Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA D'AFERS SOCIALS I ESPORTS

Núm. 367123
Resolució de la consellera d’Afers Socials i Esports per la qual s’aprova la convocatòria de subvencions destinada a la realització d’inversions per assegurar l'accessibilitat universal als immobles a persones grans, amb discapacitat i/o en situació de dependència, en el marc del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència - finançat per la Unió Europea - Next Generation EU

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Identificador BDNS: 636584

Fets

El Consell Europeu del passat 21 de juliol de 2020 va aprovar una estratègia contra la crisi sanitària provocada per la COVID-19, l'impacte de la qual no solament es projecta sobre la salut de la població, sinó també sobre el teixit econòmic i el benestar social en una magnitud desconeguda en les últimes dècades. La resposta comunitària ha estat l'aprovació de l'anomenat Instrument Europeu de Recuperació, un dels pilars del qual el constitueixen els fons Next Generation EU (NGEU), destinats a afrontar la crisi pandèmica i activar la recuperació. Tal com s'indica en el recent Reial Decret llei 36/2020, de 30 de desembre, pel qual s'aproven mesures urgents per a la modernització de l'Administració i per a l'execució del Pla de recuperació, Transformació i Resiliència, l'envergadura dels fons destinats a transformar el model productiu i social col·loca la societat espanyola davant d'un context de canvi socioeconòmic similar al dels anys vuitanta o noranta, en els quals el nostre país va ser receptor dels anomenats fons de cohesió.

L'article 86.2 de la Llei 47/2003, de 26 de novembre, general pressupostària, estableix que la Conferència Sectorial corresponent fixarà els criteris objectius de distribució, com també les distribucions resultants, dels crèdits destinats al compliment de plans i programes conjunts referits a competències de les comunitats autònomes.

El Consell Territorial de Serveis Socials i del Sistema per a l'Autonomia i Atenció a la Dependència, en la reunió celebrada el dia 27 d'octubre de 2021, va fixar els criteris de la distribució territorial, com també la distribució resultant, per al finançament d'obres i intervencions que assegurin l'accessibilitat universal a l'habitatge a persones grans, amb discapacitat i/o en situació de dependència. El pressupost previst pel Ministeri de Drets Socials i Agenda 2030 inclou 50 milions d'euros per a la inversió 13 «Espanya país accessible», emmarcada en el component 22 «Economia de les cures i reforç de les polítiques d'igualtat i inclusió social» del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència.

D'acord amb els criteris de distribució anteriors, l'import destinat a la comunitat autònoma de les Illes Balears és d'1.100.276,13 euros. Aquesta quantia es va registrar com a ingrés, en el fons finalista MR066, el 10 de gener de 2022.

El Reial Decret 1100/2021, de 10 de desembre, pel qual es regula la concessió directa de subvencions a les comunitats autònomes i a les ciutats de Ceuta i Melilla per al desenvolupament d'actuacions de la inversió «Nous projectes territorials per assegurar l'accessibilitat universal a l'habitatge a persones grans, amb discapacitat i/o en situació de dependència», en el marc del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència, publicat al BOE núm. 296, d'11 de desembre de 2021, estableix subvencions directes a les comunitats autònomes, d'acord amb les seves competències en matèria d'habitatge, persones grans, discapacitat i dependència, per a l'execució d'actuacions destinades a l'accessibilitat universal. Així, en determina el procediment de sol·licitud dels ajuts, les actuacions elegibles i el marc de justificació.

Els trets més importants d'aquesta regulació són els següents:

— Aquests ajuts reben finançament europeu en el marc del Mecanisme de Recuperació i Resiliència (MRR) establert pel Reglament (UE) 2021/241 del Parlament Europeu i del Consell, de 12 de febrer de 2021, dins l'instrument financer Next generation UE, pel que es troben sotmesos a la plena aplicació dels mecanismes de gestió i control, informació i publicitat, i verificació establerts per la normativa europea i estatal reguladora del seguiment i gestió del fons MRR. Així mateix, s'atorguen sense perjudici de possibles aportacions en matèria d'accessibilitat per part del Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana.

— El finançament de les actuacions pot arribar al 100 % del cost d'execució, excloent-hi l'IVA i altres imposts indirectes.

— La comunitat autònoma, abans de l'1 de març de 2023, haurà d'informar de la consecució de les fites i objectius acordats amb la Secretaria d'Estat de Drets Socials.

Per altra banda, la Llei 4/2021, de 17 de desembre, de mesures extraordinàries i urgents per executar les actuacions i els projectes que s'han de finançar amb fons europeus en el marc del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència, estableix que el Consell de Govern, a proposta del conseller de Fons Europeus, Universitat i Cultura, ha d'aprovar un pla estratègic autonòmic orientat a assolir la transformació de les Illes Balears cap a un nou model econòmic i social, d'acord amb els objectius generals del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència i els específics que es fixin a instància de l'Oficina de Planificació i Coordinació d'Inversions Estratègiques. Aquesta obligació ja s'establia al Decret Llei 3/2021, de 12 d'abril, de mesures extraordinàries i urgents per executar les actuacions i els projectes que s'han de finançar amb fons europeus en el marc del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència, derogat per la llei esmentada.

El dia 4 d'octubre de 2021, per Acord del Consell de Govern, es va aprovar el Pla Estratègic Autonòmic-Estratègia d'Inversions Illes Balears 2030 (PEA), pel qual es declaren estratègics els projectes que s'inclouen en l'Annex II. En la modificació del PEA aprovada per Acord del Consell de Govern de 23 de maig de 2022, dins l'eix 4 i Estratègia E04 «Resiliència del sistema sanitari i nou model d'atenció a la cronicitat i la dependència», s'hi han inclòs les obres de millora de l'accessibilitat universal d'habitatges per a totes les persones, amb especial incidència en les persones majors, les que tenen una discapacitat o les que es troben en situació de dependència. Així mateix, la convocatòria està declarada com a projecte estratègic d'acord amb el certificat emès pel director de l'Oficina de Planificació i Coordinació d'Inversions Estratègiques de data 27 de maig de 2022.

Amb referència a la consideració d'ajudes d'estat, el Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència pel que fa la Mesura C22.I3 Pla Espanya País accessible, dins el Component 22, estableix el següent a l'apartat h) Ajudes d'Estat:

Pel que fa a la part d'infraestructures, entren a l'exercici de les competències públiques de l'Estat, segons va reconèixer el Tribunal de Justícia a la seva sentència Leipzig/Halle. En aquest cas, el finançament públic no està subjecte a les normes sobre ajudes estatals.

A la resta de mesures amb implicació pressupostària no hi ha concessió d'un avantatge directe o indirecte mitjançant fons estatals, ja que no es concedeixen subvencions directes, préstecs, garanties, inversió directa al capital de companyies i beneficis en espècie ni renúncia a ingressos o l'exoneració de l'obligació de pagament de multes o d'altres sancions pecuniàries. D'aquesta manera, les empreses a què es concedeixi l'execució dels projectes no obtindran un avantatge, ja que la situació financera de l'empresa no millora com a resultat de la intervenció estatal en altres termes que les condicions normals de mercat.

Respecte de l'àmbit competencial, l'article 30.15 de l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears, en la redacció de la Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer, de reforma de l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears, estableix com a competències exclusives de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, entre d'altres, l'acció i el benestar social, les polítiques de protecció i suport a les persones amb discapacitats físiques, psíquiques i sensorials, i les polítiques d'atenció a les persones dependents.

La Llei 4/2009, d'11 de juny, de serveis socials de les Illes Balears té per objecte configurar un sistema de serveis socials que doni resposta a les necessitats de les persones, tot potenciant-ne l'autonomia i la qualitat de vida. Així mateix, l'article 5 de la llei estableix que el sistema de serveis socials s'ofereix a tota la població, i l'article 6 indica que són destinatàries dels serveis socials, entre d'altres i amb caràcter prioritari, les persones amb discapacitat física, psíquica o sensorial o en situació de vulnerabilitat, risc o desemparament, en el cas de la gent gran.

