Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

GRUP D'ACCIÓ LOCAL PER AL DESENVOLUPAMENT RURAL D'EIVISSA I FORMENTERA

Núm. 230977
Acord pel qual s’aprova convocatòria d’ajudes per a inversions a les explotacions agràries beneficiaries del projecte Disseny i implementació de Plans Estratègics de Gestió Empresarial de titulars d'explotacions agràries joves i de recent incorporació a Eivissa i Formentera, per als anys 2022 a 2023

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

La Estratègia de Desenvolupament Local Participatiu d'Eivissa i Formentera està plantejada per dur a terme processos de desenvolupament, que poden incloure actuacions concretes subvencionables per altres convocatòries, sempre que es justifiqui la necessitat d'incloure les mateixes dins la mesura 19 del Programa de Desenvolupament Rural per dotar de coherència i efectivitat als processos.

Una de les línies estratègiques de la Estratègia de Desenvolupament Local Participatiu d'Eivissa i Formentera és el foment de la competitivitat del sector agrari, que passa entre altres actuacions, per acompanya i assessorar a noves incorporacions al sector agrari, així com consolidar les existents. Hi ha un tipus d'incorporació que presenta un grau d'exigència elevat tant en capacitació del titular com en inversions, es tracta d'aquelles incorporacions que no tenen tradició familiar agrària recent i orientada al mercat, sent aquesta tipologia de persona incorporada la que més demana assessorament estratègic.

En un escenari de convocatòries d'ajuda a inversions en explotacions agràries permanentment obertes i amb dotacions econòmiques suficients per atendre la totalitat de les sol·licituds d'ajuda, l'acció estratègica Acompañamiento y asesoramiento en gestión empresarial estratégica y calidad de la producción a agricultoras y agricultores es centrava en assessorar a les explotacions beneficiaries deixant per la línia general de subvencions per inversions a les explotacions agràries les ajudes a la inversió.

La resolució de les convocatòries de subvencions per inversions a les explotacions agràries de 2018 ha exclòs de les ajudes a part important dels beneficiaris del projecte d'assessorament a explotacions dut a terme dins  la Estratègia de Desenvolupament Local Participatiu d'Eivissa i Formentera, donant-se de fet una incoherència dins el Programa de Desenvolupament Rural al utilitzar recursos en animació, definició estratègica i concreció d'inversions en determinades explotacions que desprès no poden accedir a les ajudes per materialitzar les inversions.

Per tal de donar coherència al procés d'acompanyament de les explotacions agràries fet des de la Estratègia de Desenvolupament Local Participatiu d'Eivissa i Formentera, en data 10 de desembre de 2020 s'ha aprovat modificació de dita Estratègia en la qual s'inclou la possibilitat d'ajudes a inversions en projectes productius dins l'acció estratègica d'assessorament, que passa a denominar-se Asesoramiento estratégico a titulares de explotaciones agrarias y otros actores del complejo agroalimentario insular, especialmente a nuevas incorporaciones al sector agrario.

Amb la finalitat de desenvolupar la previsió d'ajudes a inversions en projectes productius es publica la present convocatòria d'ajudes, limitada als beneficiaris efectius del projecte Disseny i implementació de Plans Estratègics de Gestió Empresarial de titulars d'explotacions agràries joves i de recent incorporació a Eivissa i Formentera. 

La present convocatòria és coherent amb la Estratègia de Desenvolupament Local Participatiu d'Eivissa i Formentera i, a la vista de la resolució de les convocatòries de subvencions per a inversions en explotacions agràries, complementària a la resta de línies d'ajuda del Programa de Desenvolupament Rural.

Aquest acord de convocatòria està inserit en la programació comunitària de desenvolupament rural, per la qual cosa la normativa d'aplicació és extensa i complexa. Com que aquest document és el darrer esglaó d'aquesta normativa, s'hi han inclòs aquells punts que el marc jurídic aplicable estableix que han de figurar obligatòriament en la convocatòria, i aquells que han de concretar-se en aquesta. La resta d'aspectes pertinents poden haver-se inclòs a títol aclaridor, però ha de recórrer-se al marc jurídic aplicable per veure'n la totalitat de les implicacions.

