Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

SERVEI D'OCUPACIÓ DE LES ILLES BALEARS

Núm. 467663
Resolució del conseller de Model Econòmic, Turisme i Treball i president del Servei d’Ocupació de les Illes Balears per què s’aprova la convocatòria «SOIB Dual Vulnerables» per concedir subvencions per executar un programa de formació dual per millorar l’ocupabilitat, la qualificació i la inserció professional de les persones amb discapacitat o en risc d’exclusió social, basada en un règim d’alternança entre l’ocupació i l’activitat formativa rebuda en el marc del sistema de formació professional per a l’ocupació, per al període 2023-2026

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

L'experiència adquirida en els programes de formació dual, duts a terme des de l'any 2015, ha demostrat que és una fórmula efectiva per a la formació de les persones amb discapacitat i en risc d'exclusió social. A partir de tots aquests anys d'experiència s'ha pogut constatar que és necessari dissenyar processos de dos o tres anys de durada per complir la finalitat de la formació i de la millora de l'ocupabilitat.

La formació dual permet una metodologia d'aprenentatge adaptada i flexible, que millora la qualitat de l'aprenentatge i que se sustenta en aspectes teòrics i pràctics de la professió. La practicitat del mètode reforça la motivació, la responsabilitat, l'hàbit de l'esforç i la tolerància a la frustració, i també permet una avaluació contínua i adaptada a la persona. Tot plegat n'afavoreix la integració sociolaboral. El programa fomenta la formació dual impartida d'una manera presencial i dirigida a obtenir certificats de professionalitat, finança l'activitat formativa i subvenciona els costs salarials dels alumnes treballadors.

La Llei 3/2018, de 29 de maig, del tercer sector d'acció social, té com a objecte crear un marc legal per a les entitats que conformen el tercer sector social de les Illes Balears, considerant que en formen part les entitats d'iniciativa social i privada que tenen com a finalitat principal promoure la inclusió sociolaboral i/o l'exercici efectiu dels drets de persones, famílies, grups, col·lectius o comunitats que afronten situacions de vulnerabilitat o exclusió, desprotecció, discapacitat o dependència; presten suports, o fan les activitats necessàries en els àmbits de serveis socials, laborals, educatius o sanitaris o qualsevol altre de transversal que n'afecti aquests col·lectius.

La Llei esmentada preveu la col·laboració d'aquestes entitats en la provisió dels serveis de responsabilitat pública i disposa que les «administracions públiques balears amb responsabilitat en l'àmbit de la intervenció social articularan la participació de les organitzacions del tercer sector social de les Illes Balears en el disseny, la prestació, l'avaluació i la millora dels serveis de responsabilitat pública». Aquesta participació s'ha d'articular, en particular, quan aquestes organitzacions prestin aquests serveis, fins i tot abans de consolidar-se com a serveis de responsabilitat pública, a l'efecte de reconèixer-ne l'experiència i el valor de la seva contribució, històrica i actual, per a les persones destinatàries i per als mateixos sistemes de responsabilitat pública i per a la seva configuració i consolidació.

Per tant, dedins d'aquest context de col·laboració i de participació de les entitats que formen part del tercer sector social de les Illes Balears en la prestació dels serveis públics s'emmarca aquesta convocatòria, dirigida únicament a entitats del tercer sector, les quals tenen com a missió ser al costat dels col·lectius en situacions de vulnerabilitat per tal d'ajudar-los a assolir la mateixa igualtat d'oportunitats que la resta de ciutadans, a través d'aquest contacte directe i proper i del coneixement dels problemes socials.

És per aquesta vulnerabilitat i pel sector a què va destinada la convocatòria que es considera més adient que l'activitat formativa subvencionada es dugui a terme al llarg de tres anys, a fi que el col·lectiu pugui aconseguir l'objectiu de formació marcat. Amb aquest disseny de la formació, s'ha considerat oportú establir una forma de pagament que s'adeqüi a cada un dels anys d'execució del projecte, en relació amb l'activitat formativa. Així doncs, s'han previst tres bestretes del 60% de l'import concedit a cada anualitat d'execució del projecte, i fins a un màxim del 40% de cada anualitat una vegada l'entitat l'hagi justificat, i el SOIB hagi revisat, la documentació justificativa de l'anualitat corresponent, de conformitat amb el que disposa l'article 37.1 del text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, en relació amb l'article 6.6 de la Llei 30/2015, de 9 de setembre, per què es regula el sistema de formació professional per a l'ocupació a l'àmbit laboral.

La Llei orgànica 3/2022, de 31 de març, d'ordenació i integració de la formació professional té com a objectiu la constitució i ordenació d'un únic sistema de formació professional acreditable, acumulable i capitalitzable. A la vegada, estableix que l'oferta de formació s'organitzarà en unitats que tenguin en compte la progressió i que puguin proporcionar continuïtat, de tal manera que facilita la generació d'itineraris de formació conduents a acreditacions, certificacions i titulacions amb reconeixement estatal i europeu.

Constitueix un dels principis generals d'aquesta Llei, la centralitat de la persona, potenciar el desenvolupament màxim de les seves capacitats promovent la seva participació activa, el desenvolupament de les seves habilitats interpersonals i contribuint a superar qualsevol discriminació per raó de naixement, origen nacional o ètnic, sexe, discapacitat, vulnerabilitat social o laboral, o qualsevol altra condició o circumstància personal o social.

Els certificats de professionalitat, regulats pel Reial decret 34/2008, de 18 de gener, són l'eina d'acreditació oficial, en l'àmbit de l'administració laboral, de les qualificacions professionals del Catàleg nacional de les qualificacions professionals adquirides mitjançant processos formatius o del procés de reconeixement de l'experiència laboral i de les vies no formals de formació.

La Llei 30/2015, de 9 de setembre, per què es regula el sistema de formació professional per a l'ocupació en l'àmbit laboral, en l'article 8.1.d) inclou la formació en alternança amb l'ocupació com una iniciativa de formació professional per a l'ocupació.

El Reial decret 1069/2021, de 4 de desembre (BOE núm. 292, de 7 de desembre), va aprovar l'Estratègia espanyola de suport actiu a l'ocupació (EEAO) 2021-2024, la qual es configura com a marc normatiu per coordinar i executar les polítiques actives d'ocupació i intermediació laboral en el conjunt de l'Estat.

L'EEAO 2021-2024 incorpora com a objectiu estratègic la necessitat de desenvolupar una oferta formativa adreçada a un mercat laboral canviant que n'ajusti millor les competències i que en faciliti les transicions laborals. D'altra banda, també incorpora en l'eix 2 («Formació») diversos objectius instrumentals: «2.1. Ajustar l'oferta formativa a les necessitats del mercat de treball i a la millora de la competitivitat del teixit productiu, amb atenció especial a les competències clau, digitals i idiomàtiques»; «2.3. Promoure la formació modular acreditable»; «2.4. Promoure la formació vinculada a la contractació i a l'adquisició d'experiència laboral», i, finalment, «2.5. Impulsar la formació a les empreses».

El Pla d'ocupació de qualitat de les Illes Balears (POQIB) 2022-2025, en la prioritat 4 («Impuls de la formació professional per a l'ocupació des d'una perspectiva integral, com a eina clau per a la millora del model econòmic balear» i en la línia d'actuació 4.7 «Formació professional per a l'ocupació dual» inclou el programa «SOIB Dual Vulnerables».

La convocatòria de subvencions està inclosa en el Pla anual de política d'ocupació de 2022 (BOE núm.106, de 4 de maig de 2022) com a programa propi del SOIB, PP00489, de formació dual per a col·lectius vulnerables, i dona resposta als objectius estratègics de l'EEAO 2021-2024 en la prioritat, les línies d'actuació i les accions del POQIB assenyalades.

L'Ordre de la consellera d'Educació, Cultura i Universitats de 10 d'octubre de 2013 que estableix les bases reguladores de les subvencions en matèria de polítiques actives d'ocupació gestionades pel Servei d'Ocupació de les Illes Balears (BOIB núm. 146, de 24 d'octubre), en el subapartat d) de l'article 1.2 permet incentivar els programes d'ocupació i formació.

La Llei orgànica 3/2007, de 22 de març, per a la igualtat efectiva de dones i homes, en els títols II, IV i V estableix el marc d'actuació en relació amb els programes d'ocupació. Aquest marc condiciona, d'una manera específica, els procediments de selecció dels beneficiaris de les accions previstes i els criteris de valoració dels projectes en aquesta convocatòria. Igualment, la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes (BOIB núm. 99, de 4 d'agost), estableix en el títol IV, capítol III, el marc d'actuació en relació amb l'àmbit laboral a les Illes Balears.

L'objecte d'aquesta convocatòria és subvencionar programes de formació dual, amb un conjunt d'accions i iniciatives mixtes, de formació i ocupació, amb la finalitat d'obtenir la qualificació professional dels participants en un règim d'alternança de l'activitat laboral a través d'un contracte de formació en alternança. El Reial decret llei 32/2001, de 28 de desembre, de mesures urgents per a la reforma laboral, la garantia de l'estabilitat en l'ocupació i la transformació del mercat de treball, modifica l'article 11 del Reial decret legislatiu 2/2015, de 23 d'octubre, per què s'aprova el text refós de la Llei de l'Estatut dels treballadors, l'article 11.2 en què es descriu l'objecte del contracte de formació en alternança amb els següents termes «compatibilitzar l'activitat laboral retribuïda amb els corresponents processos formatius en l'àmbit de la formació professional, els estudis universitaris o del Catàleg d'especialitats formatives del sistema nacional d'ocupació».

