Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA DE MEDI AMBIENT I TERRITORI

Núm. 109455
Acord del Ple de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears sobre la Proposta d’aprovació del pla d’inspecció de les instal·lacions sotmeses a autorització ambiental integrada de les Illes Balears 2023-2027

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

En relació amb l'assumpte de referència, i d'acord amb l'establert a l'article 23.3 del RD 815/2013, de 18 d'octubre, pel qual s'aprova el Reglament d'emissions industrials i de desenvolupament de la Llei 16/2002, d'1 de juliol, de prevenció i control integrats de la contaminació, es publica l'Acord del Ple de la CMAIB, en sessió de 22 de desembre de 2022,

Primer.- Aprovar el Pla d'inspecció de les instal·lacions sotmeses a Autorització Ambiental Integrada de les Illes Balears 2023-2027 que s'acompanya com annex al present acord.

Segon.- Publicar el present acord i el seu annex al Butlletí Oficial de les Illes Balears i a la pàgina web de la CMAIB de conformitat amb el que disposa l'art. 23.3 del Reial decret 815/2013, de 18 d'octubre, que aprova el Reglament d'emissions industrials.

 

ANNEX “Pla d'inspecció dels establiments sotmesos a Autorització Ambiental Integrada de les Illes Balears 2023-2027

I

El Parlament i el Consell de la Unió Europea aprovaren la Recomanació de 4 d'abril de 2001 sobre els criteris mínims de les inspeccions ambientals que s'haurien d'aplicar en l'organització, realització, seguiment i publicació d'aquestes tasques en tot el territori de la Unió. Aquesta Recomanació assenyalava la necessitat d'elaborar programes d'inspecció ambiental que verifiquin el compliment de la legislació i la seva contínua adaptació, així com la vigilància de l'impacte ambiental per determinar la necessitat d'aplicar les mesures adequades per garantir el compliment de l'esmentada legislació.

La Directiva 2010/75/UE del Parlament Europeu i del Consell, de 24 de novembre de 2010, sobre emissions industrials (prevenció i control integrats de la contaminació) estableix a l'article 23, sobre inspeccions ambientals, que els Estats membres s'asseguraran de què totes les instal·lacions estiguin cobertes per un pla d'inspecció ambiental a escala estatal, regional o local i garantiran que aquest pla es reexamini i actualitzi periòdicament.

Aquesta Directiva va ser objecte de transposició per la Llei 5/2013, d'11 de juny, que modificava la Llei 16/2002, d'1 de juliol, de prevenció i control integrats de la contaminació i la Llei 7/2022, de 8 d'abril, de residus i sòls contaminats per a una economia circular. La Llei 5/2013 disposava que, a partir de la seva entrada en vigor, el Govern estatal estava autoritzat a elaborar un text refós per tal d'integrar, degudament regularitzat, aclarit i harmonitzat, el contingut de la Llei 16/2002 d'1 de juliol, de prevenció i control integrats de la contaminació amb la resta de disposicions en matèria d'emissions industrials disperses en diferents normes amb rang de Llei. Fent ús de dita habilitació, el Reial decret legislatiu 1/2016, de 16 de desembre (BOE núm. 316 de 18 de desembre de 2016) aprova el Text Refós de la Llei de prevenció i control integrats de la contaminació (TRLPCIC), integrant en un sòl text les successives modificacions introduïdes a la Llei 16/2002 d'1 de juliol per les següents Lleis: Llei 1/2005, de 9 de març, que regula el règim del comerç de drets d'emissió de gasos d'efecte hivernacle; Llei 27/2006, que regula els drets d'informació, participació pública i d'accés a la justícia en matèria de medi ambient; Llei 34/2007, de 15 de novembre de qualitat de l'aire i protecció de l'atmosfera; Llei 42/2007 del Patrimoni Natural i de la Biodiversitat; Llei 40/2010 d'emmagatzematge geològic de diòxid de carboni: Reial decret llei 8/2011, d'1 de Juliol, de mesures de suport als deutors hipotecaris, de control de la despesa pública i cancel·lació de deutes amb empreses i autònoms de les entitats locals, de foment de l'activitat empresarial i impuls de la rehabilitació i de simplificació administrativa i la referida Llei 5/2013, d'11 de juny.

El Reial decret 815/2013, de 18 d'octubre, actualment en vigor, que aprova el Reglament d'emissions industrials i de desenvolupament de la Llei 16/2002 (ara TRLPCIC), al seu article 23, estableix que els òrgans competents per realitzar les tasques d'inspecció ambiental garantiran que totes les instal·lacions sota l'àmbit d'aplicació del Text Refós de la Llei de prevenció i control de la contaminació, estiguin cobertes per un pla d'inspecció ambiental que consideri la totalitat de l'àmbit territorial en que aquestes operin i que aquest pla sigui objecte de periòdica revisió.

D'acord amb tot l'anterior, l'objectiu d'aquest document és definir l'estratègia d'inspecció i control ambiental a les Illes Balears de les activitats sotmeses a autorització ambiental integrada establint les bases de la seva organització i implantació segons els criteris establerts a la Recomanació de 4 d'abril de 2001 del Parlament Europeu i del Consell i a l'article 23 del Reial decret 815/2013.

II

L'article 23.2 de la Llei Orgànica 1/2007 de 28 de febrer de Reforma de l'Estatut d'Autonomia de les Illes Balears estableix que els poders públics de la comunitat autònoma han de vetllar per la defensa i la protecció de la naturalesa, del territori, del medi ambient i del paisatge. Han d'establir polítiques de gestió, ordenació i millora de la seva qualitat, harmonitzant-les amb les transformacions que es produeixen per l'evolució social, econòmica i ambiental. Així mateix, la comunitat autònoma ha de cooperar amb les instàncies estatals i internacionals en l'avaluació i en les iniciatives relacionades amb el medi ambient i el clima. En aquest sentit, l'article 30.46 de l'Estatut estableix la competència exclusiva de la comunitat autònoma en matèria de protecció del medi ambient, ecologia i espais naturals protegits, sense perjudici de la legislació bàsica de l'Estat amb la possibilitat d'establir normes addicionals de protecció.

Així doncs, les Illes Balears han d'incorporar a l'ordenament autonòmic les normes necessàries per assegurar la prevenció i la reparació dels danys que es puguin produir al medi ambient, establint els pertinents mecanismes de control. En aquest sentit, els plans d'inspecció ambiental, i els programes anuals que els desenvolupin, constitueixen l'instrument principal per establir les actuacions d'inspecció i control ambiental, a més de possibilitar el seguiment dels plans, projectes i activitats sotmeses als diferents procediments ambientals i autoritzacions sectorials en les matèries que són competència de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears.

