin valorar els criteris objectius establerts en la base 10 per a la valoració dels ajuts.

S'eximeix de presentar la documentació a què fa referència la lletra d quan aquesta ja figuri en els arxius del Consell Insular. En aquest cas s'ha de fer constar expressament en la sol·licitud.

- Línia 3. Investigacions de tipus històric

a) Un projecte d'investigació, signat pel tècnic/a responsable de la investigació, que ha de tenir titulació superior universitària especialitzada en la matèria objecte de la investigació, l'execució del qual no pot superar, temporalment, un any a partir de la publicació de l'acord de concessió de l'ajut.

b) En el cas de catalogacions del patrimoni, aquestes han de contenir, com a mínim, un apartat descriptiu amb les dades que es descriuen seguidament, en suport de paper i informàtic, i una memòria gràfica i fotogràfica:

- Model de fitxa descriptiva amb: codi, signatura, denominació, localització, descripció dels elements historicoartístics més significatius, dades històriques, bibliografia, estat de conservació, proposta de l'entorn afectat per la declaració de bé catalogat, si escau, proposta d'actuació i usos compatibles, titular del dret de la propietat i proposta dels criteris bàsics que, amb caràcter específic, han de regir les intervencions sobre aquests bé.

- Memòria gràfica i fotogràfica, mapa de localització a escala 1:5000, fotografies de l'exterior i de l'interior, si escau, i dels elements d'interès, en paper 10 x 15 amb els negatius i digitalitzades.

- Planimetria de l'element i del conjunt

c) Una proposta de metodologia.

d) Proposta de difusió dels resultats del treball.

e) Un pressupost de les despeses i ingressos previstos.

f) Curriculum vitae de l'investigador principal i de l'equip

g) Si es va obtenir una ajuda per a aquesta mateixa línia, i està pendent de justificar, s'ha de presentar el compromís de lliurar la justificació abans de finalitzar el termini previst en les bases que regulaven la convocatòria.

h) Altres documents que permetin valorar els criteris objectius establerts en la base 10 per a la valoració dels ajuts.

El Consell Insular aportarà el sistema de codis i signatures dels béns del patrimoni històric, amb la finalitat d'uniformar la plasmació de les dades mínimes d'informació.

S'eximeix de presentar la documentació a què fa referència la lletra f en el cas que aquesta ja figuri en els arxius del Consell Insular. En aquest cas s'ha de fer constar expressament en la sol·licitud.

- Línia 4. Publicacions científiques

a) Un projecte d'article, monografia o recull d'articles científics, signat pel tècnic/a responsable de l'elaboració de la publicació, que ha de tenir titulació superior universitària especialitzada en la matèria. El projecte ha d'incloure els apartats següents: títol i resum del projecte o projectes d'investigació dels quals sorgeixen les dades a publicar, objectius de la publicació, nom dels autors, títol de la publicació, esquema de la publicació, bibliografia.

b) Nom de la revista en la quan es pretén publicar, en el cas d'articles. En el cas de monografies o reculls d'articles, document signat per un centre de recerca reconegut amb el compromís d'exercir d'editor o coeditor de la publicació.

c) Un pressupost de les despeses i els ingressos previstos.

d) Curriculum vitae dels autors.

e) Declaració jurada amb la relació dels articles publicats en revistes indexades, d'acord amb els índex recollits en els requisits de la base 4, apartat Línia 4, d'aquestes bases.

f) Si es va obtenir una ajuda per a aquesta mateixa línia, i està pendent de justificar, s'ha de presentar el compromís de lliurar la justificació abans de finalitzar el termini previst en les bases que regulaven la convocatòria.

g) Altres documents que permetin valorar els criteris objectius establerts a la Base 10a per a la valoració dels ajuts.

S'eximeix de presentar la documentació a què fa referència la lletra d en el cas que aquesta ja figuri en els arxius del Consell Insular. En aquest cas s'ha de fer constar expressament en la sol·licitud.

- Línia 5. Organització i realització de jornades i activitats de difusió

a) Un projecte de les jornades o activitats de difusió, signat pel tècnic/a responsable de la seva organització, que ha de tenir titulació superior universitària, especialitzada en la matèria o amb experiència acreditada en l'organització de jornades i activitats de difusió. El projecte ha d'incloure els apartats següents: títol, resum de l'estat actual dels coneixements sobre el tema o temes centrals de la trobada, objectius i oportunitat de l'activitat, nom i currículum de l'organitzador o organitzadors, nom i currículum dels ponents, calendari, horari, espai on tindrà lloc l'activitat i tipus de públic al qual es dirigeix.

b) Un pressupost de les despeses i ingressos previstos.

c) Si es va obtenir una ajuda per a aquesta mateixa línia, i està pendent de justificar, s'ha de presentar el compromís de lliurar la justificació abans de finalitzar el termini previst en les bases que regulaven la convocatòria.

d) Altres documents que permetin valorar els criteris objectius establerts en la base 10 per a la valoració dels ajuts.

- Línia 6. Accions de salvaguarda i difusió del patrimoni cultural immaterial

a) Projecte detallat de l'activitat de difusió, signat pel tècnic responsable de la seva organització, que ha de tenir titulació superior universitària especialitzada en la matèria o amb experiència acreditada en l'organització d'activitats d'aquest tipus, que inclogui: objectius, lloc de realització, dates i pressupost.

b) En el cas d'organització de jornades o trobades, el projecte ha d'incloure els apartats següents: títol, resum de l'estat actual dels coneixements sobre el tema o temes centrals de la trobada, objectius i oportunitat de l'activitat, nom i currículum de l'organitzador o organitzadors, nom i currículum dels ponents, calendari, horari, espai on tindrà lloc l'activitat i tipus de públic al qual es dirigeix.

c) En el cas d'elaboració de plans de salvaguarda, fitxes d'inventari, catalogacions i programes, projecte del pla o programa en què consti: títol, descripció de l'estat actual de l'element, objectius, població diana (si escau), viabilitat de l'element, proposta d'accions i mesures de salvaguarda, cronograma i pressupost.

d) Projecte o memòria de restauració o construcció de béns mobles lligats al PCI, signat pel tècnic competent que hagi de dirigir o d'efectuar els treballs, que almenys ha d'incloure: currículum del tècnic que l'hagi de dur a terme, descripció dels treballs a realitzar, metodologia, materials que s'utilitzaran, pressupost, termini de realització i un reportatge fotogràfic de l'estat actual del bé.

e) En cas d'estudis o investigacions, projecte signat pel tècnic responsable, que ha de tenir titulació superior universitària especialitzada en la matèria objecte de la investigació, l'execució del qual no pot superar, temporalment, un any a partir de la publicació de l'acord de concessió de l'ajut.

f) Altres documents que permetin valorar els criteris objectius establerts en la base 10 per a la valoració dels ajuts.

