Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA DE MEDI AMBIENT I TERRITORI
Núm. 281477
Acord del Ple de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears sobre la sol·licitud de pròrroga de la vigència de la declaració ambiental estratègica ordinària del projecte d’adequació de l’emissari marítimo-terrestre i de l’abocament a la mar de l’Edar de Sant Elm (1i/2006)
En relació amb l'assumpte de referència, i d'acord amb l'establert a l'article 45.1 de la Llei 39/2015, artículo 45.1 de la Ley 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, es publica l'Acord del Ple de la CMAIB, en sessió de 30 de març de 2022,
Antecedents
1.El Projecte d'adequació de l'emissari i l'abocament a la mar de l'EDAR de Sant Elm es va sotmetre a avaluació ambiental amb Acord favorable del Ple de la CMAIB de 21 de desembre de 2017.
2.L'esmentat acord es va publicar en el BOIB núm. 12 de 25 de gener de 2018.
3.L'art. 43 de la Llei 21/2013 d'AA estableix el següent:
1. La declaración de impacto ambiental del proyecto o actividad perderá su vigencia y cesará en la producción de los efectos que le son propios si, una vez publicada en el “Boletín Oficial del Estado” o diario oficial correspondiente, no se hubiera comenzado la ejecución del proyecto o actividad en el plazo de cuatro años. En tales casos, el promotor deberá iniciar nuevamente el trámite de evaluación de impacto ambiental del proyecto, salvo que se acuerde la prórroga de la vigencia de la declaración de impacto ambiental en los términos previstos en los siguientes apartados.
En defecto de regulación específica, se entenderá por inicio de la ejecución del proyecto cuando, una vez obtenidas todas las autorizaciones que sean exigibles, hayan comenzado materialmente las obras o el montaje de las instalaciones necesarias para la ejecución del proyecto o actividad y así conste a la Administración.
A los efectos previstos en este apartado, el promotor de cualquier proyecto o actividad sometido a evaluación de impacto ambiental deberá comunicar al órgano ambiental la fecha de comienzo de la ejecución de dicho proyecto o actividad.
En el caso de que un procedimiento judicial afecte, directa o indirectamente, a la ejecución de un proyecto que cuente con Declaración de Impacto Ambiental, el transcurso del plazo de vigencia de la misma quedará en suspenso desde su inicio y hasta el momento en que el procedimiento cuente con sentencia judicial firme.
2. El promotor podrá solicitar la prórroga de la vigencia de la declaración de impacto ambiental antes de que transcurra el plazo previsto en el apartado anterior. La solicitud formulada por el promotor suspenderá el plazo de vigencia de cuatro años.
3. Presentada la solicitud, el órgano ambiental podrá acordar la prórroga de la vigencia de la declaración de impacto ambiental en caso de que no se hayan producido cambios sustanciales en los elementos esenciales que sirvieron para realizar la evaluación de impacto ambiental, ampliando su vigencia por dos años adicionales. Transcurrido este plazo sin que se haya comenzado la ejecución del proyecto o actividad el promotor deberá iniciar nuevamente el procedimiento de evaluación de impacto ambiental del proyecto.
4.El 26 de novembre de 2021 i a través de la direcció General de Territori i Paisatje, ABAQUA sol·licita a la CMAIB una pròrroga de la DIA per 2 anys addicionals de conformitat al previst a l'art. 43 de la Llei 21/2013 d'AA.
5.La CMAIB, ha realitzat la consulta a les administracions afectades prevista a l'art. 43.4 de la Llei 21/2013 d'AA:
Informes rebuts administracions consultades
Conselleria Medi Ambient i Territori. Direcció General d'Espais Naturals i Biodiversitat (26/1/2022) Servei de Planificació al Medi Natural
Donat que els elements essencials que varen servir de base per a la realitzar l'avaluació d'impacte ambiental en relació als espais protegits Xarxa Natura 2000 no han canviat, no s'ha entrat a valorar de nou el projecte, sinó que es ratifica l'informe del Servei de Planificació al Medi Natural de data 30 de juny de 2016, que va concloure informar favorablement el projecte amb condicions.
