Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA D'AFERS SOCIALS I ESPORTS

Núm. 467235
Resolució de la consellera d’Afers Socials i Esports per la qual s’aprova la convocatòria de subvencions per a la realització de cursos, jornades, seminaris, conferències i d’altres activitats formatives en l’àmbit dels serveis socials per als anys 2022 i 2023 (expedient pluriennal)

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

 Identificador BDNS: 644506

L' article 35.1.n de la Llei 4/2009, d'11 de juny, de serveis socials de les Illes Balears determina que correspon al Govern de les Illes Balears organitzar la formació en l'àmbit dels serveis socials.

L'article 36.m de la Llei 4/2009, d'11 de juny, de serveis socials de les Illes Balears assenyala que és competència de la conselleria que té assignades les funcions en matèria de serveis socials desenvolupar els programes formatius adreçats al personal encarregat de la prestació dels serveis socials.

La mateixa Llei, a l'article 63.1, quant a mesures de suport i protecció als professionals, assenyala que són les administracions responsables del sistema públic de serveis socials les que han de garantir als professionals i les professionals la supervisió, el suport tècnic i la formació permanent que els permeti donar una resposta adequada a les necessitats i les demandes de la població. Aquesta formació s'ha de portar a terme en el marc de les mesures i les actuacions que estableix el títol VIII. La Qualitat, la Formació i la Recerca en l'àmbit dels Serveis Socials.

A l'article 90.2, Subvencions a entitats d'iniciativa social, s'indica que les polítiques de convenis de col·laboració, subvencions i ajuts han d'establir-se d'acord amb el contingut i la finalitat dels plans de serveis socials elaborats segons aquesta llei, i han de dirigir-se fonamentalment a la creació, el manteniment, la millora i la modernització dels centres, a la promoció i el desenvolupament de programes i activitats de serveis socials, i a la promoció d'accions formatives i d'activitats d'investigació i desenvolupament relacionades amb els serveis socials.

L'article 95 regula que el Pla de Qualitat ha de fomentar la formació continuada, la innovació i la millora constant de les activitats i de les prestacions socials i l'establiment laboral del personal professional. Així també, l'article 96 estipula que les administracions públiques, en el marc de les seves competències en matèria de serveis socials, han de fomentar la realització d'activitats i programes adreçats a la formació permanent i a la millora contínua dels coneixements i les capacitats i habilitats del personal professional del sistema públic de serveis socials.

A la vegada, s'han de promoure activitats específiques dissenyades per a la formació teòrica i pràctica de les persones cuidadores no professionals que duguin a terme actuacions directes d'atenció i cura de persones.

L'article 97 recull que la planificació de les activitats formatives s'ha d'enquadrar en el marc del Pla Estratègic de Serveis Socials i s'ha d'encaminar a l'actualització de coneixements i al desenvolupament de qualitats i estratègies per tal de millorar l'atenció social de la ciutadania. També estableix que les administracions públiques poden dur a terme l'acció formativa del personal professional dels serveis socials directament o mitjançant convenis de col·laboració amb centres públics o privats.

El Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions, té per objecte determinar el règim jurídic de les subvencions l'establiment o la gestió de les quals corresponen a l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears o a les entitats públiques que en depenen. Així mateix, d'acord amb l'article 12 d'aquesta disposició, no es pot iniciar el procediment de concessió de subvencions sense que el conseller competent n'hagi establert prèviament per ordre, en ús de la potestat reglamentària, les bases reguladores corresponents.

L'Ordre de la consellera d'Afers Socials i Esports de 5 de març de 2021 estableix les bases reguladores de les subvencions en matèria de serveis socials i de joventut (BOIB núm. 34, d'11 de març).

El Decret 8/2021,de 13 de febrer de 2021, de la presidenta de les Illes Balears, de modificació del Decret 9/2019, de 2 de juliol, de la presidenta de les Illes Balears, determina la composició del Govern i estableix l'estructura de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

 

El Decret 11/2021, de 15 de febrer, de la presidenta de les Illes Balears, estableix les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, modificat pel Decret 25/2021, de 8 de març, de la presidenta de les Illes Balears.

Les actuacions a les quals es destinen les subvencions d'aquesta convocatòria s'engloben clarament dins de les finalitats que persegueix la Conselleria d'Afers Socials i Esports, a través de la Direcció General de Planificació, Equipaments i Formació i, per tant, és l'òrgan competent per tramitar aquest expedient.

D'altra banda, d'acord amb el que disposa l'article 9.2 de l'Ordre de la consellera d'Afers Socials i Esports, de 5 de març de 2021, en relació amb l'article 15 del Text refós de la Llei de subvencions, correspon a la consellera aprovar aquesta convocatòria.

Aquesta convocatòria de subvencions està prevista en l'annex del Pla Estratègic de Subvencions de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per als exercicis 2021-2023. Aquest annex s'ha modificat mitjançant resolució de la consellera d'Hisenda i Relacions Exteriors de 4 d'abril de 2022, publicat al BOIB núm. 54 de 23 d'abril de 2022. Aquesta modificació, dins del capítol IV. 2 Cohesió Social, afegeix la línia IV.2.13: Ajuts per a les entitats privades sense ànim de lucre que organitzen i desenvolupen serveis i programes formatius en matèria de serveis socials, mitjançant el disseny i la implantació de plans de formació adreçats als professionals del sistema públic de serveis socials amb l'objectiu de promoure el desenvolupament d'accions formatives que tenguin per finalitat contribuir a la formació continuada dels professionals de l'àmbit social.

En compliment dels articles 1.1.e i 31 del Reglament (UE) 651/2014, de 17 de juny, pel qual es declaren determinades categories d'ajudes compatibles amb el mercat interior en aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de Funcionament de la Unió Europea, les ajudes susceptibles de ser atorgades en aquesta convocatòria són compatibles amb el mercat interior i, per tant, estan exemptes de l'obligació de notificació establerta en l'article 108, apartat 3, del Tractat esmentat, perquè són ajudes a la formació i es compleixen les condicions establertes tant en l'esmentat article 31 com en el capítol I del Reglament citat.

Per tot això, d'acord amb l'article 15.1 del Text refós de la Llei de subvencions i l'article 5 de l'Ordre de la consellera d'Afers Socials i Esports de 5 de març de 2021, a proposta del director general de Planificació, Equipaments i Formació, d'acord amb l'informe previ i favorable del Departament Jurídic de la Conselleria d'Afers Socials i Esports, d'acord amb la fiscalització prèvia favorable de la Intervenció General de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i fent ús de les facultats que m'atribueixen la Llei 1/2019, de 31 de gener, del Govern de les Illes Balears, i la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, dict la següent

Resolució

1. Aprovar la convocatòria de subvencions per a la realització de cursos, jornades, seminaris, conferències i d'altres activitats formatives en l'àmbit dels serveis socials, per als anys 2022 i 2023.

2. Aprovar el pressupost d'aquesta convocatòria, que té un import màxim de cent mil euros (100.000,00€), per als anys 2022 i 2023, amb càrrec a la partida pressupostària 17701 G/313I01/48000/00 (o l'alternativa corresponent) dels pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears corresponents als anys 2022 i 2023.

2022

17701 G/313I01/48000/00

25.000 €

2023

17701 G/313I01/48000/00

75.000 €

3. Autoritzar una despesa de cent mil euros (100.000,00 €), amb càrrec a la partida pressupostària 17701/G/313I01/48000/00 (o l'alternativa corresponent) dels pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per als anys 2022 i 2023.

4. Designar el director general de Planificació, Equipaments i Formació com l'òrgan instructor del procediment de concessió de subvencions derivat d'aquesta convocatòria.

5. Publicar aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

Interposició de recursos

Contra aquesta Resolució —que exhaureix la via administrativa— es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant la consellera d'Afers Socials i Esports en el termini d'un mes comptador des de l'endemà que s'hagi publicat, d'acord amb els articles 123 i 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors des de l'endemà que s'hagi publicat, d'acord amb l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.

