Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció I. Disposicions generals

AJUNTAMENT DE CAMPOS

Núm. 296360
Aprovació definitiva reglament regulador del règim jurídic i normes d’ús de l’aparcament subterrani de la plaça de Ca’n Pere Ignasi de l'Ajuntament de Campos

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Una vegada finalitzat el termini d'exposició pública sense que s'hagin presentat al·legacions, ha resultat aprovada definitivament REGLAMENT REGULADOR DEL RÈGIM JURÍDIC I NORMES D'ÚS DE L'APARCAMENT SUBTERRANI DE LA PLAÇA DE CA'N PERE IGNASI DE L'AJUNTAMENT DE CAMPOS. Es publica el text íntegre de la mateixa, per a la seva entrada en vigor i aplicació, en compliment del previst a l'article 103 de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local, que és el següent:

«REGLAMENT REGULADOR DEL RÈGIM JURÍDIC I NORMES D'ÚS DE L'APARCAMENT SUBTERRANI DE LA PLAÇA DE CA'N PERE IGNASI DE L'AJUNTAMENT DE CAMPOS (PLE 31/03/2022)

ARTICLE 1.- OBJECTE I ÀMBIT D'APLICACIÓ

Aquest Reglament té per objecte regular l'exercici de les potestats administratives municipals, el règim jurídic i les condicions generals de utilització, el funcionament i el manteniment de l'aparcament subterrani municipal al terme municipal de Campos.

ARTICLE 2.- DISPOSICIONS GENERALS

1.- Aquest Reglament, després de la seva aprovació per l'Ajuntament de Campos, és de observació obligatòria per als usuaris o qualsevol altra persona que es pugui trobar a l'interior de l'aparcament, o als seus accessos a cada moment.

2.- L'Ajuntament de Campos, com a titular de l'aparcament, i les autoritats competents per raó de la matèria, han de complir i fer complir les normes d'aquest Reglament i dur a terme les actuacions necessàries front les violacions i transgressions del mateix o de qualsevol altra normativa vigent que resulti de aplicació.

3.-Els usuaris i altres persones que es puguin trobar a l'interior del aparcament o als seus accessos, hauran de respectar i acatar les indicacions que rebin de les autoritats competents i, en el seu cas, dels empleats que es destinin a vetllar pel compliment d'aquest Reglament i de qualsevol altra disposició de l'autoritat competent i de les que fos necessari adoptar puntualment per mantenir un servei públic adequat a les circumstàncies. Aquest Reglament serà aplicable a tots els usuaris de l'aparcament independentment del tipus de plaça que s'ocupi, prevalent, quan escaiguin, les singularitats que hi hagi per a cadascun d'aquests tipus d'ús.

4.- Els agents de l'Autoritat municipal podran accedir en qualsevol moment a l'aparcament per dur a terme les seves funcions, i ho hauran de fer quan, per motius justificats, ho demani algun empleat de l'empresa concessionària de l'explotació.

ARTICLE 3.- TIPUS D'USUARIS

  • Usuari resident: És aquell que hagi adquirit el dret d'ús permanent d'una o més places d'aparcament amb caràcter exclusiu. Aquesta figura es podrà dur a terme conforme la figura de la concessió demanial.
  • Usuari de rotació: És aquell que, mitjançant el pagament d'una tarifa, adquireix el dret d'ús temporal d'una plaça d'aparcament sense discriminació caràcter exclusiu.
  • Usuari abonat: Es tracta d'un usuari de rotació que adquireix el dret de ús de llarga durada sobre una plaça d'aparcament de rotació, pagant el preu especial establert per l'Ajuntament.
  • Usuari municipal: L'autoritzat expressament per l'Ajuntament per utilitzar una plaça concreta de les de reserva municipal, amb un vehicle concret, prèviament identificats tots dos, tant l'autoritzat com el vehicle.

ARTICLE 4.- UTILITZACIÓ DE L'APARCAMENT

1. L'aparcament és de titularitat pública, si bé l'accés a l'aparcament es trobarà restringit als usuaris degudament habilitats per l'Ajuntament.