L'article 3 de la Llei 4/2009, relatiu als objectius de les polítiques de serveis socials, estableix que l'actuació dels poders públics en matèria de serveis socials persegueix, entre d'altres, els objectius de millorar la qualitat de vida i de promoure la normalització, la participació i la integració social, política, econòmica, laboral, cultural i educativa i de salut de totes les persones; promoure l'autonomia personal, familiar i dels grups; prevenir i atendre les situacions de vulnerabilitat de les persones i dels grups en situació d'exclusió social; i detectar, prevenir i atendre les necessitats derivades de la dependència amb l'objectiu de promoure l'autonomia de les persones.

El text refós de la Llei de subvencions aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, té per objecte determinar el règim jurídic de les subvencions, l'establiment o la gestió de les quals corresponen a l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears o a les entitats públiques que en depenen. Així mateix, d'acord amb l'article 12 d'aquesta disposició, no es pot iniciar el procediment de concessió de subvencions sense que el conseller competent n'hagi establert prèviament, en ús de la potestat reglamentària, les bases reguladores corresponents.

Aquestes bases reguladores són establertes per l'Ordre de la consellera d'Afers Socials i Esports de 5 de març de 2021 (BOIB núm. 34, d'11 de març).

Així, es considera, en primer lloc, l'existència de raons d'interès públic, social i econòmic, atès l'objectiu prioritari de la mesura de contribuir a realitzar inversions destinades a assegurar l'accessibilitat com a pressupost previ per a un ús i gaudi de l'habitatge per les persones majors, amb discapacitat i/o en situació de dependència.

L'interès públic i social d'aquesta subvenció descansa en el concepte de l'accessibilitat com l'element bàsic que permet que les persones majors, amb discapacitat o en situació de dependència puguin viure en igualtat, en llibertat, de manera independent i participar plenament en tots els aspectes de la vida. Però també, l'accessibilitat és part del contingut essencial d'altres drets que protegeixen o faciliten el desenvolupament d'una vida humana digna.

La Llei 8/2017, de 3 d'agost, d'accessibilitat universal de les Illes Balears té per objecte garantir la igualtat d'oportunitats, la no-discriminació i l'accessibilitat universal per permetre l'autonomia personal de totes les persones i, particularment, de les persones amb discapacitat, perquè puguin interactuar de manera plena i efectiva respecte de l'accés i la utilització dels espais d'ús públic, de les edificacions, dels transports, dels productes, dels serveis, de la informació i de les comunicacions. El Títol II de la Llei estableix que correspon a la comunitat autònoma de les Illes Balears exercir dites competències.

El Decret 9/2019, de 2 de juliol, de la presidenta de les Illes Balears, afectat pel Decret 8/2021, de 13 de febrer, determina la composició del Govern i estableix l'estructura de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears. Dins aquesta estructura, i sota la direcció del Govern, s'hi inclou la Conselleria d'Afers Socials i Esports, de la qual depèn la Direcció General de Planificació, Equipaments i Formació.

El Decret 11/2021, de 15 de febrer, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, atribueix, dins la Conselleria d'Afers Socials i Esports, a la Direcció General de Planificació, Equipaments i Formació les competències en la planificació de la política de serveis socials, entre d'altres.

Les actuacions a les quals es destinen les subvencions d'aquesta convocatòria s'engloben clarament dins les finalitats que persegueix la Conselleria d'Afers Socials i Esports a través de la Direcció General de Planificació, Equipaments i Formació, la qual, per tant, és l'òrgan competent per tramitar aquests expedients.

D'altra banda, d'acord amb el que disposa l'article 9.1 de l'Ordre de la consellera d'Afers Socials i Esports de 5 de març de 2021 per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en matèria de serveis socials i de joventut, en relació amb l'article 15 del text refós de la Llei de subvencions, correspon a la consellera aprovar aquesta convocatòria.

Segons estableix la Llei 4/2021, de 17 de desembre, el Pla Estratègic Autonòmic —respecte dels projectes integrants d'aquest Pla l'execució dels quals s'hagi de vehicular totalment o parcialment per la via de subvencions o ajudes— té la consideració de pla estratègic de subvencions als efectes de l'article 6.1 del text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre.

Per tot això, d'acord amb l'article 15.1 del text refós de la Llei de subvencions i l'article 5.1 de l'Ordre de la consellera d'Afers Socials i Esports, de 5 de març de 2021, per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en matèria de serveis socials i de joventut; a proposta del director general de Planificació, Equipaments i Formació; d'acord amb l'informe previ de dia 07 de juny 2022 del Servei Jurídic de la Conselleria d'Afers Socials i Esports; amb la fiscalització prèvia favorable de la Intervenció de la Comunitat Autònoma de dia 28 de juny de 2022, i fent ús de les facultats que m'atribueixen la Llei 1/2019, de 31 de gener, del Govern de les Illes Balears, i la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, dict la següent

Resolució

1. Aprovar la convocatòria de subvencions destinada a la realització d'inversions per a la millora de l'accessibilitat universal als immobles per a persones grans, amb discapacitat i/o en situació de dependència, en el marc del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència finançat per la Unió Europea Next Generation EU, d'acord amb els punts que disposa l'annex d'aquesta Resolució.

2. Aprovar el pressupost d'aquesta convocatòria, que té un import màxim d'un milió cent mil dos-cents setanta-sis euros amb tretze cèntims (1.100.276,13 €), amb càrrec a la partida pressupostària següent dels pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a l'any 2022:

Any

Import

Partida pressupostària

2022

1.100.276,13 €

17701/G/313L01/78000/00 FF MR066

3. Autoritzar una despesa d'un milió cent mil dos-cents setanta-sis euros amb tretze cèntims (1.100.276,13 €), amb càrrec a la partida pressupostària següent dels pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a l'any 2022:

Any

Import

Partida pressupostària

2022

1.100.276,13 €

17701/G/313L01/78000/00 FF MR066

4. Designar la Direcció General de Planificació, Equipaments i Formació com a òrgan instructor del procediment de concessió de subvencions derivat d'aquesta convocatòria.

5. Publicar aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

Interposició de recursos

Contra aquesta Resolució, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant la consellera d'Afers Socials i Esports en el termini d'un mes comptador des de l'endemà de la publicació, d'acord amb els articles 123 i 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

També s'hi pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors des de l'endemà de la publicació, d'acord amb l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.

 

Palma, en data de la signatura electrònica: (1 de juliol de 2022)

La consellera d'Afers Socials i Esports

Fina Santiago Rodríguez

 

ANNEX

Punts de la convocatòria de subvencions destinada a la realització d'inversions per assegurar l'accessibilitat universal als immobles a persones grans, amb discapacitat i/o en situació de dependència, en el marc del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència finançat per la Unió Europea— Next Generation EU

1. Objecte

1.1. L'objecte d'aquesta convocatòria de subvencions, destinada a comunitats de propietaris de la comunitat autònoma de les Illes Balears, és finançar els projectes necessaris per facilitar l'accés als immobles a les persones grans, amb discapacitat i/o en situació de dependència.

1.2. Les obres, actuacions i elements objectes de subvenció s'hauran d'adequar als paràmetres, requisits i condicions establerts per la normativa vigent en matèria d'accessibilitat i eliminació de barreres arquitectòniques que els sigui aplicable.

2. Règim Jurídic

2.1. Els ajuts objecte d'aquesta convocatòria estan finançats pel Mecanisme de Recuperació i Resiliència de la Unió Europea, de conformitat amb el Reglament (UE) 2020/2094 del Consell, de 14 de desembre de 2020, pel qual s'estableix un instrument de recuperació de la Unió Europea per donar suport a la recuperació després de la crisi de la COVID-19. Per aquest motiu, les entitats beneficiàries hauran de regir-se pel Reglament (UE) 2021/241 del Parlament Europeu i del Consell, de 12 de febrer de 2021, pel qual s'estableix el Mecanisme de Recuperació i Resiliència, la resta de normes de la Unió sobre la matèria i per les normes estatals de desenvolupament o transposició.

