Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció V. Anuncis

Subsecció segona. Altres anuncis oficials

AJUNTAMENT DE CALVIÀ

Núm. 90673
Ordenança municipal reguladora de les obres a realitzar en espais de domini i ús públic municipal que afectin a serveis bàsics de subministraments

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Acord plenari de 26 de gener pel qual s'aprova inicialment l'Ordenança municipal reguladora de les obres en espais de domini i ús públic municipal que afecten a serveis bàsics de subministrament

Per la corporació plenària de dia 26 de gener actual, es va adoptar l'acord d'aprovació inicial de l'ordenança municipal reguladora de les obres en espais de domini i ús públic municipal que afecten a serveis bàsics de subministrament que es transcriu.

PROPOSTA D'ACORD,

Primer.- Aprovar inicialment l'ordenança municipal per a regular les obres a realitzar en espais de domini i ús públic municipal, en relació al subministrament dels serveis bàsics al municipi de Calvià per part de les companyies de serveis i subministraments, que s'adjunta a aquesta proposta.

Segon.- Sotmetre aquest acord d'aprovació inicial a informació pública i audiència dels interessats durant el termini de trenta dies en la forma disposada en els apartats b) i c) de l'article 102 de la Llei municipal i de règim local de les Illes Balears. Dins de l'esmentat termini, els interessats podran examinar l'expedient i presentar les reclamacions, objeccions o observacions que estimin oportunes.

Tercer.- Les reclamacions, objeccions o observacions que es presentin seran resoltes per la Corporació plenària. En el cas que no es presentessin durant el termini d'exposició pública, l'acord inicial s'entendrà definitivament aprovat sense necessitat de nou acord exprés, en aquest cas serà publicat al BOIB el text íntegre de el present acord.

Quart.- L'Ordenança aprovada entrarà en vigor d'acord amb el que disposa l'article 103 de la Llei municipal i de règim local de les Illes Balears, i sempre que hagin transcorregut els terminis establerts per l'article 113 de la mateixa Llei.

El que es publica en el BOIB en compliment del que disposa l'article 49 de la Llei de bases de règim local.

 

Calvià, (signat electrònicament: 31 de gener de 2023)

El tinent de batle d'Urbanisme, Comerç i Activitats Marc López Expósito

 

Ordenança municipal reguladora de les obres a realitzar en espais de domini i ús públic municipal que afectin a serveis bàsics de subministraments

Índex

- Exposició de Motius

- Capítol Primer. Disposicions generals

→ Art. 1: Objecte

→ Art. 2: Àmbit d'aplicació

→ Art. 3: Definicions

- Capítol Segon. Condicions per a l'execució de les obres

→ Art. 4: Títols habilitants per a l'exercici de les obres

→ Art. 5: Títols habilitants per a reparació exclusiva d'avaries

→ Art. 6: Títols habilitants especials

→ Art. 7: Obligació de coordinació i presentació d‟un pla anual

→ Art. 8: Preferències de zona per a l'execució de les obres

→ Art. 9: Condicions de reposició de les obres

→ Art. 10: Condicions específiques exigibles per a la protecció de l'arbrat municipal

→ Art. 11: Termini per a l'execució de les obres

- Capítol Tercer. Facultats de control municipal

→ Art. 12: Inspecció i control municipal

→ Art. 13: Règim sancionador

 

→ Disposició addicional única

→ Disposició transitòria única

→ Disposició final: Entrada en vigor

EXPOSICIÓ DE MOTIUS

L'article 140 de la Constitució Espanyola garanteix l'autonomia dels municipis i la plena personalitat jurídica. En desenvolupament del principi d'autonomia local consagrat constitucionalment, l'article 2 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, de Bases de Règim Local estableix que per a l'efectivitat de l'autonomia local garantida a la Constitució a les entitats locals, la legislació de l'Estat i la de les comunitats autònomes ha d'assegurar als municipis, les províncies i les illes, el dret a intervenir en tots els assumptes que afectin de forma directa els seus interessos, atribuint-los les competències que sigui procedent en atenció a les característiques de l'activitat pública de que es tracti.

