Secció III. Altres disposicions i actes administratius
CONSELL INSULAR DE MENORCA
Núm. 635158
Acord del Consell Executiu en sessió de caràcter ordinari de 24 d’octubre de 2022, relatiu a l’aprovació de les bases i la convocatòria d'ajuts vals de consum 2/2022 (exp. 03141-2022-000011)
Antecedents
1. El comerç de proximitat és un puntal del desenvolupament local perquè, creant llocs de feina i generant activitat econòmica, contribueix a revitalitzar els municipis i a generar cohesió i avinença social; tanmateix, el sector lluita amb grans i decisius reptes que amenacen seriosament la seva supervivència, com ara els nous hàbits de compra per internet o les dificultats derivades de la recent crisi sanitària.
2. Encara que el sector comercial menorquí hagi apostat des de fa uns anys per la implantació de canals de compra digitals o no presencials, val a dir que els esforços han tingut un èxit bastant minso, o almenys molt selectiu. Arran de la pandèmia, i en termes generals, les mesures sanitàries han provocat dues greus pertorbacions en l'oferta: interrupcions en les cadenes de subministraments i falta de mà d'obra. La manca de consum intern i la incertesa en els plans d'inversió, per la seva part, han contorbat la demanda. En última instància, a més, hem de parlar d'una inflació de l'ordre del 10 % i d'una pujada dels tipus d'interès que afecten directament el poder de compra.
3. Tot plegat, demanda i oferta afectades, ha tingut un impacte molt significatiu sobre la viabilitat del petit comerç: les capacitats, d'estalvi i financeres, així com els fons de maniobra dels negocis han quedat, majoritàriament, molt malmesos, i molts s'han vist en l'obligació d'endeutar-se per poder seguir obrint al públic cada dia.
4. Aquest escenari planteja grans desafiaments a curt i mitjà terminis per al sector del comerç, però també per a les administracions públiques interessades a preservar i fer competitiu el teixit comercial de proximitat; és evident, per tant, que davant d'una crisi d'aquestes dimensions, el comerç requereix polítiques que, partint de la iniciativa privada, tenguin capacitat per decantar les seves decisions cap al consum local.
5. Les noves bases proposades segueixen pivotant sobre el que estableix la Llei 7/1985, de 2 d'abril, de bases de règim local, en la seva redacció aprovada per la Llei 27/2013, de 27 de desembre, de racionalització i sostenibilitat de l'Administració local, quan en l'article 36 es diu: «Són competències pròpies de la diputació o entitat equivalent les que li atribueixin en aquest concepte les lleis de l'estat i de les comunitats autònomes en els diferents sectors de l'acció pública i, en tot cas, les següents: … d) La cooperació en el foment del desenvolupament econòmic i social i en la planificació en el territori provincial, d'acord amb les competències de les altres Administracions Públiques en aquest àmbit.»
6. Arran de la recent entrada en vigor de la Llei 4/2022, de 28 de juny, de consells insulars, les bases esmentades inclouen les novetats apuntades a continuació:
a) Per bé que l'òrgan competent per a l'aprovació de les bases sigui el Ple de la corporació, aquest, en la sessió de caràcter extraordinari de dia 12 de setembre de 2022, adoptà, entre d'altres, l'acord de delegar en el Consell Executiu l'aprovació del Pla Estratègic de Subvencions (PES) i les bases reguladores corresponents (BOIB núm 121 de 15 de setembre de 2022).
b) L'òrgan competent per aprovar la convocatòria d'ajudes i subvencions és el Consell Executiu.
c) Per imposar les sancions que es derivin d'infraccions lleus i greus, atenent-se a les bases i a la normativa aplicable en matèria de subvencions, el conseller executiu és el competent; i pel que fa a les de caràcter molt greu, n'és el Consell Executiu.
7. El Pla Estratègic de Subvencions (PES) per a l'exercici 2022, aprovat el 13 de desembre de 2021 pel Consell Executiu reunit en sessió de caràcter ordinari, en l'apartat 3.5 corresponent al Departament d'Economia i Territori, conté una previsió pressupostària de 300.000 € per a la convocatòria d'ajuts per estimular el consum perquè els comerciants de Menorca millorin les seves xifres de negoci en temporada baixa. La intenció ha estat d'escometre dues convocatòries, de 150 milers d'euros cadascuna, ambdues fora de la temporada estiuenca.