Els ajuts que es concedeixin a l'empara d'aquesta convocatòria no es consideren ajuts d'estat atès que, d'acord amb la Comunicació de la Comissió relativa al concepte d'ajut estatal conformement al que es disposa a l'article 107.1 del Tractat de funcionament de la Unió Europea, l'educació pública organitzada dedins del sistema nacional d'educació finançada i supervisada per l'Estat pot considerar-se una activitat no econòmica. Aquests principis poden comprendre serveis d'educació pública com és la formació professional.

D'altra banda, la situació de crisi derivada de la pandèmia de la COVID-19 fa necessari invertir els esforços en els sectors de població vulnerable que han patit un impacte major. Per això, amb aquesta convocatòria es pretén contribuir a l'esforç general per fomentar la reactivació de les activitats que donen resposta en major grau als col·lectius vulnerables i posar en valor les qualificacions professionals dels certificats de professionalitat.

En tot el que no estableix aquesta Resolució, cal ajustar-se al que disposa la resta de normativa d'aplicació general.

Per tramitar les sol·licituds i gestionar la convocatòria s'ha d'utilitzar l'aplicació ACCFOR/ESOIB, com a sistema a què es pot accedir des de la web <https://soib.es>. Si bé no suposa una tramitació telemàtica, sí que permet la gestió electrònica dels expedients. Per accedir a l'aplicació ACCFOR/ESOIB, els sol·licitants han de disposar d'un certificat digital, i la tramitació s'ha de fer seguint les passes que defineix l'apartat 12 de la convocatòria, relatiu a la sol·licitud.

Se n'ha informat el Consell de formació professional de les Illes Balears, tal com estableix el segon paràgraf de l'article 11.1 de la Llei 30/2015.

Aquesta convocatòria està inclosa dedins del Pla estratègic de subvencions de la CAIB 2021-2023, aprovat per l'Acord del Consell de Govern, de 20 de desembre de 2021 (BOIB núm. 175, de 23 de desembre), dedins de l'objectiu IV Cohesió social, línia IV.2.9 «IV.2.9 Ajuts per a programes de formació dual dirigits a persones desocupades discapacitades o en risc d'exclusió social (SOIB dual vulnerables), d'acord amb el que disposa l'article 6.1 del text refós de la Llei de subvencions.

Per tot això, en l'exercici de les competències atribuïdes pel Decret 22/2020, de 24 de juliol, per què s'aprova el text consolidat del Decret d'aprovació dels estatuts del Servei d'Ocupació de les Illes Balears, i d'acord amb la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions i el Reglament aprovat pel Reial decret 887/2006, de 21 de juliol; el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, per què s'aprova el text refós de la Llei de subvencions de les Illes Balears, i d'altres disposicions d'aplicació general, i tenint en compte igualment les disponibilitats pressupostàries, havent informat el Consell de Direcció del SOIB, i amb l'informe favorable de la Intervenció General, dict la següent

Resolució

1. Aprovar la convocatòria de subvencions per al període 2023-2026 per finançar un programa de formació dual per millorar l'ocupabilitat, la qualificació i la inserció professional de les persones amb discapacitat o en risc d'exclusió que es troben en situació d'atur, d'acord amb les condicions que s'especifiquen en l'annex 1 d'aquesta Resolució.

2. Comunicar la convocatòria a la Base de dades nacional de subvencions.

3. Publicar aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, la qual comença a tenir efecte l'endemà d'haver-s'hi publicat.

Interposició de recursos

Contra aquesta Resolució, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant del conseller de Model Econòmic, Turisme i Treball, i president del SOIB en el termini d'un mes comptador des de l'endemà d'haver-se publicat en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, d'acord amb el que disposen l'article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la comunitat autònoma de les Illes Balears (BOIB núm. 44, de 3 d'abril), i l'article 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques (BOE núm. 236, de 2 d'octubre).

També es pot interposar directament un recurs contenciós-administratiu davant del jutjat contenciós administratiu en el termini de dos mesos comptadors des de l'endemà d'haver-se publicat en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, d'acord amb el que estableix l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa (BOE núm. 167, de 14 de juliol).

 

Palma, en data de la signatura electrònica (22 d'agost de 2022)

El conseller de Model Econòmic, Turisme i Treball i president del Servei d'Ocupació de les Illes Balears Iago Negueruela Vázquez

 

ANNEX Convocatòria

Primer Objecte i àmbit d'aplicació

1. L'objecte d'aquesta convocatòria és regular la concessió de subvencions destinades a finançar el programa «SOIB Dual Vulnerables», programa de formació dual per millorar l'ocupabilitat, la qualificació i la inserció professional de les persones amb discapacitat o en risc d'exclusió.

2. El programa de formació dual és un conjunt d'accions i iniciatives formatives mixtes d'ocupació que tenen per objecte la qualificació professional dels participants en règim d'alternança de l'activitat laboral amb l'activitat formativa rebuda en el marc del sistema de formació professional per a l'ocupació, d'acord amb el que estableix el Reial decret 1529/2012, de 8 de novembre, per què es desplega el contracte per a la formació i l'aprenentatge i s'estableixen les bases de la formació professional dual.

Segon

Règim jurídic aplicable

Les subvencions objecte d'aquesta convocatòria es regeixen per la normativa següent:

1. Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i Decret legislatiu 2/2005, de 28 de setembre, per què s'aprova el text refós de la Llei de subvencions.

2. Llei 30/2015, de 9 de setembre, per què es regula el sistema de formació professional per a l'ocupació en l'àmbit laboral.

3. Llei 43/2006, de 29 de desembre, per a la millora del creixement i de l'ocupació, modificada posteriorment.

4. Reial decret legislatiu 2/2015, de 23 d'octubre, per què s'aprova el text refós de la Llei de l'Estatut del treballadors.

5. Reial decret llei 32/2021, de 28 de desembre, de mesures urgents per a la reforma laboral, la garantia de l'estabilitat en l'ocupació o la transformació del mercat de treball.

6. Reial decret 694/2017, de 3 de juliol, per què es desplega la Llei 30/2015, de 9 de setembre, per què es regula el sistema de formació professional per a l'ocupació en l'àmbit laboral.

7. Reial decret 1529/2012, de 8 de novembre, per què es desplega el contracte per a la formació i l'aprenentatge i s'estableixen les bases de la formació professional dual, i la normativa de desplegament.

8. Ordre de la consellera d'Educació, Cultura i Universitats, de 10 d'octubre de 2013, per què s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en matèria de polítiques actives d'ocupació gestionades pel Servei d'Ocupació de les Illes Balears (BOIB núm. 146, de 24 d'octubre).

Tercer

Crèdit assignat a la convocatòria

El crèdit assignat inicialment a aquesta convocatòria és de 2.770.000,00 €, distribuïts de la manera següent:

─ Any 2023: 634.600,00 €, que s'han de concedir amb càrrec al pressupost de la comunitat autònoma de les Illes Balears, centre de cost 76101, subprograma 322D09, capítol 4, FF 23020, de l'exercici 2023, sempre que hi hagi crèdit adequat i suficient.

─ Any 2024: 1.057.368,00 €, que s'han de concedir amb càrrec al pressupost de la comunitat autònoma de les Illes Balears, centre de cost 76101, subprograma 322D09, capítol 4, FF 24020, de l'exercici 2024, sempre que hi hagi crèdit adequat i suficient.

─ Any 2025: 816.616,00 €, que s'han de concedir amb càrrec al pressupost de la comunitat autònoma de les Illes Balears, centre de cost 76101, subprograma 322D09, capítol 4, FF 25020, de l'exercici 2025, sempre que hi hagi crèdit adequat i suficient.

─ Any 2026: 261.416,00 €, que s'han de concedir amb càrrec al pressupost de la comunitat autònoma de les Illes Balears, centre de cost 76101, subprograma 322D09, capítol 4, FF 26020, de l'exercici 2026, sempre que hi hagi crèdit adequat i suficient.

Les partides del pressupost de despeses corresponents a cada una de les anualitats a què s'imputa aquesta convocatòria es financen mitjançant els fons del Ministeri de Treball i Economia Social que anualment distribueix territorialment la Conferència Sectorial d'Ocupació i Assumptes Laborals, per a cada un dels exercicis a què afecti.

Aquesta distribució s'entén que té caràcter estimatiu i l'alteració eventual no n'exigeix modificar la convocatòria, sense perjudici de tramitar el procediment pressupostari i comptable que en pertoqui, d'acord amb el que estableix l'article 3.3.c) de les bases reguladores d'aquesta convocatòria de subvencions.

Sempre que hi hagi sol·licituds presentades i no resoltes per haver exhaurit el crèdit disponible, i si les disponibilitats pressupostàries ho permeten, es pot augmentar l'import d'aquesta convocatòria, mitjançant una resolució de modificació de la convocatòria, sense obrir un altre termini per presentar sol·licituds, d'acord amb el que estableix l'article 3.3.b) de les bases reguladores d'aquesta convocatòria.

En el cas que alguna de les anualitats previstes en aquesta convocatòria excedeixi d'aquest finançament, s'ha d'imputar amb càrrec a altres crèdits disponibles del Servei d'Ocupació de les Illes Balears (SOIB) corresponents a l'exercici de què es tracti.

Aquesta Resolució queda supeditada a l'existència de crèdit adequat i suficient en els exercicis pressupostaris del 2023, 2024, 2025 i 2026.

En aplicació de l'article 22.1 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i de l'article 15.2.c) del text refós de la Llei de subvencions, aprovat per mitjà del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre (BOIB núm. 196, de 31 de desembre), quan l'import de les peticions efectuades sigui superior a la quantia que fixa aquesta convocatòria, s'han de resoldre en règim de concurrència competitiva per ordre de puntuació i d'acord amb el procediment que estableixen els apartats corresponents d'aquest annex.