Segons disposa l'article 25.2 de l'esmentada Llei 7/1985, el municipi exerceix competències en els termes de la legislació de l'Estat i de les comunitats autònomes en matèria d'ordenació del trànsit de vehicles i persones a les vies urbanes, exercint així mateix competències sobre el domini públic local com a ens titular del mateix en atenció al que disposen els articles 74 i següents del Reglament de Béns de les Entitats Locals aprovat pel Reial Decret 1372/1986, de 13 de juny, per la qual cosa no és possible negar als Ajuntaments la seva competència per regular mitjançant la seva capacitat reglamentària les incidències derivades de les obres i actuacions de les diferents companyies de serveis i subministraments a les seves respectives instal·lacions, sent la regulació municipal de la utilització del domini públic una qüestió essencial donada la saturació i el desordre que pot produir-se a les instal·lacions subterrànies i considerant-se preferent l'interès de l'Ajuntament per preservar el domini públic municipal de descontrolades intervencions que perjudiquin la ciutadania, com pot ser la constant obertura de rases a la via pública que pertorbin el trànsit o la utilització de vianants. Efectivament, la permanent obertura de rases als carrers afecta interessos tan característicament municipals com els relacionats amb el trànsit, l'urbanisme i la protecció del medi ambient per les afectacions que pugui patir l'arbrat municipal.

Un altre principi rector d'aquesta Ordenança és que tot ús, especial o privatiu, que es realitzi a les vies i espais públics del municipi de Calvià ha de comptar de forma prèvia amb el pertinent títol habilitant de part municipal, d'acord amb el que preveu l'article 84 de la Llei 33/2003, del patrimoni de les administracions públiques.

Finalment, cal assenyalar que l'Ordenança s'ha elaborat d'acord amb allò establert a la Directiva de Serveis 2006/123/CE, relativa a la llibertat d'establiment i de prestació de serveis. Així, es respecten els principis i les directrius de la Directiva i de la normativa interna que es projecta per a la seva transposició. Es manté la tècnica autoritzant d'acord amb el que estableixen els articles 6 i 84 de la Llei de Patrimoni de les Administracions Públiques, així com el silenci administratiu negatiu, d'acord amb el que estableix la modificació de l'article 43 de la Llei 30/1992. que va realitzar la “Llei Òmnibus” (avui dia, article 24 de la Llei 39/2015). En particular s'ha posat especial cura a garantir l'exigència dels mínims requisits possibles als prestadors de serveis que utilitzen l'espai públic com a suport fonamental de la seva activitat de serveis –comerciants, etc- sota la premissa fonamental de la limitació i l'escassetat de l'espai públic, que provoca la necessitat de limitar, el nombre dautoritzacions que poden ser atorgades.

Necessitat d'una regulació més evident, fins i tot si es considera l'efecte multiplicador que en la incidència ciutadana pot tenir la liberalització dels serveis bàsics d'interès general com ara les telecomunicacions, l'abastament d'aigua, l'electricitat, etc. prevista a la normativa europea i transposada a la normativa de l'Estat. Normativa que, per cert, reconeix la possibilitat d‟establir limitacions mediambientals id‟ordenació urbana, a les quals, sens dubte, pot i ha d‟atendre la regulació municipal.

La present Ordenança Reguladora de les Obres a Realitzar en Espai de Domini i Ús Públic Municipal que Afectin a Serveis Bàsics de Subministraments té per objecte la regulació de l'execució d'obres i instal·lacions a la via pública i espais d'ús públic per a serveis públics de subministraments de tota classe, i de les ocupacions que això produeix tant per a l'establiment i el traçat com per a la conservació, la modificació, la substitució o la supressió d'aquestes.

 

El municipi de Calvià, caracteritzat per disposar d'un gran teixit econòmic sustentant de forma important per la indústria turística, fa que s'hi emplacen nombrosos usos residencials, hotelers i comercials que requereixen aquests subministraments bàsics, això suposa que aquest tipus d'obres instal·lacions es realitzin amb molta freqüència, cosa que posa més si cal de manifest la necessitat d'establir una regulació clara a fi de defensar l'interès general.

El conjunt de l'Ordenança resulta d'una necessitat i un interès palpable per al municipi, ara bé, per destacar alguns aspectes, assenyalarem que constitueixen les peces angulars d'aquesta ordenança l'obligació regulada de coordinació per a l'execució d'obres prevista a l'article 7 , l'eina principal del qual serà la presentació d'un pla anual que permeti concretar aquesta qüestió, així com les condicions de reposició regulades a l'article 9 i 10.

Finalment, cal afegir que hi ha determinades ordenances municipals que ja regulen determinats aspectes per a la realització d'aquest tipus d'obres o instal·lacions, com ara el Pla General d'Ordenació Urbana (PGOU) de Calvià o, quant a horaris i sorolls, la Ordenança Municipal de Protecció del Medi Ambient contra la Contra la Contaminació per Sorolls i Vibracions, a les quals es fa remissió diverses vegades en el text. Tot i això, s'ha vist que aquestes limitacions necessàries han resultat insuficients per protegir els interessos col·lectius respecte a aquesta qüestió.

És per tot això que, amb els tràmits legals previs oportuns, es proposa aprovar el text normatiu següent.