2. La utilització de les places d'aparcament s'atendrà a les següents normes:

 

a) Les places seran destinades a l'estacionament de vehicles automòbils lleugers (cotxes, motocicletes, ciclomotors i furgonetes de MMA < 3.500 kg), prohibint-se destinar-les a qualsevol altre fi. Es prohibeix l'accés de vehicles amb gas, ja sigui autogas o GLP o de gas natural GNC.

b) L'accés a l'aparcament implica disposar de la condició d'un dels tipus d'usuaris o estar degudament autoritzat per aquests.

c) Les places d'estacionament destinades a rotació i abonament s'atribuiran als automòbils per l'ordre d'entrada de les sol·licituds, sense reserves ni preferències de cap classe i sense que pugui ser rebutjat cap vehicle de turisme, llevat del cas que la seva admissió suposi perill o perjudicis per als altres usuaris. Se n'exceptuen les places reservades per als vehicles de persones amb mobilitat reduïda, que només podran ser utilitzades per usuaris que justifiquin tal condició, havent de disposar del corresponent distintiu en un lloc visible mentre estigui fent servir aquestes places.

d) Les operacions d'entrada i sortida de l'aparcament per usuaris i vehicles, s'efectuaran amb la major fluïdesa i al menor temps possible.

e) L'ús de les places de rotació i abonament estarà subjecte al pagament de les tarifes que aprovi l'Ajuntament en les formes que aquest admeti a l'efecte.

f) En cap cas no es permetrà als usuaris de rotació i abonats l'accés a les places municipals reservades ni a les de resident, sinó que se'ls atribuirà les places concretes disponibles a l'efecte. L'Ajuntament vendrà obligat a prendre les mesures de control i senyalització que siguin necessàries que impedeixin qualsevol confusió.

g) En el cas dels usuaris residents, només podran ocupar la plaça d'aparcament sobre la que tenen el dret d'ús adquirit. No podran utilitzar places de rotació emparats en el dret d'ús. Si així ho fessin, estaran a les mateixes obligacions que els usuaris de rotació, havent d'abonar les quantitats que li corresponguin d'acord amb les tarifes aplicables a aquests, sense dret a cap tipus de descompte.

h) L'ús de les places municipals reservades serà l'establert específicament per l'Ajuntament per a cadascuna mitjançant resolució individualitzada.

i) La utilització de més duna plaça d'aparcament per un vehicle que impedeixi la utilització d'altres places, ja sigui per la mida, per la col·locació incorrecta o qualsevol altra implicarà una infracció del reglament. En el cas d'ocupar places d'usuaris residents, es podran prendre les mesures necessàries per deixar lliures els espais de les altres places ocupades indegudament.

j) Els usuaris seran responsables dels danys que causin a les instal·lacions del aparcament o altres vehicles o usuaris per dol, culpa, negligència o simple infracció de les normes establertes al present reglament o a la legislació aplicable.

k) Sobre la plaça d'aparcament no es podran realitzar obres o instal·lació de elements que modifiquin la seva configuració, distribució, instal·lacions, serveis o disseny de projecte, així com tancaments de qualsevol tipus, protectors de plaça ni alteracions de les marques i senyalització que poguessin tenir.

l) Les places d'aparcament no es poden modificar dividint-les per obtenir-ne 2 o més places o agrupant-ne diverses per formar una plaça nova.

m) Les zones de circulació, les zones de vianants i, en general, els elements comuns de l'aparcament seran d'ús generalitzat i no podran ser ocupats per vehicles o parts dels mateixos, ni tan sols provisionalment, havent d'estar aquests estacionats de forma correcta dins de la seva plaça, sense sortir de les marques que la delimiten. Tampoc no podran ser afegits a places confrontants per fer aquestes més grans o canviar-les de forma.

n) L'aparcament, tant de residents com de rotació, estarà operativa i es podrà emprar de forma ininterrompuda les vint-i-quatre (24) hores del dia, tots els dies de l'any, llevat dels casos en que l'Ajuntament, indicant l'abast i la durada i de forma motivada en atenció a casos de greu perill o sinistre, o per interrupcions per executar obres o altres causes que ho justifiquin adequadament.

