Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

CONSELL DE GOVERN

Núm. 357097
Acord del Consell de Govern de 27 de juny de 2022 pel qual es dona per assabentat de l’extinció del Consorci per a la Protecció i Acollida de les Persones Disminuïdes Psíquiques Profundes de les Illes Balears i s’autoritza la modificació dels Estatuts de la Fundació d’Atenció i Suport a la Dependència

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Mitjançant el Decret 36/1991, de 18 d'abril (BOIB núm. 59, de 9 de maig de 1991), es creà el Consorci per a la Protecció i Acollida de les Persones Disminuïdes Psíquiques Profundes de les Illes Balears (en endavant, Consorci APROP) i se n'aprovaren els Estatuts, amb la finalitat essencial de promoure tot tipus d'accions de protecció i ajuda a les persones amb discapacitats psíquiques profundes, i per sostenir i gestionar el Centre de Minusvàlids Psíquics Profunds de Son Tugores, en particular.

Al llarg de la seva trajectòria, s'han modificat els Estatuts del Consorci APROP en diverses ocasions, per adaptar-los a les necessitats pròpies de cada moment. Actualment, vigeixen els ratificats per l'Acord del Consell de Govern de 16 d'abril de 2010 (BO1B núm. 62, de 24 d'abril de 2010). Segons l'article 7 dels Estatuts, són institucions fundadores del Consorci APROP, el Govern de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, el Consell Insular de Mallorca i l'Associació Mallorquina per a Persones amb Discapacitat intel·lectual AMADIP ESMENT, en l'actualitat AMADIP.ESMENT Fundació (en endavant, AMADIP). Més concretament, atenent als Estatuts del Consorci APROP, l'article 1 disposa que el Consorci es constitueix «amb caràcter d'ens públic, associatiu, voluntari i sense ànim de lucre, amb personalitat jurídica pròpia, independent de la dels seus membres, que es regeix per les disposicions legals que li són aplicables i per aquests Estatuts». L'article 3 d'aquests Estatuts disposa que el Consorci té, entre d'altres, les finalitats de promoure accions que tendeixin a la protecció de les persones amb discapacitat intel·lectual, i especialment de les que pateixin alteracions de conducta i la de gestionar, sostenir i adequar els centres, serveis i projectes adreçats a persones amb discapacitat intel·lectual.

Actualment el Consorci APROP gestiona dues residències i un centre de dia: la residència i centre de dia Son Tugores (Palma), amb 48 places de residència, 10 places del centre de dia, i la residència de Son Llebre (Marratxí), amb 48 places.

Cal indicar que el Consorci APROP no s'integra dins del sector públic instrumental autonòmic, tal com resulta de l'annex 2 del Decret 11/2021, de 15 de febrer, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears. Tampoc consta en l'annex 11 relatiu als pressuposts dels consorcis per al 2022 de la Llei 5/2021, de 28 de desembre, de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a l'any 2022.

En data 27 d'octubre de 2021 la Junta rectora del Consorci APROP va acordar la cessió global de actius i passius a la Fundació, amb la finalitat de mantenir la continuïtat de l'activitat i assolir els objectius del consorci que s'extingirà.

En data 10 de desembre de 2021 el Patronat de la Fundació va aprovar l'inici dels tràmits per modificar els Estatuts de la Fundació per incloure-hi les finalitats i activitats relacionades amb el perfil de persones beneficiàries que gestiona actualment el Consorci APROP.

L'inici del procediment d'extinció del Consorci APROP, sense liquidació, amb cessió global d'actius i passius i la successió consegüent del personal laboral propi del Consorci APROP a la Fundació es va aprovar per Comitè Executiu d'AMADIP de 5 de març de 2022.

També es va aprovar l'inici del procediment d'extinció del Consorci APROP, sense liquidació, amb cessió global d'actius i passius i la successió consegüent del personal laboral propi del Consorci a la Fundació en el Ple del Consell Insular de Mallorca, en data 22 d'abril de 2022.

