Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA D'EDUCACIÓ I FORMACIÓ PROFESSIONAL
Núm. 262090
Resolució del director general de Planificació, Ordenació i Centres de 2 de maig de 2022 per la qual es determinen les característiques generals del programa de diversificació curricular i es regula el procediment per sol·licitar-ne la implantació als centres d’educació secundària obligatòria sostinguts amb fons públics
La Llei orgànica 3/2020, de 29 de desembre, per la qual es modifica la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació introdueix a la disposició final cinquena el calendari d'implantació de la Llei i determina que les modificacions introduïdes al currículum, l'organització, objectius i programes d'educació secundària obligatòria, s'implantaran per als cursos primer i tercer en el curs escolar que s'iniciï un any després de l'entrada en vigor d'aquesta llei, i per als cursos segon i quart el curs escolar que s'iniciï dos anys després.
L'article 27 de la Llei orgànica 3/2020, estableix que el Programa de diversificació curricular (PDC) està orientat a la consecució del títol de graduat en educació secundària obligatòria (GESO) per part dels alumnes que presentin dificultats rellevants d'aprenentatge després d'haver rebut, si escau, mesures de suport al primer o segon curs, o als quals aquesta mesura d'atenció a la diversitat els sigui favorable per a l'obtenció del títol. Així mateix indica que es podran incorporar al programa els alumnes que en acabar el segon curs no estiguin en condicions de promocionar al tercer.
El Reial Decret 217/2022, de 29 de març, pel qual s'estableix l'ordenació i els ensenyaments mínims de l'educació secundària obligatòria, afegeix, a l'article 24, que es poden incorporar al tercer curs del PDC també els alumnes que hagin de repetir tercer i, excepcionalment, al quart curs del PDC els alumnes que en finalitzar quart no estiguin en condicions d'obtenir el títol de GESO. A més a més, estableix el procediment d'incorporació al programa i la seva estructura.
Per tot això, el programa de diversificació curricular del tercer curs s'ha d'iniciar el curs 2022-2023 i el programa de diversificació curricular del quart curs s'ha d'iniciar el curs 2023-2024.
Així, i com a mesures específiques d'atenció a la diversitat, el programa de millora de l'aprenentatge i del rendiment (PMAR) vigent fins ara, continuarà sent aplicable per al segon curs durant el curs escolar 2022-2023, i el nou programa de diversificació curricular s'aplicarà al tercer curs durant el curs escolar 2022-2023.
Per aquest motiu es fa necessari publicar una resolució per determinar alguns aspectes del nou programa i el procediment per sol·licitar-lo.
Per tot això, dict la següent
RESOLUCIÓ
Primer
Autoritzar la implantació del programa de diversificació curricular a tots els centres que a data de publicació d'aquesta Resolució tinguin autoritzat un programa de millora de l'aprenentatge i del rendiment (PMAR).
Segon
Establir les característiques bàsiques del programa de diversificació curricular i el procediment mitjançant el qual els centres escolars sostinguts amb fons públics de les Illes Balears que imparteixen educació secundària obligatòria poden sol·licitar l'autorització per implantar el programa de diversificació curricular, així com el procediment per seleccionar els centres, tal com s'estableix en els annexos d'aquesta Resolució.
Tercer
Publicar aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Quart
Disposar que aquesta Resolució entri en vigor l'endemà de la seva publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Interposició de recursos
Contra aquesta Resolució, que no exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs d'alçada davant el conseller d'Educació i Formació Professional en el termini d'un mes comptador des de l'endemà d'haver-se publicat en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, d'acord amb l'article 122 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del Procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 58 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
Palma, 2 de maig de 2022
El director general de Planificació, Ordenació i Centres Antonio Morante Milla
ANNEX 1
Programa de diversificació curricular
1. Principis generals
1.1. El programa de diversificació curricular (PDC) està orientat a la consecució del títol de Graduat en Educació Secundària Obligatòria (GESO), per part dels alumnes que presentin dificultats rellevants d'aprenentatge després d'haver rebut, en el seu cas, mesures de suport en el primer o segon curs d'aquesta etapa, o als qui aquesta mesura d'atenció a la diversitat els sigui favorable per a l'obtenció del títol.
