Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

CONSELL INSULAR DE MALLORCA

INSTITUT MALLORQUÍ D'AFERS SOCIALS

Núm. 260147
Resolució de la Presidència de l'Institut Mallorquí d'Afers Socials, de 4 de maig de 2022, per la qual es convoca la concertació social del servei socioeducatiu d’inserció laboral per a persones menors d’edat de 14 a 17 anys

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

1. Mitjançant Resolució de la Presidència de l'Institut Mallorquí d'Afers Socials (en endavant, IMAS), núm. 156 de 7 de gener de 2022, es va aprovar la planificació estimativa dels serveis a concertar per la Direcció Insular d'Infància i Família durant l'any 2022 i es varen fixar els preus dels respectius serveis (BOIB núm. 5 de 8 de gener de 2022).

2. En data 23 de març de 2022 el cap del Servei d'Infància i Família de l'IMAS, amb el vist i plau de la directora insular d'Infància i Família, ha emès l'informe justificatiu relatiu a la necessitat de convocar la concertació de 40 places del servei socioeducatiu d'inserció laboral per a persones menors d'edat de 14 a 17 anys per un període de 2 anualitats, prorrogables per igual termini, servei que va ser inclòs a la planificació esmentada a l'antecedent primer.

3. Dia 23 de març de 2022 el cap del Servei d'Infància i Família de l'IMAS, amb el vist i plau de la directora insular d'Infància i Família va emetre informe sobre els criteris de preferència aplicables a l'esmentada concertació i va subscriure els plecs de prescripcions tècniques que han de regir l'acció concertada.

4. En data 6 d'abril de 2022, es va aprovar inicialment per acord del Ple del Consell de Mallorca l'expedient núm. 7 de modificació de crèdits en el pressupost de l'IMAS de l'exercici de 2022 per crèdit extraordinari i suplement de crèdit (EXT 01/22 SUP 01/22) el qual dota de crèdit adequat i suficient l'aplicació pressupostària 20.23135.22709, necessari per a la tramitació d'aquest procediment (BOIB núm. 48, de 9 d'abril de 2022).

5. Dia 29 d'abril de 2022, es va emetre per part del Servei de Comptabilitat i Pressuposts el pertinent informe favorable de despesa pluriennal.

6. El Servei Juridicoadministratiu i la Intervenció delegada de l'IMAS han emès sengles informes favorables, en dates de 3 i 4 de maig de 2022, respectivament.

Fonaments de dret

Pel que fa a la competència,

1. La Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer, de reforma de l'Estatut d'Autonomia de les Illes Balears (BOIB núm. 32 ext., d'1 de març de 2007; correcció d'errades BOIB núm. 29, de 28 de febrer de 2008), en concret l'article 70.4 relatiu a la competència pròpia dels consells insulars en matèria de serveis socials i assistència social.

2. La Llei 14/2001, de 29 d'octubre, d'atribució de competències als consells insulars en matèria de serveis socials i seguretat social, estableix a l'article 14 la potestat reglamentària normativa atribuïda als consells insulars en matèria de serveis socials, dins el marc de la regulació bàsica establerta pel Govern de les Illes Balears (BOIB núm. 135, de 10 de novembre de 2001 i BOE núm. 284, de 27 de novembre de 2001).

3. La Llei 4/2009, d'11 de juny, de serveis socials de les Illes Balears (BOIB núm. 89 de 18 de juny de 2009 i BOE núm. 163 de 7 de juliol de 2009) preveu a l'article 27 i a la disposició final quarta, que cada Consell Insular, en el marc de les seves competències, ha de definir les prestacions pròpies de serveis socials, complementant la cartera bàsica de serveis socials que aprova el Govern de les Illes Balears, la qual va ser aprovada mitjançant el Decret 66/2016, de 18 de novembre, pel qual s'estableixen principis generals per a les carteres insulars i locals.

4. Els Estatuts de l'Institut Mallorquí d'Afers Socials (BOIB núm. 67, de 18 de maig de 2019) aprovats per acord del Ple del Consell de Mallorca de data 11 d'abril de 2019, en especial l'establert a l'article 2 d'acord amb el qual l'IMAS, com a organisme autònom creat pel Consell de Mallorca, adscrit al Departament de Drets Socials del Consell de Mallorca, és l'organisme que exerceix les competències atribuïdes per qualsevol títol al Consell de Mallorca en matèria de serveis socials i protecció de menors.

5. Decret de la Presidència del Consell de Mallorca, de dia 8 de juliol de 2019, pel qual es creen els departaments que n'han d'estructurar el govern, modificat pel Decret de la Presidència del Consell de Mallorca, de dia 28 de desembre de 2021, entre els quals es troba el Departament de Drets Socials (BOIB núm. 92, de 9 de juliol de 2019 i BOIB núm. 180, de 30 de desembre de 2021).

6. Decret de la Presidència del Consell de Mallorca, de dia 12 de juliol de 2019, modificat pel decret de dia 18 de juliol de 2019, pel decret de dia 30 de novembre de 2020, pel decret de dia 26 de gener de 2021 i pel decret de dia 28 de desembre de 2021, pel qual es creen les direccions insulars i les secretaries tècniques en que s'han d'estructurar els departaments (BOIB núm. 96, de dia 13 de juliol de 2019, BOIB núm. 100, de 20 de juliol de 2019, BOIB núm. 208, de 15 de desembre de 2020; BOIB núm. 12, de 28 de gener de 2021 i BOIB núm. 180, de 30 de desembre de 2021).

