Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA DE MEDI AMBIENT I TERRITORI

Núm. 52351
Acord del Ple de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears sobre el Projecte de canvi de conductor de la LSMT, TM Muro (51A/2022)

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

En relació amb l'assumpte de referència, i d'acord amb l'establert a l'article 41.3 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental, es publica l'Acord del Ple de la CMAIB, en sessió de 16 de novembre de 2022,

DECLARACIÓ D'IMPACTE AMBIENTAL

El projecte objecte del present informe està inclòs en el punt 7 del grup 3 de l'annex 1 del Decret legislatiu 1/2020, de 28 d'agost, pel qual s'aprova el Text Refós de la Llei d'avaluació ambiental de les Illes Balears: Línies de transmissió d'energia elèctrica entre 15 i 66 kV en sòl rústic amb la qualificació d'ANEI o ARIP, espais naturals protegits a l'empara de la Llei 42/2007 i espais de rellevància ambiental de la Llei 5/2005, de 26 de maig, per a la conservació dels espais de rellevància ambiental (LECO), excepte en el cas que siguin línies soterrades per camí existent amb una longitud inferior a 1 km.

En el cas del present projecte, se sotmetrà al procediment d'AIA ordinària per situar-se part del nou traçat en una zona classificada com a ANEI.

L'EIA es va exposar al públic el 2 de desembre de 2021 (BOIB núm. 166). També es va publicar a la seu electrònica del Consell de Mallorca i al «Diario de Mallorca». La tramitació a seguir és l'establerta a la Llei 21/2013 i el Decret legislatiu 1/2020.

Per la qual cosa, després d'haver estat sotmesa a avaluació d'impacte ambiental ordinària, amb caràcter previ a la seva autorització administrativa, és procedent formular la seva declaració d'impacte ambiental d'acord amb l'article 41 de la Llei 21/2013.

1. Antecedents

En data 04/10/2021, l'òrgan substantiu va realitzar consulta a la CMAIB sobre les administracions públiques que es consideraven havien de ser consultades dins el tràmit d'AIA ordinària (RE SAA 923).

2. Informació del projecte

El projecte pretén el reemplaçament d'un tram subterrani de 3.250 m de la línia de MT (LSMT) «Dunas « 15 kV, entre el C.T. «Muralcudia» 15214 i el C.T. «Parat de Baix» 15307, al TM de Muro, amb la finalitat d'evitar l'evolució desfavorable de diversos punts de la línia elèctrica, la qual cosa pot portar a provocar avaries. Es projecta la instal·lació de tres nous conductors unipolars 12/20kV, degudament canalitzats.

Les actuacions previstes inclouen l'obertura d'una rasa de 3.162 m de longitud (82 m a la calçada, 1.408 m a la vorera i 1.672 m a camí existent), amb una ocupació total de 20,245 m2. L'obertura d'aquesta rasa i la reposició posterior del terreny afectarà la parcel·la amb ref. cadastral 1927901EE1012N0000XJ, de titularitat privada, així com a altres terrenys de titularitat municipal. En el cas de la rasa a realitzar a la calçada, es reblirà la resta de la rasa amb terres sobrants d'excavació, i amb reposició final de paviment amb les mateixes característiques que l'original. Respecte de la rasa a camí existent, es reblirà, damunt del gruix de formigó de 15 m, amb capes de terra compactada cada 15 m.

La implantació de les infraestructures requerirà superfícies d'ocupació temporal, consistents en zones d'emmagatzematge de residus, zones d'aplec de materials, campes de treball i parcs de maquinària. Una vegada instal·lada la línia, es produirà una ocupació permanent del sòl afectat, amb una superfície de 3.794,4 m2.

El pressupost d'execució material de les obres és de 251.702,16 euros (i una partida pressupostària addicional de 9.400 euros per a l'execució del Pla de Vigilància Ambiental), amb un termini previst d'execució de tretze setmanes.

3. Elements ambientals significatius de l'entorn del projecte

D'acord amb el Pla Territorial de Mallorca, els terrenys afectats pel projecte estan qualificats parcialment com a sòl urbà (tram dins el nucli urbà de la Platja de Muro), mentre que la resta corresponen a sòl rústic protegit, àrea natural d'especial interès d'alt nivell de protecció (SRP-AANP), i se situen dins la Unitat Paisatgística 3 (UP-3) “Badies del Nord”. D'acord amb l'EIA, el traçat afecta parcialment domini públic marítim-terrestre (DPMT), així com la ctra. Ma-12 PK-24+97 (encreuament subterrani) i des de PK 23,45 a PK 24+95 (paral.lelisme).