El pla d'inspecció de les activitats subjectes a autorització ambiental integrada s'ha de desenvolupar en el marc legislatiu del TRLPCIC i el Reial decret 815/2013 que aprova el reglament.

Per a l'elaboració del Pla d'inspecció ambiental 2023-2027 i els diversos programes anuals compresos en aquest període, s'haurà de tenir en compte la següent normativa: Llei 39/2015, d'1 d'octubre, règim jurídic de les administracions públiques, Llei 17/2009, de 23 de novembre, sobre el lliure accés a les activitats de serveis i el seu exercici (art.20); el Reial decret legislatiu 1/2016, de 16 de desembre (BOE núm. 316 de 18 de desembre de 2016) que aprova el Text Refós de la Llei de prevenció i control integrats de la contaminació, que estableix al seu article 30 que les comunitats autònomes seran competents per adoptar les mesures de control i inspecció necessàries per a garantir el compliment de la Llei i que els resultats de les actuacions de control i inspecció hauran de posar-se a disposició del públic; Decret legislatiu 1/2020, de 28 d'agost, pel qual s'aprova el Text Refós de la Llei d'avaluació ambiental de les Illes Balears on s'estableix (article 9.2) que la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears ha d'exercir les funcions relatives a les autoritzacions ambientals integrades; Llei 27/2006, de 18 de juliol, per la qual es regulen els drets d'accés a la informació, de participació pública i d'accés a la justícia en matèria de medi ambient; Reial decret 815/2013, de 18 d'octubre, pel qual s'aprova el Reglament d'emissions industrials i de desenvolupament de la Llei que estableix a l'article 23 que els òrgans competents per realitzar les tasques d'inspecció ambiental garantiran que totes les instal·lacions subjectes a AAI, estiguin cobertes per un pla d'inspeccions ambientals i els articles 3.1 i 3.2 de la Llei 9/2022, de 23 de novembre, de règim jurídic i de procediment de les activitats subjectes a autorització ambiental integrada.

L'objectiu bàsic del Pla d'Inspecció Ambiental és comprovar el grau de compliment de la normativa ambiental i de requisits imposats a les autoritzacions ambientals integrades, així com la detecció d'actuacions no autoritzades ni avaluades tot i estar obligades, amb la finalitat d'assolir un elevat nivell de protecció del medi ambient de les Illes Balears, sense perjudici de les competències que tinguin atribuïdes altres òrgans del Govern, els Ajuntaments i els respectius Consells Insulars i l'aplicació del principi de col·laboració entre administracions, assegurant un desenvolupament sostenible a la nostra comunitat, així com afrontar reptes i objectius que millorin l'activitat d'inspecció, realitzant les següents accions: assignant els recursos disponibles mitjançant un sistema de gestió de les prioritats que tindrà en compte el risc ambiental; reorientar l'activitat cap a un enfocament preventiu així com adequant la càrrega d'inspeccions programades a l'actual conjuntura socioeconòmica, als escenaris pressupostaris previstos als pròxims anys i a la disponibilitat de recursos humans i materials, que s'aniran definint anualment als programes d'inspecció ambiental.

Finalment, es desenvolupa com es realitzarà l'avaluació i seguiment del pla, especificant els diferents indicadors que serviran com a base per a avaluar el grau de compliment tant del pla, com dels programes que el desenvolupen.

III

En la redacció del present Pla s'ha tengut en compte l'experiència de les xarxes IMPEL i REDIA.

A nivell Europeu, la Xarxa IMPEL (Implementation and Enforcement of Environmental Law) és un fòrum informal d'intercanvi d'informació i compliment de la legislació ambiental europea i de desenvolupament d'estratègies pràctiques comunes. Aquesta xarxa està constituïda per autoritats ambientals de la Unió Europea que desitgen intercanviar informació i per la Comissió Europea. A cada estat membre hi ha un coordinador que serveix com a punt de referència de la xarxa.

A nivell estatal, la Xarxa d'Inspecció Ambiental (REDIA) té com a objectiu l'establiment d'una xarxa en matèria d'inspecció ambiental, orientada a la creació d'un instrument fonamentalment tècnic que permeti compartir experiència en les activitats d'inspecció entre les distintes comunitats autònomes, establir fòrums de participació, intercanvi d'informació tècnica i articular la participació de les diferents comunitats autònomes a la xarxa IMPEL, així com la producció de documents tècnics per al desenvolupament de bones pràctiques i millora de les inspeccions ambientals, la formació contínua dels inspectors i l'optimització de l'estructura dels sistemes d'inspecció.

A nivell autonòmic existeixen antecedents en la planificació i programació d'inspeccions ambientals, els quals presenten en el seu conjunt un elevat grau d'heterogeneïtat.

Alguns d'aquests plans i programes s'han publicat als diferents butlletins o diaris oficials de les comunitats autònomes tot i que a través de REDIA s'ha tingut coneixement de l'existència de plans i programes que no han estat publicats i que es consideren documents interns de feina.

IV

El Pla d'inspecció 2023-2027 s'estructura en dos capítols:

El Capítol I (principis generals) fa referència a l'objecte, àmbit material, objectius estratègics del Pla, òrgans competents i definicions.

El Capítol II fa referència al desenvolupament del Pla i inclou els següents annexos:

ANNEX I: TAULA D'AVALUACIÓ AMBIENTAL D'UNA INSTAL·LACIÓ

ANNEX II: MODEL D'INFORME D'INSPECCIÓ MEDIAMBIENTAL

Per tot això, s'aprova el següent Pla d'Inspecció de les Activitats sotmeses a Autorització Ambiental Integrada pel període 2023-2027:

CAPITOL I Principis generals

1- Objecte

1. El present pla d'inspecció ambiental és el document marc, de caràcter plurianual, 2023/2027 que estableix les orientacions estratègiques en relació amb la inspecció ambiental a realitzar per part de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears per garantir el compliment de la normativa ambiental i dels requisits imposats en les autoritzacions ambientals integrades atorgades a establiments situats a l'àmbit territorial de les Illes Balears, amb la finalitat de protegir el medi ambient i un desenvolupament sostenible.

2. El Pla s'executarà mitjançant el desenvolupament de programes anuals en matèria d'inspecció ambiental.

2- Àmbit material

1. Constitueix l'àmbit material del present pla, la inspecció ambiental integral de les instal·lacions que desenvolupin activitats incloses en l'àmbit d'aplicació del Reial decret legislatiu 1/2016, de 16 de desembre (BOE núm. 316 de 18 de desembre de 2016), que aprova el Text Refós de la Llei de prevenció i control integrats de la contaminació i, per tant, sotmeses a un procediment d'Autorització Ambiental Integrada atorgat per la CMAIB.