7. Decret de la presidenta del Consell Insular de Mallorca, de dia 9 de desembre de 2019, pel qual es determina l'organització del Consell Insular de Mallorca modificat pel decret de dia 6 de març de 2020, pel decret de dia 22 de maig de 2020, pel decret de dia 9 de juliol de 2020, pel decret de dia 10 de novembre de 2020, pel decret de 3 de desembre de 2020, pel decret de dia 26 de gener de 2021, pel decret de dia 13 de maig de 2021, pel decret de dia 20 de juliol de 2021, pel decret de dia 6 d'agost de 2021, pel decret de dia 5 d'octubre de 2021, pel decret de dia 28 de desembre de 2021 i pel decret de dia 22 de febrer de 2022 (BOIB núm. 167, de 12 de desembre de 2019; BOIB núm. 29, de 7 de març de 2020; BOIB núm. 95, de 28 de maig de 2020; BOIB núm. 131, de 25 de juliol de 2020; BOIB núm. 196, de 17 de novembre de 2020; BOIB núm. 208, de 15 de desembre de 2020; BOIB núm. 12, de 28 de gener de 2021; BOIB núm. 67, de 22 de maig de 2021; BOIB núm. 99, de 24 de juliol de 2021; BOIB núm. 106, de 10 d'agost de 2021; BOIB núm. 155, de 9 novembre de 2021; BOIB núm. 180, de 30 de desembre de 2021 i BOIB núm. 29, de 24 de febrer de 2022).

8. Decret de la Presidència del Consell de Mallorca pel qual es nomenen els membres del Consell Executiu de dia 12 de novembre de 2021 (BOIB núm. 158 de 16 de novembre de 2021) per el que és nomenada la Sra. Sofia Alonso Bigler consellera executiva de Drets Socials.

9. L'òrgan competent per aprovar aquesta resolució és la Presidència de l'IMAS, d'acord amb l'article 7.2.28 dels Estatuts de l'IMAS (BOIB núm. 67, de 18 de maig de 2019). No obstant això, i d'acord amb l'article 8.2.1 les Vicepresidències de l'IMAS supliran a la Presidència i assumiran les seves atribucions en cas de vacant, absència, malaltia, impossibilitat física o una altre causa legal.

Pel que fa al fons,

10. La Cartera Insular de Serveis Socials i dels Serveis a Menors i Família de Mallorca aprovada definitivament en Ple del Consell de Mallorca de 13 de juliol de 2017 (BOIB núm. 97, de 18 de juliol de 2017 i correcció d'errades materials publicada BOIB núm. 161, de 30 de desembre de 2017) i prorrogada la seva vigència fins al 31 de desembre de 2022 per Acord del Ple en sessió ordinària de dia 8 de juliol de 2021 (BOIB núm. 95, de 17 de juliol de 2021).

11. El títol IV de la Llei 9/2019, de 19 de febrer, de l'atenció i dels drets de la infància i adolescència de les Illes Balears es regula el conjunt de mesures i actuacions de prevenció, detecció, intervenció i reparació de situacions de risc, de desemparament i de conductes inadaptades o problemes de conducta en què l'infant o l'adolescent o, si n'és el cas, el concebut es pot trobar, tendents a garantir-ne el ple desenvolupament i autonomia personal, així com la integració familiar i social, i promoure'n la inserció en un context social i familiar normalitzat, amb la prevalença, en tot cas, de l'interès superior de la persona menor d'edat (BOIB núm. 26, de 18 de febrer de 2019).

12. La Llei orgànica 1/1996, de 15 de gener, de protecció jurídica del menor (BOE núm 15, de 17 de gener de 1996),reformada per la Llei orgànica 8/2015, de 22 de juliol i Llei 26/2015, de 28 de juliol, de reforma del sistema de protecció de la infància i la adolescència.

13. La Directiva 2014/24/UE del Parlament Europeu i del Consell, de 26 de febrer de 2014, sobre contractació pública, estableix, en els considerants tercer, quart, cinquè i sisè, que a l'hora d'aplicar aquesta norma s'han de tenir especialment en compte els drets de les persones amb discapacitat, i que els Estats membres gaudeixen de llibertat per organitzar la prestació dels serveis socials al marge de la contractació pública.

Per altra banda, en el seu considerant 114 estableix que els Estats membres i els poder públics segueixen tenint llibertat per prestar per si mateixos aquest serveis i organitzar els serveis socials de manera que no sigui necessari celebrar contractes públics, per exemple, mitjançant el finançament d'aquests serveis o la concessió de llicències o autoritzacions a tots els operadors econòmics que compleixin les condicions prèviament fixades pel poder adjudicador, sense límits ni quotes, sempre que aquest sistema garanteixin una publicitat suficient i s'ajusti als principis de transparència i no discriminació.

14. La Llei 9/2017, de 8 de novembre, de Contractes del Sector Públic, per la qual es transposen les Directives del Parlament Europeu i del Consell 2014/23/UE i 2014/24/UE, de 26 de febrer de 2014, en el seu article 11.6 estableix que: «Queda exclosa de la present Llei la prestació de serveis socials per entitats privades, sempre que aquesta es realitzi sense necessitat de celebrar contractes públics, a través, entre altres mitjans, del simple finançament d'aquests serveis o la concessió de llicències o autoritzacions a totes les entitats que compleixin les condicions prèviament fixades pel poder adjudicador, sense límits ni quotes, i que aquest sistema garanteixi una publicitat suficient i s'ajusti als principis de transparència i no discriminació».

