Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

CONSELL DE GOVERN

Núm. 212261
Acord del Consell de Govern de 27 de març de 2023 pel qual s’autoritza l’ocupació urgent dels terrenys afectats per l’expropiació corresponent al «Projecte constructiu del passeig cívic de l’Ma-13A entre el Foro de Mallorca i Inca (TM de Lloseta i Inca)»

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

El 18 de gener de 2023 va tenir entrada a la Conselleria de Presidència, Funció Pública i Igualtat del Govern de les Illes Balears l'escrit del conseller executiu de Mobilitat i Infraestructures del Consell Insular de Mallorca en què sol·licita la declaració d'ocupació urgent dels terrenys necessaris per executar les obres del Projecte constructiu del passeig cívic de l'Ma-13A entre el Foro de Mallorca i Inca, que afecta els municipis de Lloseta i Inca. Amb aquest escrit es trameten els documents relatius a la sol·licitud de declaració d'ocupació urgent amb la finalitat que el Consell de Govern la declari, si escau.

La documentació aportada pel Consell Insular de Mallorca és la següent:

  • Proposta d'acord d'aprovació definitiva del Projecte constructiu del passeig cívic de l'Ma-13A entre el Foro de Mallorca i Inca (termes municipals de Lloseta i d'Inca), clau 20-07.0-ML, de 28 d'octubre de 2022. Diligència d'aprovació pel Consell Executiu de la Proposta d'acord d'aprovació definitiva esmentada en la sessió ordinària de dia 2 de novembre de 2022.
  • Anunci del Consell Insular de Mallorca relatiu a l'aprovació definitiva del Projecte constructiu del passeig cívic de l'Ma-13A entre el Foro de Mallorca i Inca (termes municipals de Lloseta i d'Inca), clau 20-07.0-ML, publicat en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, núm. 143, de 5 de novembre de 2022.
  • Informe de l'enginyer del Servei de Construcció, autor del Projecte, signat el 22 d'agost de 2022, sobre la urgència per a l'obtenció dels terrenys afectats per les obres corresponents al Projecte constructiu de millora del passeig cívic de l'Ma-13A entre el Foro de Mallorca i Inca.
  • Certificat del secretari del Consell Insular de Mallorca, signat amb el vistiplau del conseller executiu de la Presidència el 24 d'octubre de 2022, en què certifica que les al·legacions presentades no fan referència a la tramitació del procediment d'ocupació urgent.
  • Certificat de la interventora delegada del Departament d'Hisenda i Funció Pública del Consell Insular de Mallorca, signat el 29 de desembre de 2022, d'existència de crèdit adequat i suficient per atendre les despeses derivades de l'expropiació dels béns afectats per l'execució del Projecte constructiu de millora del passeig cívic de l'Ma-13A entre el Foro de Mallorca i Inca.
  • Plànols parcel·laris dels béns afectats i relació definitiva de les persones afectades, així com dels seus béns i drets.
  • Anunci de l'aprovació inicial del Projecte publicat en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, en la Seu Electrònica del Consell Insular de Mallorca, en els taulells d'edictes dels ajuntaments d'Inca i de Lloseta i en el diari Última Hora.
  • Ofici adreçat als ajuntaments d'Inca i de Lloseta en què se sol·licita la publicació de l'anunci en els seus taulers i el certificat de la seva publicació.
  • Anunci del Consell Insular de Mallorca relatiu a l'Acord de rectificació d'error material en l'aprovació definitiva del Projecte constructiu del passeig cívic de l'Ma-13A entre el Foro de Mallorca i Inca (termes municipals de Lloseta i d'Inca), clau 20-07.0-ML, publicat en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, núm. 154, de 26 de novembre de 2022.
  • Aprovació inicial del Projecte constructiu del passeig cívic de l'Ma-13A entre el Foro de Mallorca i Inca (termes municipals de Lloseta i d'Inca), clau 20-07.0-ML, publicat en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, núm. 117, de 6 de setembre de 2022.

Cal referir-se a l'informe tècnic del Servei de Construcció, autor del Projecte, signat el 22 d'agost de 2022, sobre la justificació de l'ocupació urgent dels béns i drets afectats per l'expropiació, «Projecte constructiu de millora del passeig cívic de l'Ma-13A entre el Foro de Mallorca i Inca, clau 20-07.0-ML»:

El projecte «Passeig cívic de l'Ma-13A entre el Foro de Mallorca i Inca» defineix les actuacions necessàries per a millorar l'estat actual d'aquest tram de la carretera, mitjançant una ampliació de l'amplada de vorals i la introducció d'un vial cívic no motoritzat.