A la data d'edició d'aquest document, el Pla d'inspecció ambiental 2023-2027 cobreix un total de 28 instal·lacions amb AAI, la distribució de les quals, en funció del tipus d'instal·lació, és la representada en la taula següent:

Tipus d'instal·lació

Autoritzades

En tramitació

1. Instal·lacions de combustió

6

0

2. Producció i transformació de metalls

0

0

3. Indústries mineres

4

0

4. Indústries químiques

1

0

5. Gestió de residus

16

0

6. Indústries derivades de la fusta

0

0

7. Indústries tèxtils

0

0

8. Indústries del cuiro

0

0

9. Indústries agroalimentàries i explotacions ramaderes

1

0

10. Consum de dissolvents orgànics

0

0

11. Indústries del carboni

0

0

12. Indústries de conservació de la fusta

0

0

13. Tractament d'aigües

0

0

14. Captura de CO2

0

0

TOTAL

28

0

A la pàgina web de la CMAIB es publicarà periòdicament la relació actualitzada de les instal·lacions objecte del present pla d'inspecció, i es recollirà també la informació relativa a l'activitat inspectora.

2. Amb caràcter general, es revisarà la documentació que presenti l'activitat o la instal·lació en relació amb les mesures i anàlisis de contaminants realitzats en aquesta, així com el compliment de les condicions establertes a l'autorització. Durant la inspecció de camp a la instal·lació s'hauran de tenir en compte tots els aspectes contemplats a l'autorització ambiental integrada i, en particular, els següents:

1.Aigua. El tractament donat a les aigües residuals a l'àmbit de les activitats. Comprèn la verificació, si escau, del correcte funcionament de la instal·lació depuradora, i el compliment en el punt d'abocament, dels valors límit d'emissió establerts a la corresponent autorització i la resta de prescripcions indicades a l'AAI.

2.Aire. Instal·lacions on es desenvolupen activitats potencialment contaminants de l'atmosfera (APCA). Focus emissors de contaminants a l'atmosfera. Comprovació del compliment de les condicions de l'AAI quant a l'existència i funcionament d'equips de mesura d'emissions i immissions a l'atmosfera, de dispositius de depuració de contaminants, de mesures correctores i d'emissions difuses i la resta de prescripcions indicades a l'AAI.

3.Residus. Comprovació que els residus són gestionats correctament, del correcte emmagatzematge dels mateixos i de la resta de prescripcions indicades a l'AAI.

4.Protecció de la qualitat del sòl. Comprovació dels piezòmetres, la impermeabilització, l'existència i adequació dels informes preliminars de situació de sòl i la resta de prescripcions indicades a l'AAI.

5.Renou i vibracions en l'àmbit industrial. Compliment dels nivells establerts a la normativa estatal i objectius de qualitat acústica.

6.Avaluació d'impacte ambiental. Compliment dels condicionants específics que es deriven de la declaració d'impacte ambiental de la instal·lació i les seves modificacions.

7.Seguretat Industrial. Compliment de les obligacions que té el titular respecte a les seves instal·lacions quant al compliment de les prescripcions indicades als reglaments de seguretat industrial, d'acord amb els articles 22.8 b) del Rdl 1/2016 i article 26.2 de la Llei 9/2022.

3- Objectius estratègics.

Els objectius estratègics del pla d'inspecció són els següents:

-Organització de l'activitat d'inspecció ambiental de la comunitat autònoma de les Illes Balears, per tal de realitzar el seguiment ambiental integral de les indústries i activitats sotmeses a l'àmbit d'aplicació del TRLPCIC, respectant els criteris mínims d'inspecció recollits a la Recomanació de 4 d'abril de 2001 del Consell i Parlament Europeu.

-Coneixement del grau de compliment de la normativa ambiental a nivell d'activitat i de sectors productius, a través d'inspeccions ambientals de les instal·lacions i activitats dins l'abast del pla, per tal de poder identificar el grau de compliment així com les infraccions, tant a nivell d'activitat individual, com sectorial.

-Reducció de l'impacte de les activitats al medi ambient, a través d'actuacions encaminades a aconseguir una millora ambiental impulsant mesures de prevenció, i al control dels incompliments que impliquin un risc més gran sobre les persones i el medi ambient.

-Promoció de la qualitat, competència tècnica i millora contínua. Al procés d'implantació del pla, s'han de desenvolupar els indicadors que permetin valorar l'efectivitat del pla, mesurant la seva eficàcia. Per això, als programes que desenvolupen el pla s'establirà l'elaboració d'eines per avaluar les actuacions d'inspecció. Així mateix, s'inclouran en els programes anuals les necessitats de formació del personal en l'exercici corresponent.

-Promoció de la col·laboració entre les parts implicades. L'estratègia per a la consecució de l'objectiu final ha de ser flexible i oberta per a permetre la integració de la intervenció de totes les administracions amb competències que tinguin relació amb els aspectes ambientals i, en la mesura del que sigui possible, coordinar-les amb altres inspeccions que s'hagin de realitzar per part de les distintes administracions sectorials. El darrer esglaó d'integració ha d'incloure el compromís de les mateixes empreses en el desenvolupament de sistemes que impliquin l'autocontrol fiable del compliment de la legislació.

-Promoure millores tecnològiques. Mitjançant l'aplicació del pla i cercant la consecució dels condicionants exigits per les autoritzacions i declaracions ambientals.

-Proposta de revisions d'autoritzacions i declaracions d'impacte ambiental. Segons les inspeccions realitzades i experiències compartides, es realitzaran propostes entre les que s'inclouran les modificacions de les autoritzacions a conseqüència de les variacions observades a la inspecció en relació amb l'autorització donada, així com de simplificació de les autoritzacions de forma que permeti als inspectors identificar fàcilment els paràmetres a controlar.

-Realitzar una avaluació de riscos ambientals segons el que indica l'article 23 del Reial decret 815/2013, de 18 d'octubre, pel qual s'aprova el Reglament d'emissions industrials i de desenvolupament de la Llei 16/2002, d'1 de juliol, de prevenció i control integrats de la contaminació de les empreses, per planificar l'activitat inspectora de les instal·lacions sotmeses a Autorització Ambiental Integrada.

-Elaboració per part de l'òrgan inspector del protocol d'actuacions en el cas d'una emergència ambiental. En aquest protocol s'hauran de distingir les actuacions a dur a terme en funció de la gravetat i les seves possibles conseqüències, com: 1) perjudicis ambientals puntuals, limitats en l'espai i el temps, les conseqüències dels quals es poden corregir amb els mitjans que actuen durant la situació sorgida i 2) danys ambientals, quan es produeixin efectes adversos significatius, d'acord amb la definició establerta a la Llei 27/2006 de Responsabilitat Ambiental.