1.2. La implantació d'aquest programa ha de comportar l'aplicació d'una metodologia específica a través d'una organització del currículum en àmbits de coneixement, activitats pràctiques i, en el seu cas, matèries, diferent a la que s'estableix amb caràcter general, per assolir els objectius de l'etapa i desenvolupar les competències establertes en el perfil de sortida.
1.3. Generalment, el PDC es duu a terme en dos anys, des de tercer curs fins al final de l'etapa.
2. Destinataris
2.1 Es poden incorporar a un PDC els alumnes que, en finalitzar segon curs, no estiguin en condicions de promocionar i l'equip docent consideri que la permanència un any més en aquest mateix curs no suposarà un benefici en la seva evolució acadèmica.
2.2 Així mateix, els alumnes que finalitzin tercer i no estiguin en condicions de promocionar podran ser proposats per romandre un any més a tercer d'ESO en un PDC.
2.3 Excepcionalment, el curs 2022-2023 s'han d'incorporar al 3r curs del PDC els alumnes que promocionin a tercer provinents d'un PMAR.
2.4. En tots els casos, la incorporació al PDC s'ha de fer a proposta de l'equip docent. A més, requereix haver escoltat l'alumne i haver-lo avaluat tant acadèmicament com psicopedagògica i comptar amb la conformitat de les seves mares, pares o tutors legals.
3. Procediment per incorporar alumnes al programa
3.1. Durant la segona meitat del curs, l'equip docent, coordinat pel tutor, ha de decidir els alumnes que poden ser proposats per al PDC i n'ha d'emetre un informe, que ha de signar el tutor i ha d'adreçar al cap d'estudis. En aquest informe s'hi han d'indicar els motius pels quals es considera que aquesta mesura és més adequada que les previstes amb caràcter general de promoció o, si escau, de repetició. També s'hi ha d'indicar el nivell d'adquisició de les competències clau, així com els suggeriments que es considerin oportuns per millorar l'aplicació del programa.
3.2. L'equip d'orientació i de suport a l'aprenentatge ha de dur a terme una avaluació psicopedagògica de l'alumne proposat, coordinada per l'orientador i amb la participació dels professors de l'equip docent. Aquesta avaluació s'ha d'entendre com un procés en el qual s'ha de recollir informació sobre, almenys, els aspectes següents:
a) L'historial acadèmic de l'alumne i les mesures educatives adoptades prèviament.
b) Les característiques personals de l'alumne que puguin influir en el seu aprenentatge.
c) Les característiques del context escolar, social i familiar que puguin influir en el procés d'ensenyament aprenentatge.
L'equip d'orientació i de suport a l'aprenentatge ha d'emetre un informe que ha d'incloure les conclusions de l'avaluació psicopedagògica i, si escau, la recomanació d'incorporar-se al PDC.
3.3. El tutor, juntament amb l'orientador del centre, s'ha de reunir amb l'alumne i la seva mare, pare o tutor legal per informar-los de les característiques del programa i per plantejar-los la conveniència que l'alumne s'hi incorpori, alhora que els ha d'informar del caràcter no vinculant de la proposta. S'ha de recollir per escrit el consentiment de totes les persones que ostenten i tenen l'exercici de la pàtria potestat de l'alumne.
3.4. El cap d'estudis ha de convocar una reunió amb l'assistència de tots els tutors implicats i de l'orientador del centre, de la qual n'ha de sortir la proposta definitiva dels alumnes per a la seva incorporació al programa.
3.5. Aquest procés ha de finalitzar en un termini que garanteixi la incorporació dels alumnes al programa al començament del curs escolar següent.
ANNEX 2
Criteris pels quals s'ha de regir la convocatòria per autoritzar la implantació o l'ampliació dels programes de diversificació curricular
Els centres que a data de publicació d'aquesta Resolució tinguin autoritzat el PMAR, tenen autoritzat d'ofici el programa de diversificació curricular i no cal que facin cap sol·licitud.
