Secció III. Altres disposicions i actes administratius
CONSELL INSULAR DE MENORCA
Núm. 181464
Acord del Consell Executiu en sessió de caràcter ordinari de 13 de març de 2023, relatiu a l’aprovació de les bases i la convocatòria de la concessió directa d’ajuts per a l’adquisició dels Vals Consum 2023 envers l’augment generalitzat dels preus (exp. 03141-2023-000001)
Per unanimitat i en votació ordinària, s'aprova la urgència d'aquest assumpte.
Antecedents
1. La sobtada irrupció durant el desembre de 2019 de la pandèmia per coronavirus i una guerra a les portes de la Unió Europea provocada fa un any per l'agressió contra Ucraïna per part de Rússia han convulsionat l'economia mundial de tal manera que, ara mateix, les agendes polítiques romanen centrades a fer front a la inflació, el trencament de les cadenes de subministrament, la volatilitat dels mercats i la incertesa que envolta l'evolució de la demanda.
2. Segons apunta l'Institut Balear d'Estadística (IBESTAT), referint-se al passat mes de desembre, mentre la inflació interanual a les Illes Balears és del 5,5 %, l'índex subjacent, que es distreu dels preus energètics i alimentaris sense elaborar, és del 6,8 %. Vol dir això que l'augment del nivell de preus afecta a tots els béns i serveis de l'economia; a més, l'increment més pronunciat correspon al grup dels aliments i begudes no alcohòliques amb un preocupant 14,8 %.
3. La perspectiva social del mateix IBESTAT, ara amb registres de l'any 2021, xifra en un 42,5 % les llars de les illes amb dificultats per arribar a final de mes i en un 30,9 % les persones sense capacitat d'atendre una despesa imprevista.
4. Més que a un excés de demanda, aquest estat inflacionari que avui ens afecta obeeix a una contracció de l'oferta, caràcter que li confereix una naturalesa més persistent, perquè l'oferta és recuperable només a partir del mitjan termini, i més complexa, atesa la política monetària restrictiva per a combatre-la com és l'augment del tipus d'interès, que penalitza la inversió i el consum.
5. En un escenari d'inflació intensa, generalitzada i perllongada com el descrit, i davant dels seus efectes distorsionadors sobre el sistema de preus i sobre les economies domèstiques, el Departament d'Economia i Territori del Consell pretén millorar el poder adquisitiu dels consumidors mitjançant una nova convocatòria de vals de consum, aquesta vegada per a la compra d'aliments, roba, calçat i altres productes o serveis bàsics; mesura que, per una altra banda, revertirà directament sobre les vendes dels respectius comerços i serveis ubicats a Menorca.
6. Les bases proposades pivoten sobre el que estableix la Llei 7/1985 de 2 d'abril, de bases de règim local, en la seva redacció aprovada per la Llei 27/2013, de 27 de desembre, de racionalització i sostenibilitat de l'administració local, quan a l'article 36 es diu: «Són competències pròpies de la Diputació o entitat equivalent les que li atribueixin en aquest concepte les Lleis de l'Estat i de les Comunitats Autònomes en els diferents sectors de l'acció pública i, en tot cas, les següents: … d) La cooperació en el foment del desenvolupament econòmic i social i en la planificació en el territori provincial, d'acord amb les competències de les altres Administracions Públiques en aquest àmbit.»
7. Segons la Llei 4/2022, de 28 de juny, de consells insulars, convé tenir present que l'òrgan competent per a l'aprovació de les bases reguladores és el Ple de la corporació; ara bé, aquest, en la sessió de caràcter extraordinari celebrada dia 12 de setembre de 2022, acordà delegar en el Consell Executiu l'aprovació tant del Pla Estratègic de Subvencions com de les bases reguladores (BOIB núm. 121 de 15 de setembre de 2022). El Consell Executiu també és competent per aprovar la convocatòria d'ajudes.
