Secció I. Disposicions generals
AJUNTAMENT DE MARRATXÍ
Núm. 355235
Aprovació definitiva del Reglament d'organització i funcionament de la Taula Local de coordinació i prevenció contra la violència masclista
El Ple de l'Ajuntament, en sessió ordinària de data 25/02/2020, un cop sotmès l'assumpte a votació i atès el Dictamen favorable de la Comissió Informativa de drets socials de data 20 de febrer de 2020, va acordar l'aprovació inicial del Reglament d'organització i funcionament de la Taula Local de coordinació i prevenció contra la violència masclista de Marratxí.
El Reglament va estat exposat al públic per un període de 30 dies hàbils, a partir de la seva publicació al BOIB núm. 30 de 10/03/2020, durant el període d'exposició es va presentar reclamació per part d'una de les persones interessades.
En data 23/12/2020 es va resoldre la reclamació interposada quedant definitivament aprovat el Reglament d'organització i funcionament de la Taula Local de coordinació i prevenció contra la violència masclista a Marratxí
El Reglament entrarà en vigor al dia següent de la seva publicació íntegrament al BOIB.
El Reglament es podrà consultar a la pàgina web de l'Ajuntament de Marratxí o al Servei de Secretaria.
ANNEX 1 REGLAMENT D'ORGANITZACIÓ I FUNCIONAMENT DE LA TAULA LOCAL DE COORDINACIÓ I PREVENCIÓ CONTRA LA VIOLÈNCIA MASCLISTA DE MARRATXÍ
1. NATURALESA I OBJECTIUS:
La Taula Local de prevenció, intervenció i coordinació de l'atenció a víctimes de violència masclista a Marratxí està constituïda com un òrgan de treball interdisciplinari i un instrument de coordinació entre càrrecs polítics i professionals de diferents serveis a favor d'adoptar mesures d'acció positiva per fer efectius i reals els drets de les dones davant les violències masclistes.
La llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes de les Illes Balears defineix la violència masclista, al seu article 65, com la manifestació de la discriminació, la situació de desigualtat i les relacions de poder dels homes sobre les dones que s'exerceix sobre aquestes pel fet de ser dones. Comprèn qualsevol acte de violència per raó de sexe que tingui com a conseqüència un prejudici o sofriment en la salut física, sexual o psicològica, i inclou les amenaces d'aquests actes, la coerció i les privacions de la seva llibertat, tant si es produeixen en la vida pública com en la privada.
Així, la Llei orgànica 1/2004, de 28 de desembre, de mesures de protecció integral contra la violència de gènere, estableix la coordinació entre les diferents institucions i agents que actuen contra la violència de gènere.
D'altra banda, l'ajuntament, com a administració més propera a la ciutadania, exerceix una labor fonamental en la prevenció, la sensibilització i l'atenció.
L'objectiu principal de la creació de la Taula és la promoció, a l'àmbit municipal, de polítiques i actuacions per a l'eradicació de la violència masclista a través de:
2. FUNCIONS
3. COMPOSICIÓ:
Presidència: La presidència efectiva serà exercida per la persona que ocupa la Regidoria a la qual pertany Igualtat, o suplent en qui delegui.
Secretaria: Les funcions de secretaria seran desenvolupades per el/la tècnic/a que en cada moment s'ocupi de coordinar el programa municipal d'atenció a la violència masclista, o suplent en qui delegui.
Vocals:
Cada vocal serà anomenat representant de la respectiva àrea o entitat. En el mateix escrit es designarà una persona suplent per substituir en el cas de no poder assistir a alguna de les convocatòries. En cas d'haver modificacions en els vocals representants s'haurà de comunicar per escrit.
4. RÈGIM DE SESSIONS, CONVOCATÒRIES I FUNCIONAMENT
4.1. Taula de prevenció, intervenció i coordinació de l'atenció a víctimes de violència masclista
Correspondrà a la Secretaria, per ordre de la Presidència, la convocatòria de la Taula amb una antelació mínima de quinze dies. Les convocatòries, que s'enviaran a membres de la Taula per mitjans electrònics, han de contenir l'ordre del dia, la data, l'hora i el lloc on es durà a terme la sessió i, si escau, s'acompanyarà de l'acta de la sessió anterior i la documentació necessària per conèixer els temes a tractar.
Correspon a la Secretaria dirigir les actuacions de la Taula, moderar el desenvolupament dels debats i elevar, amb la seva signatura juntament, les propostes pertinents a l'òrgan o òrgans competents per a la seva tramitació i/o aprovació.
Cada reunió de la Taula s'ha d'iniciar amb la lectura de l'acta de la sessió anterior a càrrec de la secretària, que n'ha de sol·licitar l'aprovació a totes les persones assistents. A continuació s'han de tractar els altres punts de l'ordre del dia. En cas d'haver esmenes es faran les corresponents modificacions i es duran a la pròxima taula per a aprovació.
Amb un mes d'antelació a la data prevista per reunir a la Taula, s'obrirà el termini perquè els representants puguin proposar a la Mesa punts per incloure a l'ordre del dia. La Mesa serà l'òrgan que decidirà quins punts s'inclouen i quins no.
Per a la constitució de la Taula, a efectes de celebració de les sessions, deliberacions i presa de decisions, es requerirà l'assistència presencial de la Presidència i la Secretaria o dels seus suplents, així com la meitat, al manco, dels seus membres.
Prèvia convocatòria de la Presidència, es podrà proposar l'assistència a les sessions de la Taula d'altres membres com personal de l'Ajuntament de Marratxí, persones assessores externes i associacions, organitzacions, institucions o fundacions que treballin en la prevenció de les violències masclistes i en l'atenció a víctimes de violència masclista. Aquesta participació extraordinària es durà a terme quan ho requereixi l'assumpte a tractar, per motius tècnics o d'incidència en les competències de determinades unitats organitzatives i assistiran en qualitat de persones expertes o agents implicats.