8. La convocatòria de vals de consum 1/2022 (BOIB núm. 26 de 27 de febrer de 2022) va ser dotada amb 150.000 €, quantia que va permetre posar en circulació 15.000 vals. Si bé tots els vals varen ser adquirits en qüestió d'hores, només 9.029 varen ser utilitzats en compres, comptabilitzant-se una despesa pública de 90.290 €. L'impacte aproximat, traduït a xifra de vendes, ha estat d'uns 270.870 € amb una efectivitat real del 60 %.
9. La bona acollida entre el petit comerç de la convocatòria esmentada, que ben considera la iniciativa com a mitjà per estimular les vendes, ens serveix d'esquer per mirar d'augmentar l'efectivitat aquesta segona crida (2/2022) a partir de les novetats següents:
a) Per contrarestar el comportament estratègic d'aquells que acaparen vals sense consumir-los finalment, en aquesta ocasió els vals incorporen un termini de caducitat, el qual, un cop caigut, provoca la seva caducitat i els retorna automàticament a la borsa dels disponibles.
b) Acabada la temporada d'estiu, per bé que en el PES s'utilitza el concepte temporada baixa, es tracta d'abordar i considerar la campanya de Nadal de forma més extensiva, tot arribant a les 7/8 setmanes que, després de la festivitat dels Reis, mostren el comportament més feble del consum. En aquesta direcció, l'aposta suma, als 150.000 € previstos inicialment, 50.000 € dels romanents deixats per la convocatòria anterior (59.710 €).
Aquestes novetats, conjugades amb un escenari com el descrit de poder de compra malmès, ens indueixen a pensar que la quantia pressupostada (200.000 €) serà suficient i que el rendiment de la mesura, consegüentment, augmentarà considerablement.
10. La convocatòria pretesa, que s'acollirà a la fórmula anticipada prevista en la base 23a d'execució del pressupost en vigor, financerament s'articula de la manera següent:
a) Per bé que la convocatòria s'aprovi en l'exercici pressupostari actual (2022), car l'activitat subvencionada s'iniciarà enguany mateix, la totalitat de la despesa s'aplicarà a l'exercici pressupostari vinent (2023).
b) Per atendre les resolucions, que es formalitzaran dins l'exercici venidor, ha de constar a l'expedient l'informe del director insular de Serveis Generals en què s'asseguri que, en fase d'elaboració, l'esmentat crèdit ja consta en el projecte de pressupost de la corporació per a l'exercici 2023.
11. En virtut de la lletra c de l'article 22.2 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions (LGS), la baixa quantia dels ajuts, així com les raons d'interès públic, econòmic i social arguïdes en els antecedents exposats, justifiquen un grau d'excepcionalitat suficient perquè les subvencions siguin concedides directament.
Pels motius exposats, el Consell Insular de Menorca opta per aconduir la iniciativa de despesa pública de concessió de vals de consum i dirigir-la a la ciutadania major de 16 anys perquè augmenti el consum privat, sigui habitual o ocasional, de béns i serveis provinents d'establiments comercials detallistes ubicats a Menorca durant la pròxima campanya nadalenca.
L'objectiu, amb esperit proactiu, és incentivar la despesa de consum per sobrealçar la demanda; la finalitat és fomentar la recuperació de la capacitat de finançament propi del petit comerç per assegurar-ne la viabilitat.
Per tot el que s'ha exposat, conformement amb la normativa bàsica aplicable al Consell Insular de Menorca en matèria de subvencions i en el marc del que estableixen les Bases d'execució del pressupost d'aquesta administració,
Atesa la proposta del conseller executiu del Departament d'Economia i Territori,
El Consell Executiu, per unanimitat dels set membres presents (senyora Mora Humbert, senyor Maria Ballester, senyora Torrent Bagur, senyor Pastrana Huguet, senyora Gomila Carretero, senyor Juaneda Mercadal i senyora Morlà Subirats) i en votació ordinària, adopta els acords següents:
Primer. Aprovar les bases annexades al final que regiran la concessió del Consell Insular de Menorca de vals de consum per estimular les vendes del sector comercial detallista de Menorca mitjançant una plataforma tecnològica.