8. Encara que amb una finalitat diferent com és la d'estimular les vendes del sector comercial, la convocatòria de vals de consum 1/2022 (BOIB núm. 26 de 27 de febrer de 2022) va ser dotada amb 150.000 € i, sense preveure la caducitat dels vals adquirits, el consum efectiu d'aquests va ser del 60 %. Amb una caducitat dels vals de vint dies, la convocatòria següent 2/2022 (BOIB núm. 142 de 3 de novembre de 2022), va ser dotada amb 200.000 € i, per bé que la campanya finalitza el pròxim 28 de febrer, ja ha assolit un grau d'efectivitat de prop del 100 %.
9. El Pla Estratègic de Subvencions per a l'exercici 2023, aprovat el 5 de desembre de 2022 pel Consell Executiu reunit en sessió de caràcter ordinari, en l'apartat 3.5 corresponent al Departament d'Economia i Territori, conté una previsió pressupostària de 2 milions d'euros per a la convocatòria d'ajuts per incentivar les vendes del sector comercial local i ajudar els consumidors davant la inflació a conseqüència de la guerra a Ucraïna.
10. La configuració de la present convocatòria (crèdit disponible; consum bàsic i de necessitat; caducitat dels vals però utilitzables en el 100 % del preu de les compres), juntament amb la desaparició de la subvenció als combustibles i la llunyania dels mesos d‘activitat del personal fix discontinu, fan pensar que la mesura desplegarà tots els efectes esperats; en aquest cas, l'impacte econòmic directe de 2M d'euros beneficiaria el 12 % del segment de població potencial i el grup de negocis implicats.
11. En virtut de la lletra c de l'article 22.2 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions (LGS), la baixa quantia dels ajuts a títol individual, així com les raons d'interès públic, econòmic i social arguïdes en els antecedents exposats, justifiquen un grau d'excepcionalitat suficient perquè les subvencions siguin directament concedides.
12. D'acord amb els articles 3 i 4 de la Llei orgànica 2/2012, de 27 d'abril, d'estabilitat pressupostària i sostenibilitat financera, el compromís financer que assumeix el CIM amb aquesta convocatòria d'ajuts que es proposa aprovar no repercutirà sobre la situació d‘equilibri del seu pressupost per a l'any 2023, com tampoc sobre la capacitat financera de la corporació, per les raons següents: la partida 5.43900.4890006 del pressupost del CIM per a l'any 2023 empara el compromís de la despesa de 2 M d'euros que s'assumeix i, per a la cobertura d'aquest import, no s'han compromès recursos de futurs pressupostos. Tanmateix, la regla de despesa a què fa referència l'article 12 de l'esmentada llei no és d'aplicació, atès l'acord del Ple del Congrés dels Diputats, en la seva sessió de dia 29 de setembre de 2022, d'apreciació, per majoria absoluta, que Espanya pateix les conseqüències de l'esclat de la guerra a Europa i d'una crisi energètica sense precedents, la qual cosa suposa una situació d'emergència extraordinària que motiva prorrogar la suspensió de les regles fiscals dels exercicis 2020, 2021 i 2022 a l'exercici 2023.
Pels motius exposats, el Consell Insular de Menorca opta per conduir la iniciativa de despesa pública de concessió de vals de consum, i dirigir-la a la ciutadania major de 16 anys, que veurà alleugerada la factura de compra de béns i serveis de primera necessitat o bàsics provinents de comerços detallistes i establiments ubicats a Menorca.
Per tot el que s'ha exposat, de conformitat amb la normativa bàsica aplicable al Consell Insular de Menorca en matèria de subvencions i en el marc del que estableixen les Bases d'execució del seu vigent pressupost,
Atesa la proposta del conseller executiu del Departament d'Economia i Territori,
El Consell Executiu, amb set vots favorables (senyora Mora Humbert, senyor Maria Ballester, senyora Torrent Bagur, senyor Pastrana Huguet, senyora Gomila Carretero, senyor Juaneda Mercadal i senyora Morlà Subirats) i una abstenció (senyora Gómez Estévez), i en votació ordinària, adopta els acords següents:
Primer. Aprovar les bases annexades al final, que regiran la concessió del Consell Insular de Menorca de vals de consum envers l'augment generalitzat dels preus.
