Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

CONSELL INSULAR DE MENORCA

Núm. 143094
Acord del Ple del Consell Insular de Menorca de 20 de febrer de 2023, relatiu a l’aprovació de les bases de la convocatòria del Pla Insular de Cooperació per a l’any 2023 (Exp. 4801-2023-000001)

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

 Atès que el Consell Insular de Menorca ha acordat convocar uns ajuts per col·laborar amb els ajuntaments en la millora de l'oferta de serveis, instal·lacions i equipaments municipals existents a Menorca, l'adquisició de vehicles elèctrics per als serveis municipals, la millora de zones turístiques, Agenda Urbana i actuacions municipals al cicle integral de l'aigua;

Atès el dictamen favorable de la Comissió de Presidents de Corporacions Locals de Menorca, en la sessió ordinària de dia 2 de febrer de 2023, a l'esborrany de bases i convocatòria;

Atès l'informe favorable del Departament de Cooperació Local;

Propòs al Ple l'adopció del següent acord:

Primer. Aprovar les bases que han de regir la concessió d'ajuts del Pla Insular de Cooperació per a la redacció de projectes, direcció i/o execució d'obres i/o adquisició d'equipaments municipals, l'adquisició de vehicles elèctrics per als serveis municipals, la millora de zones turístiques, Agenda Urbana i actuacions municipals al cicle integral de l'aigua, per part del Consell Insular de Menorca per a l'any 2023.

Segon. Aprovar, simultàniament, la convocatòria corresponent, que es regirà per les bases a què s'ha fet referència al punt anterior, d'acord amb les següents condicions:

a) Import global màxim de l'ajut i crèdit pressupostari: L'import màxim que el Consell Insular de Menorca destinarà als ajuts que són objecte d'aquesta convocatòria és de 9.125.000 euros, dels quals 1.750.000 euros seran destinats a obres i serveis de competència municipal, 1.250.000 euros es destinaran a obres de millora de zones turístiques, 1.125.000 euros seran destinats, de forma específica, a una línia d'accions del Pla d'Acció de l'Agenda Urbana de Menorca i 5.000.000 d'euros destinats específicament a actuacions municipals de millora del cicle integral de l'aigua, finançats íntegrament pel Consell Insular amb la següent distribució:

- 39,73 % a càrrec del pressupost de l'any 2023 amb la següent distribució:

  • General: 250.000 € amb càrrec a la partida 8-92201-76252000
  • Turístic: 250.000 € amb càrrec a la partida 8-92201-76252000
  • Agenda Urbana: 1.125.000 € amb càrrec a la partida 8-92201-7625204
  • Cicle integral de l'aigua: 2.000.000 € amb càrrec a la partida 6-17202-7620001

- 60,27 % a càrrec del pressupost de l'any 2024 amb la següent distribució:

  • General: 1.500.000 € amb càrrec a la partida 8-92201-76252000
  • Turístic: 1.000.000 € amb càrrec a la partida 8-92201-76252000
  • Cicle integral de l'aigua: 3.000.000 € amb càrrec a la partida 6-17202-7620001

b) Termini de presentació de sol·licituds: 45 dies naturals, comptadors de l'endemà de la publicació de la convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears (BOIB).

c) Lloc de presentació de sol·licituds: seu electrònica del Consell Insular de Menorca www.cime.es

d) Els criteris de repartiment dels ajuts que s'utilitzen, i que han de regir la convocatòria, són els establerts a la base setena.

e) La instrucció correspondrà a la directora insular de de Cooperació Local, que ha de realitzar d'ofici totes les actuacions necessàries per a la determinació, el coneixement i la comprovació de les dades, en virtut de les quals s'ha de resoldre la resolució de la concessió dels ajuts. Totes les sol·licituds presentades dins el termini establert en la convocatòria seran analitzades per una comissió tècnica avaluadora, que serà designada mitjançant resolució de la consellera d'Ocupació, Habitatge, Cooperació Local i Agenda Urbana, que emetrà informe sobre les sol·licituds.

Tercer. Assenyalar que l'aportació insular futura al PIC 2023 es considera una situació excepcional a fi que l'aplicació pressupostària de la despesa corresponent concordi amb la seva efectiva realització, situació que –malgrat que impliqui excedir els percentatges de despesa futura prevists en la normativa aplicable– permet una millor organització de l'activitat financera d'aquesta corporació, en referència especial a les inversions a realitzar en col·laboració amb els ajuntaments de l'illa.