Quart Entitats beneficiàries

1. Els beneficiaris de les subvencions d'aquesta convocatòria són les entitats del tercer sector d'acció social, tal com defineix la Llei 3/2018, de 29 de maig.

2. Les entitats del tercer sector que imparteixin formació han de ser entitats inscrites en el Registre de centres i entitats de formació del SOIB i s'han de comprometre a contractar treballadors per compte aliè mitjançant la modalitat de contracte de formació en alternança, per prestar serveis en els seus centres de treball radicats en la comunitat autònoma de les Illes Balears.

3. Poden presentar-se agrupades les entitats del tercer sector d'acció social que pretenguin dur a terme la contractació mitjançant el contracte de formació en alternança que regula el Reial decret 1529/2012, de 8 de novembre, juntament amb les entitats que únicament imparteixin formació i que estiguin inscrites en el Registre de centres i entitats de formació del SOIB.

S'han de fer constar en la sol·licitud els compromisos d'execució de cada una, així com l'import de la subvenció que cal aplicar-hi. Han de nomenar una persona representant única de l'agrupació amb poders suficients per complir les obligacions que, com a beneficiari, corresponen a l'agrupació. Cadascuna de les entitats membres de l'agrupació té la consideració de beneficiari de la subvenció, tal com marca l'article 11.3 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

4. No se'n poden beneficiar les entitats en què es doni alguna de les circumstàncies especificades en l'article 10 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de setembre, per què s'aprova el text refós de la Llei de subvencions; en l'article 13 de la Llei general de subvencions, i en l'article 11 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes.

Cinquè Distribució del crèdit per col·lectius

1. A l'objecte de garantir un mínim del crèdit total assignat a cada col·lectiu, s'atribueix un 15 % del crèdit a cadascun dels col·lectius següents, el qual es distribuirà per concurrència competitiva, en cas que no sigui suficient el crèdit, dedins de cada un dels col·lectius: discapacitat intel·lectual o del desenvolupament, salut mental, i discapacitat sensorial.

2. Si l'import de les sol·licituds presentades és inferior al crèdit assignat a algun dels col·lectius esmentats en el punt anterior, el romanent passarà a formar part de la resta del percentatge total del crèdit, el qual es repartirà per concurrència competitiva entre totes les entitats sol·licitants, en cas que no sigui suficient el crèdit, independentment del col·lectiu.

Sisè Requisits dels projectes

Els projectes presentats en el marc d'aquesta Resolució han de complir els requisits generals següents:

REQUISITS

1. Itinerari individualitzat

Els projectes indispensablement han de preveure l'itinerari individualitzat de cada alumne treballador, en què motivin adequadament les adaptacions de la formació fins a un màxim de tres anys, atenent al tipus de discapacitat o a les característiques individuals de les persones que s'han de contractar.

2. Certificats de professionalitat

L'activitat formativa que s'ha de dur a terme en el marc del contracte per a la formació en alternança ha d'estar vinculada necessàriament a l'oferta formativa dels certificats de professionalitat de l'ocupació relacionada amb l'ofici o el lloc de treball previst en el contracte laboral. Així mateix, ha de ser suficient per expedir un certificat de professionalitat o una acreditació parcial acumulable, sense perjudici que, al contingut mínim esmentat, puguin afegir-s'hi els mòduls formatius corresponents a les unitats de competència d'altres certificats de professionalitat.

La distribució de la formació de cadascun dels projectes ha de preveure que durant cada any es programi, com a mínim, un mòdul formatiu corresponent al certificat de professionalitat. En casos justificats degudament, el SOIB, amb la petició prèvia de l'entitat, pot autoritzar projectes en què algun dels anys es programi només una unitat formativa, sempre que en el còmput del programa es desenvolupi el certificat de professionalitat complet.

El personal formador que imparteixi els mòduls formatius corresponents a unitats de competència de certificats de professionalitat han de reunir els requisits de competència docent que estableix l'article 13 del Reial decret 34/2008, modificat pel Reial decret 189/2013, de 15 de març (BOE núm. 69, de 21 de març), i han de trobar-se inscrits en el Registre públic de persones formadores per impartir accions formatives dirigides a obtenir certificats de professionalitat de les Illes Balears, regulat en el Decret 18/2019, de 15 de març (BOIB núm. 35, de 16 de març).

3. Formació complementària

La formació complementària són les accions formatives previstes en el Catàleg d'especialitats formatives que es troba a disposició de les persones interessades en la web: <http://www.soib.es>.

Tots els continguts de les especialitats formatives que es programin han de tenir una coherència pel que fa a les ocupacions objecte del projecte mixt d'ocupació i formació. Les especialitats formatives específiques per a persones amb discapacitat s'han de programar majoritàriament abans d'impartir els certificats de professionalitat relacionats.

El personal formador que imparteixi els mòduls de formació complementària han de reunir els requisits de competència docent que disposa l'article 13 del Reial decret 34/2008, modificat pel Reial decret 189/2013, de 15 de març (BOE núm. 69, de 21 de març), i també el que estableix la disposició transitòria única del Reial decret esmentat.

4. Distribució de la formació i ocupació

D'acord amb el tipus de discapacitat de l'alumne treballador contractat i segons si es tracta del primer, del segon o del tercer any de contracte, el SOIB finança l'activitat formativa prevista en el Catàleg amb els percentatges que s'indiquen a continuació, tot tenint en compte la jornada màxima estipulada en el conveni col·lectiu o, en cas d'absència, la jornada màxima legal, excloses les vacacions. El percentatge restant correspon al treball efectiu a cada empresa.

La jornada formativa finançada pel SOIB s'ha d'ajustar als límits o percentatges següents:

a) Persones amb discapacitat intel·lectual o de salut mental: el primer any de contracte, fins al 50%; el segon any, un màxim del 50%, i el tercer any, fins a un 50%.

b) Persones amb discapacitat auditiva o amb altres discapacitats físiques: el primer any de contracte, fins al 40%, i el segon i tercer anys, fins a un màxim del 35%.

c) Persones en risc d'exclusió: el primer any de contracte, fins al 50%, i el segon i tercer anys, fins a un màxim del 35%.

5. La formació del contracte de formació en alternança vinculada a certificats de professionalitat s'ha d'impartir d'una manera presencial i a càrrec d'un centre acreditat en el Registre de centres i entitats de formació del SOIB. També es pot impartir en la mateixa empresa, que ha d'estar acreditada d'acord amb el que estableix l'article 18.4 del Reial decret 1529/2012, de 8 de novembre.

6. Pel que fa a la formació complementària, l'ha d'impartir un centre inscrit en el Registre estatal de centres i entitats de formació.

7. Els contractes per a la formació en alternança han de complir els requisits que estableixen els articles 11.2 i 11.4 del Reial decret legislatiu 2/2015, de 23 d'octubre, i la disposició addicional segona del Reial decret 1529/2012, de 8 de novembre, per què es desplega el contracte per a la formació i l'aprenentatge i s'estableixen les bases de la formació professional dual, i també les disposicions previstes en el conveni col·lectiu aplicable.

8. La contractació dels alumnes treballadors sota la modalitat de formació en alternança no pot suposar en cap cas la substitució de treballadors integrants de la plantilla de l'empresa.

9. El nombre màxim d'alumnes treballadors a càrrec del tutor d'empresa ha de ser el que estableixin els convenis col·lectius aplicables o la normativa que hi sigui aplicable. En cas que no s'hi indiqui o que aquest nombre sigui superior a deu alumnes treballadors, aquesta xifra s'ha d'establir com el màxim subvencionable.

Setè Import màxim subvencionable

L'import màxim de la subvenció es determina d'acord amb el pressupost que presenti l'entitat, amb el model que proporciona el SOIB, i s'ha de destinar a cobrir els conceptes següents:

1. Costs del personal d'unitats de suport.

En aquest concepte es poden subvencionar les despeses laborals del personal fins a un import màxim de 2.413,93 € anuals per cada alumne treballador contractat amb discapacitat intel·lectual o del desenvolupament o de salut mental.

2. Costs dels contractes dels alumnes treballadors.

Es poden subvencionar els costs laborals del contracte fins a un import màxim del 75% del cost salarial del contracte durant la durada del projecte.

Es poden imputar a aquest concepte les despeses salarials derivades de la contractació dels alumnes treballadors mitjançant el contracte de formació en alternança. Es subvenciona el salari brut que els correspongui d'acord amb el conveni col·lectiu aplicable, en proporció a la jornada de treball efectiu i a les quotes a càrrec de l'ocupador a la Seguretat Social, incloent-hi les quotes d'atur.

Sobre les despeses salarials subvencionables, es pot imputar per al primer any de projecte un increment fins al 4% respecte a l'any 2022; per a la resta d'anys s'augmenta fins al 4% respecte a l'any anterior, per tal de compensar la pujada anual del salari mínim interprofessional. En cas que aquesta pujada no es produeixi, s'han de fer els ajusts necessaris en el moment de revisar i liquidar la justificació econòmica corresponent a cada any del projecte.

Són subvencionables les despeses generades durant la baixa laboral, tant si és per malaltia o accident comú com per malaltia o accident professional o maternitat o paternitat o lactància.

No es subvencionen, en cap cas, les indemnitzacions per mort o per trasllat, suspensió, acomiadament, cessament o finalització de contracte.

L'import de la subvenció per a aquest concepte és independent de la retribució que finalment percep el treballador i, en cap cas, no pot ser superior al cost de l'activitat ni a la quantitat sol·licitada.

3. Costs de formació

Pel que fa als costs derivats de la formació del contracte de formació en alternança es subvenciona l'import resultant del producte del mòdul econòmic, de 8 € per hora formativa per alumne treballador, segons el que estableix l'Ordre ESS/2518/2013, de 26 de desembre, per a les hores de formació que preveu el projecte.