El termini per a la integració del Consorci APROP a la Fundació és l'1 de juliol de 2022.

Pel que fa a la modificació dels Estatuts, l'article 57.3 de la Llei 7/2010, de 21 de juliol, del sector públic instrumental de la comunitat autònoma de les Illes Balears estableix que les modificacions dels estatuts de les fundacions del sector públic s'han d'elevar, en tot cas i amb caràcter previ a l'aprovació per l'òrgan de l'entitat que correspongui, al Consell de Govern perquè en faci l'autorització prèvia, juntament, si s'escau, amb el pla d'actuació i l'estudi economicofinancer a què es refereix el segon paràgraf de l'article 56.3. Aquest acord s'ha d'adoptar a proposta de la conselleria interessada, amb l'informe preceptiu de la conselleria competent en matèria d'hisenda i pressuposts.

Així, la Secretaria General de la Conselleria d'Hisenda i Relacions Exteriors va emetre un informe el 20 de juny de 2022, així com la Direcció General de Pressuposts el 6 de juny de 2022. També la Direcció General de Funció Pública va emetre un informe el 13 de juny de 2022.

Per tot això, el Consell de Govern a proposta de la consellera d'Afers Socials i Esports, en la sessió de dia 27 de juny de 2022, adoptà, entre d'altres, l'Acord següent:

Primer. Donar-se per assabentat de l'extinció del Consorci APROP, acordat per la Junta Rectora el 27 d'octubre de 2021.

Segon. Autoritzar prèviament la modificació dels Estatuts de la Fundació d'Atenció i Suport a la Dependència, que consten en l'Annex, condicionant-ne l'eficàcia a l'aprovació posterior pel Patronat de la Fundació esmentada.

Tercer. Determinar que l'extinció del Consorci APROP i la modificació dels Estatuts de la Fundació d'Atenció i Suport a la Dependència implica que se cedeix a aquesta Fundació la globalitat dels actius i passius del Consorci APROP, sigui quina sigui la fase o l'estat en què es trobin els contractes, els convenis i els altres instruments jurídics subscrits pel Consorci, sense que en cap cas es puguin lesionar interessos legítims de tercers, i tot això amb la finalitat de mantenir la continuïtat de l'activitat i els objectius del Consorci per extingir. Per tant, la Fundació d'Atenció i Suport a la Dependència se subroga en les relacions, els drets i les obligacions de qualsevol tipus, inclosos els contractuals, els laborals i de la Seguretat Social, del Consorci APROP vigents en la data de la integració, que serà l'1 de juliol de 2022, sigui quina sigui la fase o l'estat en què es trobin.

Quart. Especificar que el personal laboral del Consorci APROP queda subrogat a la Fundació d'Atenció i Suport a la Dependència, en les mateixes condicions i modalitat contractual, de conformitat amb el règim de successió d'empreses establert en l'article 44 de l'Estatut dels treballadors, i sens perjudici del que estableix l'article 20 de l'Estatut esmentat sobre la direcció i el control de l'activitat laboral.

Cinquè. Determinar que la finalització del procés de cessió descrit i la corresponent extinció del Consorci APROP es durà a terme en virtut de l'acord o dels acords que amb aquesta finalitat adopti la Junta Rectora del Consorci APROP i el Patronat de la Fundació d'Atenció i Suport a la Dependència. A més, a partir de la data d'integració, totes les referències que les disposicions vigents facin al Consorci Aprop s'entendran fetes a la Fundació d'Atenció i Suport a la Dependència.

