Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció I. Disposicions generals

AJUNTAMENT DE VALLDEMOSSA

Núm. 115755
Aprovació definitiva de l’ordenança fiscal reguladora de la taxa per subministrament d’aigua potable

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

En no haver-se presentat cap reclamació o el suggeriment durant el termini d'exposició al públic, l'acord inicialment adoptat d'aprovació del reglament municipal regulador del servei de proveïment d'aigua s'ha d'entendre definitivament aprovat sense necessitat de nou acord exprés de conformitat amb allò que s'ha fixat en els articles 49 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, Reguladora de les Bases del Règim Local i 102.1.d) de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de Règim Local de les Illes Balears.

El text íntegre del reglament municipal regulador del servei de proveïment d'aigua, es fa públic, per al seu general coneixement i en compliment del que es disposa en l'article 70.2 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, Reguladora de les Bases del Règim Local.

 

ORDENANÇA FISCAL REGULADORA DE LA TAXA PER SUBMINISTRAMENT D'AIGUA POTABLE

Article 1

Fonament i naturalesa

D'acord amb el previst als articles 20.4 del Reial Decret Legislatiu 2/2004, de 5 de març, pel qual s'aprova el text refós de la Llei Reguladora de les Hisendes Locals (TRLRHL), aquest Ajuntament estableix la taxa per subministrament d'aigua potable.

Article 2

Fet imposable

Constitueix el fet imposable de la taxa tota connexió per al subministrament d'aigua que l'Ajuntament presti a través del seu servei d'aigües, ja sigui a domicilis de caire particular, establiments comercials o industrials o de qualsevol altre classe.

Article 3

Obligació de contribuir.

L'obligació de contribuir neix amb l'establiment del servei per part de l'Ajuntament, moment a partir del que es declara la utilització general d'aquest per tot el veïnat, essent condició indispensable per al naixement de l'obligació de contribuir que es realitzi la connexió per a  la prestació del servei.

En cap cas es podrà establir el servei o continuar amb ell sense el corresponent Decret de Batlia o acord de Junta de Govern.

Article 4

Obligats al pagament.

Són subjectes passius obligats al pagament de la Taxa les persones naturals o jurídiques usuaris del servei.

Seran responsables subsidiaris els propietaris dels immobles en els que es presti el servei.

Article 5

Quantia

La quota tributària de la taxa regulada en aquesta ordenança serà la fixada en les tarifes relacionades seguidament:

1º.  Quota de consum:

Tarifes per blocs de consum trimestrals

Concepte

€/m3

Quota general:

1,576

Quota per blocs:

Interval

Bloc

 

Fins a 18 m3

1

0,3200

Entre 18 i 30 m3

2

0,830

Entre 30 i 60 m3

3

1,6990

Entre 60 i 120 m3

4

3,200

Més de 120 m3

5

3,850

Aplicació de la tarifa general:

Excepcionalment, en els casos de fuites d'aigua, el consum que s'ha de tenir en compte als efectes d'aplicar l'escala per blocs és la mitjana del consum dels dotze mesos immediatament anteriors, de manera que la diferència entre el consum efectiu i aquesta mitjana queda sotmesa a la tarifa general. Aquesta regla excepcional per als casos de fuites d'aigua  només es pot aplicar una vegada cada tres anys d'acord amb l'Ordenança reguladora del Servei. És requisit necessari estar al corrent de les obligacions tributàries amb aquest Ajuntament.

Des de l'entrada en vigor d'aquesta nova ordenança que es proposa s'ha d'entendre que s'ha produït una fuita d'aigua quan se superi en més de 80 metres cúbics mensuals i, a més en més d'un 40% el consum corresponent al mateix període de l'any anterior.

En el cas en què la fuga d'aigua afecti a més d'un període dels facturats pel substitut, aquesta regla excepcional només s'aplica al període en el que el consum hagi estat superior.

En qualsevol cas, la regularització de la fuga s'haurà de sol·licitar durant el període de pagament voluntari acompanyant la sol·licitud de la següent documentació justificativa:

  • Còpia de l'últim rebut / liquidació
  • Justificant de pagament de la darrera  liquidació de taxa.
  • Document justificatiu de la fuita: informe signat de l'asseguradora, factura original que indiqui la fuita amb el seu justificant de pagament, o qualsevol document tècnic signat.

2º. Quota de servei:

Perfil d'usuari

Quota servei (€/mes)

Cases, apartaments i xalets

3,72 €

Comerços i locals comercials

3,72 €

Bar, cafè sense servir menjars

7,44 €

Cafeteries

11,16 €

Restaurants

14,88 €

Per cada plaça en establiment d'allotjament turístic  (d'interior, rural, agroturisme o allotjament turístic)

0,93 €

Altres activitats comercials, industrials, professionals o econòmiques no inclosos en els perfils d'usuari anteriors

3,72 €

3º. Drets de connexió:

Drets de connexió a la xarxa

Import (€)

Edifici d'habitatges (per unitat)

35,00 €

Habitatges unifamiliars (cases)

90,00 €

Locals comercials, industrials, professionals o econòmiques

90,00 €

Activitat turística ( per plaça) amb un mínim de 200 €.