CAPÍTOL PRIMER DISPOSICIONS GENERALS

ARTICLE 1 . Objecte

Aquesta ordenança té per objecte regular, dins l'esfera de la competència municipal, les condicions a què s'hagin de subjectar totes les obres o instal·lacions que s'efectuïn al sòl i al subsòl de la xarxa viària pública i dels espais lliures de domini i ús públic municipal relatives serveis bàsics de subministrament, ja afectin l'establiment, el traçat, la conservació, la supressió, la modificació o el trasllat de les mateixes.

Article 2 . Àmbit d'aplicació

Aquesta norma és aplicable a tot tipus d'empreses subministradores de serveis i distribuïdores o organismes encarregats de realitzar les obres descrites en aquesta ordenança, incloses les empreses o organismes que compten amb un contracte de concessió amb l'administració municipal.

Article 3 . Definicions

1. Cala: Es considera cala tota obertura del sòl per investigar i reparar avaries que es produeixin a les conduccions, així com per realitzar millores puntuals a les instal·lacions dels diferents serveis, que no excedeixin els 4 metres quadrats de superfície afectada.

2. Canalització: Es considera canalització l'obra, de caràcter predominantment lineal, que calgui realitzar per a la construcció, renovació, millora o ampliació de les instal·lacions de serveis.

3. Escomesa : es defineixen com les connexions d'alimentació a un edifici o finca des d'un servei existent a la via pública, tenint un traçat sensiblement perpendicular a la façana.

4. Domini públic municipal: S'inclouen en aquesta denominació el conjunt de carrers, places, vies de circulació, les passejades, avingudes, voreres, bulevards, parcs i zones enjardinades, túnels viaris i altres béns i drets de titularitat municipal destinats a l'ús públic o afectes a un servei públic.

5. Àrea Crítica d'Ancoratge : L'ancoratge físic de l'arbre recau en el conjunt de les arrels estructurals més properes al tronc, i alterar o reduir aquest “àrea d'ancoratge” suposa, no només la pèrdua consegüent de superfície de protecció de l'arbre, sinó posar-ho ja en risc de caiguda.

6. Distància Crítica d'Ancoratge: Ràdio de la circumferència que delimita l' Àrea Crítica d'Ancoratge . Qualsevol tall al terreny a una distància del centre de l'arbre inferior a la Distància Crítica d'Ancoratge suposa un risc seriós per a l'estabilitat de l'arbre.

7. Àrea d'Afecció: es tracta de l'extensió del terra que conté la major part del sistema radicular fisiològicament actiu d'un arbre. Qualsevol dany patit en aquest espai implica l'alteració de les funcions fisiològiques i es pot traduir en un deteriorament de l'estat de l'arbre.

El desenvolupament radicular d'un arbre és força superficial i ampli, per tant, l' Àrea d'Afecció es defineix mitjançant una superfície circular que contingui la major part del sistema radicular. Com que la seva distribució és radial i uniforme podem acceptar que el dany serà més gran com més a prop estigui de la base de l'arbre.

8. Distància d'Afecció: Ràdio de la circumferència que delimita l' Àrea d'Afecció el centre de la qual és l'arbre.

 

CAPÍTOL II CONDICIONS PER A L'EXECUCIÓ DE LES OBRES

Article 4 . Títols habilitants per a l'exercici de les obres

1. Les obres previstes en aquesta ordenança requeriran de l'obtenció del títol habilitant previ, en els termes exigibles a la legislació urbanística i al PGOU de Calvià, tot això sense perjudici de l'obtenció de les autoritzacions sectorials i/o d'ocupació de via pública exigibles segons la normativa vigent.

Les exigències i requeriments tècnics, així com les característiques geomètriques, mecàniques, funcionals i de senyalització dels diferents elements constructius per a la realització d'aquestes obres seran les determinades al PGOU de Calvià, a la resta d'ordenances municipals, així com en allò previst a la normativa sectorial vigent.

2. Els horaris de les obres seran els previstos a l'Ordenança Municipal de Protecció del Medi Ambient contra la Contaminació per Sorolls i Vibracions.

Article 5è . Títols habilitants per a reparació exclusiva d'avaries

1. En cas que es produeixin avaries a la xarxa de servei de subministraments essencials, entenent per tals aigua, gas, electricitat i telefonia, es comunicaran de forma immediata a l'Ajuntament de Calvià. Aquesta comunicació, sens perjudici que posteriorment s'emeti un document d'autorització, habilita la companyia subministradora del servei a iniciar les obres de reparació.

2. La comunicació d'una avaria als serveis municipals contindrà la informació següent:

a) Identificació de la companyia subministradora del servei avariat, domicili de la mateixa , així com DNI o NIF de la persona física que faci la petició.

b) Localització concreta de l'avaria.