 

Maó, 23 de febrer de 2023

Per delegació de la presidenta, La secretària Rosa Salord Olèo (Decret 427/2019, d'11 de juliol) (BOIB núm. 97 de 16-7-2019)

 

ANNEX Bases que regeixen la convocatòria del Pla Insular de Cooperació del Consell Insular de Menorca per a la redacció de projectes, direcció i execució d'obres, l'adquisició d'equipaments municipals, l'adquisició de vehicles elèctrics per als serveis municipals, la millora de zones turístiques, agenda urbana i actuacions municipals relatives al cicle integral de l'aigua, per a l'any 2023

1. Objecte i finalitat dels ajuts

L'objecte dels ajuts és col·laborar amb els ajuntaments de Menorca en la prestació dels serveis obligatoris de competència municipal i desenvolupament de les tasques pròpies dels ens locals, mitjançant el finançament de la redacció de projectes, l'execució d'obres i l'adquisició d'equipaments necessaris per als municipis, tot d'acord amb el que preveu l'article 36.2 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases del règim local (LRBRL), i l'article 205 de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears.

En aquesta convocatòria també s'inclouen l'adquisició de vehicles elèctrics per als serveis municipals i obres i actuacions de millora de les zones turístiques i actuacions municipals específiques relatives a la millora del cicle integral de l'aigua i l'Agenda Urbana.

2. Finançament i import màxim

L'import màxim que el Consell Insular de Menorca destinarà als ajuts que són objecte d'aquesta convocatòria és de 9.125.000 d'euros, dels quals

  • 1.750.000 euros seran destinats a una línia d'obres, serveis i equipaments de competència municipal de caràcter general i adquisició de vehicles elèctrics per als serveis municipals, finançats íntegrament pel Consell Insular, 250.000 euros amb càrrec a la partida 8-92201-76252000 del pressupost per a l'any 2023 i 1.500.000 euros amb càrrec a la partida 8-92201-76252000 del pressupost per a l'any 2024.
  • 1.250.000 d'euros seran destinats, de forma específica, a una línia d'obres, serveis, equipaments i actuacions de millora de zones turístiques, finançats íntegrament pel Consell Insular, 250.000 euros amb càrrec a la partida 8-92201-7625200 del pressupost per a l'any 2023 i 1.000.000 euros amb càrrec a la partida 8-92201-7625200 del pressupost per a l'any 2024.
  • 1.125.000 d'euros seran destinats, de forma específica, a una línia d'accions del Pla d'Acció de l'Agenda Urbana de Menorca, finançats íntegrament pel Consell Insular amb càrrec a la partida 8-92201-7625204 del pressupost per a l'any 2023.
  • 2.000.000 d'euros destinats específicament a actuacions municipals de millora del cicle integral de l'aigua amb càrrec a la partida 6-17202-7620001 del pressupost per a l'any 2023, i 3.000.000 d'euros del pressupost per a l'any 2024.

Les partides destinades a millora de zones turístiques, actuacions municipals de millora del cicle integral de l'aigua i Agenda Urbana no es podran destinar a la línia de caràcter general. En canvi, la partida de la línia de caràcter general sí que es podrà destinar a finançar projectes de millora de zones turístiques, actuacions municipals de millora del cicle integral de l'aigua i projectes d'Agenda Urbana.

3. Activitats subvencionades. requisits i condicions

Es consideren subvencionables la redacció i direcció d'obres de projectes, l'execució d'obres d'inversió pública i l'adquisició d'equipaments destinats a les competències i serveis obligatoris prevists als articles 25 i 26 de Llei 7/1985, de 2 d'abril, de règim local, i l'adquisició de vehicles elèctrics per als serveis municipals, la millora de zones turístiques, les actuacions en consonància amb el Pla d'acció de l'Agenda Urbana de Menorca i les actuacions municipals específiques relatives a la millora del cicle integral de l'aigua per a l'any 2023.

 

Activitats subvencionables de l'Agenda Urbana de Menorca (AUE)

Menorca va ser declarada illa pilot de l'Agenda Urbana Espanyola pel Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana, durant l'estiu del 2020, gràcies al treball que ha duit a terme en els darrers quatre anys per implementar la seva pròpia agenda urbana i a la participació dins del grup impulsor d'agendes urbanes a l'àmbit nacional, liderat per la Federació Espanyola de Municipis i Províncies (FEMP) i pel mateix ministeri.

Com a illa pilot, l'Agenda Urbana Espanyola (AUE) es converteix en el full de ruta que marca unes línies estratègiques clares per treballar i fer dels pobles i ciutats espais de convivència amables, acollidors, saludables i conscienciats. Per això, l'espai urbà ha de ser font de creació d'ocupació verda, riquesa cultural, innovació digital, integració social, creació de coneixement, mobilitat sostenible, espais de col·laboració i emprenedoria i habitatge assequible. L'adaptació de l'estratègia de l'AUE al context de l'illa de Menorca és el fil conductor de les iniciatives i projectes agrupats en els set eixos estratègics. Agenda Urbana - Consell Insular de Menorca

A 2.1 Implementació de mesures de reforma integral i regeneració social als municipis de l'illa. Agenda Urbana - Consell Insular de Menorca pàgina 80 Pla d'Acció de l'Agenda Urbana de Menorca.