 

Palma, en data de la signatura electrònica (22 d'agost de 2022)

La consellera d'Afers Socials i Esports Fina Santiago Rodríguez

 

ANNEX Punts de la convocatòria

1. Objecte

1.1. Es convoquen, per als anys 2022 i 2023, ajuts per a les entitats privades sense ànim de lucre que organitzen i desenvolupen serveis i programes formatius en matèria de serveis socials, mitjançant el disseny i implementació de plans de formació adreçats als professionals del Sistema Públic de Serveis Socials amb l'objectiu de promoure el desenvolupament d'accions formatives que tenguin per finalitat contribuir a la formació continuada dels professionals de l'àmbit social.

1.2. Aquests ajuts es podran destinar a finançar les següents accions:

  • Accions d'assessorament i suport tècnic en el disseny d'accions formatives.
  • Accions d'edició, impressió, maquetació i difusió del material didàctic, del programa de les accions formatives, de les certificacions emeses adreçats als professionals i a les professionals de l'àmbit social que participin a les accions.
  • Accions de suport en el cost de les persones intervinents (formador/a, ponent, conferenciant, dinamitzador/a) a les accions formatives, com ara despeses de viatge, dietes, allotjament i indemnització per raó del servei (en funció de les hores de durada de l'acció formativa).
  • Altres despeses derivades de l'organització i execució de l'activitat formativa, no incloses en els apartats anteriors i que estiguin estrictament relacionades amb l'acció formativa a subvencionar i sempre que ho consideri oportú la comissió tècnica creada per a valorar les sol·licituds.

1.3. La proposta formativa presentada s'ha d'emmarcar en les característiques de les accions formatives indicades al punt 3 d'aquesta convocatòria.

1.4. Aquesta convocatòria es regeix per les bases reguladores de subvencions que estableix l'Ordre de la consellera d'Afers Socials i Esports de 5 de març de 2021 per la qual s'estableixen les bases reguladores que han de regir la concessió de subvencions, premis o beques en matèria de serveis socials i de joventut que convoqui la conselleria (BOIB núm. 34, d'11 de març).

2. Persones beneficiàries

Poden sol·licitar els ajuts que estableix aquesta convocatòria les entitats privades sense ànim de lucre que organitzen i desenvolupen serveis i programes formatius en matèria de serveis socials, d'acord amb els requisits següents:

  1. Disposar de seu, delegació, establiment o sucursal a les Illes Balears en el moment de fer-se efectives les ajudes, això és, en sol·licitar-les, durant l'execució i en el moment de justificació.

  2. Estar al corrent en el compliment de les obligacions tributàries i de la Seguretat Social.

  3. Haver justificat els ajuts o les subvencions que hagi rebut anteriorment de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

  4. No incórrer en cap de les prohibicions per ser beneficiari de subvencions que estableixen l'article 10 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions, o l'article 11 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes.

  5. Que tengui experiència reconeguda en l'organització i realització de cursos, jornades, seminaris, conferències o d'altres accions formatives en l'àmbit dels serveis socials (i en concret, en la temàtica formativa proposada). En cas contrari, haurà d'aportar informació suficient acreditativa per a formar en els continguts proposats al programa de formació.

3. Característiques de les accions formatives

3.1. Les accions formatives han de versar preferentment sobre l'atenció social de les persones amb necessitat d'atenció prioritària, d'acord amb l'article 6 de la Llei 4/2009, d'11 de juny de serveis socials de les Illes Balears.

Les activitats han de ser de formació continuada, relacionades amb les carteres dels serveis socials i d'acord amb les línies formatives del Pla de Formació de la Conselleria en matèria d'Afers Socials:

Temàtiques a tractar:

  • Atenció a les situacions de vulnerabilitat o exclusió, desprotecció, discapacitat o dependència
  • Prevenció comunitària
  • Programes de formació adreçats a professionals que treballen la inserció sociolaboral de col·lectius vulnerables
  • Accions formatives adreçades a professionals de entitats/organitzacions que treballen la prevenció de les situacions de risc de menors i joves
  • Formació adreçada a professionals que treballen amb col·lectius d'especial vulnerabilitat, amb problemàtiques associades a les toxicomanies i/o drogoaddiccions
  • Innovació social
  • Formació en promoció de la igualtat de gènere, i no discriminació per raó de raça, opinió, religió, etc.
  • Aplicació de la transferència de bones pràctiques entre entitats i/o organitzacions de característiques similars.

3.2. Línies formatives del Pla de Formació:

  • Línia formativa 1: Normativa relacionada amb l'àmbit dels serveis socials. Aquesta línia engloba la normativa aprovada en matèria d'afers socials i que afecta els diferents col·lectius d'atenció.
  • Línia formativa 2: Atenció a la Infància i l'adolescència en situació de risc social. Aquesta línia potencia el treball amb les famílies com a estratègia clau de sensibilització i prevenció de les situacions de risc i de desprotecció. Millorar l'especialització dels professionals i les professionals dels serveis socials destinats a la infància i adolescència per treballar amb les diversitats i necessitats emergents.
  • Línia formativa 3: Atenció a Persones en situació de Dependència i Discapacitat. S'inclouen a aquesta línia les actuacions formatives que tenen per objecte millorar l'atenció a les persones en situació de dependència i/o discapacitat, prevenir les situacions de risc d'exclusió social i promoure la seva autonomia personal.
  • Línia formativa 4: Aspectes metodològics en els processos d'intervenció social per a la millora de la qualitat en l'atenció social, en les diferents modalitats d'atenció (intervenció social comunitària, intervenció psicosocial individual-familiar i treball social grupal).
  • Línia formativa 5: altres, sempre que es justifiquin dins de l'àmbit de serveis socials.

3.3. La tipologia i modalitat de les accions formatives objecte d'aquesta convocatòria poden ser:

Tipologia:

  1. Seminaris: acció formativa basada en les aportacions dels participants. En general, els seminaris estan centrats en un tema en el qual es pretén aprofundir. El seu objectiu és arribar a solucions o respostes a través del debat. Hi ha un expert dinamitzador. Grups reduïts de com a màxim 15 persones. Hi ha molta interacció.

  2. Conferències: acció formativa (presencial o virtual mitjançant videoconferència) idònia per transmetre informació d'un o més experts a un grup nombrós de persones interessades. Grup nombrós. La interacció és nul·la.

  3. Tallers: en aquest tipus d'activitat s'adquireixen i es milloren les competències de manera activa. En el taller són bàsics els principis de debat, interacció, experimentació i aportació de tots els membres que hi participen. Normalment són activitats de durada curta, entre 2 i 10 hores, i amb grups reduïts. Se sol impartir en la modalitat presencial, però hi ha casos en què hi pot haver el suport de les TIC.

  4. Cursos: és el format d'activitat més tradicional, centrat en l'adquisició de continguts conceptuals. L'aprenentatge s'estructura a partir d'uns objectius i uns continguts establerts inicialment. En el curs, un expert o experta en la matèria assumeix el rol de formador o formadora i s'encarrega de dissenyar i dinamitzar tot el procés. La durada és variable, però normalment oscil·la entre 6 i 50 hores, i la modalitat pot ser presencial, en línia o semipresencial.

  5. Jornades: és una activitat de durada curta, generalment d'un dia, en la qual es revisa una temàtica determinada des de diferents enfocaments. La jornada pot incloure diferents activitats, com ara taules rodones, conferències, tallers, etc.

  6. Congressos: el congrés és una activitat del mateix tipus que la jornada, però de durada més llarga.

  7. Altres tipus d'activitats: es poden proposar activitats en altres formats no exposats anteriorment, però que són adients per a arribar als objectius proposats. Per exemple, sessions formatives, grups d'aprenentatge, etc. La comissió tècnica de valoració s'encarregarà d'estudiar la viabilitat de la proposta.