1. Requisits
1.1. Els requisits que han de complir els centres per poder sol·licitar l'autorització per implantar o ampliar un PDC són els següents:
a) Tenir més d'una línia d'ESO autoritzada al centre i un mínim de 50 alumnes a tercer d'ESO.
b) Tenir un mínim de 10 i un màxim de 15 alumnes candidats a participar en el programa per a cada nivell.
Per autoritzar un segon agrupament de PDC, serà necessari tenir sis línies o més de segon d'ESO autoritzades al centre.
1.2. Els requisits per a l'autorització del programa seran els que s'aplicaran per determinar la continuïtat de la impartició del programa cada curs escolar.
2. Formalització i presentació de sol·licituds
2.1. La decisió del centre d'implantar el PDC correspon al claustre de professors en el cas dels centres públics i al titular del centre en el cas dels centres privats concertats.
2.2. Els centres interessats a participar-hi han de remetre a la Direcció General de Planificació, Ordenació i Centres de la Conselleria d'Educació i Formació Professional, la documentació següent:
— La sol·licitud d'autorització d'implantació del PDC (annex 3)
— En el cas de centres públics, el certificat d'aprovació del claustre (annex 4)
— L'informe del director del centre sobre les necessitats que justifiquen l'aplicació del programa, les seves línies principals, una previsió del nombre d'alumnes que el cursaran i els recursos disponibles per implantar-lo.
2.3. Aquesta documentació es pot presentar al registre de la Conselleria d'Educació i Formació Professional, a les delegacions territorials d'Educació d'Eivissa i Formentera i de Menorca o a qualsevol dels llocs prevists en els apartats 4 i 5 de l'article 16 de la Llei 39/ 2015, d'1 d'octubre, del Procediment administratiu comú de les administracions públiques.
2.4. Els centres sol·licitants han de presentar la documentació que s'especifica en el punt 2.2 d'aquest annex dins el termini de 15 dies hàbils comptadors a partir de l'endemà de la publicació d'aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
2.5. D'acord amb el que disposa l'apartat 1 de l'article 68 de la Llei 39/ 2015, si la sol·licitud o la documentació presentada té qualque defecte o manca documentació, s'ha de requerir al centre interessat que esmeni els defectes o incorpori els documents preceptius en el termini de 10 dies, i se l'ha d'advertir que, en el cas que no ho faci, s'entendrà que desisteix de la petició, prèvia a la Resolució dictada pel director general de Planificació, Ordenació i Centres.
3. Aprovació de les sol·licituds
El director general de Planificació, Ordenació i Centres, amb l'informe previ de la cap del Departament de Planificació i Centres i de la cap del Departament d'Inspecció Educativa, ha d'aprovar, si escau, les sol·licituds presentades.
4. Resolucions i reclamacions
4.1. Les sol·licituds s'han de resoldre en un termini de 15 dies comptadors a partir de la finalització del termini de presentació de les sol·licituds. En el supòsit que no s'adopti una resolució en el termini esmentat, s'ha d'entendre que la sol·licitud s'ha desestimat. Un cop finalitzat el procés de selecció, s'ha de publicar una relació provisional dels centres seleccionats i dels no seleccionats, en què s'han d'especificar els motius d'exclusió, a la pàgina web de la Direcció General (htpp://dgplacen.caib.es)
4.2. Els centres, als quals s'hagi desestimat la sol·licitud, poden presentar una reclamació adreçada al director general de Planificació, Ordenació i Centres. La reclamació s'ha de presentar a un registre oficial o a través de qualsevol de les vies previstes per la Llei 39/2015 en el termini de 10 dies hàbils comptadors a partir de la publicació de la resolució provisional de la convocatòria.
4.3. El director general de Planificació, Ordenació i Centres ha de resoldre les reclamacions presentades en un termini de 10 dies hàbils comptadors a partir del final del termini de presentació de reclamacions.
4.4. En el cas que hi hagi reclamacions, i una vegada resoltes, el director general de Planificació, Ordenació i Centres ha de dictar una Resolució amb la relació definitiva dels centres seleccionats.