RESOLUCIÓ

Primer

Objecte de les subvencions i àmbit d'aplicació

1.  S'aproven les convocatòries de subvencions, per als anys 2022 a 2023, per a fomentar les inversions a les explotacions agràries que han fet un ús significatiu i estratègic del projecte Disseny i implementació de Plans Estratègics de Gestió Empresarial de titulars d'explotacions agràries joves i de recent incorporació a Eivissa i Formentera , d'acord amb el que preveu l'Ordre de bases reguladores de la concessió de subvencions en el marc del Programa de Desenvolupament Rural de les Illes Balears 2014-2020, aprovat mitjançant l'Ordre del conseller d'Agricultura, Medi Ambient i Territori de 19 de febrer de 2015, publicada en el Butlletí Oficial de les Illes Balears núm. 29, de 26 de febrer de 2015.

2. Les convocatòries seran un total de quatre i es realitzen dues convocatòries per l'any 2022 i dues convocatòries per l'any 2023.

3. L'àmbit territorial d'aplicació de les subvencions és la zona elegible de l'Estratègia de Desenvolupament Local Participatiu d'Eivissa i Formentera FEADER 2014-2020 Els projectes localitzats a la zona no elegible del municipi d'Eivissa podran ser objecte de subvenció si estan relacionats amb la zona elegible en termes de desenvolupament.

Segon

Import màxim de la convocatòria i finançament

1.  Per a la primera convocatòria de l'exercici 2022 es destina un import de cent mil euros (100.000,00€), amb càrrec als pressuposts del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA), d'acord amb la següent distribució anual:

ANY

UE (80,00%)

AGE (6,00%)

CAIB (14,00%)

TOTAL

2022

80.000,00

6.000,00

14.000,00

100.000,00

TOTAL

80.000,00

6.000,00

14.000,00

100.000,00

Aquesta quantia es podrà incrementar amb crèdits que es poden destinar a aquesta finalitat.

2. La resta de convocatòries d'ajudes establertes a la present Resolució queden sotmeses a la condició suspensiva d'existència de crèdit adequat i suficient per a finançar el compliment de les obligacions generades.

En cas que una vegada acabat qualsevol dels períodes no s'hagi exhaurit l'import màxim previst inicialment per a cadascun d'ells, la quantitat no aplicada s'ha de traslladar al període següent mitjançant una resolució de l'òrgan competent per a la concessió de subvencions, que s'ha de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

3. Les subvencions esmentades seran cofinançades pel FEADER en un 80%, per l'Administració general de l'Estat en un 6% i per la comunitat autònoma de les Illes Balears en un 14%.

Tercer

Requisits dels beneficiaris i de les explotacions

1. Poden ser beneficiaris de les subvencions que preveu aquesta convocatòria les persones físiques o jurídiques o els titulars d'explotacions en règim de titularitat compartida que reuneixin els requisits següents:

a) Ser beneficiaris efectius,  a data de presentació de la sol·licitud, del projecte  Disseny i implementació de Plans Estratègics de Gestió Empresarial de titulars d'explotacions agràries joves i de recent incorporació a Eivissa i Formentera. La acreditació d'aquest extrem es realitzarà d'ofici per part del Grup d'Acció Local per al Desenvolupament Rural i Pesquer d'Eivissa i Formentera, el qual emetrà un informe al respecte.

b) Comprometre's a complir les normes exigibles en matèria de medi ambient, higiene i benestar animal.

c)  Comprometre's a mantenir les inversions realitzades durant almenys cinc anys comptats des de la data de pagament de l'ajuda.

d) Tenir la consideració d'agricultor actiu, d'acord amb el que disposa el capítol I, títol II, del Reial decret 1075/2014, de 19 de desembre, sobre l'aplicació a partir del 2015 dels pagaments directes a l'agricultura i a la ramaderia i altres règims d'ajuda, així com sobre la gestió i el control dels pagaments directes i dels pagaments al desenvolupament rural.

