Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA DE SALUT I CONSUM
Núm. 195978
Resolució de la consellera de Salut i Consum per la qual s’aprova la convocatòria de subvencions per dur a terme activitats en matèria de consum per als anys 2022 i 2023
L'article 51 de la Constitució espanyola disposa que els poders públics han de garantir la defensa dels drets dels consumidors i usuaris, protegint-ne, mitjançant procediments eficaços, la seguretat, la salut i els interessos econòmics legítims, i que han de promoure la informació i l'educació dels consumidors i usuaris, han de fomentar-ne les organitzacions i les ha d'escoltar en les qüestions que les puguin afectar, en els termes que estableixi la llei.
L'article 30.47 de la Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer, de reforma de l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears, estableix que la Comunitat Autònoma té la competència exclusiva en matèria de defensa dels consumidors i usuaris, en el marc de les bases i l'ordenació de l'activitat econòmica general i en el marc de les bases i la coordinació general de la sanitat, en els termes que disposen els articles 38, 131 i els números 11, 13 i 16 de l'apartat 1 de l'article 149 de la Constitució. També té competència exclusiva en la regulació i el foment de les associacions de consumidors i usuaris i en la regulació dels procediments de mediació.
A les Illes Balears, la protecció dels consumidors i usuaris es regula en la Llei 7/2014, de 23 de juliol, de protecció de les persones consumidores i usuàries de les Illes Balears, la qual té per objecte garantir la protecció dels drets i els interessos legítims dels consumidores i les consumidores, i dels usuaris i les usuàries del territori de les Illes Balears, en compliment del mandat que conté l'article 51 de la Constitució i en l'exercici de les competències que l'Estatut d'autonomia atribueix a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
Als efectes d'aquesta Llei, s'entén per persones consumidores les persones físiques o jurídiques que actuïn amb un propòsit aliè a la seva activitat comercial, empresa, ofici o professió.
També s'entén per persona consumidora vulnerable la que, per la concurrència de determinades característiques, està especialment indefensa o desvalguda en les relacions de consum. En particular, són persones consumidores vulnerables les persones menors d'edat, les persones majors de 70 anys, les persones amb certificat de minusvalidesa per discapacitat intel·lectual i els turistes, entesos com aquelles persones no residents a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i temporalment desplaçades de la seva residència habitual per fer turisme, i qualsevol altre consumidor en situació d'inferioritat o indefensió.
D'altra banda, s'amplia el concepte i es reforça la protecció de les persones més vulnerables en les relacions de consum amb la publicació del Reial decret llei 1/2021, de 19 de gener, de protecció dels consumidors i usuaris enfront de situacions de vulnerabilitat social i econòmica, que protegeix col·lectius vulnerables, com el de menors, persones d'edat avançada, amb baix nivell de digitalització, amb discapacitat funcional, intel·lectual, cognitiva o sensorial i, en general, que tenen dificultats per la falta d'accessibilitat de la informació. Aquests col·lectius són exemples de grups socials particularment exposats a abusos, fraus, estafes i enganys per tècniques de comercialització o d'informació i per les quals el Govern desenvolupa mesures especials de suport o assistència per garantir que prenen les decisions de consum concordes amb els seus interessos.
La implantació de mecanismes de protecció de persones consumidores vulnerables és un dels mandats que vertebren la recentment aprovada Nova Agenda del Consumidor per part de la Comissió Europea. Aquesta Agenda dissenya les polítiques de consum europees per al període 2020-2025 i està en la base d'aquesta modificació legal impulsada pel Ministeri de Consum.
A través de la modificació de la Llei general de drets dels consumidors i usuaris (LGDCU), el Reial decret llei desenvolupa el concepte de consumidor vulnerable com a aquell que, en les seves relacions de consum, es troba en una situació de desavantatge, desprotecció, indefensió o subordinació enfront d'empreses, encara que sigui de manera temporal, territorial o sectorial, a causa de les seves característiques, necessitats o circumstàncies personals.
L'article 4 de la Llei 7/2014 estableix que les persones consumidores i usuàries són titulars, entre d'altres, dels drets següents: dret a rebre una informació veraç, eficaç, correcta, suficient, entenedora, de fàcil accés, transparent sobre els diferents productes i serveis; dret a l'educació i la formació en relació amb totes les matèries que puguin afectar-les com a persones consumidores concebudes de manera integral i incidint en el consum responsable; a la protecció jurídica, administrativa i tècnica, especialment en les situacions d'inferioritat, subordinació, indefensió o discriminació individual o col·lectiva, i a la protecció contra els abusos contractuals.
És objectiu de la Direcció General de Consum desenvolupar una política de consum que complementi les accions centrades en la seguretat, els drets, la salut individual i la reducció de l'impacte ambiental, amb polítiques de prevenció i promoció de la cultura del consum responsable.
El consum responsable s'entén com una proposta que interpel·la tant la ciutadania, el teixit empresarial i associatiu, com la mateixa Administració, per desenvolupar actuacions de prevenció amb l'objectiu d'adoptar hàbits de consum i estils de vida que contribueixin a fer un consum moderat, informat, reflexiu i conscient, en relació amb la preservació del medi ambient, la qualitat de vida, l'especificitat cultural, l'endeutament familiar, els riscs admissibles i altres factors que determinin un desenvolupament socioeconòmic individual i col·lectiu més just i sostenible.
Per tot això, s'han de promoure les actuacions que impliquin mesures de prevenció de conductes de consum inadequades i la difusió de valors, criteris i idees pràctiques entre tots els agents implicats, per afavorir la presa de consciència del seu poder transformador com a consumidors potenciadors del canvi.
L'article 37 de la Llei 7/2014 reconeix el dret de les associacions de les persones consumidores i usuàries d'accedir als ajuts i a les subvencions que convoquin i concedeixin les administracions públiques de les Illes Balears per a la defensa de les persones consumidores i usuàries, en els termes que s'estableixin reglamentàriament.
La Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, juntament amb el Reglament que la desplega, aprovat pel Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, constitueixen la normativa bàsica de l'Estat en aquesta matèria i estableixen el règim jurídic general de les subvencions que atorguen les administracions públiques.
En l'àmbit de la nostra comunitat autònoma es va aprovar el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions de les Illes Balears, que regula el règim jurídic de les subvencions l'establiment o gestió de les quals correspon a l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears o a les entitats públiques que en depenen.
L'article 12 d'aquest Text refós disposa que no es pot iniciar el procediment de concessió de subvencions si el conseller competent no n'ha establert abans per ordre, en ús de la potestat reglamentària, les bases corresponents, tret dels supòsits que aquesta mateixa Llei estableix.