2.2. Aquestes subvencions es regiran per allò que s'estableix particularment en aquesta resolució de convocatòria, pel que preveu el text refós de la Llei de subvencions aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre; per l'Ordre de la consellera d'Afers Socials i Esports de 5 de març de 2021 per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en matèria de serveis socials i de joventut, especialment en tot el que no disposa aquesta convocatòria; per la Llei 4/2021, de 17 de desembre, de mesures extraordinàries i urgents per executar les actuacions i els projectes que s'han de finançar amb fons europeus en el marc del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència; per la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de contractes del sector públic, en el cas que en l'execució de les subvencions se celebrin contractes que s'hagin de sotmetre a aquesta llei i per les altres normes legals, reglamentàries i, si escau, convencionals, que hi siguin aplicables; particularment, per l'Ordre HFP/1030/2021, de 29 de setembre, per la qual es configura el sistema de gestió del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència i per l'Ordre HFP/1031/2021, de 29 de setembre, per la qual s'estableix el procediment i el format de la informació que han de proporcionar les entitats del sector públic estatal, autonòmic i local per al seguiment del compliment de fites i objectius i d'execució pressupostària i comptable de les mesures dels components del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència.

2.3. En compliment del que disposa el Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència, el Reglament (UE) 2021/241 del Parlament Europeu i del Consell, de 12 de febrer de 2021, pel qual s'estableix el Mecanisme de Recuperació i Resiliència, i la normativa de desenvolupament —en particular la Comunicació de la Comissió Guia tècnica (2021/C 58/01) sobre l'aplicació del principi de no causar un perjudici significatiu— com també el que requereix la Decisió d'Execució del Consell relativa a l'aprovació de l'avaluació del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència d'Espanya (CID) i el document Annex, totes les actuacions que es duguin a terme en compliment d'aquesta convocatòria han de respectar el principi de no causar un perjudici significatiu al medi ambient (principi DNSH). Això inclou el compliment de les condicions específiques assignades en el Component 22, com també a la inversió 3, en què s'emmarquen aquestes actuacions pel que fa al principi DNSH.

2.4. Les actuacions han de complir la normativa urbanística, d'edificabilitat i mediambiental que correspongui i, en especial, han de respectar el principi no causar dany significatiu (Do no significant harm-DNSH), tal com es defineix a la normativa del fons MRR, i l'etiquetatge climàtic i digital.

3. Àmbit temporal

Són subvencionables les despeses dels projectes que compleixin els requisits que estableix aquesta convocatòria i que s'hagin executat o s'executin dins el període comprès entre l'1 de febrer de 2020 i el 30 de juliol de 2022.

4. Pressupost i finançament

4.1. L'import màxim que es destina a aquesta convocatòria és d'un milió cent mil dos-cents setanta-sis euros amb tretze cèntims (1.100.276,13 €), amb càrrec a la partida pressupostària següent dels pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a l'any 2022:

Any

Import

Partida pressupostària

2022

1.100.276,13 €

17701/G/313L01/78000/00 FF MR066

4.2. Amb l'import de la subvenció es podrà finançar fins al 100 % del cost total dels projectes subvencionats, llevat que els beneficiaris disposin d'una altra font de finançament, i en aquest cas només se subvencionarà el percentatge que sol·licitin, sempre que la suma no superi el 100 % del cost del projecte corresponent.

4.3. L'import màxim que es podrà concedir a cada beneficiari serà de 200.000,00 € per sol·licitud, llevat que hi hagi un romanent de crèdit de l'import de la convocatòria, per la qual cosa no es tendrà en compte el limit anterior.

5. Entitats beneficiàries

5.1. Es poden beneficiar de les subvencions que preveu aquesta convocatòria les comunitats de propietaris d'edificis domiciliades a la comunitat autònoma de les Illes Balears.

És requisit per ser beneficiari que als edificis hi resideixin persones grans (majors de 65 anys), persones amb discapacitat reconeguda de qualsevol grau, i/o persones en situació de dependència reconeguda d'acord amb la normativa vigent, que com a mínim hi estiguin empadronades abans de l'any 2020.

5.2. Les entitats beneficiàries estaran subjectes a les obligacions derivades del contingut de les bases reguladores d'aquesta subvenció, de la resolució de concessió de les subvencions i, en general, de la normativa vigent que se li aplica.

Les entitats beneficiàries no poden incórrer en cap de les circumstàncies que preveuen els articles 13.2 i 3 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, que impedeixen obtenir la condició de beneficiària, així com els articles 10.1 i 2 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions.

6. Obligacions de les entitats beneficiàries

6.1. D'acord amb l'article 16 de l'Ordre de la consellera d'Afers Socials i Esports de 5 de març de 2021, les entitats beneficiàries d'aquestes subvencions tenen les obligacions següents:

a) Comunicar a l'òrgan competent que s'accepta la proposta de resolució o que s'hi renuncia, en els termes de la resolució de la convocatòria. En qualsevol cas, l'acceptació s'entén produïda automàticament si, una vegada transcorregut el termini indicat al punt 15.5, no es fa constar el contrari.

b) Acreditar davant la Conselleria d'Afers Socials i Esports que es compleixen de manera efectiva els requisits i les condicions per accedir als ajuts i, en especial, que es manté l'activitat subvencionada.

c) Acreditar, de la manera establerta reglamentàriament, abans que es dicti la proposta de resolució de concessió, que s'està al corrent en el compliment de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social davant l'Administració de l'Estat i de les obligacions tributàries davant la Hisenda autonòmica.

d) Comunicar a l'òrgan que concedeix les subvencions qualsevol variació de la seva situació que pugui tenir incidència en la conservació i la quantia dels ajuts, en el termini de vint dies hàbils comptadors des que s'origini la variació.

e) Assumir la diferència econòmica entre l'import de la quantitat concedida i el cost de l'activitat per a la qual se sol·licita la subvenció, ja sigui amb fons propis, o bé a través d'aportacions de tercers, garantint que aquesta es faci efectiva en els terminis i condicions establerts per a l'atorgament de la subvenció.

f) Comunicar a l'òrgan concedent l'obtenció d'altres subvencions, ajuts o finançament per a la mateixa finalitat, procedents de qualsevol administració pública o ens privat o públic, tant nacional com estranger, en el termini de tres dies hàbils des de la sol·licitud o obtenció de la subvenció concurrent i, en tot cas, abans de la justificació de l'aplicació que s'hagi donat als fons percebuts.

g) Facilitar tota la informació que els requereixi l'òrgan de control financer corresponent.

h) Col·laborar amb les actuacions de control i comprovació que puguin dur a terme els òrgans competents, i aportar tota la informació i la documentació que li requereixin en l'exercici d'aquestes actuacions.

i) En compliment de l'article 132 del Reglament Financer 2018/1046, s'ha de mantenir un registre i conservar els documents justificatius, les dades estadístiques i altra documentació referent al finançament, com també els registres i documents en format electrònic, durant un període de cinc anys a partir del pagament de la subvenció. Aquest període serà de tres anys si el finançament és d'un import inferior o igual a 60.000 euros.

j) Aportar una memòria justificativa de l'aplicació dels ajuts atorgats i que n'expliqui la realització.

k) Justificar les despeses efectuades amb càrrec als ajuts atorgats, en la forma escaient i dins el termini establert, amb caràcter general, en aquesta norma i, amb caràcter específic, en les resolucions de concessió corresponents.

l) Destinar les inversions realitzades a la finalitat concreta per a la qual es va concedir la subvenció almenys durant dos anys. En tot cas, quan es tracti de béns o d'altres drets reals, aquest termini ha de ser de cinc anys per als béns susceptibles d'inscripció en un registre públic.

m) En compliment del que estableix el Reglament (UE) 2021/241, del Parlament Europeu i del Consell, de 12 de febrer de 2021, i l'article 8.1 de l'Ordre HPF/1030/2021 de 29 de setembre, l'entitat sol·licitant de la subvenció ha de presentar les següents declaracions relatives

1r) Que coneix la normativa d'aplicació, sobre cessió i tractament de dades, en particular el que estableix l'apartat 2 lletra d) i l'apartat 3, de l'article 22 del Reglament (UE) 2021/241 del Parlament Europeu i del Consell, de 12 de febrer del 2021, pel qual s'estableix el Mecanisme de Recuperació i Resiliència; i que accepta la cessió i el tractament de les dades amb els fins expressament relacionats en aquests articles.

