Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA DE MEDI AMBIENT I TERRITORI

Núm. 119374
Resolució del president de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears per la qual es formula l’informe d’impacte ambiental sobre el Projecte d’ampliació de benzinera amb túnel de rentat, zona de neteja de vehicles i recàrrega de vehicles elèctrics, polígon 4, parcel·la 373 (TM Marratxí) (Exp. 46a/2022)

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Vist l'informe tècnic amb proposta de resolució de dia 12 de gener 2023, i d'acord amb l'article 8.1.a) del Decret 3/2022, de 28 de febrer, pel qual s'aproven l'organització, les funcions i el règim jurídic de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears (CMAIB) (BOIB núm. 31 d'1 de març de 2022),

RESOLC FORMULAR

L'informe d'impacte ambiental sobre el Projecte d'ampliació de benzinera amb túnel de rentat, zona de neteja de vehicles i recàrrega de vehicles elèctrics, polígon 4, parcel·la 373 (TM Marratxí), en els termes següents:

1.Determinació de subjecció a avaluació ambiental i tramitació

D'acord amb l'article 13.2.d) del Decret legislatiu 1/2020, de 28 d'agost, pel qual s'aprova el Text Refós de la Llei d'Avaluació Ambiental de les Illes Balears, han de ser objecte d'avaluació d'impacte ambiental simplificada qualsevol modificació de les característiques, d'un projecte sotmès a avaluació ambiental per la normativa bàsica estatal o pels annexos 1 o 2 d'aquesta llei, diferent de les modificacions descrites a l'apartat 1.e) anterior, que sigui posterior a la declaració d'impacte ambiental o l'informe ambiental, o d'un projecte ja autoritzat, executat o en procés d'execució, que e puguin tenir efectes adversos significatius al medi ambient.

D'acord amb l'article 13.2 del Decret legislatiu 1/2020, de 28 d'agost, pel qual s'aprova el Text Refós de la Llei d'Avaluació Ambiental de les Illes Balears, han de ser objecte d'avaluació d'impacte ambiental simplificada els projectes inclosos en l'annex II. Entre els projectes inclosos a l'annex 2 del Decret legislatiu, el «Projecte d'ampliació de benzinera amb túnel de rentat, zona de neteja de vehicles i recàrrega de vehicles elèctrics, polígon 4, parcel·la 373 (TM Marratxí, s'inclou als punts 3 dels grups 2 i 4:

3. Instal·lacions per emmagatzemar productes petrolífers, petroquímics o químics amb una capacitat superior a 1.000 t que ocupin més de 3.500 m2.

3. Grans establiments comercials segons la definició establerta a l'article 12 de la Llei 11/2014

Per tant, el projecte s'ha de tramitar com a una Avaluació d'Impacte Ambiental Simplificada i seguir el procediment establert a la secció 2a del Capítol II d'avaluació d'impacte ambiental de projectes del Títol II d'avaluació ambiental de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental. S'han de complir també les prescripcions de l'article 21 del Decret legislatiu 1/2020, que li siguin d'aplicació.

2. Descripció i ubicació del projecte

Es tracta de l'ampliació d'una estació de serveis (benzinera) situada al KM 13 de la carretera MA-13A Palma-Alcúdia el Municipi de Marratxí, a les parcel·les amb referències cadastrals 07036A003003730000ML i 07036A003003730001QB, per incloure dues activitats complementàries al subministrament de carburants: tres punts de recàrrega de vehicles elèctrics, i servei de neteja de vehicles (túnel de neteja automàtic, dues pistes de neteja manual, dos aspiradors, i un punt de pressa d'aigua/aire)

La benzinera està en funcionament en l'actualitat, amb una part al terme municipal de Santa Maria i l'altra al terme municipal de Marratxí, confrontades per la via MA-13A. L'àrea de servei va esser declarada com a interès general al 1974, prèvia la concessió de la llicència municipal atorgada al 1972.

Les activitats objecte d'avaluació es situaran a la parcel·la amb referència cadastral 07036A003003730000ML, polígon 4, parcel·la 373 del terme municipal de Marratxí. Es tracta d'una parcel·la situada en sòl rústic general (en endavant SRG) amb una superfície segons cadastre de 14.152 m2. Actualment existeix a aquesta parcel·la un edifici (administració, vendes, banys i vestidor), una porxada per dues línies de recàrrega de vehicles, 4 dipòsits per a benzina soterrats amb una capacitat per a 20.000 de benzina litres cada un, 1 dipòsit per a gasoil soterrat amb capacitat per a 30.000 litres de gasoil i un dipòsit soterrat d'oli de 500 litres. La superfície total construïda en l'actualitat és de 473,68 m2.