4- Òrgans competents

-A la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears li correspon, d'acord amb l'article 9.2 del Decret legislatiu 1/2020, de 28 d'agost, pel qual s'aprova el Text Refós de la Llei d'avaluació ambiental de les Illes Balears i l'article 3 de la Llei 9/2022 de 23 de novembre, de règim jurídic i de procediment de les activitats subjectes a autorització ambiental integrada, exercir les funcions relatives a les autoritzacions ambientals integrades.

El Decret legislatiu 1/2020, de 28 d'agost, pel qual s'aprova el Text Refós de la Llei d'avaluació ambiental de les Illes Balears, inclou les funcions de planificar la inspecció, el control i la vigilància ambiental, així com de coordinar-les entre si i amb les d'altres administracions públiques i organismes inspectors.

-El Ple de la CMAIB ha d'aprovar anualment, en desenvolupament del Pla, el corresponent programa d'inspecció. La Presidència de la CMAIB dirigirà i coordinarà la seva execució.

-Correspon als tècnics adscrits a la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears assignats al programa anual d'inspecció realitzar les inspeccions i la redacció dels programes d'inspecció ambiental anuals i l'execució de les activitats d'inspecció documental de les empreses subjectes a Autorització Ambiental Integrada.

-El Servei d'Agents de Medi Ambient, així com els distints agents de medi ambient, donaran suport a les actuacions previstes al present Pla i als diferents programes que el desenvolupin, en els termes de les respectives ordres de funcions, o bé altra normativa, amb relació a la tramitació de denúncies o actes d'inspecció i l'execució de les activitats d'inspecció.

Així mateix, i mitjançant les actuacions coordinades, acords o convenis que es puguin establir als programes anuals, podran intervenir puntualment en l'execució de les actuacions d'inspecció i control:

1.Unitats de Policia Local i tècnics dels diferents Ajuntaments de les Illes Balears.

2.Personal tècnic adscrit a altres serveis de la Conselleria de Medi Ambient o personal tècnic d'altres Conselleries que exerceixen competències sectorials incorporades en les autoritzacions ambientals integrades.

3.SEPRONA-Guàrdia Civil.

5- Definicions

Als efectes d'aquest pla d'inspecció s'entendrà per:

1. Campanya: Nivell d'agregació en el qual s'agrupen les distintes actuacions que poden ser incloses dins dels programes d'inspecció ambiental. Es caracteritza pel caràcter flexible de la seva durada o tipologia d'instal·lacions a inspeccionar.

2. Control: Conjunt d'actuacions de comprovació realitzades per la mateixa empresa titular de l'activitat o la instal·lació, o per entitats privades degudament acreditades, els resultats de les quals queden sotmesos a revisió de l'òrgan ambiental.

3. Jornada d'inspecció: Cada dia que es dedica a la inspecció ambiental física d'activitats o instal·lacions.

4. Acta d'inspecció: Document públic aixecat i signat per l'inspector on es consigna el resultat de la visita d'inspecció.

5. Inspecció ambiental: Activitat consistent, segons pertoqui, en:

-Comprovar si les instal·lacions controlades compleixen els requisits ambientals pertinents establerts a la legislació i les autoritzacions, i promoure el seu compliment.

-Vigilar l'impacte ambiental de les instal·lacions controlades amb objecte de determinar si és necessari realitzar més inspeccions o aplicar mesures per a fer complir la legislació.

-Realitzar les activitats necessàries per a algun dels següents propòsits: visitar les instal·lacions; supervisió del compliment de les normes de qualitat ambiental; consideració i verificació de les activitats d'autocontrol realitzades per entitats explotadores d'instal·lacions controlades o en el seu nom; verificació del compliment dels condicionants emanats de l'autorització ambiental i de l'execució dels programes de vigilància ambiental; avaluació de les activitats i operacions realitzades a la instal·lació controlada; control dels locals i els equipaments pertinents i de la idoneïtat de la gestió ambiental de les instal·lacions; control dels registres pertinents en poder de les entitats explotadores de les instal·lacions controlades.

6. Instal·lació i activitat controlada: Instal·lació objecte d'inspecció ambiental en aplicació de la legislació vigent en matèries de competència de la comissió de medi ambient de les Illes Balears.

7. Personal d'inspecció: Funcionaris públics o treballadors amb relació directa o indirecta amb l'òrgan competent en tasques d'inspecció ambiental.

8. Programa d'inspecció ambiental: Document executiu, de caràcter anual, que recull tota la informació necessària per a realitzar les inspeccions ambientals que en ell s'inclouen i prioritzen, així com la previsió de recursos necessaris per a la seva execució.

 

CAPITOL II Desenvolupament del pla

1 - Programes anuals d'inspecció

El Ple de la comissió de medi ambient de les Illes Balears aprovarà cada any els programes d'inspecció, els quals desenvoluparan el present Pla, i tindran, com a mínim, el següent contingut:

a)Actuacions d'inspecció:

I. Relació de les inspeccions programades amb inclusió de la freqüència de les visites en funció dels distints tipus d'instal·lació, segons els criteris establerts a la normativa d'aplicació.

II.Inspeccions no programades.

III.Inspeccions documentals.

IV.Actuacions de millora contínua i de cooperació amb els agents econòmics a desenvolupar durant l'any.

b) Accions de formació contínua dels inspectors.

c) Recursos disponibles per a la seva execució.

El programa anual ha de quedar aprovat abans del 31 de desembre de l'any anterior a la seva aplicació.

Segons els resultats obtinguts a l'avaluació del risc ambiental de cada una de les instal·lacions incloses en el registre d'AAI, s'estableix la relació d'instal·lacions objecte d'inspecció, inclosos en el Programa d'inspecció ambiental 2023.

2 - Inspeccions no programades

Les inspeccions no programades són les que es realitzen puntualment d'ofici ja sigui per investigació d'accidents, incidents, emergències o casos d'incompliment, inclosos els detectats a les inspeccions documentals, o per concessió, revisió i modificació d'autoritzacions, inici d'activitat, aturada temporal i clausura d'activitats i instal·lacions, i les que es realitzen a instància de part per denúncia.

3 - Inspeccions programades

Són les realitzades com a part d'un programa d'inspeccions previst i tenen per objecte la revisió periòdica del compliment ambiental i de les condicions de l'autorització de les instal·lacions amb autorització ambiental integrada.

4 - Inspeccions documentals

1. Es tracta d'inspeccions ambientals d'instal·lacions amb AAI, les quals no es realitzen in situ, a l'efecte de comprovar el compliment dels requisits ambientals establerts a la legislació o a les autoritzacions ambientals.