15. La Llei 4/2009, d'11 de juny, de serveis socials de les Illes Balears, preveu al seu article 3, entre d'altres, objectius que han de guiar l'actuació de les administracions públiques, els següents:

  • Millorar la qualitat de vida i promoure la normalització, la participació i la integració social, política, econòmica, laboral, cultural i educativa i de salut de totes les persones.
  • Prevenir i atendre les situacions de vulnerabilitat de les persones i dels grups en situació d'exclusió social.

Per altra banda, l'article 6.e) recull que les persones amb prioritat d'atenció des del serveis socials, entre d'altres, són les que es troben en situació de vulnerabilitat, risc o desemparament per a la gent gran, infants i adolescents.

L'article 37.k) de la mateixa Llei 4/2009 estableix que correspon als Consells Insulars “concertar la gestió de serveis socials, en el seu àmbit territorial, amb entitats públiques o privades,...”. A l'article 89.1 es disposa que “les administracions públiques de les Illes Balears, en l'àmbit de les seves competències, poden organitzar la prestació dels serveis del Catàleg de Prestacions i Serveis Socials de les Illes Balears a través de les fórmules següents: gestió directa, règim de concert previst en aquesta Llei, gestió indirecta en el marc de la normativa de contractació de les administracions públiques i convenis amb entitats sense ànim de lucre”.

16. La Llei 12/2018, de 15 de novembre, de serveis a les persones en l'àmbit social a la comunitat autònoma de les Illes Balears (BOIB núm. 146 de 22 de novembre de 2018), regula al Capítol I el «Règim de col·laboració privada en la gestió de serveis socials per a les persones mitjançant l'acció concertada» (en endavant Llei 12/2018).

Segons l'article 2.1 de la Llei 12/2018, les administracions competents de les Illes Balears, per complementar el sistema públic i garantir una adequada equitat i qualitat de les prestacions incloses en la cartera de serveis o del servei d'orientació professional, poden encarregar la prestació d'aquests serveis de la seva competència, mitjançant el sistema d'acció concertada, a entitats sense ànim de lucre del tercer sector social, tal com es defineixen en els articles 3 i 4 de la Llei 3/2018, de 29 de maig, del Tercer Sector d'Acció Social, o, si escau, a entitats privades, preferentment del tercer sector social, quan existeixin anàlogues condicions d'eficàcia, qualitat i costs, d'acord amb els requisits que estableix aquesta llei i amb respecte als principis de publicitat, transparència i no-discriminació. A més, d'acord amb l'establert a l'article 2.2 de la Llei 12/2018, s'entén per règim d'acció concertada la prestació per tercers de serveis socials inclosos en la cartera de serveis socials i del servei d'orientació professional recollit en la cartera comuna del Sistema Nacional d'Ocupació, el finançament, l'accés i el control administratiu dels quals són públics.

Conforme estableix l'article 4 de la llei esmentada, la planificació i preus respecte d'aquest concert han estat objecte de la Resolució de la Presidència de l'IMAS, núm. 156 de 07/01/2022 (BOIB núm. 5, de 8 de gener de 2022) i es correspon amb la convocatòria objecte d'aquesta resolució.

17. El Decret 48/2017, de 27 d'octubre, (BOIB número 132 de 28 d'octubre de 2017) pel qual s'estableixen els principis generals als quals s'han de sotmetre els concerts socials (en endavant Decret 48/2017), la vigència del qual s'ha vist parcialment afectada per la Llei 12/2018 i, en conseqüència, resta en vigor en tot allò que no contradigui ni s'oposi al que disposa aquesta llei.

La convocatòria segueix l'establert en l'esmentat Decret tan pel que fa als principis com al procediment.

18. La Llei 3/2018, de 29 de maig, del tercer sector d'acció social (BOIB núm. 67, de 31 de maig de 2018), regula als seus articles 3 i 4 les entitats que tenen la consideració d'entitats del tercer sector d'acció social.

Pel que fa al procediment,

19. La Llei 12/2018 estableix a l'article 5 els «Requisits exigibles a les entitats gestores dels serveis concertats i a l'article 6 els «Procediments de concertació i criteris de preferència a favor d'entitats del tercer sector social».

Els requisits establerts a l'article 5 són recollits a la convocatòria i ampliats en els plecs de prescripcions tècniques. Així mateix es recullen els criteris de selecció de les entitats establerts a l'article 6, i es preveuen tant l'avaluació, el seguiment i la formalització d'un acord de l'acció concertada en els termes establerts als articles 7 a 10 de la Llei 12/2018.

20. El Decret 48/2017 al Títol III, preveu els «Procediments de concertació» en tot el que no contradigui la Llei 12/2018 abans esmentada.

21. La Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques (BOE núm. 236, de 2 d'octubre de 2015).

22. L'article 214 del Reial Decret Legislatiu 2/2004, de 5 de març, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei reguladora de les Hisendes Locals, i atès l'acord d'aprovació del règim de fiscalització i intervenció limitada prèvia de requisits bàsics i presa de raó en ingressos del Consell Insular de Mallorca i de les entitats del seu sector públic subjectes a funció interventora de data 12 de desembre de 2019, l'expedient ha de ser sotmès a la Intervenció delegada de l'IMAS per a l'emissió del preceptiu informe de fiscalització prèvia ( BOE núm. 59 de 9 de març de 2004).