Com s'indica en la memòria del projecte, «amb la recent actuació del nou enllaç de Lloseta des de l'autopista Ma-13A s'han desenvolupat altres actuacions complementàries consistents en la construcció d'un passeig cívic que uneix les localitats de Binissalem i Lloseta, amb un punt intermedi en la parcel·la de l'antic Foro de Mallorca. Per a completar la connexió entre aquestes dues localitats i la població d'Inca, es considera necessari el perllongament d'aquest passeig cívic des del Foro fins a la rotonda de la Ford, a l'entrada d'Inca des de la Ma-13A (…). Actualment, aquest tram de la carretera Ma-13 A disposa d'un carril per sentit de circulació, de 3.5 m d'ample, amb vorals d'amplada variable amb un valor mitjà d'uns 75 cm, amb un estat del ferm, en general, adequat. La carretera és una via de connexió principal entre els nuclis veïnats (Binissalem, Lloseta i Inca) i també fa funció de connexió entre diferents rutes ciclistes de la zona, per la qual cosa aquest tipus de trànsit és habitual. (…) Donada l'escassa secció existent dels vorals d'aquest tram, i amb l'objectiu de millorar la seguretat en la circulació principalment de ciclistes de carretera, es projecta ampliar els vorals dels dos costats de la via a 1,50 m (…). La principal actuació contemplada al present projecte és la dotació d'un vial cívic que uneixi el vial executat dins les obres de l'enllaç a Lloseta des de l'Ma-13 fins a arribar al nucli urbà d'Inca. El punt d'inici del nou passeig s'ubica al costat nord de la carretera Ma-13A, a l'altura de la zona denominada Foro de Mallorca. Des d'aquí es projecta un vial de característiques similars a l'anteriorment executat, amb 2,50 m d'ample lliure de paviment de formigó, separació física de la carretera amb barrera mixta acer-fusta, bermes de 75 cm, i reposició de tancaments laterals.»

Per altra banda, amb les dades de trànsit aportades pel Consell de Mallorca en els darrers anys a la carretera Ma-13 A indiquen que es tracta d'una via amb una elevada intensitat de trànsit. Així, per exemple, les IMDs dels anys prepandèmia eren de 12.048 veh/d (2017) i 12.382 veh/d (2018). A l'any 2021 s'han enregistrat dades similars (11.778 veh/d) i s'estima que a l'any actual es mantingui aquesta tendència. Aquesta càrrega de trànsit tan elevada, amb el fet que aquesta carretera serveix de connexió de nombroses rutes ciclistes tant del Pla com de la Serra de Tramuntana, i amb el fet de la escassa secció dels vorals existents, fa que la circulació dels usuaris ciclistes no tingui les garanties de seguretat que serien desitjables. Així mateix, altres usuaris no motoritzats (vianants, patinets elèctrics, bicicletes no de carretera...) es troben la mateixa dificultat. El fet que ja s'hagin connectat amb un vial cívic les localitats properes de Lloseta i Binissalem, fa més urgent completar aquesta connexió amb la localitat principal d'Inca, per a facilitar una nova forma de connexió no motoritzada que sigui percebuda com confortable i segura pels usuaris. En resum, les mesures proposades en aquest projecte, doncs, augmenten la seguretat i funcionalitat dels usuaris ciclistes, vianants, i de trànsit no motoritzat que transiten pel tram afectat.

Per tot allò exposat anteriorment, l'enginyer que subscriu aquest informe considera necessària la tramitació per urgència de l'expedient d'expropiacions de béns i drets afectats per les obres esmentades.

El 9 de març de 2023, una vegada examinat l'expedient del Consell Insular de Mallorca, la Direcció General de Relacions Institucionals i Cooperació Local va emetre un informe jurídic. Aquest informe exposa que, per declarar l'ocupació urgent, són necessaris certs requisits, com, en el cas que hi concorrin unes circumstàncies excepcionals, que aquestes circumstàncies estiguin degudament motivades i documentades en l'expedient administratiu i que, a més, impossibilitin que l'Administració compleixi els objectius que pretén assolir si utilitza el procediment ordinari.

