Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

AJUNTAMENT DE SANT LLUIS

Núm. 561080
Reglament Orgànic Municipal

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

En no haver-se presentat cap al·legació durant el termini d'exposició al públic, l'acord d'aprovació del Reglament Orgànic Municipal, aprovat inicialment pel Ple ordinari de data 28.06.2022, s'ha d'entendre definitivament aprovat sense necessitat de nou acord exprés.

De conformitat amb l'establert a l'art. 70.2 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les Bases de règim local es transcriu a continuació el text íntegre del Reglament:

REGLAMENT ORGÀNIC MUNICIPAL

ÍNDEX GENERAL

Títol Preliminar. Disposicions Generals.

Títol Primer. Dels membres de la Corporació. 

Secció Primera. Disposicions Generals. 

Secció Segona. Dels deures dels membres de la Corporació. 

Secció Tercera. Del batle o batlessa. 

Secció Quarta. Dels regidors i regidores. 

Secció Cinquena. Dels tinents de batlia. 

Títol segon. Del Ple.

Secció Primera. Dels tipus de sessions del Ple. 

Secció Segona. De la convocatòria i l'Ordre del Dia. 

Secció Tercera. Del quòrum, adopció d'acords i publicitat de les sessions 

Secció Quarta. Dels debats. 

Secció Cinquena. De les votacions. 

Secció Sisena. De les mocions. 

Secció Setena. Dels precs i preguntes. 

Secció vuitena. De les actes de les sessions i mitjans electrònics

Títol Tercer. De la Junta de Govern.

Secció Primera. De la seva composició i naturalesa.

Secció Segona. Del seu funcionament. 

Títol Quart. De les comissions informatives. 

Secció Primera. Comissions informatives regulars. 

Secció Segona. Comissió Especial de Comptes. 

Títol Cinquè. Participació dels veïns i veïnes. 

Títol Sisè. De la reforma del reglament orgànic. 

Disposició Transitòria Primera. 

Disposició Final. 

 

TÍTOL PRELIMINAR DISPOSICIONS GENERALS

Article 1.

El municipi de Sant Lluís és una entitat bàsica de l'organització territorial de l'Estat i un mitjà directe de participació ciutadana en els afers públics, que institucionalitza i gestiona amb autonomia els interessos propis de la seva col·lectivitat.

Article 2.

El Govern i l'administració municipal corresponen a l'Ajuntament, integrat pel Ple, el batle o batlessa i la Junta de Govern Local.

Article 3.

Són òrgans necessaris de l'Administració municipal: el Ple, la Junta de Govern Local, el batle o batlessa, els tinents o tinentes de batlia, les Comissions Informatives permanents, i la Comissió Especial de Comptes.

Article 4.

Són òrgans complementaris dels anteriors: els regidors delegats, les comissions informatives especials, , la resta d'estructures territorials i de participació veïnal que s'estableixin, i la Junta de Portaveus.

 

Article 5.

En els termes previstos per la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases de règim local, el present Reglament Orgànic Municipal regula l'organització i el funcionament de l'Ajuntament de Sant Lluís, així com els drets i deures dels membres de la Corporació.

Article 6.

La facultat d'interpretar aquest Reglament correspon, en darrer terme, al Ple de l'Ajuntament, sense perjudici que les qüestions de pur tràmit siguin resoltes pel batle o batlessa, consultada la Junta de Portaveus.

 

TÍTOL PRIMER DELS MEMBRES DE LA CORPORACIÓ

SECCIÓ PRIMERA DISPOSICIONS GENERALS

Article 7.

1. La determinació del nombre de membres de la Corporació, el procediment per a la seva elecció, la duració del mandat i els supòsits d'inelegibilitat i incompatibilitat, es regula a la legislació estatal, en concret a la Llei Orgànica 5/1985, de 19 de juny, del Règim electoral general i a la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les Bases de règim local, i a la legislació autonòmica, en concret a la Llei 20/2006, de 15 de desembre, Municipal i de règim local de les Illes Balears.

2. El batle o batlessa i els membres de la corporació gaudeixen, una vegada han pres possessió del seu càrrec i fins la terminació del seu mandat, dels honors, les prerrogatives i distincions pròpies del càrrec que estiguin establerts a la Llei de l'Estat o de les comunitats autònomes, i estan obligats al compliment estricte dels deures i de les obligacions inherents al seu càrrec.

Article 8.

1. Els membres de la Corporació tenen el dret i el deure d'assistir amb veu i vot a les sessions del Ple, les comissions i demès òrgans col·legiats dels que formin part, respectant les seves normes de funcionament i guardant secret sobre els debats que tenguin aquest caràcter. Si no poden assistir per justa causa que els ho impedeixi, ho hauran de comunicar amb l'antelació necessària al batle o batlessa.

2. Les absències dels membres de la Corporació fora del terme municipal que excedeixin els vuit dies hauran d'esser posades en coneixement del batle o batlessa, per escrit, bé personalment o mitjançant el portaveu del grup polític, i concretant la seva durada previsible.

Article 9.

1. Tots els membres de la Corporació, abans de la primera sessió plenària de la legislatura, signaran la seva adhesió al Codi Ètic Municipal, així com el seu compromís per fer un bon ús de la informació que rebin en condició de regidors i regidores, sempre en benefici dels interessos de la ciutadania de Sant Lluís.

2. Tots els membres de la Corporació subscriurà també el Codi de Bon Govern de la Federació Espanyola de Municipis i Províncies (FEMP), al qual es troba adherit l'Ajuntament de Sant Lluís.

3. En compliment del Codi de Bon Govern de la FEMP, els membres de la Corporació compliran amb el deure d'honestedat, bona fe, sigil i discreció en relació amb les dades i informes dels que tenguin coneixement per raó del càrrec que ocupen.

4. Els càrrecs electes actuaran amb lleialtat política, i es comprometran, tal com fixa el Codi de Bon Govern de la FEMP, a assumir el Codi de conducta política en relació amb el transfuguisme a les corporacions locals.

Article 10.

1. Tots els membres de la Corporació tenen dret a obtenir tots els antecedents, dades i informacions que figurin en poder dels serveis de la Corporació i que resultin precisos per al desenvolupament de la seva funció.

2. Allò previst al paràgraf anterior es refereix únicament i exclusivament als documents existents als expedients municipals. Quan la sol·licitud impliqui l'elaboració d'un nou document, com ara informes, relacions, llistats o qualsevol altre de naturalesa anàloga, la seva autorització tindrà caràcter discrecional.

3. No requerirà autorització expressa per a la seva consulta per part dels membres de la Corporació:

a) Quan exerceixin funcions delegades i la informació es refereixi a assumptes propis de la responsabilitat de la dita delegació.

b) Quan es tracti d'assumptes inclosos a l'ordre del dia de les sessions dels òrgans col·legiats dels que formin part, des del mateix moment de la convocatòria i en relació als documents que necessàriament han de constar a l'expedient.

c) Quan es tracti d'informació continguda en els llibres de registre, o en suport informàtic, com també en els libres d'actes i de resolucions de l'alcaldia.

d) Quan es tracti d'informació referida al registre comptable de factures definit per la Llei 25/2013, de 27 de desembre, d'impuls de la factura electrònica i creació del registre comptable de factures del sector públic.

e) Quan es tracti d'informació de lliure accés a la ciutadania

4. Per tal de garantir l'agilitat i veracitat de la citada informació, així com racionalitzar l'exercici de l'esmentat dret, se seguiran les pautes següents:

a) La informació de lliure accés als ciutadans se sol·licitarà al cap d'unitat dipositari de la mateixa.

b) La consulta dels assumptes que hagin de ser tractats per òrgans col·legiats, a la Secretaria de l'òrgan en qüestió.

c) Els acords i resolucions dels òrgans municipals i la informació continguda en els llibres de registre, a la Secretaria General de la Corporació.

d) La informació referida al registre comptable de factures, a la intervenció municipal.

e) Els documents i expedients no podran sortir de les dependències municipals i la seva consulta es realitzarà en el lloc on es trobin dipositats.

f) Es podran lliurar còpies d'aquells documents que el membre de la Corporació interessat sol·liciti; en el cas de sol·licitar còpies de documentació voluminosa, el funcionari ho haurà de posar en coneixement dels seus superiors, a fi de poder determinar el temps i forma per complir la petició.

5. Per sol·licitar l'accés a la informació que no formi part dels supòsits del punt 3, els membres de la Corporació interessats hauran de presentar la seva petició per escrit mitjançant el Registre General i fent constar la informació que es demana per l'exercici de les seves funcions en els termes establerts per la legislació vigent.

La sol·licitud s'haurà de dirigir a l'alcalde o alcaldessa.

La informació sol·licitada per escrit requerirà una resolució d'alcaldia i serà facilitada al sol·licitant a través de la Secretaria General o tinent de batlia delegat i, en el termini màxim de cinc dies hàbils des de la petició, excepte el supòsit indicat en l'apartat d) del present apartat; en la resta de supòsits es considerarà positiu el silenci administratiu.

