Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

CONSELL INSULAR DE FORMENTERA

Núm. 259880
Acord de l’aprovació de la convocatòria de les ajudes específiques pel desenvolupament de l’àmbit rural i ramader de l’illa de Formentera per l’any 2022

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Aprovat per la Comissió de Govern del Consell Insular de Formentera, en sessió de caràcter Ordinari de 28 d'abril de 2022, de la qual es transcriu la següent:

(...)

PROPOSTA D'ACORD

Primer.- APROVAR la convocatòria d'Ajudes específiques per al desenvolupament de l'àmbit rural i ramader de l'illa de Formentera per a l'any 2022.

Segon.- AUTORITZAR I DISPOSAR la despesa de 30.000 €, amb càrrec a la partida pressupostària 2022/1/410/48000/01.

Tercer.- PUBLICAR la convocatòria d'Ajudes específiques per al desenvolupament de l'àmbit rural i ramader de l'illa de Formentera per a l'any 2022 en el BOIB, en el tauler d'anuncis i en la pàgina web del Consell, i en la BDNS.

- Es donen per reproduïdes a continuació les bases reguladores i els annexos corresponents.

Convocatòria d'ajudes específiques per al desenvolupament de l'àmbit rural i ramader de l'illa de Formentera per a l'any 2022

1. Normativa aplicable

Aquesta convocatòria es regeix a l'empara del que disposen les següents bases reguladores de les ajudes per al desenvolupament de l'àmbit rural i ramader a l'illa de Formentera, de conformitat amb la següent normativa aplicable:

- Aprovació definitiva del Pressupost general del Consell Insular de Formentera per a l'exercici de 2022 (BOIB núm. 13, de 25 de gener de 2022).

- Aprovació definitiva del Pla estratègic de subvencions del Consell Insular de Formentera per a l'any 2022 i el primer semestre de 2023, pel Ple del Consell Insular de Formentera el 25 de febrer de 2022 (BOIB núm. 36, de 12 de març de 2022).

- Estructura organitzativa i competencial del Consell Insular de Formentera, així com les delegacions de Presidència i del Ple, per a la segona part del mandat 2019-2023, anys 2021-2023 (BOIB núm. 146, de 26 d'octubre de 2021).

- Bases d'execució del pressupost 2022, aprovades inicialment pel Ple del Consell Insular de Formentera el 22 de desembre de 2022.

- Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions (BOE núm. 276, de 18/11/2003)

- Reial decret 887/2003, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions (BOE núm. 176, de 27/07/2006),

- Reial decret 130/2019, de 18 de març, pel qual es regula la Base de Dades Nacional de Subvencions i la publicitat de les subvencions i altres ajudes publiques.

- Decret legislatiu 2/2005, de 28 de  desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions de la CAIB (BOIB núm. 196, de 31/12/2005)

- Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques (BOE núm. 236, de 2/10/2015)

- Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic (BOE núm. 236, de 2/10/2015).

- Llei 8/1999, de 12 d'abril, d'atribució de competències als consells insulars de Menorca i d'Eivissa i Formentera en matèria d'Agricultura, Ramaderia, Pesca i Artesania (BOCAIB núm. 051 de 1999) afectada pel Decret 3/2011, de 14 de gener, d'ampliació dels mitjans econòmics adscrits a les funcions i els serveis inherents a les competències que al seu moment foren traspassades a l'extint Consell Insular d'Eivissa i Formentera per la Llei 8/1999, de 12 d'abril, d'atribució de competències als consells insulars de Menorca i d'Eivissa i Formentera en matèria d'agricultura, ramaderia, pesca i artesania, la titularitat i l'exercici de les quals assumeix avui, també per mandat legal, el Consell Insular de Formentera, en l'àmbit territorial d'aquesta illa, des del moment de l'entrada en vigor de la Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer (finançament dels costos vinculats a l'execució de programes d'assistència i assessorament tècnic i capacitació del sector agrari, com també de promoció, seguiment i protecció territorial dels productes agroalimentaris, a l'illa de Formentera) (BOIB núm. 9, de 18 de gener 2011).

2. Consignació pressupostària

La quantitat màxima que es destinarà a la present convocatòria és de 30.000 € a càrrec de la partida pressupostària 2022.1.410.48000.01, d'agricultura, ramaderia, pesca i caça, i a les aplicacions pressupostàries establertes a cada línia de subvenció.

En el cas que, dins el mateix capítol, una línia no esgoti el pressupost establert, s'imputarà la quantia sobrant a les línies pressupostàriament esgotades, publicades en aquesta mateixa convocatòria.

3. Procediment

a) L'òrgan competent per aprovar la present convocatòria és la Comissió de Govern del Consell Insular de Formentera.

b) La Conselleria d'Agricultura, Ramaderia, Pesca i Caça serà la competent per instruir el procediment de tramitació dels expedients de sol·licitud d'ajudes regulades en aquesta convocatòria.

L'òrgan instructor, a la vista de l'expedient i l'informe de l'òrgan col·legiat —comissió avaluadora— formularà la proposta de resolució provisional, la qual es notificarà als interessats i disposaran d'un termini de deu dies naturals per presentar al·legacions, documents i/o justificants que estimin pertinents.

c) La comissió avaluadora estarà integrada pels tècnics d'agricultura i ramaderia de l'àrea de sector primari i el lletrat adscrit a l'àrea.