ñ) Tots els usuaris residents, abonats i de rotació, així com els usuaris autoritzats per l'Ajuntament per a la utilització de les places municipals reservades, disposaran un dispositiu personal i intransferible d'accés a l'aparcament.

o) Ocasionalment, en cas d'avaria del vehicle estacionat, es podrà autoritzar de forma expressa l'accés gratuït d'un mecànic amb el vostre vehicle per a la reparació del mateix, la qual serà la mínima indispensable perquè el vehicle surti del aparcament pels seus propis mitjans i, si cal, es podrà permetre l'accés gratuït d'un vehicle grua de dimensions adequades, perquè retiri el vehicle avariat per traslladar-lo a un taller. En cap cas no es permetran treballs de reparació de xapa, pintura, tapisseria, vidres o qualsevol altre que no sigui necessari perquè el vehicle pugui circular.

p) Dins l'interior de l'aparcament no es podrà realitzar la neteja dels vehicles amb aigua, amb productes de neteja mesclats amb aigua ni amb productes de tipus aerosol.

q) Tots els usuaris han de vetllar pel bon manteniment de l'aparcament, evitant l'abocament de qualsevol tipus de residu fora de les papereres o punts de recollida, vessament de líquids i, en general, fent un correcte ús de les instal·lacions.

r) Tots els usuaris hauran de seguir les indicacions que rebin del personal que tingui cura del control i vigilància de l'aparcament, el qual podrà limitar l'accés a determinades places o modificar les condicions de trànsit del mateix si es donessin causes justificades per això i mentre l'Ajuntament no assumeixi el control de la situació i adopti una mesura definitiva.

s) Tots els usuaris, en el moment que se'ls permet l'accés a l'aparcament, tindran dret a usar les instal·lacions comunes del mateix disposades per a tal fi, accessos de vianants, ascensors, i la resta de zones comunes. Així mateix, tindran dret a la utilització de les instal·lacions en les degudes condicions de seguretat, sense emparar els danys produïts per tercers, i, en el seu cas, a un tracte acurat i educat per part del personal que l'Ajuntament pugui designar per dur a terme el control de l'aparcament.

t) En cas de que els usuaris percebin qualsevol incidència o vulguin elevar queixa del servei, s'elevarà directament a l'Ajuntament a través de les formes previstes per aquest.

3.- En el sistema d'abonament i de rotació es podrà establir diferents tipus de pagament (dia complet, diürn, nocturn, etc.) i períodes (mensual, trimestral, anual, etc.), aquest apartat serà desenvolupat per decret de Batlia en funció de les places disponibles per aquests tipus d'usuaris.

4.- L'aparcament disposarà de places reservades a vehicles de persones amb mobilitat reduïda que estableixi a cada moment la normativa sectorial d'aplicació. Per a la utilització d'aquestes places serà obligatòria l'exhibició, perfectament llegible des de l'exterior del vehicle, de la targeta corresponent.

5.- Sense perjudici del que s'estableix anteriorment, a l'aparcament no es permet:

- L'accés de vehicles d'una altura o amb un pes superior als indicats al exterior de la rampa d'entrada. Tampoc es permet l'accés de vehicles de tipologia indicada l'article 5.2.a d'aquest Reglament.

- L'accés de vehicles de mesures superiors a les places d'aparcament assenyalades.

- L'accés de persones que no utilitzin els serveis de l'aparcament, ni la permanència innecessària de les mateixes una vegada utilitzats aquests serveis.

- L'entrada d'animals a lloure, aquests, hauran d'anar acompanyats i conduïts mitjançant cadena, corretja o cordó resistent o dins la seva gàbia.

- La venda, el comerç ambulant o l'exercici d'activitats de qualsevol naturalesa que siguin inadequades o incompatibles amb l'estacionament de vehicles.

- La introducció de matèries combustibles, inflamables o perilloses, excepte, naturalment, el carburant del dipòsit dels vehicles dels usuaris.

- La circulació de vianants per les rampes d'accés d'entrada i sortida de vehicles, tant les de l'exterior, com les de comunicació entre les plantes del aparcament. Els vianants hauran de fer servir obligatòriament les escales o ascensors que els estan destinats i quan discorrin per l'aparcament ho faran per les zones habilitades a aquest efecte.

- Encendre focs i fumar.

- El consum o ingesta de productes alimentaris i begudes alcohòliques .