Segon. Aprovar, simultàniament, la segona convocatòria corresponent a l'any 2022 (2/2022) que es regirà per les bases acabades d'esmentar i d'acord amb les condicions essencials següents:
a) Els ajuts concedits, d'acord amb l'import màxim de 200.000 €, seran emparats per la partida 5.43900.4890006 del pressupost del CIM per a l'any 2023, a condició de la seva aprovació.
b) Se subvencionen vals de consum per ser destinats a la compra de béns i consum de serveis a qualsevol dels establiments comercials detallistes ubicats a la nostra illa que compleixin els requisits pertinents i s'adhereixin a aquesta iniciativa.
Per vehicular la despesa de consum, el CIM posa a disposició de la ciutadania 20.000 vals per valor de 10 € cadascun.
Aquests vals, a títol gratuït i nominatiu i de caràcter intransferible, incorporen un codi segur de verificació que permet la comprovació de la seva integritat mitjançant l'accés a la plataforma electrònica.
L'import màxim subvencionable, expressat en vals i per persona sol·licitant, és de 100 €; per tant, a cada persona que en sol·liciti li corresponen, com a màxim, 10 vals.
Adquirit el val, si no se'n fa ús en el termini de 20 dies, un cop passat aquest termini, caducarà i passarà automàticament a la borsa de disponibles.
El valor dels vals utilitzats en cada operació ha de representar, com a màxim, un terç del preu del bé comprat o consumit.
Dia 28 de febrer de 2023 el programa deixa de tenir vigència; per això, els vals no consumits i validats caducaran en acabar aquell mateix dia i ja no seran vàlids.
c) Una plataforma tecnològica ad hoc permetrà la gestió de la demanda i de l'oferta. Servirà per visualitzar els establiments adherits i la seva localització; per adquirir els vals de consum i rehabilitar els que caduquin; per validar-los, una vegada es consumeixin, per part dels establiments, i per extreure'n les remeses de rescabalament a aquells mateixos establiments que els hauran validat correctament.
d) El programa s'articula de la forma que segueix:
- Fase I. Adhesió dels establiments comercials: Els interessats poden adherir-se a aquesta iniciativa en el termini de deu dies a comptar des de l'endemà de la publicació de les bases al BOIB.
- Fase II. Sol·licitud i consum de vals: A partir de l'endemà d'haver-se publicat les bases, i fins al 28 de febrer de 2023, les persones interessades podran sol·licitar els vals de consum que el CIM concedirà accedint a la plataforma i registrant-se amb nom, llinatges i DNI o NIE.
- Fase III. Bescanvi dels vals consumits: Una vegada iniciat el termini de sol·licitud, concessió i consum de vals, fins al 28 de febrer de 2023 el CIM tramitarà l'abonament dels vals degudament validats als establiments corresponents.
e) Com que la selecció de persones beneficiàries no segueix un procediment de concurs, no calen comissions avaluadores (article 19 pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions de la comunitat autònoma de les Illes Balears).
f) Per bé que les subvencions hauran estat atorgades a la ciutadania major de 16 anys, en endossar-les a favor dels establiments adherits mitjançant el consum, el pagament es farà a aquests darrers.
g) Aquests ajuts es concedeixen per ordre d'entrada de les sol·licituds de vals a la plataforma, amb una quantia total màxima individual de 100 € i fins que el crèdit posat a disposició s'exhaureixi. No obstant, si dels vals no se'n fa ús en el termini de 20 dies, caducaran i passaran automàticament a la borsa de disponibles.
Tercer. L'expedient serà instruït pel tècnic de gestió del CIM, Elies Coll Moll.
Quart. Remetre a la Base de Dades Nacional de Subvencions informació sobre la present convocatòria, en els termes establerts en l'article 20.8 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions i prèviament a la publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears (BOIB).
Consta en l'expedient l'annex següent: Sol·licitud d'adhesió al programa vals de consum 2/2022
Bases que regeixen la concessió directa d'ajuts del CIM per a l'adquisició de vals de consum i estimular les vendes del sector comercial detallista
Antecedents
1. El comerç de proximitat és un puntal del desenvolupament local perquè, creant llocs de feina i generant activitat econòmica, contribueix a revitalitzar els municipis i a generar cohesió i avinença social; tanmateix, el sector lluita amb grans i decisius reptes que amenacen seriosament la seva supervivència, com ara els nous hàbits de compra per internet o les dificultats derivades de la recent crisi sanitària.