D'acord amb l'art. 28.3 i l'art. 53 c de l'LPACAP, les persones interessades no tenen l'obligació de presentar documents originals, llevat que, amb caràcter excepcional, la normativa reguladora aplicable exigeixi el contrari. En qualsevol cas, les persones interessades són responsables de la veracitat dels documents que presentin (art. 28.7 de l'LPACAP).

D'acord amb l'art. 28.5 de l'LPACAP, excepcionalment, quan la rellevància d'un document de l'expedient aportat per l'interessat així ho exigeixi, o existeixin dubtes derivats de la qualitat de la còpia, el CIM pot sol·licitar de manera motivada l'autenticació de les còpies aportades per la persona interessada, per la qual cosa pot requerir l'exhibició del document o de la informació original.

Les sol·licituds i tota la documentació transcrita a l'apartat 3 d'aquesta base s'han de presentar, dins el termini establert en la convocatòria, d'acord amb les indicacions següents:

a) Per mitjans electrònics, pels subjectes legalment prevists d'acord amb el que estableix en l'art. 14.1 i 2 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, al registre electrònic del Consell Insular de Menorca (www.cime.es) o a qualsevol altre registre electrònic dels establerts en l'article 16.4 de l'esmentada Llei 39/2015.

b) Facultativament la poden presentar presencialment, d'acord amb el que estableix en l'art. 14.1 de la Llei 39/2015, les persones físiques (per tal de preservar el dret de comunicar-se amb l'Administració pública també per mitjans no electrònics) en el registre electrònic del Consell Insular de Menorca o a qualsevol altre registre i lloc dels establerts en l'article 16.4 de l'esmentada Llei 39/2015.

Si algun dels subjectes obligats als quals fa referència l'art. 14, apartats 2 i 3 de l'LPACAP, presenta la sol·licitud presencialment, se'l requerirà per tal que l'esmeni mitjançant la seva presentació electrònica. A aquests efectes i d'acord amb allò que estableix en l'article 68.4 de la mateixa llei, es considerarà com a data de presentació de la sol·licitud aquella en què hagi tingut lloc l'esmena.

Si la sol·licitud o la documentació fossin incorrectes o incompletes, el Consell Insular de Menorca en requerirà la rectificació o el complement necessaris. Si en el termini de deu dies hàbils, comptats des de l'endemà d'haver rebut el requeriment d'esmena de la sol·licitud, la persona interessada no fa la rectificació reclamada o no presenta la documentació requerida, s'entendrà que ha desistit de la seva petició de conformitat amb l'article 68 de la Llei 39/2015.

8. Despeses subvencionables. Pressupost del projecte i pressupost subvencionable

1. Les despeses justificables són totes les que es derivin del treball duit a terme en les excavacions, intervencions i investigacions arqueològiques i/o històriques que es puguin acollir a les línies 2 i 3, així com totes les que siguin necessàries per dur a terme els treballs de restauració i consolidació dels projectes que s'acullin a la línia 1. Així mateix, les derivades de la correcta organització i desenvolupament de les actuacions que s'acullin a les línies 4, 5 i 6, tal com s'estableix en els diferents apartats de les bases.

2. D'acord amb el que estableix l'article 31 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, és despesa subvencionable, i per tant forma part del pressupost inicial del projecte que es presenti, la que respongui a la naturalesa de l'activitat subvencionada, sigui estrictament necessària i es faci dins el termini establert en aquestes bases.

3. Quan el beneficiari de la subvenció sigui una empresa, les despeses subvencionables en què hagi incorregut en les seves operacions comercials hauran d'haver estat abonades en els terminis de pagament previstos a la normativa sectorial que li sigui aplicable o, si no, als establerts a la Llei 3/2004, de 29 de desembre, per la qual s'estableixen mesures de lluita contra la morositat en les operacions comercials.

9. Determinació de l'import de la subvenció

1. El procés per distribuir els ajuts un cop admeses les sol·licituds serà en cada cas el següent:

- Línia 1. Restauracions de béns del patrimoni històric

a) Les ajudes es fixaran atenent els criteris establerts en la base posterior i tenint en compte el pressupost presentat. En el cas de béns de titularitat privada, la quantitat sol·licitada no podrà superar el 75 % del cost total de la restauració per a la qual es demana la subvenció.

b) L'import individual màxim de cada ajut no podrà superar el límit establert a l'efecte en la convocatòria.

c) Per ordre de puntuació es concedirà el 100 % de la quantitat sol·licitada subvencionable als projectes més ben valorats, fins a exhaurir el pressupost d'aquesta línia d'ajuts. Si una vegada cobert el 100 % del cost subvencionable dels projectes més ben valorats queda un romanent que permeti cobrir com a mínim el 60 % de la quantitat sol·licitada del projecte següent per ordre de puntuació, el Departament de Cultura, Educació, Joventut i Esports podrà demanar la reformulació del projecte per adaptar-lo a la quantitat disponible.

- Línia 2. Intervencions arqueològiques i paleontològiques

a) Adjudicació de punts a cada una de les sol·licituds de conformitat amb la base desena.

b) Suma del total dels punts atorgats a totes les sol·licituds.

c) Divisió de la quantitat total de la partida que fixi la convocatòria entre la suma total dels punts atorgats, a fi d'obtenir el valor econòmic de cada punt.

d) La quantitat que correspon a cada sol·licitud és la multiplicació del valor de cada punt pel total dels punts obtinguts pel sol·licitant, sempre que aquesta quantitat no sigui superior a la sol·licitada o a l'import màxim que estableixi la convocatòria. El romanent que hi pugui quedar a conseqüència d'aquesta correcció es repartirà amb el mateix sistema proporcional als punts obtinguts entre la resta de sol·licitants.

A cada convocatòria, com a màxim, se subvencionarà una intervenció que formi part d'un projecte nou i que no impliqui la continuació de projectes anteriors sobre un mateix jaciment arqueològic o paleontològic. De les sol·licituds que estiguin en aquesta situació només se subvencionarà la que tengui una major puntuació, i en cas d'empat, la que aporti un import superior de finançament propi. La resta de projectes nous es denegaran.

- Línia 3. Investigacions de tipus històric

Es concediran els ajuts als sis projectes que hagin obtingut major puntuació de conformitat amb la base desena.

- Línia 4. Publicacions científiques

a) Adjudicació de punts a cada una de les sol·licituds de conformitat amb la base desena.

b) Suma del total dels punts atorgats a totes les sol·licituds.

c) Divisió de la quantitat total de la partida que fixi la convocatòria entre la suma total dels punts atorgats, a fi d'obtenir el valor econòmic de cada punt.

d) La quantitat que correspon a cada sol·licitud és la multiplicació del valor de cada punt pel total dels punts obtinguts pel sol·licitant, sempre que aquesta quantitat no sigui superior a la sol·licitada o a l'import màxim que estableixi la convocatòria. El romanent que hi pugui quedar a conseqüència d'aquesta correcció es repartirà amb el mateix sistema proporcional als punts obtinguts entre la resta de sol·licitants.