Respecte a aquests costs, es subvenciona el percentatge de la jornada laboral destinada a formació no susceptible de ser finançada pel Servei Públic d'Ocupació Estatal —mitjançant l'Ordre ESS/2518/2013, de 26 de desembre, modificada per l'Ordre ESS/41/2015, de 12 de gener—, fins als percentatges màxims prevists en l'apartat 6.4 d'aquesta convocatòria.

En cas de treballadors en situació d'incapacitat temporal, no es subvencionen els costs de formació d'absències justificades per baixa mèdica per sobre del 15% d'hores de formació programades per a cada any d'execució.

Vuitè Persones que es poden contractar

1. El contracte de formació en alternança s'ha de subscriure amb persones amb discapacitat o en risc d'exclusió social que no tenguin la qualificació professional reconeguda per les titulacions o certificats requerits per concertar un contracte formatiu per a l'obtenció de la pràctica professional regulada a l'apartat 3, de l'article 11, del Reial decret legislatiu 2/2015.

2. El límit màxim d'edat i la durada màxima que preveuen els articles 11.2.b) del Reial decret legislatiu 2/2015, de 23 d'octubre, per què s'aprova el text refós de la Llei de l'Estatut dels treballadors, no són aplicables, d'acord amb l'article 11.4.d), quan el contracte es concerti amb persones amb discapacitat ni amb els col·lectius en situació d'exclusió social que preveu l'article 2 de la Llei 44/2007, de 13 de desembre, per regular el règim de les empreses d'inserció, en els casos en què els contractin empreses d'inserció qualificades i actives en el registre administratiu corresponent.

3. Es considera «persona amb discapacitat» la que té reconegut un grau de discapacitat igual o superior al 33%, fet que s'ha d'acreditar amb el certificat emès per l'òrgan competent. Es considera «persona en risc d'exclusió» la que així determina l'informe emès pels serveis socials competents.

4. Totes les persones contractades han d'estar inscrites com a demandants d'ocupació desocupats en el SOIB en el moment de l'inici de l'activitat.

5. L'entitat ha de presentar l'oferta d'una manera telemàtica, en la web del SOIB: <http://www.soib.es>. Els alumnes treballadors s'han de seleccionar de conformitat amb la guia elaborada pel Departament d'Orientació i Intermediació del SOIB, que es trametrà a les entitats que hagin resultat beneficiàries de la subvenció.

Sempre que compleixin els requisits exigits per la convocatòria, l'entitat pot ampliar la llista de candidats facilitada pel SOIB.

6. Durant el procés de selecció les entitats han de garantir una presència equilibrada entre homes i dones. En cas de no complir aquesta obligació, s'ha de motivar.

Novè Contractacions excloses

Segons estableix l'article 6.3 de la Llei 43/2006, de 29 de desembre, per a la millora del creixement i de l'ocupació, s'exclouen d'aquests ajuts els contractes que es trobin en algun dels supòsits següents:

a) Contractacions efectuades amb treballadors que en els 24 mesos anteriors a la data de contractació hagin prestat serveis en la mateixa empresa, en el mateix grup d'empreses o en la mateixa entitat per mitjà d'un contracte indefinit. Això no s'aplica en els supòsits de transformació de contractes, cas en què és aplicable el que preveuen els articles 2.6, 3 i 4.2. Aquesta exclusió també s'ha d'aplicar en el cas de vinculació laboral anterior del treballador amb empreses en què l'empresa que sol·licita l'ajut n'hagi succeït una altra a l'empara de l'article 44 del text refós de la Llei de l'Estatut dels treballadors.

b) En tot cas, els supòsits d'exclusió esmentats en l'apartat a) no s'han d'aplicar si es tracta de treballadors amb dificultats especials per a la inserció laboral:

— Persones amb paràlisi cerebral, persones amb malaltia mental o persones amb discapacitat intel·lectual, amb un grau de discapacitat reconegut igual o superior al 33%.

— Persones amb discapacitat física o sensorial, amb un grau de discapacitat reconegut igual o superior al 65%.

c) Les empreses que hagin extingit o extingeixen per acomiadament reconegut o declarat improcedent o per acomiadament col·lectiu contractes bonificats queden excloses per un període de dotze mesos de les bonificacions establertes en aquest programa. Aquesta exclusió afecta un nombre de contractes igual al de les extincions produïdes. El període d'exclusió es compta a partir del reconeixement o la declaració d'improcedència de l'acomiadament o de l'extinció derivada de l'acomiadament col·lectiu.

Desè Àmbit territorial i temporal d'aplicació

1. Les entitats han de tenir el centre de treball on presta serveis la persona contractada en la comunitat autònoma de les Illes Balears.

2. En cap cas es subvencionen les despeses dels projectes iniciats abans que es dicti la resolució de concessió de la subvenció corresponent.

Onzè Execució de la formació

L'entitat de formació ha d'impartir directament l'especialitat formativa per a què es troba acreditada degudament en el Registre de centres i entitats de formació d'àmbit estatal. L'empresa o el centre de formació hi ha d'estar inscrit i/o acreditat en el moment de presentar la sol·licitud.

Les entitats no poden subcontractar amb tercers l'execució de l'activitat formativa, i a aquests efectes no es considera subcontractació la contractació del personal docent. Per «contractació de personal docent» s'entén exclusivament contractar persones físiques.

També poden impartir la formació les empreses que estiguin acreditades degudament en el Registre de centres i entitats de formació d'àmbit estatal i han de complir igualment el que s'ha exposat abans.

Dotzè Model de presentació de les sol·licituds i termini

1. Les entitats han d'utilitzar els models establerts que hi ha disponibles en la web del SOIB (en l'apartat de convocatòries) i en l'aplicació web de gestió ACCFOR/ESOIB. Els documents que requereixin signatura i que s'hagin de presentar mitjançant la SEU ELECTRÒNICA del Govern han d'estar signats electrònicament.

2. Per poder tramitar la sol·licitud a través de l'aplicació ACCFOR/ESOIB, l'entitat prèviament ha d'haver sol·licitat l'alta de les persones gestores amb un correu a formaciodual@soib.es i cal aportar la documentació següent:

·El NIF de l'entitat sol·licitant i la documentació que n'acrediti la representació amb què actua la persona que signa la sol·licitud, i els estatuts inscrits degudament en el registre corresponent.

Les entitats que ja estan donades d'alta en l'aplicació ACCFOR/ESOIB no han d'aportar aquests documents, excepte si la informació que hi figura no està actualitzada. En aquest cas, se n'han d'acreditar documentalment els canvis (representant, nomenaments, estatuts, etc.) i s'ha de sol·licitar al SOIB que actualitzi les dades a través del correu formaciodual@soib.es.

3. Una vegada feta la tramitació a ACCFOR/ESOIB, aquesta aplicació de gestió genera un document de sol·licitud, el qual s'ha de presentar electrònicament mitjançant la SEU ELECTRÒNICA DEL GOVERN, dedins del termini de presentació de sol·licituds, de conformitat amb l'article 16 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, per tal de completar el tràmit. Fins que no es completi el tràmit de registre electrònic de la sol·licitud, no es considerarà presentada vàlidament.

En cas que algun dels sol·licitants presenti la sol·licitud de manera presencial, l'Administració li requerirà que la formalitzi de manera electrònica, d'acord amb l'article 68.4 de la Llei 39/2015. A aquest efecte, es considera com a data de presentació de la sol·licitud la data en què s'ha esmenat i s'ha presentat a través del registre electrònic.

4. Si la sol·licitud no reuneix els requisits legals que exigeix aquesta convocatòria, en aplicació de l'article 4.4 de l'Ordre de bases, s'ha de requerir a la persona interessada que, en el termini de deu dies hàbils, esmeni l'errada o presenti els documents preceptius, amb la indicació que, si no ho fa així, es considerarà que desisteix de la petició, amb la resolució prèvia que s'ha de dictar en els termes que estableix l'article 68 de la Llei 39/2015. Les notificacions que es derivin d'aquest procediment s'han de fer per mitjans electrònics.

5. El termini per presentar les sol·licituds és de 20 dies naturals des de l'endemà d'haver-se publicat aquesta convocatòria en el BOIB.

6. Les entitats poden presentar més d'una sol·licitud, però cada sol·licitud ha de fer referència a un únic projecte.

Tretzè Documentació

1. En l'aplicació ACCFOR/ESOIB s'hi ha d'adjuntar la documentació següent:

— El projecte i el pressupost, d'acord amb el model que es troba a l'aplicació web de gestió de la formació de l'ACCFOR/ESOIB.

— El conveni aplicable, que en detalli la categoria laboral i la taula salarial vigent, juntament amb el model de document E1, d'acords laborals, proporcionat pel SOIB.

— El CIF de l'entitat i el DNI del representant, una còpia de l'escriptura de constitució de l'entitat i dels estatuts socials inscrits degudament en el registre corresponent de totes les entitats, l'acreditació de la representació amb què actua la persona que signa la sol·licitud i el número d'inscripció en el Cens d'entitats del tercer sector d'acció social.