La proposta de resolució definitiva de les ajudes es resoldrà mitjançant acord de Comissió de Govern, òrgan del Consell Insular de Formentera amb les facultats legalment atribuïdes.

Una vegada aprovades, les bases reguladores es publicaran al BOIB d'acord amb el que estableix l'article 45 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les Administracions Públiques, així com al tauler d'anuncis i edictes electrònic del Consell Insular de Formentera.

d) Les sol·licituds de subvenció i tota la documentació que es requereix es dirigirà a la Conselleria d'Agricultura, Ramaderia, Pesca i Caça del Consell Insular de Formentera i es presentaran, dins el termini establert —de l'1 de juny al 30 de juny de 2022—, en el registre general d'Entrada del Consell Insular de Formentera i en altres llocs previstos a l'article 16.4 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques (en endavant, LPACAP).

Per raons d'eficàcia i eficiència procedimental cada línia d'ajudes es tramitarà com un subexpedient respecte l'expedient matriu de la present convocatòria d'ajudes.

4. Règim d'ajudes

Les ajudes regulades en aquesta convocatòria no són compatibles amb una altra mena d'ajuda o subvenció que pels mateixos conceptes atorgui el Consell Insular de Formentera.

No obstant això, sí són compatibles amb altres ajudes o subvencions que pels mateixos conceptes atorgui altra Administració o entitat privada.

Les ajudes regulades en aquesta convocatòria són compatibles entre si.

Les ajudes no generen cap dret a l'obtenció d'altres ajudes en exercicis posteriors.

L'import de les subvencions o ajudes que es concedeixen no poden superar en cap cas, de forma aïllada o en concurrència amb altres ajudes, el cost de l'activitat subvencionada.

5. Requisits i obligacions de les persones subvencionades

A) Requisits

Les persones (físiques o jurídiques) sol·licitants de les ajudes que es preveuen en la present convocatòria hauran de complir els següents requisits generals:

a) Estar al corrent de totes les obligacions econòmiques amb el Consell Insular de Formentera amb la AEAT i amb la Seguretat Social. El Consell Insular de Formentera comprovarà d'ofici aquest requisit una vegada formulada la sol·licitud d'ajuda.

b) L'àmbit territorial de l'activitat de les persones beneficiaries serà l'illa de Formentera.

c) Els requisits específics que es detallen a cada línia d'ajuda.

d) No poden ser beneficiaries de les subvencions les persones, les entitats o les agrupacions en les quals concorri alguna de les prohibicions establertes en l'article 13.2 i 13.3 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, General de Subvencions (BOE núm. 276, de 18/11/2003) (endavant, LGS); Prohibicions que en el Text refós de la Llei de subvencions en l'àmbit de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (BOIB núm. 196, de 31/12/2005) (endavant, TRLSCAIB) estan recollides en els apartats 1 i 2 del seu article 10. Tampoc, a més, les empreses i entitats que es trobin en els supòsits que preveu l'article 11 de la Llei 11/2016, de 28 de juny, d'Igualtat de Dones i Homes.

B) Obligacions i règim sancionador

Les persones (físiques o jurídiques) beneficiàries hauran de complir les obligacions previstes en l'article 14 LGS; en cas d'incompliment s'aplicarà el regim sancionador previst al en el Títol IV de la esmentada Llei. Obligacions que en el TRLSCAIB estan recollides en el seu article 11, estant previst el règim sancionador en el Títol V.

Així mateix, hauran d'acceptar els compromisos i les obligacions establertes en la present convocatòria.

6. Sol·licitud i documentació a adjuntar

Sol·licitud:

Per a cada una de les línies d'ajudes hi ha un imprès de sol·licitud que consten als diferents annexos d'aquestes Bases.

El període per presentar aquesta sol·licitud és de l'1 de juny de 2022 fins al 30 de juny de 2022, ambdós inclosos.

Per sol·licitar les ajudes s'haurà de presentar el formulari de sol·licitud corresponent a cada línia correctament emplenat i signat, així com:

Documentació:

A més de la que s'especifica en cada línia de subvenció, s'aportarà la següent documentació:

a. Sol·licitud signada, que suposarà l'assumpció de les declaracions anteriorment esmentades, així com l'autorització al Consell Insular de Formentera per la comprovació del compliment dels requisits establerts en l'apartat 6.b mitjançant certificats telemàtics, sempre que tècnicament sigui possible. No obstant això, la persona sol·licitant podrà denegar expressament el consentiment; en aquest s'haurà de presentar la documentació en els termes previstos.

b. DNI/CIF del sol·licitant.

c. Si la persona sol·licitant és persona jurídica, escriptura o document de constitució o modificació dels estatuts o del reglament intern degudament inscrit en el registre corresponent.

d. Si la sol·licitud es presenta a nom d'un altre, fa falta acreditar la representació.

e. Certificat de titularitat de compte bancari.

f. En el cas de persones jurídiques, acord de l'òrgan competent en que s'aprovi la sol·licitud de subvenció del Consell Insular de Formentera.

g. Còpia de la resolució de concessió i/o pagament en el cas d'haver sol·licitat subvenció pel mateix concepte a altre Administració pública o entitat privada.