23. En relació al finançament , d'acord a la base 32 de les Bases d'execució del pressupost del Consell de Mallorca 2022, es permet tramitar la fase de convocatòria (fase A), d'aquest expedient sense retenció de crèdit, sempre i quan s'estigui tramitant expedient de modificació pressupostària que doti de crèdit suficient la aplicació corresponent.

En aquest sentit, s'informa que en data 6 d'abril de 2022, es va aprovar inicialment per acord del Ple del Consell de Mallorca l'expedient núm. 7 de modificació de crèdits en el pressupost de l'IMAS de l'exercici de 2022 per crèdit extraordinari i suplement de crèdit (EXT 01/22 SUP 01/22) el qual dota de crèdit adequat i suficient l'aplicació pressupostària 20.23135.22709 (BOIB núm. 48, de 9 d'abril de 2022).

En virtut de la competència atribuïda legalment,

RESOLC

Primer. DECLARAR que d'acord amb els antecedents d'aquesta resolució, queda acreditada la concurrència de les circumstàncies que fan necessari recórrer a l'acció concertada per a la gestió de la prestació del servei socioeducatiu d'inserció laboral per a persones menors d'edat de 14 a 17 anys, per un període de 2 anualitats.

Segon. CONVOCAR la concertació social de 40 places del servei socioeducatiu d'inserció laboral per a persones menors d'edat de 14 a 17 anys, per un període de 2 anualitats, d'acord amb els termes següents:

«Convocatòria de la concertació social del servei socioeducatiu d'inserció laboral per a persones menors d'edat de 14 a 17 anys

1. Objecte i àmbit d'aplicació

L'objecte d'aquesta convocatòria és fixar el procediment, els criteris de preferència, els requisits i les condicions del concert social del servei socioeducatiu d'inserció laboral per a persones menors d'edat de 14 a 17 anys. Es dicta a l'empara de la Llei 12/2018, de 15 de novembre, de serveis a les persones en l'àmbit social a la comunitat autònoma de les Illes Balears (BOIB núm. 146 de 22 de novembre de 2018), (en endavant Llei 12/2018), i del Decret 48/2017, de 27 d'octubre, pel qual s'estableixen els principis generals als quals s'han de sotmetre els concerts socials (BOIB Núm. 132, de 28 d'octubre de 2017), (en endavant Decret 48/2017).

2. Àmbit territorial

L'àmbit territorial d'aquesta concertació és l'Illa de Mallorca.

3. Places a concertar

La previsió del nombre total màxim de places a concertar, en el marc d'aquesta convocatòria és de 40 places.

Aquest nombre total de places podrà ser objecte d'ampliació o reducció d'acord amb el previst a aquesta convocatòria i als corresponents plecs, en funció de les necessitats i sempre que hi hagi disponibilitat pressupostària de l'Institut Mallorquí d'Afers Socials (en endavant, IMAS).

4. Vigència del concert

La vigència d'aquest concert serà de 2 anys, des de la seva formalització o des de la data que expressament es determini a l'acord d'acció concertada subscrit entre l'IMAS i les entitats que resultin adjudicatàries. El concert serà susceptible de renovació per igual termini.

5. Pressupost i preu màxim del servei

5.1. L'import màxim estimat per aquesta concertació és de 402.892,80€ (IVA exempt), que es preveu distribuir entre les anualitats següents:

  • 2022: 100.723,20 €
  • 2023: 201.446,40 €
  • 2024: 100.723,20 €

La despesa quedarà limitada pel nombre total de places adjudicades a les entitats i pels serveis efectivament requerits per l'IMAS i prestats per les entitats.

5.2. El preu de referència màxim per plaça concertada és de:

  • Preu plaça ocupada: 419,68 euros/plaça/mes (IVA exempt)
  • Preu plaça no ocupada: 405,93 euros/plaça/mes (IVA exempt)
 

6. Requisits de les entitats

Les entitats que vulguin optar a aquesta concertació social hauran de complir els requisits següents:

a) Inscripció en el Cens d'Organitzacions del Tercer Sector Social de les Illes Balears, d'acord amb l'establert a la Llei 3/2018, de 29 de maig, del tercer sector d'acció social.

b) Complir els requisits mínims que s'estableixen en el títol VII de la Llei 4/2009, d'11 de juny, de serveis socials de les Illes Balears, en endavant Llei 4/2009.

c) Tenir el servei objecte d'aquesta convocatòria legalment constituït i acreditat per l'IMAS, així com tenir el servei inscrit en el Registre Unificat de Serveis Socials.

d) Acreditar una experiència mínima d'un any en la prestació del servei i perfil de persones usuàries objecte d'aquest concert. L'experiència ha de ser acreditada d'acord amb el punt 7.2 d'aquesta convocatòria.

e) Acreditar solvència financera i tècnica per prestar el servei objecte del concert d'acord amb un dels mitjans següents: comptes anuals presentats en el Registre mercantil que acreditin que els fons propis de l'entitat són de més de 100.000€ al darrer exercici tancat o que el volum de negocis en l'àmbit d'activitats corresponents a l'objecte del concert en relació, com a màxim, als tres últims exercicis disponibles, i que mai serà inferior al 75% del pressupost base de concertació, del servei al que s'opta o de l'anualitat mitja del concert en cas de concerts de duració superior a un any; o justificant de l'existència de pòlissa d'assegurança de responsabilitat civil que cobreixi la indemnització per riscos (professionals, d'atenció a les persones o d'altres), per un import igual o superior a l'exigit als plecs de concertació pel número de places sol·licitades.