2. Encara que el sector comercial menorquí hagi apostat des de fa uns anys per la implantació de canals de compra digitals o no presencials, val a dir que els esforços han tingut un èxit bastant minso, o almenys, molt selectiu. Arran de la pandèmia, i en termes generals, les mesures sanitàries han provocat dues greus pertorbacions en l'oferta: interrupcions en les cadenes de subministraments i falta de mà d'obra. La manca de consum intern i la incertesa en els plans d'inversió, per la seva part, han contorbat la demanda. En última instància, a més, hem de parlar d'una inflació considerable i d'una pujada dels tipus d'interès que afecten directament el poder de compra.
3. Tot plegat, demanda i oferta afectades, ha tingut un impacte molt significatiu sobre la viabilitat del petit comerç: les capacitats, d'estalvi i financeres, així com els fons de maniobra dels negocis han quedat, majoritàriament, molt malmesos, i molts s'han vist en l'obligació d'endeutar-se per poder seguir obrint al públic cada dia.
4. Aquest escenari planteja grans desafiaments a curt i mitjà terminis per al sector del comerç, però també per a les administracions públiques interessades a preservar i fer competitiu el teixit comercial de proximitat; és evident, doncs, que davant d'una crisi d'aquestes dimensions, el comerç requereix polítiques que, partint de la iniciativa privada, tenguin capacitat per decantar les seves decisions cap el consum local. D'aquesta manera, ajudar a la ciutadania en l'adquisició de béns i serveis és una manera d'apostar per un model comercial diversificat i dinàmic i significa enfortir el comerç al detall.
5. L'experiència de convocatòries anteriors ens diu que la iniciativa esdevé un instrument efectiu per estimular les vendes, si bé l'aplicació tecnològica, que permet una agilitat i un estalvi d'esforços i recursos força considerable, ha de contrarestar el comportament estratègic d'aquells que acaparen vals sense consumir-los finalment; en aquest sentit, ara els vals incorporen un termini de caducitat, el qual, un cop exhaurit, provoca la seva caducitat i els retorna automàticament a la borsa dels disponibles.
6. Les presents bases recullen les novetats de la Llei 4/2022, de 28 de juny, de consells insulars; a més, pivoten sobre el que estableix la Llei 7/1985 de 2 d'abril, de bases de règim local, en la seva redacció aprovada per la Llei 27/2013, de 27 de desembre, de racionalització i sostenibilitat de l'Administració local, quan en l'article 36 es diu: «Són competències pròpies de la diputació o entitat equivalent les que li atribueixin en aquest concepte les lleis de l'estat i de les comunitats autònomes en els diferents sectors de l'acció pública i, en tot cas, les següents: … d) La cooperació en el foment del desenvolupament econòmic i social i en la planificació en el territori provincial, d'acord amb les competències de les altres administracions públiques en aquest àmbit.»
7. En virtut de la lletra c de l'article 22.2 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions (LGS), la baixa quantia dels ajuts, així com les raons d'interès públic, econòmic i social argüides en els antecedents exposats, justifiquen un grau d'excepcionalitat suficient perquè les subvencions siguin directament concedides.
8. Qualsevol convocatòria que es refereixi a aquestes bases ha de ser prevista pel Pla Estratègic de Subvencions del pressupost vigent del Consell Insular de Menorca; així mateix, el compromís financer corresponent no podrà repercutir ni sobre la situació d‘equilibri del pressupost de la corporació ni sobre la seva capacitat financera, d'acord amb els articles 3 i 4 de la Llei orgànica 2/2012, de 27 d'abril, d'estabilitat pressupostària i sostenibilitat financera.
1. Objecte
L'objecte d'aquestes bases és regular el procediment i les condicions per atorgar subvencions, excepcionalment i per raons d'interès públic, social i econòmic, a la ciutadania major de 16 anys per un import màxim de fins a 100 €, mitjançant la fórmula de vals de consum.
Els vals, en forma d'ajuts que tindran la consideració de subvencions a fons perdut, és un programa que pretén donar suport econòmic al segment de la ciutadania esmentat perquè consumeixi béns i serveis als establiments comercials detallistes que s'adhereixin a la iniciativa.
L'instrument previst, els vals de consum, han de ser sol·licitats per la ciutadania major de 16 anys i concedits pel CIM a través d'una plataforma electrònica, i el seu caràcter és intransferible.