Si per algun motiu no fos possible facilitar-la o fer-ho en el termini assenyalat, durant l'esmentat període s'haurà de contestar i explicar les causes o raons que donin lloc a la impossibilitat.

La denegació d'informació, que ha de ser expressa, motivada i fonamentada legalment, podrà ser objecte de recursos procedents. La denegació es pot fonament únicament en les causes següents:

a) Quan el coneixement o la difusió de la informació pugui vulnerar el dret constitucional a l'honor, la intimitat personal o familiar o la pròpia imatge.

b) Quan es tracti de matèries afectades per la legislació general sobre secrets oficials, estadístics o informàtics.

c) Quan es tracti de matèries afectades per secret sumarial.

d) Quan la sol·licitud impliqui l'elaboració d'un nou document, com ara informes, relacions, llistats o qualsevol altre de naturalesa anàloga, la seva autorització tindrà caràcter discrecional.

8. Els membres de la Corporació tenen el deure de guardar reserva en relació a les informacions que se'ls facilitin per tal de fer possible el desenvolupament de la seva funció, singularment de les que han de servir d'antecedent per a decisions que encara es trobin pendents d'adopció, així com per tal d'evitar la reproducció de la documentació que pugui esser facilitada, en original o còpia, per a ser estudiada.

9. Tota la documentació dels assumptes inclosos en l'ordre del dia que hagi de servir de base al debat haurà d'estar a disposició dels regidores i regidores des del mateix dia de la convocatòria a la Secretaria General de la Corporació, Secretaria de Comissió o despatx habilitat a l'efecte.

10. Amb les convocatòries del Ple i de les comissions informatives es lliurarà a cada grup municipal còpia dels dictàmens i propostes d'acord, dels informes preceptius que conformen cada expedient i de les mocions, preguntes i suggeriments que figuren a l'ordre del dia.

Article 11.

1. Els membres de la Corporació tindran dret a percebre, amb càrrec al pressupost de l'entitat local, les retribucions i les indemnitzacions que corresponguin.

2. D'acord amb el que estableix la Llei 7/1985 de 2 d'abril i la Llei 20/2006, de 15 de desembre, tindran dret a percebre retribucions i a ser donats d'alta en el Règim general de la Seguretat Social els membres de la Corporació local que desenvolupin les seves responsabilitats corporatives en règim de dedicació exclusiva o parcial. En el cas de la dedicació parcial, dites retribucions no poden superar els límits que es fixin, en el seu cas, en les lleis de pressuposts generals de l'Estat.

La percepció d'aquestes retribucions serà incompatible amb qualsevol altra retribució amb càrrec als pressupostos de les administracions públiques i dels ens, organismes i empreses que en depenen.

3. El reconeixement de la dedicació exclusiva a un membre de la corporació exigirà la seva dedicació preferent a les tasques pròpies del seu càrrec, sense perjudici d'altres ocupacions marginals que, en qualsevol cas, no podran causar detriment a la seva dedicació a la corporació.

En el cas que les ocupacions marginals esmentades siguin remunerades, es requerirà una declaració formal de compatibilitat per part del Ple de l'entitat local.

4. El Ple, a proposta del president o presidenta, determinarà la relació de càrrecs de la Corporació que es podran desenvolupar en règim de dedicació exclusiva o parcial i, per tant, amb dret a retribució, així com les quantitats que corresponguin a cadascun d'ells en atenció al seu grau de responsabilitat. En el cas de dedicació parcial, l'acord plenari també haurà d'establir el règim de la dedicació mínima necessària per a la percepció de retribucions.

5. Tots els membres de la Corporació, inclosos els que desenvolupin càrrecs en règim de dedicació exclusiva o parcial, tindran dret a rebre indemnitzacions per les despeses ocasionades per l'exercici del càrrec, quan siguin efectives, i amb la prèvia justificació documental, segons les normes d'aplicació general de les administracions públiques i les que en aquest sentit aprovi el Ple.

6. Només els membres de la Corporació que no tenguin dedicació exclusiva o parcial percebran indemnitzacions en concepte d'assistències per la concurrència efectiva a les sessions dels òrgans col·legiats dels quals formin part, en la quantia que assenyali el Ple. Tot i açò, tots podran percebre aquesta classe d'indemnitzacions quan es tracti d'òrgans rectors d'organismes depenents de la corporació local que tenguin personalitat jurídica independent, de consells d'administració d'empreses amb capital o control municipal o de tribunals de proves per a selecció de personal.

7. Al marge dels drets econòmics dels regidors i regidores esmentats en aquest capítol, l'Ajuntament podrà disposar en el pressupost d'altres dotacions econòmiques globals, subvencions, destinades als grups municipals amb l'objecte d'atendre les respectives despeses de funcionament en proporció al nombre de regidors i/o regidores d'aquests.

Article 12.

Els membres de la Corporació tenen dret a rebre els ciutadans i/o ciutadanes que ho desitgin, així com a convocar-los a l'edifici o dependència consistorial que els hagi estat designada, sempre que sigui per tractar qüestions pròpies del seu càrrec.

Article 13.

1. Sense perjudici de les causes d'incompatibilitat establertes per la Llei, els membres de les Corporacions locals s'hauran d'abstenir de participar en la deliberació, votació, decisió i execució de tot assumpte quan hi concorri alguna de les causes a les que fa referència la legislació de procediment administratiu i contractes de les administracions públiques.

2. Quan en la celebració de les sessions d'òrgans col·legiats, un càrrec electe, respecte d'algun dels assumptes integrats en l'ordre del dia, es trobi afectat per una causa d'abstenció, serà necessari que abandoni la sala de reunions, a excepció que es tracti de les sessions plenàries en les que, donat el seu caràcter públic, no serà necessari, però no podrà prendre la paraula ni realitzar gestos que puguin condicionar el vot de la resta de membres de la corporació.

3. No serà necessària l'abstenció dels membres de la corporació quan es tracti de disposicions de caràcter general o instruments de planejament urbanístic, a excepció que únicament afectin a un o varis membres de la corporació.

4. Els càrrecs municipals tenen el deure de no acceptar obsequis o regals que sobrepassin els usos i costums de la simple cortesia per part d'entitats o persones, ni favors o serveis en condicions avantatjoses que puguin condicionar el desenvolupament de les seves funcions.

5. En el cas de rebre algun obsequi, es registrarà en un llibre i restaran a disposició de la corporació, i si l'obsequi és de major rellevància institucional, es procedirà a incorporar-lo al patrimoni de l'Ajuntament.

Article 14.

1. Una vegada adquirida la plena condició de membre de la corporació, tots els regidors i regidores tenen dret a la permanència en el càrrec, que només podran perdre quan es doni alguna de les circumstàncies següents:

a) Per decisió judicial ferma que anul·li l'elecció o proclamació de regidor/a.

b) Per mort, pèrdua de nacionalitat necessària per desenvolupar el càrrec o incapacitació declarada per decisió judicial ferma.

c) Per expiració del mandat corporatiu, sense perjudici de la pròrroga legalde funcions d'administració ordinària.

d) Per renúncia efectuada per escrit, a partir del moment en que el Ple de la corporació prengui raó d'aquesta.

2. No resulta d'aplicació per a la pèrdua del càrrec ni la falta d'assistència a les sessions, ni la pèrdua de veïnatge, ni el deixar de pertànyer al partit, coalició o agrupació que va presentar la seva candidatura.

3. En tots els casos, el Ple de la Corporació se limitarà a donar compte de la renúncia i a donar-ne coneixement a la Junta Electoral corresponent, als efectes que es designi com a regidor el següent candidat o candidata de la llista que correspongui.

 

SECCIÓ SEGONA DELS DEURES DELS MEMBRES DE LA CORPORACIÓ

Article 15.

Els membres de la Corporació tindran el deure d'assistir a les sessions del Ple de la Corporació i a les de les comissions de què formin part.

Article 16.

Els membres de la Corporació estan obligats a l'observança d'aquest Reglament i a respectar l'ordre i la cortesia corporativa.

Article 17.

1. Tots els membres de la corporació han de respectar, en l'exercici del càrrec, el règim d'incompatibilitats previst per la legislació vigent, tant de caràcter electoral com de caràcter general, estant obligats a posar en coneixement de l'Ajuntament tota circumstància que pugui ser susceptible de generar una incompatibilitat.

2. Quan en un regidor o regidora, o en l'alcalde o alcaldessa, es donés una causa d'incompatibilitat, un cop aque aquesta hagi sigut declarada pel Ple, obligarà a l'afectat/da a optar entre la seva renúncia a la condició de regidor o regidora o a abandonar la situació que dóna origen a la declaració d'incompatibilitat.

3. Aquesta opció s'haurà d'efectuar en un termini màxim de 10 dies hàbils comptats a partir del següent a l'adopció de l'acord plenari pel qual es declari aquesta circumstància.