- Línia 5. Organització i realització de jornades i activitats de difusió

a) Adjudicació de punts a cada una de les sol·licituds de conformitat amb la base desena.

b) Selecció de les quatre sol·licituds amb major puntuació. La resta de sol·licituds quedaran excloses.

c) Suma del total dels punts atorgats a les sol·licituds seleccionades.

d) Divisió de la quantitat total de la partida que fixi la convocatòria entre la suma total dels punts atorgats a les sol·licituds seleccionades, a fi d'obtenir el valor econòmic de cada punt.

e) La quantitat que correspon a cada sol·licitud és la multiplicació del valor de cada punt pel total dels punts obtinguts pel sol·licitant, sempre que aquesta quantitat no sigui superior a la sol·licitada o a l'import màxim que estableixi la convocatòria. El romanent que hi pugui quedar a conseqüència d'aquesta correcció es repartirà amb el mateix sistema proporcional als punts obtinguts entre la resta de sol·licitants seleccionats.

- Línia 6. Accions de salvaguarda, coneixement i difusió del patrimoni cultural immaterial

a) Adjudicació de punts a cada una de les sol·licituds d'acord amb la base desena.

b) Suma del total dels punts atorgats a totes les sol·licituds.

c) Divisió de la quantitat total de la partida que fixi la convocatòria entre la suma total dels punts atorgats, a fi d'obtenir el valor econòmic de cada punt.

d) La quantitat que correspon a cada sol·licitud és la multiplicació del valor de cada punt pel total dels punts obtinguts pel sol·licitant, sempre que aquesta quantitat no sigui superior a la sol·licitada o a l'import màxim que estableixi la convocatòria. El romanent que hi pugui quedar a conseqüència d'aquesta correcció es repartirà amb el mateix sistema proporcional als punts obtinguts entre la resta de sol·licitants.

2. En el cas que per a una línia no s'esgoti la consignació pressupostària, la quantitat sobrant s'assignarà d'acord amb el que s'indiqui a la convocatòria.

3. En el cas d'empat entre la puntuació obtinguda entre els sol·licitants, el desempat es resoldrà a favor de qui hagi obtingut la major puntuació en l'apartat que valora la qualitat del projecte. Si persistís l'empat, el desempat es resoldrà per sorteig.

10. Criteris objectius que es tindran en compte per a la concessió dels ajuts

Els criteris objectius i la puntuació que s'han de tenir en compte per a la concessió de l'ajut es valoraran en cada cas per aquest ordre:

 

​​​​​​​- Línia 1. Restauracions de béns del patrimoni històric

1. Major antiguitat, o major significació històrica, així com la seva potencialitat per passar a formar part del Registre de béns d'interès cultural o del Catàleg insular de patrimoni històric: fins a 30 punts.

S'atorgarà una puntuació per a cadascun dels tres subcriteris atenent la documentació presentada mitjançant la qual es justifiquin o es puguin justificar els aspectes objecte de puntuació:

-Fins a 10 punts per major antiguitat: es donaran 10 punts als béns més antics i se seguirà la seqüència cronològica dels béns presentats per tal de concretar la puntuació.

-Fins a 10 punts en funció del grau de significació històrica: es donaran 10 punts als béns amb major significació històrica tot considerant les seves característiques tipològiques, la raresa del seu ús o funció així com altre aspecte rellevant per a la seva consideració.

-10 punts per a béns inclosos en el registre BIC o de béns catalogats, o per a la seva potencialitat per formar part del Registre de BIC o del Catàleg Insular de Patrimoni Històric, és a dir, per considerar que tenen prou rellevància o significació per promoure'n la protecció singular.

2. Construccions etnològiques representatives de la tècnica de la pedra en sec: 10 punts.

3. Pitjor estat de conservació: fins a 20 punts.

Es tindran en compte quatre graus de l'estat de conservació:

-Bo, quan manté l'aspecte i els trets tipològics originals (5 punts).

-Regular, quan manté l'aspecte i els trets originals però hi manca alguna part o l'aspecte original té mancances (10 punts).

-Dolent, quan l'aspecte original i els trets tipològics estan molt danyats però encara són ben identificables (15 punts).

-Molt dolent, quan presenta importants danys o està en perill de desaparició (20 punts).

4. Millors condicions d'accés i visita oberta al públic: fins a 20 punts.

-S'atorgaran 12 punts a les entitats que tenen establert horari de visita pública o són de visita lliure per als béns objecte de la convocatòria.

-S'atorgaran 6 punts a les entitats que en aquests moments no tenen horari establert però faciliten visites concertades als béns.

-S'atorgaran 3 punts a les entitats amb visites puntuals als béns.

-S'atorgaran 4 punts a les entitats que disposin de recorreguts adaptats a persones amb discapacitat física o sensorial.

-S'atorgaran 4 punts a les restauracions que s'efectuïn en l'exterior i siguin visibles des de l'espai públic

5. Formació i experiència del professional responsable de la restauració: fins a 10 punts.

-S'atorgaran 4 punts a la titulació acadèmica adient més elevada.

-S'atorgaran 3 punts per formació especialitzada en la restauració objecte del projecte.

-S'atorgaran 3 punts per haver realitzat treballs del mateix tipus de restauració.

6. Interès i qualitat del projecte i justificació de la metodologia. fins a 10 punts. Es valoraran els continguts següents: descripció del bé objecte de restauració, 2 punts; criteris d'intervenció, 2 punts; treballs a realitzar, 2 punts; metodologia, 2 punts; materials a utilitzar, 2 punts.

- Línia 2. Intervencions arqueològiques i paleontològiques

1. Que la intervenció comporti l'organització d'un camp de treball o curs d'arqueologia per a la formació de joves investigadors o estudiants: fins a 12 punts, dels quals 6 seran fixos i els altres 6 dependran del nombre d'alumnes matriculats l'any anterior, a raó de 0,5 punts per alumne.

En el marc d'aquesta convocatòria, s'entén per curs d'arqueologia l'activitat que, a banda de l'excavació i els treballs de laboratori, comporti l'organització d'un mínim de 7,5 hores setmanals de classes teòriques. Els cursos han de comptar amb una plataforma de difusió a Internet (pàgina web o xarxes socials) en la qual figurin el calendari, els horaris de les sessions pràctiques i teòriques, i la forma de matricular-se.

2. Qualitat del projecte i el rigor científic: fins a 18 punts. Es valoraran els continguts següents: descripció del jaciment, antecedents de la investigació, justificació de l'interès de la intervenció, metodologia, objectius, descripció de les actuacions concretes, ubicació clara de la zona d'intervenció sobre fotografies zenitals o plànols, bibliografia i concreció del pressupost.