Qualsevol acció vinculada amb aquesta línia d'actuació es pot afegir.

A 2.2 Disseny d'un espai públic inclusiu, accessible i saludable, implementació de projectes de millora de l'espai públic Agenda Urbana - Consell Insular de Menorca pàgina 83 Pla d'Acció de l'Agenda Urbana de Menorca.

Mitjançant l'acció es pretén elaborar i aprovar un programa municipal per dur a terme la transformació urbanística de diferents sectors de la ciutat.

- Garantir la complexitat funcional i diversitat d'usos.

- Millorar la qualitat i l'accessibilitat universal dels espais públics.

Qualsevol acció vinculada amb aquesta línia d'actuació es pot afegir.

A 2.3 Incorporació d'arbratge en obres públiques Agenda Urbana - Consell Insular de Menorca pàgina 86 Pla d'Acció de l'Agenda Urbana de Menorca.

A 4.1 Sistemes urbans de captació i aprofitament de l'aigua de pluja: recuperació d'aljubs tradicionals públics, construcció de nous aljubs i dipòsits d'aigua pluvial. Agenda Urbana - Consell Insular de Menorca pàgina 91 Pla d'Acció de l'Agenda Urbana de Menorca.

A 4.2 Xarxa de fonts públiques amb tractament per a aigua potable Agenda Urbana - Consell Insular de Menorca pàgina 93 Pla d'Acció de l'Agenda Urbana de Menorca.

A 4.3 Millorar la xarxa de distribució d'aigua per evitar fuites. Agenda Urbana - Consell Insular de Menorca pàgina 99 Pla d'Acció de l'Agenda Urbana de Menorca.

A 4.4 Infraestructures per a l'aprofitament de les aigües urbanes depurades. Agenda Urbana - Consell Insular de Menorca pàgina 101 Pla d'Acció de l'Agenda Urbana de Menorca.

A 4.5 Estudi per a la reubicació de captacions d'aigua per a ús urbà i creació de xarxes en alta. Agenda Urbana - Consell Insular de Menorca pàgina 106 Pla d'Acció de l'Agenda Urbana de Menorca.

A 4.6 Inventari de sostres de fibrociment i mesures per retirar-los. Agenda Urbana - Consell Insular de Menorca pàgina 108 Pla d'Acció de l'Agenda Urbana de Menorca.

A 4.7 3R Menorca, comunitat d'aprenentatge orientada a la pràctica en economia circular. Agenda Urbana - Consell Insular de Menorca pàgina 110 Pla d'Acció de l'Agenda Urbana de Menorca.

A 5.1 Completar i millorar la xarxa de carrils bici de Menorca, incloent-hi canalització de fibra de banda ampla. Agenda Urbana - Consell Insular de Menorca pàgina 112 Pla d'Acció de l'Agenda Urbana de Menorca.

A 5.2 Elaboració de la xarxa-mapa de camins rurals per a la mobilitat sostenible entre poblacions, Agenda Urbana - Consell Insular de Menorca pàgina 117 Pla d'Acció de la Agenda Urbana de Menorca.

A 6.1 Programa de xarxa d'habitatges d'estada temporal, Agenda Urbana - Consell Insular de Menorca pàgina 123 Pla d'Acció de la Agenda Urbana de Menorca.

A 6.2 Millora en l'accessibilitat i senyalística de la Xarxa de Rutes Saludables. Agenda Urbana - Consell Insular de Menorca pàgina 125 Pla d'Acció de la Agenda Urbana de Menorca.

A 7.1 Comunitat d'aprenentatge orientada a la pràctica: agroecologia urbana comunitària. Agenda Urbana - Consell Insular de Menorca pàgina 130 Pla d'Acció de la Agenda Urbana de Menorca.

Activitats millores cicle integral de l'aigua

Contribució de les actuacions proposades en el compliment de la normativa o altres instruments relatius al cicle integral de l'aigua:

- Pla Hidrològic de les Illes Balears (PHIB 2015)

- Plans de gestió sostenible de l'aigua.

- Pla d'Acció de la Reserva de Biosfera de Menorca

4. Règim de compatibilitat amb altres ajuts

Els ajuts que s'atorguin de conformitat amb aquestes bases són compatibles amb la concessió d'altres ajuts.

5. Beneficiaris

Poden ser-ne beneficiaris tots els ajuntaments de Menorca que sol·licitin l'ajut dintre del termini establert en la convocatòria i compleixin els requisits establerts en aquestes bases.