En virtut d'aquest article, s'aprovà l'Ordre de la consellera de Salut de 5 de maig de 2017 per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions i dels premis per la realització d'activitats relacionades amb la salut i el consum, l'article 5.1 de la qual disposa que les convocatòries que es dictin a l'empara d'aquesta Ordre s'han d'aprovar per resolució de la consellera de Salut i s'han de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
D'acord amb aquestes disposicions normatives s'aprova aquesta convocatòria, l'objectiu de la qual és fomentar actuacions d'atenció i assessorament personalitzat a les persones consumidores i usuàries; les actuacions grupals d'informació, educació i formació; les activitats necessàries per fer difusió de temàtiques de consum que puguin ser d'especial interès per raons sanitàries, econòmiques, socials i altres circumstàncies, així com la representació de les associacions de persones consumidores i usuàries en les sessions dels òrgans col·legiats a les quals hagin estat convocades i impliquin desplaçaments entre illes.
Totes aquestes activitats estan previstes en l'annex del Pla Estratègic de Subvencions de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per als exercicis 2021-2023, aprovat per l'Acord del Consell de Govern de 20 de desembre de 2021, i les quanties consignades estan previstes en els pressuposts de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a 2023.
Les ajudes susceptibles de ser atorgades en aquesta convocatòria no impliquen ajudes d'estat, d'acord amb la Comunicació de la Comissió relativa al concepte d'ajuda estatal conforme a allò que disposa l'article 107, apartat 1, del Tractat de Funcionament de la Unió Europea, atès que aquestes ajudes van destinades als subjectes descrits a l'article 34 de la Llei 7/2014, de 23 de juliol, de protecció de les persones consumidores i usuàries de les Illes Balears. És a dir, a associacions de persones consumidores i usuàries sense finalitat de lucre que tenen com a objecte, exclusiu o no, la defensa, la informació, l'educació, la formació, l'assistència i la representació dels drets i interessos dels consumidors i usuaris, ja sigui amb caràcter general, ja sigui en relació amb béns o serveis determinats; i a les entitats constituïdes per persones consumidores d'acord amb la legislació de cooperatives i que tinguin necessàriament com a finalitats, entre d'altres, la defensa, la informació, l'educació, la formació, l'assistència i la representació dels seus socis i estiguin obligades a constituir un fons amb aquest objecte, d'acord amb la seva legislació específica. Així doncs, allò que es subvenciona son aquestes finalitats de caràcter no econòmic, per la qual cosa, les activitats subvencionades no es consideren activitats econòmiques als efectes dels articles 107 i 108 del Tractat de Funcionament de la Unió Europea i, per tant, les ajudes no constitueixen ajudes d'estat.
La Conselleria de Salut i Consum, a través de la Direcció General de Consum, exerceix les competències, entre d'altres, en matèria de defensa dels drets de les persones consumidores i usuàries, informació i orientació per a l'exercici adequat dels seus drets, i educació i formació a la ciutadania en matèria de consum, en virtut del Decret 11/2021, de 15 de febrer, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
Per tot això, d'acord amb els articles 8.1 i 15 del Text refós de la Llei de subvencions i l'article 5 de l'Ordre de la consellera de Salut de 5 de maig de 2017, a proposta del director general de Consum, d'acord amb els informes previs del Servei Jurídic de la Conselleria de Salut i Consum i de la Direcció General de Pressuposts, amb la fiscalització prèvia de la Intervenció de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i en ús de les facultats que em confereixen la Llei 1/2019, de 31 de gener, del Govern de les Illes Balears, i la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, dict la següent
Resolució
1. Aprovar la convocatòria de subvencions per dur a terme activitats en matèria de consum per als anys 2022 i 2023, d'acord amb les bases generals que estableix l'Ordre de la consellera de Salut de 5 de maig de 2017 (BOIB núm. 56, de 10 de maig de 2017) i amb les específiques que consten en els annexos 1 i 2 d'aquesta Resolució.
2. Aprovar el pressupost d'aquesta convocatòria, que té un import màxim de 35.000 euros, amb càrrec a les partida pressupostària 18301 441A01 48000 00 dels pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a l'exercici 2023.
3. Designar el director general de Consum òrgan instructor del procediment de concessió de subvencions en matèria de consum derivat d'aquesta convocatòria.
4. Publicar aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Interposició de recursos
Contra aquesta Resolució, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant la consellera de Salut i Consum en el termini d'un mes, o un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears, en el termini de dos mesos comptadors a partir de l'endemà de la publicació d'aquesta Resolució. No obstant això, no es pot interposar un recurs contenciós administratiu fins que no s'hagi resolt expressament o s'hagi desestimat el recurs de reposició interposat.
(Signat electrònicament: 13 de març de 2023)
La consellera de Salut i Consum Patricia Gómez Picard
ANNEX 1 Bases de la convocatòria
1. Objecte i àmbit temporal
L'objecte d'aquesta convocatòria és establir subvencions destinades a finançar les despeses generades pel desenvolupament dels programes, projectes i activitats que es duguin a terme entre l'1 d'octubre de 2022 i el 30 de setembre de 2023, classificades en les línies d'actuació següents:
Línia 1: atenció i assessorament personalitzat de les persones consumidores i usuàries de forma presencial i a través d'altres mitjans (telèfon, web, etc.) per a la tramitació i gestió de consultes, denúncies, reclamacions i queixes relatives a relacions de consum.
Objectius i efectes: donar a conèixer els drets i deures de les persones consumidores i usuàries, i les formes més adequades per exercir-los, a fi de facilitar la comprensió i utilització de la informació a la qual tenen dret.
Línia 2: actuacions grupals d'informació, educació i formació sobre temes relacionats amb la protecció i l'exercici dels drets de les persones consumidores i usuàries; l'actualització de coneixements i nous models d'intervenció per als formadors i els professionals del consum; així com mesures de prevenció de conductes de consum inadequades i la difusió de valors per estendre la cultura del consum responsable.
Les actuacions grupals, en format web o presencial, han d'englobar les següents: cursos, jornades, seminaris, conferències, tallers, xerrades informatives, taules rodones, exposicions i similars.
Objectius i efectes: actualitzar els coneixements i millorar les competències de les persones consumidores i usuàries, formadors i professionals de consum, així com promoure l'adopció d'hàbits que contribueixin a realitzar un consum responsable.
Línia 3: edició de material i publicacions necessaris per fer difusió de temàtiques de consum que puguin ser d'especial interès per raons sanitàries, econòmiques, socials i altres circumstàncies (díptic, tríptic, fullet, butlletí, llibre, contingut web, cartell, productes de marxandatge i similars).