3.4. Modalitat:

a) Presencial: en aquesta modalitat, és important que, a més de l'exposició de continguts, s'usin tècniques grupals que facilitin la participació activa dels alumnes. Així mateix, s'ha de tenir en compte que el docent ha de partir dels coneixements previs dels alumnes per a assolir els aprenentatges més significatius.

b) En línia: aquesta modalitat utilitza la plataforma virtual com a espai educatiu per a desenvolupar l'activitat formativa. Encara cobra més importància –si cal– la participació activa de l'alumnat, ja que assumeix més responsabilitat en el procés d'ensenyament-aprenentatge. Fer una bona selecció dels continguts i recursos (ja existents o d'elaboració pròpia) i una bona tasca tutorial són alguns dels elements que ajuden a aconseguir una formació en línia de qualitat.

c) Semipresencial: en aquesta modalitat es reserva l'entorn virtual per a la lectura i el treball de continguts, i les classes presencials, per a elevar el nivell de reflexió i desenvolupar habilitats i destreses a través de l'ús de metodologies de treball en grup. La part en línia sol tenir més pes en hores.

d) Videoconferència: No és una modalitat formativa en sí, però permet la comunicació sincrònica entre els diversos participants que es troben ubicats a d'altres indrets.

Queden fora d'aquesta convocatòria les següents tipologies de formació:

e) Formació professional

f) Formació universitària

g) Màster

h) Postgrau

i) Doctorat

4. Obligacions de les persones beneficiàries

4.1. A més de les obligacions que estableix l'article 11 del TRLS i l'article 16 de l'Ordre de la consellera d'Afers Socials i Esports de data 5 de març de 2021, les persones beneficiàries d'aquestes subvencions tenen les obligacions següents:

  1. Fer constar en la difusió i el programa de l'acció formativa (o en el material editat en el format que escaigui) el finançament de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i, més concretament, la imatge corporativa de la Conselleria d'Afers Socials i Esports.

  2. Comunicar a l'òrgan que concedeix la subvenció qualsevol variació de la seva situació que pugui tenir incidència en la conservació i la quantia dels ajuts en el termini de quinze dies hàbils comptadors des que s'origini la variació.

  3. Participar en els actes de presentació i difusió de les accions formatives que organitzi la Conselleria d'Afers Socials i Esports, si n'és el cas.

  4. Trametre a la Conselleria d'Afers Socials i Esports: el programa complet, el contingut (material didàctic) i les conclusions, a més d'una memòria resum de les acció formativa relacionada amb la finalitat de la subvenció.

4.2. Les persones beneficiàries han de fer constar en tots els elements publicitaris de l'activitat subvencionada la col·laboració de la Conselleria d'Afers Socials i Esports, en un lloc destacat i amb l'autorització prèvia del Gabinet de Premsa de la Conselleria.

4.3. S'ha d'executar tota l'acció formativa presentada que fonamenti la concessió de la subvenció, amb independència de l'import concedit en la resolució de concessió.

4.4. Les persones beneficiàries s'han de sotmetre a les actuacions de comprovació i control de l'Administració autonòmica, estatal i comunitària, la Sindicatura de Comptes o altres òrgans de control extern, i també els han facilitar tota la informació que els requereixin en relació amb els ajuts concedits.

4.5. Les persones beneficiàries han de conservar els documents justificatius de l'aplicació dels fons percebuts, inclosos els documents electrònics, mentre puguin ser objecte d'actuacions de comprovació i control.

4.6. Disposar d'un sistema de gestió preventiu en alguna de les modalitats previstes i d'un pla de prevenció de riscs laborals d'acord amb la Llei 31/1995, de 8 de novembre, de prevenció de riscs laborals.

4.7. En cas d'estar-hi obligades les entitats beneficiàries, s'ha d'aportar el Pla d'Igualtat aplicat a l'empresa, d'acord amb la Llei Orgànica 3/2007, de 22 de març, per la igualtat efectiva de dones i homes, en relació amb els plans d'igualtat en les empreses.

5. Despeses subvencionables

5.1. Es consideraran despeses subvencionables aquelles que, de manera indubtable, responguin a la naturalesa de l'activitat subvencionable, que resultin estrictament necessàries per realitzar l'activitat, que es facin dins del termini atorgat per a l'execució i que no superin el valor de mercat, d'acord amb l'article 8.1 de l'Ordre de la consellera d'Afers Socials i Esports de 5 de març de 2021.

5.2. S'entenen per despeses subvencionables, quant a l'organització, el disseny i la realització de cursos, jornades, seminaris, conferències i/o d'altres activitats formatives en l'àmbit dels serveis socials:

  1. El cost laboral del personal per a l'organització, el disseny i la realització de l'activitat objecte de subvenció.

  2. Les despeses de viatge, allotjament i manutenció que s'imputin —sempre que corresponguin al personal involucrat en el disseny, organització i l'execució de les activitats objecte d'ajuda, estiguin directament vinculats a l'activitat i s'identifiqui clarament en la justificació la persona que ha incorregut en la despesa— seran subvencionables d'acord amb les definicions i fins als imports màxims establerts en la Resolució de la consellera d'Hisenda i Relacions Exteriors de 3 de gener de 2022 per la qual s'actualitzen les quanties de les indemnitzacions per raó del servei del personal al servei de l'Administració de la CAIB per a l'any 2022.

  3. Les indemnitzacions meritades pel professorat (ponents, conferenciants, etc.) d'activitats formatives, tant en la modalitat presencial, com en línia, per a la planificació i coordinació, per preparar material didàctic, per al disseny i direcció d'una activitat, la supervisió d'aules i/o suport logístic, com també per a l'assessorament especialista de l'activitat seran subvencionables d'acord amb les definicions i fins als imports màxims establerts pel Decret 62/2011, de 20 de maig, pel qual es regulen les modalitats de col·laboració en les activitats formatives i en els processos selectius i de provisió organitzats per l'Escola Balear d'Administració Pública, i s'aprova el barem de les indemnitzacions que se'n deriven.

  4. Els costos derivats del lloguer d'espais, el material fungible destinat a l'activitat i el material inventariable dedicats exclusivament a l'activitat formativa.

  5. Altres despeses derivades de l'organització per l'entitat sol·licitant per al disseny i la realització de les activitats formatives referides al punt 3, característiques de les accions formatives objectes de la subvenció.

  6. Contractació de serveis externs entesos com activitats prestades per tercers de forma puntual per executar l'activitat formativa objecte de la subvenció, justificant els motius de dita contractació externa i sempre que responguin a l'apartat de despeses subvencionables. En tot cas, no es permet la subcontractació per a realitzar l'activitat objecte de subvenció.

5.3. S'entén per despeses subvencionables quant a l'edició, la maquetació, la impressió i/o la difusió, les següents:

a) Les despeses de correcció i maquetació de textos, fotomecànica i impressió.

b) Les despeses de distribució.

c) L'import de l'elaboració de cartells o panells per presentar a jornades o congressos.

d) Les despeses derivades de la difusió audiovisual i/o gràfica i les despeses digitals imputables de difusió de l'activitat formativa a subvencionar.

5.4. No són subvencionables les despeses següents:

  1. Les despeses corresponents a atencions protocol·làries o representatives.

  2. En el cas de cursos i/o accions formatives que no siguin gratuïts per a les persones que vulguin assistir-hi, no és subvencionable l'import de la inscripció, quota o similar.

  3. Les despeses de material d'oficina ni accessoris informàtics, sense relació amb l'activitat subvencionada.

  4. Despeses de quotes a societats científiques, ni qualsevol altre tipus de quotes per a l'accés a publicacions o formacions.

