Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA DE MEDI AMBIENT I TERRITORI

Núm. 115925
Resolució del president de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears per la qual es formula l’informe d’impacte ambiental sobre el Projecte de gestió de residus no perillosos, del municipi de Sant Lluís, Menorca (78a/2022)

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Vist l'informe tècnic amb proposta de resolució de dia 20 de desembre de 2022 , i d'acord amb l'article 8.1.a) del Decret 3/2022, de 28 de febrer, pel qual s'aproven l'organització, les funcions i el règim jurídic de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears (CMAIB) (BOIB núm. 31 d'1 de març de 2022.

RESOLC FORMULAR:

L'informe d'impacte ambiental sobre el Projecte de gestió de residus no perillosos, del municipi de Sant Lluís, Menorca., en els termes següents:

1.Determinació de subjecció a avaluació ambiental i tramitació

El projecte es tramita com una AIA simplificada segons el Decret legislatiu 1/2020, de 28 d'agost, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei d'avaluació ambiental de les Illes Balears (BOIB Núm. 150, del 29 d'agost de 2020) i està inclòs en l'Annex II “Projectes sotmesos a avaluació d'impacte ambiental simplificada”, en concret al grup 6 projectes de gestió de residus apartat 4 “instal·lacions d'emmagatzematge de residus no perillosos fora del lloc de producció (incloses operacions prèvies al tractament) que facin operacions de la D13 a la D15 de l'annex 1 i operacions R12 i R13 de l'annex 2 de la Llei 22/2011, de 28 de juliol, de residus i sols contaminats, amb una capacitat superior a 100 t i que no es desenvolupin a l'interior d'una nau en un polígon industrial”. La tramitació a seguir és la que s'estableix a l'article 45 i següents de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'Avaluació Ambiental que regula el procediment simplificat de l'avaluació ambiental de projectes.

1.Descripció i ubicació del projecte

L'empresa Alarcón Cuadros SL, disposa d'unes instal·lacions existents amb autorització com a gestor de residus i centre autoritzat de recepció i descontaminació de vehicles CARD al Camí Llarg de Trepuco del municipi d'Es Castell. Molt pròxim a aquestes instal·lacions el promotor pretén ampliar l'activitat amb una nova instal·lació situada a la parcel·la 33, Illa VII al Carrer Sa Volta 47 del polígon industrial de Sant Lluís per a desenvolupar l'activitat de gestió de residus no perillosos.

El projecte es basa en la creació i habilitació d'una instal·lació per a gestionar residus no perillosos. Els residus a gestionar seran majoritàriament residus metàl·lics inclosos vehicles ja descontaminats procedents de centres CARD autoritzats, encara que també es gestionaran altres residus com fustes, pneumàtics, envasos, plàstics, etc. L'activitat prevista és la classificació i emmagatzematge d'aquests residus per destinar-los a un posterior reciclatge o tractament final. En el cas de metalls i Vehicles Fora d'Ús (VFU) descontaminats es podrà realitzar el seu premsat/compactació si és necessari. En el cas de cables es preveu poder separar la part plàstica de la metàl·lica per facilitar el reciclatge. Les operacions a fer sobre els residus no perillosos són la recepció, classificació i condicionament previ a l'entrega a gestors externs per al seu reciclatge. En el cas de metalls es podrà dur a terme el tall i compactació o premsat. Abans d'acceptar la descàrrega de qualsevol residu a les instal·lacions es comprovarà que compleix amb els criteris d'acceptació establerts, evitant així la descàrrega de productes no conformes, adquisició de materials fora d'especificació o defectuosos. S'anotarà el tipus de residu, quantitat i productor d'origen, així com la data d'entrada, d'acord amb la normativa vigent. Amb cada recollida s'emetrà un albarà que inclourà la identificació del productor, data, signatura i segell.

El solar o parcel·la quedaria tancada, pavimentada i condicionada per a la recollida de lixiviats de la rentada dels residus, les aigües pluvials dels paviments seran recollides per al seu tractament previ a abocament a la xarxa de pluvials del polígon en un separador de greixos i hidrocarburs dotat de by-pass per a tempestes. S'instal·larà un separador d'hidrocarburs dimensionat per al 30%, ja que a partir dels 20-30 primers minuts de pluja es considera netejada la superfície i es podrà reduir el cabal de tractament. L'aparell tracta 1/3 del cabal total que entra en cas de tempesta i estarà especialment adaptat per a tractar aigües d'aparcaments descoberts.