2n) Que n'autoritza expressament l'accés a la Comissió Europea, l'OLAF (Oficina Europea de Lluita contra el Frau), al Tribunal de Comptes de la UE i, en el seu cas, a la Fiscalia Europea, i a exercitar els drets que els reconeix l'article 129.1 del Reglament Financer 2018/1046.

3r) Que es compromet amb els estàndards més exigents relatius al compliment de les normes jurídiques, ètiques i morals, amb adopció de les mesures necessàries per prevenir i detectar el frau, la corrupció i els conflictes d'interès, comunicant-ne si escau a les autoritats que escaigui els incompliments observats.

4t) Que respecta els principis d'economia circular i evita els impactes negatius significatius al medi ambient en l'execució de les actuacions subvencionades.

5è) Que no incorre en doble finançament i, si escau, no té constància de risc d'incompatibilitat amb el règim d'ajuts de l'Estat.

n) Complir l'obligació d'informació, comunicació i publicitat, conforme a l'article 34 del Reglament (UE) 2021/241, amb les especificitats que també preveu l'apartat 23 d'aquesta convocatòria.

6.2. L'entitat beneficiària ha d'executar tot el projecte aprovat que hagi fonamentat la concessió de la subvenció.

7. Despeses subvencionables

7.1. Són subvencionables les despeses en projectes de remodelació, adaptacions, reformes i/o adquisició d'equipaments dirigits a millorar les condicions d'accessibilitat universal, que assegurin l'accés a l'edifici i/o a la resta d'instal·lacions de les zones comunes a les persones grans, amb discapacitat i/o en situació de dependència.

Les actuacions subvencionables poden incloure, si escau, els honoraris professionals derivats de la redacció de projectes i estudis i de direcció d'obres, i poden consistir en:

a) Instal·lació d'ascensors, incloent les obres que es justifiquin com a indispensables per a això, com ara la demolició i execució de nou del nucli d'escales.

b) Instal·lació d'altres dispositius de millora de l'accessibilitat o la realització d'altres obres amb la mateixa finalitat, com ara videoporters, rampes, ampliació de cabines d'ascensor, increment en el nombre de parades o plataformes elevadores o millora de la il·luminació, entre altres.

c) Actuacions destinades a garantir l'accessibilitat des de la via pública a cada immoble, com ara eliminació de graons i escales entre el carrer i l'immoble o substitució de portes d'accés a portals, entre altres.

d) Actuacions de millora dels sistemes de senyalització i comunicació en l'edifici, com ara senyalització, instal·lació de paviments podotàctils direccionals i d'alerta o instal·lació d'elements d'informació o d'avís, com ara senyals lluminosos o sonors que permetin l'orientació en zones comunes, entre altres.

e) Instal·lació de dispositius en zones comunes dels edificis que en millorin l'accessibilitat, com ara plataformes verticals d'elevació, grues per a piscina, sistemes de detecció i obertura automàtica, entre altres.

f) Qualsevol intervenció que millori el compliment dels paràmetres establerts en el Document Bàsic del Codi Tècnic de l'Edificació, Seguretat d'Utilització i Accessibilitat-DBSUA i en el Document Bàsic de Seguretat en cas d'Incendi-DBSI.

7.2. En cap cas es consideren despeses subvencionables i queden expressament excloses com a cost elegible d'aquesta subvenció:

a) Les provinents de modificacions o liquidacions que siguin necessàries per completar qualsevol actuació subvencionable en la part que excedeixi de l'import de la subvenció concedida.

b) Els impostos indirectes, inclòs l'Impost sobre el Valor Afegit (IVA). Així, només és despesa finançable l'import de la base imposable, excloent-ne els impostos indirectes.

8. Documentació que cal presentar

8.1. Les entitats interessades han de presentar una sol·licitud, d'acord amb el model que consta com a imprès 1, i que ha de signar la persona representant legal de l'entitat.

8.2. A la sol·licitud s'hi ha d'adjuntar la documentació següent:

a) El document constitutiu de la comunitat i, si escau, els estatuts aprovats.

b) Acreditació de la representació amb què actua la persona que signa la sol·licitud.

c) Memòria explicativa de les actuacions que indiqui:

  • Import del pressupost de l'obra.
  • Identificació del contractista de l'obra.Criteris de selecció del contractista, en cas que s'hagin demanat diversos pressuposts per realitzar l'obra, a més de la justificació si no s'ha atorgat al pressupost més econòmic.
  • Data d'inici de l'obra i data de finalització, en cas que hagi acabat.
  • Que l'obra s'ha executat o s'està executant conforme al que es va estipular.
  • Actuació justificativa del compliment de les condicions imposades a la concessió de la subvenció.

En el cas que algun dels projectes suposi la realització d'una obra major, se n'haurà de presentar el projecte d'execució o, en el seu cas, projecte bàsic firmat pel tècnic competent responsable, degudament identificat i visat pel col·legi professional. S'hi haurà de descriure l'objecte de les obres, l'immoble on es pretén actuar, els antecedents i situació prèvia, les necessitats a satisfer o, quan sigui procedent, les deficiències que es pretenen corregir la justificació de la solució adoptada i el termini d'execució previst per a les obres. També s'hi inclourà plànols del conjunt i de detall i el pressupost, detallat per capítols, comprensiu de mesuraments i preus unitaris.

d) De conformitat amb l'article 28.2 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 61 del Reial Decret 203/2021, de 30 de març, pel qual aprova el Reglament d'Actuació i Funcionament del sector públic per mitjans electrònics, la Conselleria d'Afers Socials i Esports pot obtenir excepte l'oposició expressa de la persona interessada que s'ha de fer constar en el model de sol·licitudels certificats acreditatius que l'entitat interessada està al corrent de les obligacions amb l'Agència Tributària Estatal i la Seguretat Social, si escau, a mésde la verificació de les dades d'identitat (NIF). En cas que no s'autoritzin aquestes consultes, ha d'aportar la documentació acreditativa d'estar al corrent de les obligacions anteriors, a més d'una còpia del document d'identitat, si escau, juntament amb la sol·licitud d'ajuts.

e)NIF de la comunitat de propietaris, raó social i indicació del domicili fiscal.

f) Documentació que acrediti que es compleixen els requisits dels residents de l'edifici que justifiquin la concessió de la subvenció indicats al punt 5.1 de la convocatòria:

  • Acreditació de la condició de persona gran, si escau.
  • Acreditació de la condició de persona amb discapacitat o depenent o, si escau, autorització a la Conselleria d'Afers Socials i Esports perquè pugui verificar-ho d'ofici, excepte l'oposició expressa de la persona interessada; en aquest cas, s'haurà d'aportar la documentació acreditativa d'aquesta condició, d'acord amb l'article 28.2 de la Llei 39/2015 (imprès 1)

g) Una declaració responsable signada (imprès 2) que inclou:

  1. 1r) Que l'entitat sol·licitant no es troba incursa en cap dels supòsits de prohibició per ser beneficiària de subvencions que estableix l'article 10 del text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, en relació amb l'article 13 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

  2. 2n) Que l'entitat sol·licitant es compromet a complir les obligacions que estableix l'article 11 del text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre.

    3r) Que l'entitat sol·licitant es compromet a complir les obligacions que estableix l'article 16 de l'Ordre de la consellera d'Afers Socials i Esports de 5 de març de 2021 per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en matèria de serveis socials i de joventut.

    4t) Que l'entitat es compromet a complir les obligacions establertes al punt 6 d'aquesta convocatòria de subvencions.

    5è) Que l'entitat sol·licitant no ha estat mai objecte de sancions administratives fermes, ni de sentències fermes condemnatòries per haver exercit o tolerat pràctiques laborals considerades discriminatòries per raó de sexe o de gènere, en compliment de l'article 11 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes.

    6è) Que es compromet a complir les obligacions establertes en la Llei 31/1995, de 8 de novembre, de prevenció de riscos laborals i que no ha estat sancionada, en virtut de resolució administrativa o sentència judicial ferma, per falta greu o molt greu en matèria de prevenció de riscos laborals, durant l'any immediatament anterior a la data de sol·licitud de la subvenció.