El Consell Insular podrà demanar tota la documentació complementària que consideri per avaluar correctament la sol·licitud.

Per formalitzar la sol·licitud de subvenció, s'haurà de presentar mitjançant el registre telemàtic a través de l'OVAC (www.consellinsulardeformentera.cat/) o bé, físicament a l'Oficina d'Atenció al Ciutadà, ubicada al carrer de Ramon Llull núm. 6, de Sant Francesc.

7. Selecció de persones beneficiàries

Seran beneficiàries de l'ajuda les persones, físiques o jurídiques, que acreditin complir els requisits generals, així com els requisits corresponents a la línia específica d'ajuda respectiva d'aquesta convocatòria.

En el cas que les sol·licituds amb dret a ajuda superin la quantia prevista en cada línia d'ajuda d'aquesta convocatòria, es reduiran totes i cadascuna de les sol·licituds amb dret a ajuda en el mateix percentatge unitari resultant de l'ajust pressupostari.

És a dir, l'òrgan competent procedirà al prorrateig entre els beneficiaris de la subvenció de l'import global màxim destinat a l'ajuda corresponent.

8. Obligacions de persones beneficiàries

Els beneficiaris de les subvencions estan obligats a:

a. Realitzar l'activitat que fonamenta la concessió de la subvenció en la forma, condicions i terminis establerts.

b. Justificar davant la Conselleria d'Agricultura, Ramaderia, Pesca i Caça del Consell Insular de Formentera la realització de l'activitat per a la qual s'ha concedit la subvenció.

c. Si es dona el cas, els beneficiaris hauran de fer constar expressament i de forma clarament visible en qualsevol dels mitjans que utilitzin per a la difusió de les activitats subvencionades, que aquestes es realitzen amb el finançament del Consell Insular de Formentera.

d. Sotmetre's a les actuacions de comprovació, seguiment i avaluació de l'aplicació de la subvenció a efectuar per l'òrgan competent.

e. Comunicar, de forma immediata, a la Conselleria d'Agricultura, Ramaderia, Pesca i Caça l'obtenció de les subvencions que amb la mateixa finalitat obtingui d'altres Administracions Públiques o entitats públiques o privades, així com el seu import i aplicació a les activitats subvencionades.

f. Procedir al reintegrament de l'ajuda percebuda en els supòsits regulats al Títol II de la LGS i en el títol III del Reglament de l'esmentada Llei, així com en els regulats al TRLSCAIB.

9. Justificació i pagament de la subvenció

Les persones beneficiàries tenen l'obligació de justificar i comunicar la finalització de les actuacions objecte de l'ajuda a la Conselleria d'Agricultura, Ramaderia, Pesca i Caça.

Donada la particularitat de cada línia de subvenció, la justificació i pagament de cadascuna queda  desenvolupat a l'apartat 8 de cada ajuda específica.

El pagament de la subvenció es tramitarà una vegada que s'hagi presentat tota la documentació requerida com a justificant i que s'hagi comprovat el compliment de les actuacions objecte de la subvenció, mitjançant la corresponent resolució de pagament emesa per la Comissió de Govern, la qual es notificarà en la forma establerta en el punt 3.

10. Revocació de la subvenció, reintegrament i règim sancionador

Serà procedent la revocació de la subvenció quan la persona beneficiària incompleixi totalment les obligacions adquirides o parcialment si amb aquest incompliment es frustra el compliment de l'objectiu de les ajudes. Els incompliments parcials poc rellevants podran donar lloc a una revocació parcial proporcional.

A conseqüència de la revocació de la subvenció queda sense efecte, totalment o parcialment, l'acte de concessió i/o pagament, i és procedent el reintegrament de les quantitats rebudes indegudament, tot això tenint en compte el que disposa el Títol II de la LGS referent al reintegrament de subvencions, i el que preveu el seu Títol IV referent al règim sancionador; suposats d'igual manera prevists en els articles 43,44 i 45 del TRLSCAIB, així com el Títol V referent al règim sancionador.

11. Publicitat i vigència

L'acord d'aprovació d'aquesta convocatòria es comunicarà a la Base de Dades Nacional de Subvencions (BDNS), així com en el seu extracte, tal com estableixen els articles 17.3.b i 20.8.a de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i a la vista del que disposa el Reial decret 130/2019, de 8 de març, pel qual es regula la Base de Dades Nacional de Subvencions i la publicitat de les subvencions i altres ajudes públiques.

Així mateix, aquest acord es publicarà en el BOIB, s'exposarà en el tauler d'anuncis i edictes electrònics del Consell Insular de Formentera, i s'anunciarà en dos diaris locals, tot això d'acord amb el que estableix el TRLSCAIB.

Quant a la publicitat de les subvencions atorgades, d'acord amb el que estableixen l'article 18 LGS i l'article 34 TRLSCAIB, es remetrà a la BDNS informació sobre les resolucions recaigudes en els termes que exigeix l'article 20 LGS.

