Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

CONSELL INSULAR DE MENORCA

Núm. 365333
Acord del Ple del Consell Insular de Menorca, en sessió de caràcter ordinari de 20 de juny de 2022, per l’aplicació al Consell Insular de Menorca i als seus ens dependents de les normes estatals i autonòmiques per pal·liar els efectes de la crisi econòmica en els contractes públics (Exp. C4315-2022-000006)

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Atès el dictamen que ha emès la Comissió Informativa d'Economia, Territori i Serveis Generals en la sessió de caràcter ordinari de 13 de juny de 2022, que diu:

Es dona compte de la proposta de la consellera executiva del Departament de Serveis Generals, que diu:

El títol II del Reial decret llei 3/2022, d'1 de març, de mesures per a la millora de la sostenibilitat del transport de mercaderies per carretera i del funcionament de la cadena logística pel qual es transposa la Directiva (UE 2020/1957), de 15 de juliol de 2020, per la qual es fixen les normes específiques respecte de la Directiva 96/71/CE i la Directiva 2014/67/UE per al desplaçament dels conductors en el sector del transport per carretera i de mesures excepcionals en matèria de revisió de preus en el contractes públics d'obra, modificat pel Reial decret llei 6/2022, de 29 de març (d'ara en endavant, RDL 3/2022), regula unes mesures en matèria de revisió excepcional de preus en els contractes d'obra, ja siguin administratius o privats, que es troben en alguna situació prevista l'article 6.1, i que es detalla a continuació:

a) Contractes d'obra que es trobin en execució, licitació, adjudicació o formalització en data 2 de març de 2022 o l'anunci d'adjudicació o formalització dels quals es publiquin en la plataforma de contractació del sector públic en el període comprès des de dia 2 de març de 2022 fins dia 2 de març de 2023, sempre que concorri la circumstància establerta en el Reial decret llei.

b) Contractes d'obra l'anunci de licitació dels quals es publiqui a la plataforma de contractació del sector públic en el període comprès des de dia 2 de març de 2022 fins dia 2 de març de 2023 i el plec de clàusules administratives particulars del qual estableixi una fórmula de revisió de preus, sempre que concorri la circumstància establerta en el Reial decret llei.

Per al reconeixement de la revisió excepcional de preus prevista en la norma estatal s'exigeixen dos requisits:

1. L'increment de cost de determinats materials utilitzats pel contracte d'obres ha d'haver tingut un impacte directe i rellevant en l'economia del contracte durant la seva vigència i fins la seva finalització.

La norma regula quan s'entén que existeix impacte directe i rellevant en l'economia del contracte, com es transcriu a continuació:

A estos efectos se considerará que existe tal impacto cuando el incremento del coste de materiales siderúrgicos, materiales bituminosos, aluminio o cobre, calculado aplicando a los importes del contrato certificados en un periodo determinado, que no podrá ser inferior a un ejercicio anual ni superior a dos ejercicios anuales, su fórmula de revisión de precios si la tuviera, y, en su defecto, aplicando la que por la naturaleza de las obras le corresponda de entre las fijadas en el Real Decreto 1359/2011, de 7 de octubre, exceda del 5 por ciento del importe certificado del contrato en ese mismo período. El cálculo de dicho incremento se efectuará suprimiendo de la fórmula aplicable al contrato los términos que representan los elementos de coste distintos de los antes citados, e incrementando el término fijo, que representa la fracción no revisable del precio del contrato, en el valor de los coeficientes de los términos suprimidos, de forma que la suma de todos los coeficientes mantenidos más el término fijo sea la unidad.

Por Orden del Ministerio de Hacienda y Función Pública, previo informe del Comité Superior de Precios de Contratos del Estado, se podrán establecer otros materiales cuyo incremento de coste deba tenerse también en cuenta a los efectos anteriores.

2. La quantia de la revisió excepcional no pot ser superior al 20 % del preu d'adjudicació del contracte. Aquesta quantia no es prendrà en consideració als efectes del límit màxim del 50 % previst en l'article 205.2 de la Llei 9/2017, de 8 de novembre (d'ara en endavant, LCSP).

