Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA DE MEDI AMBIENT I TERRITORI

Núm. 52357
Acord del Ple de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears sobre el Parc fotovoltaic Es Pelai, TM Binissalem (125A/2022)

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

En relació amb l'assumpte de referència, i d'acord amb l'establert a l'article 41.3 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental, es publica l'Acord del Ple de la CMAIB, en sessió de 16 de novembre de 2022,

DECLARACIÓ D'IMPACTE AMBIENTAL

El projecte objecte del present informe ha de ser sotmès a avaluació d'impacte ambiental ordinària, d'acord amb Resolució del president de la CMAIB per la qual es formula l'informe d'impacte ambiental sobre el projecte de Parc Fotovoltaic Es Pelai i línia d'evacuació de 15 kV, promogut per F&S Solar Binissalem S.L.U., TM de Binissalem (155a/2020).

L'EIA es va exposar al públic l'1 de març de 2022 (BOIB núm. 31), conjuntament amb el tràmit de declaració d'utilitat pública del projecte. També es va publicar anunci a la pàg. web del Consell de Mallorca i al diari «Ultima Hora». La tramitació a seguir és l'establerta a la Llei 21/2013 i el Decret legislatiu 1/2020.

Per la qual cosa, després d'haver estat sotmesa a avaluació d'impacte ambiental ordinària, amb caràcter previ a la seva autorització administrativa, és procedent formular la seva declaració d'impacte ambiental d'acord amb l'article 41 de la Llei 21/2013.

1. Antecedents

En data 23/11/2020 té entrada a la CMAIB ofici de l'òrgan substantiu d'inici d'avaluació d'impacte ambiental simplificada del Parc Solar Es Pelai i línia d'evacuació fins a Sa Vinyeta.

En data 03/12/21 s'eleva al president de la CMAIB proposta de resolució d'informe d'impacte ambiental del projecte, relativa a la seva subjecció a avaluació d'impacte ambiental ordinària (155a/2020), amb informes desfavorables al projecte de l'Ajuntament de Binissalem, de Serveis Ferroviaris de Mallorca i del Servei d'Agricultura, durant el tràmit de consultes.

Els aspectes a considerar a l'EIA són els següents:

“1. S'han d'avaluar els impactes sinèrgics, tenint en compte que a la zona hi ha altres Parcs Fotovoltaics que ja estan en funcionament.

2. S'ha d'implantar una pantalla vegetal amb una amplada i frondositat suficient per tal de reduir l'impacte paisatgístic, s'ha de mantenir la vegetació natural en els marges de la parcel·la.

L'estrat arbori estarà format per exemplars d'un mínim de 150 cm d'alçada, sembrat a una distància suficient segons l'espècie. L'objectiu és que assoleixin una alçada de 3 m en un termini màxim de 3 anys. L'estrat arbustiu estirà format per espècies pròpies dels voltants sembrades a una distància d'un metre com a màxim.

3. L'alçada màxima de les construccions ha de quedar perfectament definida en la documentació que es presenti, si en un futur s'incrementa aquesta alçada es considera que es tracta d'una modificació substancial i s'hauria de tornar a avaluar des del punt de vista ambiental.

4. Tenint en compte que la parcel·la està inclosa dins l'Àrea de Reconversió Territorial (ART7- Cimentera de Lloseta) s'hauran d'assumir els objectius, criteris i mesures ambientals i paisatgístiques de l'ART 7 del PTIM.

A més tots els edificis han de complir amb els requisits establerts per la norma 22 del PTM i s'han d'adequar a les construccions properes: les cobertes han de ser inclinades (amb 1 ó 2 aiguavessos) i de teula àrab per poder integrar-se amb el paisatge rural de l'entorn.

5. La neteja dels panells fotovoltaics es realitzarà, en la mesura del possible, "en sec", sense ús d'aigua, amb la finalitat d'estalviar aquest recurs. Tampoc s'utilitzaran productes químics contaminants o perillosos.

En el cas d'utilitzar aigua, ha de ser regenerada i ha de complir amb el RD 1620/2007, de 7 de desembre, pel qual s'estableix el règim jurídic de la reutilització de les aigües depurades.

6. S'ha de presentar un Programa de Vigilància Ambiental per garantir el compliment de les mesures correctores i compensatòries contingudes a l'estudi d'impacte ambiental.

S'haurà de preveure realitzar mesures periòdiques d'intensitat del camp electromagnètic durant la vida útil de la instal·lació fotovoltaica, de la línia elèctrica i de la subestació elèctrica, aquestes mesures s'hauran de programar a les hores i mesos de màxima producció dels parcs fotovoltaics i s'ha de complir amb l'establert al Reial Decret 1066/2001, de 28 de setembre, pel qual s'aprova el Reglament que estableix condicions de protecció del domini públic radioelèctric, restriccions a les emissions radioelèctriques i mesures de protecció sanitària davant emissions radioelèctriques i al Reial decret 337/2014, de 9 de maig, pel qual s'aproven el Reglament sobre condicions tècniques i garanties de seguretat en instal·lacions elèctriques d'alta tensió i les seves instruccions tècniques complementàries ITC-RAT 01 a 23 o a la normativa que els substitueixi. S'haurà de garantir que la població més propera a les instal·lacions no estigui exposada a un camp magnètic superior a 0,4 microTesla.”

2. Informació del projecte

El Parc Fotovoltaic (PFV) Es Pelai es localitza a la parcel·la 62, polígon 10 (finca Es Pelai, amb una superfície de 348.920 m2), del TM de Binissalem. Segons el projecte refós, la instal·lació disposarà d'una potència total instal·lada d'11,65 MWp i una superfície poligonal d'ocupació de 96.915 m2 (instal·lació de tipus C, sotmesa a declaració d'utilitat pública, segons el Pla Director Sectorial Energètic de les Illes Balears), representant un 27,78% de la superfície total de la finca.

Els elements de la instal·lació seran els següents:

1. 21.374 mòduls solars bifacials i antireflectants de 545 Wp (eficiència unitària del 21%), instal·lats en estructures que suportaran 2 files de panells en posició vertical, i ancorats directament a terra, sense cimentació de formigó.

La configuració prevista és de 2 mòduls en vertical (2V) i les files se situen a una distància entre si de 3 m, permetent el pas de maquinària agrícola. L'alçada mínima dels panells respecte a terra és de 80 cm, per permetre la pastura del ramat oví, i l'alçada total de les estructures és de 2,51 m, amb una inclinació de 20º a terra, per a minimitzar el seu impacte paisatgístic. La seva implantació respectarà les distàncies de seguretat (> 50 m de les vies ferroviàries, > 15 m parcel·les confrontants a est, > 10 m parcel·les confrontants a sud, > 30 m PFV Binipark, > 10 m línies aèries de MT), així com el manteniment d'un exemplar d'alzina de gran port, situat dins del camp de plaques solars.

2. Dos centres de transformació (CT1 i CT2), de potència 4.600 kVA (9.200 kVA, en total), encarregats d'elevar la tensió de sortida dels inversors a 15 kV, amb una alçada màxima de 3,318 m i una superfície d'ocupació de 29,80 m2. Es troben connectats mitjançant xarxa de mitja tensió (MT) al centre de maniobra i mesura (CMM), amb una longitud de 420 m des del CT1 i de 425 m des del CT2.

3. CMM, amb una alçada màxima de 3,318 m i una superfície d'ocupació de 14,47 m2, el qual s'ubicarà pròxim a les vies de tren i del camí d'accés a la finca, per a facilitar les lectures, tal com indica Red Eléctrica de España (REE).

L'acabat exterior del CMM i dels CT complirà amb la norma 22 del PTM:

1) La fusteria exterior serà d'alumini tipus fusta, amb tipologia idèntica a la tradicional. Totes les portes i finestres, són de tipus persiana mallorquina color verd carruatge.

2) L'acabat exterior de la caseta de control es durà a terme amb el tradicional aterracat de ciment natural ("embetumat mallorquí").

3) S'instal·larà una coberta inclinada d'un aiguavés de teula tipus àrab, amb un 25% de desnivell.

Les voreres de la construcció d'1,2 m d'ample es finalitzaran amb un dels següents acabats: pedra calcària o marès pla o rajoles de terratzo.

4.Línia d'evacuació subterrània de MT de 15 kV, amb una longitud de 6.065 m, que partirà des del CMM fins a la Subestació (SE) Sa Vinyeta (punt d'accés concedit per e-Distribució i REE), discorrent per camins existents asfaltats, d'ús viari, als TM de Lloseta i Inca. D'acord amb el Servei de Carreteres del Consell de Mallorca, es determina un allunyament de l'excavació de l'obra civil associada al soterrament de la LMT del marge del vial. Això implica un pas sobre camí de propietat privada, el que obliga a una possible derivació alternativa en paral·lel d'uns 400 m, en cas de no arribar a acord amb els propietaris de les finques al costat nord de la carretera, sense que suposi cap modificació significativa del traçat.