3. Que la intervenció o la investigació es desenvolupi en un jaciment de titularitat pública: 5 punts.

4. Que la intervenció o la investigació es desenvolupi en un jaciment més accessible per als visitants: fins a 5 punts. Es tindrà en compte l'existència o no de camí d'accés, zona de pàrquing, senyalització, existència d'horaris de visita i presència del jaciment a Internet, donant un punt a cada un d'aquests aspectes.

5. Que acrediti la participació d'un major nombre d'investigadors, especialistes de diferents disciplines relacionades amb l'objecte de la convocatòria o laboratoris, mitjançant documents de compromís de participació signats per cada un dels investigadors. El projecte que acrediti la participació d'un major nombre d'investigadors obtindrà la puntuació màxima. Els altres obtindran una puntuació proporcional, segons el nombre d'investigadors acreditats. Els investigadors que hi constin han de tenir una relació directa i necessària envers els objectius científics que es pretenen assolir d'acord amb la campanya d'investigació anual.

6. Que el projecte d'intervenció o d'investigació destini en el seu pressupost recursos dedicats a la conservació o consolidació del patrimoni històric que sigui objecte d'actuació: fins a 10 punts. El projecte que destini una quantitat major de recursos a la conservació o consolidació obtindrà la puntuació màxima. Els altres obtindran una puntuació proporcional, segons la quantitat destinada a la conservació o la consolidació.

7. Accions de divulgació: fins a 5 punts. Per cada acció concreta de divulgació que s'hagi fet durant els darrers 10 anys en el marc del mateix projecte (conferències, articles divulgatius, jornades de portes obertes, perfils específics en xarxes socials, amb més de 10 posts o informacions, i webs específiques sobre el projecte en qüestió...): 1 punt.

8. Publicació dels resultats de les intervencions: fins a 15 punts.

- Per cada treball publicat sobre el jaciment o projecte en els darrers 5 anys, per la persona, les persones o entitats sol·licitants en revistes indexades al Science Citacion Index o al Social Citacion Index, 5 punts.

- Per cada treball publicat sobre la matèria per la persona, les persones o entitats sol·licitants en revistes indexades a les bases de dades DICE o SCOPUS, 3 punts.

- Per cada treball publicat sobre el jaciment o projecte en els darrers 5 anys, per la persona, les persones o entitats sol·licitants en altres mitjans, 0,5 punts.

9. Altres recursos propis o de tercers que el sol·licitant aporta per a la realització del projecte: fins a 5 punts. El projecte que aporti més recursos propis o de tercers obtindrà la puntuació màxima. Els altres obtindran una puntuació proporcional, segons els recursos aportats. S'entenen com a recursos propis o de tercers tots els que no hagin de ser pagats amb l'import de la subvenció sol·licitada al Consell Insular de Menorca: eines, instal·lacions, feina de personal qualificat, analítiques i estudis especialitzats, etc.

10. Currículum de la persona o persones que assumeixen la direcció de la intervenció: fins a 10 punts.

a) Per cada campanya d'intervenció arqueològica dirigida o codirigida per cadascun dels directors: 0,1 punts

b) Per publicacions de temàtica arqueològica:

  • Per cada treball publicat en revistes indexades al Science Citacions Index o al Social Citacions Index, 3 punts
  • Per cada treball publicat en revistes indexades en les bases de dades DICE o SCOPUS, 1 punt
  • Per cada treball publicat en altres mitjans, 0,5 punts

No es puntuaran les publicacions i els treballs publicats que ja s'hagin comptabilitzat en l'apartat 8. Si d'un mateix treball en són coautors dos o més dels codirectors, es comptabilitzarà una sola vegada.

11. La participació de voluntaris: fins a 5 punts. Cal aportar un document signat per cadascun del voluntaris de la campanya anterior, en què consti el nombre d'hores que hi ha dedicat de forma individual i el seu caràcter no retribuït ni d'alumne del curs d'arqueologia ni del camp de treball. El projecte que acrediti un major nombre global d'hores de participació de voluntaris obtindrà la puntuació màxima. Els altres obtindran una puntuació proporcional, segons el nombre global d'hores de participació de voluntaris.

- Línia 3. Investigacions de tipus històric

1. Projectes ajustats a les línies prioritàries esmentades en la base 3: 25 punts.

S'atorgaran 25 punts als projectes inclosos en alguna de les línies prioritàries d'actuació recollides en la base 4.

2. Qualitat del projecte i el rigor científic: fins a 25 punts. Es valoraran els continguts següents: antecedents de la investigació, justificació de l'interès del tema d'estudi, metodologia, objectius, proposta de difusió dels resultats, bibliografia.

3. Previsible incidència dels resultats obtinguts en la salvaguarda i protecció del patrimoni històric: fins a 14 punts.

4. Previsible incidència dels resultats obtinguts en el coneixement i la difusió del patrimoni històric, fins a 14 punts.

5. Recursos econòmics propis invertits en la investigació: fins a 12 punts.

6. Currículum de la persona o persones responsables del projecte: fins a 10 punts. Si d'un mateix treball en són coautors dos o més dels responsables del projecte, es comptabilitzarà una sola vegada, amb la distribució següent:

  • Formació acadèmica especialitzada complementària a la titulació requerida: fins a 5 punts.
  • Per cada treball publicat en revistes indexades al Science Citacions Index o al Social Citacions Index, 3 punts.
  • Per cada treball publicat en revistes indexades en les bases de dades DICE o SCOPUS, 1 punt.
  • Per cada treball publicat en altres mitjans, 0,5 punts.

- Línia 4. Publicacions científiques

1. Qualitat del projecte i el rigor científic: fins a 40 punts. Es valoraran els continguts següents: títol i resum del projecte d'investigació del qual sorgeixen les dades a publicar (fins a 10 punts), claredat, concreció i interès científic dels objectius de la publicació (fins a 10 punts), esquema de la publicació (fins a 10 punts), bibliografia (fins a 10 punts).

2. Que el projecte o projectes d'investigació dels quals sorgeixen les dades a publicar hagin rebut ajut econòmic o aval d'administracions o ens públics: 20 punts

3. Que la temàtica estigui relacionada amb la prehistòria i la protohistòria de Menorca, en el context de la candidatura de Menorca Talaiòtica a patrimoni mundial, l'antiguitat tardana (segles V-VIII), el període islàmic andalusí (segles IX-XIII), la Segona República, Guerra civil i dictadura franquista (1931-1950), així com el patrimoni historicoindustrial, fins a 10 punts.

