Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA DE MEDI AMBIENT I TERRITORI

Núm. 223514
Resolució del president de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears per la qual es formula l’informe d’impacte ambiental sobre el Projecte d’ampliació d’emmagatzematge de vehicles fora d’ús, parcel·la 40 Polígon Ses Veles. Bunyola (63a/2022)

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Vist l'informe tècnic amb proposta de resolució de dia 24 de novembre de 2022 i d'acord amb l'article 8.1.a) del Decret 3/2022, de 28 de febrer, pel qual s'aproven l'organització, les funcions i el règim jurídic de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears (CMAIB) (BOIB núm. 31 d'1 de març de 2022),

RESOLC FORMULAR:

L'informe d'impacte ambiental sobre el Projecte d'ampliació d'emmagatzematge de vehicles fora d'ús, parcel·la 40 Polígon Ses Veles. Bunyola, en els termes següents:

1. Determinació de subjecció a avaluació ambiental i tramitació

D'acord amb l'art. 7.2.c de la Llei estatal 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental i l'art. 13.2 del Decret Legislatiu 1/2020, de 28 d'agost, pel qual s'aprova el Text Refós de la Llei d'Avaluació Ambiental de les Illes Balears, aquest projecte ha de seguir la tramitació ambiental com a Avaluació d'Impacte Ambiental Simplificada establerta al capítol II secció 2ª de l'esmentada Llei 21/2013.

2. Ubicació i descripció del projecte

El promotor actualment dur a terme una activitat de gestió de residus metàl·lics i tractament de VFU a les parcel·les 39, 47 i 48 del Polígon Ses Veles (C/Fonoll 6-8), les quals ja disposen de l'autorització corresponent (VFU/G-20.06/CAIB).

A fi de disposar de més espai, l'empresa ha adquirit la parcel·la 40 del mateix polígon; es tracta d'una zona classificada com a AGIR-1 (Àrea de Gestió Integral de Residus) segons el Pla Director Sectorial de Residus Urbans de Mallorca.

La parcel·la ocupa una superfície de 2.117 m2, està totalment pavimentada (formigó i asfalt) i disposa d'una nau (estructura metàl·lica oberta pels quatre costats) de 19 m x 19'9 m (378'1 m2). Davall la nau existeix una petita edificació de 6 m x 4 m (24 m2) que s'utilitzarà com a magatzem.

L'ampliació de l'activitat que es proposa en el projecte no necessita de cap obra ja que la parcel·la compta amb totes les instal·lacions i serveis necessaris. A la parcel·la 40 únicament es realitzarà l'emmagatzematge a l'aire lliure de:

Vehicles descontaminats, destinats a reciclatge.

Peces procedents del desmuntatge que no siguin perilloses, destinades a venda i reutilització.

Vehicles fora d'ús, pendents de descontaminació, i els vehicles en custodia, pendents de tramitació.

A la parcel·la 40 no s'hi realitzaran operacions de descontaminació de VFU ni emmagatzematge de residus perillosos; tampoc s'hi realitza cap operació de tractament, per la qual cosa, abans dels 30 dies els vehicles es traslladen a la zona de tractament que té el promotor al C/Fonoll 6-8.

Amb la present ampliació de l'activitat no es modifica la capacitat autoritzada de descontaminació (6.000 VFU/any) sinó la capacitat d'emmagatzematge de VFU pendents de descontaminació i els ja descontaminats.

3. Avaluació dels efectes previsibles

A la fase d'execució del projecte no es preveuen impactes ja que l'ampliació de l'activitat que es proposa no necessita de cap obra.

A la fase d'explotació:

Atmosfera: l'impacte negatiu per l'emissió de gasos de combustió no es considera significatiu.

Aigües: no existeix consum d'aigua ni generació d'aigües residuals; les aigües pluvials són canalitzades cap a un separador d'hidrocarburs, previ al seu abocament a la xarxa de pluvials del polígon.

Paisatge: l'emmagatzematge dels vehicles (en superfície i en estanteries) té una alçada inferior a les naus dels voltants de la parcel·la.

4. Consultes a les administracions públiques afectades i persones interessades

D'acord amb l'article 46 de la Llei 21/2013, s'han consultat diverses administracions afectades; a la data d'emissió del present informe a l'expedient hi consten els següents informes:

- Conselleria Salut i Consum. DG Salut Pública i Participació ( 16/5/2022)

[...] no s'observen riscos per a la salut pública deguts a l'ampliació d'emmagatzematge de vehicles fora d'ús.

- Conselleria Presidència, Funció Pública i Igualtat. DG Emergències i Interior (18/5/2022)

[...] el projecte es desenvolupa en una parcel·la sense risc d'inundació.

[...] l'àmbit del projecte no es troba afectat pel risc d'incendis forestals.

No existeix cap instal·lació de l'àmbit del RD 840/2015, de 21 de setembre, pel qual s'aproven mesures de control dels riscos inherents als accidents greus on intervenen substàncies perilloses, que afecti al projecte.

Conclusió: el projecte es pot informar favorablement atès que el projecte no incrementa el risc per a les persones i béns.

Si s'escau, el projecte haurà de donar compliment de la normativa d'autoprotecció.

- Conselleria Transició Energètica, Sectors Productius i Memòria Democràtica. DG Energia i Canvi Climàtic. Servei de Canvi Climàtic i Atmosfera (30/5/2022).

Conclusions:

El titular de la instal·lació ha de sol·licitar a la Direcció General d'Energia i Canvi Climàtic la seva inscripció com activitat potencialment contaminadora de l'atmosfera (APCA) del grup C, o l'autorització administrativa com APCA del grup B, segons l'epígraf que li sigui d'aplicació. El titular haurà d'incloure una memòria sobre contaminació atmosfèrica on identifiqui tots els focus d'emissions, així com les mesures correctores i preventives a aplicar per minimitzar les emissions a l'atmosfera. S'ha d'utilitzar la maquinària energèticament més eficient i amb emissions específiques de contaminants mínimes.