També es preveu la construcció d'una edificació d'una sola planta d'una superfície aproximada de 100 m2 per a usos administratius i del personal, magatzem i banys.

La resta de la parcel·la es divideix en diferents espais per disposar els diferents tipus de residus a una campa de 500 m2 on es realitzarà el procés industrial a l'exterior i on es disposarà d'una bàscula de 48 m2, una premsa i una zona de càrrega i descàrrega. La parcel·la, objecte de dur a terme el projecte, se situa al carrer sa Volta 47 del polígon industrial de Sant Lluís, Menorca.

La capacitat de tractament anual és de 21. 450 t de residus no perillosos per any i la capacitat d'emmagatzematge prevista és de 615.5 t /any.

1.Avaluació dels efectes previsibles

Després de l'anàlisi dels possibles efectes sobre el medi ambient del projecte de gestió de residus no perillosos a la parcel·la 47 del carrer sa Volta del municipi Sant Lluís es descarten efectes significatius sobre el medi ambient sempre que es tenguin en compte les mesures preventives, correctores o compensatòries d'impacte de l'apartat 8 de l'“EIA Simplificada Centro de gestión de Residuos No Peligrosos” fet per GEMAX, Estudios Ambientales, S.L., signat el 4 de març de 2022 així com el Pla de Vigilància Ambiental del mateix document i els condicionants de la resolució d'aquest informe d'impacte ambiental.

Segons el document ambiental, conclou que «Tots els impactes potencialment negatius associats a aquest es valoraran com a nuls o no significatius i presenta impactes positius sobre el factor socioeconòmic, la població i la gestió de residus. Permet avançar cap als objectius d'economia circular i minimització del consum de matèries primeres i recursos no renovables. Per això, amb les mesures preventives i correctores previstes en el projecte, en aquest document i junt amb el Pla de Vigilància Ambiental proposat, es considera que els impactes potencials associats del Projecte de Gestió de Residus No Perillosos i analitzat en aquest estudi és positiu i compatible.»

2.Consultes a les administracions públiques afectades i persones interessades

S'han efectuat consultes a l'Ajuntament de Sant Lluís, el Consell Insular de Menorca i a diverses conselleries del Govern Balear, la Conselleria de Transició Energètica, Sectors Productius i Memòria Democràtica, la Conselleria de Presidència, Funció Pública i Igualtat, la Conselleria de Medi Ambient i Territori. El GOB Menorca i AENA.

En el moment de redactar el present informe, s'han rebut els següents informes de les administracions consultades:

3.Conselleria de Presidència, Funció Pública i Igualtat. L'informe indica a les consideracions tècniques que no hi ha cap implicació del Pla Especial per fer front al risc de transport de mercaderies perilloses (MERPEBAL) ni del Pla Especial per fer front al risc sísmic (GEOBAL) que s'hagin de tenir en compte. Diu també que en referència al Pla Especial per fer front al risc d'inundacions (INUNBAL) i els mapes de perillositat i risc d'inundació de la Direcció General de Recursos Hídrics que defineixen una zona potencialment inundable en el llindar sud de l'àmbit del projecte, en aquest cas, el projecte es desenvolupa en una parcel·la sense risc d'inundació. Fa referència al Pla Especial per fer front al risc d'incendis forestals (INFOBAL) indicant que l'àmbit del projecte no es troba afectat per aquest risc. També apunta que no existeix cap instal·lació de l'àmbit del RD 840/2015, de 21 de setembre pel qual s'aproven mesures de control dels riscos inherents als accidents greus on intervenen substàncies perilloses, que afecti el projecte. Finalment, conclou que una vegada examinada la documentació, es considera que el projecte de centre de gestió de residus no perillosos, al Terme municipal de Sant Lluís, es pot informar favorablement atès que el projecte no incrementa el risc per a les persones i béns. Si escau, el projecte haurà de donar compliment de la normativa d'autoprotecció.