3. Dins dels tres dies següents a l'autorització per a la reparació de l'avaria, les companyies actuants han de sol·licitar la legalització de l'obra en els termes que estableix aquesta ordenança. Si en aquest termini l'avaria no està reparada, se n'ha de sol·licitar pròrroga, considerant-se en cas contrari, com una obra realitzada sense llicència.

Article 6. Títols habilitants especials

Quan concorrin circumstàncies especials, urgents o siguin necessàries instal·lacions la finalitat de les quals així ho aconselli, el servei municipal competent podrà emetre autoritzacions especials de treball a les vies i espais públics municipals per a la seva immediata execució.

Article 7è . Obligació de coordinació i presentació d‟un pla anual

1. Les empreses subministradores de serveis o organismes encarregats de realitzar les obres previstes aquí quedaran obligades a coordinar els seus treballs entre si quan aquestes afectin un mateix espai, a fi d'evitar la duplicitat en el trencament del paviment o l'ocupació de via pública.

2. Les entitats objecte de l'àmbit d'aplicació d'aquesta norma hauran de presentar davant l' Ajuntament un Pla Anual de les actuacions que realitzaran durant l' any natural. Aquesta memòria ha d'incloure, com a mínim, una breu memòria descriptiva de l'actuació i un plànol amb l'àmbit concret de via o domini públic que es veurà afectat. El pla anual s'haurà de presentar abans de l'1 de novembre de l'any anterior.

L'alcaldia, previ informe dels serveis tècnics municipals, i abans de l'1 de desembre, podrà ordenar que les obres que afectin un mateix àmbit d'actuació i es prevegin realitzar dins el mateix pla anual, es facin alhora.

3. A les zones turístiques previstes a l'article 10 del Pla d'Intervenció d'Àmbits Turístics de Mallorca (PIAT) no es podran realitzar obres de canalització des de l1 de maig fins al 31 d'octubre, a excepció de les obres de canalització descrites a l'apartat 1 de l'article 5.

4. S'exigirà també als organismes o empreses subministradores o organismes la coordinació amb els serveis municipals encarregats de la realització d'obra. En aquest sentit, l'Ajuntament, en vista del que s'ha exposat al pla anual, podrà ordenar a les empreses o organismes promotors a realitzar l'actuació alhora en què estigui prevista la realització d'una obra municipal que afecti el mateix àmbit, sempre que resulti tècnicament viable.

5. Durant un termini de quatre (4) anys des de la finalització d'obres municipals a carrers, trams de carrer o espais públics municipals consistents en la millora integral de l'asfaltat, vorejat o enjardinament, quedarà prohibida la realització de les obres descrites en aquesta ordenança en aquestes zones. Se n'exclouen el que preveuen aquí les obres descrites a l'apartat 1 de l'article 5.

Article 8è . Preferències de zona d'execució de les obres

Les obres previstes en aquesta ordenança s'han de fer a les zones designades a continuació, en la mesura de les seves possibilitats tècniques, seguint l'ordre preferencial que s'indica:

1. La zona viària destinada a aparcament.

2. La zona de via pública destinada a vorejat.

3. La zona de via pública destinada al trànsit rodat de vehicles de tracció mecànica.

A les zones qualificades com a espai lliure públic tractaran evitar escometre cales o canalitzacions en zones enjardinades.

Article 9è . Condicions de neteja, execució i reposició de les obres

1. Aquest tipus d'obres s'han de fer amb la màxima celeritat possible i s'han d'executar sota condicions de neteja estrictes. En aquest sentit, s'ha de procedir a la neteja objecte de l'àmbit d'actuació al final de cada jornada, sense possibilitat de deixar pols o altres elements residuals a l'àmbit immediat. El material arreplegat també haurà d'ocupar el mínim espai possible i, en tot cas, haurà de ser autoritzat a través de la corresponent ocupació de via pública. En cap cas no es podrà aplegar material sobre zones qualificades pel PGOU com a espai lliure públic (EL-P).

2. Excepte per al supòsit en què s'imposin condicions específiques al títol habilitant per a supòsits degudament motivats, com pugui ser la seva inexistència al mercat, les reposicions de paviments i voreres es realitzaran amb materials nous i d'idèntica qualitat, color i textura a els existents a la zona d'actuació.

3. Quan s'executin canalitzacions que superin els dotze (12) metres de longitud en via pública, o bé quan en un carrer s'hagin executat una successió d'escomeses transversals, s'ha d'asfaltar o vorejar el tram afectat en tota la secció transversal. En el cas de les voreres, cal entendre que la secció completa també inclou la reposició de la vorera.

