Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA DE FONS EUROPEUS, UNIVERSITAT I CULTURA
Núm. 195992
Resolució del conseller de Fons Europeus, Universitat i Cultura per la qual s’estableix la convocatòria d’ajudes per dur a terme actuacions de política estratègica universitària que dinamitzin la vida universitària de les Illes Balears
Fets
1. L'Estratègia Universitat 2015 per a la modernització del sistema universitari espanyol del segle XXI, liderada pel Ministeri d'Educació, Cultura i Esport, va establir com a tercera missió de la universitat, a més de l'ensenyament i la recerca, la transferència del coneixement, el compromís social, els serveis a la comunitat i la col·laboració amb altres institucions.
2. En una societat del coneixement, aquesta tercera missió implica considerar la universitat com una institució d'educació per a tota la vida i de prestació de serveis científics mitjançant la transferència de tecnologia al sector productiu amb l'objectiu últim d'ajudar a la consecució d'un avantatge competitiu en l'àmbit nacional o regional. Per tot això, la universitat és vista com un important element en el desenvolupament regional.
3. Atesa la diversitat de tipus d'institucions existents, de nivells de qualitat d'aquestes institucions i de contextos en els quals desenvolupen la seva activitat, un dels grans desafiaments a què actualment han de fer front les universitats consisteix a equilibrar de forma dinàmica les tres missions que ara tenen encomanades: l'ensenyament, la recerca i el desenvolupament econòmic i social.
4. Conscient de l'evolució del paper que ha de desenvolupar la universitat i de la necessitat de trobar aquest equilibri entre les tres missions, la Conselleria de Fons Europeus, Universitat i Cultura pretén, amb aquesta convocatòria, donar suport a actuacions de política estratègica universitària que dinamitzin la vida universitària de les Illes Balears i que, alhora, permetin a la Universitat de les Illes Balears contribuir a la societat i a l'economia mitjançant la formació de graduats amb esperit crític i habilitats d'aprenentatge.
5. Els ajuts que es concedeixin a l'empara d'aquesta convocatòria no es consideren ajuts d'estat atès que, d'acord amb la Comunicació de la Comissió relativa al concepte d'ajut estatal de conformitat amb el que disposa l'article 107.1 del Tractat de funcionament de la Unió Europea, l'educació pública organitzada dins del sistema nacional d'educació finançada i supervisada per l'Estat pot considerar-se una activitat no econòmica. Aquests principis poden comprendre serveis d'educació pública com és l'educació universitària.
6. L'article 36.4 de l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears, aprovat per la Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer, estableix que, en matèria d'ensenyament universitari, la Comunitat Autònoma de les Illes Balears té competència exclusiva, sens perjudici de l'autonomia universitària, en la programació i la coordinació del sistema universitari, en el finançament propi de les universitats i en la regulació i la gestió del sistema propi de beques i ajudes.
7. Així mateix, el Reial decret 2243/1996, de 18 d'octubre, es refereix a les transferències de les funcions i els serveis de l'Administració de l'Estat a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears en matèria d'universitats, i el Decret 204/1996, de 28 de novembre, fa pública l'assumpció i la distribució de competències transferides per l'Administració de l'Estat a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears en matèria d'universitats.
8. També s'han d'aplicar a aquesta Resolució la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions, i el Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.
9. Finalment, mitjançant un acord del Consell de Govern de 20 de desembre de 2021 es va aprovar el Pla Estratègic de Subvencions de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears 2021-2023 (BOIB núm. 175, de 23 de desembre).
Fonaments de dret
1. La Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.
2. El Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions.
3. El Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.
4. L'Ordre de la consellera d'Educació i Cultura d'1 de juliol de 2009, per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en matèria d'educació i cultura (BOIB núm. 100, d'11 de juliol de 2009).
5. El Pla Estratègic de Subvencions de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per als exercicis 2021-2023 (BOIB núm. 175, de 23 de desembre de 2021).
Per tot això, tenint en compte la disponibilitat pressupostària per a l'exercici de 2023, dict la següent
Resolució
1. Aprovar la convocatòria, en règim de concurrència competitiva, d'ajudes per dur a terme actuacions de política estratègica universitària que dinamitzin la vida universitària de les Illes Balears.
2. Aprovar els termes d'aquesta convocatòria, que consten en l'annex 1, d'acord amb l'Ordre de la consellera d'Educació i Cultura d'1 de juliol de 2009.
3. Publicar aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Interposició de recursos
Contra aquesta Resolució, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant el conseller de Fons Europeus, Universitat i Cultura en el termini d'un mes comptador des de l'endemà d'haver-se publicat, d'acord amb l'article 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors des de l'endemà de la publicació, d'acord amb l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.