Així mateix, es preveu la reserva d'una superfície de 154 m2 per a l'emmagatzematge d'energia (bateries d'ió liti), amb 4,6 Mwh de capacitat mínima (50% de la potència nominal del PFV).

Es planteja la implantació d'una barrera vegetal d'espècies autòctones i de baix requeriment hídric a tota la zona perimetral dels dos blocs fotovoltaics, amb una primera capa arbustiva on es plantaran 1.400 mates, amb un marc de plantació d'1 m i alçada de 2 m en tres anys, i una segona capa on es plantaran 572 garrovers, amb un marc de plantació de 5 m i una alçada de 3 m en tres anys. Tots aquells arbres (garrovers joves) que es puguin trasplantar, es col·locaran principalment en la pantalla vegetal a instal·lar entre les vies ferroviàries i el PFV.

D'altra banda, es preveu també el trasplantament de garrovers joves (30-40 anys) localitzats a l'extrem sud-est del parc i les vies del tren (0,5 ha), conjuntament amb la plantació de 18 ha de garrovers en secà (zona de compensació agrària), a una zona de la finca on es mantindrà també el cultiu mixt de fruits secs-cereal farratger i pastures de ramat oví. D'altra banda, es preveu un tancament perimetral del PFV de 12,15 ha de superfície, amb malla cinegètica de 15 cm i alçat 20 cm del terra, permetent que a la resta de la finca es pugui continuar amb l'activitat agrícola i ramadera. D'aquesta manera, es generaran a la finca 1,174 unitats de treball agrari (UTAs).

El projecte preveu una fase de desmantellament al final de la vida útil de la instal·lació (25 anys), amb les actuacions següents:

  • Desconnexió de la instal·lació.
  • Desmantellament de la instal·lació elèctrica de BT.
  • Desmantellament dels mòduls fotovoltaics i estructura de suport.
  • Desmantellament de la instal·lació elèctrica subterrània de MT i CT.
  • Retirada i gestió dels residus generats, incloent-hi mòduls fotovoltaics, metalls, d'estructura, aparellatge de la SE i cablejat elèctric, residus de construcció derivats de la demolició de les casetes d'inversors-transformadors, i edifici i murs de la SE.

Restauració vegetal i paisatgística.

Catàleg exemplars barrera vegetal

Exemplar

Separació entre exemplars

Número d'exemplars barrera nord-oest

Número d'exemplars barrera nord-est

Número d'exemplars barrera sud-oest

Número d'exemplars barrera sud-est

TOTAL

Mata

1,00 m

350

350

350

350

1400

Garrover

5,00 m

228

85

85

174

572

Fig.3.- Núm. d'exemplars de port arbori i arbustiu de la barrera vegetal perimetral. Font: EIA.

L'accés directe a la finca es realitza des d'un camí secundari, sense sortida, al qual s'accedeix des del carrer de Can Julià, que surt del nucli de Binissalem, així com des de l'autopista Ma-13, cap a Lloseta. D'aquesta manera, l'accés a la finca es pot realitzar des del vial Ma-2111, sense haver de passar per cap nucli urbà.

El pressupost del projecte és de 8.319.464,19 euros (228.967 euros, en concepte de partides ambientals) i un termini previst d'execució de sis mesos. S'estima la generació de 0,6 m3 de residus inerts de naturalesa pètria (no inclou terres, ni pedres de l'excavació) i 3 m3 de RCD de naturalesa no pètria, a més de petites quantitats de residus potencialment perillosos i altres. Els residus vegetals llenyosos procedents del condicionament del terreny es destinaran a aprofitament de llenya i biomassa, mentre que les terres i petris de l'excavació es destinaran a omplir les rases i a anivellar el terreny.

3. Elements ambientals significatius de l'entorn del projecte

Segons el Pla Territorial de Mallorca (PTM), l'àmbit d'actuació (camp de plaques fotovoltaiques, instal·lacions auxiliars i traçat de la línia d'evacuació) es troba qualificat majoritàriament com a sòl rústic general (SRG). Part del traçat de la línia d'evacuació de l'energia discorre per terrenys qualificats com a àrea de transició d'harmonització (AT-H). D'acord amb les NS de Binissalem, el camp de plaques fotovoltaiques es situa a Sòl Rústic Comú, àrea d'interès agrari extensiva (SRC-AIA-E).

El projecte s'ubica dins zona d'aptitud fotovoltaica mitjana-alta i fora d'àrees de prevenció de riscos (APR) d'erosió, d'esllavissament, d'inundació o d'incendis. Segons el IV Pla Forestal de les Illes Balears 2015-2024, es correspon amb una zona amb baix risc d'incendi forestal.

La línia d'evacuació de l'energia afecta el vial Ma-2111 (PK 1+875) i a la seva àrea de protecció territorial (APT), mentre que la parcel·la on instal·laran les plaques fotovoltaiques confronta amb la línia ferroviària Palma – Inca, entre el PK 23+480 i el PK 23+900, i es localitza dins de l'envolupant de les servituds d'operacions d'aeronaus de Son Sant Joan.

Segons l'EIA, la finca Es Pelai, on es projecta la implantació del PFV, és utilitzada tradicionalment per a agricultura de secà extensiva (ametllers i garrovers). Constitueix un espai de poc valor ambiental, atès que es tracta d'una zona agrícola de fruiters de secà en semi-abandó i afectats per diverses malalties, principalment Xylella fastidiosa en el cas de les plantacions d'ametllerar. D'acord amb informe agronòmic aportat pel promotor, en general els terrenys no són d'elevada productivitat i manquen de valors naturals o edafològics especials. Se situen dins la Unitat Paisatgística 8 (UP-8) «Raiguer» i, una part del camp de plaques, dins de l'Àrea de Reconversió Territorial (ART-7) d'adequació ambiental de l'entorn de la cimentera de Lloseta.

El projecte no es localitza dins cap espai de rellevància ambiental, ni dins cap espai definit a la Llei 1/1991, de 30 de gener, d'espais naturals i de règim urbanístic de les àrees d'especial protecció de les Illes Balears. La línia d'evacuació de l'energia travessa l'hàbitat d'interès comunitari (HIC) Rubo ulmifolii-Crataegetum brevispinae (no prioritari). A les proximitats del límit de la zona d'implantació de les plaques solars fotovoltaiques, s'ubiquen diverses instal·lacions fotovoltaiques, el PFV Binipark a uns 30 m de distància, el PFV Lloseta a uns 300 m de distància (ambdós en funcionament) i el PFV Can Basso a uns 700 m de distància (en tramitació), a més de la planta de generació d'hidrogen, també a uns 700 m de distància, dins el polígon industrial de Lloseta.

Un tram de 36 m de longitud de la línia d'evacuació de l'energia travessa el Torrent de l'Almadrà, així com zona potencialment inundable. L'àmbit d'actuació s'ubica majoritàriament sobre la massa d'aigua subterrània 1811M3 «Inca», aqüífer profund en mal estat qualitatiu i bon estat quantitatiu, i moderada vulnerabilitat a la contaminació. Correspon a una zona vulnerable a nitrats (ZVCN1811M3). Una porció minoritària de terreny del camp de plaques fotovoltaiques i part del traçat de la línia d'evacuació es localitzen sobre la massa d'aigua subterrània 1809M2 «Penya Flor», aqüífer profund en bon estat qualitatiu i quantitatiu, i moderada vulnerabilitat a la contaminació. Així mateix, una altra part del traçat de la línia d'evacuació se situa sobre la massa d'aigua subterrània 1809M1 «Lloseta», aqüífer poc profund en bon estat qualitatiu i quantitatiu, i moderada vulnerabilitat a la contaminació.

D'acord amb el Servei de Protecció d'Espècies, no hi ha constància de la presència d'espècies protegides a la zona on s'ubica el projecte, ni de cap niu de rapinyaires a menys de 1.000 m de distància. Dins la quadrícula 5x5 de la zona d'estudi, figura com a espècie catalogada i amenaçada la milana (Milvus milvus).

D'acord amb l'EIA, a la zona d'estudi no figura cap element patrimonial o etnològic catalogat, ni evidència de restes arqueològiques. A l'àmbit de la finca, no hi ha construccions d'interès etnogràfic, però sí que hi trobam un pou de cisterna, que ha estat refet constantment i que encara conserva parcialment l'estructura i forma de construcció original. Encara que no estiguin catalogats, els elements que presenta la finca, es preserven íntegrament i queden fora de l'abast de la instal·lació de les plaques fotovoltaiques.