— La declaració responsable d'acord amb el model disponible en l'aplicació web de gestió de la formació ACCFOR/ESOIB, sobre els punts següents:

  • No trobar-se en cap de les circumstàncies que impedeixen adquirir la condició d'entitat beneficiària que preveuen l'article 13 de la Llei 38/2003 i l'article 10.1 del text refós de la Llei de subvencions, aprovat per mitjà del Decret legislatiu 2/2005, i no tenir cap causa d'incompatibilitat per rebre'n la subvenció.
  • No haver estat sancionada per resolució administrativa ferma o condemnada per sentència judicial ferma en els darrers tres anys per haver exercit o tolerat pràctiques laborals considerades discriminatòries per raó de sexe o de gènere, en compliment de l'article 11 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes.
  • Fer constar tots els ajuts i les subvencions per a la mateixa finalitat sol·licitats o concedits per qualsevol institució, pública o privada.
  • No tenir sancions fermes pendents de pagament per infraccions de la normativa en matèria de prevenció de riscs laborals o d'igualtat.
  • No formalització dels contractes de formació en alternança inclosos en l'article 6.1 de la Llei 43/2006, de 29 de desembre, per a la millora del creixement i de l'ocupació.
  • Comprometre's a la contractació, per part de l'entitat beneficiària, que imparteix la formació, d'una assegurança de responsabilitat civil que cobreixi els llocs on es desenvolupa l'activitat, durant tot el període de vigència. El SOIB en queda exclòs de qualsevol responsabilitat.
  • Comprometre's a la contractació, per part de l'entitat que imparteix la formació de catàleg, d'una assegurança d'accidents personals per protegir les persones participants davant qualsevol risc derivat de l'execució de l'acció formativa per al període de formació, així com per als desplaçaments de les persones participants al lloc on s'imparteixen les classes o a altres empreses o establiments per a activitats que s'organitzin com a suport per a l'execució de les accions formatives, tal com estableix l'article 6 del Reial decret 694/2017. El SOIB en queda exclòs de qualsevol responsabilitat.
  • Comprometre's a tenir la capacitat tècnica i organitzativa per gestionar el projecte aprovat.
  • Comprometre's a complir les obligacions de les entitats beneficiàries que estableixen aquesta convocatòria i la resta de normativa que hi és aplicable.
  • Comprometre's a complir la normativa sobre protecció de dades de caràcter personals; concretament, la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de protecció de dades personals i garantia dels drets digitals, i el Reglament (UE) 2016/679, del Parlament Europeu i del Consell, de 27 d'abril de 2016.
  • Complir les obligacions que estableix l'article 14 de l'Ordre de bases i les que en determina aquesta convocatòria.
  • No haver estat sancionada o condemnada en els darrers tres anys per haver exercit o tolerat pràctiques laborals considerades discriminatòries per raó de sexe o de gènere, sancionada per resolució administrativa ferma o condemnada per sentència judicial ferma, en compliment de l'article 11 de la Llei 11/2016.
  • Identificar la titularitat del compte bancari per rebre l'ingrés de la subvenció.
  • Si l'entitat no està donada d'alta com a tercer en el sistema comptable SAP, presentar el model de document anomenat «Declaració responsable de veracitat de les dades bancàries aportades» que es troba a disposició de les entitats interessades en l'aplicació web de gestió ACCFOR/ESOIB, juntament amb una còpia de la targeta d'identificació fiscal i del DNI del representant.

—Un certificat de l'entitat, segons el model, acreditatiu de complir les obligacions d'acord amb l'article 42 de la Llei 7/2018, de 3 de juliol, de promoció de la seguretat i salut en el treball a les Illes Balears, i l'article 46 i 46 bis del Reial decret legislatiu 5/2000, de 4 d'agost, per què s'aprova el text refós de la Llei sobre infraccions o sancions en l'ordre social, amb els termes següents:

a) Que disposa d'un sistema de gestió preventiu en alguna de les modalitats previstes i d'un pla de prevenció de riscs laborals en els termes que disposa la Llei 31/1995.

b) Que l'entitat no està sancionada amb la sanció accessòria de pèrdua o d'exclusió per accedir a ajudes, bonificacions i beneficis derivats de l'aplicació dels programes d'ocupació o formació professional per a l'ocupació prevista en els articles 46 i 46 bis del Reial decret legislatiu 5/2000, sempre que la sanció sigui ferma i vigent.

c) Que l'entitat no ha estat sancionada en virtut de resolució administrativa o sentència judicial ferma en els tres darrers anys per faltes molt greus en matèria de prevenció de riscs laborals, de conformitat amb l'article 13 del Reial decret legislatiu 5/2000.

D'acord amb l'article 23 de la Llei 38/2003 i l'article 69 de la Llei 39/2015, l'Administració pot requerir, a l'entitat sol·licitant de l'ajut, els documents que acreditin la veracitat de les dades que conté la seva declaració responsable.

En virtut de l'article 28.3 de la Llei 39/2015, les persones sol·licitants tenen dret a no aportar la documentació que ja hagin aportat anteriorment en qualsevol administració, sempre que n'identifiquin el moment de presentació i l'òrgan davant de què la varen presentar. Així mateix, d'acord amb l'article 4 del Decret 6/2013, de 8 de febrer, de mesures de simplificació documental dels procediments administratius, no és necessari adjuntar la documentació en cas que ja estigui en poder del SOIB perquè s'ha aportat en altres convocatòries.

En aquests casos, s'ha de fer servir el «Model de comunicació identificativa de la documentació en poder de l'Administració», a disposició de les entitats interessades en l'aplicació de gestió ACCFOR/ESOIB. El sol·licitant hi ha de fer constar l'expedient en què es troba la documentació, el moment de presentació i l'òrgan davant de què es va presentar i, en el cas que sigui el SOIB, el servei concret.

En el cas excepcional que el SOIB no pugui aconseguir la documentació electrònicament, pot requerir a l'entitat sol·licitant que l'aporti.

De conformitat amb els articles 53.1d), 28.2 i 28.3 de la Llei 39/2015, i 61 del Reial decret 203/2021, de 30 de març, que aprova el Reglament d'actuació i funcionament del sector públic per mitjans electrònics, el SOIB pot obtenir, excepte manifestació expressa en sentit contrari, els certificats acreditatius que la persona interessada està al corrent de les obligacions amb l'Agència Tributària estatal, amb la Seguretat Social i amb la comunitat autònoma de les Illes Balears. En cas que no autoritzi aquesta consulta, ha d'aportar, juntament amb la sol·licitud d'ajuts, la documentació acreditativa d'estar al corrent d'aquestes obligacions.

Catorzè Instrucció i resolució del procediment

1. L'òrgan competent per instruir-ne el procediment és la directora del SOIB, que ha de dur a terme d'ofici totes les actuacions que consideri necessàries per determinar, conèixer i comprovar les dades en virtut de què s'ha de pronunciar la resolució.

2. El procediment per concedir les subvencions que estableix aquesta Resolució s'ha d'iniciar sempre d'ofici.

3. Una vegada revisades les sol·licituds que s'hagin presentat dins el termini corresponent i un cop fetes les esmenes pertinents, s'ha de reunir la Comissió Avaluadora, que està formada pels membres que s'indiquen a continuació i que ha de procurar, en el grau que sigui possible, una presència equilibrada d'homes i de dones:

— Presidència:

Titular: la cap del Servei de Gestió de Programes d'Ocupació 6, que, en cas d'absència, vacant o malaltia, serà substituïda per la cap del Departament de Gestió Administrativa i Jurídica.

— Secretaria:

Titular: la cap de la Secció II del SOIB.

Suplent: un tècnic del SOIB.

El secretari actua amb veu, però sense vot.

— Vocalies:

Vocal primer: la cap de la Secció XVI.

Vocal segon: la cap de la Secció III.

Vocal tercer: una tècnica del SOIB.

En casos d'absència, vacant o malaltia, aquests vocals poden ser substituïts per altres tècnics del SOIB.

4. Aquesta Comissió, que ha de valorar les sol·licituds d'acord amb els criteris que estableix l'apartat quinzè d'aquesta convocatòria, pot sol·licitar tots els aclariments que en consideri oportuns i n'ha de redactar un informe que ha de servir de base per a la proposta de resolució.

5. La directora del SOIB, tenint en compte l'informe de la Comissió Avaluadora, ha de formular una proposta de resolució provisional motivada degudament, que s'ha de notificar a les persones interessades, i se'ls ha de concedir un termini de deu dies per poder al·legar i presentar els documents i les justificacions. Es podrà prescindir del tràmit d'audiència quan no figurin en el procediment ni s'hagin de tenir en compte altres fets ni altres al·legacions ni proves que els adduïts per les persones interessades. En aquest cas, la proposta de resolució formulada té caràcter de definitiva.

6. Quan la subvenció tengui per objecte finançar activitats que s'han de desenvolupar i l'import de la subvenció de la proposta de resolució provisional sigui inferior al que figura en la sol·licitud presentada, s'ha d'instar la persona beneficiària perquè en el tràmit d'audiència, modifiqui la seva sol·licitud inicial per ajustar-la a l'import susceptible d'atorgament, que en qualsevol cas ha de respectar l'objecte, les condicions i la finalitat de la subvenció. Si transcorre el termini sense que la persona beneficiària reformuli la seva sol·licitud, aquesta s'ha d'entendre tàcitament acceptada per l'import susceptible d'atorgament.

7. Tenint en compte l'informe de la Comissió Avaluadora, les al·legacions de la persona sol·licitant en el tràmit d'audiència i, si escau, la reformulació de la sol·licitud, l'òrgan instructor ha de formular la proposta de resolució definitiva, motivada degudament.

8. El termini màxim per resoldre i notificar les resolucions del president del SOIB és de sis mesos des de l'endemà d'haver-se publicat la convocatòria en el BOIB. Aquestes resolucions s'han de notificar individualment. En haver transcorregut aquest termini sense que s'hagi dictat una resolució expressa, la petició s'ha d'entendre desestimada.