12. Notificació de resolucions de concessió i pagament

Tant les resolucions de concessió de subvenció com les de pagament es notificaran mitjançant publicació en el tauler d'anuncis i edictes electrònic del Consell Insular de Formentera, i de conformitat amb el que s'estableix en el punt 3 de les disposicions generals.

13. Règim de recursos

L'acord de Comissió de Govern pel qual s'aprova aquesta convocatòria i els acords que s'adoptin, en virtut d'aquesta convocatòria d'ajudes, no esgoten la via administrativa i es podrà interposar recurs d'alçada davant la Comissió de Govern del Consell Insular de Formentera en el termini d'un mes a comptar, en el cas d'impugnació de l'esmentat acord, a partir de l'endemà de la publicació de la convocatòria en el BOIB, i en el cas dels acords dictats referents a les línies d'ajudes de la present convocatòria, aquest mes comptarà des de l'endemà a la seva notificació, tot això d'acord amb els articles 121 i 122 de la LPACAP, en relació amb l'article 22.2 de la Llei 8/2000, de 27 d'octubre, de consells insulars. El recurs haurà de resoldre's en el termini de tres mesos, transcorreguts els quals s'entendrà desestimat i quedarà oberta la via contenciosa administrativa. Tot això sense perjudici de qualsevol altre recurs o acció que es consideri pertinent.

Línies específiques d'ajuda

A) Ajuda a l'agricultura i ramaderia ecològica

1. Objecte

L'objecte d'aquesta línia d'ajuda és fomentar la reconversió de la ramaderia i agricultura tradicional en agricultura ecològica en l'àmbit rural de Formentera i facilitar als productors la compra de matèries primeres com ara llavors i abonaments, per a dur a terme aquesta actuació.

2. Consignació pressupostària

La quantitat màxima assignada a aquesta línia d'ajuda és de 4.000 € amb càrrec a l'aplicació pressupostària 2022.1.410.48000.01

En el cas que les actuacions no esgotin el pressupost que s'estableix, s'imputarà la quantia sobrant a la línia d'ajuda que s'hagi esgotat.

3. Sol·licitants

Podran sol·licitar la subvenció aquelles persones físiques o jurídiques titulars d'una explotació agrària o ramadera, sempre que reuneixi els següents requisits:

a. Que l'explotació estigui situada a Formentera

b. Que l'explotació estigui inscrita en el Consell Balear de la Producció Agrària Ecològica (CBPAE) i la inscripció sigui vàlida per a l'any en curs, o bé que estigui en fase d'inscripció.

4. Actuacions objecte de l'ajuda

La compra de matèries primeres necessàries per a la producció agrària ecològica (abonaments, llavors, productes fitosanitaris autoritzats, trampes per al control de plagues i altres materials per a la lluita biològica, serveis d'assessorament tècnic i analítiques) en el termini comprès entre l'1 de juny de 2021 i el 31 maig de 2022.

La producció ramadera també seran subvencionables els costos de serveis veterinaris i analítiques en el mateix termini anterior. Les matèries o els productes subvencionables hauran de complir amb les normes del CBPAE sobre material autoritzat.

5. Sol·licitud i documentació

A la sol·licitud (annex I) s'adjuntarà, a més de la documentació que s'esmenta en les disposicions generals, la següent:

a) Compte justificatiu simplificat de les factures (annex V)

b) Factures amb justificant de pagament.

c) Document acreditatiu d'inscripció o de renovació en el CBPAE o, si escau, còpia de sol·licitud d'inscripció.

d) Document acreditatiu de la condició d'agricultor professional i/o de la titularitat d'una explotació agrària prioritària o preferent, si és el cas.

6. Règim de les ajudes

L'import de les ajudes que es podran concedir a les explotacions són les següents:

Els agricultors hauran de ser professionals i/o titulars d'una explotació agrària preferent o prioritària, la subvenció podrà ser fins a un 75 % del cost total, amb un màxim de 1.000 € per explotació.

7. Requisits de selecció

Criteris a tenir en compte:

a) Que la sol·licitud s'adeqüi als objectes i a les condicions d'aquesta convocatòria.

b) Que les despeses previstes guardin relació amb les activitats productives que es realitzin en l'explotació i siguin les efectives per a desenvolupar-les. Per a acreditar el compliment, es podrà aportar informe del CBPAE o altres tècnics competents del Consell Insular de Formentera.

8. Obligacions dels beneficiaris

Els titulars d'explotacions agrícoles i ramaderes que hagin obtingut aquesta ajuda hauran de complir amb les següents obligacions:

a) Compliment dels compromisos adquirits amb el CBPAE.

b) Realitzar les pràctiques agràries necessàries per al manteniment de cultius d'agricultura ecològica per als quals s'hagi concedit l'ajuda.

c) Totes aquelles que resultin de l'aplicació de les disposicions generals d'aquesta convocatòria, i de la resta de normativa aplicable.