6. Presentació de les sol·licituds. forma i terminis

1. Les sol·licituds i tota la documentació descrita en el punt 6.2 s'han de presentar, dins el termini establert en la convocatòria (45 dies naturals), comptadors a partir de l'endemà d'haver-se'n publicat la convocatòria en el BOIB), d'acord amb les indicacions següents:

- De forma electrònica en el registre electrònic del Consell Insular de Menorca (www.cime.es) o en qualsevol altre registre electrònic de conformitat amb el que estableix l'art. 16.4 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

Si algun dels subjectes obligats als quals fa referència l'article 14, apartats 2 i 3, de la Llei 39/2015, presenta la sol·licitud presencialment, se'l requerirà per tal que l'esmeni mitjançant la presentació electrònica. A aquests efectes, i d'acord amb el que estableix l'article 68.4 de la mateixa llei, es considerarà com a data de presentació de la sol·licitud aquella en què hagi tingut lloc l'esmena.

Si la sol·licitud o la documentació fossin incorrectes o incompletes, se'n requerirà la rectificació o el complement necessaris. Si en el termini de deu dies hàbils, comptats a partir de l'endemà d'haver rebut el requeriment d'esmena de la sol·licitud, la persona interessada no fa la rectificació reclamada o no presenta la documentació requerida, es considerarà que ha desistit de la seva petició, mitjançant una resolució prèvia que s'ha de dictar en els termes que preveu l'article 21 de la Llei 39/2015.

Les sol·licituds s'han de formalitzar mitjançant el model normalitzat que s'adjunta com a annex I d'aquestes bases.

2. A la sol·licitud, s'ha d'adjuntar la documentació general següent :

a) Acord de sol·licitud adoptat per l'òrgan competent de l'ajuntament.

b) En el cas que se sol·licitin diversos projectes, obres, equipaments o vehicles una relació prioritzada de tots ells.

A més, per a tots els projectes:

c) Projecte o memòria valorada, subscrita per un tècnic competent, de l'actuació que es vol realitzar i en què es justifiqui la sol·licitud de l'ajut, amb el contingut mínim establert en la legislació de contractes.

d) Certificat d'un tècnic municipal relatiu al fet que el projecte o la memòria valorada compleixen tots els requisits establerts en la Llei de contractes de l'Administració pública.

e) Compromís d'aportació municipal amb càrrec als fons propis de l'ajuntament, o certificat de l'existència de crèdit en el pressupost municipal de fons propis de l'ajuntament, per atendre la despesa en el cas que l'aportació del Consell Insular no cobreix el 100 % de la inversió.

f) Certificat de l'existència o no de sol·licituds o subvencions demanades o rebudes pel mateix objecte.

g) Informe de la persona titular de la secretaria municipal que acrediti l'adaptació de les obres sol·licitades al corresponent planejament urbanístic vigent i a la normativa urbanística i territorial (model c de l'annex I).

h) Informe de Secretaria sobre les corresponent autoritzacions o concessions administratives necessàries perquè es puguin iniciar les obres abans del 30 de desembre de 2023, termini establert en aquestes bases, o, si escau, de la no necessitat de les esmentades autoritzacions o concessions per executar l'obra.

  • Per l'adquisició de vehicles, a més de la documentació general és necessari aportar:

a) Memòria valorada, subscrita per un tècnic competent, de l'actuació que es vol realitzar i en què es justifiqui la sol·licitud de l'ajut, amb el contingut mínim establert en la legislació de contractes.

b) Compromís d'aportació municipal amb càrrec als fons propis de l'ajuntament, o certificat de l'existència de crèdit en el pressupost municipal de fons propis de l'ajuntament, per atendre la despesa en el cas que l'aportació del Consell Insular no cobreix el 100 % de la inversió.

c) Certificat de l'existència o no de sol·licituds o subvencions demanades o rebudes pel mateix objecte.

3. Per a les actuacions municipals específiques relatives a la millora del cicle integral de l'aigua, a més de la documentació general, és necessari aportar:

  • Informe del tècnic responsable en temes d'aigua de l'ajuntament que justifiqui la contribució de les actuacions proposades al compliment de la normativa o altres instruments relatius al cicle integral de l'aigua, com per exemple el Pla Hidrològic de les Illes Balears, els plans de gestió sostenible de l'aigua o el Pla d'Acció Menorca Reserva de Biosfera 2019-2025.

4. El Consell Insular de Menorca té la facultat de sol·licitar, a més, tota la documentació complementària que consideri necessària per avaluar correctament les sol·licituds.

7. Criteris objectius que es tindran en compte per a la concessió dels ajuts

7.1. Per a la distribució dels ajuts destinats a la línia d'obres i serveis de competència municipal, adquisició de vehicles elèctrics amb caràcter general i actuacions municipals relatives a la millora del cicle integral de l'aigua entre els ajuntaments sol·licitants es tindran en compte els criteris i els paràmetres següents:

a) Assignació fixa. El 35 % del pressupost dels ajuts corresponents a aquesta línia es distribuirà de forma lineal entre tots els ajuntaments.

b) Cens de població. El 30 % del pressupost total dels ajuts es distribuirà en funció del cens de població, d'acord amb el percentatge que la població de cada municipi representa en relació amb la població total de Menorca, segons les dades oficials de l'Institut Nacional d'Estadística.