- Aeroports Espanyols i Navegació Aèria (AENA). La Direcció de Planificació Aeroportuària i Control Regulatori d'AENA remet un informe que diu que l'àmbit del projecte se situa dins de la projecció en planta de les Servituds Aeronàutiques de l'Aeroport de Menorca, aprovades per Decret 3228/1974, de 8 de novembre, pel qual s'estableixen les servituds aeronàutiques de l'Aeroport de Menorca i que s'haurà de comptar, prèviament a l'execució del projecte, amb l'acord favorable de l'Agència Estatal de Seguretat Aèria (AESA), per la qual cosa les administracions públiques no podran autoritzar-lo en tant no s'obtengui l'autorització corresponent emesa per aquest Organisme dependent del Ministeri de Transport, Mobilitat i Agenda Urbana. L'informe inclou una imatge de l'àmbit del projecte a les Servituds Aeronàutiques de l'aeroport de Menorca (RD 3228/1974). Seguidament, indica que cap dels elements que integren el centre de gestió de residus, hauria de superar els límits d'alçada imposats per les servituds aeronàutiques legalment establertes en la vertical dels equips que constitueixen aquesta infraestructura i que per evitar que aquest centre suposi un focus d'atracció de fauna hauria de ser expressament analitzada i confirmada en un estudi de valoració de la possible afecció de la fauna que pugui atraure la nova instal·lació per a determinar la compatibilitat de la mateixa amb la normativa de servituds aeronàutiques, concretament amb l'article 10 del Decret 584/1972, establint-se una metodologia de seguiment per a les fases d'execució i funcionament del centre, i les mesures a prendre en cas de resultar necessari.

- Ajuntament des Castell. La batlessa de l'Ajuntament des Castell comunica per escrit, en data 08/06/2022 que s'ha consultat el projecte i l'estudi d'impacte ambiental a l'enllaç facilitat i, un cop comentat amb la CMAIB per telèfon, s'ha constatat que l'emplaçament del projecte és a Sant Lluís, per la qual cosa no té afectacions dins el terme municipal des Castell.

- Servei de Canvi Climàtic i Atmosfera. L'informe 99/22 CA en relació amb el Projecte centre de gestió de residus no perillosos indica els efectes ambientals relacionats amb l'atmosfera segons la documentació presentada a la fase d'obra, d'explotació i de clausura. Especifica les mesures preventives i correctores per minimitzar els impactes sobre la qualitat de l'aire i canvi climàtic. Apunta que a l'annex I es presenta l'estudi sobre impacte directe i induït sobre el consum energètic, la punta de demanda i les emissions de gasos d'efecte hivernacle. Indica les dades de la documentació aportada sobre les emissions de gasos d'efecte hivernacle anual. L'informe inclou unes consideracions sobre el Reial decret 100/2011, de 28 de gener, pel qual s'actualitza el catàleg d'activitats potencialment contaminant de l'atmosfera i s'estableixen les disposicions bàsiques per a la seva aplicació (BOE núm. 25 de 29/01/2011), les instal·lacions de tractament de residus es consideren Activitats Potencialment Contaminadores de l'Atmosfera, segons una classificació en la qual els aplica un condicionant relacionat amb la proximitat als següents espais: nuclis de població, espais naturals protegits d'acord amb l'article 27 de la Llei 42/2007, de 13 de desembre, del Patrimoni Natural i de la Biodiversitat, incloses les zones perifèriques de protecció, espais pertanyents a Xarxa Natura 2000, àrees protegides per instruments internacionals que n'és el cas del projecte per estar a menys de 500 m d'un Hàbitat d'Interès Comunitari. Seguidament, inclou els apartats 2 i 3 de l'article 13 d'Activitats Potencialment Contaminadores de l'Atmosfera de la Llei 34/2007, de 15 de novembre, de qualitat de l'aire i protecció de l'atmosfera. Finalment, indica que la Llei 10/2019, de 22 de febrer, de Canvi Climàtic i Transició Energètica estableix uns objectius a aconseguir tant en la reducció d'emissions de gasos d'efecte hivernacle, com en la millora de l'eficiència energètica, com en la penetració d'energies renovables especificant els objectius concrets. L'informe 99/22 CA conclou que una vegada avaluada la informació s'emeten quatre conclusions, un condicionant sobre l'activitat potencialment contaminadora de l'atmosfera (APCA). Un altre condicionant sobre la periodicitat de les comprovacions a realitzar per part d'un Organisme de Control Autoritzat per a l'atmosfera (OCA), tant de les mesures correctores i preventives implantades per disminuir les emissions de les partícules, com de les mesures de gasos i partícules dels possibles equips de combustió existents, si s'escau. Una afirmació sobre que es considera adequat l'annex de consum energètic i canvi climàtic presentat. I un recordatori sobre la concordança amb la Llei 10/2019, de 22 de febrer, de Canvi Climàtic i Transició Energètica, en particular amb els articles 32, 41, 42, descrits a l'apartat de consideracions. Aconsellant que s'hauria d'avaluar la possibilitat d'instal·lació d'energies renovables, per tal de possibilitar consum energètic quasi nul.