Segon. Aprovar, simultàniament, la convocatòria corresponent a l'any 2023, que es regirà per les bases adés esmentades i d'acord amb les condicions essencials següents:
o Fase I. Adhesió dels establiments comercials: Els interessats poden adherir-se a aquesta iniciativa en el termini de quinze dies comptadors des de l'endemà d'haver-se publicat les bases en el BOIB.
o Fase II. Sol·licitud i consum de vals: A partir del desè dia des de l'endemà d'haver-se publicat les bases, i fins al 30 de juny de 2023, les persones interessades poden sol·licitar els vals de consum, que el Consell Insular de Menorca concedirà, accedint a la plataforma i registrant-se amb nom, llinatges i DNI o NIE.
o Fase III. Bescanvi dels vals consumits: Una vegada iniciat el termini de sol·licitud i de concessió i consum dels vals, fins al 30 de juny de 2023 el Consell Insular de Menorca tramitarà mensualment l'abonament dels vals degudament validats als establiments corresponents.
Tercer. L'expedient serà instruït pel tècnic de gestió del Consell Insular de Menorca, Elies Coll Moll.
Quart. Remetre a la Base de Dades Nacional de Subvencions informació sobre la present convocatòria, en els termes establerts en l'article 20.8 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions i prèviament a la publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears (BOIB).
Consta en l'expedient l'annex següent:
- Sol·licitud d'adhesió al programa Vals de consum 202
Bases que regeixen la concessió directa d'ajuts del Consell Insular de Menorca per a l'adquisició de Vals de Consum envers l'augment generalitzat dels preus
1. Objecte
El Pla Estratègic de Subvencions per a l'exercici 2023, aprovat el 5 de desembre de 2022 pel Consell Executiu reunit en sessió de caràcter ordinari, en l'apartat 3.5 corresponent al Departament d'Economia i Territori, conté una previsió pressupostària de 2 milions d'euros per a la convocatòria d'ajuts per incentivar les vendes del sector comercial local i ajudar els consumidors davant la inflació a conseqüència de la guerra a Ucraïna.
En aquest sentit, l'objecte d'aquestes bases consisteix a regular el procediment i les condicions per atorgar subvencions, excepcionalment i per raons d'interès públic, social i econòmic, a la ciutadania major de 16 anys per un import màxim de fins a 200 €, mitjançant la fórmula de vals de consum.
Aquests vals, en forma d'ajuts que tindran la consideració de subvencions a fons perdut, és un programa que pretén donar suport econòmic al segment de la ciutadania esmentat perquè vegi alleugerada la factura de compra de béns i serveis de primera necessitat o bàsics provinents de comerços detallistes i establiments ubicats a Menorca.
2. Finalitat
Pal·liar els efectes de l'augment generalitzat dels preus dels productes i serveis de primera necessitat o bàsics; la millora dels nivells adquisitius individuals revertirà de ple sobre les vendes del comerç ubicat a Menorca.
3. Finançament i import màxim
Les ajudes que s'atorguin en el marc d'aquestes bases es pagaran amb càrrec a la partida i import màxim que estableixi la convocatòria.
Aquesta quantia únicament esdevindrà ampliable en el supòsit d'aportacions expresses de tercers que contribueixin al finançament de l'objecte d'aquest programa i s'hagin concretat posteriorment a la seva aprovació.
4. Activitat subvencionada, vals de consum, import màxim i caducitat
Se subvencionen vals de consum per ser destinats a la compra de béns i serveis a qualsevol dels establiments comercials ubicats a l'illa de Menorca que compleixin els requisits pertinents i s'adhereixin a aquesta iniciativa.
Per vehicular la despesa de consum, el CIM posa a disposició de la ciutadania major de 16 anys una quantitat de vals que serà el resultat de dividir la quantia de la partida prevista a la convocatòria per 25 € o valor de cada val.
Aquests vals, a títol gratuït i nominatiu i de caràcter intransferible, incorporen un codi segur de verificació que permet la comprovació de la seva integritat mitjançant l'accés a la plataforma electrònica.
L'import màxim subvencionable, expressat en vals i per persona sol·licitant, pot arribar fins a 200 €; per tant, a cada persona que en sol·liciti li corresponen, com a màxim, 8 vals.
Adquirit el val, si no se'n fa ús en el termini de 20 dies, un cop esgotat aquest període d'espera, caducarà i passarà automàticament a la borsa de disponibles.