10,50 €

4º. Noves Escomeses:

Les noves escomeses es facturaran en funció de les seves característiques i d'acord amb la següent taula, previ el corresponent informe tècnic que assenyali qualsevol dels següents tipus:

Capítol

Concepte

Import (€)

TIP 1 – 1mV

ESCOMESA TIPUS 1 (1m) NOMÉS A VORERA

331,69 €

TIP 1A – 1mVP

ESCOMESA TIPUS 1 (1m) A VORERA I PAVIMENT

386,37 €

TIP 2 – 2mVP

ESCOMESA TIPUS 2 (2m) A VORERA I PAVIMENT

476,13 €

TIP 3 – 3mVP

ESCOMESA TIPUS 3 (3m) A VORERA I PAVIMENT

512,24 €

TIP 4 - 4MmVP

ESCOMESA TIPUS 4 (4m) A VORERA I PAVIMENT

521,44 €

TIP 5 – 5mVP

ESCOMESA TIPUS 5 (5m) A VORERA I PAVIMENT

563,90 €

5º. Comptadors d'obra:

a) Quota de servei: La corresponent a un local comercial.

b) Quota de consum: La corresponent a la tarifa general.

6º. Altres conceptes:

Concepte

Import (€)

Canvi de titularitat de la pòlissa de subministrament

8,05 €

Verificacions de comptadors a instàncies de l'usuari sempre que no es pugui tenir cap defecte de lectures a la revisió

40,50 €

Reconnexions (Reial Decret 1725/1984, de 18 de juliol)

74,45 €

 

Article 6

Obligació de pagament.

L'obligació de pagament neix:

a) En el cas de nous subministres, en el moment de la seva sol·licitud.

b) Si es tracta de subministres periòdics, el dia primer de cada trimestre natural.

c) En el cas de prestació d'altres serveis quan es sol·licitin o realitzin.

 

Article 7

Període impositiu i meritació.

El període impositiu de la  taxa  comença des de la data en que s'autoritzi el subministrament per Decret o acord de Junta de Govern. Les modificacions i/o introducció de dades al programa informàtic d'aigües requereixen el previ  Decret o acord de Junta de Govern ( i en tot cas s'haurà d'indicar l'acord en virtut del qual es fa la modificació i/o introducció de dades).

Aquesta taxa es merita per trimestres naturals i exigint-se per terminis vençuts de la següent manera:

Trimestre

Període facturat

Termini d'ingrés en període voluntari

1T

Gener / Febrer / Març

Del 20 d'abril al 20 de juny

2T

Abril / Maig / Juny

Del 20 de juliol al 20 setembre

3T

Juliol / Agost / Setembre

Del 20 d'octubre al 20 de desembre

4T

Octubre / Novembre / Desembre

Del 20 de gener al 20 de març

 

Article 8

Terminis i formes de pagament.

1.- El pagament es realitzarà:

a) En el cas de nous subministres, per dipòsit previ en el moment de la seva sol·licitud.

b) En el cas de subministraments periòdics, una vegada inclosos en el padró, per trimestre naturals segons s'indica a l'article anterior.

c) En el cas de prestació d'altres serveis, per dipòsit previ en el moment de la seva sol·licitud.

2. – L'ingrés de les  quotes tributàrie es realitzarà  mitjançant domiciliació bancària.

3. –El termini de constrenyiment serà a partir del dia següent al de finalització del termini de   pagament en voluntari, d'acord amb el previst a la normativa tributària.

 

​​​​​​​Article 9

Bonificacions de la taxa

En el cas de disposar de comptadors individuals, l'import de la Taxa es reduirà prèvia sol·licitud de la següent manera:

a) Per a famílies nombroses categoria general, sempre que la llar (tots el qui viuen en ella) tingui uns ingressos no superiors a dues vegades el salari mínim interprofessional: : 15% de descompte en la quota de consum.

b)  Per a famílies nombroses de categoria especial, sempre que la llar (tots el qui viuen en ella) tingui uns ingressos no superiors a dues vegades el salari mínim interprofessional: 30% de descompte en la quota de consum.

c) Per als titulars majors de 65 anys i sempre que la llar (totes les persones que viuen en ella , inclòs el titular) tingui una renda anual igual o inferior al salari mínim interprofessional vigent en cada moment: 30% de descompte en la tarifa de servei.

Qualsevol canvi en les circumstàncies que concedint el dret a aquestes bonificacions ha de ser comunicat de manera fefaent mitjançant sol·licitud al registre de l'Ajuntament.