4.Resum del procés d'avaluació

4.1 Actuacions prèvies

Es varen dur a terme les consultes següents:

- Servei d'Agricultura (DG d'Agricultura, Ramaderia i Desenvolupament Rural), de la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació:

Es conclou que:

La proposta de compensació agronòmica amb la incorporació d'un nou cultiu llenyós a recintes que formen part de la parcel·la i de l'explotació agrària suposa una compensació de la superfície amb 18 ha de nou cultiu, mentre que la superfície prevista que ocuparà el parc fotovoltaic és de 13 ha. Per tant, la superfície prevista de nous cultius per la compensació és superior a la que tendrà el parc fotovoltaic; per tot això s'informa en el sentit de ratificar l'informe favorable emès en data 16 de desembre de 2021 per a la instal·lació del parc fotovoltaic Es Pelai ubicat al polígon 10, parcel·la 62 del municipi de Binissalem.

- Ajuntament d'Inca:

Es conclou que:

No es veu inconvenient per a la tramitació del projecte per a la instal·lació de un parc fotovoltaic als terrenys proposats, en concret respecte al traçat per la connexió amb la subestació de Sa Vinyeta que transcorre pel municipi d'Inca, sempre que es compleixen les condicions i prescripcions que determinin la Direcció General d'Energia, així com la Comissió Balear de Medi Ambient i les següents determinades al present informe:

- Presentació del projecte tècnic del traçat que afecta el municipi d'Inca mitjançant comunicació prèvia o declaració responsable.

- Liquidació de les taxes i ICIO previst a les ordenances municipals.

- El traçat dels terrenys considerats camins públics rurals, hauran de ser objecte de nova pavimentació, una vegada finalitzada les obres de canalització realitzades pel promotor de la instal·lació fotovoltaica, l'entitat FS solar concept Hispania, SL.

- Ajuntament de Lloseta:

S'informa que:

Vist el Projecte Tècnic (Refós) i resta de documentació sotmesa a exposició pública, no existeixen aspectes tècnics per a l'oposició del proposat a la dita documentació tècnica.

En l'àmbit de les competències Municipals, s'informa que:

1.es considera condició essencial la necessitat de pavimentar TOT l'ample dels camins (de competència Municipal) pel qual discorri la canalització soterrada en rasa, amb nou paviment asfàltic de les característiques similars al preexistent, i no sols en l'ample de la rasa com està previst en el Projecte. S'haurà de contemplar aquesta modificació en el Projecte d'Execució que es presenti per a autoritzar les obres. La necessitat de pavimentar amb nou asfalt tot l'ample del camí es justifica en tractar-se traçats que discorren per camins que han estat pavimentats recentment, o bé camins en els quals ja existeixen diverses rases executades recentment.

En qualsevol cas, s'hauran de realitzar els tràmits corresponents per comunicar la realització de les obres, tant pels aspectes de coordinació tècnica, com a efectes de tributs en aplicació l'Article 29 del Pla Director Sectorial Energètic de les Illes Balears, que estableix que les obres i instal·lacions han de tributar a l'ajuntament respectiu per l'ICIO (per la part corresponent al cost d'execució de les obres que afecten el TM de Lloseta exclusivament).

- Servei de Canvi Climàtic i Atmosfera (DG d'Energia i Canvi Climàtic), de la Conselleria de Transició Energètica, Sectors Productius i Memòria Democràtica:

Es conclou que:

El projecte s'alinea amb la Llei 10/2019, de 22 de febrer, de canvi climàtic i transició energètica.

- Servei d'Explotació i Conservació (Direcció Insular d'Infraestructures), del Consell de Mallorca:

S'informa que:

(...)

5. (...) com que al projecte no es defineix l'encreuament transversal de la carretera Ma-2111 PK 1+875, aquest s'executarà amb perforació horitzontal dirigida complint les següents condicions:

a) El traçat en planta haurà de ser perpendicular al tronc de la carretera.

b) El gàlib mínim vertical baix qualsevol punt de les diferents zones de la plataforma, serà de DOS (2) metres mesurats des de la clau de la baina de protecció que assegurarà mantindré l'estat tensional del terreny.

c) Els pous d'atac i recepció, així com arquetes de canvi de direcció, seient totes elles no enregistrables, o fites delimitadores, hauran de situar-se a una distància mínima de TRES (3) metres des de l'aresta exterior de l'explanació de la Ma-2110 i Ma-2111 i fora del domini públic viari.

d) Per a profunditats superiors a tres (3) metres s'haurà d'allunyar els pous d'atac i recepció de l'aresta exterior de l'explanació, la mateixa profunditat excavada o establir un sistema de contenció del terreny.

e) En cap cas s'afectarà altres estructures i instal·lacions existents, sent la seva reposició a càrrec del sol·licitant.

f) Finalitzats els treballs, s'haurà de restablir el terreny al seu estat original.

g) Malgrat l'assenyalat al punt anterior en cas de produir-se un flonjall o un esglaó el Departament es reserva la potestat durant un termini de 5 anys, d'exigir l'esmena de l'anomalia i que es fressi un tram no inferior a 15 metres, estenent-se una nova capa d'aglomerat asfàltic a tota l'amplada de la carretera de les mateixes característiques que l'existent.

6. Prèviament a l'inici de les obres hauran de recaptar la pertinent autorització del Departament de Mobilitat i Infraestructures.

- DG d'Emergències i Interior, de Conselleria de Presidència, Funció Pública i Igualtat:

Es conclou que:

Una vegada examinada la documentació es posa de manifest que la parcel·la objecte del projecte no es troba afectada per cap risc dels desenvolupats als plans especials de Protecció Civil de les Illes Balears, per la qual cosa, no hi ha objeccions ni consideracions a fer a l'expedient per part de la Direcció General d'Emergències i Interior.

- Serveis Ferroviaris de Mallorca (SFM):

S'informa que:

(...)

2.4 Condicions generals d'execució

Quan es fan obres dins la zona de domini públic del ferrocarril s'ha de comptar amb la supervisió d'un pilot de protecció homologat per SFM, que és un agent habilitat per supervisar la compatibilitat entre la seguretat en l'execució de l'obra i la de les circulacions ferroviàries. El cost del PHP, en el cas que hagi de ser aportat per SFM, haurà de ser assumit pel promotor.

En funció de les actuacions a realitzar, per la seva proximitat a la catenària o a les vies en circulació, serà necessari preveure la seva execució en horari nocturn. En el cas d'una perforació dirigida això no serà necessari.

L'inici de l'obra s'ha de comunicar a SFM, en la seva qualitat d'empresa prestatària del servei, amb dues setmanes d'avançament, al correu electrònic infraest@trensfm.com.

Quan s'hagin de realitzar les actuacions en la zona de domini públic o en la zona de protecció, s'hauran de comunicar a SFM amb un mínim de 10 dies d'antelació, per tal que es pugui incloure en la programació setmanal de treballs autoritzats. Aquestes comunicacions es realitzaran pel procediment i mitjans que SFM facilitarà a l'efecte.

En tot cas, durant l'execució de l'obra s'haurà de deixar les obres perfectament tancades en el seu llindar amb la plataforma ferroviària.

S'ha d'evitar deixar residus de cap tipus dins la zona de domini públic i la zona de protecció ferroviàries.

Es conclou que:

D'acord al que s'ha exposat en l'apartat anterior, s'informa favorablement l'obra de l'assumpte, promoguda per F&S SOLAR BINISSALEM, SLU.

- Direcció General de Mobilitat i Transport Terrestre, de la Conselleria de Mobilitat i Habitatge:

Es conclou que:

S'informa que resultarà necessari obtenir la preceptiva autorització d'execució d'obres al domini ferroviari, de la Direcció General de Mobilitat i Transport Terrestre, prèviament a l'inici de les obres, d'acord amb els articles 130 i següents de la LTTMSIB, una vegada finalitzat el procés d'avaluació d'impacte ambiental ordinària, als efectes de l'autorització administrativa i declaració d'utilitat pública, i una vegada aconseguida aquesta. A la sol·licitud d'autorització, si no hi ha cap canvi al projecte ara analitzat, el reg i la barrera vegetal sí podrien ser autoritzats; serà necessari aclarir els punts que s'indiquen a l'apartat 7.c.i d'aquest informe. És a dir:

- El CMM ha de ser ubicat de manera inequívoca als plànols i indicar si queda o no afectat per la zona de protecció. En cas que quedi afectat s'ha de demanar l'autorització per a aquest element a la DGMTT. En cas contrari, no serà necessari aquest procediment. En cap cas es podria autoritzar la instal·lació del CMM dins de l'espai delimitat entre les vies i la Línia Límit d'Edificació.

- Els encreuaments serien autoritzables; si bé el pou de sortida de l'encreuament 1 de la línia d'evacuació de mitjana tensió, el tram que discorre en zona de domini ferroviari i el pou de sortida de l'encreuament 2, han de ser també ubicats inequívocament als plànols i s'haurà de demanar autorització o informe d'acord amb el que s'ha citat al punt 7.c d'aquest informe. També s'ha de donar compliment a la normativa d'aplicació pel que fa a la secció dels encreuaments com s'ha indicat al punt 7.c.vi d'aquest informe.

