Secció V. Anuncis
Subsecció segona. Altres anuncis oficials
AJUNTAMENT DE PUIGPUNYENT
Núm. 211045
Aprovació inicial l'Ordenança municipal que regula la retirada de vehicles abandonats a la via pública
Acord del Ple ordinari de data 7-3-2023 de l'Ajuntament de PUIGPUNYENT, per la qual s'aprova inicialment la Ordenança municipal que regula la retirada de vehicles abandonats a la via pública, amb el següent contingut:
«Ordenança de vehicles abandonats
Article 1 Objecte
Aquesta ordenança te per objecte, dins el marc de les competències municipals, regular la correcta gestió dels vehicles quan arriben al final de la seva vida útil amb la finalitat d'assegurar el seu tractament i/o la seva valoració, protegint així el medi ambient i garantint al seu torn una imatge neta del municipi.
Article 2 Àmbit d'aplicació
Queden sotmesos a l'àmbit d'aplicació d'aquesta ordenança tots els vehicles que hagin arribat al final de la seva vida útil i es trobin en qualsevol punt del terme municipal.
Article 3 Classificació del tipus de residu
Els vehicles abandonats seran considerats residus domèstics, de conformitat amb el que estableix l'article 3 de la Llei 22/2011, de 28 de juliol, de residus i sòls contaminants.
Article 4 Tractament com a residu urbà
1. Tindran la consideració de vehicles abandonats i podran ser traslladats a un centre autoritzat de tractament de vehicles per a la seva posterior destrucció o descontaminació els següents:
a. Aquells o les seves restes que pels seus signes exteriors no siguin aptes per circular perquè els falten alguns elements necessaris que fan impossible el seu desplaçament pels seus propis mitjans o els falten les plaques de matrícula.
b. Es presumirà que es troben en situació d'abandonament aquells vehicles que, tot i disposar aparentment de la totalitat dels elements necessaris per al seu desplaçament pels seus propis mitjans presentin senyals evidents de deteriorament i romanguin estacionats en el mateix lloc per un període superior a un mes.
c. Així mateix, tindran la consideració de vehicles abandonats aquells vehicles per als quals hagin transcorregut més de dos mesos des que l'administració els va immobilitzar o retirar de la via publica i dipositar i els titular dels quals no els hagi retirat en el termini de dos mesos.
2. Els propietaris dels vehicles abandonats o de les seves restes que no hagin estat destruïts i que optin per recuperar-los podran fer-ho amb la sol·licitud prèvia en l'estat en que es trobin sempre que n'acreditin la propietat i abonin l'import de les tarifes de recollida, transport i dipòsit.
Article 5 Prohibició d'abandonament
Queda prohibit que el titular o posseïdor d'un vehicle al final de la seva vida útil se'n desprengui i l'abandoni en qualsevol punt del terme municipal, tant en domini públic com en terrenys de titularitat pública o privada.
En cas d'abandonament en terrenys de titularitat privada el responsable del vehicle serà el posseïdor, es a dir el propietari del terreny.
En cas d'abandonament a la via pública o terrenys de titularitat de l'ajuntament es seguirà el procediment regulat en aquesta ordenança.
Article 6 Obligació d'entrega
Els titulars o posseïdors d'un vehicle al final de la seva vida útil, han d'entregar-lo a un gestor autoritzat de residus.
Article 7 Inici d'actuacions
1. El procediment podrà iniciar-se d'ofici o a instància de qualsevol persona que comuniqui a l'ajuntament de Puigpunyent l'existència d'un vehicle que presumiblement es trobi abandonat.
2. Els serveis municipals aixecaran les corresponents actes d'inspecció, iniciaran l'oportú expedient administratiu de declaració de vehicle abandonat i la retirada i el tractament com a residu sòlid urbà, sense perjudici del que estableix la legislació sobre trànsit.