Informe del Servei d'Estudis i Planificació. L'informe indica que la parcel·la es troba totalment pavimentada i el subministrament d'aigua potable es realitza a través de la xarxa municipal d'abastiment. També indica com es farà la recollida d'aigües pluvials de la coberta de la nau i de la resta del terreny. Descriu el dipòsit separador de greixos i d'hidrocarburs i la recollida de les aigües residuals que provenen dels banys, dutxes, etc. que seran conduïdes directament a la xarxa municipal d'aigües residuals. Respecte de les consideracions tècniques anomena el compliment del Reial decret 51/2019, de 8 de febrer, pel qual s'aprova el Pla Hidrològic de les Illes Balears 2019 (PHIB 2019) i la cartografia de la Direcció General de Recursos Hídrics, pel que fa a les masses d'aigua subterrània, a les masses d'aigua superficial, a les condicions geomorfològiques i a la normativa d'aplicació de la zona d'estudi. Respecte de les masses d'aigua subterrània diu que l'actuació projectada es localitza sobre la MAS 1901M1Maó, que és un aqüífer poc profund, la massa es troba en mal estat i es troba en risc químic i quantitatiu. S'ha detectat presència de substàncies prioritàries i és ZVCN. El nivell de la vulnerabilitat a la contaminació d'aqüífers és moderat i la zona es troba afectada pel perímetre de restriccions moderades dels pous de proveïment urbà CAS_1076 i CAT_8361. I que segons l'art. 87 del PHIB 2019, dins el perímetre de restriccions moderades queden prohibits uns usos i activitats que especifica finalitzant amb l'afirmació que “L'activitat projectada s'entén com a permesa sense perjudici de les autoritzacions sectorials preceptives.” Respecte de les masses d'aigua superficial diu que a la zona objecte d'estudi no n'hi ha. Respecte de les condicions geomorfològiques diu que “La zona presenta pendents baixes, trobant-se aproximadament a la cota 56 m sobre el nivell de la mar. No hi ha cap APR d'esllavissament.” Indica que “Atesa la impermeabilització de la planta, la instal·lació del separador d'hidrocarburs i de la cubeta de retenció per al dipòsit de gasoil, es considera que el projecte s'adapta als criteris establerts al PHIB 2019.” Amb relació al separador d'hidrocarburs, diu que aquests sistemes separadors per a líquids lleugers han d'estar subjectes al marcat CE, en compliment amb els requisits especificats a l'annex ZA de la norma UNE-EN 858-1: 2002/A1: 2004. L'informe indica que per dur a terme l'abocament a la xarxa municipal de clavegueram, s'ha de complir amb els requisits del Reglament Municipal sobre l'ús de la xarxa de clavegueram sanitari del TM de Sant Lluís. Els llots procedents de la decantació s'han de dur a un gestor autoritzat i dur un registre de les descàrregues realitzades. També que s'ha de dur un registre d'operacions de control periòdic, neteja i manteniment del separador d'hidrocarburs, així com qualsevol incidència detectada i aquesta informació estarà a disponibilitat de l'Administració Hidràulica. Recorda que segons l'article 60.4 del PHIB 2019 estableix que es fomentarà l'emmagatzematge i la reutilització de les aigües pluvials netes de les teulades. Finalment, informa favorablement el projecte condicionat a:

“Amb relació al separador d'hidrocarburs, aquest ha de dur marcat CE, en compliment amb els requisits especificats a l'annex ZA de la norma UNE- EN 858- 1:2002/A1:2004. Per dur a terme l'abocament a la xarxa municipal de clavegueram, s'ha de complir amb els requisits del Reglament Municipal sobre l'ús de la xarxa de clavegueram sanitari del TM de Sant Lluís. Els llots procedents de la decantació s'han de dur a un gestor autoritzat i dur un registre de les descàrregues realitzades. S'haurà de dur un registre d'operacions de control periòdic, neteja i manteniment del separador d'hidrocarburs, així com qualsevol incidència detectada i aquesta informació estarà a disponibilitat de L'Administració Hidràulica.”

Informe tècnic del Consorci de residus i energia de Menorca. L'informe descriu la normativa d'aplicació al projecte i conclou, que a partir de la documentació analitzada amb relació al projecte que no s'ha de sotmetre a AIA ordinària, que segons el PDS de Prevenció i Gestió de Residus No Perillosos de Menorca permet l'establiment de noves infraestructures de tractament de residus sempre que s'ubiquin en sòl urbà d'ús industrial, com és el cas. Fa una sèrie d'observacions amb relació a l'aplicació de la normativa específica de residus que s'haurien d'incloure en el projecte constructiu i d'activitats permanent major per a la seva aprovació. Finalment, indica que d'acord amb l'article 24 de la Llei 7/2022, de 8 d'abril, de residus i sòls contaminats per a una economia circular, la instal·lació haurà de contemplar la preparació perquè es puguin reutilitzar els residus sense cap altra transformació prèvia i deixin de ser considerats residus si compleixen les normes de producte de tipus tècnic i de consum.

Consell Insular de Menorca. El Departament d'Economia i territori mitjançant Resolució núm. 1190, de 24/08/2022 resol que atès l'informe emès per l'arquitecta del departament d'Economia i territori de data 17/08/2022 s'hauran de tenir en compte els articles del PTI (art.22) i RPTI (art.25). En el cas que el projecte entri en contradicció amb la RPTI, tot i complir amb les determinacions legals vigents, s'haurà de suspendre l'atorgament del títol habilitant que correspongui. També s'haurà de tenir en compte les NNSS de Sant lluís, en especial l'article 110. Conclou que informa favorablement sobre el centre de gestió de residus no perillosos TM Sant Lluís, expedient núm. AIA 3-2022, ja que no existeix cap impediment des del punt de vista territorial amb les observacions realitzades en el cos de l'informe.

3.Anàlisi dels criteris de l'annex III de la Llei 21/2013

S'han analitzat els criteris de l'annex III de la Llei 21/2013, d'avaluació ambiental, i no es preveu que el projecte pugui tenir efectes significatius sobre el medi ambient, en concret:

1.Característiques del projecte:

L'activitat de gestió de residus no perillosos es desenvoluparà a l'exterior i a part de l'interior d'una edificació de tipus nau que servirà de taller. L'activitat consisteix en la classificació, tall i /o premsat i emmagatzematge de metalls per a la seva entrega a gestor de reciclatge extern. També es gestionaran vehicles ja descontaminats, fustes, neumàtics, envasos, plàstics, etc. A la nau també es trobaran les oficines, despatx, magatzem i banys. La parcel·la es troba totalment pavimentada.

El subministrament d'aigua potable es realitza a través de la xarxa municipal d'abastiment. Les aigües pluvials de la coberta de la nau són recollides i canalitzades fins a la xarxa municipal d'aigües pluvials. Les aigües pluvials de la resta del terreny es recullen i són conduïdes a un dipòsit separador de greixos i d'hidrocarburs. Del separador d'hidrocarburs es connecta a la xarxa municipal d'aigües residuals per a la seva evacuació. El separador d'hidrocarburs tendrà un volum de 2.880 litres i està dotat de by-pass per a tempestes. Els llots seran recollits per un gestor autoritzat.

Les aigües residuals que provenen dels banys, dutxes, etc, seran conduïdes directament a la xarxa municipal d'aigües residuals.

S'instal·la un dipòsit de 1.000 l de gasoil de doble paret per alimentació de maquinària, sobre una cubeta de retenció.