Els abonats que compleixin els requisits corresponents podran sol·licitar l'aplicació de les esmentades reduccions per escrit a l'Ajuntament en els següents termes:

1. En els casos a) i b) anteriors, acreditant l'abonat o abonada que és titular d'una família nombrosa, aportant:

  • Fotocòpia del títol corresponent, amb vigència a l'exercici de la sol·licitud.
  • Còpia de l'últim rebut liquidat i abonat, així com estar al corrent de pagament
  • Sol·licitar a l'Ajuntament la incorporació a l'expedient del Certificat de Convivència de Padró emès pel propi l'Ajuntament, acreditant que tots els membres que integren la unitat familiar resideixen a l'habitatge objecte de la sol·licitud, així com que únicament hi resideixen els membres integrants de la família nombrosa.
  • Acreditació documental del nivell d'ingressos mitjançant els corresponents documents emesos per l'Administració Pública o declaracions de l'IRPF de l'exercici anterior al de la sol·licitud. La valoració del

2. En el cas c) anterior, acreditant documentalment l'edat de l'abonat o abonada i acreditació documental del seu nivell d'ingressos mitjançant els corresponents documents emesos per l'Administració Pública o declaracions de l'IRPF de l'exercici anterior al de la sol·licitud, així com el de les persones empadronades al seu domicili durant l'any anterior al de la sol·licitud.

En els supòsits anteriors, la reducció serà aplicable en el període de liquidació trimestral següent al de la data de sol·licitud sempre que aquesta es presenti de forma completa en el període d'un mes anterior al de la data de finalització del període liquidable.

L'aplicació de les esmentades reduccions tindrà efecte durant tots els períodes de liquidació de la taxa de l'any en què se sol·liciti. Per continuar en l'aplicació de les reduccions a l'any següent, s'ha de fer una nova sol·licitud anualment, entre 2 i el 31 de gener de cada any, aportant la documentació requerida, sempre que es mantinguin els requisits exigits. Si no es fa cap sol·licitud o aquesta es realitza fora de termini, la reducció es deixarà sense efecte.

La valoració del salari mínim interprofessional es farà en relació a les dades aportades (exemple: si s'aporta IRPF de l'any anterior es posarà en comparació al salari mínim interprofessional de l'any anterior).

Article 10

Normes de gestió

Apart de les normes establertes a la vigent l'Ordenança Fiscal Reguladora de la Taxa per Subministrament d'Aigua Potable, s'estableix el següent:

a) Les altes presentades dins del primer mes de cada termini de meritació trimestral tindran efecte a partir del dia 1r de dit termini. Les presentades amb posterioritat, a partir del 1r. dia del termini de meritació següent.

b) Les baixes tindran efecte a partir del dia 1r del termini de meritació següent al que es formalitzi la petició.

No es tramitarà cap sol·licitud pels serveis i activitats recollits en aquesta Ordenança que requereixin l'ingrés d'un dipòsit previ si no s'acredita degudament el referit ingrés.

Article 11

Infraccions i sancions

Les infraccions i sancions en matèria tributària es regiran pel disposat a la Llei General Tributària,  la seva normativa de desenvolupament i l'Ordenança General de Gestió, Inspecció i Recaptació de l'Ajuntament.

Article 12

Tall de subministrament per impagament de tarifes.

De conformitat con el art. 84 Reglament de Verificacions Elèctriques i Regularitat en el Subministrament d'Energia i el model de pòlissa d'abonament per al subministrament d'energia elèctrica i les condicions de caràcter general d'aquesta, de 13 de març de 1954, i modificat pel RD 1725/84, de 18 de juliol, els supòsits de falta de pagament de l´import del servei de subministrament d'aigua potable seran sancionats amb la suspensió del subministrament, a dits efectes es donarà audiència a l'interessat per un termini de 10 dies per fer al·legacions i presentació de documentació i justificants que consideri oportuns; un cop resoltes les al·legacions i provat que els fets són constitutius d'infracció per falta de pagament pel Sr. Batle, es dictarà resolució advertint a l'abonat que, transcorreguts 10 dies hàbils a partir de la notificació de la resolució de no satisfer els rebuts pendents, es procedirà al tall del subministrament d'aigua.

Disposició derogatòria

La present Ordenança deroga de manera expressa l'anterior Ordenança fiscal reguladora de la Taxa per Subministrament d'Aigua Potable (BOIB nº 74/2008, de 29 de maig).

Contra el present Acord es podrà interposar recurs contenciós-administratiu, davant la Sala contenciosa administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears amb seu a Palma, en el termini de dos mesos a comptar des de l'endemà a la publicació del present anuncio, de conformitat amb l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, de la Jurisdicció Contenciós-Administrativa.

 

(Signat electrònicament: 13 de febrer de 2023

El batle Nadal Torres Bujosa)