Sisè. Publicar aquest Acord en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

 

Palma, 27 de juny de 2022

La secretària del Consell de Govern Mercedes Garrido Rodríguez

 

 

ANNEX Modificació dels Estatuts de la Fundació d'Atenció i Suport a la Dependència

Es modifiquen els articles 6, 7, 9, 13, 32, 33, 36 i 41 dels Estatuts de la Fundació d'Atenció i Suport a la Dependència, en el sentit següent:

Article 6 Finalitats

Les finalitats de la Fundació són aquestes:

a. Col·laborar i prestar serveis amb les administracions públiques en el desenvolupament de plans, programes o projectes que tenen per objectiu l'atenció integral dels col·lectius beneficiaris següents: persones amb dependència, persones amb grau de discapacitat reconegut, persones amb problemes de salut mental i persones amb discapacitat intel·lectual, i de forma especial d'aquelles que pateixin alteracions de conducta.

b. Impulsar i desenvolupar programes d'investigació i innovació científica en el àmbit de la dependència, la discapacitat i de la salut mental.

c. Participar en programes sociosanitaris de caràcter preventiu, de promoció, assistència i rehabilitadors, i desenvolupar-los.

d. Promocionar el desenvolupament dels recursos sociosanitaris mitjançant accions i programes propis o amb entitats concertades.

e. Aconseguir recursos per destinar-los a programes d'atenció, suport, investigació i innovació en matèria de dependència, de discapacitat i de salut mental.

f. Dur a terme actuacions derivades de l'execució de la normativa vigent en matèria de promoció de l'autonomia personal i atenció als col·lectius, esmentats a l'apartat a), que li encarregui qualsevol institució pública de les Illes Balears.

g. La protecció jurídica, patrimonial i social de les persones majors d'edat amb la capacitat d'obrar modificada o persones majors d'edat discapacitades proveïdes de mesures de suport, incurses en un procés judicial de modificació de la capacitat d'obrar o en un procés per a la provisió de mesures de suport a persones majors d'edat amb discapacitat, que es trobin en situació de desemparament mitjançant:

 

— L'atenció i l'exercici de la tutela i la curatela encomanades a la Fundació per l'autoritat judicial o per la pròpia persona major d'edat discapacitada mitjançant poder notarial.

— L'assumpció de defenses judicials en els processos de modificació de la capacitat d'obrar o en processos per a la provisió de mesures de suport a persones majors d'edat amb discapacitat , així com l'exercici de totes les funcions que determini l'autoritat judicial en mesures de suport, mesures provisionals de defensa, protecció personal i patrimonial de les persones amb la capacitat d'obrar modificada i de les persones majors d'edat discapacitades proveïdes de mesures de suport que es troben en situació de desemparament.

— L'administració dels béns de la persona tutelada o curatelada, de conformitat amb el que disposa l'autoritat judicial o la pròpia persona discapacitada voluntàriament mitjançant poder notarial, actuant en benefici d'aquesta sota els principis de prudència, conservació i millora d'acord amb el que es preveu al Codi civil.

 

h. Facilitar l'accés a les activitats d'assistència, prevenció, rehabilitació, reinserció, integració sociolaboral i formació, que n'afavoreixin la integració en la comunitat.

i. Promoure la realització, directa o indirectament, de programes que facilitin el desenvolupament social de les persones tutelades i curatelades.

j. Orientar i assessorar les persones que exerceixin funcions tutelars i curatelars i, en general, a totes les persones que demanin informació.

k. Participar en la formació de professionals relacionats amb els serveis socials d'atenció a les persones amb capacitat d'obrar limitada modificada o persones majors d'edat discapacitades proveïdes de mesures de suport.

l. Fomentar activitats de caràcter educatiu, tècnic, científic i cultural en l'àmbit de la protecció jurídica i social de les persones majors d'edat amb la capacitat d'obrar modificada o persones majors d'edat discapacitades proveïdes de mesures de suport.

m. Impulsar activitats de divulgació i sensibilització social per fomentar el respecte als drets de les persones majors d'edat amb la capacitat d'obrar modificada o persones majors d'edat discapacitades proveïdes de mesures de suport, així com la integració i la normalització en la societat.

n. Fomentar accions de patrocini, solidaritat i finançament en l'àmbit de la tutela o curatela d'adults per part d'empreses i entitats públiques i privades.

o. Qualsevol altra finalitat relacionada amb les esmentades que acordi el Patronat.