  5. Interessos, recàrrecs i sancions administratives i penals.

  6. Les despeses d'indemnització per acomiadaments (incloses les pactades) ni les bestretes al personal.

  7. Qualsevol altra despesa no inclosa generalment en el punt 5.2.

6. Pressupost

6.1. L'import màxim que es destina a aquesta convocatòria és de cent mil euros (100.000,00 €), amb càrrec a la partida pressupostària 17701 G/313I01/48000/00 (o l'alternativa corresponent) dels pressuposts generals de la CAIB per als anys 2022 i 2023.

6.2. Aquest import es pot ampliar mitjançant una resolució de la consellera d'Afers Socials i Esports, d'acord amb l'article 5.3.b de l'Ordre de la consellera d'Afers Socials i Esports, de data 5 de març de 2021.

6.3. En concret, es destinen de forma separada vint-i-cinc mil euros (25.000,00 €) per a l'any 2022 i setanta-cinc mil euros (75.000,00 €) per a l'any 2023. En tot cas, aquesta distribució dels imports té un caràcter estimatiu, i l'alteració eventual no exigeix la modificació de la convocatòria, sens perjudici de la tramitació del procediment pressupostari i comptable que, si escau, pertoqui, d'acord amb l'article 5.3.c de l'Ordre de la consellera d'Afers Socials i Esports de 5 de març de 2021.

6.4. D'acord amb l'article 5.5.b de la mateixa Ordre, en els casos en què, una vegada finalitzat l'any 2022, no s'hagi esgotat l'import màxim previst inicialment, la quantitat no aplicada s'ha de traslladar al 2023, mitjançant una resolució de l'òrgan competent per concedir les subvencions, que s'ha de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

6.5. L'import de tots els ajuts concedits a una entitat no podrà superar els 24.000,00 € per període, sempre segons la disponibilitat pressupostària de la convocatòria.

6.6. En cap cas, l'import de la subvenció concedida no pot ser superior a la quantia sol·licitada ni al 50 % del cost de l'activitat a subvencionar, d'acord amb el pressupost que l'entitat sol·licitant entregui, en compliment de l'article 31.4 del Reglament (UE) 651/2014, de 17 de juny.

6.7. En cap cas, l'import màxim que es pot atorgar en concepte de les despeses subvencionables establertes al punt 5.3 no pot superar el màxim del 30 % de la quantia total d'ajuda concedida.

6.8. En el cas de cursos i/o accions formatives que no siguin gratuïts, d'acord amb el punt 5.4.b d'aquesta convocatòria, l'import màxim que es pot atorgar en concepte de subvenció no pot superar, en cap cas, l'import que suposi la realització de l'activitat, amb la minoració corresponent de les sumes obtingudes per les inscripcions, quotes o similars de les persones assistents. Tot això respectant la resta de límits màxims establerts a aquesta convocatòria.

7. Àmbit temporal

7.1. D'acord amb els art. 2.4 i 5.5 de l'Ordre de la consellera d'Afers Socials i Esports de 5 de març de 2021 i pel fet de tractar-se d'una convocatòria biennal, són subvencionables les despeses que descriu el punt 5 d'aquesta convocatòria que es duguin a terme en algun d'aquests dos períodes:

  1. Període 2022: des de l'endemà de la publicació d'aquesta convocatòria i el 31 de desembre de 2022.

  2. Període 2023: entre l'1 de gener de 2023 i el 31 d'octubre de 2023.

7.2. No es podran presentar sol·licituds de subvenció de projectes formatius que hagin resultat beneficiaris amb el mateix contingut en convocatòries o períodes anteriors.

7.3. Amb independència del període en què s'efectuïn les despeses, les sol·licituds s'han de presentar abans de començar a treballar en el projecte o l'activitat objecte de subvenció, d'acord amb el punt 10.6 d'aquesta convocatòria.

8. Nombre d'activitats formatives subvencionables

8.1. Cada persona interessada pot presentar un màxim de tres sol·licituds per a accions formatives diferents, independentment del període.

8.2. En cap cas no es poden presentar sol·licituds d'ajut per a parts fraccionades d'una mateixa activitat formativa.

9. Documentació que s'ha de presentar

9.1. Les persones que estiguin interessades a presentar-se a la convocatòria i que compleixin els requisits que estableix el punt 2, han d'emplenar i presentar una sol·licitud signada, d'acord amb el model de l'imprès 1.

9.2. Els impresos oficials de la sol·licitud i dels diferents documents que s'han d'emplenar i presentar són a disposició de les persones interessades en els enllaços del web de la CAIB (www.caib.es) a la pàgina de la Direcció General de Planificació, Equipaments i Formació. Tant la sol·licitud com els impresos que s'hi adjunten s'han de signar electrònicament per la persona representant.

9.3. La relació de documents que s'han d'adjuntar a la sol·licitud és la següent, sempre que no estigui en poder de l'Administració o es pugui comprovar la informació per tècniques telemàtiques, segons el Decret 6/2013, de 8 de febrer, de mesures de simplificació documental dels procediments administratius:

a) Document constitutiu de l'entitat o l'agrupació i, si escau, els estatuts socials degudament inscrits en el registre corresponent o el certificat d'inscripció registral dels documents esmentats, com també l'acreditació de la representació amb què actua la persona signant de la sol·licitud.

b) Una memòria descriptiva de l'activitat formativa a desenvolupar i que inclogui: programa i continguts; persones formadores; durada, dates d'inici i de finalització; lloc, si escau; objectiu que es vol aconseguir; a qui s'adreça —perfil professional i nombre de places que s'ofereixen, amb o sense reserva—; si es tracta d'una activitat gratuïta o té un cost per a les persones inscrites; si hi ha persones i/o entitats col·laboradores, etc. (imprès 2).

c) El pressupost desglossat (imprès 3).

d) Un breu currículum vitae de cada persona formadora, signat per ella.

e) Una declaració responsable de la veracitat de les dades bancàries aportades, excepte que ja consti, tramitada vàlidament, d'acord amb el model. En el cas que el compte ja estigui d'alta a la Comunitat Autònoma, només cal confirmar que el pagament s'ha de fer en aquest compte. La titularitat del compte bancari ha de ser de l'entitat sol·licitant de la subvenció (imprès 4).

f) Una declaració responsable (imprès 5) en la qual es faci constar:

  • No trobar-se en cap dels supòsits de prohibició o d'incompatibilitat per ser persona beneficiària de la subvenció establerts en l'article 10 del TRLS i en la resta de normativa d'aplicació.
  • L'acreditació que l'activitat formativa es farà dins del termini previst en el punt 7 d'aquesta convocatòria.
  • El compliment de les obligacions que estableix l'article 11 del TRLS, l'article 16.1 de l'Ordre de la consellera d'Afers Socials i Esports, de data 5 de març de 2021, i també les obligacions que estableix aquesta convocatòria.
  • No estar sotmesa a cap dels supòsits de prohibició o incompatibilitat per ser persona beneficiària de la subvenció.
  • No haver estat mai objecte de sancions administratives ni de sentències fermes condemnatòries per haver exercit o tolerat pràctiques laborals considerades discriminatòries per raó de sexe o de gènere.
  • Haver justificat els ajuts o les subvencions que hagi rebut anteriorment de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, o no tenir imports pendents de reintegrament.
  • No haver sol·licitat ni rebut cap altre ajut per a la mateixa finalitat de qualsevol administració pública o ens privat o públic, tant nacional com estranger o, en cas contrari, una relació de les entitats a les quals s'ha sol·licitat una subvenció amb aquesta finalitat o de les quals se n'ha obtingut alguna, amb indicació de la quantia sol·licitada o concedida.
  • No haver rebut altres ajuts relacionats amb l'activitat formativa objecte de la sol·licitud.

g) Certificat signat per la persona representant de l'entitat en el qual es faci constar l'adreça de la seu, la delegació, l'establiment o la sucursal activa a les Illes Balears en el moment de la sol·licitud.

h) Un certificat de l'Agència Estatal de l'Administració Tributària que acrediti que la persona sol·licitant està al corrent en el compliment de les obligacions tributàries, i un certificat de la Tresoreria General de la Seguretat Social que acrediti que la persona sol·licitant està al corrent en el compliment de les obligacions amb la Seguretat Social, en el cas que la persona interessada s'oposi expressament que l'Administració pugui consultar i obtenir aquestes dades.

i) Així mateix, la presentació de la sol·licitud per part de la persona interessada suposa —llevat d'oposició expressa— l'autorització a l'òrgan instructor del procediment perquè, si és procedent, obtengui de manera directa l'acreditació que està al corrent en el compliment de les obligacions tributàries davant l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

9.4. La presentació de la sol·licitud suposa que l'entitat autoritza el personal tècnic de la Direcció General de Planificació, Equipaments i Formació perquè puguin demanar a altres administracions qualsevol documentació, les dades i els informes que considerin necessaris per tramitar l'expedient.