Objectius i efectes: impulsar la promoció de la informació, l'educació, la formació i l'assessorament de les persones consumidores i usuàries per part de les associacions de consum a través de l'edició de materials i publicacions.
Línia 4: activitats divulgatives en els mitjans de comunicació per fer difusió de temàtiques de consum que puguin ser d'especial interès per raons sanitàries, econòmiques, socials i altres circumstàncies (programes de ràdio i televisió, premsa, altres mitjans impresos, digitals i similars).
Objectius i efectes: impulsar la promoció de la informació, l'educació, la formació i l'assessorament de les persones consumidores i usuàries per part de les associacions a través dels mitjans de comunicació.
Línia 5: representació de les associacions de consumidors i usuaris a les sessions dels òrgans col·legiats en matèries d'interès general o sectorial a les quals hagin estat convocades i impliquin desplaçaments entre illes.
Objectius i efectes: impulsar la col·laboració i el diàleg entre les associacions de consumidors i usuaris i qualsevol altre òrgan o entitat de l'Administració sobre matèries d'interès general o sectorial que afectin els consumidors i usuaris.
2. Pressupost i imputació temporal
L'import màxim que es destina a aquesta convocatòria és de 35.000 €, amb càrrec a la partida pressupostària 18301 441A01 48000 00 dels pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a l'exercici 2023.
3. Persones beneficiàries
3.1. Poden ser beneficiàries de les subvencions en matèria de consum les associacions de persones consumidores i usuàries amb domicili social a les Illes Balears inscrites en el Registre d'Associacions de Consumidors i Usuaris de les Illes Balears de la Direcció General de Consum i que compleixin el que preveuen els articles 34, 35, 36 i 37 de la Llei 7/2014, de 23 de juliol, de protecció de les persones consumidores i usuàries de les Illes Balears.
3.2. Quan la persona beneficiària sigui una persona jurídica, els seus membres responen solidàriament de l'obligació del reintegrament corresponent a la persona beneficiària en relació amb les activitats subvencionades que s'hagin compromès a dur a terme.
3.3. Les persones beneficiàries de les subvencions que s'atorguin a l'empara d'aquesta convocatòria han de complir els requisits addicionals següents:
4. Despeses subvencionables
4.1. Tenen la condició de despeses subvencionables les que racionalment són necessàries per dur a terme les accions en què pot consistir l'activitat subvencionada i es duguin a terme en el període subvencionable que fixa la convocatòria, d'acord amb el que preveu l'article 40 del Text refós de la Llei de subvencions de les Illes Balears, que s'hagin inclòs en el pressupost de l'activitat i que hagi aprovat la Comissió Avaluadora. En cap cas el cost d'adquisició de les despeses subvencionables pot ser superior al valor de mercat.
4.2. Són despeses subvencionables:
4.2.1. Despeses en recursos humans:
Els recursos humans han d'estar capacitats professionalment per efectuar la prestació contractada, estar en situació d'alta en el cens tributari d'aplicació i, si escau, en el col·legi professional corresponent, així com en el règim especial de treballadors autònoms del sistema de la Seguretat Social o mutualitat de previsió que correspongui, i els són aplicables les limitacions i la normativa corresponents.
La contractació de personal extern només s'admet quan no sigui adequat el desenvolupament de les activitats per part del personal propi assalariat de l'associació, conforme al que es preveu en el punt 16 d'aquesta convocatòria sobre la subcontractació d'activitats.
Són subvencionables les despeses d'allotjament i desplaçament imprescindibles per desenvolupar les activitats, tant del personal propi assalariat com del personal extern contractat, llevat de les referides a l'atenció ordinària de les persones consumidores.
Pel que fa a l'assistència dels membres de l'associació que hagin estat convocats a les sessions dels òrgans col·legiats en matèries d'interès general o sectorial que afectin a les persones consumidores i usuaris, només són subvencionables les despeses de desplaçament entre illes degudament justificades.
A l'efecte de justificar el que disposa el paràgraf anterior, s'ha de presentar el nomenament oficial com a membre integrant de l'òrgan col·legiat al qual fan referència les despeses, un certificat emès pel secretari o secretària de l'òrgan col·legiat en qüestió en què s'indiquin les sessions a les quals ha assistit, i les factures relacionades amb els desplaçaments originats per aquesta assistència.
Les despeses de quilometratge són subvencionables com a màxim al preu de 0,19 euros per quilòmetre recorregut (corresponent a l'apartat 9.A.2 del Reial decret 439/2007, de 30 de març) mitjançant les liquidacions abonades en les quals s'acrediti, com a mínim, el nom de la persona que l'ha cobrada, el motiu del desplaçament, la data, el recorregut, els quilòmetres des del centre o fins al centre de treball i l'import.
4.2.2. Despeses en recursos materials:
a) Lloguer i despeses de manteniment del local necessàries per dur a terme l'activitat habitual de les associacions ubicades fora del Casal de Consum, com són quotes de la comunitat, despeses de neteja i manteniment, subministrament d'energia elèctrica i aigua, despeses de telefonia i Internet, etcètera.
A l'efecte de la justificació s'han de presentar els títols que habilitin l'ús de les instal·lacions per part de l'associació (títol de propietat a favor de l'associació, contractes de lloguer o qualsevol altra causa).
b) Despeses d'amortització o manteniment del mobiliari, equips tècnics i informàtics necessaris per al desenvolupament de l'activitat habitual de les associacions, com són el mobiliari, ordinadors, televisors, etcètera, amb aplicació de l'article 40.6 del Text refós de la Llei de subvencions de les Illes Balears.
A l'hora de valorar l'adequació dels recursos materials, la Comissió Avaluadora ha de tenir en compte el mobiliari i els equips tècnics i informàtics cedits per la Direcció General de Consum a les associacions situades al Casal de Consum.
c) Lloguer de locals, espais, equips tècnics i informàtics necessaris per al desenvolupament de les activitats informatives i formatives organitzades per l'associació.
d) Despeses de material fungible necessari per al funcionament habitual de l'associació, així com la planificació i execució de les activitats subvencionables.
e) Despeses de difusió, d'edició, impressió i distribució de material propi, comunicacions i publicacions amb contingut exclusiu sobre temes de consum, conforme al que es preveu sobre la difusió pública de les actuacions subvencionades que es desenvolupa en el punt 17 d'aquesta convocatòria.