D'acord amb l'EIA, la part del traçat que es localitza fora del nucli urbà de la Platja de Muro travessa una massa de pinar (Pinus halepensis) i garriga amb espècies tícament mediterrànies. També es localitzen algunes espècies de flora amenaçades, com Gagea mauritanica, Juniperus oxycedrus subs. Macrocarpa i Orchis palustris, així com d'altres endèmiques de les Illes Balears, com Arum pictum subsp. sagittifolium, Ophrys bertolonii subsp. balearica i Teucrium capitatum subsp. majoricum. Aquest tram es troba afectat per àrea de prevenció de riscos (APR) d'inundació i es situa dins ANEI, Parc Natural de s'Albufera de Mallorca, ZEPA ES0000038 i LIC ES5310125 “S'Albufera de Mallorca”, i per l'hàbitat d'interès comunitari (HIC) Typho angustifoliae-Phragmitetum maximi (canyissar alt). La línia discorr també pròxima a l'HIC 1510 (estepes salines mediterrànies). D'acord amb informe del Servei d'Espais Naturals, “atès quer no s'adverteixen circumstàncies especials, es considera que l'activitat objecte d'aquest informe no té efectes apreciables sobre els objectius de conservació del lloc de la xarxa natura 2000”. Segons el IV Pla Forestal de les Illes Balears 2015-2024, es correspon amb zones amb risc moderat-alt d'incendi forestal.

L'àmbit d'actuació no afecta cap curs d'aigua superficial i s'ubica sobre la massa d'aigua subterrània 1811M1 “Sa Pobla”, aqüífer superficial en mal estat qualitatiu i quantitatiu, i en la major part del traçat amb elevada vulnerabilitat a la contaminació. Es localitza també dins àrees d'influència de zones sensibles per risc d'eutrofització (codis ESCA445 i ESCM711).

Segons el Servei de Protecció d'Espècies, a la zona on es desenvolupa el projecte hi ha constància de la presència de les espècies protegides següents:

Espècies catalogades En Perill d'Extinció (RD 139/2011): rosseta (Marmaronetta angustirostris).

Espècies catalogades Vulnerables (RD 139/2011; Decret 75/2005): toret (Ardeola ralloides), abellerol (Merops apiaster), hortolà de canyet (Emberiza schoeniclus subsp. witherbyi), ratapinyada gran (Myotis myotis), ratapinyada orelluda (Plecotus austriacus) i orquídia de prat (Orchis palustris).

Espècies Silvestres en Règim de Protecció Especial (RD139/2011): arpella (Circus aeuginosus), mussol banyut (Asio otus), esplugabous (Bubulcus ibis), agró blanc (Egretta garzetta), sebel.lí (Burhinus oecdinemus), buscarla mostatxuda (Acrocephalus melanopogon), buscarla de canyar (Acrocephalus scirpaeus), xàtxero groc (Motacilla flava), avisador (Himantopus himantopus), ànnera blanca (Tadorna

tadorna), gall faber (Porphyrio porphyrio), setmesó (Tachybaptus ruficollis), terrola (Calandrella brachydactyla), passaforadí (Troglodytes troglodytes), picaplatges camanegre (Charadrius alexandrinus), picaplatges petit (Charadrius dubius), titina d'estiu (Anthus campestris), lambritja (Sterna hirundo), tortuga mediterrània (Testudo hermanni), ratapinyada de vores clares (Pipistrellus kuhlii), ratapinyada d'escalera (Myotis escaerai), ratapinyada de coa llarga (Tadarida teniotis), ratapinyada dels graners (Eptesicus serotinus), ratapinyada comuna (Pipistrellus pipistrellus), ratapinyada soprano (Pipistrellus pygmaeus).

Espècies d'Especial Protecció (Decret 75/2005): lliri de mar (Pancratium maritimum, Linum maritimum), fonoll marí (Crithmum maritimum), garballó (Chamaerops humilis).