2. Finalitat
D'aquesta manera, i amb esperit proactiu, incentivant la despesa de consum per sobrealçar la demanda real, la finalitat és fomentar la recuperació de la capacitat de finançament propi del petit comerç per assegurar-ne la viabilitat.
3. Finançament i import màxim
Les ajudes que s'atorguin en el marc d'aquestes bases es pagaran amb càrrec a la partida i per l'import màxim que estableixi la convocatòria.
Aquesta quantia únicament esdevindrà ampliable en el supòsit d'aportacions expresses de tercers que contribueixin al finançament de l'objecte d'aquest programa i que s'hagin concretat posteriorment a la seva aprovació.
4. Activitat subvencionada, vals de consum, import màxim i caducitat
Se subvencionen vals de consum per ser destinats a la compra de béns o consum de serveis a qualsevol dels establiments comercials ubicats a l'illa de Menorca que compleixin els requisits pertinents i s'adhereixin a aquesta iniciativa.
Per vehicular la despesa de consum, el CIM posa a disposició de la ciutadania major de 16 anys una quantitat de vals que serà el resultat de dividir la quantia de la partida prevista en la convocatòria per 10 € o valor de cada val.
Aquests vals, a títol gratuït i nominatiu i de caràcter intransferible, incorporen un codi segur de verificació que permet la comprovació de la seva integritat mitjançant l'accés a la plataforma electrònica.
L'import màxim subvencionable, expressat en vals i per persona sol·licitant, pot arribar fins a 100 €; per tant, a cada persona que en sol·liciti li corresponen, com a màxim, 10 vals.
Adquirit el val, si no se'n fa ús en el termini de 20 dies, passat aquest termini caducarà i revertirà automàticament a la borsa de disponibles.
El valor dels vals utilitzats en cada operació ha de representar, com a màxim, una tercera part del preu de la cosa comprada o consumida.
La convocatòria concretarà el dia en què el programa deixi de tenir vigència; per això, els vals no consumits caducaran en acabar aquell mateix dia i ja no seran vàlids.
5. Funcionament i fases del programa
1. Una plataforma tecnològica ad hoc permetrà la gestió de la demanda i de l'oferta. Servirà per visualitzar els establiments adherits i la seva localització; per sol·licitar gratuïtament els vals de consum; per rehabilitats els que caduquin, i, una vegada es consumeixin, per validar-los per part dels establiments.
2. El programa s'articula de la forma que segueix:
Fase I. Adhesió dels establiments o negocis
Els establiments o negocis interessats poden adherir-se a la iniciativa regulada per aquestes bases en el termini de deu dies a comptar des de l'endemà d'haver-se publicat la convocatòria al BOIB.
Els requisits i la forma d'adhesió dels establiments o negocis es detallen en el punt 8 d'aquestes bases.
Fase II. Sol·licitud i consum de vals
Des de l'endemà de la publicació de la convocatòria referida a aquestes bases, i fins al dia en què el programa deixi de tenir vigència, les persones majors de 16 anys interessades poden sol·licitar els vals de consum que el CIM concedirà accedint a la plataforma i registrant-se amb nom, llinatges i DNI o NIE.
Tanmateix, en virtut dels articles 12 i 14 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, el personal d'atenció ciutadana del CIM assistirà les persones majors de 16 anys interessades que sol·licitin atenció presencial i concertin cita al 971 35 60 50.
Els vals de consum consisteixen en un document original electrònic, que també es pot obtenir en suport físic mitjançant la impressió sobre paper, en el qual, a banda de les dades necessàries per identificar la persona titular, hi consta un codi alfanumèric únic i el seu equivalent en forma de matriu de lectura ràpida o QR (Quick Response).
Els vals es poden utilitzar en els establiments adherits des del moment de la seva sol·licitud i concessió i fins al dia en què el programa deixi de tenir vigència. No obstant, si no se'n fa ús en el termini de 20 dies, caducaran i passaran automàticament a la borsa de disponibles.
Fase III. Bescanvi dels vals consumits
Una vegada iniciat el termini de sol·licitud, concessió i consum de vals, i fins al dia assenyalat en què el programa deixi de tenir vigència, el CIM tramitarà l'abonament dels vals degudament validats als establiments corresponents.
Els requisits i la forma de bescanviar-los es detallen en el punt 12 d'aquestes bases.