Els membres hauran d'aportar informació o documents sol·licitats en el termini de set dies posteriors a la sessió en la qual se'ls sol·liciti.
La Taula es reunirà, com a mínim, de manera ordinària dues vegades a l'any, i de manera extraordinària, a petició motivada de qualsevol membre, i la Presidència quan ho consideri necessari.
La Taula pot posar en marxa comissions de treball per dur a terme projectes concrets. En aquestes comissions s'hi poden integrar els representants permanents que es designin en cada cas.
4.2. La Mesa
La Mesa és l'òrgan responsable de la gestió ordinària de la Taula General i de vetllar pel bon funcionament d'aquesta, així com del compliment dels objectius que li són propis.
Correspon a la Mesa les següents funcions:
- Proposar i acordar l'ordre del dia de la pròxima convocatòria de la Taula.
- Proporcionar la documentació corresponent als punts de l'ordre del dia.
- Informar sobre la interpretació del present Reglament, així com vetllar pel compliment d'aquest.
- Informar sobre les sol·licituds d'admissions i sobre la tramitació d'expedients de pèrdua de la condició de membre de la Taula.
- Impulsar i coordinar les tasques de les comissions.
La Mesa estarà composada per:
Per a la vàlida constitució de la Mesa es requereix la presència de les persones que ocupen la Presidència i la Secretaria, o les que les substitueixin; i la de la meitat, almenys, de les seves persones membres. Si no existeix quòrum en segona convocatòria, es constituirà sempre que s'hi registri l'assistència d'una tercera part de les persones membres, incloses les persones que ocupen la Presidència i la Secretaria.
La Mesa també quedarà vàlidament constituïda, encara que no es compleixin els requisits de convocatòria, si totes les persones membres es reuneixen i així ho acorden per unanimitat.
A proposta de la Presidència o d'un terç de les persones membres de la Comissió Permanent, poden assistir a una reunió determinada amb veu i sense vot altres persones que no siguin de la Comissió Permanent i que sigui necessària la seva presència per tractar un tema determinat.
Els acords són adoptats per majoria simple de les persones assistents amb dret a vot i són immediatament executius. El vot de la Presidència decideix els empats.
La persona que ocupi la Secretaria ha de realitzar acta de cada reunió on han de figurar els acords adoptats i totes les circumstàncies que siguin procedents per al fidel reflex de les reunions. Les actes amb el vist i plau de la Presidència són aprovades a la mateixa reunió o a la posterior.
4.3. Les Comissions
4.3.1. Comissió de prevenció de violències masclistes
Es crearà una comissió tècnica constituïda per professionals de les entitats i institucions que formin part de la Taula per elaborar propostes en relació a la prevenció de la violència masclista en diferents àmbits al municipi de Marratxí. La coordinació d'aquesta comissió serà assumida per la representant de l'àrea d'igualtat.
Aquesta comissió estarà constituïda pels següents membres:
Els tècnics i les tècniques que en formen part es reuniran tres vegades a l'any, com a mínim, per coordinar la prevenció de les violències masclistes al municipi de Marratxí i elaborar, si escau, plans de formació i sensibilització, catàlegs de serveis, campanyes de prevenció, protocols, memòries anuals i altra documentació que requereixi la planificació d'accions i altres propostes en referència a les funcions i objectius plantejats en aquest reglament.
4.3.2. Comissió d'intervenció en violències masclistes
Es crearà una comissió tècnica constituïda per professionals que formin part de la Taula amb l'objectiu de compartir dades sobre incidències, procediments, prestacions i diferents iniciatives dels recursos i serveis membres; afavorir l'actuació coordinada sobre les víctimes de violència de gènere i persones al seu càrrec i generar intervencions conjuntes. La coordinació d'aquesta comissió serà assumida per el/la tècnic/a de l'àrea d'igualtat.
Aquesta subcomissió estarà constituïda pels següents membres:
Els tècnics i les tècniques que en formen part es reuniran tres vegades a l'any, com a mínim, per elaborar les propostes en referència a les funcions i objectius plantejats en aquest reglament.
A les sessions d'ambdues comissions podrà assistir qualsevol membre de la Taula, si així ho sol·licita. Igualment, es podrà proposar l'assistència a les comissions de persones alienes a la Taula que treballin en el foment de la igualtat, la prevenció de les violències masclistes i la intervenció amb víctimes de violència de gènere. Aquesta participació extraordinària es durà a terme quan ho requereixi l'assumpte a tractar, per motius tècnics o d'incidència en les competències de determinades unitats organitzatives i assistiran en qualitat de persones expertes o agents implicats.
Els i les membres hauran d'aportar informació o documents sol·licitats en el termini de set dies posteriors , comptadors a partir del moment que se'ls sol·liciti.
Correspondrà a Secretaria, per ordre de la Presidència, la convocatòria de les comissions amb una antelació mínima de quinze dies. Les convocatòries, s'enviaran a membres de la comissió per mitjans electrònics, han de contenir l'ordre del dia, la data, l'hora i el lloc on es durà a terme la sessió i, si escau, s'acompanyarà de l'acta de la sessió anterior i la documentació necessària per conèixer els temes a tractar.
4.4. Pèrdua de la condició de de persona representant:
a) Renuncia expressa, comunicada per escrit per l'entitat membre i dirigida al titular de la Presidència de la Taula de Coordinació i Prevenció contra la Violència Masclista de Marratxí.
b) Abstenció de la persona representant o la persona en qui delegui, a tres sessions consecutives en les quals se l'hagi convocat.
Marratxí, 27 de juny de 2022
El batle Miquel Cabot Rodríguez