Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA DE PRESIDÈNCIA, FUNCIÓ PÚBLICA I IGUALTAT
Núm. 116275
Resolució de la consellera de Presidència, Funció Pública i Igualtat per la qual s’aprova la modificació del Protocol d'actuació per a la mobilitat administrativa per raó de violència de gènere per a les empleades públiques de serveis generals de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears
Fets
1. La Direcció General de Funció Pública és competent, entre altres àmbits, en la planificació, la direcció, la coordinació i l'execució de la política general de personal; l'ordenació i la gestió del personal al servei de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, excepte el personal docent i el personal estatutari al servei de la sanitat pública autonòmica, i la gestió, l'impuls i la coordinació de les polítiques i els plans d'igualtat entre les dones i els homes empleats públics de serveis generals de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
2. En data 4 de febrer de 2015, el conseller d'Administracions Públiques va aprovar el Protocol d'actuació per a la mobilitat administrativa per raó de violència de gènere per a les empleades públiques de serveis generals de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (BOIB núm. 21, de 12 de febrer).
3. En data 20 d'abril de 2017, la consellera d'Hisenda i Administracions Públiques va aprovar la Resolució de modificació de la Resolució del conseller d'Administracions Públiques per la qual s'aprova el Protocol d'actuació per a la mobilitat administrativa per raó de violència de gènere per a les empleades públiques de serveis generals de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (BOIB núm. 61, de 18 de maig de 2017).
4. El III Pla d'Igualtat entre Dones i Homes de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (serveis generals) 2021-2024, aprovat per l'Acord del Consell de Govern de 3 de maig de 2021 (BOIB núm. 59, de 6 de maig), diagnostica la necessitat de revisar el protocol existent. Així, dedica la mesura 4.2.1 a la revisió, millora i difusió del Protocol d'actuació per a la mobilitat administrativa per raó de violència de gènere.
5. El punt vuitè del Protocol preveu que el Departament de Coordinació i Modernització ha d'avaluar si és necessari fer algun canvi o ajust en aquest per millorar-lo i ha de fer un informe amb les propostes de canvi a l'òrgan competent per aprovar-les. La Comissió d'Igualtat i la Comissió Tècnica de Seguiment del Pla d'Igualtat també poden fer aportacions per millorar aquest Protocol i la seva aplicació.
6. Les lletres g) i i) de l'article 8 del Decret 12/2014, de 28 de febrer, pel qual es regulen la Comissió d'Igualtat i la Comissió Tècnica de Seguiment del Pla d'Igualtat entre Dones i Homes de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (serveis generals), modificat pel Decret 12/2017, de 31 de març, estableixen, respectivament, que correspon a la Comissió d'Igualtat:
g) Debatre el text del protocol per prevenir i actuar en els supòsits d'assetjament sexual i d'assetjament per raó de sexe, així com qualsevol altre protocol d'actuació per afavorir la igualtat entre homes i dones, proposat per la Comissió Tècnica i que després s'ha d'aprovar mitjançant una resolució de la persona titular de la conselleria competent en matèria de funció pública.
i) Fer propostes de millora del Pla d'Igualtat, del Protocol d'actuació en cas d'assetjament sexual o per raó de sexe, de les condicions de treball, de correcció de deficiències existents o d'actuacions que es puguin considerar discriminatòries, des d'una perspectiva de gènere.
7. En la sessió del dia 28 de juliol de 2022, la Comissió Tècnica de Seguiment del Pla d'Igualtat va iniciar la revisió del Protocol i va finalitzar-la en la sessió del dia 14 de desembre de 2022. En la mateixa sessió, va acordar elevar aquesta revisió a la Comissió d'Igualtat per al seu debat i posterior aprovació, si escau, mitjançant una resolució de la consellera de Presidència, Funció Pública i Igualtat.
8. En la sessió del dia 26 de gener de 2023, la Comissió d'Igualtat va debatre la modificació del Protocol d'actuació per a la mobilitat administrativa per raó de violència de gènere i va acordar elevar-la a la consellera de Presidència, Funció Pública i Igualtat perquè dicti una resolució per aprovar-la.
9. Els principals canvis que conté aquesta modificació del Protocol es poden resumir en els següents:
a) D'acord amb la darrera modificació operada en el TREBEP per la Llei orgànica 10/2022, de 6 de setembre, de garantia integral de la llibertat sexual, s'ha modificat el nom del Protocol, que passa a anomenar-se «Protocol d'actuació per a la mobilitat administrativa per raó de la violència de gènere o de violència sexual».
b) S'ha modificat el contingut de la introducció, amb una referència especial a l'Acord de 22 d'octubre de 2018 de la Conferència Sectorial d'Administració Pública per afavorir la mobilitat interadministrativa de les empleades públiques víctimes de violència de gènere. A més, s'han llevat les definicions i s'han passat a l'apartat «Objecte i definicions».