9. Justificació i pagament

Quant a la justificació i el pagament, es comprovarà la documentació específica del apartat 5 d'aquesta línia d'ajuda (annex I, compte justificatiu, factures amb justificant de pagament, document acreditatiu d'inscripció al CBPAE i document acreditatiu de titular d'explotació agrària preferent i/o prioritària), i la que disposa el punt 9 de les disposicions generals d'aquesta convocatòria.

Acreditar el compliment de l'objecte de l'ajuda pública.

B) Ajudes per al foment de l'ús de materials biodegradables en encoixinat agrícola

L'ús de làmines de plàstic s'ha convertit en una eina clau en l'agricultura moderna. En els cultius hortícoles a l'aire lliure, s'optimitzen els resultats tecnicoeconòmics i la qualitat comercial d'aquests productes, que s'han convertit en un recurs imprescindible del sector, similar al d'altres matèries primeres utilitzades. A més, és evident l'estalvi i la millora a l'hora de la gestió de l'aigua, així com la reducció de l'ús de fertilitzants, la disminució d'ús de plaguicides i la reducció i fins a eliminació de l'ús d'herbicides amb resultats indiscutibles amb l'ús d'aquests plàstics.

No obstant això, és evident que el seu ús provoca problemes quant al residu plàstic que es genera al final del seu període útil, per la qual cosa l'aparició dels plàstics biodegradables suposa una innovació tècnica que en si mateixa i representa una solució al problema dels residus plàstics. Però aquesta no és la solució ideal, ja que els costos d'aquests materials són molt superiors als dels plàstics convencionals i representa un desequilibri en la relació cost-benefici que suposa la utilització dels plàstics convencionals: això fa que aquesta solució no sigui una garantia per a introduir de manera significativa els plàstics biodegradables o un altre material biodegradable, com per exemple cartó o paper en les explotacions agràries. Per això, atesa la necessitat real detectada en aquest sentit, s'estableix una línia d'ajuda per a compensar part del cost suplementari que suposa la utilització de plàstics biodegradables en encoixinats agrícoles.

1. Objecte

L'objecte d'aquesta línia d'ajuda és establir les prescripcions que regiran la concessió d'ajudes per al foment de la tècnica d'embuatat amb materials biodegradable en els cultius agrícoles. L'ajuda va dirigida a l'adquisició de material per a l'embuatat per a la campanya 2021-2022. Les ajudes podran finançar despeses d'actuacions que es realitzin des de l'1 de juny de 2021 fins al 31 de maig de 2022.

2. Consignació pressupostària

La quantitat màxima assignada a aquesta línia d'ajuda és de 6.000€, amb càrrec a l'aplicació pressupostària 2022.1.410.48000.01.

En el cas que les actuacions no esgotin el pressupost que s'estableix, s'imputarà la quantia sobrant a la línia d'ajuda que s'hagi esgotat.

3. Requisits dels sol·licitants

Podran sol·licitar la subvenció les persones titulars d'explotacions agràries que reuneixin els requisits següents:

a)  Que l'explotació estigui situada a Formentera.

b)  Disposar d'una superfície mínima de 0,4 ha de conreu amb la tècnica d'embuatat.

S'estimarà procedent la selecció dels expedients tenint en compte l'adequació de la sol·licitud a l'objectiu i les condicions d'aquesta línia. En el cas que les sol·licituds superin l'import previst en la present línia, tendran preferència els titulars d'explotacions agràries prioritàries.

4. Actuacions objecte de l'ajuda

Se subvencionarà el sobrecost de la utilització de plàstics biodegradables en tota la superfície de l'explotació en la qual s'utilitza la tècnica de l'encoixinat, sempre que s'embuati un mínim de 2.000m² per ha.

5. Sol·licitud i documentació

A la sol·licitud (annex II) s'adjuntarà, a més de la documentació que s'esmenta en les disposicions generals, la següent:

a) Compte justificatiu simplificat de les factures (annex V).

b) Factures amb justificant de pagament.

c) Relació de les parcel·les de l'explotació encoixinades o que es pretenen encoixinar amb plàstics biodegradables, i identificant-les amb número de polígon i parcel·la cadastral, indicant la superfície encoixinada.

d) Document acreditatiu de la condició d'agricultor professional i/o de la titularitat d'una explotació agrària prioritària o preferent, si és el cas.

6. Règim de les ajudes

Als sol·licitants que compleixin els requisits i els compromisos establerts en aquesta convocatòria, se'ls podrà concedir una ajuda del 75 % del cost de l'adquisició de plàstic biodegradable o altres materials biodegradables per a l'embuatat.

La concessió d'aquestes ajudes es durà a terme mitjançant règim de concurrència no competitiva, sempre tenint en compte el que s'estableix en els punts 3 i 4 de la present línia.

En cap cas la quantia total subvencionada podrà excedir de 3.000 € per titular de l'explotació.

En el cas que les sol·licituds amb dret a ajuda superin la quantia prevista en el punt 2 d'aquesta línia, es tendrà en compte el que s'estableix en el punt 3 i es reduiran proporcionalment totes i cadascuna de les sol·licituds amb dret a ajuda que quedin.

7. Obligacions dels beneficiaris

Els titulars d'explotacions agrícoles i que hagin obtingut aquesta ajuda hauran de complir amb totes aquelles obligacions que resultin de l'aplicació de les disposicions generals d'aquesta convocatòria, i de la resta de normativa aplicable.