9. Un cop concedida la subvenció, l'entitat ha de formalitzar els contractes entre l'1 de gener i el 15 de novembre de 2023. En cap cas, els contractes no es poden formalitzar ni es pot iniciar la formació amb caràcter previ a la resolució de concessió. Si bé, una vegada la Comissió Avaluadora hagi informat favorablement de la sol·licitud, l'entitat beneficiària, a compte i risc seu, pot iniciar el procediment de selecció, sense perjudici que la concessió quedi supeditada a la tramitació de l'expedient de la despesa corresponent.

10. En cas que es tracti d'un centre especial d'ocupació, l'entitat, juntament amb el contracte, ha de presentar l'informe favorable de l'equip multiprofessional a què es refereix l'article 7 del Reial decret 1368/1985, de 17 de juliol, pel què es regula la relació laboral de caràcter especial dels discapacitats que treballin en els centres especials d'ocupació.

Quinzè Criteris de valoració

1. L'adequació del projecte o de l'activitat que s'ha de desenvolupar a les finalitats, als objectius i a les prioritats que marca la convocatòria (de 0 a 35 punts):

Les perspectives d'ocupació del col·lectiu participant (de 0 a 35 punts).

a) Acords amb empreses i entitats privades (de 0 a 30 punts):

— Presenta acords amb entitats del tercer sector social de les Illes Balears que mostren interès a contractar alumnes en els 6 mesos posteriors a la finalització del projecte, i aquests són coherents amb el projecte (2 punts per alumne inclòs a cada acord).

— Presenta acords amb empreses privades amb ànim de guany per contractar alumnes en els 6 mesos posteriors a la finalització del projecte, i aquests són coherents amb el projecte (4 punts per alumne inclòs a cada acord).

b) Descripció d'actuacions concretes i detallades per aconseguir la inserció laboral posterior (de 0 a 5 punts):

— L'entitat proposa dues accions (2 punts).

— L'entitat proposa més de dues accions (5 punts).

2. La qualitat i la coherència interna en el desenvolupament de la proposta tècnica (de 0 a 35 punts):

a) Projectes que facilitin en major grau el que estableix l'article 44.1 de la Llei orgànica 3/2020, de 29 de desembre, per què es modifica la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig d'Educació, relativa al reconeixement en termes de formació professional bàsica.

Hi ha correspondència de les unitats de competència del certificat de professionalitat amb els reials decrets que regulen els títols de formació professional bàsica (5 punts).

b) Adaptacions metodològiques relacionades amb el col·lectiu (de 0 a 10 punts):

— Anomena i descriu breument aquestes actuacions (2 punts).

— Descriu d'una manera detallada aquestes actuacions, indicant-ne la metodologia de cada actuació i la durada (10 punts).

c) Motivació de l'oferta formativa programada en relació amb les necessitats del mercat laboral en el sector de què es tracti (de 0 a 10 punts):

Es descriuen els motius de la programació de l'oferta formativa (2 punts).

— Es descriuen d'una manera detallada els motius de la programació de l'oferta formativa, en detalla la relació amb l'ocupació, i se n'aporten fonts i dades complementàries (10 punts).

d) El projecte inclou la programació de mòduls formatius complets per a totes les anualitats (10 punts).

3. La capacitat tècnica o l'experiència desenvolupada per poder dur a terme el projecte o l'activitat (de 0 a 30 punts):

a) L'entitat gestiona, l'any 2022, processos d'inserció per al col·lectiu diana (5 punts).

b) L'entitat gestiona, l'any 2022, accions formatives per a col·lectius vulnerables (5 punts).

c) L'entitat està reconeguda com a agència de col·locació (5 punts).

d) L'entitat gestiona, l'any 2022, altres iniciatives de formació dual (5 punts).

e) L'entitat gestiona, l'any 2022, centres especials d'ocupació o empreses d'inserció (5 punts).

f) L'entitat formativa té experiència acreditada d'impartir, en els darrers 5 anys, un o tots els certificats de professionalitat que s'han d'impartir (5 punts).

4. Quan el SOIB determini l'existència d'una situació de desigualtat d'oportunitats entre homes i dones en l'àmbit de l'actuació de l'activitat subvencionada, s'ha de valorar la incorporació de l'impacte de gènere del projecte (de 0 a 20 punts):

a) Conté el compromís de presència equilibrada d'ambdós sexes entre els alumnes treballadors: 5 punts.

b) Preveu més d'una actuació d'efectiva orientada a la consecució de la igualtat prevista en l'article 35 de la Llei orgànica 3/2007, de mesures per a la igualtat efectiva entre dones i homes (5 punts).

c) La presència de dones en les accions formatives que ha gestionat l'entitat en convocatòries de formació dual per a persones vulnerables, publicades els anys 2020 i 2021, és com a mínim del 40% (10 punts).

Setzè Forma de pagament

De conformitat amb el que disposa l'article 37.1 del text refós de la Llei de subvencions, aprovat mitjançant el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, en relació amb el que estableix l'article 6.6 de la Llei 30/2015, de 9 de setembre, per què es regula el sistema de formació professional per a l'ocupació en l'àmbit laboral, i d'acord amb els articles 25.2.a) i 25.3.b) del Decret 75/2004, de 27 d'agost, de desplegament de determinats aspectes de la Llei de finances i pressuposts generals de la comunitat autònoma de les Illes Balears, la proposta de pagament s'ha de tramitar de la manera següent:

a) Un 60% de l'import concedit, corresponent al cost total del primer any d'execució del projecte, en concepte de bestreta, dedins de l'any 2023, un cop se n'hagi presentat la documentació pedagògica prèvia a l'inici del projecte (annexos III, IV i V) i se n'acrediti l'inici mitjançant la presentació dels documents següents:

— Comunicació de l'inici del projecte i sol·licitud d'abonament.

— Còpia dels contractes formalitzats segons els models oficials vigents, juntament amb la comunicació a Contrat@, abans del 22 de novembre de 2023.

D'acord amb l'article 25.3.b) del Decret 75/2004, s'eximeix les persones beneficiàries de presentar-ne garantia.

b) Un 60% de l'import concedit, corresponent al cost total del segon any d'execució del projecte, dedins de l'any 2024, en concepte de bestreta, amb la presentació prèvia d'una sol·licitud d'abonament per part de l'entitat beneficiària, juntament amb un informe del resultat de l'avaluació del període anterior i el compromís de continuïtat en el projecte per part de l'alumne treballador, amb data màxima del 30 de setembre de 2024. D'acord amb l'article 25.3 b) del Decret 75/2004 esmentat, s'eximeix les persones beneficiàries de presentar-ne garantia.

c) Un màxim del 40% de l'import concedit, corresponent al cost total del primer any d'execució del projecte, dedins de l'any 2024, un cop l'entitat l'hagi justificat i el SOIB n'hagi revisat la justificació dels costs del primer any d'acord amb la documentació fixada en l'apartat devuitè d'aquesta convocatòria.

d) Un 60% de l'import concedit, corresponent al cost total del tercer any d'execució del projecte, dedins de l'any 2025, en concepte de bestreta, amb la presentació prèvia per part de l'entitat beneficiària d'una sol·licitud d'abonament amb data màxima del 30 de setembre de 2025, juntament amb un informe del resultat de l'avaluació del període anterior i el compromís de continuïtat en el projecte per part de l'alumne treballador. D'acord amb l'article 25.3 b) del Decret 75/2004, s'eximeix els beneficiaris de presentar-ne garantia.

e) Un màxim del 40% de l'import concedit, corresponent al cost total del segon any d'execució del projecte, dedins de l'any 2025, un cop l'entitat l'hagi justificat i el SOIB n'hagi revisat la justificació dels costs d'acord amb la documentació fixada en l'apartat devuitè d'aquesta convocatòria.

f) Un màxim del 40% de l'import concedit, corresponent al cost total del tercer any d'execució del projecte, dedins de l'any 2026, un cop l'entitat l'hagi justificat i el SOIB n'hagi revisat la justificació dels costs d'acord amb la documentació fixada en l'apartat devuitè d'aquesta convocatòria.

Dessetè Seguiment

1. El SOIB ha de dur a terme periòdicament controls de seguiment a les entitats beneficiàries dels ajuts i subvencions atorgats de conformitat amb aquesta convocatòria, a fi de garantir el compliment de les obligacions imposades. Les entitats beneficiàries han de facilitar, en qualsevol moment i dedins del termini que es disposi, la documentació que se'ls requereixi.

2. A aquest efecte, el SOIB ha de fer visites in situ de les accions formatives i en pot fer les comprovacions oportunes per mitjà dels informes de vida laboral emesos per la Tresoreria General de la Seguretat Social, excepte en el supòsit que la persona afectada n'hagi denegat expressament el consentiment, cas en què la persona beneficiària ha de presentar un informe de vida laboral emès per la Tresoreria General de la Seguretat Social. El SOIB ha de fer les comprovacions documentals necessàries per comprovar que les activitats subvencionades es desenvolupen correctament.

Devuitè Forma de justificació

1. En el termini de tres mesos des de l'acabament de cada anualitat del període subvencionat, les entitats beneficiàries han de presentar, d'acord amb els models i els protocols a disposició dels beneficiaris a l'aplicació web de gestió de la formació del SOIB, ACCFOR/ESOIB:

a) Una memòria d'actuació justificativa del compliment de les condicions imposades en la concessió de la subvenció, amb indicació de les activitats dutes a terme i dels resultats obtenguts pel que fa als costs, tant de formació com de personal (unitats de suport i contractes d'alumnes treballadors).

b) Una memòria econòmica justificativa:

— En relació amb els costs de formació, cal complir els aspectes següents:

  • Una declaració de la persona o l'entitat beneficiària sobre el nombre d'unitats físiques considerades com a mòdul que ha de coincidir amb els informes d'assistència dels alumnes de l'aplicació ACCFOR/ESOIB.
  • La quantia de la subvenció calculada sobre la base de les activitats quantificades en la memòria d'actuació i els mòduls prevists en la convocatòria.
  • Un detall d'altres ingressos o subvencions que hagin finançat l'activitat subvencionada, amb indicació de l'import de procedència, mitjançant una declaració responsable sobre el finançament estatal de la formació.