- La neteja de vehicles a l'interior de l'Aparcament.

- L'accés a les dependències o instal·lacions de servei sense la deguda autorització prèvia de l'empresa concessionària.

- L'accés de vehicles i/o conductors potencialment perillosos per a les instal·lacions o els seus usuaris.

6.- Els accessos a l'aparcament, especialment, durant l'horari nocturn, romandrà tancat al públic general i disposarà dels mecanismes corresponents de comunicació, obertura a distància i sortida lliure permanent de persones. Els usuaris disposaran de les seves claus d'accés.

7.- L'ajuntament podrà canviar de lloc l'aparcament al que els usuaris tindran dret d'ús per raons d'interès general.

ARTICLE 5.- ENTRADA, CIRCULACIÓ I ESTACIONAMENT

1.- Per poder entrar o sortir de l'aparcament amb el vehicle, els usuaris hauran d'emprar d'utilitzar la targeta, clau o la identificació específica. Les claus seran sol·licitades a l'Ajuntament per escrit. L'ajuntament facilitarà la clau o la identificació pertinent als usuaris.

2.- Dins l'aparcament i als seus accessos, l'usuari haurà de respectar estrictament:

 

​​​​​​​a) Les normes de Trànsit i Seguretat Viària i altres preceptes legals o reglamentaris de general aplicació.

b) La senyalització del trànsit tant vertical com horitzontal.

c) La senyalització indicadora de qualsevol tipus que s'instal·li a l'establiment.

d) Les indicacions que es facin per escrit mitjançant cartells.

e) Les indicacions que efectuïn verbalment les autoritats competents i empleats de l'aparcament.

f) Les normes d'aquest Reglament

3.- La velocitat màxima de circulació a l'interior de l'aparcament i a les rampes d'accés serà de 15 km/h.

4.- No es permetran els avançaments entre vehicles, excepte que es tracti de avançar un vehicle detingut i la circulació ho permeti.

5.- La marxa enrere només es permet en les maniobres necessàries per al estacionament del vehicle i, amb caràcter excepcional, en casos d'absoluta necessitat.

6.- Quan el vehicle estigui aparcat, el conductor apagarà el motor i deixarà posat el motor fre de mà. Quan es disposi a sortir, limitarà la rotació del motor al punt mort al mínim necessari per arrencar.

7.- En cas d'avaria, l'usuari haurà de comunicar-ho a l'Ajuntament i seguir les instruccions que li siguin indicades en cas que el vehicle entorpeixi la circulació normal.

8.- No es permet circular en punt mort per les rampes d'accés o interiors entre diferents plantes, ni tampoc a qualsevol zona de l'aparcament on el pendent ho pogués permetre. No es podran fer servir les rampes per arrencar el motor del vehicle aprofitant el pendent.

9.- Es permetrà la presència d'usuaris a l'aparcament sempre que estiguin fent les operacions que siguin necessàries per a l'ús del servei, únicament durant el temps raonable i estrictament necessari per aparcar i desaparcar.

10.- En cas que s'extraviï alguna de les claus d'aparcament, l'usuari haurà de posar-ho en coneixement de l'Ajuntament, i seguir les indicacions que li comuniquin.

11.- Qualsevol estada superior a quinze dies, per sobre als terminis que l'usuari tenia permesos sense haver previngut a l'Ajuntament, podrà ser considerada per aquesta com a presumpte abandó del vehicle i l'empresa, transcorreguts els terminis establerts a la normativa de Trànsit, ho podrà retirar de l'aparcament, dipositant-lo, segons les circumstàncies que concorrin a cada cas, a la via pública correctament estacionat, al dipòsit municipal, o al lloc que per l'Autoritat competent es designi, si escau.

En aquest cas seran aplicables les disposicions vigents sobre vehicles abandonats a la via pública. L'empresa concessionària queda facultada per a reclamar l'import de l'estada a l'aparcament, i el de les despeses que la retirada hagués produït, mitjançant els procediments legals establerts.

12.- Quan, per la causa que sigui, finalitzi el període d'aparcament en règim d'abonat o de rotació, l'usuari haurà de retirar el vehicle si aquest es troba a l'aparcament. Així mateix, caldrà satisfer l'import de l'estada que excedeixi l'abonament pel temps que ha gaudit de l'aparcament sense perjudici d'aplicar el que preveu l'apartat anterior.