    ) No trobar-se, la persona que exerceixi la representació legal de l'entitat, en els supòsits d'incompatibilitat establerts a la normativa vigent.

h) En compliment del que estableix el Reglament (UE) 2021/241, del Parlament Europeu i del Consell, de 12 de febrer de 2021, i l'article 8.1 de l'Ordre HPF/1030/2021 de 29 de setembre, l'entitat sol·licitant de la subvenció haurà de presentar les següents declaracions relatives a:

1r) Que coneix la normativa d'aplicació, sobre cessió i tractament de dades, en particular el que estableix el apartat 2 lletra d) i l'apartat 3, de l'article 22 del Reglament (UE) 2021/241 del Parlament Europeu i del Consell, de 12 de febrer del 2021, pel qual s'estableix el Mecanisme de Recuperació i Resiliència; i que accepta la cessió i el tractament de les dades amb els fins expressament relacionats en aquests articles (imprès 3).

2n) Que autoritza expressament l'accés a la Comissió Europea, l'OLAF (Oficina Europea de Lluita contra el Frau), al Tribunal de Comptes de la UE i, en el seu cas, a la Fiscalia Europea, i a exercitar els drets que els reconeix l'article 129.1 del Reglament Financer 2018/1046 (imprès 3).

3r) Que es compromet amb els estàndards més exigents relatius al compliment de les normes jurídiques, ètiques i morals, amb adopció de les mesures necessàries per prevenir i detectar el frau, la corrupció i els conflictes d'interès, comunicant-ne, si escau, a les autoritats que escaigui els incompliments observats (imprès 4).

4t) Que s'han respectat els principis d'economia circular i evitat els impactes negatius significatius al medi ambient en l'execució de les actuacions subvencionades (imprès 5).

5è) Que no incorre en doble finançament i, si escau, no té constància de risc d'incompatibilitat amb el règim d'ajuts de l'Estat (imprès 6).

i) Una declaració responsable signada de la veracitat de les dades bancàries aportades, excepte que ja consti, tramitada vàlidament, en els arxius de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears. En aquest cas, és suficient indicar-ne les dades. La titularitat del compte bancari ha de ser de l'entitat beneficiària de la subvenció (imprès 7).

j) La documentació justificativa indicada al punt 9 de la convocatòria.

k) Una declaració responsable en la qual es faci constar que l'entitat sol·licitant no ha sol·licitat ni rebut cap altre ajut per a la mateixa finalitat de qualsevol administració pública o ens privat o públic, tant nacional com estranger, o, en cas contrari, una relació de les entitats a les quals ha sol·licitat una subvenció o n'ha obtingut alguna, amb indicació de la quantia sol·licitada o concedida (imprès 8).

l) Així mateix, en aplicació de l'article 40 del text refós de la Llei de subvencions, l'entitat beneficiària ha d'haver sol·licitat tres pressuposts quan l'import de la despesa subvencionable superi les quanties que estableix la legislació estatal en matèria de contractes del sector públic per als contractes menors: 40.000,00 €, IVA exclòs, en els contractes d'obres; 15.000,00 €, IVA exclòs, en la resta de contractes

L'elecció entre les ofertes presentades s'ha de fer d'acord amb criteris d'eficiència i economia, i s'ha de justificar expressament quan no recaigui en la proposta econòmica més avantatjosa.

8.3. Els tècnics de la Direcció General de Planificació, Equipaments i Formació poden sol·licitar, a més, tota la documentació complementària que considerin necessària per avaluar correctament la sol·licitud.

8.4. En relació amb la documentació que determinen els apartats anteriors, cal comunicar a la Direcció General de Planificació, Equipaments i Formació qualsevol modificació que es produeixi durant el període subvencionat fins que es presenti la justificació final del projecte.

8.5. La presentació de la sol·licitud suposa que l'entitat autoritza els tècnics de la Direcció General de Planificació, Equipaments i Formació perquè puguin demanar a altres administracions qualsevol documentació, i les dades i els informes que considerin necessaris per tramitar l'expedient.

8.6. La presentació de la sol·licitud implica l'acceptació de les prescripcions que conté aquesta convocatòria i de tota la normativa aplicable en matèria de subvencions.

9. Justificació dels ajuts

9.1. Les entitats beneficiàries han de justificar el 100 % del projecte mitjançant la presentació de la documentació justificativa que acrediti la realització de la despesa, signada pel representant de l'entitat, d'acord amb l'article 19 de l'Ordre de bases del 5 de març de 2021, i fent servir els models que es troben a disposició de les persones interessades a l'adreça d'Internet www.caib.es, sens perjudici de les especialitats establertes a l'apartat 7 d'aquest mateix punt.

Els documents justificatius s'hauran de presentar d'acord amb el termini establert al punt 12.2 de la convocatòria.

9.2. El contingut de la documentació per a la justificació que s'ha de presentar és el següent:

a) L'actuació justificativa del compliment de les condicions imposades a la concessió de la subvenció, amb indicació de les inversions duites a terme que ha d'estar inclosa a la memòria indicada al punt 8.2. b) de la convocatòria.

b) Una memòria econòmica justificativa del cost de l'activitat feta (imprès 9), que, d'acord amb l'article 19.1. b) de l'Ordre de bases del 5 de març de 2021, inclogui

1r) Una relació classificada de les despeses i les inversions de l'activitat, amb la identificació del creditor i del document, l'import, la data d'emissió i, si escau, la data de pagament. En el cas que la subvenció s'atorgui d'acord amb un pressupost, s'han de indicar les desviacions esdevingudes.

2n) La indicació, si pertoca, dels criteris de repartiment dels costs generals o indirectes incorporats en la relació classificada de les despeses esmentada.

3r) Una relació detallada d'altres ingressos o subvencions que hagin finançat l'activitat subvencionada, amb indicació de l'import i la procedència.

4t) Els tres pressuposts que, si escau, i en aplicació de l'article 40.3 del text refós de la Llei de subvencions, ha d'haver sol·licitat la persona o entitat beneficiària.

5è) Una declaració responsable actualitzada en la qual es faci constar que l'entitat sol·licitant no ha sol·licitat ni rebut cap altre ajut per a la mateixa finalitat de qualsevol administració pública o ens privat o públic, tant nacional com estranger, o, en cas contrari, una relació de les entitats a les quals ha sol·licitat una subvenció per a la mateixa finalitat o de les quals n'ha obtingut alguna, amb indicació de la quantia concedida.

c) Totes les factures degudament autoritzades pel responsable de l'entitat corresponent —i d'altres documents de valor probatori equivalent que acreditin la realització de les inversions subvencionades— que justifiquin les despeses incorporades a l'imprès 9 a què fa referència la lletra b) anterior, i, si escau, la documentació acreditativa del pagament, durant el període comprès entre l'1 de febrer de 2020 i 15 de setembre de 2022, així com de tots els certificats bancaris i d'altres justificants de pagament que acreditin la data i l'import del pagament de les despeses derivades de l'execució de les inversions per les quals s'ha concedit. Els certificats bancaris han d'indicar la persona beneficiària de la transferència, que ha de coincidir amb l'entitat que emet la factura. La documentació obtinguda per banca electrònica (descàrregues de banca en línia) ha d'estar degudament segellada per l'entitat bancària corresponent en els casos en què l'òrgan gestor ho requereixi.

Les factures han d'indicar les dades següents:

-Raó social i NIF de l'entitat proveïdora.

-Raó social i NIF de l'entitat.

-Expressió detallada del servei prestat o del material subministrat.

-Data d'emissió.

-Data efectiva del pagament.

d) Els elements publicitaris (cartells, fullets, etc.) en els quals consti el finançament dels fons europeus, d'acord amb allò establert en l'apartat 23 d'aquesta convocatòria.

9.3. L'aplicació dels fons percebuts no s'entén del tot justificada fins que no s'hagi acreditat, com a mínim, l'import del projecte presentat, amb independència de l'import de la subvenció concedida.

9.4. Les factures han de tenir una data compresa entre l'1 de febrer de 2020 i el 30 juliol de 2022, d'acord amb la sol·licitud presentada.