L'ampliació, d'aproximadament 654,20 m2 segons indica el document d'avaluació d'impacte ambiental simplificat (en endavant DAIAS), amb les noves activitats cobririen una superfície total de de 776,02 m2. Les noves superfícies es distribuirien: 40,80 m2 per a l'activitat de recàrrega de vehicles elèctrics i 171,42 m2 per a neteja de vehicles, (57,12 m2 el túnel de neteja automàtic, 73,35 m2 les dues pistes de neteja manual, 40,95 m2 aspiradors i presa d'aigua/aire, 40,80 m2 els punts de recàrrega de vehicles elèctrics), a més de dipòsits soterrats i zones de circulació.

3. Avaluació dels efectes previsibles

Els elements afectats a la fase de construcció són l'impacte al sòl, de residus i afecció a l'atmosfera (sorolls i partícules) per l'ús de maquinària durant el soterrament dels nous dipòsits i la resta d'equipaments, que es pot considerar de baix impacte pel volum i superfície afectada, i per tractar-se d'una actuació puntual.

Durant la fase de funcionament, els efectes previsibles són l'augment de les necessitats hídriques i energètiques, l'augment d'aigües residuals, i l'impacte paisatgístic. L'augment de les necessitats hídriques i energètiques és considerable respecte a la situació actual, però no s'ha realitzat una estimació real en el document d'avaluació d'impacte ambiental, en el qual les consideren com a petites sense fer un càlcul respecte a la situació abans de la modificació. Si bé al document ambiental la generació d'aigües residuals es considera com a perillosa, l'impacte el valoren com a molt reduït perquè en la seva major part es depuraran i reutilitzaran al sistema mitjançant, però no es fa una quantificació real dels volums nous, no indiquen les característiques tècniques del sistema de depuració, ni descriuen ni dimensionen el sistema autònom de tractament de les aigües residuals finalment descartades. Respecte a l'impacte paisatgístic, com a mesura correctora s'identifica la creació d'una pantalla vegetal, però no s'especifica la seva composició ni situació.

No s'ha analitzat al document ambiental la fase de desmantellament, encara que el desmantellament generaria residus perillosos (de les torres de recàrrega de vehicles elèctrics i els dipòsits soterrats, les plaques fotovoltaiques, i les bateries).

4. Consultes a les administracions públiques afectades i persones interessades

- A l'informe de 12 de maig de 2022 (R/S 075/22-CA, VALIB 100493) la Direcció General d'Energia i Canvi Climàtic de la Conselleria de Transició Energètica, Sectors Productius i Memòria Democràtica informà favorablement en el següent sentit:

«Conclusions

Per tot això, s'informa:

1. S'informa que l'activitat d'estació de servei de proveïment de vehicles és una activitat potencialment contaminadora de l'atmosfera (APCA) inclosa dins l'àmbit d'aplicació de la Llei 34/2007, de 15 de novembre, de qualitat de l'aire i protecció de l'atmosfera, i del Reial Decret 100/2011, de 28 de gener, pel qual s'actualitza el catàleg d'activitats potencialment contaminadores de l'atmosfera i s'estableixen les disposicions bàsiques per a la seva aplicació, per les possibles emissions a l'atmosfera de composts orgànics volàtils (COV.

Està quantificada amb el codi 05 04 02 03 i sense grup APCA assignat. Per tant, no està sotmesa a autorització administrativa ni a notificació.

 

2. La instal·lació de punts de recàrrega per a vehicles elèctrics es considera una bona iniciativa que va en concordança amb part dels objectius de la Llei de Canvi climàtic i Atmosfera, ja que es preveu un augment considerable dels vehicles elèctrics.

 

3. Malgrat la iniciativa de la instal·lació de punts de recàrrega, es recorda que en els procediments d'avaluació ambiental dels projectes que hi estan subjectes s'han de tenir en compte els objectius i anar en concordança amb la Llei 10/2019, de 22 de febrer, de Canvi Climàtic i Transició Energètica, en particular s'hauria d'avaluar la possibilitat d'instal·lació d'energies renovables, per tal de possibilitar consum energètic quasi nul»

- A l'informe de 21 de juny de 2022 (R/S EIA_218/22, VALIB 112140) la direcció general de salut pública i participació de la Conselleria de Salut i Consum informà favorablement en el següent sentit:

«S'informa que no s'observen riscos per la salut pública sempre que es compleixin les condicions establertes a la documentació de referència i la normativa relativa a la prevenció i control de la legionel·losi:

1. Reial Decret 865/2003, de 04 de juliol, pel que s'estableixen els criteris higiènic-sanitaris per a la prevenció i control de la legionel·losi.»