Conselleria Medi Ambient i Territori. Direcció General d'Espais Naturals i Biodiversitat (24/2/22) Servei de Gestió Forestal
Sense cap consideració de rellevància al respecte.
Consideracions tècniques
1.El Ple de la CMAIB del 21 de desembre de 2017 va formular la Declaració d' Impacte Ambiental d'aquest projecte, no obstant s'ha de tenir en compte que és un expedient iniciat l'any 2006 i que la consulta a les administracions afectades es va realitzar durant l'any 2016).
2.Des de la data de la emissió dels informes de les diferents administracions consultades hi ha diversa normativa sobrevinguda de caire ambiental, com per exemple:
-Llei 10/2019, de 22 de febrer, de canvi climàtic i transició energètica (BOIB núm. 27 de 2 de març de 2019).
-Reial Decret 51/2019, de 8 de febre, pel qual s'aprova el Pla Hidrològic de la Demarcació Hidrogràfica de les Illes Balears(BOE núm. 47 de 23 de febrer de 2019).
3.Per tant, abans de l'aprovació definitiva s'haurà de comprovar si, d'acord en cadascun dels règims transitoris de la normativa sobrevinguda, el projecte si ha d'adaptar o, al manco, no contradir.
4.Per altra banda, en data 20 de desembre de 2021 ha tingut entrada al Servei d'Assessorament Ambiental, escrit de la directora General de Territori i Paisatge on es diu que en data de 10 de desembre de 2021 (VALIB 60178) ABAQUA els hi presentat un projecte refós per donar resposta als condicionants emesos per les diferents administracions durant la tramitació de l'expedient, al temps que actualitza els preus d'execució i adapta els procediments constructius a les millores tècniques disponibles degut al temps trancorregut entra la redacció del projecte inicial (2005) i l'actualitat. Així mateix, segons l'escrit tramés, redueix significativament l'ocupació en el domini públic maritimoterrestre.
5.L'article 32.2 del Decret Legislatiu 1/2020 , de 28 d'agost, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei d'avaluació ambiental de les illes Balears, fixa que correspon a l'òrgan substantiu , en l'exercici de les competències pròpies , comprovar que els projectes s'han sotmès a l'avaluació ambiental quan ho exigeix la normativa estatal o autonòmica, i vetlar perquè es compleixin les prescripcions i les mesures incloses en els procediments ambientals.
Conclusions
Una vegada realitzada la consulta a les administracions afectades, analitzats els informes rebuts i la normativa sobrevinguda més significativa des de la publicació de la DIA es conclou que no s'han produït canvis substancials en els elements essencials que serviren per a realitzar l'avaluació d'impacte ambiental del Projecte d'Adequació de l'emissari marítimo-terrestre i de l'abocament a la mar de l'EDAR de Sant Elm (BOIB núm. 12 de 25 de gener de 2018). Per tant,
S'acorda, d'acord amb l'article 27 de la Llei 21/2013, ampliar la vigència de la declaració d'impacte ambiental (DIA) per dos anys addicionals fins el 25 de gener de 2024, amb els següents condicionants:
Segons la Direcció General de Territori i Paisatge, ABAQUA li ha presentat un projecte refós per donar resposta als condicionants emesos per les diferents administracions durant la tramitació de l'expedient, al temps que actualitza els preus d'execució i adapta els procediments constructius a les millores tècniques disponibles degut al temps transcorregut entra la redacció del projecte inicial (2005) i l'actualitat. Per aquest motiu, com òrgan substantiu en base a l'article 32.2 del Decret Legislatiu 1/2020 , la DG de territori i Paisatge haurà de comprovar si les modificacions introduïdes al projecte suposen la necessitat d'una avaluació d'impacte ambiental simplificada, d'acord amb les determinacions de l'article 13.2.d de l'esmentat Decret Legislatiu.
(Signat electrònicament: 18 de maig de 2022)
El president de la CMAIB Antoni Alorda Vilarrubias