- En qualsevol cas, s'hauran de complir les condicions generals d'execució que indica SFM al seu informe i que també s'han citat al punt 3 de l'informe GT 39.1/2021 AUT, que figura com a document annex.

- En tot cas, es recorda que encara que les obres a executar estiguin fora del domini ferroviari, els promotors de les obres que es puguin realitzar prop d'aquest domini sempre hauran de prendre les mesures oportunes per tal de no interferir amb la circulació ferroviària, evitar els efectes dels renous i vibracions causats pel ferrocarril i mai evacuar les aigües sobre la plataforma ferroviària.

- Servei de Protecció d'Espècies, de la DG d'Espais Naturals i Biodiversitat:

S'informa que:

Segons el criteri del Servei de Protecció d'Espècies, no és de preveure que les actuacions projectades puguin suposar un efecte negatiu sobre les espècies presents a la zona.

Es conclou que:

Per tot això, inform FAVORABLEMENT sobre el projecte de parc fotovoltaic Es Pelai, d'11.648 Wp i 9.2900 kWn, ubicat al polígon 10, parcel·la 62, de Binissalem.

- Servei d'Estudis i Planificació, de la DG de Recursos Hídrics:

Es conclou que:

Sobre el document «Proyecto Refundido de Instalación de Parque Solar Fotovoltaico «Es Pelai» d'11.684,83 kWp i 9.200,00 kWn» situat a la parcel·la 62 del polígon 10 del TM de Binissalem, informam favorablement, amb els condicionants següents:

-En cas de voler utilitzar aigües regenerades per a la neteja de plaques, en compliment del RD 1620/2007 de 7 de desembre, s'haurà de sol·licitar la corresponent concessió de reutilització, la qual es regirà per l'esmentada normativa. Es prioritzarà la neteja en sec d'aquestes.

-S'ha de sol·licitar informe al Servei de Gestió del DPH de la DGRH, ja que la línia d'evacuació projectada que va des de la Planta fotovoltaica al punt de connexió (SE Sa Vinyeta d'Inca), travessa el Torrent d'Almadrà, les seves zones de protecció, i a més, al seu voltant també hi ha risc d'inundació (plana inundable i APR d'inundació).

-Atès que la zona presenta un nivell de la vulnerabilitat a la contaminació d'aqüífers moderat, s'atendrà al que disposa l'art. 2 punt 1 c) del Decret llei 1/2016, de 12 de gener, de mesures urgents en matèria urbanística: «Durant l'execució de les obres, s'han d'adoptar les màximes precaucions per evitar l'abocament de substàncies contaminants, incloses les derivades del manteniment de les maquinàries».

- Red Eléctrica de España (REE):

S'informa que:

Quant al parc fotovoltaic, els comuniquem que Xarxa Elèctrica d'Espanya no presenta oposició al mateix perquè no existeixen afeccions a instal·lacions propietat de Xarxa Elèctrica d'Espanya.

- Quant a la línia d'evacuació subterrània a 15 kV, els comuniquem que Xarxa Elèctrica d'Espanya no presenta oposició a la mateixa en complir les distàncies reglamentàries a la línia a 66 kV Bunyola-Inca, propietat de Xarxa Elèctrica d'Espanya.

A causa de la proximitat de la canalització al suport 25 de la línia a 66 kV Bunyola-Inca, serà necessari que els treballs entorn del mateix siguin supervisats per personal de Xarxa Elèctrica amb la finalitat d'evitar que es produeixin afeccions al sistema de posada terra del suport.

No obstant això, en el cas que sigui possible, és recomanable que cap canalització subterrània disti menys de 20 metres a la pota més desfavorable del suport perquè, d'aquesta manera, quedi assegurada la no interferència d'aquestes canalitzacions amb el sistema de connexió a terra del suport i es minimitzin els possibles efectes derivats del drenatge de sobretensions al terreny a través d'aquest sistema de connexió a terra.

En el cas que a causa d'aquests treballs el sistema de connexió a terra d'algun dels suports resultàs afectat, els costos de reposició hauran de ser assumits pel promotor del projecte.

A més, els comunicam que existeix una discrepància en les coordenades del punt de connexió: en l'annex 5 s'indica X = 491230, I = 4395485; mentre que en els plans 10 i 11 s'indica X = 491217, I = 4395491. Per tant, els sol·licitam que ens enviïn informació suficient i detallada (plànols georeferenciats) del traçat de la línia a la seva entrada en l'ES Sa Vinyeta, per a procedir al seu estudi.

D'altra banda, els informam que el traçat de la línia projectada afecta a terrenys propietat de Xarxa Elèctrica d'Espanya, per la qual cosa hauran de posar-se en contacte amb el Departament de Gestió de Patrimoni Immobiliari (telèfon de contacte: 916599119 extensió 3240) amb la finalitat de subscriure el corresponent acord que legitimi l'ocupació del terreny.

- Quant a les diferents alternatives incloses en l'estudi d'impacte ambiental, i atès que en el projecte ja s'ha optat per una de les alternatives indicades, entenem que no procedeix l'anàlisi i estudi de les mateixes per part de Xarxa Elèctrica d'Espanya.

Els recordam que qualsevol actuació en la zona d'influència de la línia ha de garantir la servitud de pas aeri d'energia elèctrica amb l'abast que es determina en la Llei 24/2013 de 26 de desembre, del Sector Elèctric, i el Reial decret 1955/2000 que, entre altres requisits, estableixen el dret de pas o accés per a atendre l'establiment, vigilància, conservació, reparació de la línia elèctrica i cort d'arbratge, si fos necessari.

Els recordam que els treballs hauran d'executar-se conforme al que s'estableix en el Reial decret 614/2001, sobre disposicions mínimes per a la protecció de la salut i seguretat dels treballadors enfront del risc elèctric. Per a això, hauran de respectar la distància de seguretat elèctrica establerta per a treballs en proximitat a una línia a 66 kV, mitjançant la col·locació de gàlibs que garanteixin que cap medi humà o material s'aproximarà als conductors en tensió a menys de 3 metres.

A més, i com a mesura de seguretat addicional (pel fet que la posició dels conductors és variable amb la temperatura), hauran de fer-se verificacions periòdiques que assegurin la distància esmentada.

D'altra banda, la informació de la present comunicació resulta independent de la necessària resolució dels procediments d'accés i connexió per a la instal·lació de l'assumpte que, segons el Reial decret 1183/2020, han de completar-se per a totes les instal·lacions que vagin a connectar-se a la xarxa, sent així mateix els corresponents permisos d'accés i connexió condició prèvia imprescindible per a l'atorgament de l'autorització administrativa d'instal·lacions de generació, segons la Llei 24/2013 del Sector Elèctric.

Abans del començament dels treballs i almenys amb un mes d'antelació, hauran de posar-se en contacte amb Xarxa Elèctrica d'Espanya per a coordinar l'actuació amb els nostres tècnics.

- Direcció Insular d'Urbanisme del Consell de Mallorca:

S'informa favorablement la proposta amb la condició següent:

Cal evitar l'aparició d'elements aliens a la construcció tradicional en les noves edificacions projectades (CMM), per tal de millorar la integració paisatgística de la nova instal·lació.

4.2 Tramitació

a) Fase d'informació pública i de consultes

En el BOIB núm. 31, d'1 de març de 2022, es publica el tràmit d'informació pública, conjuntament per la declaració d'utilitat pública i l'avaluació d'impacte ambiental ordinària, durant un termini de trenta dies.

També es publica anunci als diaris «Ultima Hora» i «ARA Balears», i l'exp. es pot consultar a la pàgina web de la DG d'Energia i Canvi Climàtic, i al Portal de Transparència de la CAIB.

b) Consultes administracions públiques

Segons la documentació aportada per l'òrgan substantiu, han estat consultades les administracions i entitats següents:

- AESA.

- Ajuntament de Binissalem.

- Ajuntament de Lloseta.

- Ajuntament d'Inca.

- DG d'Emergències i Interior, de la Conselleria de Presidència, Funció Pública i Igualtat.

- Direcció Insular d'Infraestructures, del Departament de Mobilitat i Infraestructures del Consell de Mallorca.

- Direcció Insular d'Urbanisme, del Departament de Territori del Consell de Mallorca.

- Direcció Insular de Territori, del Departament de Territori i Paisatge del Consell de Mallorca.

- Endesa Distribución.

- REE.

- Servei d'Agricultura (DG d'Agricultura, Ramaderia i Desenvolupament Rural), de la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació.

- Servei de Canvi Climàtic i Atmosfera (DG d'Energia i Canvi Climàtic), de la Conselleria de Transició Energètica, Sectors Productius i Memòria Democràtica.