El valor dels vals utilitzats en cada operació podrà representar fins al 100 % del preu de la cosa comprada o consumida.
La convocatòria concretarà el dia en què el programa deixi de tenir vigència; per això, els vals no consumits caducaran en acabar aquell mateix dia i ja no seran vàlids.
5. Funcionament i fases del programa
1. Una plataforma tecnològica ad hoc permetrà la gestió de la demanda i de l'oferta. Servirà per visualitzar els establiments adherits i la seva localització; per sol·licitar gratuïtament els vals de consum; per rehabilitats els que caduquin, i, una vegada es consumeixin, per validar-los per part dels establiments.
2. El programa s'articula de la forma que segueix:
Fase I. Adhesió dels establiments o negocis
Els establiments o negocis interessats poden adherir-se a la iniciativa regulada per aquestes bases en el termini de quinze dies comptadors des de l'endemà d'haver-se publicat la convocatòria en el BOIB.
Els requisits i la forma d'adhesió dels establiments o negocis es detallen en el punt vuitè d'aquestes bases.
Fase II. Sol·licitud i consum dels vals
A partir del desè dia des de l'endemà d'haver-se publicat la convocatòria referida a aquestes bases, fins al dia en què el programa deixi de tenir vigència, les persones majors de 16 anys interessades poden sol·licitar els vals de consum, que el CIM concedirà, accedint a la plataforma i registrant-se amb nom, llinatges i DNI o NIE.
Tanmateix, en virtut dels articles 12 i 14 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, el personal d'atenció ciutadana del CIM assistirà les persones majors de 16 anys interessades que sol·licitin atenció presencial i concertin cita al 971 35 60 50.
Els vals de consum consisteixen en un document original electrònic, que també es pot obtenir en suport físic mitjançant la impressió sobre paper, en el qual, a banda de les dades necessàries per identificar la persona titular, consta d'un codi alfanumèric únic i el seu equivalent en forma de matriu de lectura ràpida o QR (Quick Response).
Els vals poden ser utilitzats en els establiments adherits des del moment de la seva sol·licitud i concessió i fins la data en què el programa deixi de tenir vigència. No obstant, si no se'n fa ús en el termini de 20 dies, caducaran i passaran automàticament a la borsa de disponibles.
Fase III. Bescanvi dels vals consumits
Una vegada iniciat el termini de sol·licitud i de concessió i consum dels vals, fins al dia assenyalat en què el programa deixi de tenir vigència, el CIM tramitarà l'abonament dels vals degudament validats als establiments corresponents.
Els requisits i la forma de bescanviar-los es detallen en el punt dotzè d'aquestes bases.
6. Naturalesa de l'ajut i compatibilitat amb d'altres
1. Les subvencions per import màxim de 200 € que es regeixen per aquestes bases són de caràcter voluntari i eventual i, en qualsevol moment, es poden anul·lar per les causes previstes en la llei o en aquestes bases; tanmateix, són compatibles amb altres ajudes, subvencions, ingressos o recursos per realitzar la mateixa escomesa que es puguin rebre d'altres administracions o entitats.
2. Per bé que les subvencions hauran estat atorgades a la ciutadania, en endossar les factures a favor dels establiments adherits mitjançant el consum, el pagament d'aquestes es farà als darrers.
7. Requisits i obligacions de les persones beneficiàries
1. Poden beneficiar-se d'aquests ajuts, mitjançant la sol·licitud de vals, les persones físiques majors de 16 anys amb DNI o NIE (per al còmput dels 16 anys s'inclou el mateix dia de l'aniversari, d'acord amb l'article 240 del Codi Civil).
2. A efectes fiscals, seran informades que l'import de la subvenció és un increment patrimonial que tributa en l'impost sobre la renda de les persones físiques (IRPF).
3. Prèviament a la sol·licitud i concessió, les persones interessades han de declarar, sota responsabilitat, trobar-se lliures d'obligacions econòmiques amb el CIM i no incórrer en algunes de les circumstàncies establertes en l'apartat 2 de l'article 13 de l'LGS.