El beneficiari ha d'imputar els costos indirectes a l'activitat subvencionada en la part que raonablement correspongui d'acord amb els principis i les normes de comptabilitat generalment admeses i, en tot cas, en la mesura que aquests costos corresponguin a l'activitat subvencionada durant el període en que efectivament es duu a terme aquesta activitat.
4.2.3. Altres despeses:
Les despeses generades pels apartats a) i c) d'aquest punt s'han de realitzar tenint en compte les especificacions del punt 17 d'aquesta convocatòria sobre la difusió pública de les actuacions subvencionades.
4.3. No es consideren subvencionables les despeses següents:
4.4. Es poden justificar totes les despeses que, conforme a dret, s'han meritat dins el període subvencionable i facturat i abonat abans d'acabar el termini de justificació de la subvenció.
5. Criteris de valoració
5.1. Les activitats en matèria de consum que contenguin les sol·licituds s'avaluen tenint en compte els criteris generals següents:
a) La contribució als objectius marcats per la Direcció General de Consum de la Conselleria de Salut i Consum, així com la concordança amb els plans, els processos i els programes de consum que du a terme a la nostra comunitat autònoma la Direcció General de Consum, els quals es relacionen en l'annex 2 d'aquesta convocatòria: 1,25 punts per cada un fins a un màxim de 5 punts.
b) Els efectes i la influència de les accions projectades en el territori de les Illes Balears tenint en compte, així mateix, el nombre de persones beneficiàries de les actuacions i la distribució geogràfica de les activitats, un màxim de 10 punts, desglossats de la manera següent:
- Nombre total de persones beneficiàries: un màxim de 6 punts, distribuïts de la manera següent:
- Distribució geogràfica: un màxim de 4 punts, segons el nombre de municipis i d'illes on es duen a terme les activitats:
c) La qualitat tècnica del projecte: la puntuació màxima que es pot obtenir per aquest apartat és de 10 punts, i es valora tenint en compte els aspectes següents:
d) L'àmbit territorial d'actuació de l'associació de persones consumidores i usuàries es puntua de la manera següent, amb un màxim de 2 punts:
- Per cada illa en la qual es dugui a terme alguna de les activitats subvencionables: 0,5 punts.
e) L'adequació de la infraestructura de què disposa l'associació per dur a terme l'activitat per subvencionar, fins a un màxim de 13 punts:
- Per cada centre de l'associació: 0,5 punts fins a un màxim de 2 punts.
Aquests aspectes s'han de concretar expressament en els annexos 3 i 4. Únicament computen els centres de l'associació que estan en funcionament en el moment de l'expiració del termini de presentació de la sol·licitud.
- L'horari de l'oficina d'atenció a les persones associades, consumidores i usuàries en general, fins a un màxim de 11 punts, d'acord amb els criteris següents:
La puntuació d'aquests dos darrers apartats és acumulativa. És a dir, per cada dia setmanal amb jornada de matí i horabaixa s'obté 1 punt, fins a un màxim de 5.
5.2. A més del criteris generals, s'han de tenir en compte els criteris de valoració específics següents:
a) L'atenció i assessorament personalitzat de les persones consumidores i usuàries: la puntuació màxima que es pot obtenir per aquest apartat és de 14 punts, i s'ha de valorar tenint en compte tots els aspectes següents:
(Referència: 1-99 hores/persones: 1 punt - 100-199 hores/persones: 2 punts - 200-299 hores/persones: 3 punts - 300-399 hores/persones: 4 punts - 400- 599 hores/persones: 5 punts - 600-799 hores/persones: 6 punts - 800-1000hores/persones: 7 punts)
b) Les actuacions grupals d'informació i formació de les persones consumidores i usuàries, tant de manera presencial com a través d'internet: la puntuació màxima que es pot obtenir per aquest apartat és de 20 punts, i s'ha de valorar tenint en compte tots els aspectes següents:
(Referència: 0,5 punts per hora de formació fins a un màxim de 10 punts)
(Referència: 1-99 persones: 1 punt - 100-199 persones: 2 punts - 200-299 persones: 3 punts - 300-399 persones: 4 punts - 400- 499 persones: 5 punts - 500-599 persones: 6 punts - 600-699 persones: 7 punts - 700-799 persones: 8 punts - 800-899 persones: 9 punts - 900-999 persones: 10 punts)
c) Dur a terme activitats en dates de rellevància especial en temes de consum, com són el Dia Mundial del Consumidor, les campanyes de compres de Nadal, rebaixes, tornada al col·legi i altres que per circumstàncies sanitàries, econòmiques, socials i segons el parer de la Comissió Avaluadora poden ser d'interès per al consumidor: 1 punt per cada activitat fins a un màxim de 5 punts.
d) Desenvolupar actuacions que recullin mesures de prevenció de conductes de consum inadequades, la difusió de valors i la promoció de pràctiques de consum responsable entre les persones i les organitzacions: 2 punts per cada actuació fins a un màxim de 8 punts.
e) La contribució a informar i formar en consum els col·lectius vulnerables: menors d'edat, persones d'avançada edat, amb baix nivell de digitalització, amb discapacitat funcional, intel·lectual, cognitiva o sensorial i, en general, que tenen dificultats per la falta d'accessibilitat de la informació: 2,5 punts per cada actuació destinada a un dels col·lectius vulnerables, fins a un màxim de 5 punts.
f) L'execució de les actuacions grupals d'informació i formació en horabaixa i cap de setmana: 1 punt per actuacions l'horabaixa i 1 punt per actuacions el cap de setmana, fins a un màxim de 2 punts.
g) L'edició de material propi i publicacions amb contingut sobre temàtiques de consum que puguin ser d'especial interès per raons sanitàries, econòmiques, socials i altres circumstàncies: 2 punts.
h) La participació en activitats divulgatives relacionades amb temes de consum en els mitjans de comunicació: 2 punts.
i) La col·laboració amb altres associacions de consumidors i entitats públiques o privades per dur a terme les activitats proposades: 0,5 punts per cada col·laboració fins a un màxim de 2 punts.
5.3. Tots els criteris de valoració i la puntuació s'han de plasmar en un informe tècnic emès pel personal tècnic competent de la Direcció General de Consum.
6. Determinació de l'import de la subvenció
6.1. Els projectes es punten de 0 a 100 punts d'acord amb els criteris que estableix el punt 5.
6.2. Si la suma dels imports sol·licitats per totes les associacions beneficiàries no supera l'import màxim que preveu el punt 2 de l'annex 1 d'aquesta convocatòria, s'ha d'atorgar a aquestes entitats el 100 % de l'import sol·licitat.
