Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

AJUNTAMENT DE PALMA

Núm. 297531
Aprovació de la Convocatòria per a la Concertació de places del Servei d'Acolliment de Curta Estada per a famílies en situació de vulnerabilitat social 2022-2023

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

ÀREA DE CULTURA I BENESTAR SOCIAL – BENESTAR SOCIAL

1. Mitjançant Acord de Junta de Govern de 25 de maig de 2022 l'Ajuntament de Palma va acordar el següent:

PRIMER.- Aprovar la Convocatòria i els plecs tècnics per a la Concertació de places del Servei d'Acolliment de Curta Estada per a famílies en situació de vulnerabilitat social 2022-2023, de conformitat amb la documentació que s'adjunta al present Acord i amb el contingut previst en l'article 12.2 del Decret 48/2017, de 27 d'octubre, pel qual s'estableixen els principis generals als quals s'han de sotmetre els concerts socials. En relació a aquest concert s'acrediten les circumstàncies que justifiquen l'acció concertada per a la gestió del Servei d'Acolliment de Curta Estada, en els termes establerts a l'article 6.2 de la Llei 12/2018, de 15 de novembre, de serveis a les persones en l'àmbit social de la Comunitat Autonoma de les Illes Balears.

SEGON.- Aplicar el règim d'autorització de les entitats interessades vist que concorren els motius d'urgència referits a la Disposició Final Primera de la Llei 12/2018, de 15 de novembre, de serveis a les persones en l'àmbit social de la Comunitat Autonoma de les Illes Balears; així com en la Disposició Transitòria Primera del Decret 48/2017, de 27 d'octubre, pel qual s'estableixen els principis generals als quals s'han de sotmetre els concerts socials.

TERCER.- Autoritzar la despesa per la quantia de 941.940,90 € (nou-cents quaranta-un mil nou-cents quaranta euros amb noranta cèntims), amb IVA inclòs, amb càrrec a l'aplicació pressupostària 05.23120.22717 de l'Àrea de Cultura i Benestar Social pels exercicis de 2022 i 2023. Aquesta despesa queda desglossada de la següent manera:

- 356.131,08 € (tres-cents cinquanta-sis mil cent trenta-un euros amb vuit cèntims) amb càrrec a l'aplicació pressupostària núm. 05.23120.22717 - BENESTAR SOCIAL.- SERVEI D'ACOLLIMENT MUNICIPAL – CURTA ESTADA (Fase RC - núm. Op. 220220016108 i núm. Ref. 22022005899) del pressupost de despeses de Benestar Social per l'any 2022.

- 585.809,82 € (cinc-cents vuitanta-cinc mil vuit-cents nou euros amb vuitanta-dos cèntims) amb càrrec a l'aplicació pressupostària núm. 05.23120.22717 - BENESTAR SOCIAL.- SERVEI D'ACOLLIMENT MUNICIPAL – CURTA ESTADA (Fase RC - núm. Op. 220229000418) del pressupost de despeses de Benestar Social per l'any 2023.

QUART.- Publicar aquest Acord i la Convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears. Els plecs tècnics de la concertació es publicarán en la pàgina web municipal.”

 

Palma, a la data de signatura electrònica (26 de maig de 2022)

La cap del Servei de Benestar Social Maria Pilar Perelló Muñoz

 

Convocatòria per a la Concertació de places del Servei d'Acolliment de Curta Estada per a famílies en situació de vulnerabilitat social durant l'any 2022-2023

1. Introducció

L'Ajuntament de Palma té atribuïdes competències en matèria de serveis socials per la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases de règim local,  modificada per la Llei 27/2013 de 27 de desembre, de racionalització i sostenibilitat de l'Administració Local i la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal de règim local de les Illes Balears, així com per la Llei 4/2009, d'11 de juny, de serveis socials de les Illes Balears.

Així mateix, mitjançant Decret núm. 201913026 de dia 28 de juny de 2019 d'Organització dels Serveis Administratius de l'Ajuntament de Palma, l'Àrea de Cultura i Benestar Social de l'Ajuntament de Palma té competències en la planificació, coordinació, atenció i avaluació dels diferents serveis d'acolliment municipals per a famílies i adults.

L'article 25.2. e) de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, estableix com una de les competències pròpies dels municipis l'avaluació i informació de situacions de necessitat social i l'atenció immediata a persones en situació o risc d'exclusió social.

L'article 29.2 aa) de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears estableix que els municipis tindran en tot cas competència pròpia en la regulació i prestació dels serveis d'atenció a les persones i als serveis socials públics d'assistència primària. Per altra banda, l'article 167 del mateix cos legal habilita a les entitats locals a concertar la prestació de serveis amb ents locals o privats.

Així mateix l'article 99.3 c) de la Llei 23/2006, de 20 de desembre, de capitalitat de Palma de Mallorca, estableix com un dels serveis que s'ha de prestar en el municipi de Palma els serveis d'acollida i d'atenció comunitària.