- Servei d'Ordenació del Transport (DG de Mobilitat i Transport Terrestre), de la Conselleria de Mobilitat i Habitatge.

- Servei de Gestió Forestal i Protecció del Sòl, de la DG d'Espais Naturals i Biodiversitat.

- Servei d'Estudis i Planificació, de la DG de Recursos Hídrics.

- Servei de Protecció d'Espècies, de la DG d'Espais Naturals i Biodiversitat.

- Servei de Gestió del DPH, de la DG de Recursos Hídrics.

- Servei de Reforma i Desenvolupament Agrari (DG d'Agricultura, Ramaderia i Desenvolupament Rural), de la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació.

- GOB.

- Amics de la Terra.

- Terraferida.

c) Al·legacions

No consten a l'expedient al·legacions al projecte

d) No s'han realitzat consultes transfrontereres per no considerar-se necessari.

5. Anàlisi tècnic de l'expedient

5.1 Alternatives

A l'EIA es plantegen diferents alternatives per a la instal·lació del camp de plaques:

L'alternativa 0, de no execució del projecte, es descarta atenent a les característiques del projecte i de l'emplaçament seleccionat, i a les mesures ambientals que es preveu incorporar al projecte.

L'alternativa 1 (seleccionada) consisteix en l'execució del projecte al polígon 10, parcel·la 62, del TM de Binissalem.

L'alternativa 2 consisteix en l'execució del projecte al polígon 2, parcel·la 360 (finca de Cas Jutge), del TM d'Inca. Segons l'EIA, correspon a terrenys qualificats com a SRG, segons el PTM, i SGR2-Ús compatible, segons el PGOU d'Inca, amb aptitud fotovoltaica mitjana i dedicats principalment a conreu d'ametles en secà. No presenten flora o fauna catalogada i es situen allunyats d'espais naturals protegits o inclosos en la xarxa natura 2000, però pròxims a dues instal·lacions fotovoltaiques existents, el PFV Siquier i el PFV Son Verd. No es disposa en aquest cas de garantia de disponibilitat dels terrenys.

L'alternativa 3 consisteix en l'execució del projecte al polígon 7, parcel·les 688 i 689 (finques de Binisetí Vell i Son Vivot), del TM d'Inca. D'acord amb l'EIA, correspon a SRG, dedicat principalment a cultius de secà (ametllers i garrovers) i terres de cultiu, de baixa productivitat agrícola. S'ubica a finques qualificades parcialment com a ANEI d'alt nivell de protecció, però la implementació del PFV es realitzaria a zona amb aptitud fotovoltaica mitjana. Terrenys afectats per APR d'inundació i d'incendis, sense cap PFV a menys de 2 km de distància. A la zona d'implementació del camp de plaques, es localitza, dins la quadrícula 1x1, el marfull (Viburnum tinus), com a flora catalogada. El projecte presenta facilitat d'evacuació de l'energia amb xarxes preexistents o proximitat a una estació elèctrica. No es disposa en aquest cas de garantia de disponibilitat dels terrenys i és visible des del Puig de Santa Magdalena.

Es justifica la selecció de l'alternativa 1 en els motius següents:

- Terrenys ubicats a SRG, no afectats per cap APR.

- Terrenys amb aptitud fotovoltaica mitjana (porció minoritària amb aptitud fotovoltaica alta).

- Disponibilitat dels terrenys, amb escàs valor productiu.

- Sense flora o fauna catalogada.

- És l'única que no presenta elements catalogats.

- Línia d'evacuació de l'energia de menor longitud lineal.

Respecte de la línia d'evacuació de l'energia, es proposen les alternatives següents, respecte de l'encreuament amb el Torrent de l'Almadrà:

- Alternativa 1: soterrament del cablejat dins del torrent, excavant i travessant la llera del torrent.

- Alternativa 2 (seleccionada): condicionament d'infraestructures existents que passen sobre el Torrent de l'Almadrà (carretera asfaltada i pont d'estructura de formigó). Se selecciona perquè no implica la necessitat d'obrir rases, evitant l'alteració del medi físic, i no suposa un increment del risc d'inundació, respecte de l'alternativa 1. Aquesta alternativa disposa d'autorització de la DG de Recursos Hídrics.

5.2 Principals impactes de l'alternativa escollida i la seva correcció

D'acord amb l'EIA, els principals impactes de la implantació del PFV Es Pelai tenen lloc en la fase de construcció, sent pràcticament inexistents durant l'explotació de la instal·lació, de manera que les mesures se centren fonamentalment en fase de construcció. Els impactes del desmantellament seran similars als de la construcció, de manera que s'aplicaran les mateixes mesures de prevenció.

.a) Sòl i subsòl

Durant la fase de construcció i desmantellament, l'impacte esperat és l'ocasionat principalment per la desestructuració i eliminació de sòl a causa de la generació de rasses pel soterrament del cablejat, la creació de fonaments per als edificis prefabricats del CCM i strings del PFV, i pel pas de vehicles pesants i maquinària d'obra per dins de les finques. En tos cas, es preveu la reutilització de les terres d'extracció (terres vegetals i substrat no desenvolupat o rocós) a la mateixa obra, i el manteniment de les rases obertes el mínim temps possible, entre d'altres.

Respecte del risc de contaminació del sòl i subsòl, es veurà minimitzat pel manteniment de la maquinària en condicions òptimes i la prohibició de l'abocament d'olis i hidrocarburs a terra. Així mateix, en cas que es produeixin, es preveu retirar la terra contaminada de forma immediata.

D'altra banda, quant a l'ocupació de sòl durant la fase de funcionament, la superfície on deixa d'existir vegetació herbàcia serà inferior al 0,1%, corresponent exclusivament als ancoratges.

b) Emissions

Durant la fase de construcció i desmantellament del PFV, es produirà l'emissió a l'atmosfera de pols i partícules en suspensió, de gasos contaminants i de renous, a causa dels moviments de terra per l'excavació de rases, el trànsit de vehicles i maquinària i, en general, totes les activitats pròpies de l'obra civil. L'impacte es caracteritza com a simple, no acumulatiu, reversible i compatible amb el medi. En tot cas, es preveu l'adopció de mesures correctores com el reg periòdic de les zones de trànsit i pas de maquinària, la cobertura amb una lona dels àrids a transportar pels camions, la limitació de la velocitat dels vehicles a 20 km/h. Així mateix, la instal·lació d'una barrera perimetral vegetal tendrà efectes significatius en la minimització de l'impacte acústic, durant la fase de desmantellament, entre d'altres.

Durant la fase de funcionament, es preveu l'estalvi d'11.286,930 t equivalents de CO2 / any, 15.476,282 kg de SO2, 17.589,799 kg de NOx i 345,973 kg de partícules en suspensió (282.173,256 tones de CO2, 386.907,062 kg de SO2, 439.744,968 kg de NOx i 8.649,317 kg de partícules, al final dels 25 anys de vida útil dels elements del PFV).

c) Hidrologia

La zona d'implementació de les plaques fotovoltaiques no es veu afectada per xarxa hidrològica (tampoc té canals de drenatge), ni per servitud de torrent, ni es localitza a zona d'inundació. En el cas de la xarxa d'evacuació de MT, en un moment del seu recorregut travessa el Torrent d'Almadrà, per la qual cosa s'opta per entubar el cablejat i fer-ho passar sobre el torrent utilitzant les infraestructures ja existents (camí asfaltat, i pont de ferro i formigó), per minimitzar els impactes.

Durant la fase de funcionament, es preveu un consum d'aigua de 916 m3 / any (reg per degoteig de la barrera vegetal perimetral i de la zona de compensació agrària - trasplantament i plantació de garrovers -). A aquest consum, s'hi afegiria una petita quantitat d'aigua per neteja de les plaques (es plantegen unes 2 neteges anuals mitjançant tractor i aigua regenerada polvoritzada), malgrat que es preveu que la resta de les neteges de les plaques sigui en sec.

d) Flora

El desenvolupament del projecte implica l'ocupació d'espai en el qual hi ha, de forma dominant, cultius de secà i vegetació herbàcia acompanyant. L'afecció a la vegetació és pràcticament nul·la, ja que els cultius existents de valor biològic baix (ametlerar afectat per Xylella fastidiosa) han estat -o seran- arrabassats, per evitar una propagació de la plaga.

Així mateix, es preveu com a compensació agrària en la mateixa parcel·la el trasplantament de garrovers joves situats a l'extrem sud-est del parc, que es distribuirien en una franja entre la zona del parc i les vies del tren, amb una superfície d'unes 0,5 ha, a més de la plantació de 13 ha de garrovers en secà. Aquests cultius es mantindrien almenys durant la vida útil del PFV, permetent continuar, així mateix, amb l'activitat actual de cultiu mixt de fruits secs-cereal farratger i pastures d'ovelles.