2. En compliment de l'apartat i) de l'article 22 del Reial decret legislatiu 1/2016, de 16 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de prevenció i control integrats de la contaminació, totes les autoritzacions ambientals integrades obliguen els titulars de les instal·lacions a la presentació d'un informe anual sobre l'activitat.

De resultes d'analitzar aquesta documentació, es podran derivar diverses actuacions com la realització de visites d'inspecció no programades, l'obertura d'expedient sancionador o d'altres que resultin escaients.

5 – Seguiment i avaluació

Memòria anual

1. El seguiment i l'avaluació del present pla i dels programes que el desenvolupen es plasmarà a una memòria anual, per tal d'avaluar el grau de compliment de la normativa ambiental i l'eficàcia de les inspeccions realitzades durant el període corresponent a cadascun dels programes anuals d'inspecció.

2. La memòria anual es publicarà abans del 31 de gener de l'any posterior, tot i que les dades que s'hi contenguin s'hauran tingut en compte en l'elaboració del programa anual d'inspecció.

Indicadors

En la memòria anual corresponent a cadascun dels programes anuals es realitzarà l'estudi de dos tipus generals d'indicadors:

a) Indicadors d'activitat: Proporcionen informació sobre el grau d'execució del programa anual corresponent i la seva evolució temporal. Ajuden a revisar l'eficàcia. Per poder avaluar els resultats, que alhora ens permetran valorar els beneficis i l'eficiència de la intervenció administrativa, es preveu utilitzar, entre d'altres, els indicadors següents:

1) Nombre d'inspeccions ambientals realitzades.

2) Percentatge d'actuacions dutes a terme en relació amb les programades.

3) Temps que es necessita per a realitzar la inspecció ambiental.

b) Indicadors de resultats: Proporcionen informació sobre el grau de compliment de la normativa ambiental i d'execució de millores per part dels establiments. Per poder avaluar els resultats obtinguts es planteja utilitzar, entre d'altres, els indicadors següents:

1) Compliment de la normativa: Nombre de desviacions de la normativa que impliqui la incoació d'un procediment sancionador.

2) Millores ambientals: Nombre de propostes de millores ambientals amb relació a les activitats inspeccionades.

3) Mesures correctores: Nombre de sol·licituds de mesures correctores que no comportin la incoació d'un procediment sancionador.

L'anàlisi dels indicadors es concretarà en:

-Anàlisi quantitativa: nombre d'inspeccions realitzades respecte de les programades/nombre de preses de mesura respecte de les programades/% inspeccions rutinàries - no rutinàries/ % compliment de l'establert al pla (document estratègic).

-Anàlisi qualitativa: anàlisi dels principals incompliments i desviacions detectades i destí donat als expedients.

-Anàlisi de les actuacions de millora continua i creació de capacitat de l'any anterior.

-Anàlisi de les actuacions de cooperació amb els agents econòmics privats de l'any anterior.

-Anàlisi de les inspeccions no sistemàtiques realitzades d'ofici o a instància de part.

6 - Metodologia per a l'avaluació del risc ambiental d'una instal·lació

La metodologia adoptada per a l'avaluació del risc ambiental defineix com a “risc”, l'impacte potencial de l'activitat de la instal·lació sobre el medi ambient o la salut quan l'operador no compleix amb les normes ambientals o les condicions de la seva autorització.

A continuació es detalla la metodologia per a avaluar el risc mediambiental de les instal·lacions amb Autorització Ambiental Integrada. Es fonamenta en la proposta de metodologia realitzada per REDIA, que a la vegada s'ha recolzat en el mètode IRAM5 desenvolupat en el projecte IMPEL6 Easy Tools.

6.1. Avaluació del risc ambiental

El risc s'avalua en funció de la severitat de les conseqüències (efecte) i de la probabilitat que aquestes conseqüències es materialitzin (probabilitat).

-L'efecte depèn, d'una banda de la font i per una altra del receptor (vulnerabilitat del medi). -L'avaluació global de tots els criteris d'impacte ens definirà el perfil d'impacte de la instal·lació. Es representa per criteris d'impacte (CI).

-La probabilitat en funció de l'operador, del nivell de compliment de la legislació, dels permisos, l'actitud, etc. Es representa per criteris de comportament de l'operador (CCO), és a dir, el perfil de risc de l'operador.

Els criteris d'impacte i de comportament es vinculen directament al nivell de risc d'una instal·lació definint així el valor de la seva Categoria de Risc i, per tant, amb la freqüència d'inspecció.

A l'ANNEX I es presenten els criteris per avaluar el risc ambiental.

Els principis bàsics de la metodologia són:

-El risc d'una instal·lació es determina en funció dels valors de la puntuació més alta dels criteris d'impacte obtinguts per a la classificació del seu Perfil d'Impacte.

-En funció dels criteris del comportament de l'operador es determina el Perfil de Risc.

-Considerant el Perfil d'Impacte i el Perfil de Risc de la instal·lació es classificarà la instal·lació. Segons el resultat obtingut es determinarà la freqüència mínima d'inspecció.

D'acord amb els preceptes exposats, la metodologia implementada per valorar el risc ambiental d'una instal·lació s'ajusta a l'execució seqüencial de les fases següents:

  • Fase 1- Criteris d'impacte i llindars de valoració: Perfil d'impacte.
  • Fase 2- Criteris de comportament de l'operador: Perfil de risc.
  • Fase 3- Classificació de la instal·lació segons el seu nivell de risc: Categoria de risc.
  • Fase 4- Assignació de la previsió de freqüència d'inspecció.

A continuació s'exposen amb més detall els criteris adoptats i les accions associades a cadascuna de les fases.

Fase 1.- Criteris d'impacte i llindars de valoració: PERFIL D'IMPACTE

Perfil d'impacte. S'estableixen 7 criteris d'impacte, susceptibles de puntuació. Cada impacte es puntua segons un conjunt de criteris i, a la vegada, cada criteri es defineix amb un conjunt de subcriteris, normalment llindars. Tots els criteris d'impacte tenen la mateixa importància, és a dir, no s'apliquen criteris de ponderació.

S'han d'aplicar els criteris d'impacte sobre totes les instal·lacions que estan cobertes pel Pla d'inspecció ambiental 2023-2027.

Els criteris d'impacte objecte de valoració han estat els següents:

-Tipus d'instal·lació (CI-1) S'assigna una puntuació en funció de la Classificació de l'activitat de l'establiment:

Instal·lacions amb activitats incloses en l'àmbit d'aplicació de la normativa bàsica que transposa la Directiva d'Emissions Industrials (Reial decret legislatiu 1/2016, de 16 de desembre). S'assigna la puntuació d'acord amb l'epígraf de l'annex I del Reial decret 815/2013, de 18 d'octubre, pel qual s'aprova el Reglament d'emissions industrials en el qual es classifica l'activitat.