L'acolliment és una prestació del sistema públic de serveis socials descrita a la Llei 4/2009, d'11 de juny, de serveis socials de les Illes Balears i adscrita als serveis socials comunitaris bàsics (art. 14 k).

En l'exposició de motius de la Llei 4/2009, es determina que la CAIB pot configurar el seu propi sistema de serveis socials, establint un règim de concert diferenciat de la modalitat contractual establerta a la normativa reguladora de contractes. L'article 38.1 h) estipula que correspon als municipis concertar la gestió de serveis socials, en el seu àmbit territorial, amb entitats públiques o privades de conformitat amb la normativa vigent i les disposicions que la despleguin.

L'article 89 bis d'aquesta llei; el qual disposa al seu apartat núm. 2 que s'entén per règim de concertació la prestació de serveis socials de responsabilitat pública mitjançant tercers, amb un finançament,  accés i control públics. En compliment del seu apartat 5, la Comunitat Autònoma de les Illes Balears va aprovar el Decret 48/2017, de 27 d'octubre, pel qual s'estableixen els principis generals als quals s'han de sotmetre els concerts socials.

Per altra banda, la Llei 12/2018, de 15 de novembre, de serveis a les persones en l'àmbit social a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears regula el règim jurídic, els principis bàsics i el procediment de l'acció de concertació.

Tal com s'exposa en la normativa esmentada, el règim de l'acció concertada és una opció organitzativa que permet concertar la prestació de serveis socials amb entitats no lucratives del tercer sector  d'acció social, i , si escau, entitats del sector privat.

La Cartera Municipal de Serveis Socials de l'Ajuntament de Palma, aprovada en sessió plenària de 30 de novembre de 2017, contempla en el seu punt 6.3 el servei d'acolliment familiar de curta estada com un servei social comunitari bàsic amb l'objecte d'oferir acollida temporal i realitzar accions dirigides a la integració i promoció sociolaboral a famílies amb menors que viuen a Palma, i que necessiten un acolliment temporal que supleixi la seva llar, per situacions de risc d'exclusió social o d'emergència social.

En la cartera esmentada s'estableix la necessitat de concertar 54 places, durant els 365 dies de l'any, d'acolliment residencial de curta estada per a famílies empadronades, amb un mínim de dos mesos d'antiguitat, al municipi de Palma.

Per tots aquests antecedents s'elabora la present Convocatòria per a la concertació del Servei d'Acolliment de Curta Estada per a Famílies en situació de vulnerabilitat social, amb el contingut previst en l'article 12.2 del Decret 48/2017, de 27 d'octubre.

2. Objecte i àmbit d'aplicació

2.1. S'estableix el procediment relatiu a la convocatòria d'acció concertada de places del Servei d'Acolliment de Curta Estada per a famílies en situació de vulnerabilitat social empadronades a Palma. Aquesta concertació es dicta, de conformitat amb la Llei 12/2018, de 15 de novembre, de serveis a les persones en l'àmbit social a la comunitat autònoma de les Illes Balears; i el decret 48/2017 de la CAIB, de 27 d'octubre, pel qual s'estableixen els principis generals als quals s'han de sotmetre els concerts socials; i la resta de normativa d'aplicació en la matèria.

2.2. Es poden presentar a aquesta convocatòria totes aquelles entitats del tercer sector que compleixen amb els requisits establerts a l'apartat setè d'aquesta Convocatòria i que tinguin autoritzat el Servei en els termes fixats en el Decret 10/2013, de 28 de febrer, pel qual es fixen els principis generals del registre unificat de serveis socials de les Illes Balears i dels procediments per a l'autorització i l'acreditació de serveis socials, i es regulen la secció suprainsular del registre i els procediments per autoritzar i acreditar serveis d'àmbit suprainsular; així com en el Reglament de règim jurídic bàsic i de règim interior del Servei d'Acolliment per a famílies de l'Ajuntament de Palma (BOIB núm. 157, de 13 de novembre de 2021).

2.3. El Servei d'acolliment familiar de curta estada es troba inclòs en l'apartat 6.3 de la Cartera Municipal de Serveis Socials de l'Ajuntament de Palma i té per objecte:

  • Donar una cobertura bàsica: hostatge, alimentació i higiene
  • Recuperació i manteniment dels hàbits de convivència
  • Dotar-los de coneixements i habilitats quotidianes
  • Suport educatiu als infants i adolescents
  • Suport als espais de lleure i integració comunitària
  • Coordinació amb l'equip de valoració, acolliment i inserció social municipal per tal de valorar l'evolució dels casos i preparar la sortida del centre.
  • Desenvolupar actituds i motivacions que contribueixen a una millora de la qualitat de la seva situació.

El perfil de les unitats familiars susceptibles de ser ateses serà el següent:

a) Famílies monoparentals o biparentals, amb menors a càrrec, en situació de dificultat social per manca de recursos econòmics, laborals i suport familiar, però que mantenen factors de protecció social.

b) Famílies monoparentals o biparentals, amb menors a càrrec, que perden la seva llar per incendis, enderrocaments i altres situacions d'emergència social que requereixen un allotjament d'urgència de caràcter temporal.