6.3. En cas que la suma dels imports sol·licitats per totes les associacions beneficiàries superi l'import màxim previst en el punt 2 de l'annex 1 d'aquesta convocatòria, la quantia s'ha de distribuir entre els projectes segons la quantia sol·licitada i de manera proporcional a la puntuació obtinguda fins que s'exhaureixi el crèdit, d'acord amb la fórmula següent:
Import subvenció concedida= Import subvenció sol·licitada x Puntuació obtinguda
Puntuació màxima: 100 punts
No obstant això, l'import dels ajuts concedits no pot superar el límit de 35.000 € previst en el punt 2 d'aquesta convocatòria.
6.4. Si hi ha un empat en la valoració dels sol·licitants i el crèdit romanent és insuficient per cobrir la subvenció que els correspondria a tots, la distribució d'aquest romanent s'ha de fer a prorrata de l'import sol·licitat en concepte de subvenció.
6.5. L'import de cada subvenció concedida pot finançar totalment o parcialment l'activitat a què es destina, sense que en cap cas l'import superi, de forma aïllada o en concurrència amb altres subvencions o ajuts, el cost de l'activitat objecte de la subvenció.
6.6. El pressupost total del projecte ha d'estar integrat pel conjunt de partides subvencionables i pels recursos propis de l'entitat o per altres recursos. L'òrgan instructor pot aplicar d'ofici factors de correcció consistents a reduir o excloure determinades despeses directes o indirectes relatives al cost total del projecte, amb una motivació prèvia que ha de constar en l'acta de la Comissió Avaluadora, en la proposta de resolució i en la resolució.
6.7. Per assegurar l'eficàcia dels fons atorgats, la Comissió Avaluadora pot proposar que la subvenció es limiti a alguna part separable del projecte, de manera que aquesta part sigui la que es valori i la que s'hagi de justificar després, sempre que això no desvirtuï la finalitat de la subvenció.
6.8. En cas que no es produeixi cap modificació, el projecte aprovat és el que s'ha presentat com a pressupost total del projecte. En cas que es produeixin els fets esmentats en els apartats 6.7 i 6.8, el projecte aprovat és el que determina la resolució de concessió.
7. Termini i presentació de les sol·licituds
7.1. El termini per presentar les sol·licituds és de quinze dies hàbils, comptadors a partir de l'endemà de la publicació de l'extracte de la convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, sempre que aquesta publicació sigui posterior a la de la convocatòria.
7.2. Les persones interessades que compleixin els requisits que preveuen aquesta convocatòria, l'Ordre de bases i els que estableix la normativa aplicable, han de presentar les sol·licituds de subvenció i la documentació adjunta d'acord amb el model de sol·licitud que hi ha a disposició de les persones interessades en la seu electrònica de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (https://www.caib.es/seucaib).
7.3. El lloc de presentació de les sol·licituds és la seu electrònica de la Conselleria de Salut i Consum o qualsevol dels registres que estableixen l'article 16 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 37 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
7.4. Si l'entitat sol·licitant presenta la sol·licitud de subvenció en un registre diferent al de la Conselleria de Salut i Consum, ha de trametre a la Direcció General de Consum per correu electrònic (subvencions@dgconsum.caib.es) l'annex 3 de la sol·licitud, amb el segell d'entrada dins del termini, en el termini màxim de les 24 hores següents a la presentació de la sol·licitud en el registre. De la mateixa manera, si s'envia per correu certificat, s'ha de trametre per correu electrònic el full de la sol·licitud (annex 3), datada i segellada per l'oficina de Correus, en la qual consti que s'ha enviat dins el termini hàbil de presentació.
7.5. La documentació que s'ha de presentar, sens perjudici que durant la tramitació del procediment de concessió l'òrgan instructor en pugui requerir qualsevol altra si ho considera oportú, és la següent:
a) Sol·licitud de subvenció i declaració responsable de la persona que sol·licita la subvenció (annex 3) sobre els punts següents:
b) Fotocòpia del document d'identitat de la persona que sol·licita la subvenció en nom de la persona jurídica o l'autorització perquè la Conselleria de Salut i Consum pugui comprovar-ne d'ofici la identitat.
c) Fotocòpia de la targeta d'identificació fiscal.
d) Fotocòpia del document constitutiu de l'entitat i dels estatuts socials inscrits degudament en el registre corresponent.
e) Fotocòpia del document acreditatiu de la representació amb què actua la persona que firma la sol·licitud, que ha de ser vigent en el moment de presentar la sol·licitud.
f) Memòria explicativa de les activitats que es volen dur a terme (annex 4), amb la indicació del col·lectiu al qual van dirigides, calendari previst d'aquestes, recursos humans i materials necessaris per a la seva execució, detall de despeses i ingressos previstos, així com els motius pels quals es recorrerà a la contractació, si escau, d'activitats a terceres persones, segons el desenvolupat en el punt 16 d'aquesta convocatòria sobre la subcontractació de les activitats.
g) Certificat emès per l'associació de les activitats realitzades durant els dos anys previs a la sol·licitud de la subvenció (annex 5).
h) Resum del pressupost total de l'entitat de l'exercici actual i de l'anterior a l'any en què es cursa la petició (annex 6).
D'acord amb l'article 28.3 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, els sol·licitants tenen dret a no aportar la documentació que ja estigui en poder de la Direcció General de Consum, sempre que comuniquin el número de l'expedient en el qual consta la documentació.
Queden eximides de presentar la documentació a la qual fan referència els apartats b), c), d) del punt 7.5, les entitats sol·licitants a les quals se'ls va acceptar la sol·licitud en la convocatòria de subvencions per dur a terme activitats en matèria de consum per als anys 2021 i 2022, sempre que siguin vigents en el moment de tramitar la sol·licitud de la convocatòria actual.
7.6. Perquè l'òrgan instructor consideri admissible la sol·licitud de la subvenció, les associacions sol·licitants han de presentar la documentació seguint els models dels documents que preveuen el punt 7.5, lletres a (annex 3), f (annex 4), g (annex 5) i h (annex 6), que són d'ús obligatori i es troben a disposició de les persones interessades en la seu electrònica de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (https://www.caib.es/seucaib).
7.7. L'òrgan instructor, directament o a través del Servei de Gestió Econòmica de la Conselleria de Salut i Consum, ha de comprovar d'ofici que la persona o l'entitat està al corrent del compliment de les obligacions amb la hisenda de la Comunitat Autònoma, en els termes de l'article 38 del Decret 75/2004, de 27 d'agost, de desplegament de determinats aspectes de la Llei de finances i de les lleis de pressupostos generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears. Aquesta circumstància ha de quedar acreditada en l'expedient.