Palma, en la data de la signatura electrònica (10 de febrer de 2023)
El conseller de Fons Europeus, Universitat i Cultura Miquel Company i Pons
ANNEX 1 Normes generals i particulars de les ajudes per dur a terme actuacions de política estratègica universitària que dinamitzin la vida universitària de les Illes Balears
1. Objecte
L'objecte d'aquesta Resolució és aprovar la convocatòria i el procediment de concessió d'ajudes per dur a terme actuacions de política estratègica universitària que dinamitzin la vida universitària de les Illes Balears.
En concret, es pretén fomentar activitats com les següents:
a) Congressos, jornades, trobades, cursos, seminaris, tallers o conferències, emmarcats en l'àmbit universitari, que tinguin lloc a les Illes Balears, que no siguin una repetició de continguts acadèmics i que tractin sobre temes d'actualitat, el debat dels quals sigui pertinent dins l'àmbit universitari.
b) Activitats formatives i informatives sobre temes vinculats a l'accés a la universitat, l'oferta d'estudis, les sortides professionals, la formació permanent o l'actualització professional.
c) Activitats de tipus cultural que tenguin un caràcter complementari de les activitats acadèmiques universitàries.
d) Altres iniciatives que complementin els punts anteriors i que siguin competència de la Direcció General de Política Universitària i Recerca sempre que s'adeqüin als supòsits regulats en el punt 2.5.g) de l'article 1 de l'Ordre de la consellera d'Educació i Cultura d'1 de juliol de 2009 per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en matèria d'educació i cultura.
No es consideren activitats subvencionables els projectes d'activitats amb finalitat lucrativa, comercial o mercantil o activitats similars.
Resten expressament excloses d'aquesta convocatòria la publicació de llibres d'actes o de comunicacions de congressos o actuacions similars, així com la reproducció, en qualsevol format o mitjà, de continguts originals generats per entitats diferents de l'entitat sol·licitant.
2. Règim jurídic
Aquesta convocatòria es regeix pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions (BOIB núm. 196, de 31 de desembre), i per l'Ordre de la consellera d'Educació i Cultura d'1 de juliol de 2009 per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en matèria d'educació i cultura (BOIB núm. 100, d'11 de juliol).
3. Import i partides pressupostàries
3.1. A aquesta convocatòria s'hi destina un màxim de 15.000 euros amb càrrec a les partides següents dels pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per al 2023:
- 10.000,00 euros amb càrrec a la partida 21501.421F08.44713.00
- 2.500,00 euros amb càrrec a la partida 21501.421F08.48000.00
- 2.500,00 euros amb càrrec a la partida 21501.421F08.46000.00
3.2. Atès que aquesta subvenció s'imputa a més d'una partida pressupostària, l'assignació és vinculant per l'import total i no per cada partida. Aquesta vinculació està condicionada per les limitacions pressupostàries del crèdit disponible i per les pròpies dels expedients de modificació de crèdit que preveuen les normes pressupostàries que hi són aplicables.
3.3. Una vegada la Comissió Avaluadora prevista en aquest annex hagi elaborat l'informe a què fa referència el punt 13.1, i tenint en compte la naturalesa econòmica i administrativa de les entitats sol·licitants a qui es proposa concedir les ajudes, s'han d'obrir les partides que siguin necessàries o s'ha de redistribuir el total de la quantitat prevista en aquesta convocatòria entre les partides previstes en l'apartat 3.1.
4. Compatibilitat
4.1. Les subvencions que regula aquesta convocatòria són compatibles amb altres ajudes o subvencions, independentment de la seva naturalesa i de l'entitat que les concedeixi, sempre que conjuntament no superin el cost total de l'acció i que no provenguin de la mateixa Direcció General de Política Universitària i Recerca.
4.2. A aquest efecte, la persona sol·licitant ha de fer constar a la sol·licitud la declaració indicada en el punt 10.2.a) d'aquest annex, en què s'han d'incloure les subvencions i les ajudes sol·licitades o concedides o, quan pertoqui, una declaració de no haver sol·licitat cap subvenció o ajuda per a la mateixa activitat. També s'ha de comprometre a declarar per escrit davant la Conselleria de Fons Europeus, Universitat i Cultura les noves sol·licituds de subvencions o ajudes que presenti per a la mateixa finalitat en un termini de quinze dies comptadors des de la data en què les sol·liciti.
5. Beneficiaris
5.1. Poden ser beneficiàries d'aquestes ajudes les persones físiques i les jurídiques, públiques o privades, sense finalitat de lucre que promoguin alguna de les actuacions amb incidència i repercussió en la dinamització de la vida universitària de les Illes Balears que s'estableixen en el punt 1 d'aquest annex.
5.2. També se'n poden beneficiar les agrupacions de persones físiques o jurídiques, públiques o privades, les comunitats de béns o qualsevol altre tipus d'unitat econòmica o patrimoni separat que, tot i no tenir personalitat jurídica, puguin dur a terme les activitats que s'estableixen en el punt 1 d'aquest annex.