A l'informe de el 16 de juny de 2022 (R/S SPE 68/2022, VALIB 1208478) el servei de Protecció d'Espècies de la Direcció General d'Espais Naturals i Biodiversitat informà favorablement en el següent sentit:

«(...)Hi ha constància de la presència de diversos nius de milà reial, Milvus milvus, a uns 800 m del projecte. La distància recomanada de tranquil·litat per a aquesta espècie durant l'època de reproducció és de 50 metres, per la qual cosa no és necessari aplicar mesures preventives en aquest sentit.

7. Segons el criteri del Servei de Protecció d'Espècies, no es preveu que les atuacions projectades puguin suposar un efecte destacable sobre les espècies presents a la zona sempre que es portin a terme les mesures previstes, així com el pla de vigilància ambiental.

Conclusions

Per tot això, inform FAVORABLEMENT el projecte d'ampliació de la benzinera amb túnel de rentat, zona de neteja de vehicles i recàrrega de vehicles elèctrics al polígon 4 parcel·la 373 del T.M. Marratxí.»

A l'informe del 16 d'agost juny de 2022 (R/S 2022/02196E, VALIB 125235) el Servei d'Estudis i Planificació de la Direcció General de Recursos Hídrics va informar en el següent sentit:

«Consideracions tècniques:

1. Segons el Reial decret 51/2019, de 08 de febrer, pel qual s'aprova el Pla Hidrològic de les Illes Balears 2019 (PHIB 2019) i la cartografia de la Direcció General de Recursos Hídrics, pel que fa a les masses d'aigua subterrània, a les masses d'aigua superficial i a les condicions geomorfològiques i a la normativa d'aplicació de la zona en estudi, s'ha d'indicar que:

a) Masses d'aigua subterrània:

L'àmbit del projecte s'ubica sobre la MAS 1814M4 denominada «Son Reus». És un aqüífer profund, la massa es troba en bon estat, però es troba en risc químic per nitrats i per presència de substàncies prioritàries.

El nivell de la vulnerabilitat a la contaminació d'aqüífers és baix i moderat i la zona no es troba afectada per cap perímetre de restriccions de pus de proveïment urbà.

b) Masses d'aigua superficial:

A la zona no hi cap massa d'aigua superficial de categoria Rius.

C) Condicions geomorfològics:

L'àmbit del projecte presenta pendents baixes, trobant-se aproximadament a la cota 130 m sobre el nivell de la mar. A la zona no hi cap APR d'esllavissament.

2. Es considera que la pavimentació drenant projectada i la gestió de les aigües de rentat s'ajusten als criteris establerts al PHIB 2019.

3. Segons el plànol annexat al projecte, la zona del túnel de rentat disposarà d'un dipòsit de 10.000 l enterrat per aigües hidrocarburades i de rebuig, per tant, s'ajusta als criteris establerts al PHIB 2019.

4. No s'indica la procedència de l'aigua amb la que proveeix la benzinera mitjançant una cisterna, si bé l'EIA esmenta que «s'implementaran mesures de control del consum d'aigua per evitar un consum superior a l'autorització de captació d'aigua». Tampoc es presenta una estimació de les necessitats hídriques de l'activitat projectada ni la procedència de l'aigua amb la qual es proveirà aquesta activitat, ja esmentada abans. S'han de calcular les necessitat hídriques (consum màxim anual previst) de l'activitat projectada, justificant la procedència del volum de l'aigua anteriorment calculat (pou existent amb justificació del cabal, recollida d'aigües pluvials a la teulada, camions cisterna,...)

Conclusions

Per tot això, sobre la «Memòria projecte d'ampliació de benzinera amb túnel de rentat i recàrrega de vehicles elèctrics», no es pot emetre sentit de l'informe fins que s'esmeni la següent informació:

S'ha de presentar el càlcul de les necessitats hídriques (consum màxim anual previst) de l'activitat projectada, justificant la procedència del volum de l'aigua anteriorment calculat (prou existent amb justificació del cabal, recollida d'aigües pluvials de les teulades, camions cisterna, ...)»

 

5. Anàlisi dels criteris de l'annex III de la Llei 21/2013

S'han analitzat els criteris de l'annex III de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental, i no es preveu que el projecte pugui tenir efectes significatius sobre el medi ambient, en concret:

1. Característiques del projecte: es tracta de l'ampliació de l'activitat de l'estació de serveis (benzinera) situada al KM 13 de la carretera MA-13A Palma-Alcúdia el Municipi de Marratxí, per incloure dues activitats complementàries al subministrament de carburants: tres punts de recàrrega de vehicles elèctrics, i servei de neteja de vehicles (túnel de neteja automàtic, dues pistes de neteja manual, dos aspiradors, i un punt de pressa d'aigua/aire). L'àrea de servei de subministrament va esser declarada com a interès general al 1974, prèvia la concessió de la llicència municipal atorgada al 1972.