7.8. La presentació de la sol·licitud d'atorgament de subvenció implica que s'autoritza l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears a obtenir de manera directa l'acreditació del compliment de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social, llevat que la persona interessada en manifesti expressament la negativa. En aquest cas, ha d'aportar la documentació acreditativa d'estar al corrent de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social davant l'Administració estatal, abans que es dicti la proposta de resolució de concessió.
8. Instrucció del procediment
8.1. El director general de Consum és l'òrgan competent per instruir i tramitar el procediment de concessió de subvencions en matèria de consum i pot dur a terme totes les actuacions que consideri necessàries per determinar, conèixer i comprovar les dades en virtut de les quals s'ha de dictar la resolució i, concretament, les que determina l'article 16 del Text refós de la Llei de subvencions de les Illes Balears.
8.2. Si la sol·licitud no compleix els requisits establerts en la convocatòria o manca la documentació exigida, s'ha de requerir a la persona interessada, de conformitat amb l'article 14.2 de l'Ordre de bases, perquè en un termini de deu dies hàbils esmeni el defecte o aporti la documentació preceptiva, amb l'advertiment que, si no ho fa, es tindrà per desistida la sol·licitud, amb la resolució prèvia corresponent.
8.3. En tot cas, l'òrgan instructor pot proposar la millora de la sol·licitud i, en particular, la modificació del pressupost presentat per la persona o entitat sol·licitant o les condicions i la forma de realització de l'activitat que hagi proposat, sempre que això no perjudiqui terceres persones.
En aquests casos, s'ha de demanar la conformitat de la persona o entitat sol·licitant, conformitat que s'entendrà atorgada si la proposta formulada per l'òrgan instructor explicita clarament les modificacions corresponents i la persona o l'entitat sol·licitant no hi manifesta oposició, per escrit, en un termini de quinze dies. En qualsevol altre cas, la sol·licitud s'ha de mantenir en els termes expressats per la persona o l'entitat sol·licitant en l'escrit inicial, sense perjudici de les correccions que, si escau, es desprenguin de l'escrit d'oposició que presenti.
8.4. En el cas que l'import de la subvenció que resulti de l'informe previ de la Comissió Avaluadora que ha de servir de base a la proposta de resolució sigui inferior a l'import sol·licitat, l'òrgan instructor, a fi d'informar a la persona o entitat sol·licitant, li donarà audiència prèvia, mitjançant una proposta de resolució provisional. El termini d'audiència és de deu dies hàbils.
8.5. En aquesta fase d'audiència prèvia, la persona o entitat responsable del projecte ha de comunicar a l'òrgan instructor si manté el pressupost inicial amb altres finançaments, que s'han d'especificar, o bé si modifica la sol·licitud i presenta una proposta de reformulació pressupostària i tècnica del projecte inicial que s'ajusti a la quantitat proposada. En aquest cas és aplicable el que disposa l'article 16.3 del Decret legislatiu 2/2005, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions.
8.6. La modificació ha de respectar l'objecte, les condicions i la finalitat de la subvenció, així com els criteris de valoració que s'estableixin respecte de les sol·licituds.
8.7. Totes les sol·licituds, incloses les de reformulació, s'han de sotmetre a la Comissió Avaluadora, la qual ha d'emetre l'informe corresponent que ha de servir de base per elaborar la proposta de resolució per part de l'òrgan instructor.
9. Comissió Avaluadora
9.1. La Comissió Avaluadora de les sol·licituds de subvencions en matèria de consum està integrada per un president, un secretari o secretària i cinc vocals:
a) El director general de Consum, que hi actua com a president.
b) Un tècnic o tècnica de la Direcció General de Consum, proposat per la persona titular, que hi actua com a secretari o secretària.
c) Vocals:
9.2. La Comissió Avaluadora ha d'examinar totes les sol·licituds i la documentació adjunta, així com les reformulades, i ha d'elaborar un informe per elevar-lo a l'òrgan instructor, tenint en compte els informes elaborats pel personal tècnic de l'òrgan instructor sobre els criteris de valoració dels projectes presentats.
10. Proposta de resolució
10.1. En la proposta de resolució, que ha de formular l'òrgan instructor amb l'informe previ de la Comissió Avaluadora, s'ha d'expressar la persona beneficiària a qui es proposa d'atorgar la subvenció i la quantitat. La proposta de resolució no crea cap dret a favor de la persona beneficiària proposada davant l'Administració, mentre no es dicti la resolució de concessió i es notifiqui.
10.2. La proposta de resolució s'ha de notificar a la persona beneficiària i se li ha de concedir un termini de dotze dies hàbils, comptadors a partir de l'endemà de la notificació, perquè comuniqui a l'òrgan instructor si accepta la proposta o hi renuncia. En tot cas, es considera que la persona beneficiària accepta la proposta de resolució si no manifesta el contrari dins del termini atorgat.
11. Resolució
11.1. La consellera de Salut i Consum és l'òrgan competent per dictar la resolució de concessió o denegació de la subvenció, d'inadmissió de la sol·licitud, de desistiment de la sol·licitud i de les resolucions de modificació de la concessió, i de revocació i de reintegrament, si escau.
11.2. La resolució ha de ser motivada i ha de contenir les dades següents:
11.3. El termini màxim per dictar i notificar la resolució és de sis mesos, comptadors a partir de l'endemà de l'acabament del termini de presentació de les sol·licituds. El venciment del termini màxim sense que es dicti i notifiqui la resolució expressa faculta la persona interessada per entendre desestimada la sol·licitud.