8. Justificació i pagament

Quant a la justificació i el pagament de la subvenció es comprovarà la documentació específica del apartat 5 d'aquesta línia d'ajuda (annex II, compte justificatiu, factures amb justificant de pagament, relació de parcel·les encoixinades i document acreditatiu de titular d'explotació agrària preferent i/o prioritària), i la que disposa el punt 9 de les disposicions generals d'aquesta convocatòria.

Es procedirà a fer les comprovacions in situ, i si les superfícies determinades en els controls administratius i sobre el terreny són inferiors a les superfícies sol·licitades, s'aplicarà el que es preveu al punt 10 de les disposicions generals d'aquesta convocatòria, sense perjudici de les conseqüències que es derivin segons les disposicions legals vigents.

C) Ajudes per a la sembra de cereals locals tradicionals de Formentera

A Formentera existeixen varietats locals tradicionals que s'han conreat des de fa diverses generacions, que formen part del patrimoni de l'illa. Aquestes varietats, adaptades a les condicions de l'ambient local i amb una gran diversitat genètica, han set desplaçades per les varietats modernes, amb una base genètica molt reduïda, però més productives en moltes ocasions que les varietats locals.

La pèrdua d'aquests recursos suposa, a més, un empobriment del patrimoni cultural que porten associat (tècnica de cultiu, gastronomia, paisatges tradicionals...).

D'altra banda,  es pretén potenciar la producció de blat xeixa per produir farina per a consum humà, amb la possibilitat d'obtenir en un futur,  una marca reconeguda amb IGP.

Per tot això, es considera prioritari realitzar actuacions destinades a la conservació d'aquestes varietats tradicionals, i prioritzar, d'una part, les varietats locals tradicionals de cereals per la seva major presència en el territori i, per tant, amb un risc major de desaparició.

Així, s'estableix una línia d'ajuda per compensar els agricultors, d'una banda, pel sobrecost que suposa el cultiu de varietats tradicionals de cereals enfront les varietats comercials actuals per tenir una producció menor, i per les actuacions de conservació de la llavor associades amb aquestes varietats tradicionals que no es realitzen en el cultiu de varietats comercials.

1. Objecte

L'objecte d'aquesta línia d'ajuda és subvencionar als titulars d'explotacions agràries per a protegir les varietats locals tradicionals de cereals de Formentera en risc d'erosió genètica. La ajuda va dirigida a:

- La compensació del sobrecost de cultiu i la conservació del cereal locals tradicionals com el blat xeixa, la civada i l'ordi tradicionals durant la campanya 2021-2022.

2. Consignació pressupostària

La quantia màxima d'aquesta línia d'ajuda és de 5.000 €, amb càrrec a l'aplicació pressupostària 2022.1.410.48000.01, que es distribuirà en els grups següents:

En el cas que les actuacions no esgotin el pressupost que s'estableix, s'imputarà la quantia sobrant a la línia d'ajuda que s'hagi esgotat.

3. Requisits dels sol·licitants

Podran sol·licitar la subvenció les persones titulars d'explotacions agràries que reuneixin els requisits següents:

a)  Que l'explotació agrària estigui situada a Formentera.

b)  Disposar d'una superfície mínima de 1 ha sembrada amb cereal local tradicional de l'illa de Formentera.

Les explotacions han d'estar donades d'alta al Registre Insular Agrari (RIA) abans de la publicació de la convocatòria d'ajuda al BOIB.

Es considera procedent la selecció dels expedients tenint en compte l'adequació de la sol·licitud a l'objecte i les condicions d'aquesta convocatòria. En el cas que les sol·licituds superin l'import previst en aquesta línia, tindran preferència agricultors professionals i/o de  titularitat d'una explotació agrària prioritària o preferent.

4. Actuacions objecte de l'ajuda

Ajudes per a protecció de varietats locals tradicionals de cereals:

Es reservarà per a la sembra de la pròxima campanya un mínim de 120 kg/ha.

Les varietats locals tradicionals objecte de l'ajuda són:

Blat xeixa

Civada tradicional

Ordi tradicional

Se subvencionarà el sobrecost de cultiu i conservació del cereal sempre que se sembri un mínim de 1 ha.

La varietats de cereals no poden estar barrejades amb altres varietats en la mateixa parcel·la per poder garantir el manteniment de la llavor;

5. Sol·licitud i documentació

A la sol·licitud (annex III) s'adjuntarà, a més de la documentació que s'esmenta en les disposicions generals, la següent:

a) Relació de parcel·les i recintes de l'explotació conreats amb indicació de la superfície i el tipus de cereal conreat de varietat tradicional, indicant si la llavor utilitzada és de producció pròpia o comprada a un tercer. En aquest cas, cal aportar còpia de la factura de compra.

b) Document acreditatiu de la condició d'agricultor professional i/o de la titularitat d'una explotació agrària prioritària o preferent, si és el cas.