4. Currículum de la persona o persones responsables del projecte: fins a 30 punts. Si d'un mateix treball en són coautors dos o més dels responsables del projecte, es comptabilitzarà una sola vegada. Amb la distribució següent:

  • Per cada treball publicat en revistes indexades al Science Citation Index o al Social Citation Index, 5 punts
  • Per cada treball publicat en revistes indexades en les bases de dades DICE o SCOPUS, 2 punts
  • Per cada treball publicat en altres mitjans, 0,5 punts.

- Línia 5. Organització i realització de jornades i activitats de difusió

1. Qualitat i el rigor del projecte: fins a 30 punts. Es valoraran els continguts següents: resum de l'estat actual dels coneixements sobre el tema o temes centrals de l'activitat (fins a 10 punts), objectius i oportunitat del projecte (fins a 10 punts), concreció del calendari, horari i espai on es desenvoluparà l'activitat (fins a 10 punts).

2. Que acrediti la participació d'un major nombre d'investigadors, especialistes de diferents disciplines relacionades amb l'objecte de la convocatòria, mitjançant documents de compromís de participació signats per cada un dels investigadors. El projecte que acrediti la participació d'un major nombre d'investigadors obtindrà la puntuació màxima. Els altres obtindran una puntuació proporcional, segons el nombre d'investigadors acreditats. Els investigadors que hi constin han de tenir una relació directa i necessària envers els objectius científics que es pretenen assolir d'acord amb la campanya d'investigació anual.

3. Experiència de la persona o entitat responsable de l'organització: fins a 30 punts. El projecte que acrediti que el/la responsable hagi participat en l'organització d'un major nombre de congressos d'àmbit nacional o internacional obtindrà la puntuació màxima. Els altres obtindran una puntuació proporcional, segons el nombre de congressos organitzats.

4. Que la temàtica estigui relacionada amb la prehistòria i la protohistòria de Menorca, en el context de la candidatura de Menorca Talaiòtica a patrimoni mundial, l'antiguitat tardana (segles V-VIII), el període islàmic andalusí (segles IX-XIII), la Segona República, Guerra civil i dictadura franquista (1931-1950), així com el patrimoni historicoindustrial, fins a 20 punts.

Els projectes que no arribin a 50 punts quedaran exclosos.

- Línia 6. Accions de salvaguarda, coneixement i difusió del patrimoni cultural immaterial

1. Per la restauració de béns mobles vinculats a algun element del patrimoni cultural immaterial de Menorca: fins a 100 punts.

a) Si es tracta d'elements mobles vinculats a un bé declarat d'interès cultural immaterial a Menorca: 30 punts.

b) Si es tracta de béns mobles vinculats a elements inclosos en l'Inventari del Patrimoni Cultural Immaterial de Menorca o declarats béns catalogats immaterials: fins a 20 punts

c) Per pitjor estat de conservació: fins a 20 punts. Es tindran en compte quatre graus de l'estat de conservació:

  • Bo, quan manté l'aspecte i els trets tipològics originals (5 punts).
  • Regular, quan manté l'aspecte i els trets originals però hi manca alguna part o l'aspecte original té mancances (10 punts).
  • Dolent, quan l'aspecte original i els trets tipològics estan molt danyats però encara són ben identificables (15 punts).
  • Molt dolent, quan presenta importants danys o està en perill de desaparició (20 punts).

d) Formació i experiència del professional responsable de la restauració: fins a 10 punts.

  • S'atorgaran 4 punts a la titulació acadèmica adient més elevada.
  • S'atorgaran 3 punts per formació especialitzada en la restauració objecte del projecte.
  • S'atorgaran 3 punts per haver realitzat treballs del mateix tipus de restauració.

e) Interès i qualitat del projecte i justificació de la metodologia: fins a 20 punts. Es valoraran els continguts següents:

  • Descripció del bé objecte de restauració: fins a 4 punts.
  • Criteris d'intervenció: fins a 4 punts.
  • Treballs a realitzar: fins 4 punts.
  • Metodologia: fins a 4 punts.
  • Materials a utilitzar: fins 4 punts.

2. Per plans de salvaguarda d'elements concrets del patrimoni cultural immaterial i projectes de difusió del PCI entre la comunitat educativa: fins a 100 punts.

a) Per la qualitat i el rigor del pla o projecte: fins a 50 punts. Es valoraran els continguts següents:

  • Justificació i objectius: fins a 10 punts.
  • Proposta d'accions: fins a 20 punts.
  • Cronograma i població diana prevists: fins a 10 punts.
  • Currículum dels redactors: fins a 10 punts (titulació i experiència).

b) Per la previsible incidència dels resultats obtinguts en la salvaguarda del patrimoni cultural immaterial: fins a 20 punts.

c) Per la previsible incidència dels resultats obtinguts en el coneixement i la difusió del patrimoni cultural immaterial: fins a 20 punts.

d) Pels recursos propis invertits en el desplegament del projecte o el pla: fins a 10 punts.

3. Per estudis i investigacions sobre el patrimoni cultural immaterial de Menorca o els béns associats: fins a 100 punts.

a) Per la qualitat del projecte i el rigor científic: fins a 40 punts. Es valoraran els continguts següents: antecedents de la investigació, justificació de l'interès del tema d'estudi, metodologia, objectius, proposta de difusió dels resultats, bibliografia.

b) Previsible incidència dels resultats obtinguts en la salvaguarda i protecció del patrimoni cultural immaterial: fins a 15 punts.

c) Previsible incidència dels resultats obtinguts en el coneixement i la difusió del patrimoni cultural immaterial: fins a 15 punts.

d) Recursos propis invertits en la investigació: fins a 15 punts.

e) Currículum de la persona o persones responsables del projecte: fins a 15 punts. Si dos o més dels responsables són coautors d'un mateix treball es comptabilitzarà una sola vegada, amb la distribució següent:

  • Formació acadèmica especialitzada complementària a la titulació requerida: fins a 5 punts.
  • Per cada llibre o treball publicat: 1 punt fins a un màxim de 5.
  • Per cada article publicat en revistes o altres mitjans: 0,5 punts fins a un màxim de 5.

4. Per l'organització de jornades i trobades específiques sobre el patrimoni cultural immaterial de Menorca: fins a 100 punts.

a) Per la qualitat i el rigor del projecte: fins a 30 punts. Es valoraran els continguts següents:

  • Resum de l'estat actual dels coneixements sobre el tema centrals de l'activitat, fins a 10 punts.
  • Objectius i oportunitat del projecte, fins a 10 punts.
  • Concreció del calendari, horari i espai on es desenvoluparà l'activitat, fins a 10 punts.

b) Per la participació d'un major nombre de portadors de l'element o els elements sobre els quals versaran les jornades, fins a 20 punts. El projecte que acrediti la participació d'un major nombre de portadors obtindrà la puntuació màxima. Els altres obtindran una puntuació proporcional en funció del nombre de portadors participants.

c) Per l'experiència de la persona o entitat responsable de l'organització, fins a 20 punts.

d) Pel fet que la temàtica estigui relacionada amb els elements ja inventariats en l'IPCIME, fins a 20 punts.

e) Per la proposta de difusió de l'activitat, fins a 10 punts.