6. Naturalesa de l'ajut i compatibilitat amb d'altres
1. Les subvencions per import màxim de 100 € que es regulen per aquestes bases són de caràcter voluntari i eventual, i en qualsevol moment es poden anul·lar per les causes previstes en la llei o en aquestes bases; tanmateix, són compatibles amb altres ajudes, subvencions, ingressos o recursos per realitzar la mateixa acció que es puguin rebre d'altres administracions o entitats.
2. Per bé que les subvencions hauran estat atorgades a la ciutadania, en endossar-les a favor dels establiments adherits mitjançant el consum, el pagament es farà a aquests darrers.
7. Requisits i obligacions de les persones beneficiàries
1. Poden beneficiar-se d'aquests ajuts, mitjançant la sol·licitud de vals, les persones físiques majors de 16 anys amb DNI o NIE (per al còmput dels 16 anys s'inclou el mateix dia de l'aniversari, d'acord amb l'article 240 del Codi civil).
2. A efectes fiscals, seran informades que l'import de la subvenció és un increment patrimonial que tributa en l'impost sobre la renda de les persones físiques (IRPF).
3. Prèviament a la sol·licitud i concessió, les persones interessades han de declarar, sota responsabilitat, trobar-se lliures d'obligacions econòmiques amb el CIM i no incórrer en cap de les circumstàncies establertes en l'apartat 2 de l'article 13 de l'LGS.
4. Amb la concessió dels vals sol·licitats, els beneficiaris accepten tàcitament la subvenció i s'obliguen a:
a) Utilitzar els vals en els establiments i negocis adherits per un valor màxim d'un terç del cost de la cosa comprada o consumida.
b) Presentar els vals, impresos o en codi QR, i exigir-ne la seva validació per part de l'establiment adherit on es consumeixin.
c) Fer-ne un ús exclusivament personal i no transferible.
d) No utilitzar-los en establiments que ells mateixos explotin.
8. Condicions per a l'adhesió d'establiments i negocis
1. Es poden adherir al programa tots els establiment i negocis que compleixin els requisits següents:
a) Negocis amb establiment obert al públic, connexió a Internet i domicili fiscal a Menorca.
b) L'activitat, en referència als epígrafs de l'impost d'activitats econòmiques (IAE), ha d'ajustar-se a:
—Activitats de l'agrupació 64. Comerç al detall de productes alimentaris, begudes i tabacs realitzat en establiments permanents, excepte el grup 646. Comerç al detall de labors de tabac i articles de fumador i les grans superfícies d'alimentació (400 m²).
—Activitats de l'agrupació 65. Comerç al detall de productes industrials no alimentaris realitzat en establiments permanents, excepte el grup 652.1. Farmàcies i el 655. Combustibles, carburants i lubricants.
—Activitats de l'agrupació 97. Serveis personals.
—Activitats de l'agrupació 84. Professionals d'activitats para-sanitàries.
—Artesania: activitats de l'agrupació 86. Professions liberals, artístiques i literàries o qualsevol activitat de naturalesa industrial sempre que disposi d'un establiment de venda al detall.
2. Els establiments i negocis adherits s'obliguen a:
a) Formalitzar la sol·licitud d'adhesió a la convocatòria d'acord amb el tràmit específic en la seu electrònica de la forma que segueix:
—Emplenar la declaració responsable (annex) indicant: dades de la persona, física o jurídica, titular de l'explotació; dades del representant (si escau); informació de l'establiment; inscripció turística (si escau); declaració de compte bancari i d'acompliment dels requisits i d'acceptació d'aquestes bases.
—Adjuntar la documentació següent: imatge de l'establiment; certificat de situació en el cens d'activitats econòmiques de l'AEAT (en cas de no autoritzar el CIM a consultar-ho), i model de representació apud acta electrònic (si la persona física o jurídica efectués la sol·licitud a través d'un representant).
b) Acceptar, com a mitjà de pagament de les seves vendes o serveis, els vals per al seu valor, que representin, com a màxim, un terç del cost de la cosa venuda o consumida.
c) Comprovar la identitat i l'edat de la persona titular dels vals (DNI o NIE) i introduir, immediatament a la venda i a través de les aplicacions disponibles de validació, el codi segur de verificació de cada val, l'import de l'operació de venda/consum i el tiquet o factura d'acord amb el percentatge màxim del 33,3 %. Aquesta operació permet la declaració de la venda subvencionada, verifica l'autenticitat dels vals i genera el dret de rescabalament; al mateix temps, impossibilita que el val o una còpia d'aquest puguin ser utilitzats de nou.
d) No acceptar qualsevol val que no pugui ser validable o correctament validat.
e) Conservar en bon estat els vals impresos i els comprovants de totes les vendes/consums (tiquets o factures) per a possibles comprovacions.