Així mateix, s'ha constatat la presència de Carpobrotus sp., espècie inclosa al Catàleg Espanyol d'Espècies Exòtiques Invasores (RD 630/2013). D'altra banda, no hi ha constància de la presència de cap niu de rapinyaire a menys de 1.000 m de distància del projecte.

La zona d'estudi es localitza íntegrament dins d'una zona de protecció de l'avifauna contra la col·lisió i parcialment dins d'una zona de protecció de l'avifauna contra l'electrocució, així com parcialment dins d'una zona classificada com a àrea important per a la conservació de les aus i la biodiversitat (I.B.A.).

D'acord amb l'EIA, a l'àmbit d'actuació no figura cap Bé d'Interès Cultural (BIC) o cap Bé Catalogat (BC).

4. Resum del procés d'avaluació

4.1 Tramitació

a) Fase d'informació pública i de consultes

En el BOIB núm 166, de 2 de desembre de 2021 es va sotmetre a informació pública el projecte i l'EIA. També es va publicar a la seu electrònica del Consell de Mallorca i al «Diario de Mallorca». La tramitació a seguir és l'establerta a la Llei 21/2013 i el Decret legislatiu 1/2020.

b) Consultes

Segons certificat de l'òrgan substantiu, de data 8 de març de 2022, han estat consultades les administracions següents:

- Servei d'Espais Naturals, de la DG d'Espais Naturals i Biodiversitat:

S'informa favorablement amb condicionants el projecte de canvi de conductor a la xarxa subterrània de mitja tensió ubicada dins el PN de s'Albufera de Mallorca.

No s'ha d'escometre cap desbrossament de la vegetació més propera a la zona humida, que és la que esmorteix els impactes (sobretot visuals, però també en part acústics) de les activitats que es produeixen a la carretera. En cas de ser necessari, el desbrossament de la vegetació s'ha de produir sempre al costat de la carretera (entre el vial afectat i aquesta).

Per a evitar possibles afeccions i molèsties a espècies reproductores, les obres no poden realitzar-se en el període de temps comprès entre el 15 de març i el 15 de juliol, que és el de nidificació de la majoria de les espècies presents a la zona.

S'aixecaran el menor nombre possible d'arquetes i aquestes quedaran en tot cas integrades en l'àmbit paisatgístic. Tots els residus generats seran tractats de manera convenient. Un cop acabades les obres, la zona ha de quedar exactament igual que abans de començar-les sense cap tipus d'acumulació de terres que pugui destorbar el pas de persones o vehicles de gestió de l'espai protegit, o produir un impacte visual.

- Servei de Planificació al Medi Natural, de la DG d'Espais Naturals i Biodiversitat.

- Servei de Gestió Forestal i Protecció del Sòl, de la DG d'Espais Naturals i Biodiversitat:

Es conclou que:

Ateses les característiques i la naturalesa de l'assumpte de referència, s'informa el següent:

Durant la realització de les obres caldrà complir el Decret 125/2007, de 5 d'octubre, pel qual es dicten normes sobre l'ús del foc i es regula l'exercici de determinades activitats susceptibles d'incrementar el risc d'incendi forestal, especialment pel que fa a les mesures de prevenció durant l'època de perill d'incendi forestal i les accions conjunturals de prevenció (art. 8.2.c).

També recordar que l'acompliment de les mesures incloses en aquest informe no exclou de la responsabilitat dels propietaris/promotors en el compliment de la legislació específica adient segons el tipus d'instal·lació o construcció i en l'ús responsable dels mitjans que puguin ser causants d'un incendi forestal o dels danys que un incendi forestal pugui causar.

- Servei de Protecció d'Espècies, de la DG d'Espais Naturals i Biodiversitat:

S'informa que:

Segons criteri d'aquest servei, no és de preveure que les actuacions projectades puguin suposar un efecte negatiu sobre les espècies presents a la zona, sempre que es portin a terme les accions preventives i correctores previstes, així com el Pla de Vigilància Ambiental de Manteniment.

Tot i això, i tenint en compte que el projecte afecta el PN de s'Albufera de Mallorca, consideram que cal prioritzar les consideracions i condicionants que estableixi la direcció.