4.5. Contra aquesta resolució del director general de Planificació, Ordenació i Centres es pot interposar un recurs d'alçada davant el conseller d'Educació i Formació Professional, en el termini d'un mes comptador des de l'endemà de la publicació, d'acord amb l'article 122 de la Llei 39/2015, i l'article 58 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
ANNEX 3
Sol·licitud per implantar el programa de diversificació curricular (PDC)
Dades del centre |
|
Nom del centre:
|
Codi del centre:
|
..........................................................................................................................................................., com a director/a titular del centre [Nom i llinatges del director o de la directora]
..................................................................................................................................................................., SOL·LICIT: L'autorització per implantar el programa de diversificació curricular al centre. ..............................., ........... d............................. de 2022
[Signatura del director o de la directora]
|
CONSELLERIA D'EDUCACIÓ I FORMACIÓ PROFESSIONAL
DIRECCIÓ GENERAL DE PLANIFICACIÓ, ORDENACIÓ I CENTRES
ANNEX 4
Certificat per acreditar que el claustre accepta la implantació del programa de diversificació curricular (PDC)
Dades del centre |
||
Nom del centre:
|
Codi del centre:
|
|
......................................................................................................................................................................., secretari/secretària del centre [Nom i llinatges del secretari o de la secretària]
......................................................................................................................................................................................................................, CERTIFIC: 1.Que el Claustre del centre ha estat informat del projecte per participar en el PDC. 2.Que el Claustre, en la sessió del dia _____ d_______________ de 2022, ha aprovat sol·licitar la implantació del PDC.
I, perquè consti, expedesc aquest certificat amb el vistiplau del director / de la directora.
..............................., ........... d............................. de 2022. |
||
[Signatura del secretari o de la secretària]
|
Vist i plau El director / La directora
[Signatura del director o de la directora] [Nom i llinatges del director o de la directora]
|
ANNEX 5
Justificació per a l'aplicació del programa de diversificació curricular
1. Necessitats que justifiquen l'aplicació del programa, línies principals d'aquest programa i recursos per implantar-lo
-
-
-
2. Previsió del nombre d'alumnes que el cursaran.
Relació d'alumnes proposats per al PDC de 3r d'ESO |
||
|
Nom |
Llinatges |
1 |
|
|
2 |
|
|
3 |
|
|
4 |
|
|
5 |
|
|
6 |
|
|
7 |
|
|
8 |
|
|
9 |
|
|
10 |
|
|
11 |
|
|
12 |
|
|
13 |
|
|
14 |
|
|
15 |
|
|
... |
.............. |
........................... |
ANNEX 6
INFORME DE L'EQUIP DOCENT DE DERIVACIÓ AL PROGRAMA DE DIVERSIFICACIÓ CURRICULAR |
|||||
Les dades que s'exposen a continuació són estrictament confidencials i reflecteixen la situació actual de l'alumne/a. |
|||||
Nom de l'alumne/a: |
|||||
Curs: |
|||||
Centre: |
|||||
MOTIUS PER DERIVAR L'ALUMNE/A AL PROGRAMA |
|||||
|
|||||
|
|||||
|
|||||
NIVELL DE DESENVOLUPAMENT DE LES COMPETÈNCIES |
|||||
|
Molt |
Bastant |
Adequat |
Poc |
Gens |
Comunicació lingüística |
|
|
|
|
|
Competència matemàtica i competències bàsiques en ciència i tecnologia |
|
|
|
|
|
Competència digital |
|
|
|
|
|
Aprendre a aprendre |
|
|
|
|
|
Competències socials i cíviques |
|
|
|
|
|
Sentit d'iniciativa i esperit emprenedor |
|
|
|
|
|
Consciència i expressions culturals |
|
|
|
|
|
SUGGERIMENTS PER MILLORAR L'APRENENTATGE DE L'ALUMNE/A |
|||||
|
.........................., ....... d.............. de 2022.
El tutor / La tutora
[Signatura]
Identificació nominal