9.5. Els justificants de pagament de les factures han de tenir una data anterior al 15 de setembre de 2022.

9.6. Per a subvencions concedides per un import inferior a 60.000 euros es podrà realitzar un compte justificatiu simplificat, d'acord amb l'article 20 de l'Ordre de bases del 5 de març de 2021. En aquest cas, el compte justificatiu ha de tenir el caràcter de document amb validesa jurídica de justificació de la subvenció i ha de contenir la informació establerta a dit article (imprès 10).

9.7. S'estableixen les especialitats següents en la justificació dels ajuts, de conformitat amb l'article 17 de la Llei 4/2021, de 17 de desembre:

a) El límit per acreditar el compliment de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social previst en el paràgraf segon de la lletra f) de l'article 11 del text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, s'incrementa fins a deu mil euros.

b) Per a la justificació de les despeses imputables a subvencions d'un import igual o inferior a sis mil euros, és suficient presentar una declaració responsable de la persona o entitat beneficiària, sens perjudici de les actuacions posteriors de comprovació i control que, si s'escau, s'estableixin.

c) En els supòsits en què s'hagi d'adjuntar una memòria econòmica a les sol·licituds, els compromisos que es plasmin poden flexibilitzar-se en el sentit que es permetin compensacions entre els conceptes pressupostats, sempre que es compleixi la finalitat de la subvenció.

d) Pel que fa al contingut del compte justificatiu, no és necessària la presentació de les factures o documents equivalents d'un import igual o inferior a tres mil euros, sens perjudici de les actuacions posteriors de comprovació i control.

9.8. Les entitats beneficiàries de la subvenció disposen d'un termini de quinze dies per esmenar els defectes en la justificació de la subvenció que, si escau, apreciï l'òrgan competent per comprovar dita justificació, amb la comunicació prèvia per escrit adreçada a l'entitat beneficiària.

10. Ampliació del termini de justificació de la subvenció.

10.1. D'acord amb l'article 32 de la Llei 39/2015, i pel que fa al termini de justificació final de les accions, les entitats beneficiàries de la subvenció en poden demanar una ampliació, que no pot excedir la meitat del termini concedit inicialment al punt 12.2 de la convocatòria.

10.2. D'acord amb l'article 15.2 de l'Ordre de la consellera d'Afers Socials i Esports de 5 de març de 2021 per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en matèria de serveis socials i de joventut, d'ofici o a instància de part, es pot ampliar el termini de justificació de la subvenció amb els límits i les condicions que estableix l'article 32 de la Llei 39/2015, per mitjà d'una resolució motivada de l'òrgan competent per resoldre el procediment, sempre que amb això no es perjudiquin drets de terceres persones i es respecti la normativa d'aplicació.

11. Formes de justificació admissibles

11.1. Són formes de justificació admissibles les següents:

a) Despeses d'inversió: factures amb l'IVA inclòs, escriptures i certificats d'obra.

b) Despeses de subministrament d'equipament: factures amb l'IVA inclòs.

c) Despeses fiscals: rebuts.

d) Despeses financeres: rebuts i certificats bancaris.

e) Altres despeses: mitjançant qualsevol justificant que permeti la comprovació efectiva de la despesa (factures, rebuts, etc.)

En cap cas es consideraran despeses finançables els impostos indirectes, inclòs l'Impost sobre el Valor Afegit (IVA). Així doncs, només és despesa finançable l'import de la base imposable, excloent els impostos indirectes.

11.2. En tots els documents justificatius de la subvenció han d'aparèixer, de manera clara i inequívoca, el nom i el NIF de l'entitat beneficiària de la subvenció.

12. Nombre, lloc i termini de presentació de sol·licituds.

12.1. En cas que l'entitat presenti diverses actuacions hauran d'especificar-se en el mateix projecte i en una única sol·licitud.

12.2. El termini per presentar les sol·licituds, els impresos i els documents justificatius és des de l'endemà de la data de publicació de la convocatòria fins al 15 de setembre de 2022. La documentació que els interessats dirigeixen als òrgans de les administracions públiques podran presentar-se en el registre electrònic de l'Administració o organisme al qual es dirigeixin, així com en els restants registres electrònics de qualsevol dels subjectes als quals es refereix l'article 2.1, de la llei 39/2015 d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, en les oficines de Correus o en la forma que s'estableixi reglamentàriament.

Si la sol·licitud s'ha presentat mitjançant el registre electrònic, les entitats sol·licitants, en el termini màxim de tres dies d'haver-la presentat, n'han de trametre una còpia a l'adreça de correu electrònic planificacio@dgplanificacio.caib.es .

12.3. Els impresos oficials de la sol·licitud i dels documents que s'han d'emplenar i presentar són a disposició de les persones interessades en els enllaços del web de la Direcció General de Planificació, Equipaments i Formació.

Quan en la sol·licitud s'hi inclogui una adreça de correu electrònic, s'entendrà que aquesta adreça s'aporta a l'efecte dels avisos que s'esmenten en l'article 41.6 de la Llei 39/2015.

13. Examen de la documentació

13.1. Els serveis tècnics de la Direcció General de Planificació, Equipaments i Formació han d'examinar les sol·licituds i la documentació que s'hi adjunta per determinar si el projecte s'adequa al que estableix aquesta convocatòria.

13.2. D'acord amb el que disposa l'article 21.5 de la Llei 39/2015, quan el nombre de les sol·licituds formulades o de les persones afectades pugui suposar un incompliment del termini màxim de resolució, l'òrgan competent per resoldre, a proposta raonada de l'òrgan instructor, o el superior jeràrquic de l'òrgan competent per resoldre, a proposta d'aquest òrgan, poden habilitar els mitjans personals i materials per complir el despatx adequat i en el termini escaient.

13.3. En el cas que les sol·licituds no compleixin els requisits legals o els que exigeix aquesta convocatòria, o no incorporin la documentació esmentada en l'apartat anterior, s'ha de requerir a l'entitat interessada que, en el termini de deu dies hàbils, esmeni el defecte o aporti la documentació que manca, amb indicació que, si no ho fa, es considerarà que desisteix de la seva petició, amb la resolució prèvia que s'ha de dictar d'acord amb l'article 21 de la Llei 39/2015.

14. Comissió Avaluadora

14.1. D'acord amb el que disposen l'article 19 del text refós de la Llei de subvencions i l'article 11 de l'Ordre de la consellera d'Afers Socials i Esports de 5 de març de 2021 per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en matèria de serveis socials i de joventut, es constitueix la Comissió Avaluadora, que integren els membres següents:

a) President o presidenta: el cap del Servei d'Equipaments de Serveis Socials de la Direcció General de Planificació, Equipaments i Formació, o la persona en qui delegui.

b) Vocals:

— El cap de Servei de la Unitat de Gestió Econòmica de la Conselleria d'Afers Socials i Esports, o la persona en qui delegui.

— La cap del Departament Jurídic de la Conselleria d'Afers Socials i Esports, o la persona en qui delegui.

— Dues persones del personal tècnic de la Direcció General de Planificació, Equipaments i Formació.

c) Secretari o secretària: una persona del personal tècnic de la Direcció General de Planificació, Equipaments i Formació, designada com a vocal.

14.2. En el cas que, segons el que estableix l'article 21.5 de la Llei 39/2015, s'habilitin mitjans personals per resoldre el procediment dins el termini, es pot ampliar el personal tècnic de les direccions generals que formen part de la Comissió.

14.3. D'acord amb l'art. 11.1 de l'Ordre de la consellera i els informes tècnics previs, la Comissió ha d'emetre un informe que ha de servir de base a l'òrgan instructor per elaborar la proposta de resolució de concessió de subvencions. A l'informe, la Comissió Avaluadora ha d'establir les següents relacions, totes tres ordenades per puntuació, en sentit decreixent:

a. La llista de les possibles entitats beneficiàries

b. La relació de sol·licituds excloses per falta de disponibilitat pressupostària

c. La llista d'entitats inadmeses

15. Instrucció del procediment, resolució i notificació

15.1. L'òrgan competent per instruir el procediment és el director general de Planificació, Equipaments i Formació, qui ha de dur a terme, d'ofici, les actuacions necessàries per instruir i tramitar el procediment, d'acord amb el que estableix l'article 16 del text refós de la Llei de subvencions, a més de comprovar la justificació i l'aplicació efectiva de la subvenció concedida, d'acord amb l'article 42 del mateix text legal.