No s'inclouen com a destinataris del Servei les unitats familiars en les què algun dels membres adults de la unitat presentin una o més de les següents problemàtiques:

  • Consum d'alcohol o tòxics, sense tractament.
  • Malalties de salut mental, sense tractament.
  • Tinguin més de 65 anys.
  • Es trobin en una situació de discapacitat física o psíquica que no els hi permeti ser autònomes.
  • Persones que no resideixen habitualment a Palma.
  • Persones acollides en els darrers 12 mesos que no han fet un bon procés o han estat expulsades del servei.

Excepcionalment es podrà acollir a persones que presentin un perfil no previst en aquest apartat, previ acord amb el responsable municipal.

2.4. D'acord amb l'article 3 h) de la Llei 12/2018, també és objecte del concert assolir l'objectiu d'igualtat de gènere i d'innovació en la gestió de les entitats i dels serveis públics.

3. Òrgan instructor

L'òrgan instructor del procediment serà l'Àrea de Cultura i Benestar Social de l'Ajuntament de Palma i, concretament dintre d'aquesta Àrea, el Servei de Benestar Social.

4. Places i distribució territorial

La previsió del nombre total màxim de places per a concertar és de 54 en l'àmbit territorial del municipi de Palma.

5. Pressupost i preu màxim del servei

5.1. L'import màxim estimat a assignar per la concertació de les 54 places és de 941.940,90 €, IVA inclòs. Aquest pressupost es distribuirà de la següent manera:

  • 356.131,08 euros (IVA inclòs) amb càrrec l'aplicació pressupostaria 05.23120.22717 Benestar Social- Servei d'acolliment municipal- Curta estada per l'any 2022.
  • 585.809,82 euros (IVA inclòs) amb càrrec a l'aplicació pressupostaria 05.23120.22717 Benestar Social- Servei d'acolliment municipal- Curta estada per l'any 2023.

Aquest valor és estimat, orientatiu i no vinculant. La despesa real quedarà limitada a aquella que resulti dels preus oferts per les entitats concertades i els serveis efectivament requerits per l'Administració. Així, aquest import només s'indica a efectes de publicitat i no implica cap compromís de despesa; el qual s'establirà una vegada es materialitzi el servei de concert.

5.2. El preu unitari diari per plaça ocupada serà de 45,95 €/plaça/dia (IVA exclòs) i de 47'79 €/plaça/ dia (IVA del 4% inclòs)  

El preu unitari diari de per plaça sense ocupar d'acolliment residencial és del 50% de la plaça ocupada: 22'93 € (IVA exclòs), i de 23,90 € amb l'IVA inclòs.

5.3. Conforme al previst al art. 91.dos.2.3r de la Llei 37/1992, de 28 de desembre, de l'IVA, els serveis d'atenció residencial, sempre i quan es prestin en places concertades s'aplicarà un IVA del 4%. Tot això amb independència que es concertin places amb entitats que justifiquen una exempció del pagament de l'IVA.

6. Termini per a la presentació de sol·licituds

6.1. El termini de presentació de sol·licituds és de quinze dies hàbils comptadors des de l'endemà de la publicació d'aquesta convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

6.2. Les sol·licituds es dirigiran al Servei de Benestar Social, situat a la Av. Gabriel Alomar, 18-1ª i s'han de presentar mitjançant mitjans electrònics, juntament amb la documentació que s'hi ha d'adjuntar, a qualsevol Registre General Municipal o a través de qualsevol dels mitjans i llocs assenyalats a l'article 16.4 de la Llei 39/2015 del Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques.

6.3. En el supòsit de que els sol·licitants no estiguin obligats a relacionar-se amb l'Administració mitjançant mitjans electrònics, de conformitat amb l'establert a l'article 14 apartats 2) i 3) de la Llei 39/2015, la sol·licitud es podrà presentar presencialment i en paper en qualsevol dels llocs assenyalats anteriorment.

7. Requisits de les entitats

7.1. Podran presentar sol·licituds en aquesta convocatòria les entitats que compleixin els següents requisits:

a) Tenir autoritzat el servei d'acolliment per l'administració competent.

b) Tenir el caràcter d'entitat del tercer sector social, de conformitat amb el estableix l'article 5.1 de la Llei 12/2018, de 15 de novembre, de serveis a les persones en l'àmbit social a la comunitat autònoma de les Illes Balears, i per tant, estar inscrites com a entitat del tercer sector social, de conformitat amb la  Llei 3/2018, de 29 de maig, del tercer sector d'acció social.

c) Estar degudament inscrites en el Registre Unificat de Serveis Socials.

d) Disposar d'una experiència mínima de 30 mesos en l'execució del Servei.

e) Disposar de la solvència econòmica i financera de les entitats interessades.

f) Disposar de la corresponent solvència tècnica.

g) Trobar-se al corrent en el pagament de les obligacions tributàries i de la Seguretat Social.