11.4. Aquest termini pot ser objecte d'ampliació, d'acord amb el que estableix l'article 23 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
11.5. La resolució s'ha de notificar individualment a les persones beneficiàries.
12. Obligacions de les persones beneficiàries
Són obligacions de les persones beneficiàries d'una subvenció les següents:
a) Comunicar a l'òrgan instructor que accepta la proposta de resolució en el termini màxim de dotze dies hàbils, comptadors a partir de l'endemà de la notificació. Si en aquest termini no es produeix la comunicació, s'entén que la persona sol·licitant accepta la proposta en els termes en què s'ha redactat.
b) Dur a terme l'activitat, el projecte o la inversió, o adoptar el comportament que fonamenta la concessió de la subvenció.
c) Destinar l'import de la subvenció a finançar l'actuació per a la qual s'ha sol·licitat. Les activitats s'han de dur a terme en el període per al qual han estat subvencionades.
d) Justificar la realització de tota l'activitat, així com el compliment dels requisits i les condicions que determinen la concessió de la subvenció.
e) Sotmetre's a les actuacions de comprovació i de control financer que duguin a terme els òrgans competents, a més de facilitar-los tota la informació que requereixin.
f) Comunicar a la consellera de Salut i Consum la sol·licitud o l'obtenció d'altres subvencions i ajuts per a la mateixa finalitat. Aquesta comunicació s'ha de dur a terme en el termini de tres dies hàbils des de la sol·licitud o l'obtenció de la subvenció concurrent i, en tot cas, abans de la justificació de l'aplicació que s'hagi donat als fons percebuts.
g) Acreditar, abans que es dicti la proposta de resolució de concessió, que s'està al corrent de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social en els termes que estableix aquesta convocatòria.
h) Deixar constància de la percepció i l'aplicació de la subvenció en els llibres de comptabilitat o en els llibres de registre que, si escau, ha de dur la persona beneficiària d'acord amb la legislació mercantil o fiscal aplicable.
i) Conservar els documents justificatius de l'aplicació dels fons percebuts, incloent-hi els documents electrònics, mentre puguin ser objecte d'actuacions de comprovació i control.
j) Reflectir la col·laboració de la Conselleria de Salut i Consum, en un lloc destacat, en tots els elements de comunicació de l'activitat subvencionada.
k) Reintegrar els fons percebuts en els casos que preveu l'article 44 del Text refós de la Llei de subvencions de les Illes Balears, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre.
l) Notificar qualsevol modificació de la documentació presentada juntament amb la sol·licitud que es produeixi durant el període subvencionat a l'òrgan instructor, fins que no es presenti la justificació final del projecte.
13. Pagament de la subvenció
13.1. El primer pagament de la subvenció és del 80 % de l'import concedit i s'ha d'efectuar de manera anticipada, en concepte de bestreta, en el termini d'un mes una vegada dictada la resolució de concessió. S'eximeix l'associació beneficiària de presentar cap tipus de garantia de la quantitat que se li anticipa, de conformitat amb la Llei de finances de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, d'acord amb l'autorització prèvia del Consell de Govern de 13 de febrer de 2023.
13.2. El segon pagament de la subvenció és del 20 % restant de l'import concedit en l'exercici 2023, una vegada que s'hagi justificat tot el projecte amb la documentació exigida en aquesta convocatòria.
14. Justificació de la subvenció
14.1. Les persones beneficiàries han de justificar a la consellera de Salut i Consum l'aplicació de la quantitat percebuda i el compliment de la resta de condicions que s'imposen a la finalitat que ha servit de fonament per a la concessió de la subvenció.
14.2. No s'entendrà totalment justificada l'aplicació dels fons percebuts fins que no s'hagi acreditat, com a mínim, l'import del projecte d'actuació que va servir de base per concedir la subvenció. D'acord amb això, quan les activitats s'hagin finançat, a més de la subvenció, amb fons propis o altres subvencions o recursos, s'han d'acreditar en la justificació l'import, la procedència i l'aplicació d'aquests fons.
14.3. El termini per justificar és d'un mes comptador a partir de l'acabament del projecte i, en tot cas, fins el 31 d'octubre de 2023.
14.4. Transcorregut el termini de justificació establert sense que s'hagi presentat, la consellera de Salut i Consum ha de requerir la persona beneficiària perquè en el termini improrrogable de quinze dies la presenti a l'efecte de justificar la subvenció. La manca de presentació de la justificació en el termini establert en la convocatòria comportarà l'exigència del reintegrament i altres responsabilitats que estableix el Text refós de la Llei de subvencions.
14.5. La presentació de la justificació en el termini addicional establert en aquest punt no eximeix la persona beneficiària de les sancions que corresponguin, d'acord amb el Text refós de la Llei de subvencions.
14.6. La realització de l'activitat objecte de subvenció s'ha de documentar mitjançant un compte justificatiu, firmat per la persona beneficiària o la persona que la representa, segons el model que consta en l'annex 7, que és d'ús obligat, i que es troba a disposició de les persones beneficiàries a la seu electrònica de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (https://www.caib.es/seucaib), i que ha de contenir el següent:
a) Una memòria econòmica justificativa del cost de les activitats duites a terme, que ha de contenir:
b) Una carpeta ordenada i amb un índex que contengui els originals i les fotocòpies de totes les factures, de les nòmines i d'altres documents de valor probatori equivalent que acreditin la realització de les activitats subvencionades durant el període comprès entre l'1 d'octubre de 2022 i el 30 de setembre de 2023, així com de tots els certificats bancaris i altres justificants de pagament que acreditin la data i l'import del pagament de les despeses derivades de l'execució de l'activitat o el projecte subvencionat. Les factures han d'indicar les dades següents:
L'acreditació de les despeses també es pot efectuar mitjançant factures electròniques, sempre que compleixin els requisits exigits per acceptar-les en l'àmbit tributari.
c) Una memòria tècnica justificativa en la qual es declarin les activitats realitzades i els resultats obtinguts segons el model que consta en l'annex 8.1, que és d'ús obligat i que està a la disposició de les persones beneficiàries a la seu electrònica de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (https://www.caib.es/seucaib). La memòria ha de ser suficientment descriptiva de les activitats realitzades per recollir i justificar les incidències que hagin pogut provocar una desviació manifesta (per defecte o per excés) respecte del pressupost presentat. Ha d'identificar les actuacions realitzades en col·laboració amb altres associacions i entitats, les persones i demandes ateses, i els participants/assistents a activitats grupals. Ha d'incloure el programa definitiu de les actuacions desenvolupades i el disseny final del material editable per difondre-les. Així mateix, pot incloure la descripció de qualsevol altre aspecte que contribueixi a un coneixement millor del conjunt de l'activitat de l'entitat beneficiària.
La memòria ha d'identificar les persones que han format part de les activitats realitzades, per la qual cosa les associacions són les responsables d'informar i garantir la confidencialitat i la protecció de les facilitats, i d'obtenir la seva autorització per cedir a l'Administració, a aquests efectes, les seves dades d'identificació. En els casos en què les persones que hagin participat en les activitats s'oposin a la seva identificació, l'associació pot presentar la documentació de manera anonimitzada (sense especificar nom i llinatges, reflectint els darrers quatre dígits del DNI, etc.). Serveixen com a referents els models que es faciliten en els annexos 8.2 i 8.3 que hi ha a la disposició de les persones beneficiàries en la seu electrònica de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (https://www.caib.es/seucaib). En cas que no s'utilitzin els models esmentats, es poden substituir per un document emès per la persona de l'associació amb competència per certificar aquesta informació, que reculli les dades d'identificació de l'activitat, el nombre de participants/assistents i les característiques generals del col·lectiu.