5. Per accions i activitats de difusió del patrimoni cultural immaterial dutes a terme per les entitats i associacions que treballen per la salvaguarda d'aquest patrimoni: fins a 100 punts.

a) Per l'interès de l'acció en relació amb la difusió del PCI de Menorca en general, o d'un o més elements en concret, fins a 20 punts.

b) Pel nombre previst de participants en l'activitat, fins a 20 punts. El projecte que pugui acreditar una major participació obtindrà la puntuació màxima. Els altres obtindran una puntuació proporcional en funció del nombre de participants prevists.

c) Per la incidència que pugui tenir a evitar la desaparició d'un element en risc, fins a 20 punts.

d) Per l'interès de la població diana a la qual s'adreci l'activitat, fins a 20 punts.

e) Per la proposta de difusió de l'activitat, fins a 10 punts.

f) Per l'experiència de la persona o entitat responsable de l'organització, fins a 10 punts.

11. Procediment i òrgans competents per a la concessió dels ajuts

1. Els ajuts es concediran, d'acord amb els principis d'objectivitat, transparència, igualtat, no discriminació i publicitat, per mitjà del procediment de concurrència competitiva.

2. L'inici de l'expedient s'efectuarà per mitjà de l'aprovació de la convocatòria corresponent. El text de la convocatòria i la resta de documentació que es requereixi es comunicarà a la Base de Dades Nacional de Subvencions (d'ara endavant BDNS) i es publicarà l'extracte de la convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, en compliment de l'art. 20.8 de la Llei general de subvencions.

3. La instrucció correspondrà al tècnic que s'indiqui en la convocatòria corresponent, que ha de realitzar d'ofici totes les actuacions necessàries per a la determinació, el coneixement i la comprovació de les dades, en virtut de les quals s'ha de dictar resolució sobre la concessió dels ajuts.

4. Totes les sol·licituds presentades dins el termini establert en la convocatòria se sotmetran a l'examen de la persona instructora de l'expedient o de la comissió avaluadora si n'és obligatòria la seva constitució o s'acordi la seva constitució en la corresponent convocatòria.

5. Una vegada examinades les sol·licituds per/ per l'instructor/a o la comissió avaluadora corresponent, i després que aquell o aquesta hagi emès el seu informe, l'instructor n'elevarà la corresponent proposta de resolució al conseller executiu corresponent, el qual dictarà resolució sobre la concessió o denegació dels ajuts.

6. Quan la quantia de l'ajut proposat per l'òrgan instructor o la comissió avaluadora sigui substancialment inferior al sol·licitat, es podrà instar el beneficiari a reformular la seva sol·licitud per tal d'ajustar els compromisos i les condicions de la subvenció atorgable.

7. La resolució de l'expedient d'atorgament de les subvencions ha de ser expressa i motivada, i ha de fixar, amb caràcter definitiu, la quantia específica de cada una de les subvencions concedides.

8. Si la subvenció implica una despesa pluriennal, la resolució de concessió ha de determinar el nombre d'exercicis a què s'aplicarà la despesa i la quantitat màxima que s'ha d'aplicar a cada exercici.

9. El termini màxim per dictar i notificar la resolució expressa de concessió de subvenció serà de sis mesos comptats des de la data d'acabament del termini de presentació de sol·licituds. Això no obstant, aquest termini es podrà reduir si s'estableix expressament en la convocatòria dels ajuts. El silenci administratiu tindrà caràcter desestimatori.

10. La notificació de la resolució de les ajudes s'efectuarà mitjançant la publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

11. La resolució de l'expedient de concessió o denegació dels ajuts es remetrà a la BDNS en compliment de l'art. 20.8 de l'LGS i el CIM la publicarà al Butlletí Oficial de les Illes Balears, a efectes de notificació (art. 54.1.b) de la LPACAP).

12. La concessió de l'ajut es pot instrumentar mitjançant la formalització d'un conveni de col·laboració amb l'entitat beneficiària on es determinaran els drets i les obligacions de les parts.

12. Comissió avaluadora

1. La comissió avaluadora és l'òrgan col·legiat a qui correspon examinar les sol·licituds presentades i emetre'n l'informe que ha de servir de base per a l'elaboració de la proposta de resolució a l'òrgan competent.

2. La comissió avaluadora està integrada pels membres següents:

President: el/la conseller/a executiu/va responsable en matèria de patrimoni històric

Vocals: el/la director/a insular responsable en matèria de patrimoni històric; el/la cap del Servei de Patrimoni Històric; un tècnic del Servei de Patrimoni Històric; i un cap del Servei de Política Lingüística i Patrimoni Cultural Immaterial

Secretari: un funcionari de l'Àrea de Gestió Administrativa del Departament de Cultura, Educació, Joventut i Esports

3. La comissió avaluadora s'ha de constituir obligatòriament quan l'import global dels fons públics prevists en la convocatòria sigui superior als 50.000 euros, o bé quan l'import individual màxim de la subvenció sigui superior a 7.000 euros.

4. Quan no sigui preceptiva la seva constitució, l'existència de la comissió avaluadora només serà necessària si es preveu expressament en la resolució de la convocatòria corresponent, en la qual s'ha de fixar en tot cas quin és l'òrgan que ha d'examinar les sol·licituds i ha d'emetre l'informe que ha de servir de base per a elaborar la proposta de resolució.

13. Abonament dels ajuts

1. Els ajuts s'abonaran, per norma general, quan el beneficiari hagi justificat la realització de l'activitat subvencionada de conformitat amb l'establert en aquestes bases i les despeses ocasionades.

2. En la fase de comprovació de la despesa realitzada, se sol·licitarà al beneficiari la presentació dels justificants que es cregui oportuns per tal d'obtenir una evidència raonable sobre l'adequada aplicació de la subvenció.

3. No es podrà pagar la subvenció mentre el beneficiari no es trobi al corrent en el compliment de les seves obligacions tributàries de l'Estat, del Consell Insular de Menorca, i davant la Seguretat Social. Respecte a això, l'entitat beneficiària pot substituir els certificats que s'assenyalen per una declaració responsable d'estar al corrent en el compliment de les obligacions esmentades quan l'import de la subvenció concedida en la convocatòria no superi els 3.000 € (art. 11 f TRLGSIB).

4. L'abonament dels ajuts per part del Consell Insular s'efectuarà en un termini de 60 dies, sempre que la disponibilitat de tresoreria ho permeti.

5. L'interès públic patrimonial i cultural de les actuacions finançades justifica que, d'acord amb l'art. 37 del TRLS i concordants, es pugui sol·licitar una bestreta fins a un màxim del 50 % de l'ajut concedit, amb la presentació, si escau, de les garanties adients.