5.3. Quan es tracti d'agrupacions de persones físiques o jurídiques, públiques o privades, sense personalitat, s'han de fer constar de manera explícita, tant en la sol·licitud com en la resolució de concessió, els compromisos d'execució assumits per cada membre de l'agrupació, així com l'import de la subvenció que s'ha d'aplicar a cadascun dels membres, que també tenen la consideració de beneficiaris.
En tot cas, s'ha de nomenar un representant o apoderat únic de l'agrupació, amb poders suficients per poder complir les obligacions que, com a beneficiari, corresponen a l'agrupació.
Així mateix, l'agrupació no es considera dissolta fins que no hagin transcorregut els terminis de prescripció prevists en l'article 30 de la Llei 14/2014, de 29 de desembre, de finances de la comunitat autònoma de les Illes Balears, i en els articles 57 i 60 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005.
5.4. No poden ser beneficiàries de les subvencions regulades en aquesta convocatòria les persones o les entitats en les quals es doni alguna de les circumstàncies previstes en l'article 10 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005.
5.5. No poden ser beneficiàries de les subvencions regulades en aquesta convocatòria les persones o les entitats sancionades o condemnades en els darrers tres anys perquè han exercit o tolerat pràctiques laborals considerades discriminatòries per raó de sexe o de gènere, sancionades per resolució administrativa ferma o condemnades per sentència judicial ferma, d'acord amb l'article 11 de la Llei 11/2016.
5.6. En aquesta convocatòria, no es consideren entitats beneficiàries les entitats amb finalitat lucrativa, comercial o mercantil o entitats similars.
6. Àmbit temporal d'aplicació
El termini per iniciar, dur a terme i finalitzar les activitats que es poden subvencionar comprèn de l'1 de gener al 14 d'octubre de 2023, ambdós dies inclosos.
7. Despeses subvencionables
7.1. Els ajuts econòmics que s'obtinguin s'han de destinar a cobrir despeses necessàries per dur a terme l'activitat proposada.
7.2. Són subvencionables les despeses que responguin sens dubte a la naturalesa de l'activitat subvencionada i que es facin en el període indicat en el punt anterior.
7.3. En cap cas el cost d'adquisició de les despeses subvencionables pot ser superior al valor de mercat.
7.4. No són despeses subvencionables:
a) Les derivades de l'adquisició de béns i equipaments inventariables.
b) Les despeses d'obres, de manteniment o de funcionament de l'entitat sol·licitant.
c) Les despeses de personal de tipus administratiu.
d) Les despeses de coordinació i direcció de l'activitat.
e) Les despeses socials (àpats de les persones assistents, actes lúdics, dietes i despeses protocol·làries, etc.).
Aquests conceptes, que en cap cas es tindran en compte, no s'han d'incloure en el pressupost de les despeses de l'activitat presentat per sol·licitar l'ajut.
7.5. Les sol·licituds d'activitats que formin part d'un cicle o conjunt d'activitats organitzat per la mateixa entitat (p. ex. cursos d'estiu) o les sol·licituds que continguin activitats similars i que fonamentalment es diferencien en el fet de fer-se en diferents illes i que estiguin organitzades per la mateixa entitat, s'han d'incloure en una única sol·licitud i no se n'ha d'admetre el fraccionament.
En el cas en què es registri més d'una sol·licitud per a les activitats descrites al paràgraf anterior només es tindrà en compte la darrera sol·licitud registrada i la resta han de ser excloses de la tramitació, atès que no s'ajusten a les condicions establertes a la convocatòria.
7.6. D'acord amb l'article 40.2 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, es considera despesa realitzada únicament la que s'hagi pagat amb anterioritat a la finalització del període de justificació, és a dir, fins al 15 de novembre de 2023.
7.7. Els tributs són despesa subvencionable quan l'entitat beneficiària de la subvenció els aboni de manera efectiva. En cap cas es consideren despeses subvencionables els imposts indirectes si són susceptibles de recuperació o compensació.
7.8. D'acord amb el punt 5 de l'article 15 de l'Ordre de la consellera d'Educació i Cultura d'1 de juliol de 2009, es pot subcontractar fins a un 100 % de l'execució de l'activitat subvencionada, sempre que això impliqui un valor afegit al contingut de l'activitat. En tot cas, s'han de respectar els límits i les condicions que estableixen els apartats 3 a 7 de l'article 38 del Text refós de la Llei de subvencions.
8. Import mínim de l'activitat. Quantia de l'ajut i projecte i pressupost de l'activitat
8.1. L'import de l'activitat presentada ha de ser com a mínim de 500 euros. No es concediran subvencions per a imports inferiors a aquesta quantitat.
Les sol·licituds per a un import inferior a aquesta quantitat no seran admeses a tràmit i figuraran en la relació de sol·licituds excloses de la tramitació.