4. De no realitzar-se aquesta opció en el termini previst, s'entendrà que l'afectat/a ha renunciat de forma efectiva i irrevocable a la seva condició de membre de la corporació, havent de declarar el Ple la vacant corresponent i tramitar la seva substitució, d'acord amb el que es preveu en la legislació electoral.

5. L'incompliment del que anteriorment s'ha exposat, quan afecti a la causa d'incompatiblitat prevista per l'article 178.2.d) de la Llei Orgànica del règim electoral general, podrà donar lloc, en el seu cas, a responsabilitat administrativa i/o penal.

6. Els membres de la Corporació, en compliment del Codi de Bon Govern de la FEMP, fomentaran els valors cívics i empraran un to respectuós, esmerat i deferent en les seves intervencions i en el tracte amb la ciutadania.

Article 18.

1. Els membres de les Corporacions locals no podran invocar la seva condició per a l'exercici de qualsevol activitat mercantil, industrial o professional ni fer-ne ús.

2. Els membres de la Corporació estan subjectes a responsabilitat civil i penal dels actes i omissions realitzades en l'exercici del seu càrrec. Les responsabilitats s'exigiran davant els tribunals de justícia i es tramitaran pel procediment ordinari aplicable.

3. Són responsables dels acords els membres que els haguessin votat favorablement.

4. La Corporació local, mitjançant acord plenari, podrà exigir la responsabilitat dels seus membres quan, per dol o culpa greu, hagin causat danys i perjudicis a la Corporació o a tercers, si aquests haguessin estat indemnitzats per aquella.

Article 19.

1. Els regidors i regidores electes hauran de presentar la credencial davant la Secretaria General i formular, abans de la presa de possessió, declaració sobre causes de possible incompatibilitat i sobre qualsevol activitat que els proporcioni o pugui proporcionar ingressos econòmics. Formularan, així mateix, declaració dels seus béns patrimonials. Aquestes declaracions s'inscriuran en el Registre d'Interessos que s'instituirà en aquesta Corporació.

2. El citat Registre d'Interessos s'efectuarà sota la coordinació de la Secretaria General de la Corporació. S'hi detallaran les modificacions que hi hagués durant el mandat corporatiu.

3. Per a l'accés a les dades contingudes en el Registre d'Interessos, serà precís acreditar la condició legal d'interessat legítim directe, d'acord amb la legislació autonòmica o estatal aplicable.

 

SECCIÓ TERCERA DEL BATLE O BATLESSA

Article 20.

El batle o batlessa és el president/a de la Corporació i és escollit pels regidors i/o regidores o pels veïns i veïnes en els termes que s'estableix a la legislació electoral.

Article 21.

Les competències que corresponen al batle o batlessa són les fixades per la legislació general i ostenta, en tot cas, les atribucions assenyalades a l'article 21 de la Llei Reguladora de les Bases del Règim Local, i a l'article 24 del Reial Decret Llei 781/1986, de 18 d'abril.

Article 22.

El batle o batlessa pot delegar les seves atribucions, excepte aquelles per a les quals s'hagi establert la prohibició de fer-ho. Aquestes prohibicions abasten les següents atribucions:

- Dirigir el govern i l'Administració municipal.

- Convocar i presidir les sessions de Ple i de la Junta de Govern Local

- Dictar bans.

- Decidir els empats amb el vot de qualitat

- La concertació d'operacions de crèdit

- Desenvolupar la comandància superior de tot el personal de la Corporació.

- La separació del servei dels funcionaris i l'acomiadament del personal laboral.

- Exercir accions judicials i administratives en cas d'urgència.

- Adoptar provisionalment i sota la seva responsabilitat, en cas de catàstrofe o infortunis públics o greu risc, les mesures necessàries i adequades i donar compte immediat al Ple.

- La iniciativa per proposar al Ple la declaració de lesivitat en matèries de la seva competència.

- Les aprovacions dels instrument de planejament de desenvolupament del planejament general no expressament atribuïdes al Ple, així com la dels instruments de gestió urbanística i dels projectes d'urbanització, que únicament podran ser delegades en la Junta de Govern Local.

La regulació continguda en aquest article serà sempre supletòria de l'establerta per la legislació bàsica estatal de règim local o autonòmica de desenvolupament

Article 23.

El batle o batlessa pot efectuar delegacions:

- En la Junta de Govern.

- En els tinents de batlia.

- En els membres de la Junta de Govern que no siguin tinents d'alcaldia.

- En qualsevol regidor o regidora.

Article 24.

1. El batle o batlessa pot renunciar al seu càrrec davant el Ple de la Corporació sense que aquest fet impliqui de manera directa la renúncia al seu càrrec de regidor o regidora.

2. La renúncia del batle o batlessa, una vegada acceptada pel Ple, comportarà necessàriament una nova tria de batle o batlessa en els termes establerts a la legislació electoral.

 

SECCIÓ QUARTA  ELS REGIDORS I REGIDORES

Article 25.

Els regidors i/o regidores són escollits mitjançant sufragi universal igual, lliure, directe i secret, en els termes que estableix la legislació electoral.

Article 26.

Són funcions dels regidors:

- Integrar el Ple, la Junta de Govern i els òrgans complementaris que tenen per funció les assenyalades en el present Reglament.

- Desenvolupar les delegacions que els atribueix el batle o batlessa.

Article 27.

1. Els regidors i/o regidores delegats/des són els que tenen delegades alguna/es atribucions d'alcaldia

2. Els regidors delegats tindran les atribucions que s'especifiquin en el corresponent decret de delegació, i les exerciran d'acord amb el que s'hi prevegi. Si la resolució o l'acord de delegació es refereix genèricament a una matèria o a un sector de l'activitat sense especificació de potestats, s'entendrà que comprèn totes aquelles facultats, referides a la matèria delegada que correspongui a l'òrgan que té assignades originàriament les atribucions amb l'única excepció de les que, segons la Llei 7/1985de 2 d'abril, no siguin delegables.

3. Es perd la condició de regidor/a delegat/da:

a) Per renúncia expressa, que haurà de ser formalitzada per escrit davant l'Alcaldia.

b) Per revocació de la delegació, adoptada pel batle o batlessa.

c) Per pèrdua de la condició de regidor o regidora o de la condició de membre de la Junta de Govern

 

SECCIÓ CINQUENA DELS TINENTS DE BATLIA

Article 28.

1. Els o les tinents de batlia són òrgans unipersonals d'inexcusable existència a l'Ajuntament. Seran lliurament nomenats i cessat per l'alcaldia d'entre els membres de la Junta de Govern Local, determinant-se l'ordre dels mateixos als efectes de la prelació en la seva substitució.

2. Són funcions dels o les tinents de batlia:

a) Integrar la Junta de Govern.

b) Substituir transitòriament al batle o batlessa per l'ordre del seu nomenament, en casos de vacant, absència o malaltia i en aquells altres que la batlia ho consideri convenient, sempre que no es tracti de l'exercici d'atribucions no delegables.

c) Desenvolupar les delegacions que expressament els atribueixi el batle o batlessa.

d) Desenvolupar la direcció i coordinació de l'àrea de la gestió municipal que els atribueixi l'alcaldia amb les tasques pròpies i sense perjudici de les delegacions específiques que pugui conferir la batlia a determinats membres corporatius.

3. La suplència o substitució transitòria en els casos de vacant, absència o malaltia es produirà automàticament. No obstant, sempre que sigui possible, l'alcaldia dictarà una resolució expressa.

 

TÍTOL SEGON DEL PLE

SECCIÓ PRIMERA DE LES CLASSES DE SESSIONS DEL PLE

Article 29.

1. El Ple l'integren tots els regidors i regidores i és presidit pel batle o baltessa.

Article 30.

1. El Ple de l'Ajuntament pot acordar la delegació de les següents competències a la Junta de Govern o a l'Alcaldia:

a) L'exercici de les accions administratives i judicials i la defensa de la corporació en matèries de competència plenària.

b) La declaració de lesivitat dels actes de l'Ajuntament.

c) La concertació de les operacions de crèdit la quantia acumulada de la qual, dins de cada exercici econòmic, excedeixi del 10 per cent dels recursos ordinaris del Pressupost ,incloses les de tresoreria sempre que l'import acumulat de les operacions vives en cada moment superi el 15 per cent dels ingressos corrents liquidats en l'exercici anterior

d) L'aprovació dels projectes d'obres i serveis si també es competent per a la seva contractació o concessió.

e) La resta d'atribucions que li confereixin expressament les lleis.

2. La delegació es realitzarà mitjançant acord plenari i tindrà efectes des del dia següent a aquest.

3. D'igual forma es procedirà en cas de modificació de la delegació, bé modificant-la, reduïnt-la o revocant-la.

La regulació continguda en aquest article serà sempre supletòria de l'establerta per la legislació bàsica estatal de règim local o autonòmica de desenvolupament

Article 31

1. Les sessions del Ple de l'Ajuntament poden ser ordinàries, extraordinàries o extraordinàries de caràcter urgent.

Article 32

1. Són sessions ordinàries les que se celebren amb un periodicitat preestablerta.

2. La periodicitat de les sessions ordinàries del Ple serà mensual, i serà el propi Ple qui acordi data i hora de realització de les sessions.