3. Els establiments i negocis disposen d'un termini de deu dies, a partir de l'endemà d'haver-se publicat les presents bases en el BOIB, per adherir-se a la present iniciativa.
Si la sol·licitud o la documentació són incorrectes o incompletes, o no es fa servir el tràmit específic, el CIM els requerirà la rectificació, el complement necessaris o l'ús del tràmit a l'efecte. Si en el termini de deu dies hàbils, comptats des de l'endemà del dia que es notifiqui el requeriment d'esmena de la sol·licitud, la persona interessada no fa la rectificació reclamada o no presenta la documentació requerida, de conformitat amb l'article 68 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, s'entendrà que ha desistit de la seva petició.
4. Finalitzat el termini d'adhesió i les actuacions de comprovació pertinents, el conseller del Departament d'Economia i Territori acordarà, mitjançant resolució motivada, la relació d'establiments adherits i d'aquells als quals es denegui l'adhesió.
5. Els establiments adherits poden deixar de ser-ho en qualsevol moment; per açò hauran de dirigir una instància al CIM en què comuniquin aquesta decisió.
9. Criteris que es tenen en compte per a la concessió dels ajuts i determinació de l'import de la subvenció
1. Aquests ajuts es concedeixen per ordre d'entrada de les sol·licituds de vals a la plataforma, amb una quantia total màxima individual de fins a 100 € i fins que el crèdit posat a disposició s'exhaureixi.
2. Adquirit el val, si no se'n fa ús en el termini de 20 dies, acabat aquest termini caducarà i passarà automàticament a la borsa de disponibles.
3. Com que la selecció de persones beneficiàries no segueix un procediment de concurs, no calen comissions avaluadores (article 19 pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions de la comunitat autònoma de les Illes Balears).
10. Despeses subvencionables
El caràcter consumista i la naturalesa finalista del mateix val condicionen que la subvenció atorgada es destini a la compra de béns i al consum de serveis a qualsevol dels establiments comercials ubicats a Menorca prèviament adherits a aquesta iniciativa.
11. Procediment i òrgans competents per a la concessió dels ajuts
1. L'inici de l'expedient s'efectuarà per mitjà de l'aprovació d'aquestes bases; el text, l'annex i la resta de documentació que es requereixi s'ha de comunicar a la Base de Dades Nacional de Subvencions (BNDS) i se n'ha de publicar l'extracte en el BOIB, en compliment de l'article 20.8 de l'LGS.
2. Aquests ajuts es concedeixen per ordre d'entrada de la sol·licitud de vals a la plataforma, amb una quantia total màxima individual de fins a 100 € i fins que el crèdit posat a disposició s'exhaureixi. La fase de sol·licitud i concessió de vals, que coincideix amb la de consum, comença l'endemà d'haver-se publicat aquestes bases en el BOIB i es manté fins a la data en què el programa deixi de tenir vigència.
3. Adquirit el val, si no se'n fa ús en el termini de 20 dies, esgotat aquest termini caducarà i passarà automàticament a la borsa de disponibles.
4. Si abans de la finalització del termini de sol·licitud de vals, s'exhaureix el crèdit destinat, se suspendrà la concessió per resolució publicada en el BOIB.
5. La subvenció només es farà efectiva per al beneficiari quan es consumeixi el val a l'establiment; així, finalitzat el programa es reportarà a la BDNS la relació de les persones beneficiàries amb els respectius imports subvencionats.
6. L'impacte econòmic desitjat transcendirà un cop el comerç sigui rescabalat; en aquest sentit, segons el punt 7 in fine de la base 16.a d'execució del pressupost del CIM per a l'exercici 2022, és suficient el tràmit del document comptable corresponent.