6. Règim de les ajudes

Als sol·licitants que compleixin els requisits i els compromisos establerts en aquesta convocatòria, se'ls podrà concedir una ajuda resultant de multiplicar la superfície amb dret d'ajuda, per un import unitari de:

- 400 €/ha, d'un primer tram fins a 2 ha de sembra de blat xeixa; la resta de la superfície sembrada amb aquestes varietats es comptabilitzarà a 150 €/ha.

- 300 €/ha, d'un primer tram fins 2 ha de sembra d'ordi i/o civada; la resta de la superfície sembrada amb aquestes varietats es comptabilitzarà a 150 €/ha.

La quantia total subvencionada no podrà excedir la quantia de 1.000 € per titular.

La concessió d'aquestes ajudes es durà a terme mitjançant règim de concurrència no competitiva.

En el cas que les sol·licituds amb dret a ajuda superin la quantia prevista en el punt 2 d'aquesta línia d'ajuda, es tindrà en compte el que disposa el punt 3 i es reduiran proporcionalment totes i cadascuna de les sol·licituds amb dret a ajuda que quedin.                

7. Obligacions dels beneficiaris

Els titulars d'explotacions agrícoles i que hagin obtingut aquesta ajuda hauran de complir amb totes aquelles obligacions que resultin de l'aplicació de les disposicions generals d'aquesta convocatòria, i de la resta de normativa aplicable.

8. Justificació i pagament

Quant a la justificació i el pagament de la subvenció es comprovarà la documentació específica del apartat 5 d'aquesta línia d'ajuda (annex III, factures amb justificant de pagament en cas de comprar llavor, relació de parcel·les sembrades, i document acreditatiu de titular d'explotació agrària preferent i/o prioritària), i la que disposa el punt 9 de les disposicions generals d'aquesta convocatòria.

Les persones beneficiàries hauran d'aportar el següent document:

Informe tècnic emès pel personal tècnic d'una entitat amb experiència reconeguda pel territori en l'àmbit de la varietat tradicional (LEADER), en el qual s'acrediti que la superfície objecte d'ajuda aquesta sembrada de cereal local tradicional de Formentera.

La superfície mínima cultivada ha de ser mínim d'1 ha.

Es procedirà a fer les comprovacions in situ, i si les superfícies determinades en els controls administratius i sobre el terreny són inferiors a les superfícies sol·licitades, s'aplicarà el que es preveu al punt 10 de les disposicions generals d'aquesta convocatòria, sense perjudici de les conseqüències que es derivin segons les disposicions legals vigents.

D) Ajuda associada a les explotacions ramaderes d'oví i/o cabrum

1. Objecte

a) Es concedirà una ajuda associada als titulars d'explotacions de bestiar oví i cabrum a fi i efecte de garantir la viabilitat econòmica d'aquestes explotacions i reduir el risc d'abandonament d'aquesta activitat productiva.

b) Les ajudes es concediran per animal elegible i any. Seran animals elegibles les femelles de l'espècie ovina i caprina mantingudes com a reproductores de conformitat amb la declaració censal obligatòria establerta en l'article 11.4 del Reial decret 685/2013, de 16 de setembre, pel qual s'estableix un sistema d'identificació i registre dels animals de les espècies ovina i cabruna, i que estiguin correctament identificades i registrades, de conformitat amb la normativa vigent, a 1 de gener de l'any 2022.

c) L'explotació a la qual pertanyin els animals susceptibles de percebre l'ajuda haurà de complir les disposicions establertes en el Reial decret 479/2004, de 26 de març, pel qual s'estableix el Registre general d'explotacions ramaderes.

d) Els ramaders sol·licitants de les ajudes associades hauran de mantenir la titularitat de les explotacions en les quals es trobin els animals susceptibles de percebre l'ajuda, durant les dates en les quals es determina l'elegibilitat d'aquests i, en tot cas, fins a la data final del termini de modificació de la sol·licitud de cada any.

S'exceptuaran de la condició de mantenir la titularitat durant les dates en què es determina l'elegibilitat dels animals, els casos de canvis de titularitat de l'explotació ramadera que hagin tengut lloc abans del final del període de modificació de les sol·licituds. En tals casos, el nou titular percebrà l'ajuda per tots els animals presents en l'explotació que hagi estat objecte de canvi de titularitat durant les dates en les quals es determina l'elegibilitat d'aquests, independentment que la titularitat dels animals en aquestes dates sigui del nou o de l'anterior titular.

2. Consignació pressupostària

La quantia màxima d'aquesta línia d'ajuda és de 15.000 €, amb càrrec a l'aplicació pressupostària 2022.1.410.48000.01.

En el cas que les actuacions no esgotin el pressupost que s'estableix, s'imputarà la quantia sobrant a la línia d'ajuda que s'hagi esgotat.

3. Requisits i actuacions objecte de l'ajuda dels sol·licitants

Les explotacions on s'hauran d'ubicar els animals elegibles hauran de complir els requisits següents:

a) Estar inscrites en el registre general d'explotacions ramaderes (REGA) amb el tipus d'explotació “Producció i reproducció” o “Pastura”. En el primer cas, en l'àmbit de subexplotació, hauran d'estar classificades com a explotacions d'oví amb una classificació zootècnica de «reproducció per a producció de llet», «reproducció per a producció de carn» o «reproducció per a producció mixta».

b) Tenir un cens de femelles elegibles de 9 o més.

c) Tenir un llindar de moviments de sortida de l'explotació d'almenys 0,3 anyells/cabrits per femella elegible en el període comprès entre l'1 de juny del 2021 i el 31 de maig del 2022.