15.2. Abans de la proposta de resolució, l'òrgan instructor pot donar audiència a les entitats interessades durant un termini de deu dies a l'efecte de proposar la millora de la sol·licitud i, en particular, la modificació del pressupost presentat per l'entitat sol·licitant o de les condicions i la forma de realització de l'activitat, sempre que això no perjudiqui terceres persones.

En aquests casos, s'ha de demanar la conformitat de l'entitat sol·licitant, conformitat que s'ha d'entendre atorgada si la proposta formulada per l'òrgan instructor explicita clarament les modificacions corresponents i l'entitat sol·licitant no hi manifesta oposició, per escrit, en un termini de quinze dies. En qualsevol altre cas, la sol·licitud s'ha de mantenir en els termes expressats per l'entitat sol·licitant en l'escrit inicial, sens perjudici de les correccions que, si escau, es desprenguin de l'escrit d'oposició que presenti.

També s'ha de concedir el tràmit d'audiència esmentat anteriorment en el cas d'haver-se desestimat la sol·licitud de l'entitat o en el cas que l'import de la subvenció proposada sigui inferior a la quantitat sol·licitada.

15.3. L'òrgan instructor, a la vista de l'expedient i de l'informe de la Comissió Avaluadora, ha de formular la proposta de resolució, la qual s'ha de pronunciar sobre tots els aspectes relatius a la resolució establerts en l'article 13 de l'Ordre de bases reguladores del 5 de març de 2021, i si escau, sobre les modificacions indicades en el paràgraf anterior.

La proposta de resolució no crea cap dret a favor de la persona beneficiària proposada davant l'Administració mentre no es dicti la resolució de concessió i es notifiqui o publiqui.

15.4. La proposta de resolució s'ha de publicar al web de la Direcció General de Planificació, Equipaments i Formació, i té els mateixos efectes que la notificació, d'acord amb l'article 45 de la Llei 39/2015.

15.5. Una vegada formulada i publicada la proposta de resolució, les entitats beneficiàries han de comunicar a l'òrgan instructor que accepten la proposta o bé que hi renuncien, en el termini de cinc dies hàbils. En tot cas, es considera que l'entitat beneficiària accepta la proposta de resolució si no hi manifesta renúncia dins el termini atorgat, comptador des de l'endemà que se li hagi notificat.

15.6. L'òrgan competent per resoldre els procediments de concessió de les subvencions que determina aquesta convocatòria és la consellera d'Afers Socials i Esports.

15.7. La resolució dictada en aquest procediment, que posa fi a la via administrativa, s'ha de publicar al Butlletí Oficial de les Illes Balears i al web de la Direcció General de Planificació, Equipaments i Formació, d'acord amb l'article 45 de la Llei 39/2015; ha de ser motivada i ha de fixar, en cas de concessió, la quantia individual de la subvenció de cada una de les entitats que hagin estat subvencionades.

15.8. El termini màxim per resoldre el procediment i publicar les resolucions és de tres mesos, comptadors des de la data d'acabament del termini de presentació de sol·licituds.

15.9. Les sol·licituds no resoltes en el termini fixat en l'apartat anterior s'han de considerar desestimades.

15.10. En el supòsit que el procediment de concessió es paralitzi per qualsevol causa imputable a l'entitat sol·licitant de la subvenció per la falta de compliment d'algun tràmit preceptiu en el termini atorgat, es pot declarar-la decaiguda en el seu dret al tràmit corresponent. La Direcció General de Planificació, Equipaments i Formació pot proposar la resolució del procediment a l'òrgan competent per resoldre. Una vegada dictada la resolució, s'ha de notificar a la persona interessada. No obstant això, sempre que no afecti a tercers, s'ha d'admetre l'actuació de l'interessat i produir efectes legals, si es produís abans o en el dia en què es notifiqui la resolució en què es tengui per transcorregut el termini.

15.11 En el cas que algunes entitats renunciïn a les subvencions concedides, poden atendre's, sense necessitat de nova convocatòria, les sol·licituds de subvenció que, havent estat presentades en termini per entitats que compleixin els requisits i condicions per a ser beneficiàries de les subvencions i respecte als projectes subvencionables, s'hagin desestimat per falta de consignació pressupostària.

15.12. Qualsevol alteració de les condicions exigides per concedir la subvenció i, en tot cas, l'obtenció concurrent de subvencions o ajuts atorgats per altres administracions o ens públics o privats, estatals o internacionals, pot donar lloc a la modificació de la resolució de concessió.

16. Criteris de valoració i determinació de l'import de la subvenció

16.1. La concessió dels ajuts s'ha de regir pels principis de publicitat, transparència, concurrència, objectivitat, igualtat i no-discriminació, eficàcia en el compliment dels objectius fixats per l'òrgan o entitat que els atorga, i eficiència en l'assignació i la utilització dels recursos públics.

16.2. Les sol·licituds de les entitats beneficiàries es seleccionen d'acord amb el que disposen els articles 17.1 i 18 del text refós de la Llei de subvencions, els articles 6 i 7 de l'Ordre de la Consellera i el que disposa aquesta convocatòria.

16.3. En cap cas, l'import de la subvenció concedida no pot ser superior a la quantia sol·licitada.

16.4. L'import de la subvenció concedida no pot ser d'una quantia que, de manera aïllada o en concurrència amb altres subvencions o ajuts, superi el cost de l'activitat objecte de la subvenció.

16.5. La Comissió Avaluadora ha d'aplicar el procediment de valoració i determinació de l'import de la subvenció que es detalla a continuació:

a) Els criteris de valoració de les sol·licituds que compleixin els requisits que estableix aquesta convocatòria són els següents:

Nombre de persones grans residents (màxim 20 punts)*

Tres o més persones grans residents a l'edifici

20 punts

Dues persones grans residents a l'edifici

15 punts

Una persona gran resident a l'edifici

10 punts

Nombre de residents amb discapacitat reconeguda (màxim 20 punts)*

Tres o més persones residents a l'edifici amb discapacitat reconeguda

20 punts

Dues persones residents a l'edifici amb discapacitat reconeguda

15 punts

Una persona resident a l'edifici amb discapacitat reconeguda

10 punts

Nombre de residents amb situació de dependència reconeguda (màxim 20 punts)*

Tres o més persones residents a l'edifici en situació de dependència

20 punts

Dues persones residents a l'edifici en situació de dependència

15 punts

Una persona resident a l'edifici en situació de dependència

10 punts

Nombre total de residents a l'edifici amb els requisits que justifiqui la concessió de la subvenció (màxim 20 punts)

Més del 50 % dels residents de l'edifici són persones grans, amb discapacitat i/o en situació de dependència

20 punts

Entre un 25 % i fins a 50% dels residents de l'edifici són persones grans, amb discapacitat i/o en situació de dependència

15 punts

Menys del 25 % dels residents de l'edifici són persones grans, amb discapacitat i/o en situació de dependència

10 punts

Edificis d'habitatges de protecció oficial (màxim 20 punts)

Les actuacions afecten edificis d'habitatges de protecció oficial

20 punts

Les actuacions afecten edificis que NO estan considerats com habitatges de protecció oficial

10 punts

* Les dades del nombre de persones empadronades amb discapacitat i/o en situació de dependència s'extrauran de les dades actualitzades de la Direcció General d'Atenció a la Dependència a partir de les dades del Sistema de Gestió de la Dependència (DISDEP). El nombre de residents s'estén que inclou homes i dones.

b) Per determinar l'import de la subvenció amb relació a les despeses d'inversió, s'ha de valorar cada sol·licitud de 0 a 100 punts, d'acord amb els criteris que estableix la taula del paràgraf a) anterior.

c) No hi ha una puntuació mínima necessària per accedir a la concessió de la subvenció amb relació a les despeses d'inversió.

d)Una vegada valorades les sol·licituds d'acord amb els criteris del barem anterior, s'ordenen de forma decreixent segons la puntuació obtinguda. De conformitat amb aquest ordre, s'atribueix a les entitats beneficiàries tota la subvenció sol·licitada fins a exhaurir el crèdit destinat a la convocatòria.