f) Estar al corrent en el compliment de les obligacions econòmiques amb el Consell de Mallorca i amb l'IMAS i de les altres obligacions tributàries i amb la Seguretat Social que venguin imposades per la normativa vigent.

g) Que l'entitat no hagi estat objecte, respecte el servei a concertar, d'una resolució d'expedient sancionador en matèria de serveis socials, causes que consten als articles 127 a 129 de la Llei 4/2009 durant els 24 mesos anteriors al concert, a excepció que, amb caràcter previ a la presentació de la sol·licitud, l'entitat hagi satisfet el pagament íntegre de la totalitat de l'import de la sanció i hagi acreditat davant l'òrgan sancionador que s'han corregit les causes que motivaren la sanció. Aquests fets s'acreditaran necessàriament mitjançant la verificació i el corresponent informe per part de l'òrgan administratiu competent.

h) No estar afectades per cap prohibició de contractar amb l'Administració en virtut de sanció administrativa ferma, d'acord amb l'article 71 de la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de contractes del sector públic, ni estar inclosa en cap dels supòsits prevists a l'article 13 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, ni a la Llei 58/2003, de 17 de desembre, general tributària.

i) No incórrer en la prohibició que estableix l'article 11 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes.

j) No haver estat sancionat en els darrers quatre anys mitjançant resolució ferma per la comissió d'infraccions greus o molt greus en matèria de relacions laborals, ocupació, empreses usuàries d'empreses de treball temporal, seguretat social, emigració, moviments migratoris i treball d'estrangers.

k) Acreditar la titularitat del centre, o la disponibilitat de l'espai físic necessari per desenvolupar el servei, mitjançant qualsevol títol jurídic vàlid per un període no inferior al de la vigència del concert.

l) Acreditar el compliment de la normativa que, amb caràcter general o específic, els sigui aplicable, tant per la naturalesa jurídica de l'entitat com pel tipus de servei objecte de concertació.

7. Presentació de sol·licituds

7.1. Lloc i termini de sol·licituds

El termini per presentar les sol·licituds és de 10 dies hàbils comptadors des de l'endemà que s'hagi publicat aquesta convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

Les entitats que compleixin els requisits d'aquesta convocatòria o que estiguin en disposició de complir-los en el termini de presentació de sol·licituds, han de presentar les sol·licituds d'acord amb els models normalitzats que figuren a la seu electrònica del Consell de Mallorca i que s'aproven amb aquesta convocatòria.

Les sol·licituds s'han de presentar al registre electrònic de l'IMAS, el qual es troba disponible a l'enllaç https://imas.sedipualba.es/segex/tramite.aspx?idtramite=12092 així com des de la icona que es troba a la seu electrònica del Consell de Mallorca https://seu.conselldemallorca.net/la-seu.

Per a qualsevol informació o assessorament sobre aquesta convocatòria es pot contactar amb el Servei d'Infància i Família de l'IMAS (C/ General Riera, 67 – 07010) a la direcció electrònica següent: serveidemenors@imas.conselldemallorca.net.

7.2. Documentació que s'ha de presentar

Les entitats interessades han de presentar necessàriament la documentació següent:

1. La instància de sol·licitud (MOD-1), que ha de signar la persona representant legal de l'entitat indicant expressament el nombre de places que sol·licita concertar amb l'IMAS en el marc d'aquesta convocatòria. Aquesta sol·licitud s'ha d'acompanyar dels documents que es detallen a continuació:

a.Una fotocòpia del document nacional d'identitat, per acreditar la identitat de la persona que legalment representi a l'entitat.

b.Documentació que acrediti la representació de la persona signant i la vigència del seu càrrec.

c.Certificat de la inscripció al Cens Públic d'Organitzacions del Tercer Sector Social de les Illes Balears vigent.

d.Certificat de la inscripció al Registre Unificat de Serveis Socials vigent.

e.Còpia de la resolució d'acreditació vigent del servei per concertar.

2. Declaració de solvència tècnica i experiència en la prestació del servei (MOD-2) i documentació acreditativa.

3. Declaració responsable de solvència financera (MOD-3) i documentació acreditativa segons el mitjà escollit.

4. Declaració responsable de no incórrer en prohibicions per a contractar (MOD-4).

5. Autorització/oposició per consultar les dades d'estar al corrent en les obligacions tributàries i de la Seguretat Social (MOD-5).

6. Assegurança de riscos professionals i de responsabilitat civil específica per a tot el període de durada del concert, amb una cobertura mínima de 150.000 euros per víctima i 600.000 euros per sinistre.

7. Acreditació de la titularitat o de disponibilitat de l'espai físic en el que esdesenvoluparà el servei, pel qualsevol títol jurídic vàlid, per un període no inferior al de la vigència del concert.

8. Certificat de ser una entitat col·laboradora de l'Administració en matèria de guarda depersones menors d'edat, en l'àmbit territorial de la comunitat autònoma de les Illes Balears, d'acord amb el Decret 46/1997 de 21 de març pel qual s'ordena l'establiment ila regulació dels requisits per a l'acreditació i l'habilitació de les entitats col·laboradores de l'Administració en matèria de guarda de menors, o conforme a una norma d'aplicació similar a l'Estat.