c) Nombre de rebuts de l'impost de béns immobles. El 20 % del pressupost total dels ajuts es distribuirà en funció del percentatge que el nombre de rebuts de l'impost sobre béns immobles de cada municipi representa en relació amb el nombre total de rebuts dels immobles de Menorca, segons les dades oficials de la Direcció General del Cadastre.

d) Cost efectiu dels serveis municipals. El 15 % del pressupost total dels ajuts es distribuirà en funció del percentatge que el cost efectiu dels serveis de cada municipi representa sobre la suma del cost de tots els municipis de Menorca, segons dades oficials publicades pel Ministeri d'Hisenda i Administracions Públiques, en compliment del que disposa l'article 36.2 a de la Llei que regula les bases de règim local, en la redacció donada per la Llei 27/2013, de 27 de desembre, de racionalització i sostenibilitat de l'Administració local.

La subvenció assignada a cada ajuntament es calcularà de la manera següent:

  • Per a l'assignació fixa, es dividirà l'import total dels ajuts pel nombre d'ajuntaments sol·licitants.
  • Per a la resta de criteris, en funció de cadascun d'ells i d'acord amb les dades dels diferents ajuntaments, se'ls assignarà proporcionalment un nombre de punts per criteri; a aquesta puntuació, se li aplicarà una quantitat d'euros per punt, que s'haurà calculat dividint l'import total dels ajuts (en aquest cas 1.750.000 i en actuacions municipals relatives a la millora del cicle integral de l'aigua 5.000,000 €) pel nombre màxim de punts (en aquest cas 100), i el resultat final serà l'aportació màxima que rebrà cada ajuntament.

7.2. Per a la distribució de la part de l'ajut destinat a la línia de millora de les zones turístiques, el criteri de càlcul de l'atorgament de l'ajut serà:

a) Assignació fixa. El 35 % del pressupost dels ajuts corresponents a aquesta línia es distribuirà de forma lineal entre tots els ajuntaments.

b) Nombre de places turístiques. El 55 % del pressupost total dels ajuts es distribuirà en funció del nombre de places turístiques, amb el percentatge que el nombre de places de cada municipi representa en relació amb les places de tota Menorca, segons les dades oficials facilitades pel Departament d'Ordenació Turística del Consell Insular de Menorca

c) Nombre de zones turístiques. El 10 % del pressupost total dels ajuts es distribuirà en funció del percentatge que el nombre de zones turístiques de cada municipi representa en relació amb el nombre total de zones de Menorca, segons les dades oficials facilitades pel Departament d'Ordenació Turística del Consell Insular de Menorca i que es corresponen a la zonificació que fa el Pla Territorial Insular.

7.3. Per a la distribució de la part de l'ajut destinat a la línia del Pla d'Acció de l'Agenda Urbana de Menorca, el criteri de càlcul de l'atorgament de l'ajut serà:

a) Assignació fixa

a.1 El 13 %, 18.000 € per a cada ajuntament, per la redacció i/o l'execució de projectes d'aparcaments coberts per a bicicletes elèctriques. El 13 % del pressupost dels ajuts corresponents a aquesta línia es distribuirà de forma lineal entre tots els ajuntaments.

a.2 El 22 % del pressupost dels ajuts corresponents a aquesta línia es distribuirà de forma lineal entre tots els ajuntaments.

b) Cens de població. El 30 % del pressupost total dels ajuts es distribuirà en funció del cens de població, d'acord amb el percentatge que la població de cada municipi representa en relació amb la població total de Menorca, segons les dades oficials de l'Institut Nacional d'Estadística.

c) Nombre de rebuts de l'impost de béns immobles. El 20 % del pressupost total dels ajuts es distribuirà en funció del percentatge que el nombre de rebuts de l'impost sobre béns immobles de cada municipi representa en relació amb el nombre total de rebuts dels immobles de Menorca, segons les dades oficials de la Direcció General del Cadastre.

d) Cost efectiu dels serveis municipals. El 15 % del pressupost total dels ajuts es distribuirà en funció del percentatge que el cost efectiu dels serveis de cada municipi representa sobre la suma del cost de tots els municipis de Menorca, segons dades oficials publicades pel Ministeri d'Hisenda i Administracions Públiques, en compliment del que disposa l'article 36.2 a de la Llei que regula les bases de règim local, en la redacció donada per la Llei 27/2013, de 27 de desembre, de racionalització i sostenibilitat de l'Administració local.

La subvenció assignada a cada ajuntament es calcularà de la manera següent:

  • Per a l'assignació fixa, es dividirà l'import total dels ajuts pel nombre d'ajuntaments sol·licitants.
  • Per a la resta de criteris, en funció de cadascun d'ells i d'acord amb les dades dels diferents ajuntaments, se'ls assignarà proporcionalment un nombre de punts per criteri. A aquesta puntuació se li aplicarà una quantitat d'euros per punt, que s'haurà calculat dividint l'import total dels ajuts (en aquest cas 1.125.000 €) pel nombre màxim de punts (en aquest cas 100), i el resultat final serà l'aportació màxima que rebrà cada ajuntament.