8.2. L'import màxim de la subvenció és de 1.500,00 euros per activitat, i no es pot concedir més d'un ajut per activitat. Per tant, les sol·licituds de subvenció per a cada activitat no poden superar aquesta quantitat.
8.3. El projecte i el pressupost de l'activitat que es presentin s'han d'ajustar aproximadament a la quantitat sol·licitada, llevat que es justifiqui que el projecte disposa d'altres recursos assegurats i només se sol·liciti una subvenció per la diferència. La justificació prèvia al pagament s'ha de referir al projecte total d'acord amb el pressupost presentat, i no només a la quantia que es demana o a la subvenció que es concedeix.
9. Sol·licitud
9.1. Les persones interessades han de presentar les sol·licituds de forma electrònica, juntament amb la documentació requerida en l'apartat 10 d'aquest annex, mitjançant el tràmit telemàtic que estarà disponible en el procediment publicat a la Seu Electrònica d'aquesta Administració, de conformitat amb l'article 66.6 de la Llei 39/2015.
L'accés al tràmit s'ha de fer mitjançant identificació i firma electrònica.
Addicionalment, la pàgina web de la Direcció General de Política Universitària i Recerca (http://dguni.caib.es) conté la fitxa informativa completa.
9.2. El termini de presentació de sol·licituds és des de l'endemà de la publicació d'aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears fins el dia 16 de juny de 2023.
10. Documentació que s'ha d'adjuntar a la sol·licitud
10.1. Juntament amb l'imprès de sol·licitud, emplenat i signat degudament per la persona sol·licitant, s'ha de presentar la documentació següent:
a) Si presenta la sol·licitud una persona jurídica pública o privada sense finalitat de lucre:
- Una còpia de la targeta d'identificació fiscal (NIF).
- Un document (nomenament, poders, etc.) acreditatiu de les facultats atorgades al representant de l'entitat que signa la sol·licitud.
- En el cas d'entitats privades sense ànim de lucre, l'acreditació de la seva personalitat mitjançant el document constitutiu de l'entitat i, si en tenen, els estatuts degudament registrats en el registre corresponent.
b) Si presenta la sol·licitud una agrupació de persones físiques o jurídiques, públiques o privades, sense personalitat jurídica: el NIF de cadascun dels components, el document de constitució de l'agrupació i el document de designació del component de l'agrupació que actua com a representant en aquesta convocatòria amb poders suficients per complir les obligacions que corresponen a l'agrupació. S'han d'indicar els compromisos d'execució assumits per cadascun dels membres de l'agrupació, així com l'import de la subvenció que se sol·licita que s'apliqui a cadascun dels membres.
c) Una declaració responsable de la veracitat de les dades bancàries del compte del qual la persona física o jurídica sol·licitant és titular o cotitular degudament emplenada i signada pel sol·licitant.
d) El projecte de les activitats objecte de l'ajuda, signat per la persona responsable de l'activitat. Aquest projecte ha d'indicar expressament una previsió de participants i la relació que té amb la vida universitària de les Illes Balears. També ha d'incloure un pressupost detallat dels ingressos i les despeses prevists per a l'activitat, signat per la persona responsable de l'activitat.
10.2. A més, amb relació a la compatibilitat de subvencions, les prohibicions per beneficiar-se'n i les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social, la persona sol·licitant ha de presentar la documentació que s'indica a continuació o ha d'indicar en la sol·licitud la informació següent:
a) En la sol·licitud ha de declarar les subvencions o els ajuts obtinguts o sol·licitats per a la mateixa finalitat procedents de qualsevol administració o ens públic o privat nacional, de la Unió Europea o d'organismes internacionals, o ha de declarar expressament que no n'ha sol·licitat cap. La persona sol·licitant ha de declarar les situacions noves que es puguin produir pel que fa al cas mitjançant un escrit presentat a la Direcció General de Política Universitària i Recerca en el termini de quinze dies comptadors des de la data en què se li concedeix la subvenció o presenti noves sol·licituds d'ajuts.
b) En la sol·licitud ha de declarar que no està sotmesa a cap de les prohibicions establertes en l'article 10 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat per mitjà del Decret legislatiu 2/2005, i en l'article 11 de la Llei 11/2016.
c) Ha de presentar un certificat expedit per la Tresoreria General de la Seguretat Social que acredita que està al corrent de les obligacions amb la Seguretat Social.
d) Ha de presentar un certificat expedit per l'Administració tributària estatal que acredita que està al corrent de les obligacions amb l'Administració tributària estatal.
e) El fet de presentar la sol·licitud d'ajudes per dur a terme actuacions que tenguin incidència i repercussió en la dinamització de la vida universitària de les Illes Balears comporta autoritzar l'òrgan instructor a consultar les dades de l'entitat sol·licitant a la hisenda pública autonòmica. Si no autoritza que es faci la consulta, l'entitat sol·licitant ha de presentar el certificat corresponent de l'Administració tributària autonòmica sobre el compliment de les obligacions en matèria tributària.