En relació a la documentació referenciada a les lletres a), b), c), d) i e) del punt 1,de conformitat a l'establert a l'article 28 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques (en endavant Llei 39/2015), no serà necessària la presentació d'aquella documentació que ja hagi estat prèviament aportada, havent de indicar-lo l'entitat, emplenant a aquest efecte la informació continguda al MOD-1, sempre que estigui en vigor i no hagi sofert modificacions.

La presentació de la sol·licitud implica que l'entitat autoritza a l'equip tècnic de l'IMAS per a què puguin demanar a altres administracions qualsevol documentació, les dades i els informes que considerin necessaris per tramitar l'expedient, i que l'entitat s'obliga a complir amb el plec de prescripcions tècniques d'aquesta convocatòria.

7.3. Esmena de deficiències

Si la sol·licitud no reuneix els requisits legals i els que es deriven d'aquesta convocatòria s'ha de requerir l'entitat sol·licitant, d'acord amb el que estableix l'article 68 de la Llei 39/2015, perquè en un termini no superior a deu dies hàbils, esmeni la falta o acompanyi els documents preceptius, amb la indicació que, si no ho fa, es tindrà per desistida de la seva petició, prèvia resolució expressa en els termes que estableix l'article 21 de la Llei esmentada.

7.4 Documentació a presentar juntament amb la sol·licitud de participació per a la valoració dels criteris de preferència

Les entitats que vulguin que se'ls realitzi valoració conforme als criteris de preferència establerts a l'apartat 8.4 d'aquesta convocatòria han de presentar la documentació que es detalla en el quadre inclòs a l'apartat esmentat, juntament amb la sol·licitud.

La no presentació d'aquesta documentació no serà objecte de requeriment d'esmena. Si bé, podrà ser objecte de sol·licitud d'aclariment si així es considera per part de l'òrgan instructor o de la Comissió Avaluadora.

8. Instrucció del procediment

8.1. Procediment dels concerts socials

La convocatòria, la concessió i el seguiment dels concerts socials es regeixen pels principis de l'acció concertada previstos a l'article 3 la Llei 12/2018 i, en especial, els de transparència i publicitat.

 

​​​​​​​8.2. Òrgan competent per a la instrucció

L'òrgan competent per instruir el procediment és la directora insular d'Infància i Família de l'IMAS, la qual tindrà la prerrogativa d'interpretar-lo i resoldre'n els dubtes que sorgeixin durant el compliment.

L'òrgan instructor revisarà les sol·licituds presentades i, si escau, farà els requeriments d'esmena oportuns per a continuació remetre la documentació d'aquelles entitats que estiguin admeses provisionalment per haver aportat en la deguda forma la documentació detallada a l'apartat 7.2 d'aquesta convocatòria, a la Comissió Avaluadora.

8.3. De la Comissió Avaluadora

La Comissió Avaluadora actuarà de conformitat amb l'article 15 relatiu al «Comitè tècnic d'assessorament» del Decret 48/2017 i, conseqüentment, tindrà els mateixos efectes que l'esmentat Comitè Tècnic d'Assessorament.

i. Composició

La Comissió Avaluadora estarà integrada pels membres següents:

  • President: El vicepresident primer de l'IMAS o persona que la substitueixi.
  • Vocals:

El cap del Servei d'Infància i Família, o persona que la substitueixi;

La cap del Servei de Gestió Econòmica , o persona que el substitueixi i;

La gerent de l'IMAS o persona que la substitueixi.

  • Secretària (amb veu i sense vot): La cap del Servei Juridicoadministratiu de l'IMAS, o persona que la substitueixi.

ii. Funcions

La comissió avaluadora té les funcions següents:

  • Dur a terme l'adequada tramitació del procediment i resoldre les incidències que puguin sorgir.
  • Informar a l'òrgan instructor per a l'elaboració de la proposta de resolució.
  • Definir les equivalències entre la nomenclatura dels serveis la cartera insular de serveis i la denominació que consta al registre unificat per als serveis que s'hagin autoritzat prèviament a aquesta normativa.

iii. Règim de funcionament

La Comissió Avaluadora es convocarà exclusivament a petició de l'òrgan instructor i quedarà vàlidament constituïda amb l'assistència, com a mínim, dels membres següents: el/la president/a, el/la secretari i dos/dues vocals.

Rebuda la documentació remesa per part de l'òrgan instructor, aquesta comissió analitzarà i interpretarà les incidències detectades, procedirà a valorar les entitats conforme els criteris de preferència continguts a l'apartat següent i informarà sobre l'ordre de prelació en funció de la puntuació obtinguda que ha de servir de base a l'òrgan instructor per elaborar la proposta de resolució.

8.4. Criteris de preferència

Els criteris de preferència per a la concertació social d'aquest servei, a tenir en compte, en cas de competència en l'atorgament de les places a concertar, són els següents:

a) En primer lloc es tindrà en compte l'arrelament de la persona en l'entorn d'atenció per donar-los continuïtat al servei del qual ja eren beneficiàries i les condicions d'atenció que requereix.

b) En segon lloc, es tindran en compte els criteris següents:

 

 

Criteris

Punts

Màxim 

per criteri

Per la presentació d'un pla de formació amb aprofitament relativa a les matèries següents:

- Intervenció amb adolescents en conflicte

- Absentisme i fracàs escolar

- Habilitats personals, socials i professionals dels i les joves per a la recerca de feina.