L'impacte negatiu sobre la cobertura vegetal de la finca, es pot considerar temporal, simple i reversible, atès que, una vegada finalitzi la vida útil del camp de plaques, es pot tornar al moment original, amb la plantació d'un nou camp de cultiu arbori.

e) Fauna

Segons l'EIA, les alteracions ocasionades sobre la fauna present seran temporals, molt reduïdes i sense gaire impacte ambiental en si mateixes. Es tracta d'un impacte simple, no acumulatiu, reversible i compatible amb el medi. L'afecció pot anar des de la transformació de l'espai fins a les molèsties ocasionades per renou i el trànsit de maquinària, que pot expulsar temporalment a les espècies que ara poden estar instal·lades o fan ús de les parcel·les objecte de la instal·lació. En tot cas, l'avifauna que inicialment es pot veure expulsada de l'espai, podran fer ús d'aquesta zona una vegada implementat el PFV, com a zona de refugi i aliment. En tot cas, tant la fase d'obra, com la de desmantellament, es programaran fora de l'època de reproducció de l'avifauna (fora dels mesos de febrer a juny).

Així mateix, la nova barrera vegetal es converteix a la vegada tant en corredor faunístic, com en zones que proporcionen aliment i refugi a multitud de fauna silvestre. A més, cal tenir en compte que s'instal·larà malla cinegètica perimetral i s'aixecarà el tancament per permetre el pas de fauna.

f) Àrees de prevenció d'incendis

La magnitud d'aquest impacte és baixa, ja que no hi ha un elevat nombre factors que suposin un increment en el risc d'incendi, el qual és considerat baix en l'àmbit d'actuació.

g) Residus

No es generaran pràcticament residus en la fase d'explotació. Els residus generats en la implantació o el desmantellament de la instal·lació al final de la seva vida útil seran reutilitzats, reciclats, o bé eliminats de forma correcta.

h) Energia

Durant la fase de funcionament, s'estima que l'energia generada a la planta serà de 17.841 MWh / any, la qual es descarregarà a la SE Sa Vinyeta i es consumirà a un punt pròxim (Inca).

i) Paisatge

Segons l'Estudi d'Incidència Paisatgística, la finca on es realitzen les actuacions i el PFV projectat, no serà visible des de la Ma-13a (ctra. Palma-Alcúdia), ni des de la Ma-13 (autopista Palma-Sa Pobla). També s'ha analitzat la seva visibilitat des del camí vell Lloseta-Binissalem, les àrees residencials pròximes (Binissalem, Lloseta), les alçades màximes pròximes o allunyades habitades o visitades (Puig d'Alaró, Ca n'Arabí, Puig de Santa Magdalena), les vies del tren i la intervisibilitat amb altres PFV. Es preveu la instal·lació d'una barrera visual amb vegetació arbustiva i arbòria, fent d'aquesta manera que la visibilitat del camp de plaques solars sigui pràcticament nul·la o baixa, sent especialment important la disminució de la visibilitat des del punt més sensible (línia ferroviària), on aquesta barrera serà de major densitat i amplada que a la resta del perímetre.

D'altra banda, els elements constructius del PFV seguiran els criteris d'integració paisatgística previstos a la norma 22 del PTM.

j) Patrimoni històric

No es preveu afecció.

5.3 Seguiment ambiental

Es presenta un Programa de Vigilància Ambiental (PVA), amb indicadors de seguiment de les mesures proposades per a minimitzar els impactes ambientals del projecte, a cada una de les seves fases (obres, funcionament i desmantellament). Entre d'altres, El PVA incorporarà mesures periòdiques d'intensitat del camp electromagnètic durant la vida útil de la instal·lació fotovoltaica i de la línia elèctrica, en compliment de la normativa d'aplicació i com a aspecte a incloure en l'EIA, d'acord amb la Resolució del president de la CMAIB per la qual es formula l'informe d'impacte ambiental sobre el projecte (155a/2020).

5.4 Consideracions addicionals

El projecte refós del PFV Es Pelai consisteix en una modificació del projecte original, en els termes següents:

- S'utilitzen panells solars més potents i eficients, passant d'uns panells de 500 Wp a uns 545 Wp bifacials de la marca SunPower.

- Es redueix la potència pic d'11.664,00 kWp a una potència d'11.648,83 kWp.

- Es redueix la superfície poligonal ocupada pel PFV de 99.656 m2 a 96.915 m2.

- S'utilitzen dos skids (inversor + centre de transformació), amb una ocupació menor que al projecte bàsic, passant de 29,72 m2 d'ocupació per skid a 14,9 m2 d'ocupació per skid.

- Es redueix la potència nominal de la instal·lació de 9,5 MW a 9,2 MW a causa del canvi de skids.

- Es modifica el traçat de la línia d'evacuació, d'acord amb informe del SFM durant la tramitació ambiental simplificada.

- Reubicació de la barrera vegetal i instal·lació d'un sistema de compensació agrari.

- Respecte dels aspectes a tenir en compte a l'EIA, segons resolució del president de la CMAIB, de data 3 de desembre de 2021 (155a/2020), es considera que han quedat incorporats al projecte refós del PFV Es Pelai.

Quant a l'avaluació dels efectes sinèrgics, amb el PFV Binipark, a 30 m de distància del PFV Es Pelai, es preveu, com a mesura correctora de l'impacte paisatgístic, una barrera vegetal addicional entre els dos parcs, a més de la ja existent al voltant del PFV Binipark, per disminuir l'impacte visual d'aquesta instal·lació fotovoltaica, entre d'altres.

Pel que fa a la inclusió del camp de plaques dins l'ART7- Cimentera de Lloseta del PTM, el projecte incorpora les condicions següents, concordants amb els seus objectius, criteris i mesures ambientals i paisatgístiques de l'ART 7 del PTIM:

«1. Disseny de parc amb línies elèctriques subterrànies enfront de l'opció de línia aèria.

2. Es recobriran les rases subterrànies amb terra natural a fi de facilitar la recuperació natural del terreny.

3. Es mantindrà parcialment la vegetació actual de la parcel·la.

4. Implantació de les plaques en el terreny mitjançant ancorat de perfils metàl·lics, sense modificació del sòl enfront de l'opció de pavimentat del terreny o mitjançant tests prefabricades de formigó.

5. Elecció d'estructures de suport de baixa altura (2,29 m) i inclinació (20º) amb la finalitat d'optimitzar la producció d'energia i reduir l'impacte visual.

6. Les plaques fotovoltaiques encarregades de transformar la llum solar en energia elèctrica, seran de silici cristal·lí de potència 500 Wp, el que permet maximitzar la producció en l'espai disponible.

7. Els panells fotovoltaics a instal·lar, no produeixen reflexos

8. Tots els edificis compliran amb els requisits establerts per la norma 22 de PTM i per reduir així, l'impacte visual es planteja una solució de tancament exterior a base de pedra calcària, persiana de fusta o alumini de color verd perquè s'adeqüi a les construccions properes

9. Ampliació de l'àrea tampó i barrera vegetal proposada en el projecte: de 5 m a 30 m en el límit nord est del nou parc, confrontant amb el parc fotovoltaic existent Binipark, i de 5 m a 15 m en els Límits sud-oest i sud-est, amb les mateixes espècies arbòries proposades (garrovers i mates), per tal de reduir l'impacte paisatgístic de la nova instal·lació, així com reduir l'efecte acumulatiu amb altres parcs existents i en tramitació en l'entorn proper.

10. Es modifica l'orientació de les edificacions projectades destinades a centres transformadors, ja sigui amb la mateixa orientació dels panells fotovoltaics, ja sigui amb la mateixa orientació que els límits parcel·laris, per tal de millorar la seva integració paisatgística, en l'entorn proper.

11. Es completen les edificacions destinades a centres transformadors, sempre que sigui tècnicament viable, amb una coberta inclinada amb teula àrab d'un aiguavés, per tal de millorar la integració de les edificacions en l'entorn, reduint així el seu impacte paisatgístic.

12. Es modifica la solució de coberta inclinada amb quatre aiguavessos de l'edificació destinada a CMM, per una coberta inclinada amb teula àrab d'un aiguavés, per tal de millorar la integració paisatgística d'aquesta edificació en el seu entorn.

13. Es crearà una barrera perimetral plantació d'arbres característics de la zona d'alt port, adaptats a les condicions hídriques del municipi.

14. La instal·lació no requereix de cap tipus d'il·luminació exterior.

15. Utilització de mitjans agrícoles (pastura d'ovelles) per al manteniment de la vegetació herbàcia, sense l'ús d'herbicides.»