3. Quan es tracti de vehicles cremats o amb grans desperfectes que puguin constituir un perill per a la ciutadania o que s'utilitzin com a dipòsit de qualsevol tipus de residu, així com aquells que estiguin en llocs de pública concurrència o als seus voltants, com col·legis, dependències oficials, etc o que siguin utilitzats per persones per pernoctar o com habitatge habitual i presentin desperfectes que en facin presumir racionalment l'abandonament es retiraran immediatament de la via pública i es traslladaran a un dipòsit iniciant-se el corresponent expedient administratiu de declaració d'abandonament un cop transcorregut el termini de més de dos mesos sense que el titular els hagi reclamat d'acord amb el que disposa el Text articulat de trànsit, circulació de vehicles a motor i seguretat vial.
4. En el cas de vehicles sense plaques de matriculació es procedirà a la seva retirada immediata de la via pública i el seu posterior tractament com a residu sòlid urbà en instal·lacions de gestió autoritzades amb la tramitació prèvia de l'expedient corresponent.
5. En tot cas, suposaran l'inici de les actuacions de retirada i permanència en el dipòsit municipal, els següents fet
o Quan sigui un perill o creïn pertorbacions per altres vehicles o vianants.
o En cas d'accident que impedeixi la marxa.
o Quan estigui estacionat a llocs reservats per a determinats usuaris.
o Quan estigui estacionat en doble fila sense conductor.
o Quan estigui estacionat a un encreuament i obligui als altres conductor realitzar maniobres per a estacionar.
o Quan estigui estacionat sobre un pas de vianants.
o Quan ocupi total o parcialment un Gual Permanent o de discapacitats.
o Quan estigui estacionat damunt la voravia.
o Quan estigui estacionat a una Travessia o via Interurbana.
o Quan hi hagui un acte públic, encara que no hi estiguin estacionat sota infracció permanent (sempre que hi hagui un avís senyalitzant l'excepcionalitat).
o Quan sigui necessari per a la neteja de la via pública, reparació o senyalització.
o En cas d'emergència.
6. La retirada del vehicle es suspendrà immediatament si el conductor compareix i pren les mesures necessàries per acabar amb la situació irregular, sempre que la grua no hagui iniciat la retirada del vehicle i hi hagui 2 rodes a l'aire i 2 en contacte amb el terra.
Article 8 Expedient de declaració d'abandonament. Notificacions
1. En la notificació d'inici de l'expedient administratiu es requerirà al titular per tal que aporti la documentació acreditativa que el vehicle no està abandonat: fotocopia del permís de circulació del vehicle, targeta d'ITV actualitzada, assegurança obligatòria i darrer rebut de l'Impost sobre vehicles de tracció mecànica al corrent de pagament. Si es presenta tota aquesta documentació en regla s'arxivaran les actuacions. En cas contrari es continuarà amb l'expedient.
2. Si es desconeix el titular o si hi ha impossibilitat de notificar-lo al seu inici o a la seva resolució, la notificació es portarà a terme conforme a l'establert a la normativa vigent i es procedirà a la publicació edictal i a l'anunci en el tauler d'anuncis de l'ajuntament corresponent. Transcorreguts els terminis reglamentaris es continuarà amb la tramitació administrativa de l'expedient.
3. La declaració d'abandonament del vehicle es realitzarà mitjançant Decret de batlia.
Article 9 Responsabilitat
1. S'exigirà la responsabilitat que correspongui als titulars que abandonin els vehicles mitjançant el corresponent expedient sancionador.
2. En cas que el titular d'un vehicle acrediti que va fer entrega del mateix a un gestor autoritzat abans que es produís la situació d'abandonament es considerarà aquest com a posseïdor del vehicle i per tant responsable de qualsevol infracció d'aquesta ordenança.
3. Els titulars de vehicles abandonats que adquireixin la condició de residu urbà i siguin retirats de la via pública o espai públic o de qualsevol espai de titularitat municipal hauran de sufragar els costos de trasllat i estada en el dipòsit de conformitat amb aquesta ordenança amb independència de les sancions que hi pugin correspondre.
4. L'ajuntament no es fa responsable dels desperfectes que es puguin causar als vehicles durant el seu trasllat a un dipòsit o durant la seva estança en el mateix sempre que s'hagi efectuat en compliment de l'establert en aquesta ordenança.