4. Com a excepció al que disposa el paràgraf anterior, en els supòsits estrictes en què s'executin canalitzacions que superin els dotze (12) metres de longitud en un carrer que disposi de dos o més carrils per sentit, s'ha de procedir a l'asfaltat per la meitat de l'amplada del carrer, des de l'eix central fins al final de la secció, per tota la longitud objecte de la canalització. No és aplicable el que preveu aquest apartat si l'objecte de la canalització el constitueix l'eix central del carrer.

5. En cas que les obres de canalització afectin més d'un 51% de la calçada o vorera de la totalitat longitudinal d'un carrer, l'entitat promotora de l'obra estarà obligada a asfaltar o vorejar la totalitat del carrer on s'ha actuat a secció completa, seguint les indicacions expressades en el títol habilitant corresponent. En cas d'afectar un carrer que disposi que dos o més carrils per sentit, en coherència amb el que assenyala l'apartat anterior, s'haurà de procedir a l'asfaltat de la totalitat del carrer per la meitat de l'amplada, des de l'eix central i fins al final de la secció.

6. Des del moment de l'inici de l'execució d'obres fins a la seva finalització, la zona d'execució d'obra haurà d'estar perfectament senyalitzada i abalisada d'acord amb les exigències del PGOU de Calvià. Així mateix, s'estableix l'obligatorietat específica de la disposició de cartell d'obra amb visibilitat clara cap a l'espai públic en què han de constar, com a mínim, les dades següents: nom de l'empresa promotora, nom de l'empresa constructora, motiu de les obres, termini d'execució de obres i telèfon i adreça de correu electrònic de contacte de l'empresa promotora amb l'objectiu que la ciutadania disposi d'un mitjà de contacte per a possibles comunicacions d'incidències, afectacions i/o resoldre els dubtes necessaris.

Article 10è . Condicions específiques exigibles per a la protecció de l'arbrat municipal

Aquest precepte només és aplicable en cas d'afectació a l'arbrat en els termes que aquí s'expressen. Així mateix, cal assenyalar que aquest article regula la protecció de l'arbrat municipal per als termes específics propis de l'objecte de la present ordenança, podent resultar, per tant, més restrictius que aquells criteris generals que sobre això preveu l'Ordenança Municipal per a la Defensa i Conservació del Patrimoni Verd de Calvià.

1. Prohibició en vials arbrats .

Als vials arbrats, queda expressament prohibit l'ús de resoltes.

2. Informe per a la Protecció de l'Arbrat .

Als vials arbrats, abans de l'execució d'obres que afecti a arbrat urbà s'exigirà a l'empresa encarregada de l'execució de l'obra un informe per a la protecció de l'arbrat . Aquest informe serà revisat per l'Ajuntament de Calvià, que s'hi pronunciarà en el tràmit de la concessió de la llicència d'obres corresponent.

L'informe contindrà el següent:

- Identificació dels arbres afectats per les obres . Càlcul i senyalització de l'Àrea Crítica d'Ancoratge de cada arbre. Com a norma general, la distància crítica d'ancoratge serà la següent:

Ràdio del tronc de l'arbre (cm)

Distància crítica d'ancoratge (m)

5

1,26

10

1,68

15

2

20

2,25

25

2,47

30

2,67

35

2,85

40

3'01

45

3'17

50

3'31

 

- Càlcul i senyalització de l'Àrea d'Afecció de cada arbre.

- Senyalització de l' Àrea de Protecció davant d'Obres.

- Delimitació del tancament.

- Senyalització de les vies de pas de maquinària, vehicles i persones.

- Mesures de protecció dels exemplars aïllats.

- Necessitat de poda, lligat o senyalització de branques baixes.

- Definició d'altres mesures de protecció.

- Especificació de la retirada i l'apilament del sòl vegetal per aprofitar-lo posteriorment.

- Elaboració del calendari de senyalització, execució i retirada de proteccions i senyalitzacions.

- Zones de recollida de materials i runes

En casos excepcionals, si els serveis tècnics municipals, mitjançant informe motivat, ho consideren estrictament convenient, se sol·licitarà a l'empresa encarregada de l'execució de l'obra un estudi previ de l'arbrat afectat que inclogui una diagnosi del seu estat fisiològic, biomecànic i fitopatològic per a estimar les seves perspectives de futur.

- La protecció d'aquests espais es realitzarà amb una tanca de material resistent, de 1,80 m. d'alçada .

- Si és possible es protegirà una àrea que comprengui les àrees de protecció davant d'obres de tots els exemplars.

- El tancament limitarà l'accés de la maquinària, de manera que s'evitaran tant danys directes (cops, ferides) com indirectes (compactació del sòl), però si no fos possible instal·lar-la, abans d'iniciar les obres es realitzarà la senyalització d'una via de pas per a la maquinària, mitjançant la localització de balises davant de cada arbre, evitant possibles afeccions a la copa.

