Secció III. Altres disposicions i actes administratius
CONSELL DE GOVERN
Núm. 638079
Acord del Consell de Govern de 31 d’octubre de 2022 pel qual s’adopten els paràmetres i la metodologia per al càlcul de la compensació extraordinària a què fa referència la lletra a) de l’article 17.1, en relació amb la lletra d) de l’article 18.3, del Decret llei 4/2022, de 30 de març, pel qual s’adopten mesures extraordinàries i urgents per pal·liar la crisi econòmica i social produïda pels efectes de la guerra a Ucraïna
La crisi econòmica i social provocada per la pandèmia de la COVID-19 i la crisi de subministrament han provocat, ja durant l'exercici de 2021, un increment significatiu de preus de l'energia i de les matèries primeres que ha afectat greument el teixit empresarial de les Illes Balears, teixit que, a més, ja pateix els inconvenients derivats de la insularitat. Aquesta pujada excepcional de preus s'ha vist agreujada pel conflicte a Ucraïna. La situació ha afectat greument determinats contractes públics, fins al punt de posar-ne en perill l'execució, especialment la dels contractes d'obres, àmbit en què els contractistes es veuen en la necessitat d'abandonar determinats projectes ja iniciats atesa la impossibilitat d'assumir l'increment dels costs.
Atès això, i per tal de salvaguardar l'interès públic, mitjançant el Decret llei 4/2022, de 30 de març, pel qual s'adopten mesures extraordinàries i urgents per pal·liar la crisi econòmica i social produïda pels efectes de la guerra a Ucraïna, es varen prendre, de manera urgent, les mesures imprescindibles per garantir la continuïtat dels contractes d'obres, i també d'altres contractes públics, afectats per l'increment de preus de les matèries primeres, i, per tant, per garantir la normal prestació dels serveis públics afectats.
Concretament, segons resulta de la lletra a) de l'article 17.1 del Decret llei esmentat, una de les mesures que es poden adoptar en el cas de contractes d'obres és una compensació econòmica extraordinària al contractista consistent en la diferència entre el cost dels materials justificat pel contractista en la seva sol·licitud i el preu dels materials prevists en el pressupost d'execució material del projecte licitat.
L'article 18 del Decret llei esmentat preveu el procediment per aplicar aquesta compensació extraordinària. La lletra d) de l'article 18.3, segons la modificació feta per la disposició final setzena del Decret llei 6/2022, de 13 de juny, de noves mesures urgents per reduir la temporalitat en l'ocupació pública de les Illes Balears, disposa que:
En tot cas, per al càlcul de la compensació, s'han de tenir en compte els paràmetres i la metodologia que pugui fixar el Consell de Govern mitjançant un acord, el qual s'ha de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Així, a l'efecte d'executar la previsió de la lletra d) de l'article 18.3 del Decret llei 4/2022, mitjançant aquest Acord s'adopten els paràmetres i la metodologia que s'han de tenir en compte per al càlcul de la compensació econòmica extraordinària a què fa referència la lletra a) de l'article 17.1 en relació amb la lletra d) de l'article 18.3; i això, sens perjudici que aquests paràmetres també es puguin considerar, per identitat de raó, per determinar el valor —o una part— de la modificació del contracte en els casos en què es decideixi aplicar la via que preveu la lletra b) del mateix article 17.1 per al restabliment de l'equilibri econòmic del contracte.
D'acord amb el punt 5 de l'article 31 de l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears, aprovat per la Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer, la Comunitat Autònoma de les Illes Balears té competència de desenvolupament legislatiu i d'execució en matèria de contractes i concessions administratives en l'àmbit substantiu de competències de la Comunitat Autònoma.
En virtut del Decret 11/2021, de 15 de febrer, de la presidenta del Govern de les Illes Balears, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, la matèria de contractació és competència de la Conselleria d'Hisenda i Relacions Exteriors.
Per tot això, el Consell de Govern a proposta de la consellera d'Hisenda i Relacions Exteriors, en la sessió dedia 31 d'octubre de 2022 adoptà, entre d'altres, l'Acord següent:
Primer. Adoptar els paràmetres i la metodologia per al càlcul de la compensació extraordinària a què fa referència la lletra a) de l'article 17.1, en relació amb la lletra d) de l'article 18.3, del Decret llei 4/2022, de 30 de març, pel qual s'adopten mesures extraordinàries i urgents per pal·liar la crisi econòmica i social produïda pels efectes de la guerra a Ucraïna, que consten en l'annex d'aquest Acord.