Actualment, existeix a la parcel·la un edifici (administració, vendes, banys i vestidor), una porxada per dues línies de recàrrega de vehicles, 4 dipòsits per a benzina soterrats amb una capacitat per a 20.000 de benzina litres cada un, 1 dipòsit per a gasoil soterrat amb capacitat per a 30.000 litres de gasoil i un dipòsit soterrat d'oli de 500 litres.La superfície total construïda actual és de 473,68 m2. L'ampliació, segons indica el document d'avaluació d'impacte ambiental simplificat (en endavant DAIAS), amb les noves activitats cobririen una superfície de total 776,02 m2, distribuïts: 40,80 m2 per a l'activitat de recàrrega de vehicles elèctrics i 171,42 m2 per a neteja de vehicles, (57,12 m2 el túnel de neteja automàtic, 73,35 m2 les dues pistes de neteja manual, 40,95 m2 aspiradors i presa d'aigua/aire, 40,80 m2 els punts de recàrrega de vehicles elèctrics), a més de dipòsits enterrats i zones de circulació.

2. Ubicació del projecte: la benzinera es situa a les parcel·les amb referències cadastrals 07036A003003730000ML i 07036A003003730001QB, amb una part al terme municipal de Santa Maria i l'altra al terme municipal de Marratxí, confrontades per la via MA-13A. Les activitats objecte d'avaluació es situaran a la parcel·la amb referència cadastral 07036A003003730000ML, polígon 4, parcel·la 373 del terme municipal de Marratxí. Es tracta d'una parcel·la situada en sòl rústic general (en endavant SRG) amb una superfície segons cadastre de 14.152 m2.

3. Característiques del potencial impacte: els elements afectats a la fase de construcció són l'impacte al sòl, de residus i afecció a l'atmosfera (sorolls i partícules) per l'ús de maquinària durant el soterrament dels nous dipòsits i la resta d'equipaments, que es pot considerar de baix impacte pel volum i superfície afectada, i per tractar-se d'una actuació puntual.

Durant la fase de funcionament, els efectes previsibles són l'augment de les necessitats hídriques i energètiques, l'augment d'aigües residuals, i l'impacte paisatgístic. L'augment de les necessitats hídriques i energètiques és considerable respecte a la situació actual, però no s'ha realitzat una estimació real en el document d'avaluació d'impacte ambiental, en el qual les consideren com a petites sense fer un càlcul respecte a la situació abans de la modificació. Si bé al document ambiental la generació d'aigües residuals es considera com a perillosa, l'impacte el valoren com a molt reduït perquè en la seva major part es depuraran i reutilitzaran al sistema mitjançant, però no es fa una quantificació real dels volums nous, no indiquen les característiques tècniques del sistema de depuració, ni descriuen ni dimensionen el sistema autònom de tractament de les aigües residuals finalment descartades. Respecte a l'impacte paisatgístic, com a mesura correctora s'identifica la creació d'una pantalla vegetal, però no s'especifica la seva composició ni situació.

No s'ha analitzat al document ambiental la fase de desmantellament, encara que el generaria residus perillosos (de les torres de recàrrega de vehicles elèctrics i els dipòsits soterrats, les plaques fotovoltaiques, i les bateries).

Conclusions de l'informe d'impacte ambiental

Primer. No Subjectar a avaluació d'impacte ambiental ordinària el «Projecte d'ampliació de benzinera amb túnel de rentat, zona de neteja de vehicles i recàrrega de vehicles elèctrics, polígon 4, parcel·la 373 (TM Marratxí)», supeditat al compliment de les mesures ambientals previstes al document ambiental estratègic i el document d'esmena, signat per la geògrafa Mª Pilar Rodríguez Roig, el 18 de gener de 2021 i el'16 de novembre de 2022, i els següents condicionants:

1. La pantalla vegetal instal·lada haurà d'envoltar les instal·lacions en la mesura del possible i fer-la per reduir el més possible la visibilitat de les instal·lacions de la part de la parcel·la no asfaltada, i als usuaris de la carretera MA-13A Palma-Alcúdia en ambdós sentits. Haurà de realitzar-se mitjançant d'espècies vegetals autòctones de baix requeriment hídric i altura suficient, i el seu reg serà mitjançant l'ús d'aigües pluvials i/o regenerades.