3. Protecció individual de l'arbre

La protecció d'un arbre individual es realitzarà, mitjançant un tancat al voltant del tronc. Aquest tancat serà de material rígid i resistent i de 2 metres d'alçada com a mínim .

En aquest cas, s'haurà de protegir amb material encoixinat:

- La part del tronc en contacte amb el tancat.

- Les zones de contacte dels lligams amb l'escorça.

- La zona del coll de l'arrel, si cal.

- Les branques més baixes (per sota dels 3,5 m.) que estiguin ubicades a les zones de pas de la maquinària

De manera anàloga a allò indicat per a la Protecció d'Àrees Arbrades , cal protegir el sòl al voltant de cada arbre de manera individual. En qualsevol cas, els tècnics municipals competents podran ampliar aquestes mesures del terreny de protecció en els casos d'arbres de rellevància especial i la reducció d'aquestes mesures serà en casos excepcionals i sempre sota l'aprovació dels mateixos tècnics municipals.

4. Mesures de protecció durant lobra.

1. L'empresa responsable de l'execució de l'obra comunicarà als Serveis Tècnics Municipals la persona designada com a responsable del compliment de totes les especificacions definides a l' Informe per a la Protecció de l'Arbrat i del bon estat de l'arbrat durant les obres. Serà l'interlocutor amb el servei municipal competent en matèria de parcs i jardins.

2. Tots els treballadors de l'obra estaran informats de les mesures de protecció de l'arbrat i de tot allò necessari perquè el seu estat no es vegi afectat negativament.

3. Estarà prohibit fer servir els arbres per col·locar senyalitzacions, subjectar cordes o cables i/o lligar eines o maquinària.

4. En cap cas es procedirà a podar les branques que molestin, sinó que s'han de posar en contacte amb l'Ajuntament i aquest serà el que decideixi l'actuació més adequada.

5. A les Àrees de Protecció davant d'Obres no es permetrà:

- Instal·lar casetes d'obra

- Llençar material residual provinent de la construcció, com ciment, ferralla, abocaments, aigües residuals i altres de similars

- Dipositar materials de construcció o realitzar apilaments procedents de moviments de terres

- Fer foc

- Modificar el nivell del terreny ni fer moviments de terres.

- Qualsevol altra acció que suposi un deteriorament significatiu de l'entorn de l'arbrat

 

​​​​​​​5. Obertura de rases

A l' Àrea d'Afecció no s'obriran rases ni es faran excavacions. En cas que s'hagin de realitzar se seguiran les indicacions següents:

- Es faran manualment

- Mai a menor distància de l'arbre que l'establerta per la Distància de Protecció Mínima indicada a l'apartat de càlcul de les distàncies i es recomana, sempre que sigui possible, fer la rasa a l'època de repòs vegetatiu que assenyala l'article 17 Ordenança Municipal per a la Defensa i Conservació del Patrimoni Verd de Calvià.

- Si cal fer una rasa per a canalitzacions propera a l'arbre, es recomana obrir la rasa fins arribar a l' Àrea d'Afecció i fer un túnel manualment o amb equip mecànic per sota de tota aquesta zona d'arrels.

- No es tallaran arrels de més de 3 cm de diàmetre

- Les arrels no han d'estar descobertes més de dos dies i cal garantir el manteniment de les condicions d'humitat necessàries.

- Com a mesures addicionals, els serveis tècnics municipals estudiaran la possibilitat de realitzar una poda de reducció de la copa per contrarestar la pèrdua d'arrels o bé l'estintolament de l'exemplar, en l'únic cas en què s'estimi que pot existir a la seguretat per existir risc de caiguda o bolcada de l'arbre.

- Es farà un manteniment de la zona d'arrelament durant la durada de l'obra.

A l'exterior a l' Àrea d'Afecció

- Quan al procés d'excavació, apareguin arrels de més de 3 cm. de diàmetre, es procedirà a la correcta poda, amb un tall llis.

- Si es tracta d'arrels de més de 10 cm. de diàmetre, aquestes es respectaran sempre que sigui possible i es protegiran contra la dessecació amb un embenat de jute o amb una manta orgànica, fins que tornin a ser cobertes per substrat, moment en què aquestes proteccions davant de la dessecació es trauran.

6. Pavimentacions

En les operacions derivades dels canvis de paviments, es tindran en compte les indicacions següents:

- A totes les zones on es detecti la presència significativa d'arrels es conservarà el perfil original del terra. Això no obstant, sota autorització expressa per part dels serveis municipals, en aquestes zones se substituiran els primers 10 cm de terra per sorra rentada de riu, abans de compactar i recobrir.