12. Bescanvi de vals pels establiments i negocis adherits
1. Una vegada iniciat el termini de sol·licitud, concessió i consum de vals, i fins a la data en què el programa deixi de tenir vigència, el CIM, a final de cada mes, extraurà de la plataforma la remesa dels vals degudament validats pels establiments a l'efecte de tramitar els abonaments corresponents.
2. A cada dues remeses mensuals correspondrà una relació de pagaments que hauran de fer-se efectius en el termini màxim d'un mes mitjançant transferències, segons les dades bancàries facilitades prèviament pels establiments adherits i les disponibilitats de tresoreria del CIM.
3. No s'abonaran els vals que no hagin estat degudament validats i, més enllà de la data en què el programa deixi de tenir vigència, no es podran validar perquè hauran caducat. Excepcionalment i únicament per entrebancs de caire tecnològic, degudament justificats i que hagin impossibilitat la validació de vals, es podrà ampliar aquest termini tantes hores com hagi durat la incidència.
4. Qualsevol val que no pugui ser validable o correctament validat no ha de ser acceptat.
5. Els establiments han de conservar en bon estat els vals impresos i els comprovants de totes les vendes/consums (tiquets o factures) per a possibles comprovacions.
13. Tractament de dades de caràcter personal
1. En l'exercici de les competències atribuïdes al CIM i de conformitat amb el que preveu la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de protecció de dades personals i garantia dels drets digitals, l'únic destinatari de la informació aportada voluntàriament i responsable del tractament de les dades de les persones interessades és:
2. La finalitat del tractament de les dades és gestionar el programa subvencionador de vals de consum per estimular les vendes del sector comercial detallista de Menorca.
3. Les dades que es tracten emanen de la informació facilitada per les persones interessades, i és de tipus: identificativa, comercial, bancària, fiscal i de contacte.
4. El temps d'ús de les dades és el termini de vigència d'aquest expedient de subvencions, i es conservaran segons la política de gestió documental o per motiu estadístic, sempre de forma descriptiva i agregada.
5. El CIM té legitimació per al tractament de les dades en l'exercici d'una missió d'interès públic i per consentiment exprés de les persones interessades. Les dades no se cedeixen a tercer aliens al CIM, llevat que hagin estat sol·licitades per les Forces i Cossos de Seguretat i organismes judicials o hagin de ser comunicades a altres entitats públiques per imperatiu legal.
6. Es poden exercir els drets d'accés, rectificació, supressió, oposició, limitació del tractament i portabilitat davant el CIM (pl. de la Biosfera, 5, 07703 Maó) o a través de la Seu electrònica (seulectronica.cime.es).
7. Si l'exercici dels drets esmentats no són degudament atesos, es pot presentar una reclamació davant el Delegat de protecció de dades del CIM (protecciodedades@cime.es) i davant l'Agència Espanyola de Protecció de Dades (C/ Jorge Juan, 6 - 28001 Madrid - Seu electrònica: sedeagpd.gob.es).
14. Infraccions i sancions
1. El règim d'infraccions i sancions administratives aplicables depèn de l'establert en el títol IV de l'LGS i en el títol V del TRLS.
2. D'acord amb el que estableix l'art. 69 de la Llei 4/2022, de 28 de juny, de consells insulars, els òrgans legitimats per imposar les sancions en el cas que s'infringeixin aquestes bases o la normativa aplicable en matèria de subvencions són: el conseller executiu competent en la matèria, si són lleus o greus, i el Consell Executiu per al cas de les de caràcter molt greu.
15. Altres disposicions
1. Recursos administratius: Els acords del Consell Executiu pels quals s'aproven les bases i les convocatòries, que no exhaureixen la via administrativa, són susceptibles d'interposar-hi recurs d'alçada davant del Ple del Consell Insular de Menorca.
2. Normativa general aplicable: En tot allò no previst expressament en aquestes bases, regeixen les disposicions aplicables al CIM en matèria de subvencions, especialment les contingudes en la normativa següent:
—Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.
—Reglament de la Llei general de subvencions (Reial decret 887/2006, de 21 de juliol).
—Decret legislatiu 2/2005, de 28 de novembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions de la comunitat autònoma de les Illes Balears.
—Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
—Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de protecció de dades personals i garantia dels drets digitals.
Maó, 28 d'octubre de 2022
El secretari del Consell Executiu Per delegació de la presidenta (Decret 427/2019, d'11 de juliol) (BOIB núm. 97 de 16-7-2019) Octavi Pons Castejón