Segons l'Estudi d'Impacte Ambiental presentat han inclòs les corresponents mesures preventives i/o correctores addicionals per pal·liar els possibles impactes ocasionats per les accions del projecte. S'inclou també un Pla de Vigilància Ambiental per garantir el compliment de les mesures preventives i correctores contingudes a l'EIA.

2.Ubicació del projecte: L'empresa Alarcón Cuadros, S.L., que es dedica a la gestió de residus i és centre autoritzat de recepció i descontaminació de vehicles (CARD) VFU G-012.04 CAIB situat al Camí Llarg de Trepuco d'Es Castell, vol ampliar l'activitat amb una nova instal·lació de gestió de residus no perillosos situada a la parcel·la 33, illa VII, al carrer Sa Volta núm. 47 del polígon industrial del TM de Sant Lluís. Està a 1 km del camp d'aviació de Sant Lluís i a 3 Km de l'aeroport de Menorca (MAH) i a l'entorn proper, menys de 500 m, hi ha presència de l'hàbitat d'interès comunitari de tipus Matolls termomediterranis i predesèrtics (codi 5330).

3.Característiques del potencial impacte: Ateses les característiques del projecte es considera que no té efectes transfronterers ni es preveu que impliqui impactes ambientals significatius.

Conclusions de l'informe d'impacte ambiental.

Primer: No subjectar a avaluació d'impacte ambiental ordinària el “Projecte de gestió de residus no perillosos, del municipi de Sant Lluís, Menorca.” Tenint en compte que no tendrà efectes significatius sobre el medi ambient d'acord amb els criteris de l'annex III de la Llei 21/2013, sempre que es compleixin les condicions establertes per les especificacions de la Llei 22/2011, de 28 de juliol, de residus i sols contaminats pel que fa a l'emmagatzematge i transport de residus no perillosos. I recordar que, en cap cas es durà a terme cap altre tipus d'operació que no sigui l'activitat descrita a la documentació presentada en el “Proyecto Integrado: Construcción y actividades permanente mayor Centro de gestión de residuos no peligrosos” signat per Darío Verd Vallespir (enginyer industrial) amb data de 22/02/2022. I en l'Estudi d'Impacte Ambiental “EIA Simplificada Centro de gestión de Residuos No Peligrosos” realitzat per GEMAX, Estudios Ambientales, S.L., signat el 4 de març de 2022 que inclou les mesures preventives, correctores o compensatòries d'impacte de l'apartat 8 de l'EIA així com el Pla de Vigilància Ambiental. No obstant això, es recorda l'obligació del compliment de la normativa existent respecte a la gestió dels residus que afecta aquesta activitat i la necessitat del correcte registre de tots els residus que es gestionaran inclosos els llots produïts i recol·lectats anualment derivats de la neteja i rentat dels camions i residus que es puguin crear dins el recinte. Així com els condicionants següents:

1.Amb relació al separador d'hidrocarburs, aquest ha de dur marcat CE, en compliment amb els requisits especificats a l'annex ZA de la norma UNE- EN 858- 1:2002/A1:2004. Per dur a terme l'abocament a la xarxa municipal de clavegueram, s'ha de complir amb els requisits del Reglament Municipal sobre l'ús de la xarxa de clavegueram sanitari del TM de Sant Lluís. Els llots procedents de la decantació s'han de dur a un gestor autoritzat i dur un registre de les descàrregues realitzades. S'haurà de dur un registre d'operacions de control periòdic, neteja i manteniment del separador d'hidrocarburs, així com qualsevol incidència detectada i aquesta informació estarà a disposició de l'Administració Hidràulica.

2.D'acord amb l'article 24 de la Llei 7/2022, de 8 d'abril, de residus i sòls contaminats per a una economia circular, la instal·lació haurà de contemplar la preparació per a la reutilització, entesa com aquella operació de valorització consistent en la comprovació, neteja o reparació, mitjançant la qual productes o components de productes que s'hagin convertit en residus es prepararan perquè es puguin reutilitzar sense cap altra transformació prèvia i deixin de ser considerats residus si compleixen les normes de producte de tipus tècnic i de consum.