- A la base de les arrels s'adoptarà la màxima precaució en els treballs d'anivellament del terreny.

- La compactació prèvia al recobriment es reduirà al mínim que garanteixi l'estabilitat del nou paviment.

- No s'ha de cobrir l' Àrea d'Afecció amb paviments impermeabilitzants

- S'han de seleccionar els materials menys perjudicials per a l'arbre.

- No recobrir més del 30% de l' Àrea d'Afecció de les arrels amb materials aïllants (granit, ciment, formigó, paviments plàstics, etc.)

- Recobrir, com a mínim, el 50 % de l' Àrea d'Afecció de les arrels amb materials sorrencs (rajoles de vorera, terra, graveta, etc.) Aplicar , sota supervisió tècnica, possibles mesures suplementàries com a reg localitzat, encoixinats, tubs d'aireig, i cobertes a l'escocell.

​​​​​​​7. Fonamentacions

Com a norma general no es realitzaran fonamentacions dins de l' Àrea d'Afecció . Si fos imprescindible fer-ho, per reduir l'impacte sobre aquesta zona, cal construir una fonamentació no contínua amb una distància mínima de l'arbre als pivots de fonamentació d'1,5 m.

Es recomana instal·lar un encofrat permanent als costats de la rasa del futur fonament, permeable a l'aire. L'encofrat s'ha de fer amb materials degradables (estaques, filferro d'acer no galvanitzat, etc.).

8. Terraplenat

L'increment del nivell del terra al voltant de l'arbre pot tenir conseqüències molt negatives per asfíxia radicular. Per això, en els casos en què és imprescindible realitzar aquesta actuació cal buscar solucions alternatives per minimitzar-ne l'impacte, com ara:

- Aixecar murs de contenció a l'exterior de l' Àrea d'Afecció

- Instal·lar al voltant del tronc de l'arbre una àrea amb materials que permetin el pas d'aire i aigua, com graves o gravetes.

- Mantenir l'arbre a l'interior d'un pou sec la cota del qual sigui inferior a la del terreny que l'envolta.

- Elevar la cota mitjançant la construcció duna plataforma elevada i no amb aportació de terra.

 

​​​​​​​9. Rebaix del terreny

L'eliminació de terreny al voltant de l'arbre implica la destrucció d'arrels amb els danys fisiològics consegüents que derivaran en una pèrdua de vitalitat els efectes dels quals poden ser perceptibles a mitjà o llarg termini. Per això, com a solució alternativa s'haurà d'estudiar la possibilitat de mantenir la cota del terreny de l' Àrea d'Afecció construint una jardinera de grans dimensions on quedi inclòs l'arbre.

10. Compactació

Si durant el transcurs de l'obra es produeix compactació a l'Àrea d'Afecció de l' arbre, s'haurà d'informar immediatament els serveis tècnics municipals i, amb la supervisió d'aquests, es reduiran els seus efectes mitjançant les operacions següents: col·locació de drenatges , injecció d'aigua o aire a pressió, substitució parcial de terra i/o ventilació vertical.

11. Descens del nivell d'aigües freàtiques i altres mesures addicionals

Si baixa el nivell de les aigües freàtiques durant un interval de temps significatiu, s'ha d'atacar la situació perquè el dany sigui el menor possible: regar abundantment evitant entollaments o instal·lar un reg localitzat en cas que la situació es mantingui de manera permanent.

Així mateix, sestableix el compliment daltres mesures addicionals:

- Evitar entollaments a l'Àrea d'Afecció, contemplant mesures de desguàs o drenatge si cal.

- No contaminar l'Àrea d'Afecció amb aigües de construcció, colorants, dissolvents, olis minerals, àcids, lleixiu, ciments o altres aglomerants.

- No regueu amb aigües residuals procedents de l'obra.

12. Mesures de protecció amb posterioritat a l'obra

S'exigirà als responsables de l'obra que, una vegada finalitzada aquesta i en el termini de temps que s'hagi establert prèviament, restitueixin l'estat en què es trobava l'espai abans de l'inici de les obres, reposant, si escau, els elements temporalment suprimits i reparant els danys que s'hagin pogut originar. En concret:

- Rentat de la cobertura foliar de tots els arbres i arbustos de la zona d'afectació si la pols acumulada pogués afectar negativament.

- Eliminar branques seques o fractures per efecte de les obres. Labor a realitzar per personal qualificat per a aquesta tasca.

- Alguns danys infligits als arbres durant l'execució de les obres són perceptibles molt de temps després. Per tant, si passats anys des de la finalització d'unes obres s'observessin arbres desvitalitzats o bolcades d'arbres i se'n demostra la vinculació amb males pràctiques realitzades durant les obres, es podrà exigir al responsable dels danys el pagament de la restauració, sense perjudici de les corresponents responsabilitats legals i sancions a què poguessin donar origen.