En el cas de titulars d'explotacions agràries prioritàries, no caldrà acreditar aquesta condició.

e) Ser titular d'una explotació agrària que estigui inscrita en el Registre insular agrari de les Illes Balears (RIA) corresponent amb les dades actualitzades en els tres anys anteriors a la data de publicació d'aquesta convocatòria.

2.  Les explotacions objecte d'inversió hauran de reunir, en el moment de la proposta de resolució, els següents requisits:

a) que l'explotació requereixi un volum de treball equivalent almenys a 0,3 UTA.

b) que compleixi les normes comunitàries aplicables a les inversions de les quals es tracti.

c) que l'explotació sigui viable econòmicament.

3. Els requisits generals esmentats s'hauran de mantenir durant un període mínim de sis mesos i, en tot cas,fins al pagament de l'ajuda, excepte els requisits associats a obligacions que s'han de mantenir fins al termini que indica l'apartat desè.

4. A més dels requisits establerts en els punts anteriors, hauran de complir els requisits prevists a l'article 10 de l'Ordre de bases reguladores de la concessió de subvencions en el marc del Programa de Desenvolupament Rural de les Illes Balears 2014-2020, aprovat mitjançant l'Ordre del conseller d'Agricultura, Medi Ambient i Territori de 19 de febrer de 2015, així com els establerts en el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions.

5. D'acord amb el que disposa l'article 10.1e) del Text Refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, es considerarà que els beneficiaris es troben al corrent de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social quan es verifiqui el que disposa l'article 38 del Decret 75/2004, de 27 d'agost, de desenvolupament de determinats aspectes de la Llei de finances i de les lleis de pressuposts generals de la comunitat autònoma de les Illes Balears, així com els articles 18 i 19 del Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions. La circumstància d'estar al corrent de les obligacions tributàries, estatals i autonòmiques, i amb la Seguretat Social haurà de quedar acreditada amb anterioritat a dictar-se l'informe tècnic previ a la proposta de resolució de concessió.

La comprovació del compliment del requisit esmentat la realitzarà el FOGAIBA i/o la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació, ja que la presentació de la sol·licitud en suposa l'autorització per a la seva comprovació, excepte manifestació expressa contrària. Quan la persona sol·licitant de l'ajuda no estigui obligada a presentar les declaracions o documents a què es refereixen les obligacions previstes en el paràgraf anterior o quan la quantia de la subvenció sigui igual o inferior a 3.000,00 euros s'acreditarà el seu compliment mitjançant declaració responsable.

En el cas que la persona interessada hagi presentat declaració responsable, si durant la instrucció del procediment resulta que l'import de la subvenció és superior a 3.000,00 euros, o en el cas que el FOGAIBA consideri oportú realitzar la comprovació efectiva del compliment d'aquest requisit, aquesta serà requerida per tal que aporti la justificació d'aquest requisit, llevat que s'hagi autoritzat el FOGAIBA per efectuar-ne la comprovació d'ofici.

6. De conformitat amb el que disposa l'article 11 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes, tampoc no poden ser beneficiàries de les subvencions que preveu aquesta resolució les empreses i entitats sol·licitants que hagin estat sancionades o condemnades els darrers tres anys, per una resolució administrativa o per una sentència judicial fermes, per haver exercit o tolerat pràctiques laborals considerades discriminatòries per raó de sexe o de gènere.

Quart

Actuacions subvencionables

1.Els objectius de la mesura són millorar el rendiment i la sostenibilitat globals de l'explotació agrícola,aconseguir la viabilitat de les explotacions i millorar la competitivitat del sector agrari i promoure les tecnologies agrícoles innovadores i la gestió sostenible.

Per tant,les inversions objecte d'ajuda han d'estar destinades a un o diversos dels següents camps:

a) Millorar el rendiment i la sostenibilitat globals de l'explotació agrícola.

b) Aconseguir la viabilitat de les explotacions i millorar la competitivitat del sector agrari.

c) Promoure les tecnologies agrícoles innovadores i la gestió sostenible.