h) No tenir deutes vigents amb l'Ajuntament de Palma i trobar-se al corrent en procediments de reintegrament.

i) Disposar del centre on es realitzi el concert, mitjançant títol de propietat o qualsevol títol jurídic vàlid per un període no inferior al de la vigència del concert.

j) Complir amb la normativa vigent pel tipus de servei objecte de la concertació.

k) No estar afectades per cap prohibició de contractar en virtut de sanció administrativa ferma, de conformitat amb la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, o la Llei 58/2003, de 17 de desembre, general tributària.

l) No incórrer en la prohibició que estableix l'article 11 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes.

m) No haver estat sancionades en els darrers quatre anys mitjançant resolució ferma per la comissió d'infraccions greus o molt greus en matèria de relacions laborals, ocupació, empreses usuàries d'empreses de treball temporal, seguretat social, emigració, moviments migratoris i treball d'estrangers.

n) Qualsevol altre requisit establert en el Títol VII de la Llei 4/2009, en l'article 4.2 del Decret 48/2017, en la Llei 12/2018 i en la resta de normativa d'aplicació.

7.2. Els sol·licitants hauran de complir amb aquests requisits com a màxim a la data màxima de presentació de les sol·licituds, amb excepció dels requisits fixats a l'apartat g) i h) que es podran esmenar a requeriment de l'Administració en el termini que aquesta determini.

7.3. En relació als apartats b) i c), i tenint en compte el previst a l'apartat anterior, s'admetran provisionalment les sol·licituds presentades d'aquelles entitats que es trobin en tràmits d'inscripció al registre a la data màxima de presentació de les sol·licituds, si bé l'entitat haurà d'acreditar expressament l'inscripció en el registre a l'òrgan instructor una vegada s'hagi consumat la mateixa. Si la sol·licitud d'inscripció al registre no és acceptada o aquesta no s'ha resolt positivament a la data màxima de publicació de la resolució provisional d'adjudicació s'exclourà definitivament la sol·licitud pel no compliment dels requisits.

8. Documentació a presentar

8.1. Les entitats interessades, que compleixin els requisits que estableix la present convocatòria, han de formular sol·licitud de conformitat amb els models normalitzats que estaran disponibles en la pàgina web municipal (www.palma.cat). Aquest model estarà conformat per:

  1. Sol·licitud de concert on figuraran les dades de l'entitat sol·licitant.

  2. Projecte tècnic de les condicions d'execució del concert social en els termes fixats en els plecs de condicions tècniques.

  3. Escrit amb el preu total oferta/per plaça concertada diferenciant plaça ocupada i plaça reservada desglossant, si escau, l'IVA.

Les entitats sol·licitants hauran de sol·licitar com a mínim 4 places i com a màxim, el concert de places ofertades i especificades en el punt 4 de la present Convocatòria.

8.2. Juntament amb la sol·licitud, el projecte tècnic i la oferta econòmica, s'ha d'adjuntar la documentació que s'especifica a continuació, tenint en compte l'article 4 del Decret 48/2017 de 27 d'octubre, i la referida en l'apartat cinquè d'aquesta Convocatòria per tal d'acreditar aquests requisits:

a) Resolució d'autorització del Servei, d'acord amb l'establert al Decret 10/2013, de 28 de febrer, pel qual es fixen els principis generals del registre unificat de serveis socials de les Illes Balears i dels procediments per a l'autorització i l'acreditació de serveis socials, i es regulen la secció suprainsular del registre i els procediments per autoritzar i acreditar serveis d'àmbit suprainsular

b) Documentació que acrediti fefaentment l'experiència de prestar, durant com a mínim 30 mesos, el Servei objecte del concert, mitjançant una declaració responsable signada per la persona responsable de l'entitat.

c) Declaració responsable que l'entitat no està afectada per cap prohibició de contractar amb l'Administració en virtut de sanció administrativa ferma, de conformitat amb la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, o la Llei 58/2003, de 17 de desembre, general tributària; així com de no incórrer en la prohibició que estableix l'article 11 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes, i de no haver estat sancionada per resolució ferma en els darrers quatre anys per la comissió d'infraccions greus o molt greus en matèria de relacions laborals, ocupació, empreses usuàries d'empreses de treball temporal, seguretat social, emigració, moviments migratoris i treball d'estrangers.

d) Acreditació de solvència financera mitjançant l'aportació dels darrers comptes anuals de l'entitat presentats en el registre oficial corresponent.

e) Acreditació de solvència tècnica mitjançant una declaració responsable dels mitjans personals i materials destinats a la realització del servei objecte de concertació.

f) Certificat actualitzat d'estar al corrent en el pagament de les obligacions tributàries i de la Seguretat Social.

g) Declaració responsable, signada per la persona responsable de l'entitat, que el servei compleix la normativa general o específica aplicable, tant per la naturalesa jurídica de l'entitat com pel tipus de servei objecte de concertació.

h) Acreditació del caràcter d'entitat del tercer sector social.

i) Documentació acreditativa de la disposició jurídica de l'immoble en el qual es prestarà el servei durant el període de vigència del concert (contracte d'arrendament, escriptura de propietat, conveni de cessió de l'immoble, etc).

j) En el supòsit que s'estigui en tràmits d'inscripció en el registre, de conformitat amb l'establert a l'apartat 7.3, la sol·licitud o justificant acreditatiu d'aquesta situació. L'entitat s'obliga a informar igualment sobre la inscripció definitiva en el registre abans de que es procedeixi a l'adjudicació de les places.