9.5. La persona sol·licitant no haurà de presentar dades o documents que ja hagi presentat anteriorment davant qualsevol Administració, sempre que indiqui en quin moment i davant quin òrgan administratiu va presentar la documentació.

9.6. Els serveis tècnics de la Direcció General de Planificació, Equipaments i Formació poden sol·licitar, a més, tota la documentació complementària que considerin necessària per avaluar correctament la sol·licitud.

9.7. En relació amb la documentació que determinen els apartats anteriors, s'ha de notificar a la Direcció General de Planificació, Equipaments i Formació qualsevol modificació que es produeixi durant el període subvencionat fins que no es presenti la justificació final.

10. Lloc i termini de presentació de sol·licituds

10.1. Les sol·licituds, emplenades degudament, s'han de presentar exclusivament de forma telemàtica a través del tràmit específic habilitat per sol·licitar la subvenció, a disposició dels interessats al lloc www.caib.es (concretament a la pàgina web de la Direcció General de Planificació, Equipaments i Formació). No es consideren com a presentades les sol·licituds telemàtiques fetes a través d'un altre mitjà electrònic que no sigui el tràmit específic esmentat.

En cas de presentar la sol·licitud de manera presencial, l'Administració, d'acord amb l'article 68.4 de la Llei 39/2015, ha de requerir la persona interessada perquè ho faci en la forma electrònica indicada.

10.2. La presentació de la sol·licitud implica que la persona interessada accepta les prescripcions que estableix tota la normativa aplicable, l'Ordre de la consellera d'Afers Socials i Esports de 5 de març de 2021 i aquesta convocatòria.

10.3. D'acord amb l'article 5.5.c de l'Ordre esmentada, s'estableixen dos terminis per a presentar les sol·licituds, en funció del període corresponent:

  1. El primer termini per presentar les sol·licituds dins del període 2022 és de dos mesos des de l'endemà que s'hagi publicat aquesta convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

  2. El segon termini per presentar les sol·licituds dins del període 2023 és des de l'1 de desembre de 2022 fins al 30 d'abril de 2023, ambdós inclosos.

10.4. Quant a les sol·licituds que es presentin fora de termini adient, se n'ha de dictar una resolució d'inadmissió, que s'ha de notificar a la persona interessada a través del NOTIB.

10.5. Un cop exhaurit el crèdit pressupostari disponible de la convocatòria per a cada període, se suspendrà la concessió de nous ajuts mitjançant una Resolució de la consellera d'Afers Socials i Esports que s'ha de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

10.6. D'acord amb l'article 6 del Reglament (UE) 651/2014, amb independència del període en què es presentin les sol·licituds, s'han de presentar abans de començar a treballar en el projecte o l'activitat objecte de subvenció, de conformitat amb els requisits de la normativa europea de constituir una ajuda amb efecte incentivador.

11. Examen i esmena de la documentació

11.1. Els serveis tècnics de la Direcció General de Planificació, Equipaments i Formació han d'examinar les sol·licituds i la documentació adjunta per determinar si l'ajut s'adequa al que estableix aquesta convocatòria.

11.2. En el cas que les sol·licituds no compleixin els requisits legals o els que exigeix aquesta convocatòria, no incorporin la documentació necessària o hi calgui acreditar algun mèrit o dada al·legada, es requerirà la persona sol·licitant perquè en el termini de deu dies hàbils esmeni el defecte o aporti la documentació escaient, amb indicació que, si no ho fa, es considerarà que desisteix de la seva petició, amb la resolució prèvia que s'ha de dictar d'acord amb l'article 21 de la Llei 39/2015.

11.3. Els requeriments d'esmena i la resta de comunicacions i notificacions dels actes de tràmit que l'òrgan gestor faci a les persones sol·licitants es publiquen en la pàgina web de la Direcció General de Planificació, Equipaments i Formació. També es poden fer electrònicament a través del NOTIB.

11.4. La persona sol·licitant ha d'esmenar les deficiències a través del tràmit específic de seguiment habilitat, i que es posa a disposició dels interessats al lloc web esmentat, www.caib.es (concretament a la pàgina web de la Direcció General de Planificació, Equipaments i Formació).

12. Criteris de valoració

12.1. D'acord amb el que disposa l'article 6 de l'Ordre de la consellera d'Afers Socials i Esports de 5 de març de 2021, en relació amb els apartats 2 i 3 de l'article 17 del Text refós de la Llei de subvencions, la selecció de les persones beneficiàries s'ha de fer mitjançant la valoració de les sol·licituds presentades segons l'ordre d'entrada, d'acord amb el punt 13.1 d'aquesta convocatòria.

12.2. La concessió dels ajuts s'ha de regir pels principis de publicitat, transparència, concurrència, objectivitat, igualtat i no-discriminació, eficàcia en el compliment dels objectius fixats per l'òrgan o persona que els atorga, i eficiència en l'assignació i la utilització dels recursos públics.

12.3. Els criteris de valoració de les sol·licituds són els que es detallen a continuació. L'informe del personal de la Direcció General de Planificació, Equipaments i Formació motivarà les puntuacions en els aspectes de discrecionalitat tècnica escaients:

  1. Coherència de la proposta metodològica de l'activitat. Si la proposta té una coherència completa entre els objectius a assolir i els continguts a treballar i/o a exposar, s'obtindran 10 punts. Si la coherència és suficient però no total, es rebran 5 punts. Si no és coherent, es rebran 0 punts.

  2. Proporcionalitat de la temporalització de la proposta. Si els continguts són completament proporcionals amb el temps de realització de l'activitat (atesos els punts 3.3 i 3.4 quant a la tipologia i la modalitat que figuren en aquesta convocatòria), s'obtindran 10 punts. Si la proporcionalitat és mitjana, s'obtindran 5 punts. Si no són gens proporcionals, es rebran 0 punts.

  3. Trajectòria reconeguda de les persones formadores. Si el personal docent té una experiència professional reconeguda en l'àmbit superior a 3 anys, acreditable amb currículums relacionats amb els continguts a treballar i/o a exposar, s'obtindran 10 punts. Si té una experiència professional entre 1 i 3 anys, acreditable amb currículums relacionats amb els continguts a treballar i/o a exposar, s'obtindran 5 punts. Si l'experiència és inferior a 1 any, o els currículums no es relacionen amb l'àmbit, es rebran 0 punts.

  4. Orientació professional del públic destinatari de la formació. Si més del 60 % de les places disponibles per la formació es reserven a persones professionals de l'àmbit dels serveis socials, s'obtindran 10 punts. Si el percentatge de reserva és entre el 30 i el 60 %, s'obtindran 5 punts. Si es reserven manco del 30 % de les places, es rebran 0 punts.

  5. Planificació correcta i recursos suficients per a l'organització. Si l'activitat formativa ha previst tots els recursos necessaris per al correcte desenvolupament, s'obtindran 10 punts. Si només s'ha previst de forma parcial, s'obtindran 5 punts. Si no s'ha previst, es rebran 0 punts.