La Direcció General de Consum ha d'usar els mitjans disponibles al seu abast a fi de verificar la relació de participants/assistents justificats per les associacions.
14.7. S'han d'entendre per documents de valor probatori equivalent, entre d'altres, els certificats expedits per altres administracions en els quals s'acrediti la presentació correcta d'una relació de factures amb els justificants de pagament per a la justificació del mateix projecte. En el supòsit que la persona beneficiària justifiqui parcialment la subvenció mitjançant aquests documents, el termini de presentació dels justificants es pot ampliar amb la sol·licitud prèvia per part de la persona beneficiària i per un termini convenientment justificat, a fi de donar temps perquè l'Administració que ha d'emetre el certificat pugui revisar aquests justificants.
14.8. En el supòsit que no es justifiqui totalment la realització de l'activitat subvencionada, però s'hagi complert parcialment la finalitat per a la qual es va concedir la subvenció, s'ha de revisar la quantia i minorar proporcionalment la part no justificada.
14.9. En cas que l'òrgan administratiu competent per comprovar la subvenció apreciï que hi ha defectes corregibles en la justificació presentada per la persona beneficiària, ho posarà en coneixement d'aquesta i li concedirà un termini de deu dies perquè els esmeni.
15. Modificació de la resolució de concessió
15.1. La persona o l'entitat beneficiària pot sol·licitar, posteriorment a la resolució de concessió i abans d'acabar el termini màxim d'execució, la modificació del contingut de la resolució per la concurrència de circumstàncies noves i imprevisibles que justifiquin l'alteració de les condicions d'execució de l'activitat subvencionada.
15.2. En aquests casos, la consellera de Salut i Consum pot autoritzar-ne l'alteració, sempre que no impliqui un increment de la quantia de la subvenció concedida inicialment ni cap perjudici a terceres persones, ni afecti el compliment de la finalitat essencial de la subvenció, mitjançant la modificació de la resolució de concessió que correspongui en cada cas, tenint en compte, si escau, els criteris de valoració que preveu el punt 5 d'aquesta convocatòria.
16. Subcontractació de les activitats
16.1. D'acord amb el que preveu l'article 38 del Text refós de la Llei de subvencions de les Illes Balears, en relació amb l'article 21 de l'Ordre de la consellera de Salut de 5 de maig de 2017, el beneficiari no pot subcontractar l'execució total o parcial de les activitats subvencionades amb:
a) Persones o entitats sotmeses a alguna de les prohibicions de l'article 10 d'aquesta Llei.
b) Persones o entitats que hagin percebut altres subvencions per realitzar l'activitat objecte de contractació.
c) Intermediaris o assessors en els quals els pagaments es defineixin com un percentatge de cost total de l'operació, llevat que el pagament estigui justificat amb referència al valor de mercat del treball efectuat o dels serveis prestats.
d) Persones o entitats vinculades amb el beneficiari, llevat que la contractació s'efectuï d'acord amb les condicions normals de mercat i s'obtengui l'autorització prèvia de l'òrgan que concedeix la subvenció.
e) Persones o entitats sol·licitants d'ajuda o subvenció en la mateixa convocatòria i programa que no hagin obtingut subvenció perquè no compleixin els requisits o no assoleixin la valoració suficient.
En el supòsit que es requereixi l'autorització prèvia a la qual fa referència l'apartat d) del punt anterior per desenvolupar les activitats dins el període comprès entre l'1 d'octubre de 2022 i el 30 de setembre de 2023 sense que s'hagi publicat aquesta convocatòria, es pot substituir l'esmentada autorització prèvia per una autorització, que s'ha de sol·licitar juntament amb l'annex 3.
16.2. La subcontractació és possible fins a un màxim del 50 % de l'import de l'activitat subvencionada, segons el que disposa aquest article.
16.3. En cap cas es poden subcontractar activitats que, tot i que augmentin el cost de l'activitat subvencionada, no aportin valor afegit al contingut de la mateixa activitat. Els motius pels quals s'ha de recórrer a la contractació d'activitats a terceres persones s'ha d'explicar a la memòria explicativa de l'activitat (annex 4).
17. Difusió pública de les actuacions subvencionades
17.1. Tota la publicitat, la documentació escrita o els anuncis, la senyalització exterior, com també qualsevol tipus d'informació en suport electrònic, informàtic o telemàtic —amb exclusió de la telefònica— que es derivi de les activitats subvencionades, ha d'estar en qualsevol de les llengües oficials (utilitzant un llenguatge inclusiu d'homes i de dones); també s'hi ha de fer constar la col·laboració de la Conselleria de Salut i Consum i s'hi han d'incorporar els elements identificatius. Així mateix, l'associació hi pot fer constar els seus elements identificatius en la mateixa grandària o en una de menor que el logotip de la Conselleria de Salut i Consum.
17.2. Tota la publicitat i la difusió en qualsevol mitjà s'ha de presentar a la Direcció General de Consum, perquè la verifiqui, amb una antelació mínima de set dies hàbils abans de publicar-la; s'hi ha d'assenyalar el text i el disseny de la publicitat que es vol fer. En cas de detectar-hi irregularitats, en aquest mateix termini l'òrgan instructor del procediment ho ha de comunicar a l'associació perquè les esmeni.
18. Pròrroga específica de vigència
Allò que es preveu en aquesta convocatòria en relació amb la difusió pública, serà d'aplicació a les actuacions subvencionables que el beneficiari dugui a terme en acabar aquest període subvencionable i fins a la publicació, si escau, de la resolució de convocatòria següent.
19. Revocació i reintegrament
Quant a la revocació i al reintegrament total o parcial de la subvenció, s'ha d'atendre el que disposen els articles 24 i 25 de l'Ordre de bases i la resta de normativa aplicable.
20. Règim d'infraccions i sancions
El règim d'infraccions i de sancions per l'incompliment de les condicions i de les obligacions que estableix aquesta convocatòria és el que disposa el títol V del Text refós de la Llei de subvencions de les Illes Balears.
ANNEX 2 Programes i objectius de la Direcció General de Consum
Els programes, projectes i activitats als quals faci referència la sol·licitud presentada s'han d'avaluar en funció dels criteris de valoració que es preveuen en el punt 5 de l'annex 1 d'aquesta convocatòria, tenint en compte que les actuacions plantejades han d'establir una relació directa amb els objectius que fixa la Direcció General de Consum: