Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció I. Disposicions generals

CONSELL INSULAR DE MALLORCA

INSTITUT MALLORQUÍ D'AFERS SOCIALS

Núm. 336804
Acord del Ple del Consell de Mallorca d’aprovació definitiva de l’Ordenança de l’ajuda econòmica d’urgència social de suport als processos d’inserció social de l’Institut Mallorquí d’Afers Socials

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

El Ple del Consell de Mallorca, en sessió ordinària de dia 9 de juny de 2022, ha adoptat l'acord següent:

«1. Estimar parcialment les al·legacions formulades per la Conselleria d'Afers Socials i Esports segons consta a l'informe de la Direcció insular d'Inclusió social i aprovar el projecte de text definitiu de l'ordenança reguladora de l'ajuda econòmica d'urgència social de suport als processos d'inserció social

2. Publicar el text íntegre de l'Ordenança en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, i remetre a l'administració estatal i autonòmica, d'acord amb els articles 70,2 i 65 de la Llei 7/85 de 2 d'abril, i els articles 103 i 113 de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears».

 

Palma 9 de juny de 2022

La presidenta de l'IMAS Sofía Alonso Bigler

 

ANNEX Ordenança de l'ajuda econòmica d'urgència social de suport als processos d'inserció social de l'Institut Mallorquí d'Afers Socials

PREÀMBUL

I

L'article 9.2 de la Constitució Espanyola (BOE núm. 311, de 29 de desembre de 1978) com a manifestació de l'Estat Social, estableix que correspon als poders públics promoure les condicions perquè la llibertat i la igualtat de l'individu i dels grups en què s'integra siguin reals i efectives; remoure els obstacles que impedeixin o dificultin la seva plenitud i facilitar la participació de tots els ciutadans en la vida política, econòmica, cultural i social.

II

L'article 70.4 de l'Estatut d'Autonomia de les Illes Balears, aprovat per la Llei Orgànica 1/2007, de 28 de febrer (BOE núm. 52, d'1 de març de 2007) estableix com a competències pròpies dels Consells Insulars, els serveis socials i d'assistència social, el desenvolupament comunitari i integració, la política de protecció i atenció a persones dependents i les polítiques d'atenció a les persones i als col·lectius en situació de pobresa o necessitat social. Tot això de conformitat a l'article 72.1 on s'estableix que, en les competències que són atribuïdes com a pròpies als Consells Insulars, aquests exerceixen la potestat reglamentària.

Les competències de les administracions públiques en matèria de serveis socials en el nostre àmbit territorial es regulen en la Llei 4/2009, d'11 de juny, de serveis socials de les Illes Balears (BOE núm. 163, de 7 de juliol de 2009). La precitada normativa, en el seu article 37 lletres b) i i), estableix que correspon als Consells Insulars, en aquest cas, al Consell de Mallorca, exercir la potestat reglamentària en els termes previstos en la normativa vigent, concedir, gestionar i tramitar les prestacions econòmiques incloses en les competències pròpies en matèria de serveis socials, i aquelles que se'ls encomanin en el marc de la planificació general del Govern de les Illes Balears.

Amb relació a les prestacions econòmiques l'article 22 del mateix cos legal estableix que són prestacions econòmiques les aportacions dineràries que tenen per finalitat atendre determinades situacions de necessitat en què es troben les persones que no disposen de recursos econòmics suficients per afrontar-les i que no estan en condicions d'aconseguir-los o rebre'ls d'altres fonts.

El Decret llei 10/2020, de 12 de juny, de prestacions socials de caràcter econòmic de les Illes Balears (BOE núm. 195, de 17 de juliol de 2020) regula les prestacions socials de caràcter econòmic en l'àmbit dels serveis socials de les Illes Balears. Distingeix, a l'art. 5, entre les de caràcter de dret subjectiu, les de dret de concurrència i les d'urgència social, de conformitat a l'establert en la Llei 4/2009 de serveis socials de les Illes Balears.

Els articles 77 i següents regulen les ajudes d'urgència social i les defineixen com a prestacions socials de caràcter econòmic del Sistema Públic de Serveis Socials, delimitades per concepte i temporalment. La finalitat de les ajudes d'urgència social és la cobertura de les necessitats socials bàsiques que permeten la subsistència o bé faciliten un escenari d'autonomia econòmica de les unitats de convivència.

L'article 87.2 estableix que les administracions públiques poden regular el procediment, quanties i conceptes de les prestacions de suport familiar i suport a la inserció mitjançant desenvolupament reglamentari.

L'article 79 estableix que les ajudes d'urgència social en la modalitat de suport tenen per objecte el suport familiar i reforçar processos d'inserció social. L'article 80, estableix que la finalitat d'aquestes ajudes és facilitar un escenari d'autonomia econòmica a les unitats de convivència en diferents supòsits, entre ells als programes de suport a la inserció social.

Per finalitzar l'article 2.3 estableix que les prestacions de caràcter econòmic atorgades a l'empara d'aquest Decret llei no tenen caràcter de subvenció, d'acord amb el que regula l'article 22.3 de la Llei 4/2009, d'11 de juny, de serveis socials de les Illes Balears.

III

La Llei 4/2009, d'11 de juny de serveis socials de les Illes Balears (BOIB núm.163, de 7 de juliol de 2009), en els seus articles 17 i 18, defineix els serveis socials especialitzats com aquells dirigits a col·lectius que requereixen una atenció particularitzada. Dits serveis tenen per objectiu donar una resposta a necessitats que demanen una especialització tècnica o de recursos determinats, en què s'hi inclouen equips tècnics de valoració; diagnosticar situacions de necessitat de difícil abordatge per part dels serveis comunitaris bàsics, tenint en compte els corresponents informes de derivació dels serveis socials comunitaris, i determinar l'accés a altres prestacions del sistema.

Dins de les funcions dels serveis socials especialitzats, tal com està regulat en l'article 18, apartats i) i f), de la Llei 4/2009, es troben dur a terme actuacions preventives de situacions de risc i necessitat social en l'àmbit de la seva competència; valorar i determinar l'accés a prestacions econòmiques pròpies d'aquest nivell d'actuació, d'acord amb el marc legal específic; promoure, establir i aplicar mesures d'inclusió social, laboral, educativa i familiar, així com la coordinació amb els serveis socials comunitaris, amb els equips professionals dels altres sistemes de benestar social, amb les entitats associatives i amb les que actuen en l'àmbit dels serveis socials especialitzats.

La competència per desenvolupar els serveis socials especialitzats correspon als Consells Insulars de conformitat amb l'article 37 apartats f) i i) de la Llei 4/2009 de serveis socials de les Illes Balears on s'estableix que correspon als Consells Insulars desenvolupar els serveis socials especialitzats d'acord amb els criteris de la seva programació i els establerts a la planificació general del Govern de les Illes Balears, així com concedir, gestionar i tramitar les prestacions econòmiques incloses en les competències pròpies en matèria de serveis socials, i aquelles que se'ls encomanin en el marc de la planificació general del Govern de les Illes Balears.

Les competències atribuïdes per qualsevol títol al Consell de Mallorca en matèria de serveis socials i protecció de menors s'exerceixen per l'Institut Mallorquí d'Afers Socials, d'ara endavant IMAS, de conformitat amb l'establert en article 1 dels seus Estatuts (BOIB núm. 67, de 18 de maig de 2019) que estableix que l'IMAS és un organisme autònom local, de caràcter administratiu, creat pel Consell de Mallorca, que té per objecte fonamental l'exercici, de forma directa i descentralitzada, de les competències atribuïdes per qualsevol títol al Consell de Mallorca en matèria de serveis socials i de protecció de menors. D'altra banda, l'article 2.2 lletres g), h) i n) d'aquests Estatuts estableix que correspon al mateix organisme, entre altres funcions, dur a terme polítiques d'atenció a les persones i als col·lectius en situació de pobresa o necessitat social, desenvolupar una oferta general i específica de programes, serveis i recursos orientada a la cobertura de les necessitats socials i impulsar i coordinar totes aquelles iniciatives, recerques i estudis de caràcter social que puguin incidir favorablement en el benestar de la població i en la correcció de les desigualtats socials.

L'IMAS disposa d'un servei especialitzat competent en processos d'inclusió social que té com a objectiu donar resposta a les necessitats que puguin presentar les persones en situació de vulnerabilitat, risc o exclusió social, que requereixen una atenció particularitzada, una especialització tècnica i/o la disposició de recursos determinats.

Es tracta d'un servei d'acompanyament als processos d'inclusió social. Acompanyament entès com el marc de la intervenció tècnica, basada en l'establiment d'un vincle relacional entre professional i persona, atesa des del respecte i l'acceptació, mitjançant el qual dur a terme intervencions de valoració diagnostica i disseny consensuat d'objectius de canvi i itinerari individualitzat d'inclusió. Són itineraris dirigits a potenciar les capacitats de la persona, siguin de caràcter social o sociolaboral, que li permetin afrontar les dificultats que obstaculitzen l'accés de la persona a la plena inclusió. La intervenció pot centrar-se en diferents àmbits vitals, treballant, entre altres aspectes, l'autonomia personal, l'acompanyament emocional, la motivació, el foment de la salut i la imatge, l'adquisició d'habilitats socials i laborals, l'accés a recursos formatius i al mercat laboral.

Tenint en compte que la inclusió social implica poder tenir recursos i oportunitats que garanteixin el dret a la participació en els diferents àmbits de la vida social, la prestació econòmica regulada en la present Ordenança respon a la necessitat social de possibilitar un escenari d'autonomia econòmica als nuclis familiars que es trobin en situació d'insuficiència de recursos econòmics, i de reduir les desigualtats socials provocades pels factors econòmics de vulnerabilitat i risc d'exclusió, que priven les persones del seu dret a la participació social. Les ajudes econòmiques que es regulen mitjançant aquesta Ordenança suposen un impuls a les persones participants dels itineraris d'inclusió social/sociolaboral que es realitzen per part de l'IMAS perquè les dites persones puguin centrar-se a aconseguir els objectius fixats en el marc del procés d'acompanyament. Es tracta d'una ajuda compatible i complementària amb les diferents pensions, prestacions, subsidis i ajudes que concedeix l'Estat i la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, així com les que es concedeixen en l'àmbit municipal en els supòsits de necessitats bàsiques i suport als processos d'inserció social o sociolaboral, sempre que no superin el barem que s'estableix en aquesta Ordenança i en les resolucions posteriors d'actualització dels seus imports i que la seva concessió no perjudiqui l'accés o continuïtat de prestacions de dret subjectiu, i que permeti a les persones beneficiàries aconseguir un nivell de benestar social mínim mitjançant la dotació dels recursos necessaris que els permetin desenvolupar-se de forma autònoma en la comunitat i allunyar-los del risc de l'exclusió social. Es tracta de millorar les oportunitats als nuclis familiars en situació de vulnerabilitat social o risc d'exclusió social per sortir d'aquesta situació i afavorir una societat amb menys desigualtats i amb més cohesió social.

IV

La present Ordenança consta de vint-i-quatre articles i s'estructura en un preàmbul, dos capítols, tres disposicions addicionals i una disposició final única.

El capítol I se centra en el desenvolupament dels aspectes generals que seran aplicables a tota l'Ordenança.

Aquest capítol defineix el seu objecte, que és el de regular el procediment i establir les condicions, dins de l'àmbit insular, per a la concessió de l'ajuda d'urgència social de suport als processos d'inserció social a les persones ateses en el servei especialitzat de l'IMAS.

Així mateix, aquest capítol inclou els aspectes comuns a les prestacions econòmiques que es preveuen a la Llei 4/2009, d'11 de juny, de serveis socials de les Illes Balears, com en són la naturalesa, el finançament o la periodicitat.

D'altra banda, es defineixen els destinataris de les ajudes, els requisits i obligacions, així com els criteris establerts per calcular la quantia de l'ajuda.

Per finalitzar, cal destacar la regulació del règim de compatibilitats, en què s'estableix la complementarietat i compatibilitat de l'ajuda regulada en la present Ordenança amb la resta de prestacions socials de caràcter econòmic definides en el Decret llei 10/2020, de 12 de juny, de prestacions socials de caràcter econòmic de les Illes Balears.

El capítol II de l'Ordenança regula el procediment que se seguirà per a la tramitació de l'ajuda. S'hi estableixen tant els criteris per a la seva concessió, denegació, modificació, suspensió i extinció, com els òrgans competents tant per a la instrucció com per resoldre les mateixes.

Per finalitzar, es regula el procediment per al reintegrament d'aquells pagaments indeguts rebuts a conseqüència del pagament de l'ajuda.

La disposició addicional primera de l'Ordenança regula les concessions de caràcter excepcional per a aquells casos en què, malgrat que no es compleixi amb algun dels requisits, l'interès social, humanitari o per interès públic quedi justificada i de manera motivada la concessió d'aquesta.

La disposició addicional segona sotmet les dades de caràcter personal recollides per a la tramitació, valoració i seguiment de l'ajuda a la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de protecció de dades personals i garantia dels drets digitals.

La disposició addicional tercera preveu l'aplicació de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, de procediment administratiu comú de les administracions públiques per a totes aquelles qüestions no previstes en la present Ordenança.

Finalment, la disposició final única estableix l'entrada en vigor de l'Ordenança passats quinze dies des de la seva publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

V

L'import de l'ajuda econòmica d'urgència social de suport als processos d'inserció social serà calculada anualment sobre la base d'un tant per cent proporcional dels imports de l'ingrés mínim vital (IMV). Aquests imports s'adopten com a referència per ser una prestació que té per objecte, a part de garantir un nivell mínim de renda a qui es trobi en situació de vulnerabilitat, garantir una millora d'oportunitats reals d'inclusió social i laboral de les persones beneficiàries, i perquè es caracteritza per configurar-se com una xarxa de protecció dirigida a permetre el trànsit des d'una situació d'exclusió a una de participació en la societat, que inclourà per a això en el seu disseny incentius a l'ocupació i a la inclusió, articulats a través de diferents fórmules de cooperació entre administracions.

Les referències a les quanties de l'IMV s'entendran substituïdes per les de la prestació anàloga de garantia d'ingressos mínims que, si escau, la substitueixi, i s'adaptarà la tipologia del nucli familiar al nombre de membres.

VI

Les mateixes raons que justifiquen l'aprovació de l'Ordenança fonamenten el compliment dels principis de necessitat, eficàcia, proporcionalitat, seguretat jurídica, transparència i eficiència, tal com exigeix la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques. D'altra banda, es fonamenta el principi de necessitat en virtut de l'article 87.2 del Decret Llei 10/2020, de 12 de juny, de prestacions socials de caràcter econòmic de les Illes Balears (BOE núm. 195, de 17 de juliol de 2020) on s'estableix que les administracions públiques poden regular el procediment, les quanties i els conceptes de les prestacions de suport a la inserció mitjançant el desplegament reglamentari.

A aquests efectes, es posa de manifest el compliment dels principis de necessitat i eficàcia en l'interès general en què es fonamenten les ajudes que s'estableixen, i l'ordenança no és només l'instrument més adequat, sinó l'únic que pot garantir la consecució i l'eficàcia d'un marc normatiu estable. Així mateix, es compleix el principi de proporcionalitat, ja que la norma regula els aspectes imprescindibles per aconseguir el seu objectiu, s'ajusta als principis de seguretat jurídica i és coherent amb la resta de l'ordenament jurídic. Quant al principi de transparència, aquesta Ordenança s'ha sotmès als tràmits de consulta pública prèvia a la seva redacció, audiència i informació pública una vegada aprovada inicialment, i a l'exposició pública amb caràcter previ a la seva entrada en vigor, mitjançant la publicació de cadascun d'aquests tràmits a l'apartat de Transparència de la web de l'IMAS, a la seva seu electrònica, en el Tauler d'anuncis i en el Butlletí Oficial de la Comunitat Autònoma. En relació amb el principi d'eficiència i simplificació, la regulació estableix el procediment per poder accedir a aquestes ajudes respectant el procediment administratiu comú i amb les mínimes càrregues administratives necessàries per comprovar l'accés i el manteniment del dret a l'ajuda. Finalment, d'acord amb el principi de qualitat, el procediment d'aprovació d'aquesta norma s'ha ajustat als processos definits legalment per donar resposta a les necessitats de la ciutadania.

Capítol I Disposicions generals

Article 1

Objecte

La present Ordenança té per objecte regular el procediment i establir les condicions, dins l'àmbit insular, per a la concessió de l'ajuda d'urgència social de suport als processos d'inserció social a les persones ateses en el servei especialitzat de l'IMAS competent en aquesta matèria, amb l'objectiu d'augmentar les oportunitats d'inclusió social i laboral de les persones en situació de vulnerabilitat o risc d'exclusió social.

Article 2

Definició

La prestació econòmica d'urgència social de suport als processos d'inserció social és una ajuda de naturalesa econòmica, periòdica i amb una durada màxima de 12 mesos, destinada a nuclis familiars amb insuficiència de recursos econòmics amb la finalitat d'afavorir els processos d'inclusió social dels seus membres.

Article 3

Naturalesa jurídica

Les ajudes econòmiques per a la inserció social venen definides en el Decret llei 10/2020, de 12 de juny, de prestacions socials de caràcter econòmic de les Illes Balears, de conformitat amb l'article 22 de la Llei 4/2009, d'11 de juny, de serveis socials de les Illes Balears, i té les següents característiques:

a) Tenen per objecte el suport familiar i reforçar processos d'inserció social.

b) És una ajuda de caràcter finalista que queda exclosa de l'àmbit d'aplicació de la normativa general de subvencions i que no forma part de les prestacions del Sistema de la Seguretat Social.

c) No és un dret subjectiu de les persones que compleixen els requisits que estableix aquesta Ordenança, ja que està subjecta a disponibilitat pressupostària.

d) Té caràcter complementari i compatible respecte a qualssevol altres ajudes, pensions, prestacions econòmiques, i de qualsevol renda que li pugui correspondre a la persona beneficiària o a qualsevol de les persones integrants del nucli familiar, fins a l'import que li correspongui.

e) És intransferible, de manera que no pot oferir-se en garantia d'obligacions, no es pot cedir totalment ni parcial, no pot ser objecte de compensació o descompte, excepte per al reintegrament de les prestacions percebudes indegudament en els termes previstos en l'art. 8 del Decret llei 10/2020, de prestacions socials de caràcter econòmic de les Illes Balears, ni ser objecte de retenció o embargament, excepte en els supòsits i amb els límits previstos en la legislació general de l'Estat que resulti aplicable.

f) Està condicionada a l'obligació de participar en els itineraris d'acompanyament a la inclusió que du a terme l'IMAS

 

Article 4

Persones beneficiàries i definicions

1. Podrà ser beneficiària de l'ajuda únicament una de les persones físiques integrants d'un nucli familiar que realitza l'itinerari d'inclusió en el servei especialitzat de l'IMAS competent en la matèria. Aquest requisit es comprovarà d'ofici per l'administració insular. No serà necessari que tots els membres del nucli familiar realitzin l'itinerari d'inclusió per a la concessió de la prestació, sempre que, prèvia valoració per part del personal tècnic, concorrin alguna o algunes de les situacions següents:

a) Menors d'edat o majors d'edat que realitzin un procés formatiu entès com a qualsevol activitat formativa reglada, no reglada, altres vies no formals de formació o altres programes formatius que tenguin com a objectiu la inserció social i/o sociolaboral. No valorant-se adient tècnicament la complementació amb altres intervencions per part del servei.

b) Persones que precisin realitzar un procés previ de recuperació de salut o que la seva situació de salut impedeix la seva participació en un itinerari d'inclusió.

c) Qualsevol altra causa justificada prèvia valoració per part de l'equip tècnic.

Els membres del nucli familiar que no estiguin contemplats en alguna de les situacions descrites anteriorment i que no participin en l'itinerari d'inclusió no es computaran a efectes del càlcul del barem, però sí que es tindran en compte els seus ingressos.

2. Es considera “nucli familiar” el grup de convivència que resideixen en una mateixa llar independent, unit per vincle de matrimoni o una altra anàloga relació d'afectivitat, o una persona sola i, si escau, els seus descendents fins al primer grau, sempre que no constitueixin nucli familiar propi.

A l'efecte d'aquesta Ordenança, s'equiparan a descendents fins al primer grau de consanguinitat les figures de tutela, acolliment i situacions anàlogues. Ningú pot formar part de més d'un nucli familiar a excepció dels menors subjectes al règim jurídic de custòdia compartida.

3. «Llar independent» és el marc físic de residència permanent d'un nucli familiar o d'una persona sola. En aquest últim cas, podrà denominar-se llar «unipersonal».

Article 5

Requisits de la persona beneficiària i dels membres del nucli familiar de l'ajuda econòmica

1. La persona beneficiària de l'ajuda i els membres del nucli familiar han de reunir els següents requisits:

a) La persona beneficiària ha de ser major de 18 anys o estar emancipada legalment.

b) La persona beneficiària i el nucli familiar hauran d'identificar-se amb DNI/ NIF/NIE, excepte en els casos que no sigui obligatori per edat.

c) La persona beneficiària i el nucli familiar hauran d'estar empadronats i ser residents en qualsevol municipi de Mallorca i constituir llar independent amb una antelació mínima de tres mesos a la proposta tècnica. Queden exemptes d'aquest requisit:

1.Les persones que tinguin menors o persones en situació de dependència a càrrec seu.

2. Les persones víctimes de violència masclista.

3. Les persones víctimes de violència a l'àmbit familiar.

4. Les persones en procés de desinstitucionalització.

5. Les persones en procés de separació o divorci.

d) No ser persona beneficiària d'ajudes o subvencions pel mateix concepte, naturalesa i finalitat.

e) No disposar de cap ingrés econòmic ni de beneficis derivats de béns mobles i immobles com a rendiments econòmics efectius, de conformitat a l'article 21 i 22 de la Llei de l'Impost sobre la Renda de les Persones Físiques. En cas de disposar d'ells, que aquests ingressos siguin inferiors al barem màxim d'ingressos econòmics indicat en l'annex I de la present Ordenança.

f) No haver estat persona beneficiària d'aquesta ajuda en els tres mesos previs a la proposta tècnica de valoració.

g) En cas que la persona beneficiària hagi estat perceptora de la mateixa ajuda, es requerirà valoració tècnica positiva de l'itinerari d'acompanyament a la inclusió i continuïtat en el servei.

h) Estar donada d'alta en el servei competent especialitzat d'inclusió social de l'IMAS i tenir valorada la situació personal i/o familiar de la seva vulnerabilitat econòmica d'acord amb el punt f) del present apartat i la seva vulnerabilitat social.

i) Signar l'acord-itinerari d'inclusió consensuat amb el personal referent.

2. Excepcionalment, el servei competent especialitzat d'inserció social de l'IMAS podrà avaluar situacions anàlogues que, encara que no compleixin algun dels requisits anteriors, puguin ser incloses en aquests drets, sempre que quedin motivades i justificades adequadament i podrà proposar la concessió de l'ajuda.

Article 6

Obligacions

Les obligacions de la persona beneficiària i dels membres del seu nucli familiar són:

a) Acreditar els requisits exigits per tenir accés a l'ajuda mitjançant l'aportació els documents justificatius necessaris per a l'acreditació prevists en l'art. 11 o autoritzar al servei especialitzat competent en processos d'inclusió social de l'IMAS per fer les comprovacions corresponents.

b) Complir l'acord-itinerari d'inclusió basat en un pla individualitzat d'atenció de la persona o família, consensuat amb el personal tècnic.

c) Acceptar les ofertes de treball, qualsevol que sigui la seva naturalesa, formulades pels serveis públics d'ocupació o altres institucions competents, sempre que no s'acrediti impediment i sigui adequada.

d) Comunicar, en el termini màxim de 10 dies hàbils, al servei especialitzat competent en processos d'inclusió social de l'IMAS les variacions o canvis existents en la situació personal, social i econòmica de la persona o del nucli familiar que puguin modificar les circumstàncies que van provocar la proposta tècnica i resolució.

e) Mantenir l'empadronament i la residència efectiva i continuada a Mallorca durant tot el període de percepció de l'ajuda.

f) Sol·licitar totes les ajudes, prestacions i subsidis que els puguin correspondre a les persones beneficiàries i als membres del seu nucli familiar a l'efecte de la present ajuda econòmica.

g) Gestionar de forma responsable els recursos disponibles, amb la finalitat d'evitar l'agreujament de la situació econòmica o d'exclusió.

h) Reintegrar l'import de les ajudes percebudes indegudament.

i) Assistir a les entrevistes a les quals siguin citats per part del personal tècnic de referència a l'efecte del seguiment de la situació.

j) Atendre els requeriments i col·laborar amb les actuacions de comprovació que dugui a terme l'administració insular.

 

Article 7

Ingressos computables per establir el dret a l'ajuda

1. Per establir el dret a l'ajuda de la persona beneficiària, es tindran en compte com a ingressos computables del nucli familiar:

a) El rendiment net procedent dels ingressos de treball per compte d'altri el qual s'obtindrà deduint dels ingressos bruts del nucli familiar l'import a què ascendeixin les cotitzacions satisfetes a la Seguretat Social, deduccions de l'IRPF, les quantitats abonades per drets passius i mutualitats de caràcter obligatori, les cotitzacions obligatòries a col·legis d'orfes o institucions familiars.

b) Els rendiments per compte propi i, en particular, els procedents d'explotacions agràries, comercials o professionals, la valoració dels quals es realitzaran mitjançant el sistema d'estimació objectiva per mòduls i coeficients. A aquests ingressos, es deduirà l'import a què ascendeixin les cotitzacions satisfetes a la Seguretat Social, les deduccions de l'IRPF, les quantitats abonades per drets passius i mutualitats de caràcter obligatori i les cotitzacions obligatòries a col·legis d'orfes o institucions familiars.

c) Les prestacions del règim general de la seguretat social tant contributives com no contributives.

d) Les prestacions i/o ajudes econòmiques tant d'institucions públiques com a privades.

e) Els interessos de capital.

f) Les rendes de capital moble i immoble.

g) Qualssevol altres ingressos no prevists expressament.

No computen:

a) Les prestacions finalistes (beques de guarderia i menjador, beques de formació, fills o filles a càrrec, ajudes per al lloguer, ajudes de dependència, pensions d'alimentació o unes altres que tinguin aquesta consideració).

b) Les ajudes d'urgència amb un objecte diferent del regulat en la present Ordenança.

c) Les pensions d'orfandat per a fills i filles de víctimes de violència de gènere.

d) Les ajudes que concedeix el Govern Balear per a persones menors d'edat víctimes de violència masclista o conjugal o entre persones amb una relació anàloga a la conjugal.

2. Es tindran en compte els ingressos econòmics de tots els membres del nucli familiar fins al primer grau de consanguinitat o afinitat. La relació de parentiu es computa prenent com a referència la persona beneficiària de la prestació econòmica.

3. Tindran dret a la prestació les persones que no superin com a ingressos mensuals computables, segons la composició del nucli familiar, els límits que s'estableixin anualment en resolució de la Presidència de l'IMAS que es fixassin d'acord amb els criteris detallats en la taula de l'annex I de la present Ordenança.

Article 8

Quantia de l'ajuda

1. Per al càlcul establert es tendrà en compte com a criteris els ingressos del nucli familiar així com el nombre de membres que formin el nucli i que participin en processos d'inclusió, a excepció dels casos regulats en l'article 4 de la present Ordenança, que seran inclosos en el barem econòmic encara que no participin ni signin un pla d'inclusió per causes justificades.

2.Tant per al compliment dels requisits econòmics, com per establir el barem anual, com per al càlcul de l'ajuda a concedir; es prendran com a referència les quanties de l'IMV aplicant -hi un percentatge d'acord a la taula de l'annex I i segons la composició del nucli establert a la mateixa taula.

3. L'import de l'ajuda econòmica d'urgència social de suport als processos d'inserció social s'ha de revalorar d'acord a la disponibilitat pressupostària i a l'actualització anual que s'estableixi per a l'ingrés mínim vital o prestació anàloga de garantia d'ingressos mínims que, si escau, la substitueixi.

4. Les fórmules de càlcul i les quantitats màximes tant de requisit com de barem, establerts en l'annex es podran actualitzar i modificar mitjançant resolució de la Presidència de l'IMAS per a la seva adequació a les necessitats que sorgeixin, als valors de mercat, finalitat i eficiència d'aquestes o altres raons que ho aconsellin.

Article 9

Finançament

1. L'ajuda econòmica d'urgència social de suport als processos d'inserció social serà finançada a càrrec dels crèdits anuals que es consignin als pressupostos de l'Institut Mallorquí d'Afers Socials.

2. La concessió d'ajudes tendrà com a límit la disponibilitat pressupostària existent en les corresponents partides pressupostàries.

3. La situació d'exhauriment de crèdit pressupostari, serà publicat mitjançant una resolució per l'òrgan competent de l'Institut Mallorquí d'Afers Socials al Bolletí Oficial de les Illes Balears.

Article 10

Règim de compatibilitat

La present prestació econòmica és complementària i compatible amb la resta de prestacions socials de caràcter econòmic definides en el Decret llei 10/2020, de 12 de juny, de prestacions socials de caràcter econòmic, així com amb la resta de prestacions o pensions públiques tret que la legislació reguladora de les mateixes estableixi la seva incompatibilitat.

Article 11

Documentació

1. En funció de la valoració tècnica del servei especialitzat competent en processos d'inclusió social de l'IMAS que justifiqui la proposta de la necessitat de concessió de l'ajuda corresponent, es podrà requerir la documentació següent:

a) Document nacional d'identitat, número d'identificació d'estrangers o número d'identificació fiscal, a l'efecte d'acreditar la identitat de la persona beneficiària i del nucli familiar.

b) Certificat d'empadronament i de convivència.

c) Llibre de família o mitjançant certificació, de conformitat a la Llei 20/2011, de 21 de juliol, del Registre Civil.

d) Justificant dels ingressos econòmics de cadascun dels membres del nucli familiar garantint la protecció d'aquestes dades amb el consentiment informat dels propietaris de les mateixes.

e) Certificat de la vida laboral de la Tresoreria de la Seguretat Social de cadascun dels membres de la família majors de 16 anys garantint la protecció d'aquestes dades amb el consentiment informat dels propietaris de les mateixes.

f) Declaració de la renda o, en defecte d'això, certificat negatiu corresponent a l'últim exercici fiscal.

g) Full de dades bancàries per efectuar el pagament via transferència bancària.

h) Contractes de treball o nòmines.

i) Convenis reguladors i sentències en cas de separació o divorci. Reclamacions de la pensió d'aliments, si escau. No serà necessària la presentació d'aquesta documentació en els casos de violència masclista.

j) Certificacions de subsidis o altres prestacions.

 

k) Targeta acreditativa de demanda d'ocupació.

l) Declaració jurada d'acceptar els termes i condicions de l'ajuda.

m) Per la valoració de la identificació de les situacions de violència masclista es podrà requerir la documentació regulada a l'article 78 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes.

n) Qualsevol altra documentació que sigui necessària per a la motivació i justificació del compliment dels requisits, de la situació de necessitat i de la proposta de l'ajuda.

2. No serà necessària la presentació de la documentació per part de la persona usuària del servei quan presti el seu consentiment exprés perquè siguin consultats telemàticament per part de l'Institut Mallorquí d'Afers Socials mitjançant les corresponents plataformes d'intermediació de dades tal com es preveu en l'article 28.2 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les Administracions Públiques.

3. En cas d'actuar a través de representant legal, haurà d'aportar-se la documentació acreditativa de la seva identitat i de la representació o de conformitat a l'article 6 de la Llei 39/2015, de 1 d'octubre, del Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques per l'establert per al registre electrònic d'apoderaments.

 

Capítol II Del procediment

Article 12

Inici

El procediment de tramitació de l'ajuda d'urgència social per al suport a la inserció social s'iniciarà d'ofici, a instàncies del personal tècnic del servei especialitzat competent en processos d'inclusió social de l'IMAS quan es detecti la concurrència d'una situació de necessitat per part d'una persona usuària. El servei realitzarà una proposta d'inici del procediment i que precisarà la conformitat de la persona interessada. Aquesta proposta s'elevarà a la Presidència de l'IMAS.

Article 13.

Instrucció, òrgan competent per a la tramitació i Comissió Tècnica

1. Correspon l'ordenació i instrucció i tramitació de l'expedient per a la concessió de les ajudes d'urgència social de suport a la inserció social a les unitats administratives i tècniques de la direcció insular en matèria d'Inclusió Social de l'IMAS, que hauran de dur a terme, d'ofici, totes les actuacions necessàries per a la comprovació dels requisits necessaris per a la concessió. Amb la finalitat d'acreditar tals circumstàncies, es duran a terme les entrevistes individuals o familiars necessàries amb les persones interessades o altres actuacions tècniques.

2. En el cas que no consti en l'expedient el compliment els requisits establerts en aquesta Ordenança es requerirà a la persona interessada, d'acord amb el qual estableix l'article 73 de la Llei 39/2015, de l'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques perquè, en un termini no superior a deu dies hàbils, esmeni o acompanyi els documents preceptius, amb prevenció que si no es fa se li donarà per perdut el dret.

3. La Comissió Tècnica serà l'òrgan competent per elevar les propostes de concessió d'ajudes excepcionals, resoldre dubtes i fixar criteris interpretatius.

Estarà formada pel responsable del servei especialitzat competent per a la inclusió social de l'IMAS, el qual actuarà com a president, dos membres del personal tècnic de l'equip de coordinació del servei i un/a tècnic/a, que actuarà com a secretari, amb veu però sense vot. Els membres de la Comissió Tècnica podran delegar la seva representació en un altre professional d'anàlogues funcions en el servei.

Podran assistir a la comissió, per realitzar funcions d'assessorament, els membres de l'equip tècnic responsables de cada expedient que hagi de sotmetre's a valoració de la Comissió Tècnica.

Article 14

Òrgan competent per resoldre i reconèixer l'obligació

De conformitat amb l'art. 7.2.7 dels Estatuts de l'IMAS, l'òrgan competent per resoldre sobre la concessió o denegació de l'ajuda serà la Presidència de l'IMAS o l'òrgan en el qual delegui les seves funcions.

La competència per reconèixer l'obligació correspon a la Gerència, d'acord amb el que preveu l'art. 12.4.18 dels Estatuts.

 

​​​​​​​Article 15

Criteris de concessió

1. Les ajudes d'urgència social de suport a la inserció social previstes en la present Ordenança es concedeixen prèvia preceptiva valoració tècnica del servei especialitzat competent en processos d'inclusió social de l'IMAS de la situació de necessitat i compromís exprés per part de la persona beneficiària de la realització d'un itinerari d'inclusió consensuat i adaptat a la seva situació, sobre la base dels criteris de valoració social i econòmics que es detallen a continuació:

a) Criteris de valoració social

1. Valoració de situacions de vulnerabilitat, risc d'exclusió social i de la prevenció d'aquestes. Valorant els diferents àmbits vitals de la persona, així com tenint present l'especificitat de les situacions derivades de la violència masclista d'acord amb l'establert a l'article 73 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat entre dones i homes.

2.Valoració de la situació econòmica i de la urgència de l'ajuda.

3. Idoneïtat i eficiència de l'ajuda en la resolució de la necessitat.

4. El grau de participació o resposta efectiva dels processos d'inclusió prevists en l'acord d'inclusió signat amb el servei especialitzat competent en processos d'inclusió social de l'IMAS.

5. El compliment de les obligacions acordades i l'eficàcia de les mateixes amb relació a ajudes atorgades en períodes anteriors pel servei.

b) Criteris de valoració econòmics

1. Ingressos de treball.

2. Ingressos per compte propi

3. Prestacions del règim general de la Seguretat Social tant contributives com no contributives.

4. Prestacions i ajudes econòmiques tant d'institucions públiques com a privades.

5. Ingressos de capital, així com actius i saldos bancaris.

6. Rendes de capital mobiliari i immobiliari.

7. Altres ingressos no prevists expressament.

2. Sobre la base dels anteriors criteris de valoració, el personal tècnic referent emetrà un informe en el qual realitzarà una proposta de concessió o denegació de l'ajuda, amb la determinació de la quantitat de l'import de la mateixa dins dels límits establerts en la present Ordenança i en la resolució anual que fixi el seu import.

Article 16

Pagament i durada de l'ajuda

1. El pagament de les ajudes s'efectuarà mitjançant transferència bancària al compte facilitat per la persona beneficiària una vegada formalitzada la resolució per part de l'òrgan competent de l'IMAS.

2. El pagament de l'ajuda s'efectuarà de forma preferent i prioritària.

3. En la tramitació de les ajudes previstes en la present Ordenança, l'aplicació de l'àmbit temporal de l'anualitat s'ajustarà al principi d'anualitat pressupostària.

4. La durada de la present ajuda econòmica no podrà superar els 12 mesos.

Article 17

Seguiment de les ajudes

Els i les professionals del servei especialitzat competent per a la inclusió social de l'IMAS que han proposat la concessió de la prestació seran els responsables de comprovar l'adequat compliment de la finalitat de suport als processos d'inclusió que ha motivat la concessió mitjançant entrevistes de seguiment de forma regular, amb una periodicitat mínima trimestral, i l'avaluació de consecució d'objectius del que quedarà constància mitjançant els informes tècnics corresponents. També podran comprovar, d'ofici i a qualsevol moment, que es mantenen els requisits que van motivar la concessió, així com la quantia.

Article 18

Denegació de l'ajuda econòmica

L'ajuda econòmica serà denegada si es desprèn de la valoració tècnica social i econòmica prèvia del servei especialitzat competent en processos d'inclusió de l'IMAS que no concorren els requisits previstos en l'article 5 de la present Ordenança o els criteris previstos en l'article 15.

Article 19

Modificació de l'ajuda

1. Quan variïn les circumstàncies que varen motivar la proposta però persisteixin les necessitats de l'ajuda, es podrà modificar la quantitat, previ informe tècnic del servei especialitzat competent en processos d'inclusió social de l'IMAS. En el cas que la modificació suposi una disminució de l'import de l'ajuda, es donarà audiència a la persona interessada perquè dins d'un termini de 10 dies pugui fer al·legacions o aportar la documentació que consideri convenient.

Seran causes de modificació de la prestació econòmica les següents:

a) Augment dels ingressos econòmics.

b) Disminució dels ingressos econòmics.

c) Augment del nucli familiar

d) Disminució del nucli familiar.

e) Per revisió d'ofici per part de l'IMAS.

f) Qualsevol altra causa que prèvia motivació per part del personal tècnic responsable justifiqui la modificació.

L'IMAS tendrà la facultat de revisió de les quantitats concedides sempre que es produeixi un canvi en la situació socioeconòmica de les persones beneficiàries de la prestació.

La reducció s'aplicarà des del dia efectiu de la modificació de les circumstàncies i donarà lloc al reintegrament de les quantitats rebudes indegudament si no fos possible la seva deducció dels imports pendents d'abonament.

2. Quan concorrin circumstàncies que ho aconsellin, es podrà modificar el membre del nucli familiar que percebi l'ajuda com a persona beneficiària.

Article 20

Suspensió de la prestació

1. Prèvia a l'extinció de l'ajuda concedida i a proposta dels i les professionals responsables del servei especialitzat d'inclusió social de l'IMAS, es podrà procedir a la suspensió de la prestació, mitjançant resolució motivada per part de la Presidència de l'IMAS pels motius següents:

a) Quan la persona beneficiària obtingui ingressos derivats d'una inserció laboral que igualin o superin temporalment el barem regulat en l'annex I.

b) Quan la persona beneficiària es desplaci fora del territori de l'illa de Mallorca per un temps superior a 15 dies.

c) Per la pèrdua temporal d'algun dels requisits de l'article 5.

d) Per l'incompliment d'alguna de les obligacions de l'article 6.

e) Mentre es tramita la modificació de l'ajuda.

f) Mentre es tramita l'extinció de l'ajuda.

2. Quan, de manera temporal, alguna de les persones membres del nucli familiar perdi algun dels requisits o incompleixi alguna de les obligacions regulades en els articles 5 i 6 de la present Ordenança no serà valorada per al còmput de la prestació sempre que no es contempli com a motiu d'extinció.

3. La desaparició de les circumstàncies que hagin motivat la suspensió de la prestació econòmica donarà lloc, a instàncies de l'òrgan instructor, a l'alçament de la suspensió i a la represa del pagament que tenia concedit la persona beneficiària abans que se'n decretàs la suspensió.

4. La suspensió de la prestació econòmica no podrà ser superior a un període de 3 mesos. Superat aquest període, es procedirà a l'extinció de la prestació.

Article 21

Extinció

1. Es procedirà l'extinció de la prestació, mitjançant resolució de la Presidència de l'IMAS, quan concorrin alguna de les causes següents:

a) Per defunció de la persona beneficiària.

b) Per voluntat o renúncia de la persona beneficiària de la prestació econòmica.

c) Per desaparició dels requisits regulats en l'article 5 de la present Ordenança que van motivar la concessió.

d) Per l'incompliment de les obligacions regulades en l'article 6 de la present Ordenança sempre que no doni lloc a l'aplicació d'una suspensió prèvia.

e) Actuació fraudulenta de la persona beneficiària per a l'obtenció de la prestació.

f) Per finalització del termini màxim de suspensió.

g) Per una gestió inadequada de l'ajuda o dels ingressos propis.

h) Qualsevol altre supòsit que impedeixi o desnaturalitzi l'objecte de l'ajuda.

i) Qualsevol altra causa o circumstància prevista en la normativa general que li sigui aplicable.

2. L'òrgan instructor pot actuar d'ofici quan tingui coneixement d'alguna d'aquestes circumstàncies, i posar-ho en coneixement de la persona beneficiària, qui disposarà d'un termini de deu dies hàbils per fer les al·legacions o aportar la documentació que estimi convenients.

Article 22

Resolució

1. El personal tècnic responsable de l'expedient emetrà proposta de concessió, denegació, modificació, suspensió o extinció al responsable del servei especialitzat d'inclusió social de l'IMAS, el qual elevarà la proposta conjunta mensualment a l'òrgan competent per a la seva resolució.