e)El darrer projecte subvencionable, d'acord amb l'ordre de prelació establert i segons el que disposa l'apartat anterior, es pot finançar per un import inferior al 100 % de la quantia sol·licitada, per poder executar tot el pressupost assignat a la convocatòria. En cas que l'entitat proposada en darrer lloc com a beneficiària rebutgi la proposta de resolució, tal com indiquen el punt 15.11 d'aquesta convocatòria, s'ha de notificar successivament i individualment les entitats següents, per ordre de prelació de la llista de sol·licituds excloses, fins que alguna l'accepti expressament o tàcitament i, entre d'altres, assumeix així l'obligació establerta en el punt 6.1.e) i s'esgoti d'aquesta manera el pressupost de la convocatòria.

f)En cas que, d'acord amb el nombre de sol·licituds presentades, hi hagi un romanent de crèdit de l'import de la convocatòria, el romanent es repartirà de manera equitativa entre totes les sol·licituds presentades que sobrepassin l'import màxim establert en el punt 4.3 de la convocatòria.

g)En cas d'empat entre les puntuacions de les sol·licituds d'inversió subvencionables, es dona prioritat a la sol·licitud que tingui una puntuació més alta en els criteris següents, per aquest ordre:

- Nombre de persones residents a l'edifici en situació de dependència

- Nombre de persones residents a l'edifici amb discapacitat

- Nombre de persones grans residents a l'edifici

- Nombre total de residents a l'edifici amb els requisits que justifiqui la concessió de la subvenció

- Edificis d'habitatges de protecció oficial

h) En cas que, així i tot, persisteixi l'empat entre diferents entitats, es dona prioritat d'acord amb l'ordre d'entrada en el registre.

17. Pagament dels ajuts

Es farà un pagament del 100 % de l'import concedit, una vegada justificada completament la realització de les actuacions objecte de la subvenció, durant l'any 2022.

18. Avaluació i control

18.1. Les persones o entitats beneficiàries queden sotmeses a les mesures de comprovació i fiscalització que estableix la legislació de finances i pressuposts de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears quant a la concessió i el control dels ajuts públics. A més, han de facilitar tota la informació que els requereixin l'òrgan instructor, la Intervenció General de la comunitat autònoma de les Illes Balears, la Sindicatura de Comptes o altres òrgans de control extern.

18.2. L'ocultació de qualsevol informació sobre els requisits dona lloc a la denegació o a la revocació de l'ajut atorgat, sens perjudici de les responsabilitats que se'n puguin derivar.

19. Revocació dels ajuts concedits

19.1. L'alteració, intencionada o no, de les condicions tingudes en compte per concedir la subvenció, l'incompliment total o parcial de les obligacions o dels compromisos que ha de complir l'entitat beneficiària i, en tot cas, l'obtenció de subvencions incompatibles prèviament o posteriorment a la resolució de concessió són causes de revocació, total o parcial, de la subvenció atorgada.

19.2. La revocació de la subvenció s'ha de dur a terme mitjançant una resolució de modificació de la resolució de concessió, que n'ha d'especificar la causa, com també la valoració del grau d'incompliment, i ha de fixar l'import que, si pertoca, ha de percebre finalment l'entitat beneficiària. A aquest efecte, s'entén com a resolució de modificació la resolució de pagament dictada en el procediment d'execució pressupostària que tingui tots aquests requisits. No obstant això, en els casos en què, com a conseqüència de l'abonament previ de la subvenció, l'entitat beneficiària n'hagi de reintegrar la totalitat o una part, no s'ha de dictar cap resolució de modificació i s'ha d'iniciar el procediment de reintegrament corresponent.

A aquests efectes, s'han de tenir en compte el principi general de proporcionalitat, com també la resta de criteris de gradació que estableix l'article 28.3 de l'Ordre de la consellera d'Afers Socials i Esports de 5 de març de 2021, per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en matèria de serveis socials i de joventut.

20. Reintegrament dels ajuts concedits

20.1. Les causes i l'import del reintegrament total o parcial, de la subvenció, com també el procediment per exigir-lo, es regeixen pel que estableix l'article 44 del text refós de la Llei de subvencions i per la normativa reglamentària de desplegament, tenint en compte els criteris de gradació a què es refereix l'article 28.3 de l'Ordre de la consellera d'Afers Socials i Esports de 5 de març de 2021 per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en matèria de serveis socials i de joventut.

20.2. En el cas que la causa del reintegrament derivi de la invalidesa de la resolució de concessió, aquesta resolució s'ha de revisar prèviament d'acord amb l'article 25 del text refós de la Llei de subvencions i en la resta de disposicions aplicables.

20.3. D'acord amb el que preveu l'article 40.4 del text refós de la Llei de subvencions, en referència al supòsit d'adquisició, construcció, rehabilitació i millora de béns inventariables és causa de reintegrament l'incompliment de l'obligació de destinació dels ajuts atorgats a la finalitat per a la qual es sol·liciten, per un període mínim de 5 anys. Aquest incompliment es produeix en tot cas amb l'alienació o el gravamen del bé, quedant el bé afecte al pagament del reintegrament qualsevol que sigui el seu posseïdor, llevat que sigui un tercer protegit per la fe pública registral o es justifiqui l'adquisició dels bens amb bona fe i just títol en establiment mercantil o industrial, en cas de bens mobles no inscribibles.

Aquesta obligació no es considera incomplerta si la consellera d'Afers Socials i Esports autoritza el canvi de destinació, alienació o gravamen. En aquest cas, l'adquiridor assumeix l'obligació de destinació dels béns pel període restant i, en cas d'incompliment d'aquesta obligació, del reintegrament de la subvenció.

21. Compatibilitat

Les subvencions que s'atorguin d'acord amb aquesta convocatòria són compatibles amb altres ajudes, subvencions i ingressos, independentment de la seva naturalesa i de l'entitat que els concedeixi, sempre que, aïlladament o conjuntament, no superin el cost de l'activitat objecte de la subvenció (imprès 8).

22. Règim d'infraccions i sancions

Les infraccions i sancions que, si escau, es poden derivar de la concessió de les subvencions que preveu aquesta convocatòria es regeixen pel que estableix el títol V del text refós de la Llei de subvencions i d'acord amb el procediment que recull l'article 62 del mateix text legal.

23. Règim d'informació i comunicació

23.1. Per a la deguda difusió de l'origen de la subvenció, les entitats beneficiàries han d'incorporar als projectes realitzats el logotip oficial dels Fons Europeus en format durador i material resistent.

23.2. Tota informació i publicitat dels projectes i inversions subvencionats per aquesta convocatòria, com ara cartells informatius, plaques, publicacions impreses i electròniques, material audiovisual, pàgines web, anuncis i insercions a premsa, certificats, etc. han d'incloure l'emblema de la Unió Europea, i juntament amb l'emblema de la Unió, s'hi ha d'incloure el text següent: “Finançat per la Unió Europea – NextGenerationEU”.

23.3. El format s'ha d'ajustar al que estableix el Manual de Marca del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència (desembre 2021), confeccionat per la Secretaria d'Estat de Comunicació de la Presidència del Govern. Aquest manual està disponible a la seu electrònica de l'Oficina d'Inversions Estratègiques de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

23.4. Quan l'entitat beneficiària hi inclogui el seu logotip o el d'altres entitats finançadores del projecte, el del Fons Europeu hi ha de figurar amb la mateixa mida i en les mateixes condicions de visibilitat.

24. Protecció de dades personals

Els tractaments de dades de caràcter personal de les persones físiques es realitzen amb subjecció estricta al que es disposa en el Reglament (UE) 2016/679 del Parlament Europeu i del Consell, de 27 d'abril de 2016, relatiu a la protecció de les persones físiques pel que fa al tractament de dades personals i a la lliure circulació d'aquestes dades i pel qual es deroga la Directiva 95/46/CE (Reglament general de protecció de dades); en la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de Protecció de Dades Personals i garantia dels drets digitals, i en la resta de la normativa sobre protecció de dades personals.