8. Determinació de l'import de l'ajut

Els ajuts destinats als ajuntaments de Menorca s'atorgaran en funció del nombre de sol·licituds i dels criteris objectius establerts en aquestes bases.

Es concedeixen els ajuts de referència si es compleixen els requisits de la convocatòria i fins a l'import màxim establert, sempre que els ajuntaments justifiquin la contractació del projecte, la realització de l'obra o la contractació de l'equipament dintre del termini establert en l'apartat 13 d'aquestes bases.

9. Procediment i òrgans competents per a la concessió dels ajuts

Els ajuts es concediran, d'acord amb els principis d'objectivitat, transparència, igualtat, no discriminació i publicitat.

L'inici de l'expedient s'efectuarà mitjançant l'aprovació d'una proposta del/la responsable de l'expedient que posteriorment s'haurà d'aprovar mitjançant una resolució de la consellera d'Ocupació, Habitatge, Cooperació Local i Agenda Urbana d'acord amb aquestes bases.

La instrucció correspon a la directora insular d'Ocupació, Innovació i Cooperació Local i Agenda Urbana que ha de realitzar d'ofici totes les actuacions necessàries per a la determinació, el coneixement i la comprovació de les dades en virtut de les quals s'ha de dictar resolució sobre la concessió dels ajuts.

Totes les sol·licituds presentades dins el termini establert en la convocatòria seran analitzades per una comissió tècnica avaluadora, designada mitjançant una resolució de la consellera d'Ocupació, Habitatge i Cooperació Local i que emetrà un informe sobre les sol·licituds.

Una vegada examinades les sol·licituds per la comissió avaluadora corresponent, després que aquesta hagi emès el seu informe i s'hagi escoltat la Comissió de Presidents de Corporacions Locals de Menorca, la consellera cap del Departament elevarà la corresponent proposta de resolució a l'òrgan competent, que en aquest cas és el Ple del Consell Insular de Menorca, que dictarà resolució sobre la concessió o denegació dels ajuts.

La resolució de l'expedient d'atorgament dels ajuts ha de ser expressa i motivada, i ha de fixar, amb caràcter definitiu, la quantia específica de cada un dels ajuts concedits.

Si l'ajut implica una despesa pluriennal, la resolució de la concessió ha de determinar el nombre d'exercicis a què s'aplica la despesa i la quantitat màxima que s'ha d'aplicar cada exercici.

El termini màxim per dictar i notificar la resolució expressa de concessió de l'ajut és de sis mesos comptats a partir de la data d'acabament del termini de presentació de sol·licituds. No obstant això, aquest termini es podrà reduir si s'estableix expressament en la convocatòria dels ajuts. El silenci administratiu tindrà caràcter desestimatori.

La resolució de l'expedient de concessió o denegació dels ajuts s'ha de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, sens perjudici de l'obligació de notificar-la individualment als ajuntaments.

10. Dels romanents

Constitueixen els romanents les baixes produïdes en la contractació per part dels ajuntaments, així com les baixes per anul·lació o per reducció del seu pressupost.

Els romanents produïts per baixes en l'adjudicació s'aplicaran, a la mateixa o altre obra del mateix ajuntament on s'hagin produït, amb una sol·licitud prèvia en què l'ajuntament ha de proposar la seva destinació.

L'aplicació dels romanents es farà mitjançant una resolució de la consellera d'Ocupació, Habitatge i Cooperació Local

Les sol·licituds d'aplicació de romanents poden tenir entrada al Consell Insular de Menorca fins al 28 de febrer de 2024.

La destinació dels romanents s'ha d'ajustar als objectes de la convocatòria i en comportarà les corresponents justificacions.

La resta de romanents dels quals no s'hagi disposat quedaran a disposició del Consell Insular.

11. Abonament dels ajuts

Els ajuts s'abonaran quan els beneficiaris hagin presentat la justificació d'haver dut a terme l'activitat. La justificació s'ha de lliurar al Consell Insular abans del 31 de maig de 2025, tal com es recull al punt següent.

Si el pressupost de l'actuació supera l'ajut assignat, correspondrà a l'entitat beneficiària dur a terme l'aportació complementària per l'excés.

12. Execució de la inversió i justificació de les despeses

Correspon als ajuntaments l'execució de la inversió i justificar les despeses abans del dia 31 de maig de 2025.

En el cas que hi hagi causes excepcionals que ho impedeix, l'ajuntament les haurà d'al·legar per escrit. Aquesta sol·licitud es resoldrà mitjançant una resolució de la consellera de Ocupació, Habitatge i Cooperació Local

De conformitat amb el que estableix l'article 55 de Reial decret llei 36/2020, de 30 de desembre, pel qual s'aproven mesures urgents per a la modernització de l'Administració Pública i per a l'execució de el Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència, les actuacions que s'executin amb fons procedents de l'esmentat pla podran realitzar-se valent-se d'un mitjà propi com TRAGSA.