3. Sense perjudici de l'apartat anterior, el batle o batlessa, consultada la Junta de Portaveus, podrà modificar excepcionalment el dia i l'hora de la sessió ordinària i proposar la segona convocatòria per a les 48 hores següents, sempre que sigui dia hàbil.

4. La consulta a la Junta de Portaveus s'haurà de realitzar en el mateix termini que l'assenyalat per la convocatòria del Ple.

Article 33

1. Són sessions extraordinàries aquelles que convoqui el batle o batlessa amb caràcter extraordinari per iniciativa pròpia o per sol·licitud de la quart part, com a mínim, del nombre legal de membres de la Corporació, sense que cap d'ells pugui sol·licitar més de tres anualment. Aquesta sol·licitud s'ha de fer per escrit i ha d'estar firmada pels regidors i regidores que la subscriguin, raonant i concretant el motiu o motius de la convocatòria.

2. La convocatòria de la sessió extraordinària a instància de membres de la Corporació s'haurà d'efectuar dins els quatre dies següents a la petició, i la seva celebració no es podrà demorar més enllà de quinze dies hàbils des de la seva petició. Si la presidència no convoca la sessió dins aquest termini, quedarà convocada automàticament per al desè dia hàbil següent al de la finalització d'aquest termini, a les 12 hores, fet que ha de ser notificat pel secretari o secretària de la Corporació a tots els membres l'endemà de l'acabament del termini establert.

3. A les sessions extraordinàries no es poden tractar altres assumptes que els inclosos en l'ordre del dia, a no ser que siguin de caràcter urgent, estiguin pressents tots els membres de la corporació i així s'acordi amb el vot favorable de la majoria absoluta. En cap cas existirà capítol relatiu a precs i preguntes.

Article 34

1. Són sessions extraordinàries de caràcter urgent les convocades pel batle o batlessa quan la urgència de l'assumpte o assumptes a tractar no permetin convocar la sessió amb l'antelació mínima de dos dies hàbils exigida per la Llei 7/1985, de 2 d'abril i recollida a l'article 46.2.b) d'aquest Reglament.

2. En aquest tipus de sessió s'ha d'incloure, com a primer punt de l'ordre del dia, el pronunciament del Ple sobra la urgència. Si aquesta no resulta apreciada per majoria absoluta de la Corporació, s'aixecarà la sessió.

3. A les sessions extraordinàries de caràcter urgent no es poden tractar altres aspectes que els inclosos en l'ordre del dia, ni existirà capítol relatiu a precs i preguntes.

 

SECCIÓ SEGONA DE LA CONVOCATÒRIA I L'ORDRE DEL DIA

Article 35.

1. Correspon al batle o batlessa convocar totes les sessions del Ple.

2. La convocatòria, que s'efectuarà per mitjans electrònics als regidors i regidores, es notificarà almanco amb dos dies hàbils d'antelació a la celebració de la sessió; a aquest efecte, no es computen els dies de notificació i de celebració del Ple, excepte en el cas de les sessions extraordinàries de caràcter urgent.

Article 36.

1. L'ordre del dia serà fixat pel batle o batlessa, assistit pel secretari o secretària. Poden assessorar-se en els tinents de batlia i consultar la Junta de Portaveus.

El primer punt de l'ordre del dia dels plens ordinaris serà sempre l'aprovació de l'acta de la sessió anterior.

Article 37.

1. A l'ordre del dia de les sessions ordinàries només es poden incloure els assumptes que hagin estat prèviament dictaminats, informats o sotmesos a consulta de la comissió informativa que correspongui

2. Els expedients han d'arribar a la sessió suficientment ultimats, amb els informes tècnico-econòmics i jurídics que precisin, la proposta de resolució i el dictamen de la corresponent comissió informativa, en el seu cas.

3. Per norma general, a les sessions ordinàries no s'han de tractar altres assumptes que els que estan inclosos a l'ordre del dia. Com a excepció, es poden tractar assumptes per raons d'urgència, i en aquest cas poden ser assumptes que no hagin estat prèviament informats per la respectiva comissió informativa. Per a que sigui així, han de ser casos necessàriament motivats i ha de ser el Ple qui, per majoria absoluta, ratifiqui la urgència de la matèria i la seva inclusió a l'ordre del dia.

Article 38.

1. Tota la documentació dels assumptes inclosos en l'ordre del dia que ha de servir de base al debat i votació, haurà d'estar a disposició dels membres de la Corporació des del mateix dia de la convocatòria.

2. Qualsevol regidor o regidora podrà consultar aquesta documentació, i fins i tot obtenir-ne còpies, però els originals no podran sortir del lloc on es trobin.

 

SECCIÓ TERCERA  DEL QUÒRUM, ADOPCIÓ D'ACORDS I PUBLICITAT DE LES SESSIONS I ACORDS

Article 39.

1. Per a la vàlida constitució del Ple, es requereix l'assistència d'un terç del nombre legal de membres.

2. Aquest quòrum s'haurà de mantenir durant tota la sessió. En tot cas, és necessària la presència del president/a i el secretari o secretària de la Corporació o de qui legalment els substitueixin.

3. Quan per l'adopció d'un acord sigui preceptiva la votació favorable per una majoria absoluta del nombre legal de membres de la corporació i el nombre d'assistents a la sessió sigui inferior, l'assumpte ha de quedar sobre la taula per ser debatut i decidit en una sessió posterior en la qual s'assoleixi el nombre d'assistents requerit.

Article 40.

1. Els regidors i regidores tenen el dret i el deure d'assistir a les sessions personalment.

2. Sens perjudici de l'assenyalat en l'apartat anterior, les regidores i regidors en situació de baixa, permís o situació assimilada per maternitat, paternitat, embaràs, malaltia greu o una altra circumstància excepcional degudament justificada que n'impedeixi l'assistència a la sessió, durant el període del seu gaudi o vigència, poden acollir-se a la possibilitat d'assistir de forma telemàtica a les sessions del Ple de l'Ajuntament i de votar-hi, de conformitat amb allò que s'estableix en la present disposició.

3. El procediment s'ha d'iniciar a sol·licitud de la persona interessada mitjançant escrit adreçat a l'Alcaldia i presentat a la Secretaria General, acompanyat de l'acreditació de la baixa, permís o situació assimilada per maternitat, paternitat, embaràs, malaltia greu o una altra circumstància excepcional degudament justificada que n'impedeixi l'assistència a la sessió i de la seva durada, amb una antelació mínima d'un dia hàbil a la data prevista perquè tengui lloc la reunió.

L'alcaldia ha d'autoritzar o denegar, en aquest cas de forma motivada, la sol·licitud i comunicar-ho a la persona interessada, a la Secretaria General i al servei d'informàtica municipal perquè es pugui disposar tècnicament el necessari per fer-ho efectiu.

El regidor o regidora pot en qualsevol moment no fer ús de l'autorització i assistir a la sessió presencialment.

4. El sistema d'assistència telemàtica i de votació remota està sota el control de l'alcaldia i de la Secretaria General i ha de complir els requisits i respectar els principis recollits en la Llei 7/1985, de 2 d'abril, que regula les bases del règim local, i en les lleis 39 i 40/2015, d'1 d'octubre, en especial els de seguretat i accessibilitat.

5. L'Ajuntament ha d'establir els sistemes telemàtics, a través de videoconferència o altres sistemes electrònics similars, amb la finalitat de garantir, en tot moment, la seguretat, autenticitat i autentificació de la participació dels membres electes autoritzats que es trobin en algun dels supòsits abans assenyalats, tant en allò que fa referència a la seva assistència a les sessions plenàries com a l'exercici del dret de vot per la via telemàtica.

6. Correspon a l'alcaldia vetllar perquè les persones que assisteixin telemàticament al desenvolupament de la sessió puguin exercir els seus drets de la mateixa manera que ho farien si hi fossin presents físicament i, en particular, els de votació, formular observacions a l'acta, intervenir en els debats, plantejar qüestions d'ordre, demanar la retirada d'un assumpte o que resti sobre la taula i respondre a al·lusions.

7. En l'acta de la sessió, la Secretaria General ha de fer constar expressament els membres que assisteixen i exerceixen el seu dret de vot per la via telemàtica.

8. El que s'estableix en aquesta disposició es pot aplicar a les reunions d'altres òrgans col·legiats de govern d'aquest ajuntament.

9. La regulació continguda en aquest reglament en relació al dret d'assistència telemàtica serà sempre supletòria de l'establerta per la legislació bàsica estatal de règim local o autonòmica de desenvolupament

Article 41.