8.3. La presentació de la sol·licitud suposa que l'entitat autoritza a Benestar Social la possibilitat de demanar a altres administracions qualsevol documentació, dada i/o informe que es consideri necessari per tramitar l'expedient. Aquestes dades no podràn ser utilitzades per finalitats alienes a la concertació del Servei i el seu tractament estarà sotmès a les estipulacions fixades al Reglament (UE) 2016/679 relatiu a la protecció de les persones físiques en lo relatiu al tractament de dades personals i la lliure circulació d'aquestes dades i la Llei Orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de Protecció de dades personals i garantia de drets digitals i la resta de normativa de desenvolupament.

8.4. En el cas de que les sol·licituds no compleixin els requisits legals, o els que exigeix la convocatòria, o no incorporin la documentació esmentada en l'apartat anterior, es requerirà a l'entitat interessada per a que en el termini de deu dies hàbils esmeni les deficiències detectades o aporti la documentació que falta, amb indicació que si no ho fa, es considerarà desistida la seva petició, amb resolució prèvia seguint els termes previstos a la Llei 39/2015. Si es tracta de defectes no esmenables o incompliment directe de qualsevol dels requisits establerts en l'apartat setè de la Convocatòria es procedirà a l'exclusió de la sol·licitud presentada, sense perjudici de les estipulacions contemplades als apartats 7.2 i 7.3.

9. Iniciació, instrucció i resolució

9.1. El procediment s'inicia d'ofici mitjançant Acord de Junta de Govern Municipal d'aprovació de la Convocatòria i d'autorització de la despesa corresponent.

9.2. Una vegada aprovada la Convocatòria es publicarà al Butlletí Oficial de les Illes Balears i s'atorgarà un termini de quinze dies hàbils comptadors des de l'endemà de la publicació per a què les persones interessades que compleixen amb els requisits fixats presentin la seva sol·licitud, juntament amb la resta de documentació que l'ha de conformar.

9.3. A continuació es nomenarà un instructor del procediment que realitzarà l'ordenació dels documents administratius i preavaluarà les sol·licituds presentades. La preavaluació inclourà una revisió de la documentació presentada i del compliment dels requisits fixats en el punt setè, de les instal·lacions habilitades per cada una de les sol·licitants, on es comprovarà si l'espai és adequat per a l'allotjament temporal d'unitats familiars i si es compleixen tots els requisits exigits per als equipaments que s'especifiquen en el punt 10 de l'annex I relatiu a les condicions d'execució del concert. Si la documentació presentés deficiències esmenables es requerirà a la sol·licitant per a què, en el termini de deu dies hàbils comptadors des de l'endemà de la recepció del requeriment, esmenin el defecte o aportin la documentació que hi manca, amb la indicació que, si no ho fan, es considerarà que desisteixen de la sol·licitud, amb la resolució prèvia que s'ha de dictar en els termes que disposa l'article 21 de la Llei 39/2015.

En cap cas es considerarà esmenable el compliment dels requisits establerts en l'apartat setè de la Convocatòria, amb excepció dels fixats a les lletres g) i h), sense perjudici de que es pugui requerir l'esmena de la documentació relativa als mateixos si aquesta resultes insuficient per a acreditar el compliment dels requisits.

El compliment dels requisits esmentats s'acreditaran de conformitat amb els termes establerts a l'apartat vuitè de la Convocatòria, reservant-s'hi l'Administració la facultat d'excloure la sol·licitud si s'acrediten els requisits amb altres documents o mitjans no especificats en l'esmentat apartat.

La falsedat de les dades aportades en les declaracions responsables i altra documentació aportada motivarà l'exclusió de la sol·licitud o la revocació de l'adjudicació, segons el cas, sense perjudici de l'exigència de les altres responsabilitats en que s'hagi pogut incórrer.

9.4. Una vegada finalitzada la fase de preavaluació, l'Instructor remetrà els expedients corresponents al Comité tècnic d'assessorament, nomenat als efectes, que emetrà un informe motivat, en relació si la quantia i l'oferta que consten en les sol·licituds s'ajusten a l'import i les places que consten a la convocatòria; si l'import pressupostat resulta suficient per atendre les sol·licituds en els termes presentats; o, si escau, sobre l'aplicació dels criteris de prelació determinats en la convocatòria a fi d'obtenir l'ordre de prelació en la concertació del servei.  D'acord amb l'anterior, emetrà una proposta estimatòria o parcialment o totalment denegatòria. de les sol·licituds presentades o la seva inadmissió a tràmit per incomplir els requisits. Aquest comitè tècnic estarà integrat per:

a) President: el director tècnic de Benestar Social o la persona en què delegui.

b) Vocals:

- La cap de servei de Benestar Social o la persona en què delegui.

- Un/a cap de secció del Servei de Benestar Social i, com a suplent, un/a cap de secció del Servei en què delegui

- Dos tècnics del Servei de Benestar Social nomenats pel Regidor de l'Àrea de Cultura i Benestar Social.

c) Secretari: un tècnic de l'Administració General de l'Àrea de Benestar Social, i com a suplent, un altre tècnic de l'Administració General de l'Àrea.

A més de l'anteriorment exposat, el Comitè Tècnic d'Assessorament té, entre d'altres funcions, la d'informar l'òrgan instructor sobre el procediment de concertació i sobre les condicions específiques que facin referència al servei objecte del concert, així com la d'informar preceptivament de la modificació prevista en l'article 24 del Decret 48/2017. A més, pot fer propostes de millora relatives a les condicions d'aplicació dels criteris de preferència i a les condicions d'execució del concert.

El Comitè Tècnic d'Assessorament queda vàlidament constituït amb l'assistència, com a mínim, dels membres següents: el president o president suplent, la secretària o secretari suplent i tres vocals.

9.5. En el cas que l'import pressupostari previst no sigui suficient per atendre totes les sol·licituds en els termes presentats en cada una de les mateixes o s'hagin d'inadmetre o desestimar sol·licituds, el Comité tècnic d'Assessorament previst en l'apartat 9.4. haurà d'aplicar els criteris de preferència que preveu el punt 10 d'aquesta convocatòria i emetrà un informe que elevarà a l'òrgan instructor que efectuarà la proposta motivada de resolució provisional d'adjudicació,  la qual serà notificada als interessats a traves de la publicació d'un anunci en la pàgina web de l'Ajuntament de Palma (www.palma.cat). La proposta expressarà la relació de sol·licitants per a la qual es concedeix la concertació, i especificant per a cada un d'ells el nombre de places concertades i la seva quantia; així com la resolució de sol·licituds desestimades i les inadmesses a tràmit i la seva motivació. Així mateix es fixarà un termini de deu dies per a que les entitats presentin les al·legacions que estimin oportunes.

En el cas que es presentessin al·legacions a la proposta de resolució provisional d'adjudicació, l'òrgan instructor emetrà un informe sobre les mateixes i les remetrà al Comité tècnic d'assessorament, el qual emetrà informe de valoració referent a l'acceptació o no de les mateixes.

Una vegada valorades les al·legacions presentades, o exhaurit el termini per formular les mateixes sense que s'hagin presentat, es procedirà a publicar en la pàgina web de l'Ajuntament de Palma la proposta de resolució definitiva expressant la relació de sol·licitants per a la qual es concedeix la concertació, i especificant per a cada un d'ells el nombre de places  i la seva quantia. A la seva vegada s'atorgarà un termini de deu dies per a que els interessats presentin la seva acceptació o renúncia a l'adjudicació.

Transcorregut aquest últim termini es realitzarà l'Acord de resolució definitiva de les sol·licituds en que es fixarà la relació d'entitats per a les quals s'adjudica el concert de forma definitiva, determinant-se per a cadascuna d'elles el nombre de places assignades i la seva quantia total; així com la relació d'entitats per a les quals es realitza una desestimació o inadmissió de la seva sol·licitud i els criteris de valoració utilitzats. L'Acord s'aprovarà per la Junta de Govern Local on igualment s'acordarà la disposició de la despesa corresponent. Aquest Acord es notificarà als interessants mitjançant la seva publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, de conformitat amb l'establert a l'article 45.1 b) de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les Administracions Públiques.

9.6. En el cas que hi hagi disponibilitat pressupostària suficient per atendre tota l'oferta per al servei objecte del concert, i per tant, la proposta sigui totalment estimatòria de les sol·licituds presentades, una vegada que el Comitè tècnic d'assessorament emeti el corresponent informe, l'òrgan instructor efectuarà la proposta definitiva de resolució d'adjudicació de places. L'Acord s'aprovarà per la Junta de Govern Local on igualment s'acordarà la disposició de la despesa corresponent. Aquest Acord es notificarà als interessants mitjançant la seva publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, de conformitat amb l'establert a l'article 45.1 b) de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les Administracions Públiques.

9.7. El procediment de concertació s'haurà de resoldre en el termini màxim de tres mesos a comptar des del dia següent de la entrada de la sol·licitud en l'Àrea de Cultura i Benestar Social de l'Ajuntament de Palma. En el cas de que finalitzi aquest termini sense que s'hagi dictat la resolució corresponent, l'interessat podrà entendre desestimada la seva sol·licitud per silenci administratiu, sense perjudici de l'obligació de l'Administració de dictar resolució expressa del procediment, que no estarà vinculada pel sentit del silenci administratiu, tal i com estableix l'article 24.3 b) de la Llei 39/2015.

9.8. Contra la resolució expressa d'adjudicació de la concertació es podrà interposar recurs potestatiu de reposició en el termini d'un mes des de la publicació de la resolució davant l'òrgan instructor del procediment, d'acord amb l'article 123 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, de procediment administratiu comú de les administracions públiques en el termini d'un mes des de la publicació de l'acord. En cas de no interposar el recurs potestatiu de reposició, es podrà interposar directament recurs contenciós administratiu en el termini de dos mesos des de la publicació de la resolució davant la jurisdicció contenciosa administrativa, de conformitat amb l'establert a l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.

Si la resolució fos presumpte per silenci administratiu negatiu es podrà interposar recurs potestatiu de reposició en qualsevol moment a partir del dia següent en que produeixi efectes el silenci administratiu. En aquest cas, si no s'hagués interposat aquests recurs, es podrà interposar directament recurs contenciós administratiu en el termini de 6 mesos des del dia següent a que es produeixi l'acte presumpte.

10. Criteris d'assignació de les places a concertar

10.1. D'acord  amb el previst en l'article 6.3 de la Llei 12/2018, de 15 de novembre, s'estableixen els següents criteris de preferència a l'hora d'assignar les places a concertar:

-L'arrelament de la persona en l'entorn d'atenció i les condicions d'atenció que requereix.

-La implantació a la localitat on s'hagi de prestar el servei.

-La lliure elecció i la llista d'espera d'accés als serveis.

-Qualssevol altres que resultin determinants per a la valoració de la capacitat i la idoneïtat de les entitats.

10.2. El comitè tècnic d'assessorament valorarà especialment i en primer lloc el criteri d'arrelament de la persona per tal de garantir la proximitat i la qualitat del Servei al ciutadà en els termes que fixa l'article 89 bis de la Llei 4/2009 i els principis d'actuació i relació de les Administracions Públiques prevists en l'article 3 de la Llei 40/2015; així com l' importància de que el usuari no es vegi obligat a traslladar-se del centre.  

11. Formalització dels concerts

Els concerts que s'estableixin a l'empar de la Convocatòria es formalitzaràn mitjançant document administratiu, denominat acord d'acció concertada,  amb el contingut que preveu l'article 8 de la Llei 12/2018.

12. Condicions tècniques de l'execució

12.1. Les condicions tècniques d'execució s'ajustaran a l'annex 1 de la present convocatòria i on es detalla, entre d'altres, l'objecte, funcions, destinataris, formes d'accés, tipus i programes d'intervenció, família, projecte tècnic, condicions específiques de l'edificació, equipaments i alimentació i el règim d'infraccions i sancions.

12.2. La percepció indeguda de quantitats per part de l'entitat titular del servei per qualsevol causa, d'acord amb el que preveu el decret 48/2017 pel qual s'estableixen els principis generals als quals s'han de sotmetre els concerts socials, suposa l'obligació de reintegrament d'aquestes quantitats, per iniciativa pròpia o per requeriment de l'Administració, amb l'audiència prèvia a l'entitat interessada en aquest cas, i amb la tramitació del procediment que correspongui, d'acord amb la legislació de finances aplicable

13. Obligacions de les entitats concertades

El concert social obliga l'entitat concertada a:

  1. Subcontractar nomes parcialment l'objecte del servei i les activitats complementàries.

  2. No percebre cap quantitat que, directament o indirectament, suposi una contrapartida econòmica pels serveis objecte del concert.

  3. Atendre les famílies que hagin sol·licitat l'accés al servei i tinguin assignada una plaça per part de l'administració competent

  4. Tenir en funcionament el nombre total de places objecte del concert i mantenir-ne l'autorització o acreditació.

  5. Fer-se càrrec exclusivament del personal laboral adscrit al servei concertat, de les seves retribucions i de les obligacions en matèria de seguretat social complint amb els convenis col·lectius sectorials vigent en tot moment. En extingir-se el concert, no es pot consolidar, en cap cas, com a personal de l'Administració que concerta el servei

  6. Indemnitzar els afectats pels danys i perjudicis que es causin, per si mateixa o per tercers, com a conseqüència de l'execució del concert social.

  7. En cas de realització amb mitjans aliens de la realització parcial del servei o de serveis complementaris, assumir la total responsabilitat de l'execució d'aquests serveis.

  8. Prestar el Servei en els termes fixats en els plecs tècnics i en la present Convocatòria, així com complir amb la resta d'obligacions fixades als mateixos, a les normes establertes en el títol VII de la Llei 4/2009 i en els corresponents reglaments de desplegament d'aquesta Llei.

  9. Qualsevol altre obligació prevista a l'ordenament jurídic, inclosa la normativa en matèria de protecció de dades de caràcter personal.

14. Publicitat

14.1. Qualsevol tipus de difusió haurà de comptar amb el vistiplau del funcionari inspector del Servei. Des de l'Ajuntament es podran proposar sistemes de difusió conjunta.  

