Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

CONSELL DE GOVERN

Núm. 705243
Acord del Consell de Govern de 28 de novembre de 2022 de modificació de l’Acord del Consell de Govern de 31 d’octubre de 2022 pel qual s’adopten els paràmetres i la metodologia per al càlcul de la compensació extraordinària a què fa referència la lletra a) de l’article 17.1, en relació amb la lletra d) de l’article 18.3, del Decret llei 4/2022, de 30 de març, pel qual s’adopten mesures extraordinàries i urgents per pal·liar la crisi econòmica i social produïda pels efectes de la guerra a Ucraïna

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

El 3 de novembre de 2022 es va publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears núm. 142 l'Acord del Consell de Govern de 31 d'octubre de 2022 pel qual s'adopten els paràmetres i la metodologia per al càlcul de la compensació extraordinària a què fa referència la lletra a) de l'article 17.1, en relació amb la lletra d) de l'article 18.3, del Decret llei 4/2022, de 30 de març, pel qual s'adopten mesures extraordinàries i urgents per pal·liar la crisi econòmica i social produïda pels efectes de la guerra a Ucraïna.

En l'annex de l'Acord esmentat consten els paràmetres i la metodologia per al càlcul de la compensació extraordinària a què fa referència la lletra a) de l'article 17.1, en relació amb la lletra d) de l'article 18.3, del Decret llei 4/2022.

Concretament, l'apartat 3 de l'annex esmentat conté els paràmetres per calcular aquesta compensació. Tant en la fórmula per calcular la compensació de les certificacions ordinàries (apartat 3.1) com en la fórmula per calcular la compensació de la certificació de final d'obra (apartat 3.2), s'aplica un índex de 0,81 que elimina les despeses generals i el benefici industrial inclosos dins la base imposable (import líquid sense IVA).

Ara bé, s'ha detectat un error en l'índex esmentat, ja que, atès que les despeses generals van des del 13 % fins al 17 %, d'acord amb la lletra a) de l'article 131.1 del Reglament general de la Llei de contractes de les administracions públiques, aprovat pel Reial decret 1098/2001, de 12 d'octubre, i el benefici industrial és del 6 %, segons la lletra b) de l'article 131.1 esmentat, aquell índex (a partir de la consideració d'un benefici industrial del 6 % en tots els casos) ha de prendre diferents valors en funció del percentatge de despeses generals (que, com s'ha dit, poden variar entre el 13 % i el 17 %) aplicades al pressupost d'execució material. Concretament, l'índex ha de ser el 0,84 si les despeses generals són del 13 %; el 0,83 si són del 14 % o del 15 %; el 0,82 si són del 16 %, i el 0,81 si són del 17 %.

Així, per corregir l'error esmentat, cal modificar els apartats 3.1 i 3.2 de l'annex de l'Acord.

Aquesta modificació, de la mateixa manera que l'Acord del Consell de Govern de 31 d'octubre de 2022, vincula els consells insulars i les entitats locals, atès que la Comunitat Autònoma de les Illes Balears té la competència de desenvolupament legislatiu i d'execució en matèria de contractes i concessions administratives en l'àmbit substantiu de competències de la Comunitat Autònoma, i en matèria de règim local, d'acord, respectivament, amb els punts 5 i 13 de l'article 31 de l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears, aprovat per la Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer. En un mateix sentit, respecte d'aquesta vinculació i en relació amb el Reial decret llei 3/2022, d'1 de març, s'ha de tenir en compte l'informe 27/2022, de 20 de maig de 2022, de la Junta Consultiva de Contractació Pública de l'Estat, que va concloure que la decisió que adopti cada comunitat autònoma sobre l'aplicació del Reial decret llei 3/2022 vincula les corporacions locals de l'àmbit autonòmic de competència.

Així mateix, la vinculació esmentada deriva de la disposició addicional primera del Decret llei 4/2022, de 30 de març, pel qual s'adopten mesures extraordinàries i urgents per pal·liar la crisi econòmica i social produïda pels efectes de la guerra a Ucraïna, que s'ha modificat per la disposició final cinquena del Decret llei 9/2022, de 7 de novembre, de mesures urgents per compensar la inflació a les Illes Balears. El primer paràgraf d'aquesta disposició addicional primera preveu que les normes que s'aproven mitjançant el capítol V d'aquest Decret llei 4/2022, i també l'Acord del Consell de Govern a què es refereix la lletra d) de l'article 18.3 (és a dir, l'Acord esmentat de 31 d'octubre de 2022 i la modificació feta per aquest Acord), són aplicables, sens perjudici de la legislació de caràcter bàsic i de l'autonomia local i insular, als contractes dels consells insulars i de les entitats locals, i als contractes del sector públic instrumental que en depèn.

En virtut del Decret 11/2021, de 15 de febrer, de la presidenta del Govern de les Illes Balears, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, segons la modificació feta pel Decret 25/2021, de 8 de març, de la presidenta de les Illes Balears, la matèria de contractació pública és competència de la Conselleria d'Hisenda i Relacions Exteriors.

Per tot això, el Consell de Govern, a proposta de la consellera d'Hisenda i Relacions Exteriors, en la sessió de 28 de novembre de 2022, adoptà, entre d'altres, l'Acord següent:

 

Primer. Modificar els apartats 3.1 i 3.2 de l'annex de l'Acord del Consell de Govern de 31 d'octubre de 2022 pel qual s'adopten els paràmetres i la metodologia per al càlcul de la compensació extraordinària a què fa referència la lletra a) de l'article 17.1, en relació amb la lletra d) de l'article 18.3, del Decret llei 4/2022, de 30 de març, pel qual s'adopten mesures extraordinàries i urgents per pal·liar la crisi econòmica i social produïda pels efectes de la guerra a Ucraïna, els quals queden redactats de la manera en què consta en l'annex d'aquest Acord, en què es transcriuen també la resta dels apartats (que no s'han modificat) d'aquell annex per facilitar-ne una millor comprensió.