1. Els acords del Ple s'adopten, com a norma general, per majoria simple dels membres presents.

2. Existeix majoria simple quan els vots afirmatius són més que els negatius.

3. Existeix majoria absoluta quan els vots afirmatius són més de la meitat del nombre legal de membres de la Corporació; aquesta és exigible en aquells supòsits previstos a la Llei.

4. Serà exigible el quòrum de dos terços del nombre de membres de la Corporació i, en tot cas, de la majoria absoluta, en aquelles matèries en què la normativa expressament requereixi aquest quòrum reforçat.

Article 42.

L'absència d'un regidor/a de la Sala de Sessions requerirà la prèvia llicència del president o presidenta i, si s'efectua una vegada iniciada la deliberació d'un assumpte, equival -a efectes de la votació corresponent – a que s'abstenen els membres de la Corporació que s'haguessin absentat de la Sala de Sessions una vegada iniciada la deliberació d'una ssumpte i no fossin presents en el moment de la votació. En el supòsit que s'haguessin reintegrats a la Sala de Sessions abans de la votació, podran prendre part a la mateixa.

Article 43.

1. Les sessions del Ple seran públiques. No obstant això, podran ser secrets el debat i la votació d'aquells assumptes que puguin afectar el dret fonamental dels ciutadans a què es refereix l'article 18.1 de la Constitució Espanyola, quan així s'acordi per majoria absoluta. En aquest cas, el tractament dels punts afectats es traslladarà al final de la sessió i, en el moment de tractar el tema, l'alcalde o alcaldessa disposarà l'abandó de la sala per part del públic i s'interromprà la retransmissió i gravació de la sessió.

2. Les sessions del Ple seran retransmeses via streaming a través de la pàgina web municipal, o a través del canal d'internet que es consideri més adequat. Aquesta retransmissió serà obligatòria en el cas que, per força major o causa sobrevinguda, la sessió del Ple no pugui comptar amb l'assistència de públic a la Sala de Plens o al lloc on se celebri físicament.

Article 44.

Els acords que adopti el Ple de l'Ajuntament, quan tinguin caràcter decisori, es publicaran i notificaran en la forma prevista per la llei. Les ordenances, incloses les normes de plans urbanístics, es publicaran al Butlletí Oficial de les Illes Balears, i no entraran en vigor fins que no s'hagi publicat completament el seu text i hagi transcorregut, si és el cas, el termini previst a l'article 65.2 de la Llei Reguladora de les Bases de Règim Local. Idèntica regla és d'aplicació als Pressupostos, en el terme de l'article 112.3 de la mateixa Llei.

 

SECCIÓ QUARTA  DELS DEBATS

Article 45.

Correspon al batle o batlessa dirigir els debats del Ple i mantenir-ne l'ordre.

Article 46.

Les sessions començaran amb la pregunta del president o presidenta sobre si algun membre de la Corporació ha de formular alguna observació a l'acta o actes de les sessions anteriors que s'haguessin distribuït amb la convocatòria. Si no n'hi ha, es consideraran aprovades. Si n'hi ha, es debatran i decidiran les rectificacions que s'escaiguin. En cap cas es podrà modificar el fons dels acords adoptats i només es podran reparar els simples errors materials o de fet.

Article 47.

1. Tots els assumptes es debatran i votaran en l'ordre que figura a l'ordre del dia, si bé la batlia en pot alterar l'ordre o retirar un o varis assumptes dels inclosos a l'ordre del dia sempre que ho motivi. Podrà retirar un assumpte dels inclosos a l'ordre del dia en els casos següents:

- Quan la seva aprovació exigeix una majoria especial i no es pot obtenir durant el transcurs de la sessió.

-A petició del firmant de la proposta.

2. Tots els afers de l'ordre del dia han de ser sotmesos a la consideració del Ple, llevat que es precisi un quòrum especial i aquest no es produeixi, o bé per raó de temps, en haver de finalitzar la sessió dins el mateix dia en què comença.

3. Durant el debat, qualsevol regidor podrà demanar la retirada d'algun expedient perquè s'incorporin al mateix documents o informes, i també es podrà sol·licitar que l'expedient quedi sobre la taula, ajornant-se la seva discussió per a la següent sessió. En qualsevol dels dos casos, la petició haurà de ser votada i el Ple ho haurà d'aprovar per majoria simple.

Article 48.

1. La batlia anuncia en veu alta el punt de l'ordre del dia que s'ha de tractar i secretaria donara lectura, íntegra o resumida, del dictamen formulat per la comissió informativa corresponent, o si es tracta d'un assumpte urgent, no dictaminat per cap comissió informativa, de la proposta que se sotmet al Ple. A sol·licitud de qualsevol grup, s'hauran de llegir íntegrament aquelles part de l'expedient o de l'informe que es considerin convenients per a una millor comprensió.

Els assumptes han de ser objecte de debat abans de ser sotmesos a votació, excepte que ningú no demani la paraula. Si succeeix això darrer, l'assumpte se sotmetrà directament a votació.

2. Si es promou debat, les intervencions seran ordenades pel president o presidenta, d'acord a les regles següents:

a) Només es podrà fer ús de la paraula prèvia autorització del president o presidenta.

b) El debat s'iniciarà amb una exposició i justificació de la proposta per part d'algun dels membres de la Corporació que subscrigui la proposta o la moció.

c) A continuació, els diferents grups o regidors no adscrits consumiran un primer torn de debat. El batle o batlessa vetllarà perquè totes les intervencions no superin la duració estipulada. Les intervencions han de ser clares i concises i la seva durada ha de seguir sempre el criteri d'economia de temps i de concreció del debat, que serà regulat per la Presidència, evitant la prolongació innecessària de les sessions.

d) La primera intervenció de cada grup o regidor no adscrit en el debat no excedirà de 10 minuts.

e) Si ho sol·licita algun grup o regidor no adscrit, s'iniciarà un segon torn d'intervencions. Aquestes no excediran d'un màxim de cinc minuts de duració cadascuna.

f) Cap regidor no podrà ser interromput quan parli, excepte pel president o presidenta, per cridar a la qüestió o a l'ordre.

g) Qui es consideri al·ludit per una intervenció podrà sol·licitar del president o presidenta que li concedeixi un torn per al·lusions, que no podrà excedir de tres minuts. Després d'ell, l'autor de l'al·lusió podrà replicar durant un màxim de dos minuts.

h) Els membres de la Corporació, en qualsevol moment del debat, podran demanar la paraula per plantejar una qüestió d'ordre, invocant a l'efecte la norma l'aplicació de la qual reclama. El president o presidenta resoldrà el que consideri, sense que per aquest motiu es pugui iniciar cap debat.

i) Els funcionaris responsables de la Secretaria i de la Intervenció podran intervenir quan siguin requerits pel president o presidenta per raons d'assessorament tècnic o d'aclariment de conceptes. Quan els funcionaris esmentats entenguin que en el debat s'ha plantejat alguna qüestió sobre la qual es pugui dubtar de la seva legalitat o de repercussions pressupostàries, podran sol·licitar al president o presidenta l'ús de la paraula per a assessorar a la Corporació.

3. Una vegada que hagin intervingut per dues vegades els grups polítics que ho hagin sol·licitat, el president o presidenta podrà declarar conclòs el debat i sotmetre l'assumpte a votació.

4. Amb caràcter extraordinari, en cas que dos grups municipals ho sol·licitin, s'habilitarà un tercer torn per a tots els grups, amb un temps màxim de dos minuts per intervenció.

Article 49.

1. El batle o batlessa, o el president o presidenta, podrà cridar a l'ordre qualsevol membre de la Corporació que:

a) Pronunciï paraules o emeti conceptes ofensius per a l'honor de la Corporació o els seus membres, les institucions públiques o qualsevol altra persona o entitat.

b) Provoqui interrupcions o alteri l'ordre de les sessions.

c) Pretengui fer ús de la paraula sense que li hagi estat concedida, o una vegada li hagi estat retirada.

2. Després de tres cridades a l'ordre en la mateixa sessió, amb l'advertiment en la segona de les conseqüències d'una tercera cridada, el president o presidenta li podrà ordenar que abandoni el local on se celebri la reunió, i adoptarà les mesures que cregui oportunes per tal de fer efectiva l'expulsió.

Article 50.

1. Esmena és la proposta de modificació d'un dictamen, moció o proposta formulat per qualsevol membre de la Corporació mitjançant escrit presentat a la batlia abans d'iniciar-se la deliberació de l'assumpte. No obstant, es podran formular esmenes in voce per un grup municipal o regidor no adscrit durant el debat.

2. Les esmenes podran ser a la totalitat o a algun punt concret del dictamen, moció o proposta.

Les esmenes a la totalitat han de proposar un text alternatiu.

Les esmenes a algun punt concret podran ser de supressió, modificació o addició. En els dos últims supòsits, l'esmena haurà de contenir el text concret que es proposi.

3. Les esmenes que suposin augment dels crèdits o disminució dels ingressos pressupostaris requeriran informe previ de la intervenció.