En atenció a l'interès comú del Consell i dels ajuntaments en l'execució de les actuacions objecte de les presents bases, el Consell Insular de Menorca posa a disposició dels ajuntaments als seus mitjans propis Empresa de Transformació Agrària, SA, SME, MP (TRAGSA i la seva filial Tecnologies i serveis Agraris SA, SME, MP (TRAGSATEC).

Per això, ambdues parts hauran de subscriure un document en el qual es concreti l'actuació que s'ha d'executar, les aportacions que realitzaran cadascuna de les parts i les característiques tècniques de l'esmentada actuació.

Per tal de justificar les despeses han de presentar davant el Consell Insular la documentació següent:

 

​​​​​​​Per a la redacció de projectes:

  • Factura del tècnic redactor, registrada a l'ajuntament i amb la conformitat dels seus serveis tècnics.
  • Aprovació de la factura per l'òrgan competent de l'ajuntament, que podrà acreditar-se bé per mitjà d'una diligència del secretari en el cos de la factura o bé amb un certificat emès per l'esmentat funcionari.

Per a la realització d'obres:

  • Si les realitza l'Administració sol·licitant:

- Justificació desglossada de la despesa efectuada.

- Certificat de final d'obra emès per un tècnic competent i aprovat per l'òrgan competent de l'ajuntament.

  • Si es duen a terme mitjançant contractació externa:

- Acord d'adjudicació de l'obra.

- Certificat de l'obra executada, expedit per un tècnic competent i acompanyat de les corresponents factures, tot això aprovat per l'òrgan competent.

El certificat darrer ha d'anar acompanyat de la documentació següent:

- Acta de recepció de l'obra.

- Acord d'aprovació del certificat.

Per a l'adquisició d'equipaments i compra de vehicles elèctrics:

- Factura, registrada a l'ajuntament i amb la conformitat dels seus serveis tècnics.

- Acta de recepció signada i aprovada per l'òrgan competent de l'ajuntament.

L'ajuntament beneficiari haurà d'acompanyar el certificat d'obra executada o la memòria justificativa de l'acreditació de les mesures de difusió establertes, ja sigui mitjançant la tramesa d'una fotografia del cartell col·locat on s'estigui executant la inversió o mitjançant un certificat del director de l'obra que acrediti la col·locació del cartell.

Si la documentació presentada és incompleta o incorrecta, el servei responsable demanarà al beneficiari que en faci la rectificació oportuna en el termini improrrogable de deu dies hàbils.

Si la despesa justificada excedeix de l'import concedit, la possible desviació pressupostària anirà a càrrec de l'ajuntament. Si, per contra, la despesa justificada és inferior a l'import de l'ajut obtingut, es reduirà proporcionalment l'ajut concedit.

El Consell Insular de Menorca podrà inspeccionar les activitats objecte dels ajuts, sens perjudici de les competències que puguin correspondre, per normativa legal o reglamentària, a altres organismes o institucions.

13. Obligacions dels beneficiaris

Són obligacions dels beneficiaris:

a) Comunicar al CIM l'acceptació de l'ajut en els termes que aquest es concedeixi. En qualsevol cas l'ajut s'entendrà acceptat tàcitament quan hagin transcorregut quinze dies hàbils des que el beneficiari hagi rebut la notificació de l'ajut.

b) Notificar al Consell l'aportació municipal a càrrec de fons propis de l'ajuntament destinada a l'actuació aprovada.

c) Contractar l'activitat abans del 28 de febrer de 2024.

d) Lliurar al CIM el certificat d'adjudicació de cadascuna de les actuacions abans del 28 de febrer de 2024.

e) En el cas de contractació d'obres, notificar al Consell Insular la data del replanteig i de la recepció de l'obra amb una antelació mínima de 3 dies hàbils.

f) En el cas de la contractació d'equipaments, notificar al Consell Insular la data de recepció de l'equipament.

g) Dur a terme l'activitat o la inversió que fonamenta la concessió de l'ajut i justificar la realització de l'activitat i el compliment dels requisits i les condicions que determinen la concessió de l'ajut abans del 31 de maig de 2025.

h) Sotmetre's a les actuacions de comprovació que duguin a terme els òrgans competents.

i) Comunicar al Consell la concessió d'altres ajuts o subvencions per a la mateixa finalitat.

j) Fer constar, de manera expressa mitjançant cartells o adhesius, el suport del Consell Insular de Menorca en la realització de les activitats subvencionades.

k) Dur a terme una presentació pública (premsa, ràdio, etc.) conjunta, a la qual han d'assistir representants de l'ajuntament i del Consell.

l) Fer constar en totes les notícies publicades en premsa o a les xarxes socials el finançament del Consell Insular de Menorca.

m) Comunicar immediatament al Consell Insular de Menorca qualsevol eventualitat que alteri o que dificulti greument el desenvolupament del projecte subvencionat, en particular si se'n poden derivar retards en l'execució o si en poden afectar el cost total, i sol·licitar l'autorització prèvia i expressa del Consell Insular per fer qualsevol modificació substancial del projecte que sigui objecte d'ajuda.