11. Esmena de la sol·licitud i de la documentació presentada
11.1. Si la sol·licitud no compleix els requisits exigits o la documentació aportada és incorrecta o incompleta, s'ha de requerir a la persona interessada que esmeni la falta o afegeixi els documents preceptius en el termini de deu dies comptadors a partir de l'endemà de la notificació del requeriment, d'acord amb el que preveu l'article 68 de la Llei 39/2015.
11.2. Si no ho fa, es considerarà que desisteix de la seva petició, amb la resolució prèvia que s'ha de dictar en els termes que preveu l'article 21.1 de la Llei 39/2015.
12. Instrucció del procediment i competència per resoldre
12.1. L'òrgan instructor del procediment és la Direcció General de Política Universitària i Recerca, que ha de dur a terme les actuacions necessàries per determinar, conèixer i comprovar les dades en virtut de les quals s'ha de dictar la resolució, en el marc de l'article 16 del Text refós de la Llei de subvencions.
12.2. En concret, correspon a l'òrgan instructor:
a) Determinar les entitats participants admeses a la convocatòria.
b) Resoldre els dubtes d'interpretació que puguin sorgir en relació amb les bases reguladores de la subvenció i la convocatòria.
c) Sol·licitar l'informe de la Comissió Avaluadora.
d) Sol·licitar els informes que siguin necessaris per elaborar la proposta de resolució.
e) Requerir els documents complementaris que es considerin necessaris per conèixer les circumstàncies peculiars de cada cas, a l'efecte de garantir la inversió correcta dels recursos pressupostaris destinats a les ajudes.
f) Formular la proposta de resolució.
12.3. L'òrgan competent per resoldre la concessió de les ajudes és el conseller de Fons Europeus, Universitat i Cultura, d'acord amb el que estableix l'article 8.1.a) del Text refós de la Llei de subvencions.
13. Comissió Avaluadora
13.1. S'ha de constituir una comissió avaluadora, que ha d'exercir les funcions següents:
a) Avaluar i qualificar les sol·licituds d'acord amb els criteris i els requisits establerts en aquesta convocatòria.
b) Emetre l'informe que ha de servir de base per elaborar la proposta de resolució. En aquest informe, la Comissió Avaluadora hi ha d'incloure:
- Una relació de les possibles entitats beneficiàries, amb la quantitat que correspon a cadascuna i amb la indicació de l'activitat que s'ha de subvencionar i del pressupost acceptat com a base de la subvenció, el qual s'ha de justificar de forma completa en el moment que pertoqui.
- Una relació dels sol·licitants a qui s'ha de denegar l'ajut, amb l'especificació de la causa que motiva aquesta decisió.
13.2. La composició de la Comissió Avaluadora és la següent:
a) President: el director general de Política Universitària i Recerca.
b) Secretària: la cap del Servei d'Universitat.
c) Vocals:
- La cap de la Secció IV de la Direcció General de Política Universitària i Recerca.
- Un representant de la Unitat de Gestió Econòmica de la Secretaria General de la Conselleria de Fons Europeus, Universitat i Cultura.
- Un representat del Departament Jurídic de la Secretaria General de la Conselleria de Fons Europeus, Universitat i Cultura.
13.3. Per assegurar l'eficàcia dels fons atorgats, i d'acord amb l'informe de la Comissió Avaluadora, l'instructor pot proposar, sempre que es tracti d'activitats que ha de dur a terme l'entitat sol·licitant, que la subvenció es limiti a alguna part separable del projecte, de manera que sigui aquesta part la que s'ha de valorar i la que s'ha de justificar després, sempre que això no desvirtuï la finalitat de la subvenció. En aquest supòsit, s'ha de donar audiència a la persona interessada perquè pugui al·legar el que consideri convenient.
14. Criteris de concessió
14.1. La via de selecció de les entitats beneficiàries d'aquestes ajudes és el concurs. Per tant, la Comissió Avaluadora ha de comparar les sol·licituds presentades amb la finalitat d'establir una prelació entre aquestes, d'acord amb els criteris de valoració següents:
a) Característiques de l'actuació presentada que justifiquin l'interès que té en la dinamització de la vida universitària de les Illes Balears (màxim, 30 punts):
- interès moderat: 10 punts
- interès mitjà: 20 punts
- interès alt: 30 punts
b) Impacte social de l'activitat, pensada per a un públic de gran abast vinculat amb la vida universitària de les Illes Balears (màxim, 30 punts):
- activitat adreçada a un col·lectiu: 10 punts
- activitat adreçada a dos col·lectius: 15 punts
- activitat adreçada a tres col·lectius: 25 punts
- activitat adreçada a la societat en general: 30 punts
Els col·lectius universitaris són: estudiants, personal d'administració i serveis i personal docent i investigador.