ARTICLE 6.- TARIFES

Les tarifes de l'aparcament pels usuaris de rotació o abonats, seran les autoritzades específicament per l'Ajuntament.

ARTICLE 7.- DANYS

1.- L'ajuntament disposarà d'una assegurança que cobreixi la responsabilitat civil i contra incendis de l'edifici per cobrir les possibles responsabilitats que es derivin per causes que afectin al mateix edifici.

2.- Cada usuari serà responsable del seu vehicle així com del bon manteniment i ús de les instal·lacions. Així mateix, el conductor i subsidiàriament el propietari del vehicle seran els responsables de les lesions i danys que poguessin ocasionar amb el vehicle a persones, vehicles, instal·lacions, estructures, etc. a l'aparcament i als seus accessos devent comunicar-los immediatament als empleats de l'aparcament.

3.- Els usuaris causants d'accidents tindran l'obligació de subscriure, abans de sortir de l'aparcament, una declaració on constin els danys o perjudicis ocasionats.

4.- L'Ajuntament podrà establir mesures de vigilància i custòdia dins la obligació pròpia de vetllar pel bon estat i la seguretat del seu patrimoni. Dintre de les mesures pot ser establir sistemes de videovigilància o la contractació de personal de vigilància de l'aparcament.

 

​​​​​​​ARTICLE 8.- RECLAMACIONS

1.- Els usuaris podran fer constar les reclamacions que considerin oportunes, així com qualsevol altra que s'efectuï a través dels mitjans degudament habilitats per l'Ajuntament de forma presencial o per mitjans electrònics a través de la Seu Electrònica de l'Ajuntament de Campos, per a la seva valoració.

2.- Perquè la reclamació tingui valor i eficàcia, s'haurà de realitzar conforme allò establert a la normativa vigent en matèria de procediment administratiu, i, en concret, caldrà fer constar la data, l'hora, el nom i cognoms, i el DNI del reclamant (passaport o permís de residència en cas que es tracti de sobtats estrangers), l'exposició dels fets sobre els quals es fonamenti la reclamació i la signatura del reclamant.

ARTICLE 9.- PUBLICITAT

Es prohibeix la publicació d'anuncis publicitaris de cap tipus a dins l'espai de l'aparcament i accessos llevat d'aquelles zones que l'Ajuntament decideixi habilitar per aquest motiu. En el seu cas, les zones de publicitat es trobaran degudament delimitades.

ARTICLE 10.- USUARIS EN RÈGIM D'ABONAMENT O DE ROTACIÓ

1.- La contractació d'abonaments dóna dret a l'ocupació d'una plaça d'aparcament durant les franges horàries estipulades segons el tipus d'abonament de què es tracti.

2.- L'abonament dóna dret a la utilització de l'aparcament exclusivament que li hagin habilitat. L'ajuntament es reserva el dret de restringir l'abonament a un vehicle concret o per una flota restringida de vehicles. En aquest cas, el vehicle les dades del qual figuren al registre d'inscripció serà l'únic o els únics vàlids per aparcar i no és vàlid per a un altre vehicle no inscrit, encara que fora del mateix propietari. Si per causes de força major (avaries. accidents, etc.) el client es veiés en la necessitat d'utilitzar provisionalment un vehicle diferent d'aquell inscrit d'alta com a abonat, haurà de sol·licitar l'autorització amb l'antelació necessària, doncs, si no ho feu així, incorrerà en infracció lleu.

3.- En cas de substitució definitiva del vehicle, el client ho comunicarà abans per que l'empresa pugui actualitzar les dades de la inscripció i la targeta d'abonament.

4.- Qualsevol variació de les dades personals del client haurà de ser comunicada a l'Ajuntament.

5.- L' Ajuntament facilitarà als abonats la clau, targeta o un sistema codificat d'identificació que serà d'ús obligatori per tal de permetre tant l'entrada com a la sortida del vehicle abonat. Es podrà establir una quota a deixar en depòsit per la cessió de la clau que li serà retornada a la devolució de la clau en bon estat.