— En relació amb els costs del personal d'unitats de suport i en relació amb els costs dels contractes de l'alumnat treballador, hi cal incloure:

  • Una relació classificada de totes les despeses subvencionables en el desenvolupament de l'acció, d'acord amb l'estructura de costs establerta en la convocatòria, amb indicació del creditor i el document, l'import, la data d'emissió i, si escau, la data de pagament; s'hi han d'indicar les desviacions produïdes en base al pressupost aprovat.
  • Un detall d'altres ingressos o subvencions que hagin finançat l'activitat subvencionada, amb indicació de l'import de procedència, desglossat per persona, concepte i període, segons el model facilitat pel SOIB..

c) Els justificants de despesa dels costs laborals derivats dels contractes, tant del personal d'unitats de suport com dels alumnes treballadors:

— Una còpia de les nòmines dels treballadors contractats i dels justificants de cotització (models RLC i RNT).

— L'IDC (Informe de dades de cotitzacions) per a cada persona contractada, que ha de comprendre tot el període de contractació.

— L'ingrés de les retencions practicades en les nòmines en concepte d'IRPF, que s'acreditarà mitjançant l'aportació dels models 111 de l'IRPF del període corresponent.

— Els justificants del pagament efectiu dels costs laborals, del personal de suport i de l'alumnat treballador, s'han d'acreditar mitjançant la còpia del pagament de les nòmines, de l'ingrés de les cotitzacions a la Seguretat Social (rebut de liquidació de cotitzacions o RLC) i dels ingressos a compte de l'IRPF (model 111). A aquest efecte, la documentació justificativa per acreditar el pagament s'ha de regir pels criteris següents:

  • No s'admeten pagaments de les retribucions salarials en efectiu ni en espècie.
  • La justificació de pagaments de nòmines s'ha de presentar per l'import líquid i, si els justificants de pagament es fan per a la totalitat de treballadors, és necessari presentar el desglossament per treballador.
  • En el cas de pagament per transferència o ingrés en compte, s'han de justificar mitjançant l'ordre de transferència o d'ingrés en compte, en què estiguin identificats els ordenants i els beneficiaris de l'operació, així com el document justificatiu de la despesa que es salda. A més, hi ha d'haver consignat el segell de compensació de l'entitat financera o la validació mecànica corresponent. En el supòsit que no hi consti, s'ha d'acompanyar d'un certificat o d'un extracte de l'entitat financera acreditatiu del càrrec.
  • En el cas de transferència telemàtica, s'ha de justificar amb l'extracte de l'entitat financera en què n'aparegui reflectida l'operació. L'extracte de l'entitat financera ha de contenir la identitat del titular del compte (que ha de ser la persona beneficiària de la subvenció), la numeració completa del compte (amb vint dígits), la data de pagament, el concepte —que n'ha d'identificar clarament la correspondència amb el document justificatiu de la despesa— i l'import del pagament.
  • Quan s'hagi pagat amb un xec, ha de ser nominatiu. El pagament s'ha de justificar mitjançant una fotocòpia del xec o del justificant, en què cal fer constar que l'ha rebut. El xec ha d'indicar el número i la data d'emissió, i també el receptor, l'import, el concepte i la data d'emissió del document justificatiu de la despesa que es salda, la data del pagament, la signatura (amb nom, llinatges i NIF de la persona que signa), així com el segell, si escau. A més, s'ha d'aportar el certificat o l'extracte de l'entitat financera que n'acredita el càrrec en compte.
  • En el cas de pagament mitjançant pagaré, ha de ser nominatiu. El pagament s'ha de justificar mitjançant una fotocòpia del pagaré o del justificant, en què cal fer constar que l'ha rebut. El pagaré ha d'indicar el número i la data d'emissió, i també el receptor, l'import, el concepte i la data d'emissió del document justificatiu de la despesa que es salda, la data del pagament, la signatura (amb nom, llinatges i NIF de la persona que signa), així com el segell, si escau. A més, s'ha d'aportar el certificat o l'extracte de l'entitat financera que n'acredita el càrrec en compte.
  • En el cas de pagament mitjançant domiciliació en compte, s'ha de justificar amb el deute per domiciliació o l'extracte de l'entitat financera acreditatiu del càrrec en compte. També es pot justificar amb un certificat expedit per l'entitat financera en què s'identifiqui el document justificatiu de la despesa que es salda.

2. Les entitats beneficiàries de les subvencions han de tenir a la seu de l'entitat i a disposició de l'Administració, la informació de cada alumne treballador, en què han de constar les hores de formació, la data d'alta i la de baixa i, en qualsevol cas, la conformitat o la signatura de l'alumne o de la persona que el representi.

3. Quan no es presenti la documentació justificativa a què fa referència aquest apartat, l'òrgan competent ha de requerir a la persona beneficiària que l'aporti en un termini de quinze dies, tal i com disposa l'article 70.3 del Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, per què s'aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions . Transcorregut aquest termini, el fet de no presentar la justificació té com a conseqüència l'inici d'un procediment de reintegrament, d'acord amb el que estableixen l'article 37 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i els articles 44 i 45 del text refós de la Llei de subvencions.

4. De conformitat amb l'article 71.2 del Reial decret 887/2006, i l'article 15.1 h) de l'Ordre de bases, s'ha de concedir un termini de deu dies per presentar els documents necessaris per esmenar els defectes de la documentació justificativa aportada per l'entitat. Transcorregut aquest termini, el fet de no presentar la documentació per esmenar les deficiències documentals té com a conseqüència la pèrdua del dret a cobrar la subvenció o l'inici d'un procediment de reintegrament, d'acord amb el que estableixen l'article 37 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i els articles 44 i 45 del text refós de la Llei de subvencions.

Denovè

Despeses subvencionables

1. Es consideren despeses subvencionables les que, d'una manera indubtable, responguin a la naturalesa de l'activitat subvencionada, resultin estrictament necessàries, s'hagin dut a terme durant el període d'execució de l'actuació i hagi pagat efectivament la persona beneficiària abans de presentar la justificació econòmica.

2. No es podrà subvencionar un import superior al reflectit a la relació classificada de despeses.

3. En cap cas, el cost de les despeses subvencionables no pot ser superior al valor de mercat.

Vintè

Baixes d'alumnes treballadors

En cas de baixa voluntària o d'acomiadament per causes disciplinàries d'alumnes treballadors, s'han de poder substituir per una altra persona, sempre que pugui obtenir amb aprofitament algun mòdul formatiu.

Vint-i-unè

Modificació de la resolució

1. Amb posterioritat a la resolució de concessió i abans que acabi el termini màxim d'execució i/o justificació, l'entitat beneficiària pot sol·licitar la modificació del contingut de la resolució per raó de la concurrència de circumstàncies noves i imprevisibles que justifiquin l'alteració de les condicions d'execució de l'activitat subvencionada. En aquests casos, l'òrgan concedent pot autoritzar-ne l'alteració mitjançant la modificació de la resolució de concessió, sempre que no impliqui un increment de la quantia de la subvenció concedida inicialment ni tengui caràcter essencial ni alteri substancialment la finalitat per què es va concedir. A més, sempre que no es perjudiquin drets de tercers i que sigui aprovada pel SOIB, així com que la sol·licitud de modificació es presenti abans que s'acabi el termini per fer l'activitat.

 

2. Excepcionalment, en els casos en què es posi de manifest en la justificació que hi ha hagut alteracions de les condicions tengudes en compte per a la concessió que no alterin d'una manera substancial la naturalesa o l'objectiu de la subvenció; que hagin pogut donar lloc a la modificació de la resolució de concessió, i que s'hagi omès el tràmit d'autorització administrativa prèvia per aprovar-la, l'òrgan concedent pot acceptar la justificació presentada, sempre que acceptar-la no suposi danys a tercers, tot i tenint en compte, si escau, els criteris de gradació a què es refereix l'article 30.3 de les bases reguladores d'aquestes subvencions.

Vint-i-dosè

Informació i publicitat

1. Tota la publicitat, la documentació escrita, els anuncis o la senyalització exterior, com també qualsevol tipus d'informació en suport electrònic, informàtic o telemàtic que es derivi d'aquesta activitat, ha d'estar, com a mínim, en català i s'hi ha d'utilitzar un llenguatge inclusiu d'homes i de dones. També s'hi ha de fer constar la participació del SOIB, amb la referència «SOIB Dual Vulnerables», i el cofinançament del Servei Públic d'Ocupació Estatal (SEPE), mitjançant la incorporació d'elements identificatius d'aquests organismes, d'acord amb el que s'estableix en l'annex «Logotips», que està a disposició de les entitats en la web <http://www.soib.es>. Així mateix, l'entitat hi pot fer constar els seus elements identificatius, amb la mateixa grandària o amb una grandària menor que la dels logotips del SOIB i del SEPE. Pel que fa al logotip del SEPE, s'han de seguir els criteris que fixa l'annex IV de l'Ordre ESS/1857/2016, de 5 de desembre, per què es distribueixen territorialment per a l'exercici econòmic 2016, perquè les comunitats autònomes amb competències assumides les gestionin, subvencions de l'àmbit laboral finançades amb càrrec als pressuposts generals de l'Estat (BOE núm. 295, de 7 de desembre), o la norma que substitueixi l'Ordre esmentada.