Es conclou que:

Per tot això, inform FAVORABLEMENT el Projecte de canvi de conductor de la LSMT «DUNAS» 15 KV entre el CD 15214 i CD 15307 C.T. «Muralcudia», n. 15214 C.T. «Parat de Baix» amb el següent condicionant:

En cas de detectar la presència d'espècies de flora invasora a la zona afectada pel projecte, caldrà procedir a la seva eliminació.

- Servei d'Aigües Subterrànies, de la DG de Recursos Hídrics.

- Servei de Gestió del DPH, de la DG de Recursos Hídrics.

- DG d'Energia i Canvi Climàtic, de la Conselleria de Transició Energètica, Sectors Productius i Memòria Democràtica:

No s'ha avaluat la petjada de carboni associada al projecte.

S'hauria de fer aquest càlcul identificant i aplicant mesures per reduir-la.

L'estudi de canvi climàtic només incorpora l'anàlisi clàssica de riscos (que ja ha d'incloure, en qualsevol cas, l'estudi d'impacte ambiental) sense incorporar la perspectiva climàtica (és a dir, analitzant com evolucionaran aquests riscos segons els escenaris climàtics).

Dit això, es considera que el projecte té una incidència petita sobre la mitigació del canvi climàtic i que no necessita incloure mesures específiques d'adaptació al canvi climàtic, així que, en aquesta ocasió, no fa falta profunditzar més en l'estudi de canvi climàtic.

- Servei d'Ordenació del Territori i Urbanisme, de la DG de Territori i Paisatge.

- Demarcació de Costes.

- Ajuntament de Muro.

- Terraferida.

- GOB.

- Amics de la Terra.

- Direcció Insular d'Infraestructures, del Consell de Mallorca:

S'informa que:

1. Segons l'article 32.1 de la Llei 5/1990 de Carreteres de la CAIB, en sòl urbà, en les travesseres els plans urbanístics establiran les zones de domini públic, reserva i protecció que coincidiran en una sola.

2. (...)

3. D'acord amb l'article 31.1. de la Llei 5/1990 de Carreteres de la CAIB, es defineix com a zona de protecció de la carretera la compresa entre dues línies longitudinals paral·leles a les arestes d'explanació i a una distància d'aquestes de devuit (18) metres a les carreteres de dos (2) carrils de les xarxes primària i secundària. A la zona de protecció no es podran realitzar obres ni es permetran més usos que els compatibles amb la seguretat viària, prèvia autorització, en qualsevol cas, de l'organisme gestor.

4. Segons l'article 33.3.e) de la Llei 5/1990 de Carreteres de la CAIB, sota la calçada, els encreuaments s'han de fer per la solera de les obres de fàbrica existents, en galeries o tubs disposats prèviament a aquest efecte o construïdes amb mitjans que no alterin el paviment; excepcionalment, es podran autoritzar rases en la calçada per raons d'urgència o necessitat, o prèviament a una obra de renovació del paviment existent. Per tant, el pas transversal al PQ 25+000 de la carretera Ma-12, es fa pels dos tubs lliures dels quatre existents i no es permet l'obertura de síquies a la carretera Ma-12.

5. Segons l'article 33.3.e de la Llei 5/1990 de Carreteres de la CAIB, les conduccions paral·leles soterrades només es poden autoritzar a una distància no inferior als tres (3) metres de l'aresta d'esplanació de la carretera, fora de la zona de domini públic. Per tant, en aquest cas el domini públic es situa a SIS (6) metres a cada costat de l'eix de la carretera Ma-12, i en cas que l'aresta exterior de l'explanació superés aquests sis metres, serà l'aresta la que delimiti el domini públic, aspecte que no succeeix. A més, el traçat pel camí paral·lel a la carretera Ma-12 fins al CT 15307 entre PQ 25+000 i 23+500 és més enllà d'aquests sis metres i no és domini públic viari.

6. Amb data 04/08/2022 Endesa Distribución Eléctrica SLU va confirmar la recepció de la Resolució del conseller executiu del Departament de Mobilitat i Infraestructures per les obres de canvi de conducte LSMT objecte d'aquest informe sol·licitada dia 19/02/2020 pel Sr. Payeras i, per tant, prèviament a l'inici de les obres hauran de recaptar la pertinent autorització del Departament de Mobilitat i Infraestructures.