6.- Les condicions de contractació dels abonaments per l'aparcament seran aprovades per l'Ajuntament de Campos, i hauran de contemplar amb claredat, almenys, les següents eventualitats:

- Les condicions de pagament.

- L'exigència de fiances o depòsits

- Els vehicles autoritzats a utilitzar cada plaça

- La pèrdua, destrucció o furt de la identificació

- La baixa i la devolució de la identificació

- Els excessos d'ocupació horària

- El pagament de les quotes

- Les facultats de rescissió

- I en general totes les regles específiques d'utilització dels abonaments

ARTICLE 11.- DESPESES REPERCUTIBLES ALS USUARIS RESIDENTS

1.- Seran despeses a càrrec dels usuaris residents, a satisfer en proporció a la part que a cadascú li correspongui, els previstos a cadascuna de les concessions administratives.

2.- En aquest sentit, els usuaris residents vendran obligats a abonar una quota semestral en concepte de despeses ordinàries. La quota de forma inicial a l'aprovació d'aquest reglament es fixa en 60 €/semestre per aquells aparcaments destinats a cotxes i 30 €/semestre per aquells aparcaments destinats a motocicleta o els trasters. Aquesta quota podrà ser modificada per resolució de batlia en funció de la previsió de despeses ordinàries.

Excepcionalment, mitjançant resolució motivada de batlia, es podrà exigir una quota extraordinària degut a alguna despesa extraordinària o inversió no prevista i necessària pel bon funcionament de l'aparcament. Aquesta darrera podrà tramitar-se al mateix moment que alguna de les dues quotes ordinàries unificant les dues obligacions en un sol pagament.

3.- Seran despeses a càrrec dels usuaris residents el cost de les claus d'accés a l'aparcament.

ARTICLE 12.- INSPECCIÓ I FUNCIONAMENT DEL SERVEI

1.- Les empreses concessionàries permetran, en qualsevol moment, que el Ajuntament inspeccioni l'estat de conservació de l'aparcament i de totes les instal·lacions, així com la forma com es desenvolupa l'activitat i es presta el servei, podent verificar en tot moment si l'ocupació de l'aparcament correspon amb les condicions de cada concessió, obligant-se cada empresa concessionària a facilitar a l'Administració municipal les dades d'ocupació quan aquesta així ho interessi.

2.- Les possibles indemnitzacions a tercers pels danys que pugui produir el funcionament del servei, per causa imputada judicialment al concessionari o al personal al vostre servei seran assumides exclusivament per les empreses concessionàries.

3.- Les empreses concessionàries explotaran directament els aparcaments, no podent subcontractar la seva gestió amb tercers ni cedir les concessions, a excepció de els supòsits previstos i pels procediments assenyalats a la vigent Legislació sobre Contractes del Sector Públic i als propis Plecs de Condicions.

ARTICLE 13.- DESENVOLUPAMENT DEL REGLAMENT

Les normes del present reglament seran interpretades i si escau desenvolupades mitjançant Resolució d'Alcaldia o de la Regidoria Delegada corresponent a l'àrea.

ARTICLE 14.- RÈGIM JURÍDIC DELS PROCEDIMENTS SANCIONADORS.-

Les contravencions, per acció o omissió, de les normes del present Reglament, seran corregides per l'Ajuntament de la manera següent:

1.- Constitueix infracció tota acció o omissió efectuada pels usuaris de l'Aparcament contravenint els deures i obligacions establerts en aquest Reglament. Especialment les obligacions dels usuaris previstes en els articles 4 i 5 del present Reglament.

La Policia Local, en la seva condició de policia administrativa, és l'encarregada de vetllar pel compliment d'aquest Reglament, de denunciar, quan pertoqui, les conductes que li siguin contràries, i d'adoptar, s'escau, les altres mesures d'aplicació.

En els procediments sancionadors que s'instrueixin en aplicació d'aquesta ordenança, els fets constatats per agents de l'autoritat tenen valor probatori, d'acord amb la normativa aplicable a aquest efecte, sense perjudici d'altres proves que puguin aportar els interessats.