Article 7 Activitats fundacionals

Per assolir les seves finalitats, la Fundació pot dur a terme les activitats següents:

a. Gestió i administració directa o indirecta de centres, recursos i serveis assistencials i sociosanitaris d'atenció a persones amb dependència, persones amb discapacitat reconeguda, persones amb trastorn mental greu i prolongat, persones amb discapacitat intel·lectual, i de forma especial d'aquelles que pateixin alteracions de conducta, així com qualsevol altre col·lectiu derivat de les finalitats c) i d).

b. Promoció del coneixement de les tècniques i les experiències que afavoreixen la salut i la qualitat de vida dels grups beneficiaris.

c. Orientació i suport personalitzat en els aspectes socials i familiars per afrontar la dependència en l'entorn propi.

d. Avaluació periòdica del funcionament del Sistema per a l'Autonomia i Atenció a la Dependència de les Illes Balears.

e. Protecció dels drets i control del compliment de les obligacions de les persones beneficiàries del Sistema.

f. Sensibilització de la societat respecte als col·lectius de beneficiaris per tal d'impulsar-ne la plena integració social, perquè puguin gaudir de tots els drets que com a ciutadans els corresponen.

g. Desenvolupament i execució de programes i projectes en el àmbit de la dependència, la discapacitat, la salut mental i la discapacitat intel·lectual amb alteracions de conducta.

h. Valoració per a la detecció de dependència.

i. Exploració i valoració dels infants de 0 a 6 anys.

j. Elaboració de les propostes de programes individuals d'atenció (PIA) de les persones dependents.

k. Intervenció rehabilitadora i de fisioteràpia dirigida als col·lectius beneficiaris.

l. Promoció i execució de la formació especialitzada en el àmbit de la dependència, la discapacitat, la salut mental i la discapacitat intel·lectual amb alteracions de conducta, directament o amb col·laboració amb altres institucions.

m. Investigació en el camp d'atenció social de la família professional serveis socioculturals i a la comunitat, per a la innovació i experimentació en matèria de formació professional.

n. Desenvolupament i manteniment de recursos i eines informàtiques per a la gestió de serveis i usuaris de la conselleria d'adscripció.

o. Tractament de dades pròpies i de la conselleria d'adscripció, en els termes que disposa la normativa en matèria de protecció de dades.

p. Activitats de foment, en els termes prevists a la legislació autonòmica en matèria de subvencions.

q. Impulsar recursos, prestacions, activitats i equipaments destinats a proporcionar atenció i protecció a les persones en situació de risc, necessitat o desemparament social, procurant-ne el desenvolupament social i la integració.

r. Col·laboració amb el Ministeri Fiscal i els òrgans jurisdiccionals per a la constitució i l'exercici de la tutela o curatela de les persones majors d'edat amb la capacitat d'obrar modificada o persones majors d'edat discapacitades proveïdes de mesures de suport i en situació de desemparament a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

s. Exercitar tot tipus d'accions en defensa dels drets de les persones que es trobin sota tutela o curatela, l'exercici del qual s'hagi encomanat a la Fundació.

t. Administració del patrimoni de les persones tutelades o curatelades per la Fundació.

u. Orientació, assessorament i suport a les persones i entitats que tenguin encomanat l'exercici de les funcions tutelars o curatelars i de guarda de persones majors d'edat amb la capacitat d'obrar modificada o persones majors d'edat discapacitades proveïdes de mesures de suport.

v. Col·laboració amb el desenvolupament i la gestió de les prestacions, serveis i centres socials destinats a l'atenció de les situacions de risc, necessitat o desemparament previstes en l'àmbit d'acció de la Fundació.

w. Qualssevol altres activitats anàlogues que contribueixin al compliment dels fins de la Fundació.