c) Caràcter gratuït de l'activitat per a les persones que hi participen o que en són beneficiàries (màxim, 10 punts):
- quota d'inscripció gratuïta: 10 punts
- quota d'inscripció fins a 10 euros: 7,5 punts
- quota d'inscripció entre 10 i 50 euros: 5 punts
- quota d'inscripció superior a 50 euros: 0 punts
d) Viabilitat del pressupost presentat, coherència entre els objectius del projecte i les accions proposades i descripció detallada dels recursos humans, materials i tècnics necessaris per a l'activitat proposada (màxim, 10 punts):
- viabilitat del projecte: màxim, 4 punts
- coherència: màxim, 3 punts
- descripció: màxim, 3 punts
e) Qualitat tècnica del projecte presentat: definició d'objectius, metodologia, recursos i activitats (màxim, 10 punts):
- definició d'objectius: màxim, 2,5 punts
- metodologia: màxim, 2,5 punts
- recursos: màxim, 2,5 punts
- activitats: màxim, 2,5 punts
f) Caràcter innovador de l'activitat (màxim, 10 punts):
- primera edició de l'activitat: 10 punts
- segona edició de l'activitat: 4 punts
- tercera edició i edicions posteriors de l'activitat: 0 punts
14.2. Els projectes que no aconsegueixin una puntuació superior a 60 punts no podran rebre cap ajuda. Els empats en la puntuació total s'han de resoldre segons la puntuació obtinguda en els diferents apartats del barem anterior, tenint en compte que es prioritzen segons l'ordre en què apareixen. Si encara així es manté l'empat, les sol·licituds es prioritzaran d'acord amb la data del registre d'entrada.
14.3. La Comissió Avaluadora ha d'elevar a l'òrgan instructor una relació, ordenada per puntuació, de les entitats sol·licitants que compleixen els requisits que estableix aquesta convocatòria, amb l'ajuda que els correspon.
14.4. Tenint en compte la prelació de sol·licitants descrita en l'apartat anterior, l'òrgan instructor ha de determinar el nombre total d'ajudes que es poden concedir d'acord amb els recursos disponibles, que s'indiquen en l'apartat tercer d'aquesta convocatòria.
15. Acceptació i resolució
15.1. L'òrgan instructor ha de formular les propostes de resolució, el contingut de les quals s'ha de notificar als interessats perquè en el termini de vuit dies hàbils les acceptin.
15.2. Si en el termini indicat la persona interessada no comunica la seva decisió d'acceptar l'ajut o de renunciar-hi, s'entén que l'accepta.
15.3. El fet que algunes entitats beneficiàries renunciïn als ajuts implica que la quantia d'aquests s'ha de concedir, per ordre de prelació, als altres sol·licitants que compleixen els requisits però que no havien obtingut cap ajut perquè s'havia exhaurit la partida pressupostària.
15.4. La resolució expressa del conseller de Fons Europeus, Universitat i Cultura finalitza el procediment de concessió de la subvenció.
Aquesta resolució ha de fixar amb caràcter definitiu la quantitat total concedida, així com la quantitat que s'ha de justificar d'acord amb els punts anteriors.
15.5. La concessió o la denegació dels ajuts s'ha de notificar individualment als interessats. El termini màxim per resoldre els procediments i notificar la resolució és de sis mesos comptadors des de l'acabament del termini per presentar sol·licituds. La persona o l'entitat interessada pot entendre desestimada la seva sol·licitud si, una vegada transcorregut aquest termini, no se li ha notificat cap resolució.
16. Pagament
L'import de l'ajuda s'ha d'abonar en un pagament únic mitjançant transferència bancària, una vegada que la persona beneficiària hagi justificat que ha dut a terme l'actuació que fonamenta la concessió de l'ajuda en els termes establerts en l'apartat següent.
17. Justificació
17.1. D'acord amb el que preveu l'article 39 del Text refós de la Llei de subvencions, les entitats beneficiàries tenen l'obligació de justificar davant l'òrgan que concedeix l'ajuda l'aplicació dels fons percebuts i el compliment de la resta de condicions imposades a la finalitat que hagi servit de fonament a la concessió de la subvenció.
17.2. Les subvencions atorgades s'han de justificar mitjançant un compte justificatiu abans de la data que determini la resolució de concessió, que en tot cas serà abans del 16 de novembre de 2023. D'acord amb l'article 43 del Text refós de la Llei de subvencions, el fet de no justificar l'activitat dins termini suposa que es revoqui la subvenció concedida.
17.3. La justificació ha d'incloure la realització completa de l'activitat per a la qual es va sol·licitar la subvenció i el cost total, encara que el cost no coincideixi amb l'import que es va pressupostar en la sol·licitud de l'ajuda i independentment de l'import que es va concedir.