El Reial decret llei preveu els criteris per determinar la quantia de la revisió excepcional de preus, segons si està prevista o no la fórmula de revisió de preus en els plecs de clàusules administratives particulars (article 8 de la norma). Així mateix, preveu el procediment per a la seva aprovació, que serà sempre a instàncies del contractista, mitjançant la presentació d'una sol·licitud que haurà de presentar durant la vigència del contracte i, en tot cas, abans que l'òrgan de contractació aprovi el certificat final d'obres (article 9 de la norma).

L'article 6.3 de l'RDL 3/2022 disposa que les mesures indicades anteriorment són aplicables a les comunitats autònomes si així ho acorden i, en aquest sentit, el Consell de Govern de les Illes Balears ha adoptat l'acord el 30 de març de 2022 (BOIB núm. 44, de 31 de març de 2022), tal i com es transcriu a continuació:

Primer. Aprovar que s'apliqui en l'àmbit territorial de les Illes Balears el règim de mesures en matèria de revisió excepcional de preus en els contractes d'obres del sector públic que estableix el títol II del Reial decret llei 3/2022, d'1 de març, de mesures per a la millora de la sostenibilitat del transport de mercaderies per carretera i del funcionament de la cadena logística, i pel qual es transposa la Directiva (UE) 2020/1057, de 15 de juliol de 2020, per la qual es fixen les normes específiques respecte de la Directiva 96/71/CE i la Directiva 2014/67/UE per al desplaçament dels conductors en el sector del transport per carretera, i de mesures excepcionals en matèria de revisió de preus en els contractes públics d'obres.

Segon. Declarar que el que disposa el punt primer d'aquest Acord és aplicable, sens perjudici de la legislació de caràcter bàsic i de l'autonomia local i insular, als contractes d'obres dels consells insulars i de les entitats locals de les Illes Balears i del seu sector públic instrumental, sempre que així ho acordi l'òrgan competent de l'administració pública corresponent.

En conseqüència, l'acord del Consell de Govern anterior faculta l'òrgan competent del Consell Insular de Menorca i els seus ens depenents per a l'aplicació de les mesures excepcionals en matèria de revisió de preus dels contractes d'obres en l'àmbit del Consell Insular de Menorca.

Pel que fa a la normativa autonòmica, el capítol 5è del Decret llei 4/2022, de 30 de març, pel qual s'adopten mesures extraordinàries i urgents per pal·liar la crisi econòmica i social produïda pels efectes de la guerra d'Ucraïna, modificat pel Decret llei 5/2022, de 16 de maig (d'ara en endavant, DL4/2022), regula les mesures següents per assegurar l'equilibri dels contractes:

a) En el cas de contractes d'obres, una compensació econòmica al contractista consistent en la diferència entre el cost dels materials justificats pel contractista en la seva sol·licitud i el preu dels materials previst en el pressupost d'execució material del projecte licitat.

b) En el cas de qualsevol altre tipus de contracte, una modificació del contracte per restablir l'equilibri econòmic sempre que es compleixin els requisits de l'article 205 de la Llei 9/2017, de 8 d'octubre, de contractes del sector públic i, en aquest sentit, l'acord del Consell de Govern de 30 de març de 2022 aprecià la concurrència de circumstàncies sobrevingudes i imprevisibles a l'efecte d'aplicar l'article 205 de l'LCSP.

S'ha de tenir en compte que per a l'aplicació d'aquestes mesures (article 15 del Decret llei):

1. S'ha de tractar de supòsits en què s'hagi produït una alteració extraordinària i imprevisible dels preus dels materials tinguts en compte en la formalització del contracte o, si escau, en les modificacions posteriors. El Decret llei entén com a alteració extraordinària i imprevisible dels preus dels materials com a una variació en els costs dels materials considerats individualment o conjuntament, superior al 6 % respecte dels costs d'aquests materials prevists en el contracte, sempre que, aïlladament o conjuntament, suposi un increment de cost per al contractista superior al 6 % de l'import de licitació del contracte o, si escau, de la modificació posterior.