14.2. La difusió sempre ha de dur el logotip municipal i serà supervisada pel gabinet d'imatge de l'Ajuntament.

15. Facturació

15.1. L'entitat interessada haurà de presentar durant els deu primers dies del mes següent a la prestació del servei una factura en la qual es faci constar l'import de la liquidació corresponent a les places ocupades i reservades.

15.2. A aquesta factura s'haurà d'adjuntar, degudament signat pel representant de l'entitat concertada, una relació detallada de les persones usuàries, d'acord amb el model facilitat per l'Ajuntament de Palma, i que inclourà els conceptes següents: DNI/NIE, nom de la persona usuària, data d'ingrés, data de baixa (si escau), import total de les estades de reserva, i import total de la mensualitat.

15.3. L'entitat concertada no podrà cobrar cap quantitat suplementària per liquidació d'estades o per qualsevol  altre servei o prestació que hagi de ser atesa en virtut del concert subscrit. La percepció indeguda de quantitats per part de l'entitat concertada suposa l'obligació de reintegrament d'aquestes quantitats  amb l'audiència prèvia de l'entitat interessada, i amb la tramitació del procediment que correspongui.

15.4. Sense perjudici del que es disposa en els apartats anteriors, els serveis concertats queden subjectes al control tècnic i financer, per la qual cosa, es podrà requerir a l'entitat interessada qualsevol document necessari per comprovar la realitat de la prestació del servei d'acord amb el contingut d'aquests plecs, el projecte presentat i la convocatòria.

16. Seguiment

Els tècnics municipals designats per fer el seguiment i la inspecció tècnica i econòmica dels serveis concertats podran realitzar, de forma aleatòria, sense previ avís i fent ús de la potestat municipal de control de la execució, les tasques d'inspecció i supervisió que es considerin oportunes per a la comprovació del correcte desenvolupament de les condicions establertes per a l'execució de les places concertades relatives al Servei  d'Acolliment de Curta Estada per a Famílies en Situació de Vulnerabilitat Social.

L'entitat concertada haurà de facilitar les actuacions de seguiment i comprovació que es duguin a terme des del Servei de Benestar Social.

17. Vigència del concert

El règim de concert es preveu que s'iniciï dia 16 de juliol de 2022, o si escau, el dia següent a la formalització del concert, i tindrà una durada màxima d'un any. Es podrà renovar, d'acord amb el que preveu la Llei 12/2018, de 15 de novembre, el Decret 48/2017, i d'acord amb les normes pressupostàries, en el cas de que el Servei de Benestar Social ho consideri adient, i sempre i quan el servei hagi obtingut l'acreditació o bé subsisteixi les necessitat que hagin motivat la formalització.

No obstant això, el concert social podrà ser objecte de revisió i, si s'escau, de modificació, abans que finalitzi la vigència.

18. Causes d'extinció

Són causes d'extinció del concert social totes aquelles establertes a l'article 9 de la Llei 12/2018 de serveis a les persones en l'àmbit social de la Comunitat autònoma de les Illes Balears; al Títol V del Decret 48/2017 pel qual s'estableixen els principis generals als que s'han de sotmetre els concerts socials; i en la resta de normativa aplicable.

19. Prerrogatives de l'Ajuntament de Palma

L'òrgan instructor del procediment de concertació té la prerrogativa d'interpretar-lo, resoldre'n els dubtes que sorgeixin durant el seu compliment, modificar-lo per raons d'interès públic, acordar-ne la seva resolució i determinar-ne els efectes.

20. Jurisdicció competent

La jurisdicció contenciosa administrativa és la competent per resoldre les qüestions litigioses relatives a la formalització d'aquest concert i també les sorgides entre les parts sobre la interpretació, la modificació, el compliment, els efectes i l'extinció.

21. Recursos contra la convocatòria

Contra la present convocatòria, que exhaureix la via administrativa, es podrà interposar per part de les persones interessades recurs potestatiu de reposició en el termini d'un mes davant el mateix òrgan que les hagi aprovat, d'acord amb l'article 123 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, de procediment administratiu comú de les administracions públiques. En aquest cas no es podrà interposar recurs contenciós administratiu fins que no s'hagi resolt el de reposició. El recurs de reposició potestatiu s'haurà de presentar al Registre General d'aquest Ajuntament o a les dependències a què es refereix l'article 16.4 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, abans esmentada, i s'entendrà desestimat quan no s'hagi resolt i notificat la resolució, en el termini d'un mes, comptat des de l'endemà de la seva interposició, i en aquest cas quedarà expedita la via contenciosa administrativa.

En cas de no interposar el recurs potestatiu de reposició, es podrà interposar directament  recurs contenciós administratiu, segons l'article abans esmentat i 45 i següents de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa, davant el Jutjat Contenciós Administratiu o la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia, segons les competències determinades pels articles 8 i 10 de Llei 29/1998, en el termini de dos mesos a comptar de l'endemà de la publicació, tot això sense perjudici de qualsevol altre recurs o acció que es consideri convenient.