2. Podran ser subvencionades les despeses realitzades i efectivament pagades pel beneficiari, de la manera prevista a l'apartat dotzè de la present Resolució, derivades de les següents inversions:

a) La construcció, adquisició (inclòs l'arrendament financer) o millora de béns immobles.

b) La compra o arrendament amb opció de compra de nova maquinària i equipament fins al valor de mercat del producte.

c) Els costs generals vinculats a les despeses contemplades a les lletres a), b), f), g) i h) com honoraris d'arquitectes, enginyers i assessors, honoraris relatius a l'assessorament sobre la sostenibilitat econòmica i mediambiental, inclosos els estudis de viabilitat amb un màxim d'inversió auxiliable equivalent al 10% de la inversió realitzada en aquestes conceptes.

d) L'adquisició o desenvolupament de programes informàtics i adquisicions de patents, llicències, drets d'autor, marques registrades.

e) Els costs d'instauració de plans de gestió forestal i instruments equivalents.

f) L'adquisició i plantació de plantes de cicle productiu superior a un any.

g) Inversions a explotacions agràries que incloguin actuacions en regadiu.

h) Inversions destinades a complir normes de la Unió aplicables a la producció agrària.

3. L'adquisició d'immobles, maquinària i equips a través d'operacions d'arrendament financer només serà subvencionable si inclou un compromís de compra en el que es prevegi que el beneficiari arribi a ser propietari del bé del que es tracti. La compra efectiva haurà de realitzar-se abans de la sol·licitud de pagament. L'import màxim del contracte no sobrepassarà el valor net de mercat de l'actiu arrendat.

4. Només seran subvencionables les despeses realitzades després de la presentació de la sol·licitud d'ajuda, i en el cas d'obra civil i instal·lacions fixes, a més, de la visita prèvia d'inspecció per part de l'òrgan competent, in situ, que acrediti que les inversions no estaven iniciades (excepte en el cas de les despeses previstes en el punt 2,  relatives als “costs generals”, que es podran realitzar abans de la presentació de la sol·licitud), de conformitat amb el que disposa l'Ordre del conseller d'Agricultura, Medi Ambient i Territori de 19 de febrer de 2015, per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en el marc del Programa de Desenvolupament Rural de les Illes Balears 2014-2020.

L'actuació subvencionada haurà d'haver estat realitzada i pagada pel beneficiari en el període comprès entre la data de començament del període d'elegibilitat previst al paràgraf anterior i el termini previst en el punt 1 de l'apartat onzè d'aquesta Resolució.

5. En el cas d'inversions en explotacions agràries que incloguin actuacions en regadiu, únicament es consideraran actuacions subvencionables les inversions que compleixin els requisits de l'article 46 del Reglament (UE) núm. 1305/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013. Així, per tal que aquestes inversions siguin subvencionables, han de complir les condicions que estableix l'annex V d'aquesta resolució.

6. En el cas d'inversions destinades a complir normes de la Unió aplicables a la producció agrària, aquestes seran subvencionables sempre que es facin: en el cas de joves agricultors, en un termini màxim de 24 mesos des de la seva incorporació; en el cas general serà de 12 mesos des del moment en què els requisits passin a ser obligatoris.

7.  En tot cas, s'aplicaran les normes en matèria de despeses susceptibles de subvenció, comprovació de subvencions i comprovació de valors que estableixen els articles 40, 41 i 42 del Text refós de la Llei de subvencions i l'article 83 del Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, aprovat per Reial decret 887/2006, de 21 de juliol.

8.  En qualsevol cas, no podran ser subvencionades les següents despeses:

a) Altres despeses relacionades amb els contractes d'arrendament amb opció de compra, tals com el marge de l'arrendador, els costs de refinançament d'interessos, les despeses generals i les despeses de l'assegurança.

b) Les inversions de reposició o simple substitució d'equipaments i maquinària, excepte quan la nova adquisició correspongui a equipaments o maquinària diferents als anteriors per la tecnologia emprada o pel seu rendiment.

c) La compra d'equipaments o maquinària de segona mà.

d) La compra de drets de producció agrícola, de drets d'ajuda, animals, plantes anuals i la seva plantació. No obstant això, en el cas de reconstitució del potencial agrari danyat per desastres naturals i catàstrofes de conformitat amb l'article 18.1 b) del Reglament (UE) núm. 1305/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre, els costs de compres d'animals es podran considerar subvencionables.