2. S 'han d'aplicar exclusivament als contractes administratius i privats que:

a) En data 1 de gener de 2021 es trobin en execució o bé

b) L'execució dels quals s'hagi iniciat posteriorment a l'1 de gener de 2021 i s'hagin licitat abans de dia 31 de març de 2022.

c) Únicament respecte de les variacions en el cost dels materials efectivament suportades que s'hagin produït en el període comprès entre l'1 de gener de 2021 i la data de la sol·licitud del restabliment de l'equilibri econòmic per part del contractista.

3. No són aplicables als contractes menors.

4. Aquestes mesures són incompatibles entre si i amb les mesures excepcionals de revisió de preus previstes en el Reial decret llei 3/2022, d'1 de març (article 15.4 del Decret llei 4/2022).

5. Qualsevol d'aquestes mesures s'ha d'acordar necessàriament dins els límits de les dotacions consignades cada any en el pressupost de cada òrgan de contractació.

L'aplicació d'aquestes mesures requereix un acord de l'òrgan competent del Consell Insular de Menorca d'acord amb la disposició addicional primera de l'esmentat decret llei.

Per tant, les mesures excepcionals en matèria de contractació que pot adoptar el Consell Insular de Menorca són les següents:

1. Revisió excepcional de preus, aplicable només en contractes d'obres (regulada en l'RDL 3/2022).

2. Compensació econòmica al contractista, aplicable només en el cas de contractes d'obres (regulada en el DL 4/2022).

3. Modificació del contracte per restablir l'equilibri econòmic, de qualsevol tipus de contractes (regulada en el DL 4/2022).

Per tal que les mesures anteriors tenguin efecte és necessari adoptar un acord que comprengui les tres mesures, que són incompatibles entre si, per garantir la viabilitat de la contractació afectada per l'increment de preus; especialment de les matèries primeres i de l'energia, i, al mateix temps, evitar el deteriorament del teixit empresarial que fa feina amb les administracions públiques i el seu sector públic instrumental. A més, el conjunt de mesures evitarà que quedin desertes les futures licitacions.

Pel que fa a l'òrgan competent per adoptar aquest acord, el Decret llei 4/2022 no indica expressament a quin òrgan de l'Administració pública insular correspon adoptar-lo. En el Consell Insular de Menorca hi ha diversos òrgans de contractació (Ple, Comissió de Govern i per desconcentració de Presidència, Consell Executiu).

Així mateix, cal tenir en compte que l'apartat segon de la disposició addicional segona de la Llei 9/2017, de 8 de novembre, atribueix al Ple de l'entitat local la competència per aprovar plecs de clàusules administratives generals, competència que es pot entendre per analogia en el present supòsit, i amb la finalitat de garantir un criteri uniforme en tot el Consell Insular de Menorca i ens vinculats, cal concloure que l'òrgan competent és el Ple del Consell Insular de Menorca.

Per tot això, propòs al Ple l'adopció dels acords següents:

Primer. Declarar aplicable al Consell Insular de Menorca i als seus ens depenents la revisió excepcional de preus, en els contractes d'obres del sector públic, que estableix el títol II del Reial decret llei 3/2022 d'1 de març.

Segon. Declarar aplicable al Consell Insular de Menorca i als seus ens depenents la compensació econòmica extraordinària al contractista, en el cas de contractes d'obres, en els termes del capítol V del Decret llei 4/2022 de 30 de març.

Tercer. Apreciar la concurrència de circumstàncies sobrevingudes i imprevisibles als efectes d'aplicar l'article 205 de la Llei 9/2017 als contractes administratius i privats del Consell Insular de Menorca i dels seus ens depenents en els termes prevists en l'acord del Consell de Govern, de 30 de març de 2022, pel qual s'adopten mesures de caràcter extraordinari en matèria de contractació i declarar-ne l'aplicació.

Quart. Publicar aquests acords en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, al tauler d'anuncis de la seu electrònica i en el Perfil del contractant del Consell Insular de Menorca.

Cinquè. Comunicar aquests acords als ens depenents del Consell Insular de Menorca.

 

Maó, 30 de juny de 2022

Per delegació de la presidenta La secretària

Rosa Salord Olèo

(Decret 427/2019, d'11 de juliol)

(BOIB núm. 97 de 16-7-2019)