Segon. Declarar que el que disposa el punt primer d'aquest Acord, inclòs l'annex, sens perjudici de la legislació de caràcter bàsic i de l'autonomia local i insular, és aplicable als contractes dels consells insulars i de les entitats locals i del sector públic instrumental que en depèn.

Tercer. Publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears aquest Acord, el qual desplega efectes des del 3 de novembre de 2022.

 

Palma, 28 de novembre 2022

La secretària del Consell de Govern Mercedes Garrido Rodríguez

 

ANNEX Paràmetres i metodologia per al càlcul de la compensació extraordinària

1. Índex de costs del sector de la construcció

Per al càlcul de la compensació econòmica extraordinària, s'ha de tenir en compte l'índex ponderat de costs del sector de la construcció per tipologia d'obres que elabora el Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana, i també de l'energia, d'acord amb el que preveu la lletra b) de l'article 18.3 del Decret llei 4/2022, de 30 de març, pel qual s'adopten mesures extraordinàries i urgents per pal·liar la crisi econòmica i social produïda pels efectes de la guerra a Ucraïna.

Aquest índex de costs del sector de la construcció, que es pot consultar a la pàgina web del Ministeri esmentat (https://www.fomento.gob.es/be/?nivel=2&orden=08000000), distingeix el cost total de la construcció en quatre categories: l'edificació residencial, l'edificació no residencial, la rehabilitació i l'obra civil (enginyeria civil).

A més, el Ministeri esmentat també publica els índexs de costs del sector de la construcció individualitzats pels materials utilitzats habitualment en la construcció, que també es poden consultar a la mateixa pàgina web.

2. Paràmetres per calcular si es té dret a la compensació extraordinària

Per a cada certificat emès, s'ha de multiplicar l'import líquid sense IVA (base imposable) per la variació que representa l'increment (o decrement) dels índexs dels materials ponderats per tipologia d'obres (els de la tipologia que correspongui a l'obra determinada), respecte al moment de presentar l'oferta de la licitació.

S'ha de considerar el mes que inclou la data màxima de presentació d'ofertes per a la licitació com l'índex base sobre el qual verificar si s'ha produït o no l'increment en els preus segons els índexs publicats. A l'efecte, la fórmula que s'ha d'emprar és la següent:

                                                                           

On:

                                                              

representa, per a un determinat mes, la variació dels materials respecte al mes de presentació de l'oferta de la licitació.

En cas que el resultat de la fórmula Variació (V) sigui superior, en el sentit d'increment, al 6,00 % respecte al total del certificat sense IVA, s'entendrà que s'ha de restaurar l'equilibri econòmic del contracte, i, per tant, es tindrà dret a la compensació econòmica extraordinària.

 

3. Paràmetres per calcular la compensació

3.1. Càlcul per a les certificacions ordinàries

Per calcular la compensació de les certificacions ordinàries, s'ha d'aplicar la fórmula següent:

                                                                       C =

En aquesta fórmula, com a import mensual de cada certificació s'ha de considerar l'import líquid abans de l'IVA.

 

L'índex G elimina les despeses generals (que poden variar entre el 13 % i el 17 %) i el benefici industrial (del 6 %) inclosos dins la base imposable (import líquid sense IVA), atès que només es compensa per l'increment de preus dels materials. Aquest índex prendrà diferents valors en funció del percentatge de despeses generals aplicades al pressupost d'execució material (que poden variar entre el 13 % i el 17 %):

Si les despeses generals són del 13 %: 0,84

Si les despeses generals són del 14 % o del 15 %: 0,83

Si les despeses generals són del 16 %: 0,82

Si les despeses generals són del 17 %: 0,81

La lletra M representa el pes dels materials segons la categoria d'obra resultant de l'índex de costs del sector de la construcció, en els termes següents:

Edificació residencial: 0,58

Edificació no residencial: 0,58

Rehabilitació: 0,45

En el cas d'obra civil (enginyeria civil), atesa la variabilitat que pot tenir l'ús de materials depenent del tipus d'obra civil, l'índex de la lletra M es calcularà en cada cas concret d'acord amb el pes que suposin els materials en el projecte d'execució.

A més, la lletra C representa l'import de la compensació per a les certificacions ordinàries.

3.2. Càlcul per a la certificació de final d'obra

Per calcular la compensació de la certificació de final d'obra, s'ha d'aplicar la fórmula següent:

                                                             

En aquesta fórmula, l'import de la certificació de final d'obra és l'import líquid abans de l'IVA.

Com a Cmes, s'utilitza la Variació (V) calculada en l'apartat 2, ja que representa el valor mitjà de les variacions que hi ha hagut durant els mesos en què s'ha certificat.

L'índex G elimina les despeses generals i el benefici industrial inclosos dins la base imposable (import líquid sense IVA), atès que només es compensa per l'increment de preus dels materials. Aquest índex prendrà els valors segons el que s'explicita en l'apartat 3.1 anterior respecte de l'índex G.

A més, CCF representa l'import de la compensació per a la certificació de final d'obra.

3.3. Import de la compensació

L'import de la compensació total (CT) serà la suma completa abans de l'IVA del resultat de les fórmules C i CCF esmentades, respectivament, en els apartats 3.1 i 3.2, és a dir, CT = C + CCF.