Segon. Disposar que el que preveu el punt anterior s'aplica exclusivament als contractes administratius i privats que, en data 1 de gener de 2021, es trobin en execució, o bé l'execució dels quals s'hagi iniciat amb posterioritat a l'1 de gener de 2021 sempre que l'anunci de licitació s'hagi publicat en la Plataforma de Contractació del Sector Públic abans del 30 de setembre de 2022, i únicament respecte de les variacions en el cost dels materials que s'hagin produït en el període comprès entre l'1 de gener de 2021 i la data de la sol·licitud del restabliment de l'equilibri econòmic per part del contractista, d'acord amb l'article 15.2 del Decret llei 4/2022 esmentat, segons la modificació feta per la disposició final setzena del Decret llei 6/2022, de 13 de juny, de noves mesures urgents per reduir la temporalitat en l'ocupació pública de les Illes Balears.
Tercer. Publicar aquest Acord en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Palma, 31 d'octubre de 2022
La secretària del Consell de Govern Mercedes Garrido Rodríguez
ANNEX Paràmetres i metodologia per al càlcul de la compensació extraordinària
1. Índex de costs del sector de la construcció
Per al càlcul de la compensació econòmica extraordinària, s'ha de tenir en compte l'índex ponderat de costs del sector de la construcció per tipologia d'obres que elabora el Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana, i també de l'energia, d'acord amb el que preveu la lletra b) de l'article 18.3 del Decret llei 4/2022, de 30 de març, pel qual s'adopten mesures extraordinàries i urgents per pal·liar la crisi econòmica i social produïda pels efectes de la guerra a Ucraïna.
Aquest índex de costs del sector de la construcció, que es pot consultar a la pàgina web del Ministeri esmentat (https://www.fomento.gob.es/be/?nivel=2&orden=08000000), distingeix el cost total de la construcció en quatre categories: l'edificació residencial, l'edificació no residencial, la rehabilitació i l'obra civil (enginyeria civil).
A més, el Ministeri esmentat també publica els índexs de costs del sector de la construcció individualitzats pels materials utilitzats habitualment en la construcció, que també es poden consultar a la mateixa pàgina web.
2. Paràmetres per calcular si es té dret a la compensació extraordinària
Per a cada certificat emès, s'ha de multiplicar l'import líquid sense IVA (base imposable) per la variació que representa l'increment (o decrement) dels índexs dels materials ponderats per tipologia d'obres (els de la tipologia que correspongui a l'obra determinada), respecte al moment de presentar l'oferta de la licitació.
S'ha de considerar el mes que inclou la data màxima de presentació d'ofertes per a la licitació com l'índex base sobre el qual verificar si s'ha produït o no l'increment en els preus segons els índexs publicats. A l'efecte, la fórmula que s'ha d'emprar és la següent:
On:
representa, per a un determinat mes, la variació dels materials respecte al mes de presentació de l'oferta de la licitació.
En cas que el resultat de la fórmula Variació (V) sigui superior, en el sentit d'increment, al 6,00 % respecte al total del certificat sense IVA, s'entendrà que s'ha de restaurar l'equilibri econòmic del contracte, i, per tant, es tindrà dret a la compensació econòmica extraordinària.
3. Paràmetres per calcular la compensació
3.1. Càlcul per a les certificacions ordinàries
Per calcular la compensació de les certificacions ordinàries, s'ha d'aplicar la fórmula següent:
C=
En aquesta fórmula, com a import mensual de cada certificació s'ha de considerar l'import líquid abans de l'IVA.
L'índex 0,81 elimina les despeses generals i el benefici industrial inclosos dins la base imposable (import líquid sense IVA) ja que només es compensa per l'increment de preus dels materials.
La lletra M representa el pes dels materials segons la categoria d'obra resultant de l'índex de costs del sector de la construcció, en els termes següents:
En el cas d'obra civil (enginyeria civil), atesa la variabilitat que pot tenir l'ús de materials depenent del tipus d'obra civil, l'índex de la lletra M es calcularà en cada cas concret d'acord amb el pes que suposen els materials en el projecte d'execució.
A més, la lletra C representa l'import de la compensació per a les certificacions ordinàries.
3.2. Càlcul per a la certificació de final d'obra
Per calcular la compensació de la certificació de final d'obra, s'ha d'aplicar la fórmula següent:
En aquesta fórmula, l'import de la certificació de final d'obra és l'import líquid abans de l'IVA.
Com a Cmes, s'utilitza la Variació (V) calculada en l'apartat 2, ja que representa el valor mitjà de les variacions que hi ha hagut durant els mesos en què s'ha certificat.
L'índex 0,81 elimina les despeses generals i el benefici industrial inclosos dins la base imposable (import líquid sense IVA) ja que només es compensa per l'increment de preus dels materials.
A més, CCF representa l'import de la compensació per a la certificació de final d'obra.
3.3. Import de la compensació
L'import de la compensació total (CT) serà la suma completa abans de l'IVA del resultat de les fórmules C i CCF esmentades, respectivament, en els apartats 3.1 i 3.2, és a dir, CT = C + CCF.