En els expedients sancionadors que s'instrueixin, i amb els requisits que corresponguin conforme a la legislació vigent, es podran incorporar imatges dels fets denunciats, ja sigui amb fotografia, filmació digital o altres mitjans tecnològics, que permetin acreditar els fets recollits en la denúncia formulada d'acord amb la normativa aplicable. En tot cas, la utilització de videocàmeres requerirà, si és procedent, les autoritzacions previstes en la legislació aplicable, i el seu ús d'acord amb el principi de proporcionalitat.

Les infraccions i sancions previstes en aquest reglament prescriuran en els terminis establerts a la Llei 40/2015, d'1 d'octubre de Règim Jurídic del Sector Públic.

2.- El procediment sancionador es regirà pel que disposa la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, amb les especificitats previstes en aquest Reglament.

El termini màxim per resoldre el procediment i notificar la resolució serà de sis mesos. Els períodes d'al·legacions i d'audiència en el procediment seran de deu dies.

La imposició de les sancions previstes en aquesta Ordenança es guiarà per l'aplicació del principi de proporcionalitat i, en tot cas, es tindran en compte els criteris de graduació següents:

a) La gravetat de la infracció.

b) L'existència d'intencionalitat.

c) La naturalesa dels perjudicis causats.

d) La continuïtat en la conducta infractora.

e) La reincidència.

f) La capacitat econòmica de la persona infractora.

S'entén que hi ha reincidència quan en el termini d'un any s'ha comès més d'una infracció als preceptes prevists en aquesta ordenança i hagin estat declarats provats per resolució administrativa ferma.

3.- Les infraccions es classificaran en lleus i greus, d'acord amb els criteris següents:

a) La intensitat de la pertorbació ocasionada en la tranquil·litat o en l'exercici pacífic dels drets d'altres persones o activitats.

b) La intensitat de la pertorbació causada a la salubritat o ornament públics.

c) La intensitat de la pertorbació ocasionada en l'ús d'un servei o d'un espai públic per part de les persones amb dret a utilitzar-los.

d) La intensitat de la pertorbació ocasionada en el funcionament normal d'un servei públic.

e) La intensitat dels danys ocasionats als equipaments, infraestructures, instal·lacions o elements d'un servei o d'un espai públic.

La persona encarregada de la instrucció de l'expedient sancionador, de manera motivada, atenent a les circumstàncies de cada cas, a la seva transcendència per a la bona convivència, i a la reincidència de la persona infractora, classificarà la infracció en lleu o greu.

4.- A les infracció lleus s'imposarà una sanció de dos-cents euros (200 €) i a les greus de cinc-cents euros (500 €).

En cada cas a la quantia de la multa s'hi hauria d'afegir, si escau, el pagament dels mals ocasionats o la restitució a l'estat original.

La resolució d'inici del procediment sancionador inclourà, si escau, una sanció provisional per tal de poder fer efectives les reduccions de quantia previstes a la Llei de Procediment Administratiu Comú. En tot cas, aquest import quedarà subjecte a allò que derivi de la instrucció del propi expedient i la quantia definitiva de la sanció serà la que es determini en la resolució del procediment.

L'aplicació del règim sancionador d'aquest reglament es durà e terme amb independència d'altres infraccions tipificades per les diferents normatives jurídiques sectorials que resultin aplicables a cada supòsit, com les de trànsit i seguretat viària, de salut laboral, d'incendis o d'altres ordenances i reglaments municipals. Les quals, seran sancionades, per l'Autoritat administrativa que resulti competent en cada cas, d'acord amb la normativa específica d'aplicació.

DISPOSICIÓ TRANSITÒRIA-

Les referències a l'articulat d'altres disposicions i resta de normativa que es fan en aquest Reglament s'han d'entendre sense perjudici que hagin pogut ser modificades per normativa posterior al moment que s'ha aprovat.

DISPOSICIÓ FINAL.- ENTRADA EN VIGOR

Aquesta ordenança entrarà en vigor una vegada que se'n publiqui el text íntegre al Butlletí Oficial de les Illes Balears i transcorregut el termini de quinze dies hàbils previst als articles 103.1 i 113.1 de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears, continuant la seva vigència fins a la seva modificació o derogació expressa.»

 

Campos, a la data de la firma electrònica (24 de maig de 2022)

La batlessa Francisca Porquer Manresa