Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA DE PRESIDÈNCIA, FUNCIÓ PÚBLICA I IGUALTAT

Núm. 181181
Resolució de la consellera de Presidència, Funció Pública i Igualtat a proposta del director general de Relacions Institucionals i Cooperació Local, per la qual es qualifica positivament la modificació parcial dels Estatuts del Col·legi Oficial d'Administradors de Finques de les Illes Balears i se n’ordena la inscripció en el full registral corresponent del Registre de Col·legis Professionals de les Illes Balears

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

El director general de Relacions Institucionals i Cooperació Local ha formulat la proposta de resolució següent:

Fets

1. El 14 de desembre de 2022, el Col·legi Oficial d'Administradors de Finques de les Illes Balears va presentar en el Registre de la Conselleria de Presidència, Cultura i Igualtat una sol·licitud de qualificació de la modificació dels articles 19 i 63 dels seus estatuts, aprovada per l'Assemblea General reunida el 26 de maig de 2022, d'acord amb el certificat del secretari del Col·legi Professional de 16 d'agost de 2022.

2. Prèviament, el 23 de setembre de 2022, el Consejo General de Colegios de Administradores de Fincas de España va aprovar la modificació dels articles 19 i 63 dels Estatuts del Col·legi Oficial d'Administradors de Finques de les Illes Balears, d'acord amb l'article 6.4 de la Llei 2/1974, de 13 de febrer, sobre Col·legis Professionals i d'acord amb el certificat del secretari del Consejo, de 25 de setembre de 2022.

3. El 9 de gener de 2023 el Servei Jurídic de la Conselleria de Presidència, Cultura i Igualtat va emetre, d'acord amb l'article 16 del Reglament de col·legis professionals de les Illes Balears, aprovat pel Decret 32/2000, de 3 de març, un informe favorable a la modificació dels articles 19 i 63 dels Estatuts de l'entitat.

4. El 17 de gener de 2023 la Conselleria de Mobilitat i Habitatge va emetre, d'acord amb l'article 16 del Reglament de col·legis professionals de les Illes Balears, aprovat pel Decret 32/2000, de 3 de març, un informe favorable a la modificació dels articles 19 i 63 dels Estatuts de l'entitat.

Fonaments de dret

1. L'article 36 de la Constitució espanyola disposa que la llei ha de regular les peculiaritats pròpies del règim jurídic dels col·legis professionals i l'exercici de les professions titulades. L'estructura interna i el funcionament dels col·legis han de ser democràtics.

2. D'acord amb el que disposa l'article 31.9 de l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears, en la redacció de la Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer, corresponen a la Comunitat Autònoma les competències de desplegament legislatiu i d'execució en matèria de corporacions de dret públic representatives d'interessos econòmics i professionals, les quals ha d'exercir en el marc de la legislació bàsica de l'Estat i en els termes que s'hi estableixin.

3. L'article 21.1 a de la Llei 10/1998 estableix que els col·legis professionals han de comunicar a la conselleria competent en aquesta matèria el text oficial dels estatuts i les modificacions que s'hi facin, en els termes que es determinin reglamentàriament.

4. L'article 16.4 del Reglament de col·legis professionals de les Illes Balears, aprovat pel Decret 32/2000, de 3 de març, estableix la competència per dictar la resolució sobre la qualificació dels estatuts col·legials, que recau en el conseller competent en matèria de col·legis professionals.

5. El Decret 11/2021, de 15 de febrer, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, atribueix a la Conselleria de Presidència, Funció Pública i Igualtat a través de la Direcció General de Relacions Institucionals i Cooperació local, la competència en matèria de corporacions de dret públic.

Proposta de resolució

Propòs a la consellera de Presidència, Funció Pública i Igualtat que dicti una resolució en els termes següents:

1. Qualificar positivament la modificació dels articles 19 i 63 dels Estatuts del Col·legi Oficial d'Administradors de Finques de les Illes Balears, el text dels quals s'annexa a aquesta Resolució.

2. Ordenar la inscripció d'aquesta modificació del text dels Estatuts en el full registral corresponent del Registre de Col·legis Professionals de les Illes Balears.

3. Ordenar la publicació d'aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

4. Notificar aquesta Resolució a la corporació sol·licitant.

Per tot això, dict la següent

Resolució

Manifestar la conformitat amb la proposta de resolució i dictar-ne resolució en els mateixos termes.