  6. Experiència prèvia de l'entitat. Si l'entitat sol·licitant té una experiència impartint formació en l'àmbit dels serveis socials superior a 3 anys, s'obtindran 5 punts. Si l'experiència és entre 1 i 3 anys, s'obtindran 2,5 punts. Si l'experiència és inferior a 1 any, es rebran 0 punts.

  7. Innovació social. Si la temàtica i l'enfocament de la formació són innovadors i/o aporten coneixement en temàtiques poc estudiades, s'obtindran 10 punts. Si només s'assoleix un ítem o els dos però de forma parcial, s'obtindran 5 punts. Si no s'assoleix cap ítem, es rebran 0 punts.

  8. Homologació de l'activitat. Si l'activitat formativa està homologada, s'obtindran 5 punts. En cas contrari, es rebran 0 punts.

  9. Perspectiva de gènere. Si s'incorpora la perspectiva de gènere en totes les fases del procès formatiu, s'obtindran 10 punts. Si s'incorpora en un mínim del 50 % del procés, s'obtindran 5 punts. En cas contrari, es rebran 0 punts.

  10. Desenvolupament sostenible. Si s'incorporen 3 o més mesures que promouen la sostenibilitat ecològica en coherència amb els ODS, s'obtindran 10 punts. Si s'incorporen 2 mesures, s'obtindran 5 punts. Si s'incorpora 1 mesura, s'obtindran 2,5 punts. En cas contrari, es rebran 0 punts.

  11. Normalització lingüística. Si tot el material de difusió i els continguts de l'activitat formativa estan disponibles en català, s'obtindran 10 punts. En cas contrari, es rebran 0 punts.

12.4. Per poder ser beneficiari de l'ajut, s'ha d'obtenir una puntuació mínima de 60 punts i, a més, assolir un mínim de 5 punts en relació am el criteri de valoració anterior a) Coherència de la proposta metodològica de l'activitat.

13. Determinació de l'import de la subvenció

13.1. D'acord amb l'article 5.6 de l'Ordre de la consellera d'Afers Socials i Esports de 5 de març de 2021, encara que no hagi acabat el termini de presentació, les sol·licituds es valoraran i es resoldran individualment, dins de cada període, a mesura que entrin en el Registre de l'òrgan competent —la Conselleria d'Afers Socials i Esports— i fins que s'exhaureixi el crèdit pressupostari previst per a aquesta convocatòria per a cada període. S'entén per ordre d'entrada, el de la data del registre d'entrada de les sol·licituds, quan la documentació presentada en un primer moment sigui la que requereix el punt 9 d'aquesta convocatòria o, si s'escau, la data en la qual s'hagi completat correctament la documentació exigida en l'expedient.

13.2. L'obtenció de la subvenció es determinarà segons els criteris de valoració del punt 12 d'aquesta convocatòria. Cada sol·licitud es valorarà de 0 a 100 punts, tenint en compte els límits pressupostaris que estableix el punt 6 d'aquesta convocatòria.

13.3. Les sol·licituds que, d'acord amb els criteris del barem del punt 12, arribin a la puntuació mínima, rebran tot l'import sol·licitat, sempre que sigui igual o inferior al 50 % del cost del projecte. Tot això fins que s'exhaureixi el crèdit destinat a la convocatòria per cada període, i amb les limitacions esmentades en els punts 6 i 13.6 d'aquesta convocatòria. En el cas que l'import d'una subvenció proposada sigui igual a l'import sol·licitat, es notificarà la proposta però no es requerirà la persona o entitat sol·licitant perquè l'accepti o en renunciï, d'acord amb els apartat 10 de l'article 12 de l'Ordre de la consellera d'Afers Socials i Esports de 5 de març de 2021.

13.4. El darrer projecte subvencionable, segons el que disposa l'apartat anterior, es pot finançar per un import inferior al 100 % de la quantia sol·licitada, per poder executar tot el pressupost assignat a la convocatòria per a cada període. En aquest cas, es notificarà la proposta de resolució a l'entitat interessada i se li requerirà perquè l'accepti o en renunciï en el termini de cinc dies, comptadors des de l'endemà que s'hagi comunicat, d'acord amb l'article 15.1.e de l'Ordre de la consellera d'Afers Socials i Esports de 5 de març de 2021. En tot cas, es considera que l'entitat beneficiària accepta la proposta de resolució si no manifesta la renúncia dins el termini atorgat, d'acord amb l'article 12.8 de l'Ordre esmentada.

13.5. En la resta de casos s'haurà de donar audiència a les entitats sol·licitants.

13.6. Es pot subvencionar el 50 % del pressupost presentat sempre que l'activitat formativa no disposi de finançament d'altres ens públics o privats. En el cas que sí en disposi, l'import màxim de l'ajut concedit d'acord amb aquesta convocatòria, comptabilitzant els altres ajuts rebuts per a la mateixa activitat, ja sigui d'ens públics o privats, no pot superar el 50 % del pressupost ni els 24.000 euros, d'acord amb els límits establerts en el punt 6.

13.7. En cap cas, l'import de la subvenció concedida no pot ser superior a la quantia sol·licitada.

14. Comissió Avaluadora

14.1. D'acord amb el que disposen l'article 19 del Text refós de la Llei de subvencions i l'article 11 de l'Ordre de la consellera d'Afers Socials i Esports de 5 de març de 2021, es constitueix la Comissió Avaluadora, que integren els membres següents:

  • President/a: cap del Servei de Planificació Social de la Direcció General de Planificació, Equipaments i Formació o la persona en qui delegui.
  • Vocals:
    • Cap del Departament Jurídic de la Conselleria d'Afers Socials i Esports o la persona en qui delegui.
    • Un tècnic o tècnica de la Direcció General de Planificació, Equipaments i Formació.
    • Cap de la Unitat de Gestió Econòmica de la Conselleria d'Afers Socials i Esports o la persona en qui delegui.
  • Secretari o secretària: el tècnic o tècnica de la Direcció General de Planificació, Equipaments i Formació designat com a vocal.

14.2. La Comissió Avaluadora és l'encarregada d'estudiar i examinar totes les sol·licituds que prèviament hagin admès a tràmit els serveis tècnics de la Direcció General de Planificació, Equipaments i Formació, i d'emetre un informe que ha de servir de base a l'òrgan instructor per elaborar-ne les propostes de resolució.

14.3. La Comissió Avaluadora, si escau, es reunirà la darrera setmana de cada mes per tal de valorar les sol·licituds presentades durant el mes en curs.

15. Instrucció del procediment

15.1. L'òrgan competent per instruir el procediment és el director general de Planificació, Equipaments i Formació, el qual ha de dur a terme, d'ofici, les actuacions necessàries per instruir i tramitar el procediment, d'acord amb el que estableix l'article 16 del Text refós de la Llei de subvencions.

15.2. Si el procediment de concessió es paralitza per causa imputable a la persona beneficiària, per no complir algun tràmit preceptiu, l'òrgan instructor l'ha d'advertir que, una vegada transcorregut el termini de 10 dies, se'l podrà declarar decaigut en el dret al tràmit corresponent. Llavors, la Direcció General de Planificació, Equipaments i Formació proposarà a la consellera d'Afers Socials i Esports la resolució del procediment; no obstant això, sempre que no afecti a tercers, s'admetrà l'actuació de l'interessat i produirà els seus efectes legals si es produís abans o dins el dia en què es notifiqui la resolució en què es tengui per transcorregut el termini.

15.3. Una vegada que la Comissió Avaluadora hagi emès l'informe corresponent, l'òrgan instructor ha de notificar a la persona beneficiària la proposta de resolució.

15.4. S'ha de concedir a l'entitat interessada un tràmit d'audiència de deu dies hàbils. Es pot prescindir del tràmit d'audiència prèvia quan no constin en el procediment ni siguin tinguts en compte altres fets ni altres al·legacions i proves que les de la persona beneficiària.