2. La resolució de concessió (fase D) podrà ser de caràcter trimestral com a màxim, sense perjudici del reconeixement de l'obligació (fase O) i del pagament fraccionat de forma mensual.

Article 23

Publicació de la concessió, denegació, modificació, suspensió i extinció de l'ajuda

Les resolucions relatives a l'ajuda es notificaran mitjançant la publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears i en l'Àrea de subvencions, ajudes, beques i premis del «Taulell d'anuncis» que es troba en la portada de la Seu Electrònica del Consell de Mallorca (https://imas.sedipualba.es/tablondeanuncios/).

Article 24

Reintegrament de la prestació econòmica

1. Els imports de les ajudes rebudes indegudament, sigui per error o per produir-se alguna de les causes d'extinció o suspensió, o quan concorri qualsevol causa admesa en dret, han de ser reintegrats per les persones beneficiàries, per iniciativa pròpia o per requeriment de l'administració i li serà d'aplicació la normativa de l'Estat vigent, de conformitat amb l'article 2.2 del Reial Decret Legislatiu 2/2004, de 5 de març, pel qual s'aprova el text refós de la Llei Reguladora de les Hisendes Locals.

2.Per a realitzar la devolució voluntària de l'ajuda percebuda, el servei especialitzat competent en processos d'inclusió social de l'IMAS emetrà informe sobre l'import a retornar per part de la persona beneficiària, generarà la liquidació de tipus devolució i lliurarà a la persona interessada la carta de pagament per al seu ingrés.

3. Per a sol·licitar la compensació, la persona beneficiària haurà de dirigir una sol·licitud al Servei especialitzat competent en processos d'inclusió social de l'IMAS, el qual la tramitarà amb càrrec a la mensualitat/s següent/s.

4. El Servei especialitzat competent en processos d'inclusió social de l'IMAS podrà d'ofici compensar els deutes una vegada transcorregut el termini d'ingrés en període voluntari.

5. El reintegrament, a petició de la persona interessada, podrà fer-se de forma fraccionada. Per a sol·licitar l'ajornament o fraccionament, la persona beneficiària emplenarà la sol·licitud d'acord al model que en cada moment estableixi la Tresoreria i la Recaptació. Dita sol·licitud haurà d'incloure la domiciliació del reintegrament i, si escau, els interessos que en cada moment estableixi la Llei de Pressuposts Generals de l'Estat.

Disposició addicional primera

Concessió d'ajudes excepcionals

Poden ser persones beneficiàries de les ajudes de suport, les persones que requereixin suport en els processos d‘inserció social, que presenten una situació de vulnerabilitat i/o risc d'exclusió social, degudament informades per un tècnic de serveis socials i acotades al programa de suport.

Per raons d'interès social, humanitari o per raons de reconegut interès públic, podran atorgar-se les ajudes previstes en la present Ordenança quan no es compleixi algun dels requisits regulats en l'article 5 o no sigui possible aportar la documentació regulada en l'article 11. S'haurà d'emetre un informe tècnic d'excepcionalitat per part del servei especialitzat d'inclusió social de l'IMAS en què quedi constància de les circumstàncies excepcionals i la motivació de l'excepció dels requisits o la documentació a obviar.

Disposició addicional segona

Protecció de dades

Les dades de caràcter personal que es recullin durant la tramitació, valoració i seguiment de la prestació regulada en la present Ordenança, passaran a formar part dels fitxers de l'IMAS i estaran sotmesos al Reglament (UE) 2016/679 del Parlament Europeu i del Consell, de 27 d'abril de 2016, relatiu a la protecció de les persones físiques pel que fa al tractament de dades personals i a la Llei Orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de protecció de dades personals i garantia dels drets digitals.

Disposició addicional Tercera

Règim jurídic

En els casos no previstos en aquesta Ordenança els serà aplicable el Decret llei 10/2020, de 12 de juny, de Prestacions socials de caràcter econòmic de les Illes Balears i la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, de procediment administratiu comú de les administracions públiques.

Disposició final única

Entrada en vigor

Aquesta Ordenança entrarà en vigor passats quinze dies de la seva publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

 

ANNEX I Import de l'ajuda d'urgència social als processos d'inserció social

Composició del nucli

Quantia màxima*

(65% IMV) mensual

 

Quantia mínima**

mensual

Límit d'ingressos per accedir a l'ajuda (1.5xIMV) mensual

2022***

1 persona

319,54€

135,19€

737,40€

2 persones

415,40€

175,75€

958,62€

3 persones

511,26€

216,30€

1.179,84€

4 o més persones

607,13€

256,86€

1.401,06€

A l'efecte del càlcul de l'import de l'ajuda econòmica corresponent, es tindran en compte els ingressos computables de tots els membres del nucli familiar detallats en l'article 7 de la present Ordenança. Aquests ingressos han de ser inferiors al barem del límit d'ingressos econòmics per accedir a l'ajuda, indicat en aquest annex.

*L'import de l'ajuda econòmica d'urgència social de suport als processos d'inserció social estarà compost per una prestació bàsica de caràcter periòdic que serà d'un 65% de l'import màxim en vigor de l'ingrés mínim vital per a nuclis familiars d'1, 2, 3 o 4 membres o més.

**Aquestes quantitats es reduiran proporcionalment segons els ingressos del nucli familiar aplicant-hi una reducció del 25% dels ingressos computables, fins al mínim establert en la present taula.

***El límit d'ingressos per poder accedir a l'ajuda és la quantitat corresponent al 150% del barem de l'ingrés mínim vital segons el nombre de membres del nucli familiar, d'acord amb el que es reflecteix en la taula del present annex.

Criteris a aplicar per a la revaloració anual de les ajudes:

L'import de l'ajuda econòmica d'urgència social de suport als processos d'inserció social es revaloritzarà d'acord amb les revaloritzacions de l'import en vigor de l'ingrés mínim vital ( o prestació anàloga de garantia d'ingressos mínims que, si escau, la substitueixi) per a nuclis familiars d'1, 2, 3, 4 membres o més.