Interposició de recursos

Contra aquesta Resolució, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant la consellera de Presidència, Funció Pública i Igualtat en el termini d'un mes comptador des de l'endemà d'haver-ne rebut la notificació, d'acord amb l'article 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors des de l'endemà d'haver rebut la notificació de la Resolució, d'acord amb l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.

 

(Signat electrònicament: 23 de febrer de 2023)

La consellera de Presidència, Funció Pública i Igualtat Mercedes Garrido Rodríguez

(Signat electrònicament: 15 de febrer de 2023)

El director general proposant Francesc Miralles Mascaró

 

ANNEX

Article 19. Servei d'atenció als col·legiats i als consumidors o usuaris.

1. El Col·legi haurà d'atendre les queixes o les reclamacions presentades pels col·legiats.

2. Així mateix, el Col·legi disposarà d'un servei d'atenció als consumidors o usuaris, que necessàriament tramitarà i resoldrà totes les queixes i reclamacions referides a l'activitat col·legial o professional dels col·legiats que presentin qualsevol consumidor o usuari que contracti els serveis professionals, així com per associacions i organitzacions de consumidors i usuaris en la representació o en defensa dels seus interessos.

3. El Col·legi a través d'aquest servei d'atenció als consumidors o usuaris resoldrà sobre la queixa o reclamació segons escaigui: bé informant sobre el sistema extrajudicial de resolució de conflictes, bé remetent l'expedient als òrgans col·legials competents per instruir els oportuns expedients informatius o disciplinaris, bé arxivant o bé adoptant qualsevol altra decisió conforme a dret.

Presentada una denúncia, quan es consideri que manca manifestament de contingut deontològic, o resulta inversemblant, se'n podrà decretar l'arxiu sense cap altre tràmit notificant-ho al denunciant i al col·legiat perquè en prengui coneixement.

També es pot decretar el seu arxiu motivat quan la denúncia refereixi a conflictes originats per interpretacions o extrems jurídics controvertits.

Podrà igualment, amb caràcter previ i pel termini de 10 dies, requerir-se al denunciant perquè ratifiqui la seva denúncia davant del col·legi i, si escau, completi, aclareixi o aporti la documentació o antecedents que siguin necessaris per determinar l'admissió a tràmit de la denúncia. El requeriment ha de contenir l'advertiment que, expirat el termini concedit sense haver-se atès, es pot decretar l'arxiu de la denúncia.

Contra les resolucions i acords del servei d'atenció als col·legiats i als consumidors, cap recurs d'alçada davant la Junta de Govern del Col·legi.

Article 63.

A) La Comissió Disciplinària estarà composta per un membre elegit entre els que formin la Junta de Govern que farà les funcions de president i dos col·legiats de reconegut prestigi i honorabilitat, nomenats per la Junta de Govern.

La Comissió estarà assistida, quan sigui necessari, per l'Assessoria Jurídica del Col·legi.

B) Correspon a la Comissió Disciplinària la designació, entre els membres d'un sol instructor per cada expedient, que tindrà autonomia pròpia, o podrà tramitar-se l'expedient de forma col·legiada per tots els membres de la Comissió Disciplinària.

Actuarà de secretari de l'expedient disciplinari, sense veu ni vot, el Gerent del Col·legi.

C) El procediment podrà iniciar-se obrint-se un període d'informació prèvia, per conèixer les circumstàncies del cas concret i la conveniència o no de procedir a l'obertura de l'expedient disciplinari.

Serà competent per obrir la informació prèvia, el president de la Comissió Disciplinària amb l'assessorament, si escau, de l'Assessoria Jurídica del Col·legi.

Presentada una denúncia, quan es consideri que manca manifestament de contingut deontològic, o resulta inversemblant, se'n podrà decretar l'arxiu sense cap més tràmit, notificant-ho al denunciant i al col·legiat perquè en prengui coneixement.

Finalitzades les actuacions de tal informació i en tot cas en el termini màxim de 3 mesos des de la resolució que va acordar obrir-la, la Comissió Disciplinària dictarà resolució, per la qual decidirà l'obertura de l'expedient disciplinari o bé l'arxiu de les actuacions.