- Estratègies per al trànsit cap a la vida adulta.

*

5 punts

Per cada curs per a més de 2 professionals es donarà 1 punt. S'haurà de presentar la formació que es desenvoluparà durant la concertació i al nombre de persones que rebran la formació i compromís de dur-la a terme

Per la presentació d'un pla de formació en Igualtat i/o prevenció de la violència contra les dones pels i les professionals, a partir de 20 hores

*

2 punts

Per cada curs per a més de 2 professionals es donarà 1 punt. S'haurà de presentar la formació que es desenvoluparà durant la concertació i al nombre de persones que rebran la formació i compromís de dur-la a terme

Per presentar programes d'investigació o d'estudi del servei pel qual es presenta

1 punt

3 punts

S'ha de presentar el projecte d'investigació o estudi, la planificació, la temporalització i al finalitzar, la memòria de l'estudi o investigació, al Servei d'Infància i Família. Per a la posta en marxa del projecte serà necessari l'autorització de l'entitat pública. Per acreditar aquest criteri es presentarà un compromís de dur a terme l'estudi o projecte d'investigació dins del termini del concert.

Una vegada aplicats aquests criteris, la comissió avaluadora instarà a l'òrgan instructor per a que proposi l'adjudicació del servei socioeducatiu d'inserció laboral.

9. Resolució i notificació

9.1. Òrgan competent per a la resolució

L'òrgan competent per aprovar aquesta resolució és la Presidència de l'IMAS, d'acord amb l'article 7.2.28 dels Estatuts de l'IMAS (BOIB núm. 67, de 18 de maig de 2019).

9.2. Termini

El termini màxim per dictar i notificar la resolució de la present concertació és de tres mesos comptadors de l'endemà que acabi el termini de presentació de sol·licituds. S'han de considerar desestimades les sol·licituds no resoltes en el termini indicat anteriorment. Qualsevol alteració de les condicions exigides per concedir la concertació pot donar lloc a la modificació de la resolució.

9.3. Notificació

La resolució del concert social objecte d'aquesta convocatòria, s'ha de notificar individualment a les entitats interessades, d'acord amb el previst a l'article 42 de la Llei 39/2015, han de ser expresses, motivades i han de fixar la quantia individual del concert. A més, aquesta resolució es publicarà en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, al Tauler d'Anuncis de l'IMAS (https://imas.sedipualba.es/tablondeanuncios/) i a l'apartat de Transparència del web de l'IMAS.

9.4. Modificació resolució

Qualsevol alteració de les condicions exigides per concedir el concert pot donar lloc a la modificació de la resolució.

9.5. Dels recursos

Contra les resolucions que adopta la Presidència es pot interposar recurs d'alçada davant el Consell Executiu del Consell de Mallorca en el termini i amb els efectes de l'article 112 de la Llei 39/2015, de l'1 d'octubre, de procediment comú de les administracions públiques.

10. Formalització dels concerts

Els concerts que s'estableixen a l'empara d'aquesta convocatòria es formalitzaran mitjançant un document administratiu anomenat acord d'acció concertada, el model del qual s'haurà d'aprovar per resolució de la Presidència de l'IMAS. En aquest acord d'acció concertada s'ha de fer constar els continguts mínims previstos a l'article 8 de la Llei 12/2018 així com, segons l'establert a l'article 7 del Decret 48/2017, els drets i les obligacions recíprocs, les característiques concretes del servei, altres circumstàncies derivades de la Llei 4/2009 i dels decrets de desplegament, i del plec de condicions tècniques d'aquesta concertació.

11. Cessió

D'acord amb el previst a l'article 7.4 de la Llei 12/2018 queda prohibida la cessió, total o parcial, del servei objecte de l'acord d'acció concertada. No obstant això, quan l'entitat concertada sigui declarada en concurs de creditors, l'administració pública competent podrà autoritzar la cessió amb l'adopció de les mesures necessàries per garantir la continuïtat i la qualitat del servei.

12. Condicions tècniques d'execució

Les condicions tècniques d'execució s'han d'ajustar al Decret 10/2013, de 28 de febrer, pel qual es fixen els principis generals del Registre Unificat de Serveis Socials de les Illes Balears i dels procediments per a l'autorització i l'acreditació de serveis socials, i es regulen la secció suprainsular del Registre i els procediments per autoritzar i acreditar serveis socials d'àmbit suprainsular, i els reglaments de desplegament vigents en el seu àmbit territorial d'actuació, així com també s'han d'ajustar a la Llei 12/2018 i al Decret 48/2017.

Per altra banda, l'execució del concert social objecte de la present convocatòria s'ha regir pel contingut dels plecs de prescripcions tècniques aplicables en aquesta concertació i que s'aproven conjuntament amb aquesta convocatòria. Concretament, el plecs, de conformitat amb el previst a l'article 8 del Decret 48/2017 detalla: l'objecte, la definició del servei, el perfil de les persones usuàries, la prestació del servei, el projecte educatiu, els recursos materials, les assegurances, el règim econòmic, la cobertura del servei, el nombre de places i finançament del concert, la justificació, coordinació i seguiment, les obligacions de l'entitat concertada, la protecció de dades de caràcter personal, la modificació del concert, els incompliments i penalitats, així com el termini del concert.

Al respecte, l'article 9.3 del Decret 48/2017 estableix les obligacions de les entitats i determina que mitjançant el concert social, l'entitat titular del servei s'obliga a complir els plecs tècnics, així com les normes establertes en el títol VII de la Llei 4/2009 i en els corresponents decrets de desplegament i d'aplicació d'aquesta Llei.