4. Amb la concessió dels vals sol·licitats, els beneficiaris accepten tàcitament la subvenció i s'obliguen a:
a) Utilitzar els vals en els establiments i negocis adherits.
b) Presentar els vals, impresos o en codi QR, i exigir-ne la validació per part de l'establiment adherit on es consumeixin.
c) Fer-ne un ús exclusivament personal i no transferible.
d) No utilitzar-los en els establiments que ells mateixos explotin.
8. Condicions per a l'adhesió d'establiments i negocis
1. Es poden adherir al programa tots els establiment i negocis que compleixin els requisits següents:
a) Establiment ubicat a Menorca, obert al públic i amb connexió a Internet.
b) Les activitats, referides als epígrafs de l'impost d'activitats econòmiques (IAE), han de coincidir, únicament i exclusivament, amb les agrupacions següents:
641.- Comerç al detall de fruites, verdures, hortalisses i tubercles.
642.- Comerç al detall de carns i despulles; derivats carnis elaborats; ous, ocells, animals de granja i caça; i productes derivats d'aquests.
643.- Comerç al detall de peix, productes de l'aqüicultura i caragols.
644.- Comerç al detall de pa, pastisseria, confiteria i similars i de llet i productes lactis.
647.- Comerç al detall de productes alimentaris i begudes en general.
651.- Comerç al detall de productes textils, confecció, calçat, pells i articles de cuiro.
652.1.- Comerç al detall de medicaments, productes sanitaris i d'higiene personal.
653.2.- Comerç al detall d'aparells elèctrics, electrònics, electrodomèstics i d'altres elements d'ús a la llar.
659.3.- Comerç al detall d'aparells i instruments mèdics, ortopèdics, òptics i fotogràfics.
659.4.- Comerç al detall de llibres, diaris, articles de papereria i escriptori, de dibuix i belles arts.
83.- Professionals de la sanitat: només estomatòlegs, odontòlegs, fisioterapeutes i podòlegs.
943.- Consultes i clíniques d'estomatologia i odontologia.
2. Els establiments i negocis adherits s'obliguen a:
a) Formalitzar la sol·licitud d'adhesió a la convocatòria d'acord amb el tràmit específic en la seu electrònica de la forma que segueix:
—Emplenar la declaració responsable (annex) indicant: dades de la persona, física o jurídica, titular de l'explotació; dades del representant (si escau); informació de l'establiment; inscripció turística (si escau); declaració de compte bancari i d'acompliment dels requisits i d'acceptació d'aquestes bases.
—Adjuntar la documentació següent: imatge de l'establiment; certificat de situació en el cens d'activitats econòmiques de l'AEAT (en cas de no autoritzar el CIM a consultar-ho); model de representació apud acta electrònic (si la persona física o jurídica efectués la sol·licitud a través d'un representant).
b) Acceptar, com a mitjà de pagament de les vendes, els vals per al seu valor, que poden representar fins al 100 % del cost de la compra.
c) Comprovar la identitat i l'edat de la persona titular dels vals (DNI o NIE) i introduir, immediatament a la venda i a través de les aplicacions disponibles de validació, el codi segur de verificació de cada val, l'import de l'operació de venda/consum i el tiquet o la factura. Aquesta operació permet la declaració de la venda subvencionada, verifica l'autenticitat dels vals i genera el dret de rescabalament; al mateix temps, impossibilita que el val o una còpia del mateix puguin ser utilitzats de nou.
d) No acceptar qualsevol val que no pugui ser validable o correctament validat.
e) Conservar en bon estat els vals impresos i els comprovants de totes les vendes (tiquets o factures) per a possibles comprovacions.
3. Per adherir-se a la present iniciativa i configurar l'oferta d'establiments, aquests disposen d'un termini de quinze dies comptadors des de l'endemà d'haver-se publicat les presents bases al BOIB.
Si la sol·licitud o la documentació són incorrectes o incompletes, o no es fa servir el tràmit específic, el CIM els requerirà la rectificació, el complement necessaris o l'ús del tràmit a l'efecte. Si en el termini de deu dies hàbils, comptats des de l'endemà d'haver notificat el requeriment d'esmena de la sol·licitud, la persona interessada no fa la rectificació reclamada o no presenta la documentació requerida, de conformitat amb l'article 68 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, s'entendrà que ha desistit de la seva petició.