Article 10 Infraccions
Les accions u omissions que contravinguin aquesta ordenança tindran el caràcter d'infraccions administratives sense perjudici del que puguin establir les lleis estatals i/o de la comunitat autònoma. Aquestes infraccions es tipifiquen en lleus, greus o molt greus.
Tindrà la consideració d'infracció greu l'abandonament d'un vehicle quan no hagi posat en perill greu la salut de les persones o s'hagi produït un dany o deteriorament greu per al medi ambient.
Tindrà la consideració d'infracció molt greu l'abandonament d'un vehicle sempre que hagi suposat un perill greu per a la salut de les persones o s'hagi produït un dany o deteriorament greu per al medi ambient.
Tindran la consideració d'infraccions lleus qualsevol infracció del que estableix aquesta ordenança quan no estigui tipificada com infracció greu o molt greu.
Article 11 Sancions
Les infraccions tipificades en l'article anterior donaran lloc a la imposició de les sancions establertes en la Llei 22/2011, de 28 de juliol, de residus i sols contaminants.
Article 12 Graduació de les sancions
S'ha de guardar la deguda adequació entre la sanció i el fet constitutiu de la infracció i es considerarà especialment la seva repercussió, la seva transcendència pel que fa a la salut i la seguretat de les persones i del medi ambient o béns protegits, les circumstàncies del responsable, el seu grau d'intencionalitat, participació i benefici obtingut, la reincidència per comissió en el termini d'un any de més d'una infracció de la mateixa naturalesa quan així hagi estat declarat per resolució ferma com també la irreversibilitat dels danys o els deterioraments produïts.
Article 13 Prescripció de les infraccions i sancions.
1. Les infraccions lleus prescriuen en el termini d'un any, les greus en el de tres anys i les molt greus en el de cinc anys.
2. Interromprà el termini de prescripció la iniciació amb coneixement de l'interessat del procediment sancionador i es reprendrà si l'expedient sancionador resta paralitzat més d'un mes per causa no imputable al presumpte responsable.
3. Les sancions imposades per la comissió d'infraccions lleus prescriuen a l'any, les imposades per infraccions greus als tres anys i les imposades per infraccions molt greus als cinc anys.
4. El termini de prescripció de les sancions començarà a comptar des de l'endemà del dia que adquireixi fermesa la resolució per la qual s'imposa la sanció.
5. Interromprà la prescripció la iniciació, amb consentiment de l'interessat del procediment d'execució i tornarà a transcórrer el termini si aquell està paralitzat durant més d'un mes per causa no imputable a l'infractor.
Article 14 Tarifes
Per la retirada del vehicle i el seu trasllat a un dipòsit la tarifa serà de 200 euros.
Disposició addicional única.
Qualsevol supòsit o aspecte no previst en aquesta ordenança es regirà pel que disposa la llei 22/2011, de 28 de juliol de residus i sols contaminats.
Disposició final
Aquesta ordenança entrarà en vigor l'endemà de la seva publicació en el BOIB.
Puigpunyent, 28 de febrer de 2023
El batle Antoni Marí Enseñat»
Aprovat inicialment el projecte de Ordenança municipal que regula la retirada de vehicles abandonats a la via pública, de conformitat amb els articles 49 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, Reguladora de les Bases del Règim Local i 102 de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears, se sotmet a informació pública per termini de 30 dies, a comptar des de l'endemà al de publicació del present anunci en aquest Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Durant aquest termini podrà ser examinat per qualsevol interessat en les dependències municipals perquè es formulin les al·legacions que s'estimin pertinents. Així mateix, estarà a la disposició dels interessats a la seu electrònica d'aquest Ajuntament [http://puigpunyent.sedelectronica.es].
En el cas de no presentar-se cap reclamació o el suggeriment en el citat termini, l'acord inicialment adoptat s'entendrà definitivament aprovat sense necessitat d'acord exprés.
Puigpunyent a dia de la signatura electrònica:(14 de març de 2023)
El batle Antoni Marí Enseñat