Així mateix, respecte dels informes desfavorables durant la tramitació de l'avaluació d'impacte ambiental simplificada del PFV Es Pelai, una vegada modificat el projecte (projecte refós) s'informa favorablement per part del Servei d'Agricultura i SFM:

- Informe del Servei d'Agricultura: «La proposta de compensació agronòmica amb la incorporació d'un nou cultiu llenyós a recintes que formen part de la parcel·la i de l'explotació agrària suposa una compensació de la superfície amb 18 ha de nou cultiu, mentre que la superfície prevista que ocuparà el parc fotovoltaic és de 13 ha. Per tant, la superfície prevista de nous cultius per la compensació és superior a la que tendrà el parc fotovoltaic; per tot això s'informa en el sentit de ratificar l'informe favorable emès en data 16 de desembre de 2021 per a la instal·lació del parc fotovoltaic Es Pelai ubicat al polígon 10, parcel·la 62 del municipi de Binissalem.»

- Informe de SFM: s'informa favorablement, atès que:

+La plantació de la barrera vegetal i el seu sistema de reg quedaran situats a més de 20 metres de l'aresta exterior de l'esplanació ferroviària, fora de la zona de domini públic.

+La ubicació del CMM se situa fora de la línia límit d'edificació, a més de 20 m de l'aresta exterior de l'esplanació ferroviària, amb la qual cosa es dona compliment a les exigències de la normativa sectorial ferroviària.

+El traçat de la línia MT ha estat modificat de forma que s'han eliminat els paral·lelismes, que fou una de les causes de l'informe desfavorable emès anteriorment.

+Es justifica el traçat de la línia d'evacuació a conseqüència de la ubicació de la instal·lació i el punt de connexió facilitat per ENDESA DISTRIBUCIÓN i la impossibilitat de realitzar un altre traçat raonable entre els dos punts establerts, d'acord amb l'excepció prevista a l'art. 132.1 de la LTTMSIB.

+S'ha replantejat la pantalla vegetal i s'ha allunyat de la traça ferroviària, i amb les noves distàncies el projecte és compatible amb la normativa sectorial ferroviària.

+Els encreuaments de la infraestructura ferroviària per al pas dels conductors elèctrics amb perforacions dirigides no tenen impacte rellevant.

6. Conclusions

Per tot l'anterior, es formula la declaració d'impacte ambiental favorable a la realització del projecte refós de “Parc Fotovoltaic Es Pelai (TM de Binissalem)”, signat pel Sr. Sureda, enginyer tècnic industrial, i pel Sr. García, enginyer superior industrial, de l'empresa técnicos consultores, amb data 24 de gener de 2022, atès que previsiblement no es produiran impactes adversos significatius sobre el medi ambient, sempre que es compleixin totes les mesures preventives i correctores previstes per l'EIA i al PVA, signat per la Sra. Moya, geògrafa, de la consultora EIMA enginyeria i medi ambient, i els condicionants següents:

1. Finalitzades les obres que afecten la ctra. Ma-2111 PK 1+875, s'haurà de restablir el terreny al seu estat original.

2. S'haurà d'evitar deixar residus de cap tipus dins la zona de domini públic i la zona de protecció ferroviàries.

3. Abans de començar les obres per a la instal·lació de les plaques fotovoltaiques, s'haurà de realitzar un estudi microbiològic del sòl i un estudi de les poblacions d'insectes. S'haurà de programar fer un seguiment anual de la qualitat i evolució del sòl i de les poblacions d'insectes, durant la vida del parc, incorporant-lo al Pla de Vigilància Ambiental (PVA).

4. Segons la DG de Mobilitat i Transport Terrestre, respecte de les obres a executar prop del domini públic ferroviari, s'hauran de prendre les mesures oportunes per tal de no interferir amb la circulació ferroviària, així com evitar els efectes dels renous i vibracions causats pel ferrocarril i l'evacuació de les aigües sobre la plataforma ferroviària.

5. Atès que la zona presenta un nivell de la vulnerabilitat a la contaminació d'aqüífers moderat, s'atendrà al que disposa l'art. 2, punt 1 c), del Decret llei 1/2016, de 12 de gener, de mesures urgents en matèria urbanística: «Durant l'execució de les obres, s'han d'adoptar les màximes precaucions per evitar l'abocament de substàncies contaminants, incloses les derivades del manteniment de les maquinàries».

6. Durant la fase d'execució i desmantellament del PFV i la línia d'evacuació de l'energia, s'hauran de tenir en compte bones pràctiques per tal de minimitzar la contaminació atmosfèrica:

  • http://www.caib.es/sites/atmosfera/ca/d/guia_pel_control_de_les_emissions_de_pols_de_la_construccio_i_demolicio-30632/

7. La fase d'execució i la de desmantellament del projecte hauran de dur-se a terme preferentment fora de l'època de reproducció de les aus de l'entorn, és a dir fora del període de febrer a juny.

8. D'acord amb la Direcció Insular d'Urbanisme, cal evitar l'aparició d'elements aliens a la construcció tradicional en les noves edificacions projectades (CMM), per tal de millorar la integració paisatgística de la nova instal·lació.

9. El reg de la barrera vegetal perimetral i de la zona de compensació agrària haurà de realitzar-se amb aigües pluvials, o alternativament amb aigua regenerada. En aquest cas, s'haurà de complir el RD 1620/2007, de 7 de desembre, pel qual s'estableix el règim jurídic de la reutilització de les aigües depurades.

10. Tant la barrera vegetal perimetral, com els cultius de la zona de compensació agronòmica, hauran de mantenir-se almenys durant tota la vida útil del PFV (25 anys).

11. La neteja dels panells fotovoltaics es realitzarà, en la mesura del possible, "en sec", sense ús d'aigua, amb la finalitat d'estalviar aquest recurs. Tampoc s'utilitzaran productes químics contaminants o perillosos. En el cas d'utilitzar aigua, haurà de ser regenerada i complir amb el RD 1620/2007, de 7 de desembre, pel qual s'estableix el règim jurídic de la reutilització de les aigües depurades.

12. Els olis usats en els transformadors no contindran PCBs, ni PCTs, i haurà de disposar-se d'un sistema d'alerta per a fugides d'olis o lubrificants.

13. Se seleccionaran equips que no utilitzin hexafluorur de sofre (SF6) o que tinguin un consum mínim d'aquest gas. Es disposarà d'un protocol per al transport, ompliment, manteniment i buidatge d'equips que utilitzin gas SF6; detecció de fuites, actuació en cas de fuita accidental i control del consum anual. S'hauran de compensar les emissions de gas SF6 mitjançant reforestacions, disposant de la superfície necessària per a absorbir la quantitat equivalent a les emissions anuals de SF6.

En el cas de disposar d'instal·lacions amb SF6, ha de realitzar-se un control del gas de manera periòdica, mitjançant la verificació de la pressió o de la densitat i s'aplicaran mesures correctores si es detecten fugides. En les operacions de manteniment que impliquin el buidatge del gas, aquest haurà de ser recuperat.

14. S'hauran d'incorporar abeuradors pel ramat, amb mesures correctores per evitar l'ofegament accidental de fauna. Per altra banda, s'hauran d'incorporar un mínim de 5 caixes niu destinades a aus autòctones i quiròpters.

15. Es prohibeix la crema de rostolls i restes de vegetació que puguin generar-se durant els desbrossaments a les diferents fases del projecte (construcció i explotació). Les restes vegetals s'hauran de dur a instal·lacions que ho puguin aprofitar per fer compost o esser recollits per empreses que facin aquesta valorització.

16. Les instal·lacions s'han de dissenyar perquè els nivells de renou exterior siguin els nivells de qualitat acústica establerts per la normativa estatal, autonòmica i local en matèria acústica, a més de complir també amb el Codi de Tècnic d'Edificació.

17. Es realitzarà un seguiment del renou generat a la fase de construcció i desmantellament, a més, del que es produeixi a les distintes infraestructures associades al present projecte a la fase de funcionament, per tal de garantir el compliment dels nivells de renou establerts a la legislació vigent.

18. El control de plagues (insectes, lagomorfs o rosegadors) es realitzarà per mitjans mecànics, biològics o bé amb productes aptes en agricultura ecològica.

19. S'han de realitzar inspeccions visuals dins les parcel·les de manera periòdica, almenys una vegada a la setmana, per revisar la presència de possibles animals ferits o morts. En el cas de trobar-se un animal mort o ferit i que sigui una espècie catalogada o protegida, o en cas de dubte, s'haurà d'avisar a l'112 o als agents de medi ambient del Govern Balear. En el cas que sigui un cadàver, no s'haurà de tocar, en cap cas, ni desplaçar-lo, deixant-lo intacte tal com s'ha trobat fins que venguin a inspeccionar-lo.

20. S'hauran d'implementar mesures per tal d'evitar emissions durant la fase de manteniment, com l'ús de vehicles elèctrics per executar les tasques de manteniment del parc fotovoltaic.

21. Abans de l'aprovació del projecte per part de l'òrgan substantiu, i amb un termini inferior a sis mesos, el promotor haurà de remetre a l'òrgan substantiu i a la CMAIB un PVA actualitzat que haurà d'incloure i pressupostar:

- Els controls i indicadors de compliment i mesures de correcció en cas d'incompliment.