Les sol·licituds de modificació han de ser motivades, s'han de formular immediatament a l'aparició de les circumstàncies que la justifiquin i s'han d'especificar les repercussions pressupostàries que impliquin.

n) Justificar l'execució en el termini que estableixen aquestes bases.

14. Canvis d'obres, modificacions, correccions i ampliacions de terminis

Les modificacions dels projectes per causes justificades, les pròrrogues i les suspensions temporals s'aprovaran a sol·licitud de la corporació interessada.

Aquest tipus de sol·licitud cal que tengui entrada oficial al registre d'entrada del CIM abans del 15 de febrer de 2024.

Els canvis d'obra només seran autoritzats per causes excepcionals que han de ser justificades, i els ha de resoldre el Ple del Consell Insular de Menorca.

En cap cas es poden sol·licitar canvis d'obres una vegada adjudicades aquestes.

Es delega en la consellera d'Ocupació, Habitatge i Cooperació Local del Consell Insular l'aprovació de les modificacions dels projectes, així com la concessió de pròrrogues o l'ampliació de terminis.

15. Cartells indicadors de les obres i propaganda institucional

Els ajuntaments han d'identificar o senyalitzar les obres, els equipaments o les actuacions que duguin a terme amb càrrec a aquest pla mitjançant cartells informatius en els quals consti el suport i el finançament del Consell Insular de Menorca, d'acord amb el model oficial de cartell inclòs en l'annex II d'aquestes bases. Els ajuntaments poden traslladar aquesta obligació als contractistes, a les empreses o a les persones que duguin a terme les obres, els equipaments o les actuacions, i incloure-la, si escau, en els plecs de condicions o en les clàusules corresponents.

El cartell ha de figurar a peu d'obra fins a la seva recepció definitiva.

En el cas de l'adquisició de vehicles elèctrics s'ha de fer constar en el vehicle «Pla Insular de Cooperació 2023» d'acord amb el model oficial de cartell inclòs en l'annex II d'aquestes bases.

16. Infraccions i sancions

1. El règim d'infraccions i sancions administratives aplicables és el que estableix el títol IV de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

2. L'òrgan competent per imposar les sancions que derivin d'infraccions de l'establert en aquestes bases i de la normativa aplicable en matèria de subvencions és la Presidència del Consell Insular de Menorca, d'acord amb el que estableix l'art. 21 de la Llei 4/2022, de 28 de juny, de consells insulars.

17. Revocació i reintegrament dels ajuts

Es revocaran els ajuts quan, posteriorment a la resolució de la concessió vàlida i ajustada a dret, el beneficiari incompleixi totalment o parcialment les obligacions o els compromisos contrets, incompliment que tindrà com a conseqüència deixar sense efecte l'ajut i el reintegrament de les quantitats que s'haguessin pogut percebre, d'acord amb la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i la resta de normativa aplicable.

18. Recursos

Contra els acords d'aprovació de la convocatòria i la resolució d'aquesta, que posen fi a la via administrativa, es pot interposar recurs contenciós administratiu en el termini de dos mesos comptadors des de l'endemà d'haver-se publicat i notificat respectivament. Igualment, contra els acords indicats, es pot interposar de manera potestativa recurs de reposició en el termini d'un mes.

No es pot interposar cap recurs contenciós administratiu fins que sigui resolt expressament el recurs de reposició o se n'hagi produït la desestimació presumpta.

19. Altres disposicions

Normativa general aplicable

En tot el que no prevegin expressament aquestes bases regeixen, de forma supletòria, les disposicions que siguin aplicables al Consell Insular de Menorca en matèria de subvencions, especialment les contingudes en les normes següents:

- Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions

- Llei 5/2002, de subvencions de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears

ANNEX I:

a) Model normalitzat de sol·licitud (consta en l'expedient)

b) Model d'informe acreditatiu de l'adaptació de l'obra sol·licitada al planejament urbanístic municipal vigent i a la normativa urbanística i territorial (consta en l'expedient)

c) Model d'informe de Secretaria sobre les autoritzacions, els informes i les concessions administratives necessaris perquè es puguin iniciar les obres abans de dia 28 de febrer de 2024 (consta en l'expedient)

ANNEX II:

Cartells indicadors de les obres i propaganda institucional

Mides del cartell: 1 x 1,5 m

Cartell per instal·lar als cotxes elèctrics Mides 1 m x 15 cm (lletra Arial 5 cm)