S'ha de concedir a l'entitat interessada un tràmit de cinc dies hàbils per acceptar o renunciar a la proposta, i es considerarà que s'accepta si no s'hi manifesta renúncia en el termini indicat. D'acord amb el punt 13.3 d'aquesta convocatòria, en el cas que l'import d'una subvenció proposada sigui igual a l'import sol·licitat, es notificarà la proposta però no es requerirà a la persona o entitat sol·licitant perquè l'accepti o en renunciï.

15.5. En tot cas, l'òrgan instructor pot proposar la millora de la sol·licitud i, en particular, la modificació del pressupost presentat per la persona o l'entitat sol·licitant o de les condicions i la forma de realització de l'activitat, sempre que això no perjudiqui terceres persones. En aquests casos, s'ha de demanar la conformitat de l'entitat sol·licitant, conformitat que s'ha d'entendre atorgada si la proposta formulada per l'òrgan instructor explicita clarament les modificacions corresponents i la persona o l'entitat sol·licitant no hi manifesta oposició, per escrit, en un termini de deu dies, a comptar des del dia següent a la data de notificació. En qualsevol altre cas, la sol·licitud s'ha de mantenir en els termes expressats per la persona o l'entitat sol·licitant en l'escrit inicial, sens perjudici de les correccions que, si n'és el cas, es desprenguin de l'escrit d'oposició que presenti.

15.6. Durant les fases d'instrucció, esmena i millora, i de comprovació posterior del procediment, tant els escrits d'al·legacions o recursos administratius com els documents i les justificacions que siguin preceptius també s'han d'aportar a través del tràmit de seguiment habilitat a aquest efecte, i que està disponible al lloc web de la Direcció General de Planificació, Equipaments i Formació.

16. Resolució del procediment i publicació

16.1. L'òrgan competent per resoldre els procediments de concessió de les subvencions que determina aquesta convocatòria és la consellera d'Afers Socials i Esports.

16.2 D'acord amb els articles 5.5.d i 15.1.f de l'Ordre de la consellera d'Afers Socials i Esports de 5 de març de 2021, el termini màxim per dictar i publicar les resolucions de concessió de les ajudes —com també les resolucions de denegació de les ajudes i les de no admissió a tràmit o desistiment de les sol·licituds presentades, dins cada un dels dos períodes— és de sis mesos comptadors des de la data d'entrada de la sol·licitud de subvenció en el registre de l'òrgan competent per a la instrucció del procediment, d'acord amb el punt 13.1 d'aquesta convocatòria. El venciment d'aquest termini màxim sense que s'hagi publicat la resolució expressa legitima la persona interessada que ha presentat la sol·licitud per entendre-la desestimada per silenci administratiu.

16.3. D'acord amb l'article 13.4 de l'Ordre esmentada, les resolucions de finalització d'aquest procediment s'han de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears i exhaureixen la via administrativa.

16.4. Qualsevol alteració de les condicions exigides per concedir la subvenció i, en tot cas, l'obtenció concurrent de subvencions o ajuts atorgats per altres administracions o ens públics o privats, nacionals o estrangers, pot donar lloc a la modificació de la resolució de concessió.

17. Pagament dels ajuts i justificació

17.1. L'abonament de la subvenció es farà en dos pagaments:

  1. El primer pagament serà en concepte de bestreta, per la quantitat del 50 % de la subvenció concedida, amb exempció, per a l'entitat beneficiària, de presentar cap tipus de garantia de la quantitat que se li anticipa, de conformitat amb l'article 25.3.b del Decret 75/2004, de 27 d'agost, de desplegament de determinats aspectes de la Llei de finances i de les lleis de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears. Tot això d'acord amb el que preveu l'article 37.2 del Text refós de la Llei de subvencions i conforme a l'article 17.3 de l'Ordre de la consellera d'Afers Socials i Esports de 5 de març de 2021, en la mesura que es tracta d'una subvenció destinada a finançar projectes o programes en matèria de serveis socials per a entitats sense ànim de lucre.

  2. El segon pagament, per la quantitat del 50 % restant de la subvenció concedida, es farà una vegada que s'ha justificat tot el projecte que ha servit de base a la resolució de concessió de la subvenció.

17.2. El termini per presentar la justificació de la subvenció rebuda és el següent, amb independència del període en què es rebi: de l'1 de novembre de 2023 fins al 15 de novembre de 2023, ambdós inclosos, i ha de comprendre les activitats subvencionables dutes a terme dins l'àmbit temporal descrit al punt 7 d'aquesta convocatòria per als períodes 2022 i 2023. No obstant això, en el cas que l'activitat subvencionada s'hagi executat completament abans de l'inici d'aquest període de justificació, la persona beneficiària pot presentar la justificació de la subvenció amb anterioritat, però sempre dins de l'any 2023.

17.3. La justificació ha d'abastar la realització completa de l'activitat i el cost total del projecte aprovat, sempre amb independència del percentatge finançat.

17.4. La justificació ha d'incloure els documents següents:

1. Una declaració jurada d'haver realitzat tota l'activitat objecte de subvenció, signada per la persona beneficiària de l'ajut (imprès 6).

2. El material subvencionat. En el cas de publicacions en línia, se n'ha de permetre a l'òrgan competent la publicació en la seu electrònica institucional per mantenir-la en obert i d'accés gratuït durant un termini de 5 anys. En el cas de publicacions de pàgines web o similars, cal permetre'n l'enllaç en condicions idèntiques.

3. Un compte justificatiu, d'acord amb l'imprès 7, signat per la persona beneficiària, que ha d'incloure la informació següent:

  • Una memòria d'actuació justificativa (imprès 7.1) del compliment de les condicions imposades en la concessió de la subvenció, amb indicació de les activitats duites a terme i dels resultats obtinguts.
  • Una memòria econòmica, en la qual ha de constar la relació de tots els justificants imputats (amb una llista numerada dels documents justificatius), amb la data d'emissió i de pagament i el percentatge d'imputació al projecte subvencionat, i una carpeta, ordenada cronològicament per data d'emissió i amb un índex, que contengui els originals —o les còpies signades electrònicament―de totes les factures que acreditin la realització de les activitats subvencionades durant el període, així com tots els justificants de pagament degudament signats i segellats per l'entitat bancària o pel proveïdor, en cas de pagament en efectiu, que acreditin la data i l'import del pagament de les despeses derivades de l'execució del projecte subvencionat. Les factures s'han de referir a activitats dutes a terme en el període corresponent (2022 o 2023, és a dir, entre l'endemà de la publicació d'aquesta convocatòria i el 31 de desembre de 2022, o entre l'1 de gener de 2023 i el 31 d'octubre de 2023, respectivament, tal com s'estableix en el punt 7 d'aquesta convocatòria) i sempre amb posterioritat a la presentació de la sol·licitud de l'ajut. Les factures han d'indicar les dades següents:
    • Raó social i NIF del proveïdor
    • Raó social i NIF de la persona beneficiària
    • Expressió detallada del servei prestat o del material subministrat
    • Data d'emissió
    • Data efectiva del pagament.

4. Els elements publicitaris (cartells, fullets, etc.) en els quals consti la col·laboració de la Conselleria d'Afers Socials i Esports i tot allò exigit en aquesta convocatòria.

5. Una declaració responsable, actualitzada en la data de presentació de la justificació final de la subvenció, de no haver sol·licitat ni rebut cap altre ajut per a la mateixa finalitat de qualsevol administració pública o ens privat o públic, tant nacional com estranger, o, en cas contrari, una relació de les entitats a les quals s'ha sol·licitat una subvenció per aquest motiu o de les quals se n'ha obtingut alguna, amb indicació de la quantia sol·licitada o concedida (imprès 8).

6. Certificat signat per la persona representant de l'entitat en el qual es faci constar l'adreça de la seu, la delegació, l'establiment o la sucursal activa a les Illes Balears en el moment de la justificació.