 

2. En relació amb la gestió de les i aigües pluvials, s'ha d'implantar la seva recollida a totes les edificacions i marquesines de les instal·lacions del terme municipal de Marratxí (benzinera, i altres cobertes), ja sigui pel seu ús al servei de neteja de vehicles, com per regadiu o per reincorporació al medi.

 

3. Les noves superfícies pavimentades hauran de fer-se amb solucions permeables.

 

4. El sistema autònom de tractament d'aigües residuals s'ha de dimensionar amb les necessitats noves d'aigües residuals, complir les condicions de l'article 80 del Reial Decret 51/2019 d'aprovació del Pla Hidrològic de les Illes Balears 2019, i ha de complir amb el tràmit de declaració responsable de la instal·lació del sistema de depuració, que acompanyà amb un document acreditatiu d'adquisició, instal·lació, característiques tècniques, rendiment i pla de manteniment a la Direcció general de Recursos Hídrics.

 

5. Estimar les emissions de gasos d'efecte hivernacle i el consum energètic de forma separada (l'activitat de recàrrega de vehicles elèctrics i la de neteja de vehicles), i establir mesures compensatòries conjuntes per a assolir un balanç d'emissions el més pròxim a zero possibles, que inclouran un sistema de generació d'energia renovable mitjançant plaques fotovoltaiques a les instal·lacions del terme municipal de Marratxí i sistemes per augmentar l'eficiència i reduir el consum d'instal·lacions lumíniques, a més d'incloure les mesures d'aplicació de la Llei 3/2005, de 20 d'abril, de protecció del medi nocturn de les Illes Balears del conjunt de les instal·lacions

 

6. Identificació i quantificació dels renous generats per l'activitat de neteja de vehicles, sincrònic i en sinergia amb el funcionament de les activitats de subministrament de benzina i de recàrrega de vehicles elèctrics. S'han d'incloure les mesures correctores necessàries per complir els màxims legals de l'ordenança municipal.

 

7. Emmagatzemar, separar i gestionar dels residus sòlids generats al nou servei de neteja de vehicles per tipologia de residus. L'establiment ha de complir amb l'obligació de separació de residus en origen i comptar amb de recipients adients per a garantir la separació selectiva dels residus que es generin a l'establiment comercial, els quals hauran de ser entregats a gestors autoritzats, sense perjudici que l'Ajuntament pugui establir la recollida d'aquests residus mitjançant els serveis municipals.

 

8. El Pla de Vigilància ha d'incloure una partida específica per al seguiment de les mesures correctores i preveure les actuacions en cas d'incompliment, per a les diferents fases del projecte.

Es recorda:

1. Les dues activitats a ampliar objecte d'estudi, recàrrega de vehicles elèctrics i de neteja de vehicles, no són activitats permeses a sòl rústic, sinó activitats condicionades al reconeixement d'interès general, d'acord amb l'article 26 de la Llei 6/1997, de 8 de juliol, del Sòl Rústic de les Illes Balears, la matriu d'ordenació del Sòl Rústic de l'Annex I de la llei 6/1999, i la Norma 18.2 del capítol II de Règim d'usos del PTI de Mallorca d'instal·lacions amb construcció. Per la qual cosa és necessari l'informe del Consell de Mallorca en relació amb aquesta declaració.

Segon. Es publicarà el present informe ambiental al Butlletí Oficial de les Illes Balears, d'acord amb el que disposa l'article 47.3 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental. A més, es donarà compte al Ple de la CMAIB i al subcomitè tècnic d'Avaluació d'Impacte Ambiental (AIA).

Tercer. L'informe d'impacte ambiental perdrà la seva vigència i cessarà en la producció dels efectes que li són propis si, una vegada publicat en el BOIB, no s'hagués procedit a l'aprovació del projecte en el termini màxim de quatre anys des de la publicació, d'acord amb el que disposa l'article 47.4 de la Llei 21/2013.

Quart. L'informe d'impacte ambiental no ha de ser objecte de cap recurs, sense perjudici dels que, si s'escau, siguin procedents en la via administrativa o judicial davant de l'acte, si s'escau, d'autorització del projecte, d'acord amb el que disposa l'article 47.6 de la Llei 21/2013.

Cinquè. Aquesta resolució s'emet sense perjudici de les competències urbanístiques, de gestió o territorials de les administracions competents i de les autoritzacions o informes necessaris per a l'aprovació.

 

(Signat electrònicament: 13 de febrer de 2023)

El president de la CMAIB Antoni Alorda Vilarrubias