Aquests requisits generals es fonamenten en la jurisprudència del Tribunal Suprem en relació amb l'article 52 de la Llei d'expropiació forçosa i l'article 56 del Reglament de la Llei d'expropiació forçosa. Aquesta jurisprudència del Tribunal Suprem consta en les sentències de la Sala Contenciosa Administrativa de 30 de setembre de 1992 (recurs 1581/1990), de 3 de desembre de 1992 (recurs 1797/1989), de 9 de març de 1993 (recurs 8333/1990), de 23 de setembre de 1997 (recurs 14176/1991), de 10 de desembre de 1997 (recurs 4575/1993), de 22 de desembre de 1997 (recurs 782/1996), de 3 de desembre de 1998 (recurs 5821/1994), de 14 de novembre de 2000 (recurs 2939/1996), de 18 de maig de 2002 (recurs 628/1998), de 25 d'abril de 2003 (recurs 318/1999), de 16 de juny de 2004 (recurs 6068/1999), de 14 de febrer de 2005 (recurs 2381/1999) i d'11 d'octubre de 2006 (recurs 5909/2003), entre d'altres.

L'informe jurídic esmentat considera procedent la declaració d'ocupació urgent que ha sol·licitat el Consell Insular de Mallorca, atès que resta acreditada la concurrència de circumstàncies de caràcter excepcional que fan recomanable recórrer al procediment d'urgència i que es fonamenten en la seguretat vial en els termes indicats en l'informe tècnic del Servei de Construcció, de 22 d'agost de 2022. Tot i així, en el punts sisè i setè de l'informe jurídic s'efectuen les indicacions següents:

6. Quant al tràmit d'informació pública al qual s'ha de sotmetre la relació de béns i drets afectats en compliment del punt cinquè de l'acord d'aprovació inicial del Projecte, de 31 d'agost de 2022, «perquè totes les persones interessades puguin formular les al·legacions que estimin oportunes, puguin rectificar els possibles errors que s'apreciïn en la relació de finques afectades o oposar-se per raons de fons o forma a la necessitat d'ocupació i als efectes prevists a l'article 56.1 del Reglament de la Llei d'expropiació forçosa referents a la urgent ocupació», s'ha detectat que en el text dels anuncis que es publicaren en el web del Consell Insular de Mallorca, en el diari Última Hora i en els taulers d'edictes dels ajuntaments de Lloseta i Inca, no consta cap referència a l'ocupació urgent, fet que no facilita comunicar de manera inicial als afectats el procediment d'urgència en l'ocupació que el Consell Insular de Mallorca pretén seguir per a aquest projecte, i en conseqüència, fer al·legacions en contra d'aquesta urgència.

En aquest sentit, es recomana per a propers expedients en els quals el Consell Insular de Mallorca opti pel procediment d'expropiació urgent, que aquesta circumstància quedi palesa des de l'inici de la tramitació de l'expedient en el contingut dels anuncis d'obertura del tràmit d'informació pública que es publiquin en els taulells d'anuncis de la Seu Electrònica del Consell Insular de Mallorca i en el tauler d'edictes dels ajuntament interessats.

7. D'altra banda, també s'ha detectat que en el text de la Proposta d'acord d'aprovació definitiva del Projecte constructiu del passeig cívic de l'Ma-13A entre el Foro de Mallorca i Inca (termes municipals de Lloseta i d'Inca), clau 20-07.0-ML, que es va publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears i fou aprovada pel Consell Executiu en sessió ordinària de 2 de novembre de 2022, no consta la declaració de la necessitat d'ocupació de la relació de béns i drets definitivament aprovada de conformitat amb la memòria del projecte. És per aquest motiu que es recomana per a futurs expedients incloure aquest contingut atesa la competència atribuïda al Consell Executiu per declarar la necessitat d'ocupació dels béns en els procediments d'expropiació forçosa (article 28.1 o de la Llei 4/2022, de 28 de juny, de consells insulars).

D'acord amb la jurisprudència del Tribunal Suprem, millorar una carretera per evitar el perill greu que suposa l'estat o el traçat de la via i per garantir la seguretat dels usuaris es considera una motivació suficient que justifica la utilització del procediment excepcional de l'article 52 de la Llei d'expropiació forçosa.