13. Seguiment i criteris d'accés de les persones usuàries

Des de la Direcció Insular d'Infància i Família es farà el seguiment tècnic dels servei concertat objecte d'aquesta convocatòria, de conformitat amb l'esmentat a l'article 10 de la Llei 12/2018 i a l'article 27 del Decret 48/2017 i amb els plecs tècnics.

L'entitat concertada ha de facilitar les actuacions de seguiment i comprovació que dugui a terme la Direcció Insular d'Infància i Família.

L'IMAS, a través del Servei d'Infància i Família, ha de gestionar directament l'accés als serveis.

14. Penalitats

L'incompliment de les condicions previstes per a la prestació del servei s'ha de penalitzar, d'acord amb el Plec de prescripcions tècniques d'aquest concert social.

15. Causes d'extinció

Els acords d'acció concertada s'extingeixen, d'acord amb el previst a l'article 9 de la Llei 12/2018, pel compliment i venciment del termini, sempre que no s'hagin renovat, o per resolució.

Són causes de resolució dels acords d'acció concertada les següents:

a) Acord mutu de les parts, manifestat amb l'antelació de dos mesos.

b) Renúncia de l'entitat concertada, manifestada amb una antelació mínima de dos mesos per garantir la continuïtat del servei.

c) Incompliment de les normes de caràcter obligatori a què s'han de sotmetre el servei objecte de la present concertació i de les obligacions en matèria de seguretat i instal·lacions.

d) Incompliment dels objectius qualitatius i quantitatius establerts, sempre que l'incompliment sigui imputable a l'entitat concertada, així com de les estipulacions essencials de l'acord i dels plecs de prescripcions tècniques aplicables.

e) Prestació defectuosa de les obligacions acordades.

f) Negació a atendre les persones usuàries derivades per l'IMAS.

g) Infracció amb caràcter greu de la legislació fiscal, laboral, de la Seguretat Social, d'integració social de discapacitats i de prevenció de riscs laborals.

h) Pèrdua sobrevinguda dels requisits de participació a la present convocatòria o de les condicions tècniques, econòmiques i financeres que hagin habilitat l'acord d'acció concertada, així com la revocació o la caducitat de l'autorització d'obertura i funcionament i/o de l'acreditació del servei.

i) Mort de la persona física titular del servei o l'extinció de la persona jurídica a la qual correspon la titularitat, excepte el que preveu l'article 29 del Decret 48/2017.

j) Declaració de concurs de creditors de l'entitat titular del servei, a excepció del previst a l'article 7.4 de la Llei 12/2018.

k) Modificació de les condicions tècniques o de les condicions econòmiques per part de l'Administració, sempre que l'entitat d'iniciativa privada no hi hagi donat la conformitat.

l)No disponibilitat sobrevinguda del títol jurídic que acredita la titularitat del servei durant la vigència de l'acord.

m) Les causes de revocació previstes en els plecs tècnics objecte del present servei.

16. Modificació i/o ampliació de l'acord d'acció concertada

El procediment d'ampliació de places concertades del servei objecte d'aquesta convocatòria, així com de modificació de l'esmentat concert, es duran a terme de conformitat amb la Llei 12/2018 i el Decret 48/2017.

17. Jurisdicció competent

La jurisdicció contenciosa administrativa és la competent per resoldre les qüestions litigioses relatives a la formalització d'aquest concert i també les sorgides entre les parts sobre la interpretació, la modificació, el compliment, els efectes i l'extinció».

Tercer. APROVAR els Plecs de prescripcions tècniques per a la concertació de l'esmentat servei, el model Sol·licitud de concert social (MOD-1), el model declaració responsable de solvència tècnica i experiència (MOD-2), el model declaració responsable de solvència financera per a concertar (MOD-3), el model declaració responsable de no incórrer en prohibicions per a concertar (MOD-4) i el model de consentiment informat (MOD-5) que s'annexen a aquesta resolució.

Quart. AUTORITZAR la despesa dimanant d'aquest expedient per l'import total de 402.892,80 (IVA exempt) amb càrrec a la partida pressupostària 20.23135.22709:

  • 100.723,20 amb càrrec als pressuposts de l'Institut Mallorquí d'Afers Socials per a l'any 2022.
  • 201.446,40 € amb càrrec als pressuposts de l'Institut Mallorquí d'Afers Socials per a l'any 2023.
  • 100.723,20 amb càrrec als pressuposts de l'Institut Mallorquí d'Afers Socials per a l'any 2024.

L'adjudicació de les places convocades queda condicionada a l'aprovació definitiva de la modificació pressupostària esmentada al fonament de dret núm. 23.

L'execució de la despesa corresponent als exercicis de 2023 i 2024 està condicionada a l'existència de crèdit adequat i suficient en el pressupost de despeses d'aquests exercicis.

Cinquè. PUBLICAR aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, així com al Tauler d'Anuncis de l'IMAS i a l'apartat de Transparència del web de l'IMAS.

Sisè. COMUNICAR aquesta resolució a la Direcció Insular d'Infància i Família, al Servei de Gestió Econòmica, al Servei de Comptabilitat i Pressuposts i a la Intervenció delegada.

 

Palma, 5 de maig de 2022

La presidenta de l'IMAS Sofía Alonso Bigler

Documents adjunts