Article 9 Determinació de les persones beneficiàries

El Patronat ha d'elegir les persones beneficiàries dels seus recursos amb criteris d'imparcialitat i no-discriminació, d'entre les que tenguin les característiques següents:

a. Formar part del sector de població afectada per qualsevol grau de dependència que atén la Fundació; tenir una discapacitat reconeguda o tenir problemes de salut mental; tenir discapacitat intel·lectual amb alteracions de conducta, en el cas de persones físiques; o desenvolupar programes a favor de la investigació, la formació, la integració, la gestió de processos etc., en el camp de la dependència, en el cas de persones jurídiques.

b. Formar part del sector de població que es troba en una situació de desemparament total i d'especial vulnerabilitat social, com poden ser les persones adultes amb la capacitat d'obrar modificada, les persones majors d'edat discapacitades proveïdes de mesures de suport, o en procés de modificació de la capacitat d'obrar, totalment o parcialment, o en procés per a la provisió de mesures de suport per a persones majors d'edat amb discapacitat i de les quals la Fundació es designa com a tutora, curadora o com una altra figura legal per resolució judicial o per la pròpia persona discapacitada voluntàriament mitjançant poder notarial. Al servei de curatela s'hi accedeix per resolució judicial o quan existeixin mesures de suport establertes voluntàriament per la pròpia persona discapacitada.

c. Sol·licitar la prestació, el servei o el finançament que la Fundació pot oferir.

d. No tenir els mitjans adequats per obtenir els mateixos beneficis que els que presta la Fundació.

e. Complir els requisits específics que, complementàriament, pugui acordar el Patronat per a cada programa.

Qualsevol persona es podrà beneficiar dels recursos d'informació, d'orientació i d'assessorament disposats per la Fundació sobre les matèries pròpies del seu àmbit d'actuació.

Article 13 Composició i organització del Patronat

1. El Patronat està compost pels membres nats i els electes.

2. Són membres nats del Patronat:

a. El conseller o la consellera competent en matèria de serveis socials del Govern de les Illes Balears, que n'és el president o la presidenta.

b. El conseller o la consellera competent en matèria de salut del Govern de les Illes Balears que n'és el vicepresident o la vicepresidenta.

c. El conseller o la consellera del Consell Insular de Mallorca competent enmatèria de serveis socials, que n'és vocal.

d. El conseller o la consellera del Consell Insular de Menorca competent en matèria de serveis socials, que n'és vocal.

e. El conseller o la consellera del Consell Insular d'Eivissa competent en matèria de serveis socials, que n'és vocal.

f. El conseller o la consellera del Consell Insular de Formentera competent en matèria de serveis socials, que n'és vocal.

g. El representant legal d'AMADIP ESMENT, que n'és vocal.

3. Són membres electes del Patronat:

a. Un representant de la conselleria competent en matèria d'hisenda i pressuposts, que n'és vocal.

b. Dues persones a proposta de la conselleria competent en matèria de serveis socials del Govern de les Illes Balears, que en són vocals.

c. Dues persones a proposta de la conselleria competent en matèria de salut del Govern de les Illes Balears, que en són vocals.

d. Una persona nomenada per un òrgan col·legiat del Tercer Sector d'Acció Social, d'entre les entitats representatives de discapacitat i dependència.

4. Ha d'assistir a les sessions del patronat, en tasques d'assessorament jurídic d'aquest, amb veu i sense vot, un representant de l'Advocacia de la Comunitat Autònoma, sense perjudici que aquesta pugui delegar les funcions esmentades en un membre del servei que tengui atribuït l'assessorament jurídic de l'ens.

5. El secretari o la secretària és la persona que exerceix el càrrec de gerent, amb veu i sense vot, que no pot tenir la condició de patró.