c) L'apartat «Objecte» passa a ser «Objecte i definicions».
d) S'ha afegit l'apartat «Àmbit subjectiu» i s'ha ampliat l'àmbit d'aplicació del Protocol a les empleades d'altres administracions públiques, d'acord amb els principis de col·laboració i coordinació.
e) S'ha creat l'apartat «Activació del Protocol». Es descriu on ha de presentar la interessada la sol·licitud que activa el Protocol i s'hi especifica que serà el Departament de Coordinació i Modernització el que ha d'informar de les actuacions procedents i dels drets i les mesures de protecció disponibles.
f) S'ha creat l'apartat «Acreditació de la situació de violència de gènere», en el qual es concreten els distints documents que poden ser mitjans d'identificació de situacions de violència masclista.
g) S'ha creat l'apartat «Efectes de la mobilitat i durada». En aquest apartat, s'hi estableix que el trasllat de localitat tindrà la consideració de forçós. També s'hi estableixen les indemnitzacions, l'ocupació del nou lloc amb caràcter provisional o definitiu, el període dins el qual l'Administració pública de destí mantindrà l'empleada pública en el lloc, entre d'altres.
h) S'ha afegit l'apartat «Trasllats de curta durada i solució transitòria davant la inexistència de vacant». Es preveu com actuar en els supòsits en els quals la interessada sol·liciti únicament un trasllat temporal de durada inferior a sis mesos, o quan no hi hagi vacant per poder resoldre el trasllat amb la immediatesa necessària.
i) S'ha creat l'apartat «Empleades públiques amb relació de serveis de caràcter no permanent». L'Administració pública a la qual vagi destinada la interessada formalitzarà una nova relació de serveis de caràcter igual que aquella que mantenia amb l'Administració d'origen.
j) S'ha afegit l'apartat «Mesures de protecció durant el procediment d'actuació». S'hi preveuen les absències o els retards en el lloc de treball que siguin necessaris per al manteniment de la seguretat, la protecció i la integritat de la treballadora; la realització de teletreball; les mesures de flexibilitat horària; la reordenació del temps de feina, i qualsevol altra mesura que s'estimi convenient.
k) S'ha creat l'apartat «Difusió i sensibilització», amb la finalitat que les treballadores de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears coneguin en tot moment l'existència del Protocol i tenguin la possibilitat de sol·licitar el trasllat tan aviat com es pugui.
l) Finalment, s'ha modificat el model de sol·licitud, pel que fa a la documentació que s'ha d'adjuntar, en consonància amb el contingut del nou apartat «Acreditació de la situació de violència de gènere». També s'ha previst la possibilitat que la víctima autoritzi la Direcció General de Funció Pública perquè pugui sol·licitar a l'IBDONA l'acreditació de la situació de víctima de violència de gènere o de violència sexual.
Fonaments de dret
1. L'article 24 de la Llei orgànica 1/2004, de 28 de desembre, de mesures de protecció integral contra la violència de gènere.
2. L'article 82.1 del text refós de la Llei de l'Estatut bàsic de l'empleat públic, aprovat pel Reial decret legislatiu 5/2015, de 30 d'octubre.
3. L'article 40.4 del Reial decret legislatiu 2/2015, de 23 d'octubre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de l'Estatut dels treballadors.
4. L'article 85 de la Llei 3/2007, de 27 de març, de la funció pública de la comunitat autònoma de les Illes Balears.
5. L'article 22 del V Conveni col·lectiu per al personal laboral al servei de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (Resolució del conseller d'Economia i Competitivitat de 10 de desembre de 2013 per la qual es disposa la inscripció i el dipòsit en el Registre de Convenis Col·lectius de les Illes Balears, i la publicació del Conveni col·lectiu per al personal laboral al servei de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears).
6. La Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes.
7. El Decret 11/2021, de 15 de febrer, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (BOIB núm. 21, de 15 de febrer).
8. L'Acord de 22 d'octubre de 2018, de la Secretaria d'Estat de Funció Pública, pel qual es publica l'Acord de la Conferència Sectorial d'Administració Pública, per la qual s'aprova l'Acord per afavorir la mobilitat interadministrativa de les empleades públiques víctimes de violència de gènere.
9. L'article 8.g) del Decret 12/2014, de 28 de febrer, pel qual es regulen la Comissió d'Igualtat i la Comissió Tècnica de Seguiment del Pla d'Igualtat entre Dones i Homes de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
10. La proposta de la directora general de Funció Pública de dia 2 de febrer de 2023.
Per tot això, dict la següent
RESOLUCIÓ
Primer. Aprovar el nou contingut del Protocol d'actuació per a la mobilitat administrativa per raó de violència de gènere, el qual s'adjunta com a annex a aquesta Resolució.
Segon. Publicar aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Signat electrònicament: 6 de febrer de 2023
La consellera de Presidència, Funció Pública i Igualtat Mercedes Garrido Rodríguez