- Quan pels danys ocasionats a un arbre aquest resulti mort o lesionat, els serveis tècnics municipals valoraran l'arbre segons la Norma Granada, a efectes d'indemnització i sense perjudici de les sancions que corresponguin. En cas d'execució d'obres, la indemnització es descomptarà de la fiança aportada per l'empresa constructora.

13. Obligació del titular del títol habilitant dobra

El contractista haurà de disposar, abans de l'inici de les obres, de tots els plànols de serveis afectats que requereixi per a la correcta execució de les obres sense afecció als serveis i plantacions existents.

Article 11è . Termini per a l'execució d'obres

1. La reposició del paviment, tant de les voreres com de les calçades, no pot ser superior a dos dies hàbils, comptats des de la terminació de la capa de formigó base. Així mateix, no podrà superar el termini màxim de dos dies hàbils comptats des del moment de lacabat del paviment, la reposició de la senyalització horitzontal i vertical i els restants elements afectats.

2. En cas que siguin aplicables les prescripcions de l'article 9.4, i amb les mateixes condicions que les exposades a l'apartat precedent, el termini de reposició del paviment no pot ser superior a 4 dies hàbils. En cas que siguin aplicables les prescripcions de l'apartat 9.5, el termini per executar l'asfaltat o vorejat del conjunt del carrer no pot ser superior a 7 dies hàbils.

 

CAPÍTOL TERCER  FACULTATS DE CONTROL MUNICIPAL

Article 12 . Inspecció i control municipal

1. L'Ajuntament vigilarà de manera permanent l'estat d'execució i conservació de les obres. Amb aquesta finalitat, l'administració municipal supervisarà les obres, i es podrà valdre de recursos humans de qualsevol servei municipal, sense perjudici de poder contractar aquesta activitat de supervisió d'acord amb la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de contractes del sector públic, els qui donaran avís a les empreses subministradors de serveis de qualsevol avaria o incompliment que detectin a la via pública referent a les condicions d'execució que aquí es disposen. Això no obstant, el que assenyala no eximeix les empreses de la seva obligació de tenir organitzat el seu propi servei de vigilància de les seves instal·lacions i de reparació de les avaries que es produeixin.

2. Pel que fa al compliment de les condicions de reposició de les obres, instal·lacions i espècies vegetals, l'Ajuntament exercirà un control de qualitat que permetrà exigir a les empreses o organismes actuants el compliment del que preveuen els articles article 9 i 10 de aquesta ordenança. Sempre que no quedi acreditat aquest extrem, no es procedirà a la devolució de fiança prevista a la normativa vigent.

Article 13. Infraccions i règim sancionador

1. L'incompliment de les prescripcions contingudes a la present ordenança, o de les consideracions imposades en el títol habilitant corresponent, es considerarà infracció urbanística conforme al Capítol II del Títol VII de la Llei 12/2017, de 29 de desembre, d'Urbanisme de les Illes Balears, resultant, per tant, daplicació, el règim sancionador del capítol III del Títol VII de la mateixa llei.

2. L'incompliment de la presentació del Pla Anual de les actuacions a realitzar durant l'any natural previst a l'article 7.2 es considera infracció d'aquesta ordenança i se sanciona amb multa de quaranta mil (40.000) a vuitanta mil (80.000) euros.

No es considera infracció de la present ordenança quan l'empresa, distribuïdora o organisme no realitzi cap obra de canalització durant l'any natural en què no hagi presentat el Pla Anual esmentat.

Els criteris per a la gradació de les sancions previstes en aquest apartat seran les següents:

  • Temps transcorregut des del termini màxim per presentar el Pla Anual.
  • Posició al mercat de l'empresa, distribuïdora o organisme infractor.

En tot cas, per cada sol·licitud de títol habilitant que s'efectuï sense haver presentat a Pla Anual en termini, s'imposarà una sanció de la meitat del tipus mínim de la sanció prevista al primer paràgraf d'aquest apartat, sense perjudici d'imposar-li també la multa per l'incompliment principal de no presentació del Pla anual.

Disposició transitòria única

Aquesta ordenança no és aplicable a les obres que es trobin en curs d'execució o ja hagin sol·licitat la llicència o autorització corresponent.

El pla anual referit a l'article 7.2 començarà a regir a partir de l'any 2023 i, per tant, s'haurà de presentar durant els dos (2) mesos següents a l'entrada en vigor de la present ordenança.

Disposició final

La present ordenança entrarà en vigor l'endemà de la seva publicació al butlletí oficial de les Illes Balears (BOIB).