17.5. En tots els documents justificatius de la subvenció han d'aparèixer, de manera clara i inequívoca, el nom i NIF de la persona beneficiària de la subvenció.

17.6. L'aplicació dels fons percebuts no s'entendrà del tot justificada fins que no s'hagi acreditat, com a mínim, l'import de l'acció formativa realitzada, amb independència de l'import de la subvenció concedida.

17.7. Malgrat el que estableixen els punts 17.2 i 17.4 d'aquest convocatòria, i d'acord amb el que disposa l'article 8.2. de l'Ordre de la consellera d'Afers Socials i Esports de 5 de març de 2021, s'entendran justificades totes les despeses que, conforme a dret, s'hagin meritat en la data màxima d'execució de l'activitat, amb independència que s'hagin abonat o no als creditors corresponents.

Ara bé, els justificants de pagament de les factures i els altres documents acreditatius de l'activitat realitzada han de tenir una data anterior al 15 de novembre de 2023, per ambdós períodes 2022 i 2023. Això inclou tots els eventuals rebuts i justificants dels ingressos pertinents que hagi de fer la persona beneficiària a les administracions tributàries, a la Tresoreria General de la Seguretat Social o a l'òrgan que escaigui, en concepte de despeses relatives a la retenció preceptiva de l'IRPF, de cotitzacions socials, etc., en compliment de la normativa aplicable i sempre conforme a l'article 40.8 del TRLS. En el cas que els justificants no expressin de forma individualitzada la relació de dades identificatives exigida més amunt, caldrà aportar un certificat de l'òrgan competent que acrediti aquestes dades.

17.8. Les persones beneficiàries de la subvenció disposen d'un termini màxim de quinze dies, des de l'endemà de la comunicació prèvia per escrit a aquest efecte, per esmenar els defectes en la justificació de la subvenció.

17.9. La Conselleria d'Afers Socials i Esports comprovarà la justificació adequada de la subvenció, així com la realització de l'activitat i el compliment de la finalitat per a la qual s'ha atorgat, d'acord amb els articles 39 a 42 del Text refós de la Llei de subvencions. Una vegada fetes les comprovacions corresponents, es liquidarà la subvenció de conformitat amb l'article 42 bis del Text refós de la Llei de subvencions.

18. Ampliació del termini de justificació de la subvenció

18.1. D'acord amb l'article 32 de la Llei 39/2015, i pel que fa al termini de justificació final de les accions, les persones beneficiàries de la subvenció poden demanar una ampliació d'aquest termini, que no pot excedir la meitat del termini concedit inicialment.

18.2. D'acord amb l'article 15.2 de l'Ordre de la consellera d'Afers Socials i Esports de 5 de març de 2021, es pot ampliar el termini de justificació final de les accions, d'ofici o a instància de part, per mitjà d'una resolució motivada de l'òrgan competent per resoldre el procediment, sempre que amb això no es perjudiquin drets de terceres persones i es respecti la normativa d'aplicació.

19. Avaluació i control

19.1. Les persones beneficiàries queden sotmeses a les mesures de comprovació i fiscalització que estableix la legislació de finances i pressuposts de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears quant a la concessió i el control dels ajuts públics. A més, han de facilitar tota la informació que els requereixin l'òrgan instructor, la Intervenció General de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, la Sindicatura de Comptes o altres òrgans de control extern.

19.2. L'ocultació de qualsevol informació sobre els requisits dona lloc a la denegació o a la revocació de l'ajut atorgat.

19.3. La Conselleria d'Afers Socials i Esports no s'identifica necessàriament amb les idees, les opinions i les valoracions exposades en les activitats formatives subvencionades per aquesta convocatòria, ni se'n fa responsable.

20. Revocació dels ajuts concedits

20.1. Llevat del supòsit de modificació de la resolució de concessió, d'acord amb l'article 27 de l'Ordre de la consellera d'Afers Socials i Esports de 5 de març de 2021, l'alteració, intencionada o no, de les condicions que s'han de tenir en compte per concedir la subvenció, l'incompliment total o parcial de les obligacions o dels compromisos que ha de complir la persona o entitat beneficiària —en especial, els criteris de valoració del punt 12.3— i, en tot cas, l'obtenció de subvencions incompatibles, prèviament o posteriorment a la resolució de concessió, són causes de revocació, total o parcial, de la subvenció atorgada.

20.2. La revocació de la subvenció s'ha de dur a terme mitjançant una resolució de modificació de la resolució de concessió, que n'ha d'especificar la causa, així com la valoració del grau d'incompliment, i ha de fixar l'import que, si pertoca, ha de percebre finalment la persona o entitat beneficiària. A aquest efecte, s'entén per resolució de modificació la resolució de pagament dictada en el procediment d'execució pressupostària que tengui tots aquests requisits. A aquest efecte, s'han de tenir en compte el principi general de proporcionalitat i els criteris de gradació que estableix l'article 28.3 de l'Ordre de la consellera d'Afers Socials i Esports de 5 de març de 2021.

21. Reintegrament dels ajuts concedits

21.1. L'entitat beneficiària han de reintegrar totalment o parcialment les quanties rebudes i, si correspon, l'interès de demora, en els casos que estableix l'article 44.1 del Text refòs de la Llei de subvencions.

21.2. D'acord amb l'article 44.5 del Text refós de la Llei de subvencions, una vegada dictada i notificada la liquidació de la subvenció en els termes que estableix l'article 42 bis del Text refós de la Llei de Subvencions, el procediment de reintegrament s'ha d'iniciar d'ofici per resolució de l'òrgan competent, s'ha de regir per les disposicions generals sobre procediments administratius que conté la legislació estatal bàsica i s'hi ha de garantir l'audiència a les persones interessades, sense perjudici de les particularitats que estableixen aquest Text refós, les disposicions reglamentàries de desplegament i la legislació de finances. S'han de tenir en compte els criteris de gradació a què es refereix l'article 28.3 de l'Ordre de la consellera d'Afers Socials i Esports de 5 de març de 2021, en especial en cas d'incompliment dels criteris de valoració establerts en el punt 12.3 d'aquesta convocatòria.

21.3. En el cas que la causa del reintegrament determini la invalidesa de la resolució de concessió, s'ha de revisar prèviament aquesta resolució en els termes establerts en l'article 25 del Text refós de la Llei de subvencions i en la resta de disposicions aplicables.

22. Compatibilitat

22.1. Les subvencions que s'atorguin d'acord amb aquesta convocatòria són compatibles amb les que puguin atorgar altres administracions o entitats públiques o privades.

22.2. D'acord amb l'article 3 de l'Ordre de la consellera d'Afers Socials i Esports de 5 de març de 2021, l'import de la subvenció no pot ser d'una quantia que, aïlladament o en concurrència amb altres ajuts de la mateixa administració o altres entitats públiques o privades, superi el cost de l'activitat que la persona beneficiària ha de dur a terme.

23. Règim d'infraccions i sancions

Les infraccions i sancions que, si escau, es puguin derivar de la concessió de les subvencions que preveu aquesta convocatòria es regeixen pel que estableix el títol V del Text refós de la Llei de subvencions.

24. Protecció de dades

La sol·licitud d'ajut implica que la persona interessada autoritza l'Administració de la Comunitat Autònoma per tractar les eventuals dades de caràcter personal per gestionar les ajudes, de conformitat amb el que disposen el Reglament 2016/679/UE, de 27 d'abril, de protecció de les persones físiques pel que fa al tractament de dades personals i la lliure circulació d'aquestes dades i pel qual es deroga la Directiva 95/46/CE; la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de protecció de dades personals i garantia dels drets digitals, i la resta de normativa vigent.

25. Normativa aplicable

En tot el que no disposa aquesta convocatòria, s'han d'aplicar l'Ordre de la consellera d'Afers Socials i Esports de 5 de març de 2021 i la resta de la normativa vigent.