No obstant això, també es poden considerar, a l'efecte del compliment del llindar mínim de moviments de sortida de l'explotació, els animals nascuts en l'explotació del sol·licitant comercialitzats per a reposició amb menys de 12 mesos que surten de l'explotació d'origen amb identificació individual, i dels quals hi hagi constància que no s'han considerat com a reproductors en la declaració censal de l'1 de gener de 2022.

Per al càlcul del nombre d'anyells per femella elegible, s'agafarà el resultat d'arrodonir a 1 decimal, de manera que aquest decimal que determina el resultat quedarà invariable si el segon decimal és menor de 5 i s'elevarà al nombre natural immediatament superior si el segon decimal és 5 o superior.

4. Sol·licitud i documentació

A la sol·licitud (annex IV) s'adjuntarà, a més de la documentació que s'esmenta en les disposicions generals, la següent:

a) Si el sol·licitant és persona jurídica, escriptura o document de constitució o modificació, dels estatuts o del reglament intern de funcionament, degudament inscrit en el registre corresponent.

b) Cartilla ramadera amb la corresponent declaració del cens d'animals a data 1 de gener de 2022.

c)  Còpies acreditatives de les guies sanitàries realitzades en el període establert.

5. Règim de les ajudes

Als sol·licitants que compleixin els requisits i els compromisos establerts en aquesta convocatòria, se'ls podrà concedir una ajuda resultant de multiplicar el nombre de femelles elegibles per un import unitari de:

- 50 €/femella elegible.

La quantia total subvencionada no podrà excedir la quantia de 3.000 € per titular.

La concessió d'aquestes ajudes es durà a terme mitjançant règim de concurrència no competitiva.

En el cas que les sol·licituds amb dret a ajuda superin la quantia prevista en el punt 2 d'aquesta línia d'ajuda, es tindrà en compte el que disposa el punt 3 i es reduiran proporcionalment totes i cadascuna de les sol·licituds amb dret a ajuda que quedin.  

6. Obligacions dels beneficiaris

Els titulars d'explotacions ramaderes que hagin obtingut aquesta ajuda hauran de complir amb totes aquelles obligacions que resultin de l'aplicació de les disposicions generals d'aquesta convocatòria, i de la resta de normativa aplicable.

7. Justificació i pagament

Aquesta subvenció es concedeix en consideració a la concurrència de la condició de ramader registrat i que compleix les obligacions com a tal, per tant, d'acord amb l'establert a l'article 30.7 de LGS, la presentació de la documentació requerida al punt 4, només caldrà la justificació de l'acreditació de la situació esmentada.

(...)

Vist que el secretari accidental informa que la referència a les competències de la Comissió de Govern atribuïdes per l'Acord pel que s'aprova l'estructura organitzativa i competencial així com les delegacions de Presidència i del Ple, per al mandat 2019-2023 (BOIB núm. 102, de 25 de juliol de 2019), s'ha d'entendre substituïda per l'Acord pel que s'aprova l'estructura organitzativa i competencial així com les delegacions de Presidència i del Ple, per al segona part del mandat 2019-2023, segons el Decret de 15 d'octubre de 2021 (BOIB núm. 146, de 26 d'octubre de 2021).

La Comissió de Govern, en exercici de les seues competències, sobre la base d'allò proposat (que conforme als articles 35, 88.3 i 6 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions publiques suposa la motivació d'aquest acte) i el que ha dit de paraula el secretari accidental, adopta, per unanimitat, el següent

ACORD

Primer.- APROVAR la convocatòria d'Ajudes específiques per al desenvolupament de l'àmbit rural i ramader de l'illa de Formentera per a l'any 2022, tot considerant que la referència a les competències de la Comissió de Govern atribuïdes per l'Acord pel que s'aprova l'estructura organitzativa i competencial així com les delegacions de Presidència i del Ple, per al mandat 2019-2023 (BOIB núm. 102, de 25 de juliol de 2019), s'ha d'entendre substituïda per l'Acord pel que s'aprova l'estructura organitzativa i competencial així com les delegacions de Presidència i del Ple, per al segona part del mandat 2019-2023, segons el Decret de 15 d'octubre de 2021 (BOIB núm. 146, de 26 d'octubre de 2021).

Segon.- AUTORITZAR I DISPOSAR la despesa de 30.000 €, amb càrrec a la partida pressupostària 2022/1/410/48000/01.

Tercer.- PUBLICAR la convocatòria d'Ajudes específiques per al desenvolupament de l'àmbit rural i ramader de l'illa de Formentera per a l'any 2022 en el BOIB, en el tauler d'anuncis i en la pàgina web del Consell, i en la BDNS.

(...)

La qual cosa es fa públic per a general coneixement

 

Formentera, 5 de maig de 2022

La presidenta

Ana Juan Torres

Documents adjunts