4. Finalitzat el termini d'adhesió i les actuacions de comprovació pertinents, el conseller del Departament d'Economia i Territori acordarà, mitjançant una resolució motivada, la relació d'establiments, adherits i no.
5. Els establiments adherits poden deixar de ser-ho en qualsevol moment; per fer-ho, han d'adreçar una instància al CIM en la qual comuniquin aquesta decisió.
9. Criteris que es tindran en compte per a la concessió dels ajuts i determinació de l'import de la subvenció
1. Aquests ajuts es concedeixen per ordre d'entrada de les sol·licituds de vals a la plataforma, amb una quantia total màxima individual de fins a 200 € i fins que el crèdit posat a disposició s'exhaureixi.
2. Adquirit el val, si no se'n fa ús en el termini de 20 dies, un cop esgotadt aquest període d'espera, caducarà i passarà automàticament a la borsa de disponibles.
3. Com que la selecció de persones beneficiàries no segueix un procediment de concurs, no calen comissions avaluadores (article 19 pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions de la comunitat autònoma de les Illes Balears).
10. Despeses subvencionables
El caràcter consumista i la naturalesa finalista del mateix val condicionen que la subvenció atorgada es destini a la compra de béns i serveis a qualsevol dels comerços i establiments ubicats a Menorca prèviament adherits a aquesta iniciativa.
11. Procediment i òrgans competents per a la concessió dels ajuts
1. L'inici de l'expedient s'efectuarà per mitjà de l'aprovació d'aquestes bases; el text, l'annex i la resta de documentació que es requereixi s'ha de comunicar a la Base de Dades Nacional de Subvencions (BNDS) i se n'ha de publicar l'extracte en el BOIB, en compliment de l'article 20.8 de l'LGS.
2. Aquests ajuts es concedeixen per ordre d'entrada de la sol·licitud de vals a la plataforma, amb una quantia total màxima individual de fins a 200 € i fins que el crèdit posat a disposició s'exhaureixi. La fase de sol·licitud i concessió de vals, que coincideix amb la del seu consum, comença el desè dia des que s'hagin publicat aquestes bases en el BOIB, i es manté fins a la data en què el programa deixi de tenir vigència.
3. Adquirit el val, si no se'n fa ús en el termini de 20 dies, un cop esgotada aquesta espera, caducarà i passarà automàticament a la borsa de disponibles.
4. Si abans que acabi el termini de sol·licitud de vals s'esgota el crèdit destinat, se suspendrà la concessió per resolució publicada en el BOIB.
5. La subvenció només es farà efectiva per al beneficiari quan es consumeixi el val a l'establiment; així, finalitzat el programa, es reportarà a la BDNS la relació de les persones beneficiàries amb els respectius imports subvencionats.
6. L'impacte econòmic desitjat transcendirà un cop el comerç sigui rescabalat; en aquest sentit, segons el punt 7 in fine de la base 16 a d'execució del pressupost del CIM per a l'exercici 2023, és suficient el tràmit del document comptable corresponent.
12. Bescanvi dels vals pels establiments i negocis adherits
1. Una vegada iniciat el termini de sol·licitud, concessió i coonsum de vals, fins a la data en què el programa deixi de tenir vigència, el CIM, a final de cada mes, extraurà de la plataforma la remesa dels vals degudament validats pels establiments a l'efecte de tramitar els abonaments corresponents.
2. A cada remesa mensual correspondrà una relació de pagaments que es faran efectius, en el termini màxim d'un mes, mitjançant transferències segons les dades bancàries facilitades prèviament pels establiments adherits i les disponibilitats de tresoreria del CIM.
3. No s'abonaran els vals que no hagin estat degudament validats i, més enllà de la data en què el programa deixi de tenir vigència, no es podran validar perquè hauran caducat. Excepcionalment i únicament per entrebancs de caire tecnològic, degudament justificats i que hagin impossibilitat la validació de vals, es podrà ampliar aquest termini tantes hores com hagi durat la incidència.
