Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA D'HISENDA I RELACIONS EXTERIORS

Núm. 183775
Resolució de la consellera d’Hisenda i Relacions exteriors per la qual s’aprova la modificació dels models de Plec de Clàusules Administratives Particulars per a l’adjudicació per procediment obert, obert simplificat i negociació amb licitació de contractes d'obres, subministraments i serveis cofinançats en el marc de l’Instrument de finançament Next Generation EU

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Fets

1. Per acord de Consell de Govern de 10 de gener de 2022 es varen aprovar els models de tipus de plecs de clàusules administratives particulars del procediment obert per a la contractació d'obres, de serveis i subministrament cofinançats amb l'instrument de finançament Next GenerationEU (BOIB núm.7, d'11 de gener).

2. D'altra banda, per acord de Consell de Govern de 28 de març de 2022 (BOIB núm. 43, de 29 de març) es varen aprovar, entre d'altres, els models de plecs d'obres, subministrament i serveis que s'hagin de tramitar per procediment obert simplificat. Així mateix i pel que fa a contractes cofinançats amb fons Next GenerationEU es varen aprovar els plecs del contracte de serveis i de subministrament mitjançant el procediment de licitació amb negociació.

3. El 25 de gener de 2023 s'ha publicat en el BOE l'Ordre HFP/55/2023, de 24 de gener, que es dicta en aplicació de la disposició addicional centèsima desena segona de la Llei 31/2022, de 23 de desembre, de pressupostos generals de l'Estat per a l'any 2023, en relació amb l'anàlisi sistemàtica del risc de conflicte d'interès en els procediments que executen el Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència, i que estableix el contingut mínim que obligatòriament hauran de tenir les Declaracions d'Absència de Conflicte d'Interès (DACI).

4. L'anàlisi és aplicable als procediments d'adjudicació dels contractes vinculats a l'execució del Pla de Recuperació Transformació i Resiliència, i es durà a terme en cada procediment per a les persones que realitzin les funcions o assimilables, d'òrgan de contractació unipersonal i membres de l'òrgan de contractació col·legiat, així com membres de l'òrgan col·legiat d'assistència a l'òrgan de contractació que participin en els procediments de contractació en les fases de valoració d'ofertes, proposta d'adjudicació i adjudicació del contracte.

5. Aquesta Ordre, d'acord amb la seva disposició final segona, va entrar en vigor el 27 de gener i, d'acord amb la seva disposició transitòria única, resulta d'aplicació als procediments de contractació la convocatòria dels quals es publiqui a partir de la seva entrada en vigor. Atès això es fa necessària la modificació dels models de plec aprovats per tal d'incloure el procediment de verificació de l'absència de conflicte d'interessos.

6. D'altra banda, atesa la posada en marxa per la Direcció General de Residus d'una plataforma per a la gestió dels residus de construcció es fa necessari modificar la clàusula relativa a la gestió dels residus en els models de plec de contractes d'obres cofinançats en el marc de l'Instrument de finançament Next Generation EU.

Fonaments de dret

1. La modificació està informada favorablement per la Direcció de l'Advocacia el 13 de febrer de 2023 i per la Junta Consultiva de Contractació Administrativa el 27 de febrer de 2023.

2. En l'apartat tercer dels acords de Consell de Govern esmentats als fets 1 i 2 d'aquesta resolució es faculta a la consellera d'Hisenda i Relacions Exteriors per a l'aprovació de les modificacions dels models de plec que siguin necessàries per a la seva adaptació a la normativa vigent.

Per tot això dict la següent

RESOLUCIÓ

1. Aprovar la modificació dels models de plec de clàusules administratives particulars per a l'adjudicació per procediment obert, obert simplificat i negociació amb licitació de contractes d'obres, subministraments i serveis cofinançats en el marc de l'Instrument de finançament Next Generation EU consistent en incloure una nova clàusula en la qual es desenvolupa el procediment de verificació de l'absència de conflicte d'interessos amb la redacció següent:

14 bis (15bis en licitació amb negociació). VERIFICACIÓ DE L'ABSÈNCIA DE CONFLICTE D'INTERESSOS

1. Quan, d'acord amb l'assenyalat a la lletra B.3 del quadre de característiques del contracte el finançament del contracte procedeixi de fons MRR, una vegada finalitzat el termini de presentació de proposicions i coneguts els participants en el procediment, l'òrgan de contractació, així com els membres de l'òrgan col·legiat d'assistència a l'òrgan de contractació que participin en el procediment de contractació, en la fase de valoració d'ofertes, proposta d'adjudicació i adjudicació del contracte, hauran de signar les declaracions d'absència de conflicte d'interès (DACI) respecte dels participants en el procediment de contractació, segons el model de l'annex I de l'Ordre HFP/55/2023, de 24 de gener (OM).