- Direcció Insular d'Ordenació del Territori i Paisatge, del Consell de Mallorca:

Informem favorablement el projecte, amb les observacions següents:

Tenint en compte la situació del projecte en el parc natural de s'Albufera i dins la Xarxa Natura 2000 (LIC Badies de Pollença i Alcúdia i LIC i ZEPA s'Albufera de Mallorca) i l'entorn turístic proper, seria convenient incloure més mesures correctores per tal de reduir els impactes ambientals i paisatgístics del projecte:

- Limitar els horaris de treball de la fase de construcció del projecte a un horari laboral i diürn.

- Limitar els horaris de treball de la fase de construcció als mesos de l'any fora de la temporada turística.

- Considerar les limitacions sobre la pavimentació de camins públics derivades de l'article 36 de la Llei 13/2018.

c) Al·legacions

Segons certificat de l'òrgan substantiu, de data 8 de març de 2022, durant el tràmit d'informació pública no s'han rebut al·legacions.

d) No s'han realitzat consultes transfrontereres per no considerar-se necessari.

5. Anàlisi tècnica de l'expedient

5.1 Alternatives

A l'EIA es plantegen dues alternatives:

L'alternativa 0 (no execució del projecte), pot suposar la falta de subministrament o deficiències en aquest, atès l'estat actual de la instal·lació, per la qual cosa es descarta.

L'alternativa 1 (seleccionada), consisteix en l'execució d'una nova línia subterrània de 3.250 m entre el CD 15214 i el CD 15307, la qual discorrerà pel nucli urbà de la platja de Muro, aprofitant el traçat i els tubulars de la línia existent actualment, a desmantellar.

L'alternativa 2 planteja l'execució d'una línia aèria de 3.046 m de longitud i 37 suports per a realitzar la connexió entre el CD 15214 i el CD 15307. El traçat d'aquesta alternativa discorreria inicialment pel nucli urbà de Platja de Muro i després per la ctra. Ma-12.

L'alternativa 3 proposa la instal·lació d'una línia subterrània de 3.052 m de longitud per a realitzar la connexió entre el CD 15214 i el CD 15307. En aquesta alternativa, el traçat plantejat és molt similar al proposat en l'alternativa 1, amb la diferència que en lloc de discórrer per l'interior del nucli urbà de Platja de Muro, aquest seguiria en tot moment el traçat de la ctra. Ma-12.

Es justifica la selecció de l'alternativa 1, perquè tot i que l'alternativa 2 requereix un temps i un cost d'instal·lació menor, també implicaria un elevat impacte ambiental, causat principalment per les tales i els desbrossaments de vegetació, tant en la construcció com en el manteniment de la línia, amb afecció negativa directa sobre la fauna. Així mateix, una vegada instal·lada, la línia provocaria un augment del risc de col·lisió i electrocució de les espècies d'avifauna de l'entorn amb l'estesa de la línia, a més d'una disminució de la qualitat paisatgística de la zona a causa de la presència de les infraestructures. Tots aquests impactes es veuen agreujats pel fet que la línia discorre en part per l'interior d'un parc natural.

D'altra banda, l'alternativa 3 presenta un menor cost i temps d'instal·lació, ja que té un traçat més curt. No obstant això, aquest traçat afectarà la zona forestal que envolta les parcel·les agrícoles de la zona, a causa dels desbrossaments i les tales necessàries per a instal·lar la línia i per a mantenir les servituds una vegada instal·lada, amb afecció negativa directa sobre la fauna.

5.2 Principals impactes de l'alternativa escollida i la seva correcció

S'identifiquen els principals impactes del projecte a cada una de les seves fases (construcció, funcionament i desmantellament).

a)Sòl i subsòl

Tot i que la línia discorre per camí existent, durant la fase d'obres i de desmantellament, es preveu una alteració de la morfologia del terreny, a causa dels moviments de terra necessaris per a l'excavació de la rasa, així com un augment de l'erosió a causa de la pèrdua de coberta vegetal (desbrossament), ocupació temporal del sòl i risc de contaminació per abocament accidental de substàncies contaminants. També es produirà compactació i erosió del sòl, a causa del trànsit de maquinària per les zones no asfaltades. En tot cas, entre d'altres, es preveu la utilització, sempre que sigui possible, dels accessos existents per a evitar l'obertura de nous vials, que les rases estiguin obertes el mínim temps possible, així com, una vegada finalitzades les obres, la restauració de la zona alterada i, com a mínim, el seu retorn a l'estat original.