La resolució d'inscripció APCA o, en el seu cas, d'autorització, fixarà la periodicitat de les comprovacions a realitzar per part d'un Organisme de control autoritzat per a l'atmosfera (OCA), tant les corresponents al manteniment i eficàcia de les mesures correctores i preventives implantades per disminuir les emissions de partícules, com de les mesures de gasos i partícules de possibles equips de combustió existents, si s'escau.

Es considera adequat l'annex de consum energètic i canvi climàtic presentat.

Es recorda que en els procediments d'avaluació ambiental dels projectes que hi estan subjectes, s'han de tenir en compte els objectius i anar en concordança amb la Llei 10/2019, de 22 de febrer, de Canvi Climàtic i Transició Energètica, en particular amb els articles 32, 41 i 42 descrits a l'apartat de consideracions. Per això s'hauria d'avaluar la possibilitat d'instal·lació d'energies renovables, per tal de possibilitar un consum energètic quasi nul.

-Consell de Mallorca. Departament de Territori. Servei Tècnic d'Urbanisme (2/6/2022)

Conclusió: el projecte haurà de complir amb les determinacions del Pla Especial de Ses Veles aprovat per la CIOTUPH el 30 de juliol de 2002 i les modificacions posteriors per acord de la CIOTUPH de 16 de març de 2007.

- DG Recursos Hídrics. Servei d'Estudis i Planificació (16/8/2022).

Atesa la impermeabilització de la planta i la instal·lació del separador d'hidrocarburs per tal d'evitar qualsevol abocament al subsol, es considera que el projecte, pel que fa a la gestió de les aigües pluvials, s'adapta als criteris establerts al PHIB 2019.

Conclusions: informem favorablement, atès el compliment del condicionant següent: [...]

El condicionant establert s'afegirà com a condicionant o recordatori del present informe ambiental, segons correspongui.

5. Anàlisi dels criteris de l'annex III de la Llei 21/2013

S'han analitzat els criteris de l'annex III de la Llei 21/2013 d'AA i no es preveu que el projecte pugui tenir efectes significatius sobre el medi ambient, en concret:

a) Característiques del projecte: emmagatzematge residus en una àrea pavimentada amb recollida d'aigües pluvials que les condueix a una separador d'hidrocarburs. No es generen aigües residuals ja que no es preveu la instal·lació de lavabos, vàters, ni dutxes (el personal disposa d'aquests serveis a l'edifici principal de l'activitat).

b) Ubicació del projecte: es dur a terme al Polígon de Ses Veles, classificat com a Àrea de Gestió Integral de Residus segons el Pla Director Sectorial de Residus Urbans de Mallorca.

c) Característiques del potencial impacte: no es preveu cap impacte rellevant si es compleixen les mesures correctores proposades.

Conclusions de l'Informe ambiental estratègic

Primer. No subjectar a avaluació d'impacte ambiental ordinària el Projecte d'ampliació d'emmagatzematge de vehicles fora d'ús, parcel·la 40 Polígon Ses Veles, Bunyola, amb les següents condicions:

1. El separador d'hidrocarburs ha de dur el marcat CE, en compliment amb els requisits especificats a l'annex ZA de la norma UNE-EN 858-1:2002/A1:2004. Els llots procedents de la decantació s'han de dur a un gestor autoritzat i dur un registre de les descàrregues realitzades. S'haurà de dur un registre d'operacions de control periòdic, neteja i manteniment del separador d'hidrocarburs, així com qualsevol incidència detectada i aquesta informació estarà a disponibilitat de l'Administració Hidràulica.

2. El titular de la instal·lació ha de sol·licitar a la Direcció General d'Energia i Canvi Climàtic la seva inscripció com activitat potencialment contaminadora de l'atmosfera (APCA) del grup C, o l'autorització administrativa com APCA del grup B, segons l'epígraf que li sigui d'aplicació.

3. S'ha d'estudiar la possibilitat d'instal·lar energies renovables per aconseguir un consum energètic quasi nul i així donar compliment a la Llei 10/2019, de 22 de febrer, de Canvi Climàtic i Transició Energètica.

Es recorda que l'abocament a la xarxa municipal de clavegueram ha de complir amb els requisits del Reglament Municipal.

Segon. Es publicarà el present informe ambiental al Butlletí Oficial de les Illes Balears, d'acord amb el que disposa l'article 47.3 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental. A més, es donarà compte al Ple de la CMAIB i al subcomitè tècnic d'Avaluació d'Impacte Ambiental (AIA).

Tercer. L'informe d'impacte ambiental perdrà la seva vigència i cessarà en la producció dels efectes que li són propis si, una vegada publicat en el BOIB, no s'hagués procedit a l'aprovació del projecte en el termini màxim de quatre anys des de la publicació, d'acord amb el que disposa l'article 47.4 de la Llei 21/2013.

Quart. L'informe d'impacte ambiental no ha de ser objecte de cap recurs, sense perjudici dels que, si s'escau, siguin procedents en la via administrativa o judicial davant de l'acte, si s'escau, d'autorització del projecte, d'acord amb el que disposa l'article 47.6 de la Llei 21/2013.

Cinquè. Aquesta resolució s'emet sense perjudici de les competències urbanístiques, de gestió o territorials de les administracions competents i de les autoritzacions o informes necessaris per a l'aprovació.

 

(Signat electrònicament: 29 de març de 2023)

La secretària general Catalina Inés Perelló Carbonell Per suplència del president de la CMAIB (BOIB núm. 26, de 28/02/2023)