3.Les aigües pluvials caigudes sobre a coberta de la nau recollides i canalitzades hauran de ser reutilitzades per al reg de la barrera vegetal perimetral, si és el cas, la neteja de les instal·lacions, o altres usos compatibles. Les aigües pluvials de les zones pavimentades de la instal·lació, una vegada que hagin passat pel separador d'olis, greixos i d'hidrocarburs previst, poden ser canalitzades a la xarxa municipal d'aigües residuals per a la seva evacuació. Els llots del separador d'hidrocarburs seran recollits per gestor autoritzat i es durà un registre d'aquests d'acord amb la normativa d'aplicació.

Es recorda que:

Els procediments d'avaluació ambiental dels projectes que hi estan subjectes, han de tenir en compte els objectius i anar en concordança amb la Llei 10/2019, de 22 de febrer, de Canvi Climàtic i Transició Energètica, en particular amb els articles 32, 41, 42 d'aquesta llei. Per això, s'hauria d'avaluar la possibilitat d'instal·lació d'energies renovables, per tal de possibilitar consum energètic quasi nul.

El projecte se situa dins de la projecció en planta de les Servituds Aeronàutiques de l'Aeroport de Menorca i, per tant, s'haurà de comptar, prèviament a l'execució del projecte, amb l'acord favorable de l'Agència Estatal de Seguretat Aèria (AESA).

En relació amb les observacions de l'informe del Dept. d'Economia i Territori mitjançant Resolució núm. 1190, de data 24/08/2022 i la distribució dels vestidors i banys, s'ha de complir la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes.

El titular de la instal·lació ha de sol·licitar a la Direcció General d'Energia i Canvi Climàtic la seva inscripció com activitat potencialment contaminadora de l'atmosfera (APCA) del grup C, o l'autorització administrativa com APCA del grup B, segons l'epígraf que li sigui d'aplicació. El titular haurà d'incloure una memòria sobre contaminació atmosfèrica on identifiqui tots els focus d'emissions, així com les mesures correctores i preventives a aplicar per minimitzar les emissions a l'atmosfera. S'ha d'utilitzar la maquinària energèticament més eficient i amb emissions específiques de contaminants mínimes. A més a més, la resolució d'inscripció APCA o, en el cas, d'autorització, fixarà la periodicitat de les comprovacions a realitzar per part d'un Organisme de control autoritzat per a l'atmosfera (OCA), tant les corresponents al manteniment i eficàcia de les mesures correctores i preventives implantades per disminuir les emissions de les partícules, com de les mesures de gasos i partícules dels possibles equips de combustió existents.

S'hauran de tenir en compte:

Els articles del PTI (art.22) i RPTI (art.25). En el cas que el projecte entri en contradicció amb la RPTI, tot i complir amb les determinacions legals vigents, s'haurà de suspendre l'atorgament del títol habilitant que correspongui.

Les NNSS de Sant Lluís (BOIB núm.16 de 4 de desembre de 2014), en especial l'article 110. Polígon Industrial.

Segon. Es publicarà el present informe ambiental al Butlletí Oficial de les Illes Balears, d'acord amb el que disposa l'article 47.3 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental. A més, es donarà compte al Ple de la CMAIB i al subcomitè tècnic d'Avaluació d'Impacte Ambiental (AIA).

Tercer. L'informe d'impacte ambiental perdrà la seva vigència i cessarà en la producció dels efectes que li són propis si, una vegada publicat en el BOIB, no s'hagués procedit a l'aprovació del projecte en el termini màxim de quatre anys des de la publicació, d'acord amb el que disposa l'article 47.4 de la Llei 21/2013.

Quart. L'informe d'impacte ambiental no ha de ser objecte de cap recurs, sense perjudici dels que, si s'escau, siguin procedents en la via administrativa o judicial davant de l'acte, si s'escau, d'autorització del projecte, d'acord amb el que disposa l'article 47.5 de la Llei 21/2013.

Cinquè. Aquesta resolució s'emet sense perjudici de les competències urbanístiques, de gestió o territorials de les administracions competents i de les autoritzacions o informes necessaris per a l'aprovació.

(Signat electrònicament: 13 de febrer de 2023)

 

El president de la CMAIB

Antoni Alorda Vilarrubias