 

SECCIÓ CINQUENA  DE LES VOTACIONS

Article 51.

1. Finalitzat el debat d'un assumpte, es passarà a la seva votació. Abans de començar-la, el batle o baltessa plantejarà clarament i concisament els termes de la votació.

2. Una vegada iniciada la votació, no es pot interrompre per cap motiu.

3. Si s'haguessin formulat esmenes, s'hauran de debatre primer abans del dictamen o proposta corresponent, iniciant-se la intervenció pel ponent de l'esmena, que seguirà el mateix ordre i forma establert pels dictamen i tancant el debat el ponent del dictamen. Les esmenes seran votades prèviament per a la seva inclusió, si procedeix, en el dictamen o proposició, que seguidament se sotmetrà a votació.

En cas de prosperar una esmena a la totalitat, es donarà per conclòs el punt i s'entendran rebutjades la resta que s'haguessin presentat, així com el dictamen, proposta o moció inicial.

Tot açò sense perjudici del que determina l'article 55.3 respecte la titularitat de la ponència de la moció, ja que no s'admetran les esmenes que no siguin assumides pel ponent.

Article 52.

El vot dels regidors i regidores és personal i indelegable.

Article 53.

1.Les votacions seran:

a) Ordinàries. Aquelles que es realitzen quan aixequen la mà, en primer llloc, els qui aproven la proposta; en segon lloc, els qui la desaproven, i en tercer lloc, els qui s'abstenen.

b) Nominals. Les que es verifiquin quan el secretari llegeix la llista de regidors i regidores perquè cada un, en ser anomenat, digui «sí», «no» o «abstenció», segons els termes de la votació.

c) Secretes. Les que es realitzin quan un regidor o regidora diposita una papereta en una urna o bossa, o mitjançant bolles blanques, negres i vermelles, que expressin respectivament el vot afirmatiu, negatiu o l'abstenció.

2. El sistema normal de votació serà el de la votació ordinària.

3. La votació nominal requerirà la sol·licitud d'un grup municipal, aprovada pel Ple per majoria simple i en votació ordinària.

4. La votació secreta només es podrà utilitzar per a l'elecció o destitució de persones, o en aquells casos afectats per l'article 18.1 de la Constitució Espanyola (tal com es recull a l'article 42 d'aquest Reglament).

 

​​​​​​​Article 54.

1. El vot es pot emetre en sentit afirmatiu o negatiu, i els regidores i regidores es poden abstenir de votar.

2. A l'efecte de la votació corresponent, es considerarà que s'abstenen els membres de la Corporació que s'haguessin absentat de la Sala de Sessions una vegada iniciada la deliberació d'un assumpte i no estiguessin presents en el moment de la votació. En el supòsit que s'hagessin reintegrat a la sala de sessions abans de la votació, podran prendre-hi part.

3. Si de la votació resulta un empat, s'efectuarà una nova votació i, si aquest persisteix, decidirà la votació el vot de qualitat del president o presidenta.

Article 55.

Verificada la seva votació, cada grup municipal podrà explicar el seu vot en un temps màxim de dos minuts si així es considera necessari, i prèvia autorització del president o presidenta.

 

SECCIÓ SISENA  DE LES MOCIONS

Article 56.

1. Es consideraran mocions les proposicions subscrites per un o més grups municipals (mitjançant els seus portaveus) o regidors no adscrits, així com un mínim de tres membres de la Corporació en les quals, després de l'exposició de la justificació que es consideri oportuna, es pretén l'adopció d'un acord pel Ple.

2. Les mocions es presentaran sempre per escrit i per mitjans electrònics a la Secretaria de l'Ajuntament amb una antelació mínima de 10 dies naturals a la sessió plenària, per tal que pugui ser inclosa a l'ordre del dia i dictaminada per la comissió corresponent.

3. Les esmenes que no siguin assumides pel ponent de la moció no s'admetran com a tals.

Article 57.

1. Es consideraran mocions d'urgència aquelles que es presentin amb una antelació inferior a l'especificada a l'article anterior, i que per raó motivada d'urgència, es considera que s'han de discutir a la sessió plenària més pròxima en el temps.

2. El grup que registri per escrit una moció d'urgència fins a 24 hores abans del Ple ha d'argumentar degudament per escrit i a l'exposició de motius de la moció la urgència de la proposta i les causes que obliguen a debatre aquesta moció a la sessió immediata sense poder esperar el termini ordinari.

3. Quan es pretengui sotmetre una moció directament al Ple de l'Ajuntament per raó d'extremada urgència, l'autor de la mateixa disposarà de tres minuts per justificar la seva urgència, sense entrar en el fons de l'assumpte. Finalitzada la justificació, la Presidència del Ple, a petició d'algun regidor o regidora, concedirà un torn de dos minuts per oposar-se a la urgència. Seguidament es procedirà a votar la declaració d'urgència.

4. La declaració d'urgència s'entendrà aprovada en tot cas si obté la majoria absoluta dels vots del plenari. Si s'aprova la declaració d'urgència, llavors s'entrarà al debat i votació de la proposta.

Article 58.

1.Les mocions que es presentin es classificaran en un dels següents grups:

a. Mocions Resolutòries. Aquelles que proposin l'adopció d'acords que, sigui pel seu contingut, per implicar la realització d'una despesa, per representar l'assumpció de compromisos de caràcter econòmic o per precisar la realització d'estudis o l'aportació d'antecedents, exigeixen una prèvia tramitació i l'emissió d'informes per un o diversos serveis municipals.

b. Mocions de tràmit. Aquelles que es limiten a proposar l'acord d'iniciar o d'imprimir urgència a unes actuacions sobre una matèria i que, per tant, únicament impulsen una actuació municipal iniciant o accelerant un expedient en el qual, després del seu tràmit, es proposarà la decisió que correspongui.

c. Mocions formals. Aquelles la proposta de l'acord de la qual es de caràcter ideològic, programàtic o protocol·lari per a l'adopció de la qual no és precisa cap tramitació prèvia.

2. Les mocions no podran , en cap cas, per no incórrer en vici de nul·litat, assumir competències d'altres òrgans de govern de l'Ajuntament.

Article 59.

La Batlia, previ informe de Secretaria, decretarà la inclusió de cada moció en el grup corresponent i disposarà, respecte a les resolutòries, el seu pas al servei competent per al seu tràmit en funció de la proposta formulada i, respecte de les dels altres grups, la seva inclusió en la següent sessió plenària, donant-ne compte a la Junta de Portaveus.

Article 60.

La pàgina web de l'Ajuntament de Sant Lluís recollirà en un apartat específic la relació de mocions i propostes aprovades pel Ple Municipal, informant del contingut de la moció i de l'acord aprovat, els grups polítics que li donen suport, així com l'estat d'execució actualitzat dels diferents punts acordats.

 

SECCIÓ SETENA DELS PRECS I PREGUNTES

Article 61.

Es consideren precs les peticions formulades per un membre de la Corporació dirigides al batle o batlessa, membre de la Corporació amb atribucions delegades o òrgan col·legiat perquè actuïn o resolguin sobre determinat assumpte.

Article 62.

Es consideren preguntes les interrogacions formulades al batle o batlessa o a qualsevol regidor o regidora que requereixin informació sobre un fet o una situació, o si s'ha pres o s'ha de prendre alguna providència en relació amb algun assumpte.

Article 63.

1. Els precs i les preguntes es podran formular en les sessions ordinàries dels òrgans municipals col·legiats, després de despatxar els assumptes compromesos en l'ordre del dia i els declarats urgents.

2. Les preguntes formulades oralment en el transcurs d'una sessió han de ser contestades en la sessió següent, llevat que la persona interpel·lada vulgui donar una resposta immediata.

3. Si la pregunta es formula per escrit 24 hores abans, com a mínim, de l'inici de la sessió, s'ha de contestar en el transcurs d'aquesta sessió, excepte que la persona a la qual es destina la pregunta demani que s'ajorni per a la sessió següent per poder recollir tota la informació necessària. Si qui contesta opta per respondre per escrit, ha de fer-ho en el termini de cinc dies hàbils després de la celebració de la sessió plenària.

4. També poden formular-se preguntes amb petició expressa de resposta per escrit. En aquest cas, les preguntes han de ser contestades en el termini màxim d'un mes, donant compta posteriorment al ple en la primera sessió que es celebri.

5. La Presidència podrà rebutjar els precs i les preguntes que no es refereixin a assumptes de la competència municipal, així com les que es formulen en exclusiu interès d'alguna persona singularitzada. Igualment podrà reconduir a la seva veritable naturalesa de prec o pregunta les que es presentin inadequadament.

Article 64.