- Les mesures compensatòries previstes.

- Els condicionants inclosos en la present Declaració d'Impacte Ambiental.

- Els informes de seguiment de les mesures preventives i correctores presentades a l'EIA i a la DIA. A més, s'hauran d'incloure:

a) Els registres de les mesures periòdiques dels camps electromagnètics.

b) Els registres del manteniment preventiu i/o correctiu dels equips elèctrics que contenguin olis o gasos dielèctrics i del gas hexafluorur de sofre.

c) Els registres de les incidències ambientals detectades, entre elles les faunístiques.

d) Els registres de la gestió dels residus generats, amb indicació estimada de volum i tipus de residus.

e) Els documents de lliurament dels residus perillosos als gestors autoritzats.

f) Els informes de seguiment de les mesures d'integració agrària.

g) Registres del consum anual d'aigua utilitzat i l'origen de l'aigua utilitzada.

h) Registres del seguiment de la barrera vegetal, indicant la reposició de marres, regs de sequera, o altres tractaments específics.

i) Seguiment de l'estudi microbiològic del sòl i de l'estudi de les poblacions d'insectes.

j) Seguiment periòdic i l'eliminació primerenca en cas de detecció d'espècies invasores.

k) En el cas de la fase de desmantellament, també s'haurà d'elaborar un informe complet de totes les dades analítiques i la valoració global ambiental del desmantellament. Així mateix, com també, s'hauran de realitzar seguiments ambientals i elaborar informes anuals durant la fase de restauració agrícola/ambiental, com a mínim, durant els primers dos anys posteriors al desmantellament del PFV.

22. Una vegada finalitzada la vida útil de la instal·lació, es restaurarà el terreny al seu estat original i es prendran les mesures correctores necessàries per a minimitzar o eliminar l'impacte ambiental associat. En cas que posteriorment es vulgui continuar explotant com a PFV, haurà de ser sotmès a un nou procediment d'Avaluació d'Impacte Ambiental.

No obstant això, el desmantellament no comportarà necessàriament l'eliminació de la barrera vegetal.

23. S'hauran de gestionar correctament els panells fotovoltaics, tant en la fase d'explotació com de desmantellament, d'acord amb el que es preveu en el RD 110/2015 de 20 de febrer, sobre residus d'aparells elèctrics i electrònics, mitjançant una declaració responsable que haurà de ser signada pel promotor i/o el propietari, sense perjudici que l'òrgan substantiu valori l'aplicació potestativa de l'art. 33 del Decret legislatiu 1/2020, relatiu a finances i/o assegurances per a garantir aquest desmantellament.

24. Atès que el pressupost del projecte és superior a 1 milió d'euros, el promotor haurà de designar un auditor ambiental que acrediti que es compleix la DIA. El cost d'aquesta contractació haurà d'incloure's en el pressupost del projecte.

Així mateix, es recorda que:

- D'acord amb l'Ajuntament de Binissalem, s'hauran de presentar els plànols i computar totes les superfícies de totes les edificacions que hi ha dins la parcel·la.

- Segons l'Ajuntament d'Inca, s'haurà de presentar el projecte tècnic del traçat de la línia d'evacuació de l'energia que afecta aquest municipi mitjançant comunicació prèvia o declaració responsable, procedir a la liquidació de les taxes i ICIO previst a les ordenances municipals, així com, una vegada finalitzades les obres de canalització realitzades pel promotor de la instal·lació fotovoltaica, procedir a pavimentar de nou els camins públics rurals afectats.

- D'acord amb l'Ajuntament de Lloseta, haurà de pavimentar-se tot l'ample dels camins de competència municipal pel qual discorri la canalització soterrada en rasa, amb nou paviment asfàltic de característiques similars al preexistent, i no sols en l'ample de la rasa com està previst en el Projecte. S'haurà de contemplar aquesta modificació en el Projecte d'Execució que es presenti per a autoritzar les obres.

En qualsevol cas, s'hauran de realitzar els tràmits corresponents per comunicar la realització de les obres, tant pels aspectes de coordinació tècnica, com a efectes de tributs en aplicació l'Article 29 del Pla Director Sectorial Energètic de les Illes Balears, que estableix que les obres i instal·lacions han de tributar a l'ajuntament respectiu per l'ICIO (per la part corresponent al cost d'execució de les obres que afecten el TM de Lloseta exclusivament).

- Respecte de la línia d'evacuació de l'energia del PFV, d'acord amb el Servei d'Explotació i Conservació, del Consell de Mallorca, l'encreuament transversal de la ctra. Ma-2111 PK 1+875 s'haurà d'executar amb perforació horitzontal dirigida complint les següents condicions:

- El traçat en planta haurà de ser perpendicular al tronc de la carretera.

- El gàlib mínim vertical baix qualsevol punt de les diferents zones de la plataforma, serà de DOS (2) metres mesurats des de la clau de la baina de protecció que assegurarà mantindré l'estat tensional del terreny.

- Els pous d'atac i recepció, així com arquetes de canvi de direcció, seient totes elles no enregistrables, o fites delimitadores, hauran de situar-se a una distància mínima de TRES (3) metres des de l'aresta exterior de l'explanació de la Ma-2110 i Ma-2111 i fora del domini públic viari.

- Per a profunditats superiors a tres (3) metres s'haurà d'allunyar els pous d'atac i recepció de l'aresta exterior de l'explanació, la mateixa profunditat excavada o establir un sistema de contenció del terreny.

- En cap cas s'afectarà altres estructures i instal·lacions existents, sent la seva reposició a càrrec del sol·licitant.

- En cas de produir-se un flonjall o un esglaó, el Departament es reserva la potestat durant un termini de 5 anys, d'exigir l'esmena de l'anomalia i que es fressi un tram no inferior a 15 metres, estenent-se una nova capa d'aglomerat asfàltic a tota l'amplada de la carretera de les mateixes característiques que l'existent.

- Atès que el projecte afecta servitud aeronàutica de l'aeroport de Son Sant Joan i a àrea de protecció territorial (APT) de carreteres, prèviament a l'inici de les obres haurà d'obtenir-se la pertinent autorització de l'AESA i de la Direcció Insular d'Infraestructures, respectivament.

- Serà necessari obtenir la preceptiva autorització de la Direcció General de Mobilitat i Transport Terrestre per a l'execució d'obres al domini ferroviari, d'acord amb els articles 130 i següents de la LTTMSIB. En aquest sentit, el CMM, el pou de sortida de l'encreuament 1 de la línia d'evacuació de MT, el tram que discorre en zona de domini ferroviari i el pou de sortida de l'encreuament 2, hauran de ser ubicats inequívocament als plànols, i donar compliment a la normativa d'aplicació sobre la secció dels encreuaments.

Així mateix, s'haurà de comunicar l'inici de les obres a SFM, amb dues setmanes d'avançament. En cas de realitzar les actuacions en la zona de domini públic o en la zona de protecció ferroviària, s'hauran de comunicar a SFM amb un mínim de 10 dies d'antelació, per tal que es pugui incloure en la programació setmanal de treballs autoritzats. Aquestes comunicacions es realitzaran pel procediment i mitjans que SFM facilitarà a l'efecte.

Les actuacions hauran de tenir en compte que:

- Les obres dins la zona de domini públic del ferrocarril han de comptar amb la supervisió d'un pilot de protecció homologat per SFM, que és un agent habilitat per supervisar la compatibilitat entre la seguretat en l'execució de l'obra i la de les circulacions ferroviàries. El cost del PHP, en el cas que hagi de ser aportat per SFM, haurà de ser assumit pel promotor.

- En funció de les actuacions a realitzar, per la seva proximitat a la catenària o a les vies en circulació, serà necessari preveure la seva execució en horari nocturn. En el cas d'una perforació dirigida això no serà necessari.

- En tot cas, durant l'execució de l'obra s'haurà de deixar les obres perfectament tancades en el seu llindar amb la plataforma ferroviària.

- L'encreuament de la línia d'evacuació de l'energia pel Torrent d'Almadrà haurà de complir amb les prescripcions que figuren a l'autorització de la DG de Recursos Hídrics.

- Tant l'execució de les obres de la línia d'evacuació de l'energia, com la seva supervisió, l'ocupació de terrenys propietat de Red Eléctrica de España (REE) i la connexió de la línia a la SE Sa Vinyeta, hauran de disposar de la corresponent autorització d'aquesta entitat.

Aquesta DIA s'emet sense perjudici de les competències urbanístiques, de gestió o territorials de les administracions competents i de les autoritzacions o informes necessaris per a l'obtenció de l'autorització.

 

(Signat electrònicament: 18 de gener de 2023)

El president de la CMAIB Antoni Alorda Vilarrubias