 

PUNTUACIÓ

Tipus d'instal·lació segons epígraf RD 815/2013

1

2

3

4

5

1. Instal·lacions de combustió

 

 

 

1.1

1.2-1.3-1.4

2. Producció i transformació de metalls

 

 

2.6

2.3-2.4-2.5

2.1-2.2

3. Indústries mineres

 

 

3.3-3.5

3.4

3.1

4. Indústries químiques

 

 

 

4.4-4.5-4.6

4.1-4.2-4.3

5. Gestió de residus

 

 

 

5.1-5.3-5.4-5.6

5.2-5.5-5.7

6. Indústries derivades de la fusta

 

 

6.2-6.3

6.1

 

7. Indústries tèxtils

 

 

7.1

 

 

8. Indústries del cuiro

 

 

 

8.1

 

9. Indústries agroalimentàries i explotacions ramaderes

 

9.2-9.3

9.1

 

 

10. Consum de dissolvents orgànics

 

 

 

10.1

 

11. Indústries del carboni

 

 

11.1

 

 

12. Indústries de conservació de la fusta

 

 

12.1

 

 

13. Tractament d'aigües

 

13.1

 

 

 

14. Captura de CO2

 

 

 

 

14.1

(classificació comparada amb programes d'inspecció d'altres comunitats autònomes. Hi ha diferències no significatives entre les classificacions de les diferents comunitats)

-Emissions a l'aire (CI-2)

S'assigna una puntuació en funció de les emissions a l'aire de les instal·lacions, segons les darreres dades validades que consten al registre PRTR.

Per a cada instal·lació es calcula la suma de les seves emissions a l'aire normalitzades als llindars de l'annex II del Reial decret 508/2007, de 20 d'abril, pel qual es regula el subministrament d'informació sobre emissions del Reglament E-PRTR i de les autoritzacions ambientals integrades, aplicant la següent fórmula: Es calcula el valor suma de la càrrega emesa de cada contaminant, dividida pel seu valor de referència de l'annex II del Reial decret 508/2007, de 20 d'abril.

∑ ( Contaminant PRTR (kg/any) / Valor llindar annex II (kg/any))

El valor resultant per al criteri d'emissions a l'aire IRAM s'obté aplicant el valor resultant de l'equació a la taula següent:

PUNTUACIÓ

Criteri puntuació

0

No es produeixen emissions a l'aire

1

Suma d'emissions a l'aire respecte dels valors llindars de l'annex II del reglament E-PRTR ≤ 0.5

2

Suma d'emissions a l'aire respecte dels valors llindars de l'annex II del reglament E-PRTR > 0.5 i ≤ 25

3

Suma d'emissions a l'aire respecte dels valors llindars de l'annex II del reglament E-PRTR > 25 i ≤250

4

Suma d'emissions a l'aire respecte dels valors llindars de l'annex II del reglament E-PRTR > 250 i ≤ 1000

5

Suma d'emissions a l'aire respecte dels valors llindars de l'annex II del reglament E-PRTR > 1000

-Emissions a l'aigua (CI-3)

S'assigna una puntuació en funció de les emissions a l'aigua de la instal·lació segons les darreres dades validades que consten al registre PRTR.

Per a cada instal·lació es calcula la suma de les seves emissions a l'aigua normalitzades als llindars de l'annex II del Reial decret 508/2007, de 20 d'abril, pel qual es regula el subministrament d'informació sobre emissions del Reglament E-PRTR i de les autoritzacions ambientals integrades, aplicant la següent fórmula: Es calcula el valor suma de la càrrega emesa de cada contaminant, dividida pel seu valor de referència de l'annex II del Reial decret 508/2007, de 20 d'abril .

∑ ( Contaminant PRTR (kg/any) / Valor llindar annex II (kg/any))

El valor resultant per al criteri d'emissions a l'aigua IRAM s'obté aplicant el valor resultant de l'equació a la taula següent:

PUNTUACIÓ

Criteri puntuació 

0

No es produeixen emissions a l'aigua

1

Suma d'emissions a l'aigua respecte dels valors llindars de l'annex II del reglament E-PRTR ≤ 0.05

2

Suma d'emissions a l'aigua respecte dels valors llindars de l'annex II del reglament E-PRTR > 0.05 i ≤ 0.5

3

Suma d'emissions a l'aigua respecte dels valors llindars de l'annex II del reglament E-PRTR > 0.5 i ≤ 5

4

Suma d'emissions a l'aigua respecte dels valors llindars de l'annex II del reglament E-PRTR > 5 i ≤ 100

5

Suma d'emissions a l'aigua respecte dels valors llindars de l'annex II del reglament E-PRTR > 100

-Transferència de residus no perillosos i residus perillosos (CI-4 i CI-5)

S'assigna una puntuació en funció de la quantitat anual de residus (tones/any) segons les darreres dades informades a partir de les declaracions anuals presentades per les instal·lacions, diferenciant entre residus no perillosos i residus perillosos incloent-hi, si escau, els transfronterers. Aquestes dades també s'han validat en el registre PRTR.

Per generació/transferència de residus NO perillosos (CI-4)

PUNTUACIÓ

 Criteri puntuació 

0

Sense activitat de generació /transferència de residus

1

Transferència de residus NO perillosos (t/any) ≤500

2

Transferència de residus NO perillosos (t/any) > 500 i ≤ 1.000

3

Transferència de residus NO perillosos (t/any) > 1.000 i ≤10.000

4

Transferència de residus NO perillosos (t/any) > 10.000 i ≤20.000

5

Transferència de residus NO perillosos (t/any) > 20.000

Per generació/transferència de residus perillosos (CI-5)

PUNTUACIÓ

 Criteri puntuació 

0

Sense activitat de generació /transferència de residus

1

Transferència de residus NO perillosos (t/any) ≤ 1

2

Transferència de residus NO perillosos (t/any) > 1 i ≤ 2

3

Transferència de residus NO perillosos (t/any) > 2 i ≤ 100

4

Transferència de residus NO perillosos (t/any) > 100 i ≤ 200

5

Transferència de residus NO perillosos (t/any) > 200

-Risc d'accident (CI-6)

S'assigna una puntuació en funció de si la instal·lació està inclosa en l'àmbit d'aplicació de la normativa reguladora de les instal·lacions industrials amb risc d'accidents greus (Reial decret 840/2015, de 21 de setembre, pel qual s'aproven mesures de control dels riscos inherents als accidents greus en els quals intervinguin substàncies perilloses).