Article 32 Estructura i organigrama

1. L'estructura directiva de la Fundació ha d'incloure les àrees que es considerin més adequades a les característiques i les peculiaritats de la Fundació, per a possibilitar-ne la millor gestió i bon funcionament, i l'existència, si s'escau, d'òrgans de suport a la direcció.

2. Les direccions d'àrea han de recaure en persones amb titulació universitària adequada i un perfil professional adient i han de mantenir amb la Fundació una relació de naturalesa laboral, que es regeix per les clàusules estipulades en el contracte de treball corresponent i, supletòriament, per les disposicions vigents en matèria laboral.

Article 33 Personal

1. Tot el personal que treballi per a la Fundació ha de mantenir-hi una relació de caràcter laboral, mitjançant la formalització del contracte de treball corresponent.

El règim jurídic del personal contractat per la Fundació s'ha d'ajustar a les normes de dret laboral, amb les garanties que a tal efecte estableix l'Estatut dels treballadors i la Llei 7/2010, de 21 de juliol, del sector públic instrumental de la Comunitat Autònoma, així com el que disposa el Conveni Col·lectiu per al personal de la Fundació o el que el substitueixi. En tot cas, i com a mínim, és d'aplicació a tot el personal la regulació establerta en l'Estatut bàsic de l'empleat públic quant als deures dels empleats públics i al codi de conducta, als principis ètics, als principis de conducta, als principis rectors de l'accés a l'ocupació pública i a les normes reguladores de la reserva de quota per a persones amb discapacitat.

2. El personal s'ha de seleccionar atenint-se als principis d'igualtat, mèrit, capacitat i publicitat. S'ha d'ajustar als sistemes i als procediments que s'estableixen a la normativa reguladora d'aquesta matèria de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

3. La Fundació ha de disposar d'una relació de llocs de feina pròpia com a instrument d'ordenació dels seus recursos humans.

Article 36 Finançament

1. Per dur a terme les seves activitats, la Fundació es pot finançar, d'acord amb l'article 10 de la Llei 7/2010, amb els recursos econòmics següents:

a. Els béns i drets que constitueixin el seu patrimoni.

b. El productes i les rendes d'aquest patrimoni.

c. Els ingressos ordinaris i extraordinaris que estigui autoritzat a percebre, segons les disposicions per les quals es regeix.

d. Les transferències, corrents o de capital, que tengui assignades en els pressuposts generals de la comunitat autònoma de les Illes Balears o d'altres administracions o entitats públiques.

e. Les subvencions, corrents o de capital, que procedeixin de les administracions o entitats públiques.

f. Les donacions, els llegats i qualsevol altra aportació, dinerària o no dinerària, que pugui percebre d'entitats privades i de particulars.

g. L'endeutament a curt o llarg termini, en els termes que prevegi la llei i, en particular, l'article 12 de la Llei 7/2010.

h. Qualsevol altre recurs que se li pugui atribuir.

2. En particular, i en el marc del que estableix amb caràcter general l'apartat anterior, els recursos econòmics següents:

a) Les aportacions de les administracions públiques i de les entitats que formen part del Patronat per coadjuvar al finançament general de la Fundació sense el caràcter de dotació patrimonial.

b) Els ingressos resultants dels convenis de col·laboració o dels instruments jurídics que subscriguin amb la Fundació el Consell Insular de Mallorca, o si s'escau, la resta de consells insulars, per raó de les places dels centres respecte de les quals la competència en la matèria sigui dels consells insulars.

c) Els ingressos que la Fundació rebi de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per raó de les competències pròpies de l'Administració autonòmica o de les que no hagin estat encara transferides als consells insulars.

Article 41 Contractació de serveis, subministraments, obres, consultories i assistències tècniques

L'actuació de la Fundació en matèria de contractació s'ha d'ajustar a les disposicions de la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de contractes del sector públic, a les normes que la despleguen, i, en allò que sigui aplicable, de la Llei 50/2002, de 26 de desembre, de fundacions.