Per tant, la declaració d'ocupació urgent dels béns afectats per l'expropiació dels terrenys afectats pel «Projecte constructiu del passeig cívic de l'Ma-13A entre el Foro de Mallorca i Inca. TTMM de Lloseta i d'Inca. Clau 20-07.0-ML» té com a finalitat millorar la seguretat viària, en particular, en allò que es refereix a augmentar les condicions de seguretat i funcionalitat en el tram considerat. Els arguments que s'han exposat justifiquen la declaració d'ocupació urgent que ha sol·licitat el Consell Insular de Mallorca.

S'ha de tenir en compte el que disposa l'article 52 de la Llei d'expropiació forçosa, pel que fa a l'excepcionalitat de la declaració d'ocupació urgent, en relació amb l'article 56 del Reglament que l'aplica.

Així mateix, s'ha de considerar que la competència que atorga l'article 52 al Consell de Ministres es va transferir a la Comunitat Autònoma mitjançant el Reial decret 2612/1982, de 24 de juliol, sobre transferència de competències, funcions i serveis de l'Administració de l'Estat al Consell General Interinsular de Balears en matèria d'Administració local, i s'ha de preveure el que disposen l'article 32.1 de la Llei orgànica 2/1983, de 25 de febrer, d'Estatut d'autonomia per a les Illes Balears, i el Decret 81/1984, de 30 d'agost, pel qual s'assumeixen i es distribueixen les competències transferides pel Reial decret 2612/1982.

L'article 2.2.b) del Decret 11/2021, de 15 de febrer, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, atribueix l'exercici de la competència en matèria de relacions de col·laboració, cooperació i coordinació amb els ens territorials a la Conselleria de Presidència, Funció Pública i Igualtat, mitjançant la Direcció General de Relacions Institucionals i Cooperació Local. En conseqüència, exerceix també les competències en matèria d'expropiació forçosa i, per tant, la proposta de declaració d'ocupació urgent dels béns i drets afectats en tots els expedients que tramitin les corporacions locals que ho sol·licitin.

Per tot això, el Consell de Govern, a proposta de la consellera de Presidència, Funció Pública i Igualtat, en la sessió de 27 de març de 2023, adoptà, entre d'altres, l'Acord següent:

Primer. Declarar l'ocupació urgent dels terrenys afectats per dur a terme l'expropiació relativa al «Projecte constructiu del passeig cívic de l'Ma-13A entre el Foro de Mallorca i Inca. TTMM de Lloseta i d'Inca. Clau 20-07.0-ML», atesa la sol·licitud del Consell Insular de Mallorca i a l'efecte del que estableix l'article 52 de la Llei d'expropiació forçosa. Els béns i drets afectats per la declaració d'ocupació urgent s'enumeren, de manera individualitzada i amb la indicació dels titulars, en l'annex 1 d'aquest Acord.

Segon. Fonamentar la urgència en la documentació presentada pel Consell Insular de Mallorca, en especial en l'informe tècnic del Servei de Construcció, de 22 d'agost de 2022, el qual es recull en l'informe jurídic de la Direcció General de Relacions Institucionals i Cooperació Local i sens perjudici de les observacions i les recomanacions indicades en els punts sisè i setè d'aquest informe, el qual considera procedent la declaració d'urgència del Consell de Govern, perquè en el cas hi concorren circumstàncies excepcionals que motiven la declaració d'ocupació urgent dels béns i drets afectats per l'expedient d'expropiació forçosa i que es basen en l'adopció de mesures que augmenten la seguretat i la funcionalitat dels usuaris del tram afectat per les obres de construcció d'un passeig cívic de l'Ma-13A entre el Foro de Mallorca i Inca.

Tercer. Fer constar que, durant el període d'informació pública a què s'ha sotmès la sol·licitud d'ocupació urgent, s'han presentat al·legacions que, no obstant això, no fan referència a la urgència, i que el Consell Insular de Mallorca disposa de crèdit adequat i suficient per fer front a les despeses derivades de l'expropiació.

Quart. Publicar aquest Acord en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

Cinquè. Notificar a les persones que consten com a interessades en l'expedient que, contra aquest Acord, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant el Consell de Govern en el termini d'un mes comptador des de l'endemà de la notificació, d'acord amb l'article 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors des de l'endemà de la notificació de l'Acord, d'acord amb l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.

Palma, 27 de març de 2023 La secretària del Consell de Govern Mercedes Garrido Rodríguez

Documents adjunts