Les instal·lacions, segons les dades actualitzades aportades per la unitat de l'administració competent en matèria de seguretat industrial, es diferencien en dos grups:

-Instal·lacions amb risc de nivell inferior: són les instal·lacions que tenen presència de substàncies perilloses en quantitats iguals o superiors a les especificades en la columna 2 de la part 1 o de la part 2 de l'annex I del Rd 840/2015, però inferiors a les quantitats especificades en la columna 3 de la part 1 o de la part 2 de l'annex I del Rd 840/2015.

-Instal·lació amb risc de nivell superior (informe de seguretat): Són aquelles que tenen presència de substàncies perilloses o grups de substàncies perilloses en quantitats iguals o superiors a les especificades en la columna 3 de la part 1 o de la part 2 de l'annex I del Rd 840/2015.

Per risc d'accident

PUNTUACIÓ

Criteri puntuació

0

Instal·lació no afectada pel RD 840/2015

3

Instal·lació afectada pel RD 840/2015, instal·lacions amb risc nivell inferior

5

Instal·lació afectada pel RD 840/2015, instal·lacions amb risc nivell superior

-Sensibilitat del medi ambient local (CI-7)

S'assigna una puntuació en funció de la proximitat de la instal·lació a una zona sensible (espai amb alguna protecció mediambiental: ANEI, Xarxa Natura 2000...).

Per a cada instal·lació, a partir de les dades de localització disponibles -coordenades UTM- es determina la distància mínima a una d'aquestes àrees sensibles. Les dades de localització són objecte de validació al llarg de les inspeccions ambientals i, si escau, es corregeixen en el registre del Pla d'inspecció ambiental.

Per sensibilitat del medi ambient local:

PUNTUACIÓ

 Criteri puntuació 

0

Distància mínima (km) ≥ 10

1

Distància mínima (km) < 10 i ≥ 5

2

Distància mínima (km) < 5 i ≥ 2

3

Distància mínima (km) < 2 i ≥1

4

Distància mínima (km) < 1 i ≥0.5

5

Distància mínima (km) < 0,5

Classificació del Perfil d'Impacte:

Un cop realitzada la valoració per a cada instal·lació de cada un dels criteris d'impacte, s'han obtingut una sèrie de puntuacions que varien en el rang de valors de 0 a 5 per cada un dels criteris d'impacte. A partir d'aquests resultats, s'aplicarà la següent regla de classificació, que defineix el perfil d'impacte de la instal·lació a avaluar:

CRITERIS D'IMPACTE

PERFIL D'IMPACTE

2 cincs o més

ELEVAT

1 cinc i 1 quatre

MODERAT

2 quatres o més

MODERAT

Resta de casos

ACCEPTABLE

Fase 2.- Criteris de comportament de l'operador: PERFIL DE RISC.

Els criteris també es defineixen com a un conjunt de subcriteris i un llindar de puntuació. El rang de puntuació és diferent del rang utilitzat en els criteris d'impacte.

L'impacte és el controlador principal i només pot ser ajustat pel rendiment de l'operador. Aquest efecte pot ser positiu, negatiu o neutre.

S'utilitza un interval comprès entre “-1” i “+1”. Per a cada criteri de comportament s'assigna una puntuació de “-1” (bon comportament), “0” (comportament moderat o neutre) o “+1” (comportament dolent). En cas de bon comportament o mal comportament, la puntuació obtinguda influirà en la determinació final de la Categoria de Risc de la instal·lació.

-Gestió Ambiental (CCO-1)

S'assigna una puntuació si la instal·lació té implementat o no un sistema de gestió ambiental certificat o, en cas de tenir implementat un sistema de gestió ambiental, si aquest està registrat en el sistema EMAS (Reglament CE 1221/2009 del Parlament Europeu i del Consell, de 25 de novembre de 2009 relatiu a la participació voluntària d'organitzacions en un sistema comunitari de gestió i auditoria mediambientals (EMAS), i pel qual es deroguen el Reglament CE 761/2001 i les Decisions 2001/681/CE i 2006/193/CE de la Comissió).

La vigència i modalitat del sistema de gestió ambiental és objecte de comprovació al llarg de les inspeccions i, si escau, s'actualitzaran les dades incorporades en el Pla d'inspecció ambiental integrada.

PUNTUACIÓ

Criteri puntuació CCO-1

-1

La instal·lació té implementat un sistema de gestió ambiental registrat en sistema EMAS.

0

La instal·lació té implementat un sistema de gestió ambiental certificat ISO 14001.

+1

La instal·lació no té implementat un sistema de gestió ambiental certificat.

-Compliment de l'autorització ambiental (CCO-2)

A partir del resultat de la darrera inspecció ambiental integrada, s'assigna una puntuació amb efecte positiu, negatiu o neutre, sobre el grau de compliment de l'autorització ambiental. En el cas de la inclusió inicial de l'operador en el programa d'inspecció, sense que hi hagi antecedents quant a la comprovació del compliment de l'autorització ambiental, s'assignarà una puntuació de 0 (comportament neutre) en aquest punt.

Criteris de comportament de l'Operador:

PUNTUACIÓ

Criteri puntuació CCO-2

-1

No es constaten incompliments. L'informe d'inspecció ambiental integrada declara que “Es compleixen les condicions fixades en l'Autorització Ambiental Integrada”.

0

Es constaten incompliments que es qualifiquen com “no rellevants”. L'informe d'inspecció ambiental integrada declara que “Es garanteix un compliment adequat de les condicions fixades en l'autorització ambiental”.

+1

Es constaten incompliments que es qualifiquen com “rellevants”. L'informe d'inspecció ambiental integrada declara que “No es garanteix un compliment adequat de les condicions fixades en l'autorització ambiental”.

Per obtenir la puntuació del perfil de risc de l'operador en la instal·lació es calcula una puntuació mitjana de les puntuacions obtingudes per cada criteri de comportament aplicable.

Perfil de Risc

Un comportament neutre en els valors CCO-1 o CCO-2 (valor “0”) no modifica el risc i, per tant, no es té en compte al càlcul.

Fase 3.- Classificació de la instal·lació segons el seu nivell de risc: CATEGORIA DEL RISC

Un cop realitzada la valoració per a cada instal·lació de cada un dels criteris d'impacte, s'ha obtingut el perfil d'impacte i aplicant el valor obtingut de perfil de risc es defineix la Categoria de Risc de la instal·lació.