D'altra banda, durant la fase d'explotació, es produirà l'ocupació permanent de terreny per la instal·lació de la línia.

b) Emissions

Durant les fases d'execució i de desmantellament, es preveu l'emissió de pols, partícules en suspensió, gasos contaminants i renous, a conseqüència dels moviments de terra i el trànsit de vehicles i maquinària. Es preveu l'adopció de mesures correctores, com la limitació de la velocitat de circulació dels vehicles a 30 km/h, el cobriment amb lones dels camions de transport de terres i d'altres materials, o l'acotament de l'horari d'execució de les obres entre les 8 h i les 20 h, entre d'altres. En tot cas, segons el Servei de Canvi Climàtic i Atmosfera, el projecte té una incidència petita sobre la mitigació del canvi climàtic i no necessita incloure mesures específiques d'adaptació al canvi climàtic.

c) Hidrologia

Durant la fase de construcció i desmantellament, es poden produir impactes sobre la xarxa hidrogràfica, a causa dels moviments de terres necessaris per a realitzar l'excavació de la rasa. No obstant això, es considera que aquestes afeccions seran mínimes, ja que el traçat de la línia discorre per un camí existent, en el qual la xarxa de drenatge ja es troba alterada. D'altra banda, la presència de la massa d'aigua superficial de S'Albufera de Mallorca suposa un condicionant important a l'hora de fer les tasques de la fase de construcció de la línia. En aquest sentit, cal tenir en compte els condicionants establerts pel Servei d'Espais Naturals, així com l'adopció d'altres mesures, com l'execució d'una xarxa de drenatge que separi les aigües pluvials externes d'aquelles que travessen la zona d'explotació.

Pel que fa a impactes potencials sobre la hidrologia subterrània, aquests poden originar-se en episodis de contaminació del sòl, en els quals les substàncies contaminants s'infiltren en el subsol i acaben contaminant masses d'aigua subterrànies o aqüífers. Aquests impactes es poden originar durant les tasques de formigonada de la rasa, i podrien ser especialment sensibles per situar-se la línia damunt d'una massa d'aigua subterrània en mal estat, encara que tal com s'ha especificat en l'apartat de contaminació del sòl, realitzant la neteja de formigó i altres materials potencialment contaminants en zones habilitades a aquest efecte, l'impacte es redueix considerablement.

Durant la fase d'explotació es poden produir afeccions sobre la hidrologia subterrània a causa de possibles episodis de contaminació del sòl, encara que com s'ha esmentat anteriorment, la probabilitat d'ocurrència d'afeccions sobre la hidrologia subterrània durant aquesta fase és molt baixa.

d) Flora

Els principals potencials impactes sobre la flora durant les fases de construcció i desmantellament del projecte seran l'eliminació de la vegetació, tant temporalment com permanentment, i la degradació de la vegetació de l'entorn immediat a l'àmbit d'actuació. L'eliminació de la vegetació es produirà a causa dels desbrossaments necessaris per a realitzar la instal·lació de la línia i de les zones d'ocupació temporal, mentre que la degradació es produirà indirectament a causa de la deposició de pols i partícules sobre les fulles, així com per la compactació del sòl per la maquinària.

Atès que a la zona d'estudi existeixen espècies de flora protegides en les quadrícules, s'haurà de tenir en compte la seva presència amb la condició de minimitzar en la mesura que sigui possible les afeccions sobre aquestes. Entre les mesures correctores proposades, es preveuen realitzar les comprovacions oportunes, per determinar la inexistència d'espècies de flora protegides a la zona d'obres, abans de l'inici d'aquestes, així com evitar al màxim el pas o estacionament de vehicles i maquinària per les superfícies amb vegetació natural que no hagin de ser afectades pel projecte.

e) Fauna

Durant la fase de construcció i desmantellament, les principals molèsties generades sobre la fauna (renous, fragmentació o pèrdua d'hàbitats, risc d'atropellament...) seran a causa del trànsit de maquinària. Abans de l'inici de les obres, entre d'altres, es preveu la realització de prospeccions de fauna, desplaçant els exemplars localitzats fora de la zona d'afecció.