Amb caràcter previ a la valoració de les ofertes l'òrgan de contractació realitzarà l'anàlisi del risc de conflicte d'interès a través de l'eina informàtica de l'Agència Estatal de l'Administració Tributària (AEAT) habilitada a aquest efecte.

A través d'aquesta eina s'analitzaran les possibles relacions familiars o vinculacions societàries, directes o indirectes, en les quals pugui haver-hi un interès personal o econòmic susceptible de provocar un conflicte d'interès, entre les persones abans esmentades i els participants en cada procediment.

A aquest efecte, es considera vinculació societària susceptible de generar un conflicte d'interès quan aquesta suposi titularitat real, o relació de vinculació de tipus administrador, directiu, o pertinença al consell d'administració de l'empresa en qüestió.

2. Una vegada realitzat l'encreuament de dades, l'eina informàtica, l'endemà, oferirà el resultat de l'anàlisi de risc de conflicte d'interès al responsable de l'operació.

El resultat podrà consistir en:

a) la detecció d'una o diverses banderes vermelles si es detecten circumstàncies que posen de manifest l'existència de risc de conflicte d'interessos. El resultat de l'anàlisi serà traslladat per l'òrgan responsable a les persones subjectes a l'anàlisi del risc del conflicte d'interessos, a fi que s'abstinguin si, respecte a aquestes, ha estat identificada l'existència d'una situació de risc de conflicte d'interès, senyalitzada amb una bandera vermella i es procedirà a aplicar el procediment establert en l'article 6 de l'OM HFP/55/2023.

L'anàlisi del risc de conflicte d'interès es tornarà a dur a terme respecte de qui substitueixi a la persona que, en compliment d'aquest procés, s'hagi abstingut en el procediment, aplicant-se de nou l'anàlisi descrita.

b) la detecció d'una o diverses banderes negres si l'AEAT no disposa d'informació de la titularitat real per a algun o alguns dels participants en el procediment. Aquest resultat no implica la suspensió automàtica del procediment de licitació i s'haurà de seguir el procediment descrit en l'article 7 de l'OM.

S'habilita a l'òrgan de contractació a sol·licitar als participants en el procediment la informació sobre la seva titularitat real. Aquesta informació haurà d'aportar-se a l'òrgan de contractació en el termini de cinc dies hàbils des que es formuli la sol·licitud d'informació.

La falta de lliurament d'aquesta informació en el termini assenyalat serà motiu d'exclusió del procediment.

Les dades, una vegada rebudes, seran adequadament custodiades d'acord amb la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de protecció de dades personals i garantia dels drets digitals.

A través de l'eina informàtica, l'òrgan de contractació durà a terme un nou control ex-ante del risc de conflicte d'interès, indicant, en lloc del licitador, els titulars reals recuperats pels òrgans de contractació.

c) No detecció de circumstàncies que posin de manifest el conflicte d'interessos. En aquest cas el procediment d'adjudicació seguirà el seu curs.

3. Aprovar la modificació de la lletra U del quadre de característiques del contracte així com el segon paràgraf de la clàusula 28.5 en els models de plec per a contractes d'obres per procediment obert i obert simplificat cofinançats en el marc de l'Instrument de finançament Next Generation EU que queden redactats de la manera següent:

«L'òrgan de contractació es farà càrrec del cànon i emetrà un document d'autorització perquè l'agent de residus (licitador) gestioni el Contracte de Tractament amb un gestor de residus (planta final de tractament). La gestió dels residus es farà de conformitat amb la normativa aplicable».

4. Publicar aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

Palma, (signat electrònicament: 6 de març de 2023)

La consellera d'Hisenda i Relacions Exteriors Rosario Sánchez Grau