1. En la sessió plenària, tots aquells regidors i regidores que tenguin preguntes les formularan de manera seguida.

2. Una vegada formulades totes les preguntes, els regidors i/o regidores a qui s'hagi formulat una pregunta les contestaran segons les diverses opcions especificades a l'article anterior

3. Una vegada contestada cada pregunta, el regidor o regidora que ha formulat la pregunta té dret a un torn de rèplica per espai màxim de dos minuts, i el regidor o regidora interpel·lat també té dret a respondre per un espai màxim de 2 minuts.

Article 65.

En el cas dels precs, hi podrà haver un torn de rèplica en cas d'existir intervenció per part de qui rep el suggeriment.

 

SECCIÓ VUITENA DE LES ACTES DE LES SESSIONS I MITJANS INFORMÀTICS

Article 66.

1. És funció de la secretaria general aixecar acta de cada sessió del Ple municipal, en la qual es recull el text exacte dels acords presos, les votacions produïdes, una referència succinta a les posicions dels grups municipals sobre els esmentats acords, així com les altres dades a què es refereix la legislació de règim local. També caldrà fer constar en acta aquelles manifestacions fetes pels regidors, regidores o grups municipals quant al sentit del seu vot, i les altres que s'esmenten en la legislació vigent, sempre que es demani expressament la constància en acta.

A aquests efectes seran vàlides les gravacions oficials (vídeo actes) fetes a les sessions plenàries.

2. També serà responsabilitat de la Secretaria general la custòdia de les actes i l'elaboració del llibre d'actes.

3. Les actes del Ple municipal seran públiques a tots els efectes i s'exposaran al públic a través de la publicació en la Seu electrònica de la corporació, una vegada aprovades en el Ple immediatament posterior sempre que sigui possible.

Article 67. Mitjans electrònics d'elaboració de les actes

1. Per a l'elaboració de les actes, es faran servir els mitjans informàtics i electrònics que permetin un ús automatitzat de la informació d'acord amb els mitjans que aportin les noves tecnologies i amb estricte compliment de les regles següents:

a)El contingut íntegre de les intervencions dels representants dels grups polítics municipals formarà part de l'acta de cada sessió plenària i es recollirà per mitjans informàtics en un format audiovisual anomenat «vídeo acta».

b) El vídeo acta es defineix com un document electrònic i multimèdia, compost al manco pels següents elements:

- Acta succinta: És l'acta redactada de forma convencional en format PDF, limitant els seu contingut al previs en la normativa vigent. Conté els punts de l'ordre del dia d'una sessi´o reunió d'un òrgan col·legiat municipal i els acords adoptats en cadascun dels punt de dit ordre del dia.

- Document audiovisual o vídeo: Gravació en vídeo de tot el que ha passat en la sessió o reunió i conté àudio i imatges. Aquest document recull la literalitat de les intervencions de cadascun dels oradors.

c) El vídeo acta de cada sessió del Ple tindrà el caràcter de document públic electrònic; perquè sigui vàlid, requerirà la signatura electrònica de la secretaria general amb l'objecte de garantir que el seu contingut és fefaent

d) La vídeo acta, pel que fa al document que constitueixi l'acta de la sessió en paper, tindrà el caràcter d'annex que forma part de la mateixa, en concret, formarà part de l'apartat o apartats de l'acta en paper destinats a reproduir el debat dels diferents assumptes que han format part de l'ordre del dia.

e) En tots els punts de l'ordre del dia de cada sessió del Ple, a l'apartat destinat a recollir el debat en el document en paper, es farà una remissió al contingut de la vídeo acta.

f)La vídeo acta de cada sessió serà objecte,amb les degudes garanties, d'un registre electrònic específic de la Secretaria General i serà inserida a la Seu electrònica de l'Ajuntament dins el termini de sis dies hàbils següents al de la celebració de la sessió plenària que reprodueixi, amb les signatures electròniques que garanteixin que el seu contingut és fefaent per al coneixement i informació general.

g) En sotmetre a aprovació l'esborrany de l'acta d'una sessió del Ple, s'estarà sotmetent a aprovació el document en format paper i el document electrònic que reprodueixi els debats que hagin tingut lloc en aquesta sessió.

h) L'aprovació o prestació de conformitat per part dels membres del Ple a l'esborrany de l'acta d'una de les seves sessions abasta tant el document en paper com el document electrònic.

i) Després de l'aprovació formal de l'esborrany de l'acta d'una sessió en els termes anteriorment descrits, el document en paper s'inserirà a la Seu electrònica de l'Ajuntament juntament amb la vídeo acta, moment a partir del qual serà plena l'eficàcia jurídica del contingut dels debats que es reprodueixen a la vídeo acta a tots els nivells, en particular a l'efecte de certificar sobre el contingut literal d'un acord adoptat.

 

 

TÍTOL TERCER DE LA JUNTA DE GOVERN

SECCIÓ PRIMERA DE LA COMPOSICIÓ I NATURALESA

Article 68.

1. La Junta de Govern la integren el batle o batlessa i un nombre de regidors o regidores no superior al terç del seu nombre legal, nomenats pel batle o batlessa, que en donarà compte en el primer Ple que es realitzi en el mandat.

2. Els portaveus de l'oposició, prèvia autorització de la Batlia, podran assistir puntualment a les sessions amb veu, però sense vot, per tractar algun tema concret d'interès.

3. El batle o batlessa pot cessar lliurement, en qualsevol moment, qualsevol membre de la Junta de Govern.

Article 69.

1. Correspon a la Junta de Govern assistir al batle o batlessa en l'exercici de les seves atribucions. A més, la Junta de Govern tindrà aquelles competències que li delegui el batle o batlessa, o el Ple, així com les que es puguin reconèixer per la legislació general.

2. La delegació de competències a la Junta de Govern es formalitzarà, si la realitza el batle o batlessa, mitjançant decret, i si la realitza el Ple, mitjançant acord adoptat per majoria simple.

Article 70.

Les resolucions adoptades per la Junta de Govern en l'exercici de competències delegades tindran els mateixos efectes que si haguessin estat presos per l'òrgan que té la competència originària.

 

SECCIÓ SEGONA DEL SEU FUNCIONAMENT

Article 71.

1. Les sessions de la Junta de Govern podran ser:

a) Ordinàries deliberants d'assistència a la Batlia.

b) Ordinàries resolutòries d'assumptes de la seva competència.

c) Extraordinàries.

d) Extraordinàries d'urgència.

2. Sense perjudici del que estableix l'apartat anterior, el batle o batlessa es podrà assessorar a la Junta de Govern en matèria de la seva competència, qualsevol que sigui el tipus de sessió.

3. Les sessions extraordinàries seran convocades pel batle o batlessa o a petició d'un terç del nombre legal de membres.

Article 72.

1. Són sessions deliberants les que es convoquen amb l'únic propòsit de debatre un o diversos temes sense que es puguin prendre, en cap cas, resolució de valor jurídic. A aquestes reunions assistirà el secretari o secretària de la Corporació quan així ho decideixi la Batlia.

2. Són sessions resolutòries les que es convoquen a efectes tant de debat com de resolució dels punts de l'ordre del dia i les que es consideren urgents. A aquestes reunions haurà d'assistir necessàriament el secretari o secretària de la Corporació.

Article 73.

1. La Junta de Govern establirà el règim de sessions ordinàries de periodicitat preestablerta pel Ple a proposta del batle o batlessa. El dia, lloc i hora serà establert per la pròpia Junta.

2. Aquesta periodicitat del règim de sessions podrà ser modificat pel Ple durant el mandat corporatiu.

3. Del règim de sessions es donarà compte al Ple i s'inserirà al tauler d'anuncis de l'Ajuntament.

4. Entre la convocatòria i la celebració de la sessió no podran transcórrer menys de 24 hores, llevat del cas de les sessions extraordinàries i urgents, en les quals, abans d'entrar a conèixer els assumptes inclosos a l'ordre del dia, s'haurà de declarar la urgència per acord favorable de la majoria dels membres.

Article 74.

1. La fixació de l'ordre del dia i la convocatòria de les sessions de la Junta de Govern correspon a la Batlia. Ho haurà de notificar als seus membres amb una antelació mínima de 24 hores.

2. Per a la vàlida constitució de la Junta de Govern, es requereix l'assistència de la majoria absoluta dels seus components. En cas de no existir quòrum, es constituirà en segona convocatòria, una hora després de l'assenyalada per a la primera, essent suficient l'assistència de la tercera part dels seus membres i, en tot cas, en nombre no inferior a tres.

Article 75.

1. Les sessions de la Junta de Govern no seran públiques, però s'hauran de donar als acords que s'hi adoptin els tràmits generals de publicitat i certificació a les administracions estatal i autonòmica. La Corporació donarà publicitat resumida del contingut dels acords de la Junta a la pàgina web municipal.

2. Així mateix, es facilitarà a totes els regidors i regidores de la Corporació còpia exacta de l'acta de la sessió, a efectes que puguin exercir el seu dret d'informació i, si és el cas, d'impugnació.

3. A les sessions de la Junta de Govern es podrà requerir la presència de regidors i/o regidores, personal al servei del municipi o veïns i/o veïnes, amb el fi que informin la Junta en els afers sotmesos a la seva deliberació.