17.4. L'informe justificatiu que presenti l'entitat beneficiària ha d'incloure els documents següents:
a) Una declaració acreditativa d'haver dut a terme la totalitat de les activitats per a les quals es va sol·licitar l'ajuda, que ha de signar el representant legal de l'entitat beneficiària. També ha d'acreditar que el compte justificatiu comprèn la realització completa de l'activitat subvencionada i conté la totalitat dels justificants imputables al projecte subvencionat.
b) Una memòria tècnica de les activitats realitzades que han estat objecte de la subvenció, amb indicació expressa de la informació següent:
— El lloc i la data de realització.
— La relació/quantitat de membres de la comunitat universitària que han participat en l'activitat.
— La repercussió de l'activitat en els mitjans de comunicació, si s'escau.
c) Una memòria econòmica. Aquest document constitueix un element essencial per comprendre correctament l'activitat efectivament realitzada i la relació d'aquesta activitat amb el projecte que es va presentar. Per això, la memòria ha de contenir tota la informació necessària per relacionar la sol·licitud aprovada per l'Administració amb els comprovants de despesa i la imputació d'aquests en el projecte esmentat. La memòria ha d'estar formada pels documents següents:
- Una relació dels justificants imputats. Consisteix en una llista numerada, ordenada sistemàticament i detallada de tots els documents que permeten acreditar el compliment de les condicions imposades, la consecució dels objectius prevists en l'acte de concessió de la subvenció i el cost que han tingut.
- La documentació justificativa de les despeses realitzades. El compte justificatiu ha d'incloure una còpia de les factures i d'altres documents de valor probatori equivalent i s'ha d'ajustar a les previsions del Reial decret 1619/2012, de 30 de novembre, pel qual s'aprova el Reglament pel qual es regulen les obligacions de facturació.
- Els documents que acreditin els pagaments de les factures. Els pagaments de les factures presentades es poden acreditar mitjançant el justificant de l'ordre de transferència bancària o del document bancari que doni fe del pagament, en el qual han de figurar la data de la transferència, l'import transferit i la identificació del concepte de la transferència, així com les dades de qui l'ordena i del destinatari, que han de coincidir amb les del beneficiari i amb les de l'emissor de la factura, respectivament.
- Els pagaments també es poden acreditar mitjançant una còpia d'un xec nominatiu o d'un pagaré nominatiu, sempre que estigui vençut, acompanyada d'un extracte bancari del beneficiari de l'ajut en el qual aparegui el càrrec d'aquest xec o pagaré.
d) Un exemplar de la publicació, dels fullets o de la propaganda que s'hagin editat per difondre l'activitat o les activitats realitzades amb càrrec a la subvenció.
e) Un certificat de l'Agència Estatal de l'Administració Tributària que acrediti, si s'escau, que l'entitat està exempta de declarar l'IVA. En cas que no es presenti aquest certificat, l'IVA de les factures que es presentin com a part del compte justificatiu no es podrà subvencionar, és a dir, no es considerarà cost elegible.
17.5. Cal tenir en compte, a més, a l'efecte de justificació:
a) Que es considera despesa realitzada únicament la que s'hagi pagat amb anterioritat a la finalització del període de justificació, és a dir, fins al 15 de novembre de 2023. Les factures no pagades no es tindran en compte a l'efecte de justificació, llevat que s'hagi lliurat un efecte mercantil garantit per una entitat financera o per una companyia d'assegurances.
b) Que l'IVA només s'ha d'incloure dins el cost elegible si el beneficiari està exempt de declarar-lo.
18. Obligacions dels beneficiaris
18.1. Els deures que comporten la realització i la justificació de l'activitat subvencionada constitueixen una obligació personalitzada del beneficiari que no es pot encomanar a un tercer, tal com es recull en l'article 68 del Reglament de desplegament de la Llei de subvencions (Reial decret 887/2006), llevat del que s'estableix respecte a la subcontractació en l'article 29 de la Llei general de subvencions i en el punt 7.8 d'aquest annex.
18.2. Qualsevol alteració de les condicions exigides per concedir la subvenció i, en tot cas, l'obtenció concurrent d'ajuts atorgats per altres administracions, poden donar lloc a la modificació de la resolució de concessió.
18.3. Són obligacions de les persones beneficiàries les que s'estableixen en l'article 11 del Text refós de la Llei de subvencions i en l'article 11 de l'Ordre de la consellera d'Educació i Cultura d'1 de juliol de 2009; en concret, les següents:
a) Comunicar a la Direcció General de Política Universitària i Recerca l'acceptació de la proposta de resolució.
b) Acreditar, abans que es formuli la proposta de resolució de concessió de la subvenció, que s'està al corrent de les obligacions tributàries i de la Seguretat Social davant l'Administració de l'Estat i de les obligacions tributàries davant la hisenda autonòmica.
c) Informar la Direcció General de Política Universitària i Recerca sobre les sol·licituds d'altres ajuts per a les mateixes inversions o activitats que s'hagin presentat davant qualsevol altra administració o organisme, públic o privat, i comunicar-li si li han concedit cap altre ajut i per quina quantia.