4. Qualsevol val que no pugui ser validable o correctament validat no ha de ser acceptat.
5. Els establiments hauran de conservar en bon estat els vals impresos i els comprovants de totes les vendes (tiquets o factures) per a possibles comprovacions.
13. Tractament de dades de caràcter personal
1. En l'exercici de les competències atribuïdes al CIM i de conformitat amb el que preveu la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de protecció de dades personals i garantia dels drets digitals, l'únic destinatari de la informació aportada voluntàriament i responsable del tractament de les dades de les persones interessades és:
Consell Insular de Menorca. Direcció insular d'Economia
Pl. Biosfera, 5
07703 Maó
Tel. 971 356050
Delegat de protecció de dades: protecciodades@cime.es
2. La finalitat del tractament de les dades és gestionar el programa subvencionador de vals de consum per estimular les vendes del sector comercial detallista de Menorca.
3. Les dades que es tracten emanen de la informació facilitada per les persones interessades, i és de tipus: identificativa, comercial, bancària, fiscal i de contacte.
4. El temps d'ús de les dades és el termini de vigència d'aquest expedient de subvencions, i es conservaran segons la política de gestió documental o per motiu estadístic, sempre de forma descriptiva i agregada.
5. El CIM té legitimació per al tractament de les dades en l'exercici d'una missió d'interès públic i per consentiment exprés de les persones interessades. Les dades no se cedeixen a tercer aliens al CIM, llevat que hagin siguin sol·licitades per les Forces i Cossos de Seguretat i organismes judicials o hagin de ser comunicades a altres entitats públiques per imperatiu legal.
6. Es poden exercir els drets d'accés, rectificació, supressió, oposició, limitació del tractament i portabilitat davant el CIM (pl. de la Biosfera, 5 - 07703 Maó) o a través de la Seu electrònica (seulectronica.cime.es).
7. Si l'exercici dels drets esmentats no són degudament atesos, es pot presentar una reclamació davant el delegat de protecció de dades del CIM (protecciodedades@cime.es) i davant l'Agència Espanyola de Protecció de Dades (C/ Jorge Juan, 6 - 28001 Madrid - Seu electrònica: sedeagpd.gob.es).
14. Infraccions i sancions
1. El règim d'infraccions i sancions administratives aplicables depèn de l'establert en el títol IV de l'LGS i en el títol V del TRLS.
2. De conformitat amb l'establert en l'art. 69 de la Llei 4/2022, de 28 de juny, de consells insulars, els òrgans legitimats per imposar les sancions en cas d'infringir aquestes bases o la normativa aplicable en matèria de subvencions són: el conseller executiu competent en la matèria, si són lleus o greus, i el Consell Executiu en el cas de les de caràcter molt greu.
15. Altres disposicions
1. Recursos administratius: Els acords del Consell Executiu pels quals s'aproven les bases i les convocatòries, que no exhaureixen la via administrativa, són susceptibles d'interposar-hi recurs d'alçada davant del Ple del Consell Insular de Menorca.
2. Normativa general aplicable: En tot allò no previst expressament en aquestes bases, regeixen les disposicions aplicables al CIM en matèria de subvencions, especialment les contingudes en:
—Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.
—Reglament de la Llei general de subvencions (Reial decret 887/2006, de 21 de juliol).
—Decret legislatiu 2/2005, de 28 de novembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions de la comunitat autònoma de les Illes Balears.
—Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
—Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de protecció de dades personals i garantia dels drets digitals.
Contra aquest acord – que no exhaureix la via administrativa – es pot interposar un recurs d'alçada davant el Ple en el termini d'un mes comptador des de l'endemà que s'hagi publicat, d'acord amb l'article 122 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
L'esmentat recurs s'entendrà desestimat, si no es notifica la resolució corresponent, quan hagin transcorregut tres mesos des de la seva interposició. Contra la desestimació del recurs d'alçada per silenci administratiu podreu interposar recurs contenciós administratiu davant el Jutjat Contenciós Administratiu de Palma.
Maó, 14 de març de 2023
Per delegació de la presidenta, el secretari del Consell Executiu Octavi Pons Castejón (Decret 427/2019, d'11 de juliol) (BOIB núm. 97 de 16-7-2019)