Article 76.

El batle o batlessa dirigeix i ordena, al seu arbitri, els debats al sí de la Junta

 

TÍTOL QUART DE LES COMISSIONS INFORMATIVES

SECCIÓ PRIMERA COMISSIONS INFORMATIVES PERMANENTS

Article 77.

1. Les comissions informatives, integrades exclusivament pels membres de la Corporació, són òrgans sense atribucions resolutòries que tenen per funció l'estudi, l'informe o consulta dels assumptes que hagin d'esser sotmesos a la decisió del Ple i de la Junta de Govern quan aquesta actuï amb competències delegades pel Ple, excepte quan s'hagin d'adoptar acords declarats urgents.

2. Igualment informarà aquells assumptes de competència pròpia de la Junta de Govern i de la Batlia, que siguin sotmesos al seu coneixement per expressa decisió d'aquelles.

Article 78.

1. Les comissions informatives poden ser permanents i especials.

2. Són comissions informatives permanents aquelles que es constitueixen amb caràcter general i distribueixen entre elles mateixes les matèries que s'han de sotmetre al Ple. El seu nombre i la denominació inicials, així com qualsevol variació d'aquestes durant el mandat corporatiu, es decidirà mitjançant acord adoptat pel Ple a proposta de la Batlia i procurant, tant com es pugui, la seva correspondència amb el nombre i la denominació de les grans àrees en què s'estructurin els serveis corporatius.

3. Són comissions informatives especials aquelles que el Ple acordi constituir per un assumpte concret, en consideració a les seves característiques especials de qualsevol tipus. Aquestes comissions s'extingeixen automàticament una vegada hagin dictaminat o informat sobre l'assumpte que constitueix el seu objecte, si no és que l'acord plenari que les va crear disposa una altra cosa.

Article 79.

1. El batle o batlessa, o el president/a de la Corporació, és el president/a nat de totes aquestes comissions. Tot i açò, podrà delegar la presidència efectiva en qualsevol membre de la Corporació.

2. Cada composició estarà integrada de forma que la seva composició s'adapti a la proporcionalitat existent entre els diferents grups polítics representats a la Corporació.

3. L'adscripció concreta a cada comissió dels membres de la Corporació que n'hagin de formar part en representació de cada grup es farà mitjançant escrit dirigir a Batlia, i se'n donarà compte al Ple. Podrà designar-se un suplent per a cada titular.

Article 80.

1. Les comissions informatives i especials es constitueixen vàlidament amb l'assistència d'un terç dels membres que les integren, que en cap cas no podrà ser inferior a tres. És necessària la presència del president/a i del secretari/a, o de qui legalment els substitueixin,.

2. Les comissions informatives i especials quedaran vàlidament constituïdes, encara que no es compleixin els requisits de la convocatòria, quan es trobin reunits tots els membres i així ho acordin per unanimitat.

Article 81.

1. Les decisions de les comissions informatives adoptaran la forma de dictamen, que haurà de contenir proposta d'acord a l'òrgan competent per aprovar-los. El dictamen es podrà limitar a mostrar la seva conformitat amb la proposta d'acord que figuri en l'expedient o bé formular una alternativa.

2. Els dictamens s'adoptaran per majoria simple dels membres presents; dirimirà els empats el vot de qualitat del president o presidenta.

3. Els membres de la comissió que no estiguin d'acord amb el dictamen aprovat per aquesta podran demanar que consti el seu vot en contra o formular vot particular per a la seva defensa davant el Ple.

4. Els dictàmens de les comissions informatives tenen caràcter preceptiu i no vinculat.

 

SECCIÓ SEGONA COMISSIÓ ESPECIAL DE COMPTES

Article 82.

La Comissió Especial de Comptes és d'existència preceptiva, segons l'article 116 de la Llei 7/1985, i 22 de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, i la seva constitució, integració i funcionament s'ajusten al que s'estableix per a les altres comissions informatives (Capítol Quart, Secció Primera d'aquest Reglament).

Article 83.

1. La Comissió especial de Comptes té per objecte supervisar tots els comptes anuals municipals i emetre informe preceptiu sobre aquests.

2. Compet a la Comissió Especial de Comptes l'examen, estudi i informe dels comptes següents:

a) Liquidació del Pressupost.

b) General de Pressupostos.

c) D'administració del patrimoni.

d) De valors independents i auxiliars del Pressupost.

e) De recaptació.

 

 

TÍTOL CINQUÈ PARTICIPACIÓ DELS VEÏNS I VEÏNES

Article 84.

Són drets i deures dels veïns i veïnes els reconeguts a la Llei 7/1985, i els establerts a l'ordenament jurídic vigent.

Article 85.

1. Les sessions del Ple són públiques, menys en els casos previstos en l'article 70.1 de la Llei 7/1985.

2. Quan alguna de les associacions o entitats desitgi efectuar una exposició davant el Ple en relació a qualque punt de l'ordre del dia en el qual, amb tramitació prèvia, hagués intervingut com a interessat o per delegació, haurà de sol·licitar-ho al batle o batlessa abans de començar la sessió. Amb l'autorització de la Batlia i a través d'un únic representant, podrà exposar el seu parer durant el temps que proposi Batlia, amb anterioritat a la lectura, al debat i a la votació de la proposta inclosa a l'ordre del dia.

3. Acabada la sessió del Ple, el batle o batlessa obrirà un torn de precs i preguntes per al públic assistent sobre temes concrets d'interès municipal. Correspon a l'alcalde ordenar i tancar aquest torn. Les intervencions dels assistents han de mantenir la correcció, i han de ser concretes i relatives a qüestions de competència municipal, i no podran sobrepassar els cinc minuts de duració. Serà el batle o batlessa qui, després de la intervenció del públic, repartirà el torn de paraula entre els membres de la Corporació per respondre al públic, i podrà obrir un torn de contrarèplica si ho creu oportú.

Article 86.

1. Qualsevol veí o veïna, en nom propi o mitjançant entitats o associacions, podrà plantejar una iniciativa popular a l'Ajuntament.

2. Els veïns que gaudeixin del dret de sufragi actiu a les eleccions municipals podran exercir la iniciativa popular, presentant propostes d'acords, actuacions o proposicions d'ordenances en matèries que siguin de competència municipal.

3. Aquestes iniciatives hauran de ser subscrites, com a mínim, pel 15% del cens municipal, i hauran d'estar argumentades, fonamentades i, en el cas que suposin implicació econòmica, valorades quantitativament.

4. Una vegada presentada una iniciativa popular, els serveis jurídics de l'Ajuntament hauran d'emetre informe sobre la legalitat i adequació de la proposta.

5. Si l'informe és favorable, la proposta haurà d'ésser derivada a la comissió informativa corresponent, per a que sigui dictaminada abans de ser sotmesa a la sessió plenària, amb la necessitat dels informes municipals corresponents.

6. Si la proposta s'inclou a l'ordre del dia del Ple i és sotmesa a debat, una persona representant de la iniciativa popular podrà defensar la proposta amb una intervenció inicial de duració màxima de 10 minuts. Posteriorment, intervindran els representants dels diferents grups polítics, que actuaran segons allò que s'especifica al Títol Segon - Secció Quarta d'aquest Reglament, amb les següents especificitats:

a) Després del primer torn d'intervencions, el representant popular podrà gaudir d'un segon torn de paraula, de màxim 5 minuts.

b) Tindrà lloc després una segona ronda d'intervencions dels representants polítics, i posteriorment, la votació, que s'entendrà superada si s'obté el vot favorable de la majoria absoluta dels membres de la Corporació.

 

TÍTOL SISÈ DE LA REFORMA DEL REGLAMENT ORGÀNIC

Article 87.

La reforma del Reglament Orgànic s'ajustarà al següent procediment:

a) La iniciativa de la reforma correspon a la Batlia o a la tercera part dels regidors i regidores. En aquest últim cas, després de la petició de reforma, el batle o batlessa haurà de convocar el Ple en el termini dels dos mesos següents.

b) La proposta de reforma requerirà, si és el cas, l'aprovació per majoria absoluta del Ple.

 

​​​​​​​DISPOSICIÓ TRANSITÒRIA PRIMERA

Per totes aquelles qüestions relatives al funcionament municipal que no queden recollides al present Reglament, serà d'aplicació la legislació vigent, especialment la Llei 7/1985 de 2 d'abril, reguladora de les Bases de règim local i la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears

DISPOSICIÓ FINAL

Aquest Reglament entrarà en vigor un cop s'hagi publicat el seu text íntegre en el Butlletí Oficial de les Illes Balears i hagi transcorregut el termini que preveu l'article 65.2 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les Bases de règim local.

 

Signat a Sant Lluís en la data que consta en la signatura electrònica (3 d'octubre de 2022)

La batlessa de l'Ajuntament de Sant Lluís M. Carolina Marquès Portella