2. Tota la publicitat o la difusió en qualsevol mitjà s'ha de presentar al SOIB en un mínim de cinc dies hàbils abans de fer-la pública, i se n'ha d'indicar el text, així com el disseny de la publicitat que es vol fer, juntament amb el nom dels mitjans en què s'ha de fer la difusió, els dies i les hores. En cas de detectar-hi irregularitats, el SOIB ho ha de comunicar a l'entitat beneficiària perquè les esmeni.

Vint-i-tresè

Acreditació de la qualificació

1. La qualificació o la competència professional adquirida ha de ser objecte d'acreditació en els termes que preveuen la Llei 30/2015, de 9 de setembre, per què es regula el sistema de formació professional per a l'ocupació en l'àmbit laboral; el Reial decret 694/2017, de 3 de juliol, per què es desplega la Llei 30/2015, de 9 de setembre, i altra normativa aplicable.

2. El desenvolupament de la formació ha de respectar els continguts dels mòduls formatius i els requisits que es determinen en els reials decrets que regulen els certificats de professionalitat. Aquesta formació s'ha d'acreditar mitjançant l'expedició del certificat de professionalitat corresponent o de les seves acreditacions parcials acumulables. El certificat de professionalitat s'ha d'expedir quan s'hagin superat tots els mòduls formatius corresponents a la totalitat d'unitats de competència en què s'estructuri. Les acreditacions parcials acumulables s'han d'expedir quan s'hagin superat els mòduls formatius corresponents a una o alguna d'aquestes unitats de competència.

3. Pel que fa a la formació no vinculada a l'oferta formativa dels certificats de professionalitat, el SOIB ha de lliurar a l'alumne que finalitzi l'acció formativa un certificat d'assistència, i a l'alumne que superi la formació amb avaluació positiva, un certificat o diploma acreditatiu.

4. Aquesta formació ha de complir els requisits que estableix el Reial decret 34/2008, de 18 de gener, per què es regulen els certificats de professionalitat, i els reials decrets que regulin els certificats de professionalitat corresponents.

Vint-i-quatrè

Règim de compatibilitats

1. L'import de les subvencions concedides no pot ser en cap cas d'una quantia que, aïlladament o en concurrència amb subvencions o ajuts d'altres administracions públiques o d'altres ens públics o privats, nacionals o internacionals, superi el cost de l'activitat que ha de desenvolupar l'entitat beneficiària.

2. Aquesta subvenció és incompatible amb els ajuts de foment de l'ocupació concedits per la Conselleria de Model Econòmic, Turisme i Treball.

3. Les subvencions són compatibles amb els beneficis fiscals i bonificacions a la Seguretat Social prevists en els programes estatals de foment de l'ocupació.

4. En tot cas, les noves situacions que es puguin produir en relació amb noves sol·licituds o concessions de subvencions i ajuts s'han de notificar al SOIB en un termini de tres dies comptadors des que se'n concedeixi la subvenció o s'efectuïn noves sol·licituds d'ajuts.

 

​​​​​​​Vint-i-cinquè

Revocació i reintegrament de les subvencions

1. L'alteració, intencionada o no, de les condicions que s'han tengut en compte per concedir la subvenció; l'incompliment total o parcial de les obligacions o dels compromisos que ha de complir l'entitat beneficiària o qualsevol altre incompliment del règim jurídic de les subvencions, i, en tot cas, l'obtenció de subvencions incompatibles, abans o després de la resolució de concessió, són causes de revocació, total o parcial, de la subvenció atorgada i, si escau, de reintegrament de les quantitats percebudes per l'entitat, d'acord amb el que estableix el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions.

2. Els incompliments parcials dels requisits o les obligacions de les entitats beneficiàries, l'execució incorrecta de les accions que es posin de manifest en la verificació administrativa o en el seguiment in situ de les accions subvencionades, així com també la justificació d'una quantia inferior a la quantia atorgada inicialment, impliquen iniciar un procediment de revocació parcial de les subvencions concedides, que pot comportar la minoració de l'import pendent de pagament o el reintegrament parcial per part de l'entitat beneficiària de les quantitats pagades, amb els interessos de demora, si corresponen.

3. A aquest efecte, s'han de tenir en compte el principi general de proporcionalitat, com també la resta de criteris de gradació que consten en les bases, i les instruccions que s'hagin aprovat.

Vint-i-sisè

Obligacions de les entitats beneficiàries

Els contractes dels alumnes treballadors objecte de subvenció s'han de formalitzar entre l'1 de gener i el 15 de novembre de 2023, amb una durada màxima de tres anys.

Sense perjudici de les obligacions generals que estableix l'article 11 del text refós de la Llei de subvencions de les Illes Balears; l'article 13.2 de la Llei 38/ 2003, general de subvencions, i l'article 14 de l'Ordre de bases reguladores de les subvencions en matèria de polítiques actives d'ocupació gestionades pel SOIB, les entitats beneficiàries estan obligades a:

a) Justificar l'execució de l'activitat, així com el compliment dels requisits i les condicions que determinen la concessió de la subvenció.

b) Sotmetre's a les actuacions de comprovació, de seguiment i de control tècnic i econòmic que han d'efectuar el SOIB i la Inspecció de Treball i Seguretat Social; a les de control financer que corresponguin a la Intervenció General de l'administració autonòmica de les Illes Balears, en relació amb les subvencions concedides, i a les previstes en la legislació per a la Sindicatura de Comptes, o d'altres òrgans de control.

c) Les entitats beneficiàries han de presentar una memòria pedagògica en el termini d'un mes des de l'acabament del projecte, d'acord amb el model i els protocols a disposició dels beneficiaris en l'aplicació web de gestió de la formació del SOIB ACCFOR/ESOIB.

d) Comunicar al SOIB l'obtenció d'altres subvencions o ingressos per a la mateixa finalitat. Aquesta comunicació s'ha de fer dins el termini de tres dies hàbils des que s'ha sol·licitat o obtengut la subvenció concurrent i, en tot cas, abans de justificar l'aplicació que s'hagi donat als fons percebuts.

e) Acreditar, abans de dictar-se la proposta de resolució de concessió, que l'entitat està al corrent en el compliment de les obligacions tributàries i davant la Seguretat Social.

f) Deixar constància, mitjançant comptabilitat separada o un codi comptable adequat, de la percepció i l'aplicació de la subvenció en els llibres de comptabilitat o en els llibres de registre que, si escau, hagi de dur la persona beneficiària d'acord amb la legislació mercantil o fiscal que hi sigui aplicable.

g) Adoptar les mesures de difusió relatives al caràcter públic del finançament de l'activitat objecte de subvenció, en els termes que estableix l'apartat vint-i-dosè d'aquesta convocatòria.

h) Reintegrar els fons percebuts en els supòsits prevists en l'article 44 del text refós de la Llei de subvencions.

i) Comunicar a l'òrgan concedent, en el termini màxim de trenta dies naturals, qualsevol variació de la seva situació que pugui tenir incidència en la conservació i en la quantia dels ajuts.

j) Presentar tota la informació requerida per l'òrgan de control financer.

k) Conservar els documents justificatius de l'aplicació dels fons percebuts, amb inclusió dels elements electrònics, mentre puguin ser objecte d'actuacions de comprovació i de control.

l) Complir les obligacions establides en el Reial decret 1529/2012, de 8 de novembre, per què es desplega el contracte per a la formació i l'aprenentatge i s'estableixen les bases de la formació professional dual.

m) Formar els alumnes treballadors participants en els aspectes teòrics i pràctics de les activitats professionals o oficis objecte del programa, d'acord amb el pla de formació presentat.

n) Contractar, d'acord amb el que estableix l'article 6 del Reial decret 694/2017, una pòlissa d'assegurança de responsabilitat civil i d'accidents personals per protegir els participants davant qualsevol risc derivat de l'execució de l'acció formativa, des de l'inici fins a la finalització.

L'assegurança ha de cobrir el període de la formació teoricopràctica, així com els desplaçaments dels participants al lloc d'impartició de les classes i a altres empreses o establiments que s'organitzin en suport de l'execució de les accions formatives. Aquesta pòlissa també ha d'incloure la responsabilitat civil davant de tercers, de manera que cobreixi els danys que puguin produir els participants durant l'execució de la formació.

La pòlissa contractada ha d'indicar amb exactitud la data d'inici i de finalització de l'acció formativa, el nombre d'alumnes participants assegurats i les cobertures, sigui per accidents dels alumnes o sigui per danys provocats per ells. Les cobertures han d'incloure mort, invalidesa en qualsevol grau i seqüeles, valorades segons el barem que estableix la Llei 35/2015, de 22 de setembre, de reforma del sistema per a la valoració dels danys i perjudicis causats a les persones en accidents de circulació. L'assistència sanitària per accident dels alumnes ha de tenir una cobertura equivalent a la de l'assegurança escolar obligatòria.

Aquesta assegurança és independent de la que hagi subscrit l'entitat beneficiària per responsabilitat civil amb caràcter general.

o) Complir les disposicions legislatives sobre protecció de dades de caràcter personal: concretament, la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre; el Reial decret 1720/2007, de 21 de desembre, i el Reglament (UE) 2016/679, del Parlament europeu i del Consell, de 27 d'abril.

Vint-i-setè Control

1. Igualment, la persona beneficiària s'ha de sotmetre a les actuacions de comprovació que ha d'efectuar la Inspecció de Treball i Seguretat Social i a les de control financer que hi corresponguin.

2. El SOIB pot fer un seguiment dels nivells d'inserció amb vista que futures convocatòries de «SOIB Dual Vulnerables» puguin incorporar entre els criteris de valoració els nivells d'inserció en el mercat ordinari assolits per les entitats en les convocatòries anteriors.