En els supòsits de concessió de bestreta, d'acord amb l'article 37 TRLSIB, els beneficiaris estaran exempts de constituir garantia quan, d'acord amb la legislació vigent, gaudeixin del privilegi d'exempció de constitució de garanties davant els òrgans i jurisdiccionals i en la resta de supòsits prevists a l'article 42 de l'RLGS. La petició d'exoneració de la constitució de garantia i el motiu s'han d'indicar en l'imprès de sol·licitud de l'ajut.

6. Les subvencions que es paguin a persones físiques restaran subjectes a retenció d'acord amb la normativa que regula l'impost sobre la renda de les persones físiques.

14. Justificació de l'aplicació del fons

1. Les persones o entitats beneficiàries resten obligades a justificar les despeses efectuades amb càrrec a l'ajut econòmic concedit en el mateix termini que s'indica a la base quarta per a la realització de l'actuació.

2. La documentació acreditativa per justificar les despeses és la següent:

Compte justificatiu simplificat, previst en l'article 75 del Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de subvencions, integrat per la següent documentació:

-Una memòria d'actuació justificativa del compliment de les condicions imposades en la concessió de la subvenció, amb indicació de les activitats realitzades i dels resultats obtinguts.

-Una relació classificada de les despeses i inversions de l'activitat, amb indicació del creditor i les dades de la factura o altre document justificatiu de la despesa amb l'import, la data d'emissió i, en el seu cas, la data de pagament, amb indicació de les desviacions produïdes respecte del pressupost inicialment presentat. A la justificació s'admetrà com a màxim una desviació del 10 % del pressupost inicial subvencionable sense que doni lloc a la revocació parcial de l'ajut. En les línies 3 (Investigacions de tipus històric) i 4 (Publicacions científiques) s'admetrà com a justificant del temps dedicat pels investigadors un document en el qual s'especifiquin el nombre d'hores realitzades amb la seva valoració econòmica.

-Detall d'altres ingressos o subvencions que hagin finançat les actuacions amb indicació de l'import i de la procedència.

El CIM podrà exigir altres documents i fer les comprovacions que consideri necessàries, fins i tot dels llibres de comptabilitat de l'entitat si és el cas.

3. La documentació específica a presentar per cada acció serà:

- Línia 1. Restauracions de béns del patrimoni històric

a) Llicència, declaració responsable, comunicació i autoritzacions que siguin exigibles per a l'execució de la restauració.

b) Una memòria de la restauració signada pel tècnic redactor del projecte, o de la seva realització, que ha d'incloure un reportatge fotogràfic del procés de rehabilitació i de la situació final.

- Línia 2. Intervencions arqueològiques i paleontològiques

a) Llicència, declaració responsable, comunicació i autoritzacions que siguin exigibles per a l'execució de la intervenció.

b) Informe tècnic del desenvolupament de l'excavació o prospecció i resultats preliminars o finals que s'hagin aconseguit en format digital (PDF).

- Línia 3. Investigacions de tipus històric

a) Memòria de la investigació i, en el cas de catalogacions, les fitxes dels elements catalogats i la memòria gràfica i fotogràfica amb els plànols que pertoquin.

b) Documentació que acrediti com es farà la difusió pública del treball (s'accepten les conferències o els articles relatius a la investigació realitzada).

- Línia 4. Publicacions científiques

a) En el cas de publicacions monogràfiques o reculls d'articles, s'hauran d'entregar tres exemplars impresos de l'obra, en la qual ha de constar com a editor o coeditor el centre de recerca que s'hagi especificat en el projecte, i com a finançador o cofinançador el Consell Insular de Menorca.

b) En el cas d'articles en revistes científiques, s'haurà d'entregar el treball ja publicat en la revista, en format digital. S'acceptarà també com a justificació un document d'acceptació del treball signat pels editors de la revista, si aquesta encara no ha estat publicada. En l'article s'ha de fer constar el suport econòmic del Consell Insular.

- Línia 5. Organització i realització de jornades i activitats de difusió

a) Una memòria de l'activitat realitzada, que ha de tenir almenys els continguts següents: descripció de l'activitat, calendari, horari, espai on ha tingut lloc l'activitat, especialistes participants i nombre de persones que hi han assistit.

b) Fullets, cartells, enllaços o altres elements de difusió.

c) Fotografies dels esdeveniments.

- Línia 6. Accions de salvaguarda, coneixement i difusió del patrimoni cultural immaterial

a) Si escau, llicència, declaració responsable, comunicació i autoritzacions que siguin exigibles per a la restauració del bé moble vinculat al patrimoni cultural immaterial.

b) El pla de salvaguarda de l'element del PCI ja elaborat o una memòria de realització del projecte de difusió del patrimoni cultural immaterial entre la comunitat educativa.

c) Una memòria de la investigació o l'estudi i, en el cas de catalogacions, les fitxes dels elements catalogats.

d) Una memòria de l'activitat realitzada que contengui, almenys, els continguts següents: descripció de l'activitat, calendari, horari, espai on ha tingut lloc l'activitat, tipus de participants i nombre de persones que hi han assistit.

e) Fullets, cartells, enllaços o altres elements de difusió, si és el cas.

f) Fotografies dels esdeveniments, si es tracta d'una activitat amb participació de públic.

4. Si la documentació presentada és incompleta o incorrecta, el servei responsable demanarà al beneficiari que en faci la rectificació oportuna en el termini improrrogable de deu dies hàbils.

5. Si la despesa justificada excedeix de l'import concedit, la possible desviació pressupostària anirà a càrrec de l'entitat subvencionada.

6. Si, al contrari, la despesa justificada és inferior a l'import del pressupost sol·licitat i subvencionat, es reduirà proporcionalment la subvenció concedida.

7. El Consell Insular de Menorca pot inspeccionar les activitats subvencionades, sens perjudici de les competències que puguin correspondre, per normativa legal o reglamentària, a altres organismes o institucions.

8. Si un cop transcorregut el termini establert en les bases per a la justificació, aquesta no s'ha presentat, es requerirà al beneficiari que la presenti en un termini improrrogable de 15 dies. Aquest requeriment tindrà, així mateix, la consideració d'inici d'expedient de revocació i reintegrament que correspongui.