PERFIL D'IMPACTE (FASE 1)

PERFIL DE RISC (FASE 2)

CATEGORIA DE RISC (FASE 3)

ELEVAT

+1

RISC ALT

ELEVAT

0

MODERAT

+1

 

PERFIL D'IMPACTE (FASE 1)

PERFIL DE RISC (FASE 2)

CATEGORIA DE RISC (FASE 3)

ELEVAT

-1

RISC MITJÀ

MODERAT

0

ACCEPTABLE

+1

 

PERFIL D'IMPACTE (FASE 1)

PERFIL DE RISC (FASE 2)

CATEGORIA DE RISC (FASE 3)

MODERAT

-1

RISC BAIX

ACCEPTABLE

1

ACCEPTABLE

-1

Fase 4.- Assignació de la previsió de freqüència d'inspecció.

Un cop assignat el perfil d'impacte i valorat el comportament de l'operador segons el perfil de risc, s'obté el risc ambiental de la instal·lació (risc alt, risc mitjà, i risc baix) com a Categoria de Risc de la Instal·lació. En funció d'aquest resultat, es dedueix la freqüència d'inspecció que correspon aplicar, tal com es resumeix en la següent taula:

CATEGORIA DE RISC

FREQÜÈNCIA MÍNIMA D'INSPECCIÓ

RISC ALT

ANUAL

RISC MITJÀ

BIENNAL

RISC BAIX

TRIENNAL

7 - Freqüència de les visites d'inspecció ambiental integrades programades

La freqüència de les visites d'inspecció ambiental integrades programades s'ajusta als criteris següents:

-El període entre visites d'inspecció ambiental programades es fonamenta en l'avaluació del risc ambiental de les activitats que es duen a terme a les instal·lacions. Per a les activitats que plantegin els riscos més alts, aquest període no pot ser superior a un any. Per a les que plantegin riscos més baixos, aquest període no pot ser superior a tres anys.

-L'ordre de realització de les inspeccions ambientals programades de cada Programa d'inspecció ambiental es realitzarà en funció de la data de la concessió de l'autorització ambiental integrada, o de les darreres inspeccions realitzades.

-Quan la CMAIB incorpori una nova instal·lació al Pla d'inspecció ambiental en vigor o actualitzi la informació ja existent, la inspecció ambiental integrada programada pertinent s'inclourà en el Programa d'inspecció ambiental vigent o posterior, o es realitzarà com a no programada.

8 - Protocol d'actuació per a les inspeccions programades

En les inspeccions es verificarà el compliment de les condicions fixades en l'AAI, per a això es seguirà el protocol d'actuació següent:

-Planificació:

Planificació de la inspecció, en la qual es demanarà i estudiarà tota la informació necessària relativa a l'expedient de concessió de l'AAI, els informes de control documental, declaració PRTR, entre altres, així com la resta d'informació que el titular hagi entregat en compliment de les seves obligacions.

A aquesta fase es determinarà el nombre de jornades i tècnics a emprar per a la inspecció.

 

​​​​​​​-Visita in situ:

Visita a les instal·lacions durant el temps necessari (poden ser diversos dies en funció de la complexitat de la instal·lació), per a comprovar el compliment dels condicionats de l'AAI concedida.

-Redacció i signatura, si escau, de l'acta d'inspecció:

Redacció de l'acta d'inspecció, en la qual es reflectiran els aspectes més rellevants de la instal·lació quant als seus possibles efectes ambientals per emissions a l'atmosfera, residus, aigües residuals, soroll i contaminació del sòl. El resultat es consigna a l'acta d'inspecció, document de caràcter públic amb valor probatori, sense perjudici de les proves que pugui aportar el titular de la instal·lació en defensa dels seus drets i interessos.

-Informe d'inspecció

D'acord amb l'article 25.3 de la Llei 9/2022, aquest informe s'ha de notificar al titular de la instal·lació en el termini de dos mesos des de la data de finalització de la visita d'inspecció, per tal que aquest, si ho considera oportú, pugui formular al·legacions durant un període de quinze dies.

-Informe públic

L'informe públic inclou les conclusions relatives al grau de compliment de les condicions de l'autorització ambiental integrada amb les úniques limitacions contingudes en la normativa que regula el dret de l'accés del públic a la informació mediambiental i control ambiental d'activitats.

Aquest es publicarà a la pàgina web de la Conselleria de Medi Ambient i Territori, segons el format aprovat per REDIA, en el termini de tres mesos, d'acord amb l'article 25.4 de la Llei 9/2022.

En funció del resultat de la inspecció es revisarà la fitxa elaborada per a l'avaluació de risc mediambiental de la instal·lació.

A l'ANNEX II es presenta el model d'informe públic d'inspecció ambiental.

-Incompliment dels condicionants

Si l'informe de la inspecció ambiental identifica incompliments dels condicionants de l'AAI, amb independència de la seva rellevància, d'acord amb l'article 25.5 de la Llei 9/2022, l'òrgan competent ha de requerir a la persona titular de la instal·lació que adopti totes les mesures necessàries indicades a l'informe d'inspecció, en un termini adequat a la naturalesa d'aquestes. Aquest termini no podrà ser superior a sis mesos. Els incompliments dels condicionants de l'AAI o la no adopció de les mesures requerides a l'informe poden motivar la instrucció d'un expedient sancionador.

9 – Jornades i tècnics necessaris

S'ha realitzat un càlcul mitjà i aproximat del temps necessari per a la realització de tot el procediment d'una inspecció, des de l'estudi previ de la documentació disponible fins a l'elaboració de l'informe a publicar, considerant l'experiència obtinguda en els Programes d'inspecció ambiental prèviament executats.

En la taula següent s'especifica per a la inspecció d'una instal·lació amb autorització ambiental integrada, el temps assignat a cada tasca i el nombre de tècnics inspectors que la desenvolupen.

Etapes d' inspecció

Nombre de jornades/persona

Nombre de tècnics participants

Total de jornades necessàries

Planificació

5

1

5

Visita “in situ”

1

2

1

Elaboració d'acta

1

2

1

Elaboració d'informe

5

1

5

 

 

TOTAL

12

A la vista d'aquestes dades es poden realitzar les estimacions pertinents per a determinar el nombre d'inspectors que serien necessaris per a realitzar les inspeccions de les instal·lacions que seria preceptiu inspeccionar segons el Programa d'inspecció ambiental vigent, a fi de complir els objectius marcats per la Directiva 2010/75/UE del Parlament Europeu i del Consell, de 24 de novembre de 2010, sobre les emissions industrials.

Aquestes dades corresponen a càlculs mitjans i poden sofrir modificacions en funció de la complexitat de les instal·lacions a inspeccionar. A l'etapa de planificació es determinarà amb més exactitud les jornades i tècnics necessaris per a cada inspecció.

 

(Signat electrònicament: 6 de febrer de 2023)

El president de la CMAIB Antoni Alorda Vilarrubias

Documents adjunts