d) Acreditar davant la Direcció General de Política Universitària i Recerca que l'activitat s'ha dut a terme i que s'han complert de manera efectiva els requisits i les condicions que s'exigeixen per concedir les ajudes, així com justificar les ajudes en la forma i amb la documentació que es detallen en el punt 17.4 d'aquest annex.
e) Comunicar a la Direcció General de Política Universitària i Recerca qualsevol canvi que s'introdueixi en el detall dels conceptes pressupostats en la sol·licitud perquè aquesta Direcció General l'autoritzi o el denegui, si cal. Els canvis han d'estar prou motivats i no han d'afectar l'objecte de l'actuació ni les condicions establertes en la resolució de concessió de l'ajuda.
f) Comunicar a la Direcció General de Política Universitària i Recerca, amb una antelació mínima de deu dies hàbils, la realització de qualsevol acte públic relacionat amb l'activitat subvencionada que tenguin previst dur a terme.
g) Fer constar, en un lloc destacat dels elements publicitaris i de difusió de l'activitat subvencionada (pàgines web incloses), la col·laboració de la Direcció General de Política Universitària i Recerca de la Conselleria de Fons Europeus, Universitat i Cultura, incloent-hi el logotip, i indicar-hi que la Conselleria de Fons Europeus, Universitat i Cultura ha subvencionat l'activitat o que aquesta s'ha fet amb el seu suport.
h) En el cas de renunciar a l'ajut atorgat una vegada dictada la resolució de concessió, comunicar la renúncia per escrit a la Direcció General de Política Universitària i Recerca.
i) Deixar constància de la percepció i l'aplicació de la subvenció en la comptabilitat o en els llibres de registre o, en el cas de no tenir obligació de dur-ne, en la documentació que els substitueixi.
j) Conservar els justificants de les despeses corresponents a l'activitat subvencionada durant cinc anys i posar-los a disposició de la Conselleria de Fons Europeus, Universitat i Cultura del Govern de les Illes Balears quan aquesta els sol·liciti.
k) Sotmetre's a les actuacions de comprovació dels òrgans competents i facilitar tota la informació que els requereixi la Sindicatura de Comptes i la que els sol·licitin altres òrgans de control.
l) Cooperar amb l'Administració en les actuacions de comprovació que calgui fer per verificar, si escau, el compliment i l'efectivitat de les condicions de la concessió de l'ajuda.
m) Reintegrar els fons percebuts en els supòsits que estableix l'article 44 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat mitjançant el Decret legislatiu 2/2005.
19. Control
Les persones i les entitats beneficiàries queden sotmeses a les mesures de fiscalització, control i deure de col·laboració que preveuen els articles 48 i 49 del Text refós de la Llei de subvencions i als controls establerts en la legislació de finances i pressuposts de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears quant a la concessió i el control de les ajudes públiques.
L'ocultació de qualsevol informació sobre els requisits donarà lloc a la revocació de l'ajuda concedida.
Per intensificar el control a fi d'evitar el frau en les declaracions encaminades a obtenir ajudes, l'Administració pot determinar si s'ha produït l'ocultació a què es refereix el paràgraf anterior per qualsevol mitjà de prova; en particular, mitjançant les dades que estiguin a l'abast de qualsevol òrgan de les administracions públiques.
20. Revocació de les ajudes concedides
D'acord amb el que disposa l'article 43 del Text refós de la Llei de subvencions, pertoca revocar la subvenció quan, posteriorment a la resolució de concessió, la persona beneficiària incompleixi totalment o parcialment les obligacions o els compromisos concrets als quals està condicionada l'eficàcia de l'acte de concessió de la subvenció. Com a conseqüència de la revocació de la subvenció, queda sense efecte, totalment o parcialment, l'acte de concessió i s'han de reintegrar les quantitats percebudes indegudament.
21. Reintegrament de les ajudes concedides
Pertoca reintegrar totalment o parcialment les quantitats rebudes i exigir l'interès de demora des del moment del pagament de la subvenció fins a la data de la resolució per la qual s'acorda el reintegrament en els casos establerts en l'article 44 del Text refós de la Llei de subvencions.
Per tant, s'han de reintegrar les quantitats rebudes en el cas que s'hagi obtingut l'ajuda falsejant les condicions requerides o amagant les que haguessin impedit que es concedís i en qualsevol altre supòsit que doni lloc a l'anul·lació de la resolució de concessió.
Les quantitats reintegrables tenen la consideració d'ingressos de dret públic i poden ser exigides per la via de constrenyiment.
22. Règim d'infraccions i sancions
Si s'incompleixen els requisits que estableixen aquesta Resolució i l'Ordre de la consellera d'Educació i Cultura d'1 de juliol de 2009, s'ha d'aplicar el règim d'infraccions i sancions que estableix el Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, i el que contenen la legislació de finances i pressupostària de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i les normes que la despleguen.