15. Obligacions dels beneficiaris

Són obligacions dels beneficiaris:

a) Comunicar al CIM l'acceptació de la subvenció en els termes en què aquesta es concedeixi. En qualsevol cas la subvenció s'entendrà acceptada tàcitament un cop hagin transcorregut quinze dies hàbils d'ençà que el beneficiari hagi rebut la notificació de la concessió.

b) Dur a terme les activitats objecte de subvenció i justificar la seva realització en els terminis i en les condicions que s'estableixen en aquestes bases i en la resolució de concessió dels ajuts. L'incompliment de l'obligació de justificació podrà motivar la incoació d'un procediment sancionador i el responsable arribar a ser sancionat amb la pèrdua de la possibilitat d'obtenir subvencions en els termes prevists a la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

c) Proporcionar la informació sobre l'activitat subvencionada que li demani el Consell Insular de Menorca.

d) Acreditar, quan el Consell Insular els ho sol·liciti, que es troben al corrent de les obligacions tributàries i de la Seguretat Social. L'acreditació d'estar al corrent no serà necessària en el cas que s'hagi autoritzat expressament al Consell Insular a consultar aquestes dades a través de l'Agència Tributària.

e) Sotmetre's a les actuacions de comprovació que efectuïn el Consell Insular de Menorca i la resta d'organismes competents per a la fiscalització dels comptes públics.

f) Comunicar al Consell Insular de Menorca la sol·licitud i l'obtenció de subvencions i ajudes per a la mateixa finalitat.

g) Fer constar, de manera expressa, el suport del Consell Insular de Menorca en la realització de les activitats subvencionades. En aquest sentit, la difusió s'ha de fer a través dels mitjans que siguin adequats d'acord amb la naturalesa del projecte. Si es fan fulletons, cartells o qualsevol altra material imprès s'haurà de fer constar, de manera expressa, el suport del Departament de Cultura, Educació, Joventut i Esports del Consell Insular Menorca, així com el web www.cime.es en la realització de les activitats subvencionades (en cas d'actuacions que tinguin lloc després de la convocatòria) i el logotip de la candidatura de la cultura talaiòtica de Menorca per a ésser reconeguda com a Patrimoni Mundial per la UNESCO. Els documents que es difonguin en format digital també hauran d'incloure els logotips del Consell Insular de Menorca i de la candidatura de Menorca Talaiòtica a Patrimoni Mundial. En el cas de les publicacions monogràfiques, els dos logos hauran d'aparèixer a un lloc visible de la publicació.

h) Comunicar immediatament al Consell Insular de Menorca qualsevol eventualitat que alteri o que dificulti greument el desenvolupament del projecte subvencionat, en particular si se'n poden derivar retards en l'execució, l'alteració del calendari de feina o si poden afectar el cost total, i sol·licitar l'autorització prèvia i expressa del Consell Insular per fer qualsevol modificació substancial del projecte objecte d'ajuda. Les sol·licituds de modificació han de ser motivades, s'han de formular immediatament a l'aparició de les circumstàncies que la justifiquin i s'hi han d'especificar les repercussions pressupostàries que impliquin.

i) Les persones o entitats beneficiàries de l'ajut també han de procurar que en la presentació pública de l'activitat hi sigui present algun representant del departament competent en matèria de patrimoni històric del Consell Insular de Menorca.

j) Tota la documentació generada per l'activitat subvencionada s'ha de presentar en fitxers de format PDF. No obstant açò, s'admetran altres formats més adients d'acord amb la naturalesa dels fitxers (arxius d'imatge, so, vídeo, vectorials, bases de dades, etc.).

16. Revocació i reintegrament dels ajuts. Criteris de graduació de possibles incompliments

Pel que fa la revocació i el reintegrament de les subvencions, s'ha d'aplicar el que disposa la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions i la resta de normativa que hi sigui aplicable.

17. Infraccions i sancions

1. El règim d'infraccions i sancions administratives aplicables serà l'establert en el títol V del Decret Legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions i en el títol IV de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

2. L'òrgan competent per imposar les sancions que es derivin d'infraccions de l'establert en aquestes bases i de la normativa aplicable en matèria de subvencions és el conseller executiu competent per raó de la matèria en el cas d'infraccions lleus i greus i el Consell executiu en cas d'infraccions molt greus, de conformitat amb l'establert en l'art. 69 de la Llei 4/2022, de 8 de juny, de consells insulars.

18. Altres disposicions

Recursos administratius

Els acords del Consell Executiu pels quals s'aproven les bases i les convocatòries no exhaureixen la via administrativa i són susceptibles de rebre recurs d'alçada davant el Ple del Consell Insular de Menorca.

Les resolucions dels consellers executius per les quals es concedeixen i deneguen ajuts, no exhaureixen la via administrativa i són recurribles en alçada davant el Consell Executiu.

Normativa general aplicable

En tot el que no preveuen expressament aquestes bases regeixen les disposicions que siguin aplicables al Consell Insular de Menorca en matèria de subvencions, especialment les contingudes en les normes següents:

-Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

-Decret legislatiu 2/2005, de 28 de novembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions de la comunitat autònoma de les Illes Balears (BOIB núm. 196 de 31 de desembre de 2005).

- Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú a les administracions públiques.

- Llei 4/2022, de 28 de juny, de consells insulars.

19. Protecció de dades de caràcter personal

Les dades personals es tractaran d'acord amb el Reglament (UE) 2016/679 del Parlament Europeu i del Consell, de 27 d'abril de 2016 relatiu a la protecció de les persones físiques en relació al tractament de dades personals i a la lliure circulació d'aquestes dades (RGPD) i amb la Llei Orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de Protecció de Dades Personals i garantia dels drets digitals.

En el moment en què les persones sol·licitants facilitin les seves dades personals, el CIM facilitarà la informació d'acord amb l'article 13 de l'RGPD.

  • ANNEX 1.1: Model normalitzat de sol·licitud de la línia 1 (consta en l'expedient)
  • ANNEX 1.2: Model normalitzat de sol·licitud de la línia 2 (consta en l'expedient)
  • ANNEX 1.3: Model normalitzat de sol·licitud de la línia 3 (consta en l'expedient)
  • ANNEX 1.4: Model normalitzat de sol·licitud de la línia 4 (consta en l'expedient)
  • ANNEX 1.5: Model normalitzat de sol·licitud de la línia 5 (consta en l'expedient)
  • ANNEX 1.6: Model normalitzat de sol·licitud de la línia 6 (consta en l'expedient)
  • ANNEX 2: Model de declaració responsable (consta en l'expedient)

Contra aquest acord – que no exhaureix la via administrativa – es pot interposar un recurs d'alçada davant el Ple en el termini d'un mes comptador des de l'endemà que s'hagi publicat, d'acord amb l'article 122 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

L'esmentat recurs s'entendrà desestimat, si no es notifica la resolució corresponent, quan hagin transcorregut tres mesos des de la seva interposició. Contra la desestimació del recurs d'alçada per silenci administratiu podreu interposar recurs contenciós administratiu davant el Jutjat Contenciós Administratiu de Palma.

 

Maó, 29 de març de 2023

El secretari del Consell Executiu Per delegació de la presidenta (Decret 427/2019, d'11 de juliol) (BOIB núm. 97 de 16-7-2019) Octavi Pons Castejón