D'altra banda, a la fase d'explotació no es preveu afecció sobre la fauna.

f) Àrees de prevenció d'incendis

Atès que la línia discorre per zones d'alt i moderat risc d'incendi forestal, durant la fase de construcció i desmantellament, el risc d'incendis augmenta a causa del trànsit de treballadors i maquinària a l'àmbit d'actuació. Entre d'altres, es preveu mantenir els camins, pistes, faixes tallafocs o àrees tallafocs lliures d'obstacles que impedeixin el pas i la maniobra de vehicles, i nets de residus.

D'altra banda, en la fase d'explotació no hi haurà cap risc d'incendi derivat del funcionament de la línia.

g) Residus

Es preveu la recollida i gestió dels residus generats a través d'empreses transportistes i gestors autoritzats. L'empresa contractista redactarà un Pla de gestió de residus (PGR), d'acord amb l'exigit en el Reial decret 105/2008, d'1 de febrer, pel qual es regula la producció i gestió dels residus de construcció i demolició. Així mateix, respecte dels residus vegetals, es procedirà a la seva retirada en un màxim de 10 dies per a evitar la propagació de fongs o altres afeccions.

h) Energia

D'acord amb l'estudi de transició energètica i canvi climàtic aportat pel promotor, en tractar-se precisament d'una infraestructura de distribució d'electricitat, el projecte no suposa el consum ni la generació d'energia elèctrica, per la qual cosa no hi haurà cap canvi sobre la demanda energètica ni afectarà les puntes de demanda.

i) Paisatge

El projecte es localitza a un àmbit antropitzat, amb presència de zones turístiques de primera línia, urbanitzacions i nombroses vivendes disperses pel territori rodejades per camps de cultiu. Durant la fase de construcció, els efectes sobre el paisatge seran temporals i deriven indirectament de la presència de maquinària i material a la zona d'obra i directament de l'alteració del sòl per l'excavació de la rasa de la línia subterrània. Durant la fase d'explotació no es produirà cap impacte, ja que es tracta d'una línia subterrània. Finalment, a la fase de desmantellament, els efectes sobre el paisatge seran temporals i estaran principalment associats a la presència de maquinària necessària per a dur a terme el desmantellament de la infraestructura.

Atès que després de les fases de construcció i desmantellament, es preveu la restauració del terreny al seu estat original, es preveu que l'impacte ambiental sigui compatible. En tot cas, es preveu la incorporació de mesures correctores, com limitar l'ocupació temporal de terreny mitjançant la delimitació de l'espai amb trànsit de persones i maquinària o l'aprofitament dels camins existents, entre d'altres.

j) Patrimoni històric

Malgrat que no es preveu afecció del projecte sobre els elements patrimonials de la zona, es preveu durant les obres la paralització de les actuacions a la zona, en cas de detecció d'algun element de patrimoni no identificat en els estudis realitzats amb anterioritat, així com posar-ho en coneixement de l'administració, com a mesura preventiva.

5.3 Seguiment ambiental

Es preveu un Pla de Vigilància Ambiental (PVA) de les mesures proposades per a minimitzar els impactes a les fases de construcció i desmantellament del projecte, amb indicadors.

Una vegada finalitzades les obres, es preveu presentar un informe de final d'obra a l'administració, principalment, en relació amb el seu seguiment ambiental. Així mateix, durant la fase d'operació i manteniment, es redactarà un informe després del primer any en funcionament, en el qual es recolliran les revisions i l'eficàcia de les mesures correctores dutes a terme.

6. Conclusions

Per tot l'anterior, es formula la declaració d'impacte ambiental favorable a la realització del projecte de “Canvi de conductor de la LSMT «DUNAS» 15 KV entre CD 15214 i CD 15307 (TM de Muro)”, signat pel Sr. Masramon, enginyer tècnic industrial elèctric, de l'empresa IPLAN Gestión Integral de Proyectos, amb data 6 de febrer de 2020, i visada pel Col·legi d'Enginyers Graduats i Enginyers Tècnics Industrials de Barcelona amb núm. 2020901832 i data 7 de febrer de 2020, atès que previsiblement no es produiran impactes adversos significatius sobre el medi ambient, sempre que es compleixin totes les mesures preventives, correctores previstes per l'EIA i al PVA, signat en data agost de 2021 pel Sr. Barroso, grau en Ciències Ambientals, i pel Sr. Borrell, grau en Geografia i Ordenació Territorial, de l'empresa IPLAN Gestión Integral de Proyectos, i els condicionants següents:

1. D'acord amb el Servei d'Espais Naturals, en relació amb el traçat de la nova línia subterrània de mitja tensió ubicada dins el Parc Natural de s'Albufera de Mallorca:

- No s'ha d'escometre cap desbrossament de la vegetació més propera a la zona humida, que és la que esmorteix els impactes (sobretot visuals, però també en part acústics) de les activitats que es produeixen a la carretera. En cas de ser necessari, el desbrossament de la vegetació s'ha de produir sempre al costat de la carretera (entre el vial afectat i aquesta).

- Per a evitar possibles afeccions i molèsties a espècies reproductores, les obres no poden realitzar-se en el període de temps comprès entre el 15 de març i el 15 de juliol, que és el de nidificació de la majoria de les espècies presents a la zona.

- S'aixecaran el menor nombre possible d'arquetes i aquestes quedaran en tot cas integrades en l'àmbit paisatgístic. Tots els residus generats seran tractats de manera convenient. Un cop acabades les obres, la zona ha de quedar exactament igual que abans de començar-les sense cap tipus d'acumulació de terres que pugui destorbar el pas de persones o vehicles de gestió de l'espai protegit, o produir un impacte visual.

2. En cas de detectar la presència de flora invasora a la zona afectada pel projecte, caldrà procedir a la seva eliminació, segons les instruccions del Servei de Protecció d'Espècies.

3. Els aplecs d'estris, material i instal·lacions auxiliars necessàries per a les obres hauran de situar-se fora d'àrees vegetades.

4. D'acord amb la Direcció Insular d'Ordenació del Territori i Paisatge, del Consell de Mallorca:

- Hauran de limitar-se els horaris de treball de la fase de construcció del projecte a un horari laboral i diürn, i fora de la temporada turística.

- S'hauran de tenir en compte les limitacions sobre la pavimentació de camins públics derivades de l'article 36 de la Llei 13/2018.

5. Atès que el projecte es desenvolupa sobre una massa subterrània amb elevada vulnerabilitat a la contaminació, s'atendrà al que disposa l'article 2, apartat c), del Decret llei 1/2016, de 12 de gener, de mesures urgents en matèria urbanística: «Durant l'execució de les obres s'han d'adoptar les màximes precaucions per evitar l'abocament de substàncies contaminants, incloses les derivades del manteniment de les maquinàries.»

6. Durant la fase de construcció, els regs periòdics per a minimitzar la generació de pols s'hauran de fer amb aigua regenerada, a més de tenir en compte bones pràctiques per tal de minimitzar la contaminació atmosfèrica:

  • http://www.caib.es/sites/atmosfera/ca/d/guia_pel_control_de_les_emissions_de_pols_de_la_construccio_i_demolicio-30632/

Així mateix, es recorda que:

- Atès que el projecte afecta àrea de protecció territorial (APT) de carreteres i domini públic marítim-terrestre, previ a l'inici de les obres, s'haurà de disposar de les autoritzacions pertinents i complir amb les obligacions derivades d'aquestes.

- Durant la realització de les obres, caldrà complir el Decret 125/2007, de 5 d'octubre, pel qual es dicten normes sobre l'ús del foc i es regula l'exercici de determinades activitats susceptibles d'incrementar el risc d'incendis forestals, especialment pel que fa a les mesures de prevenció durant l'època de perill d'incendi forestal i les accions conjunturals de prevenció (art. 8.2.c).

- L'acompliment de les mesures relatives al Decret 125/2007, no exclou de la responsabilitat dels propietaris/promotors en el compliment de la legislació específica adient segons el tipus d'instal·lació o construcció i en l'ús responsable dels mitjans que puguin ser causants d'un incendi forestal o dels danys que un incendi forestal pugui causar.

Aquesta DIA s'emet sense perjudici de les competències urbanístiques, de gestió o territorials de les administracions competents i de les autoritzacions o informes necessaris per a l'obtenció de l'autorització.

 

(Signat electrònicament: 18 de gener de 2023)

El president de la CMAIB Antoni Alorda Vilarrubias