e) Els interessos de deute.

f) L'adquisició de terrenys per un import superior al 10% de la despesa total subvencionable de l'operació.

g) L'IVA, excepte quan no sigui recuperable, de conformitat amb la legislació nacional sobre l'IVA.

h) Interessos, recàrrecs i sancions administratives i penals.

i) Les despeses de procediments judicials.

j) Les inversions contràries a les limitacions sectorials previstes a l'annex IV, així com qualsevol altra que estableixi la norma comunitària.

k) Totes les que no se'n derivin de les actuacions o inversions previstes en el punt 2 anterior.

l) Totes aquelles que no tinguin la condició de despesa elegible conforme a la normativa vigent.

m) Les inversions relacionades amb la plantació i reconversió de la vinya que no siguin corresponents a nous drets de plantació.

9. En tot cas, per poder ser considerada subvencionable, serà necessari que la inversió en obra civil es faci complint les normes urbanístiques en aquesta matèria. A tals efectes, serà preceptiu acreditar, previ al pagament, el compliment de tals extrems, adjuntant la documentació que s'esmenta a l'apartat dotzè de la present Resolució.

10. Quan l'import de la despesa subvencionable superi la quantia de 40.000,00 euros en cas de cost per execució d'obra o de 15.000,00 euros en cas de subministrament de béns d'equipament o prestació de serveis per empreses de consultoria o assistència tècnica, el beneficiari haurà de sol·licitar com a mínim tres ofertes de proveïdors diferents, amb caràcter previ a la contractació del compromís per a la prestació del servei o el lliurament del bé, excepte quan per les característiques especials de les despeses subvencionables no existeixi en el mercat un nombre suficient d'entitats que el subministrin o ofereixin.

L'elecció entre les ofertes presentades, que hauran d'aportar-se a la sol·licitud de la subvenció, es realitzarà conforme a criteris d'eficiència i economia, amb la justificació expressa en una memòria de l'elecció quan no recaigui en la proposta econòmica més avantatjosa.

11. En el supòsit d'adquisició de terrenys, construcció, rehabilitació i millora de béns inventariables, en el cas de béns inscriptibles en un registre públic, s'haurà de fer constar a l'escriptura que el beneficiari haurà de destinar els béns a la finalitat concreta per la qual es va concedir la subvenció, durant un període de cinc anys des del pagament de l'ajuda, així com l'import de la subvenció concedida, i hauran de ser objecte aquests extrems d'inscripció, en el registre públic corresponent. A tals efectes serà preceptiu acreditar, previ al pagament, el compliment de tals extrems, adjuntant la documentació que s'esmenta a l'apartat dotzè de la present Resolució.

12. S'hauran de complir les normes d'informació i publicitat previstes a l'annex III del Reglament d'execució (UE) nº 808/2014 de la Comissió, de 17 de juliol de 2014, pel qual s'estableixen disposicions d'aplicació del Reglament (UE) nº 1305/2013 del Parlament Europeu i del Consell, relatiu a l'ajuda al desenvolupament rural a través del Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural.

13. En virtut del que estableix l'article 45.1 del Reglament (UE) núm. 1305/2013, les operacions d'inversió que, d'acord amb la legislació nacional o autonòmica d'aplicació, hagin de sotmetre a avaluació d'impacte ambiental, per poder ser elegibles han de comptar amb la corresponent declaració, informe o resolució d'impacte ambiental emesa per la Comissió Balear de Medi Ambient en sentit positiu. 

A més, les operacions no podran afectar negativament i significativament als objectius de conservació de llocs de la Red Natura 2000.

D'altra banda, d'acord amb el que disposa l'article 11 del Reglament d'Execució 807/2014, les instal·lacions hauran de complir, quan resulti d'aplicació, els preceptes definits en el Reial decret 235/2013, de 5 d'abril, pel qual s'aprova el procediment bàsic per a la certificació de la eficiència energètica.

Cinquè

Intensitat i límit de les subvencions

1. Les ajudes a les inversions per a explotacions agràries tindran la forma de subvenció.

2. La inversió màxima auxiliable per a cada convocatòria serà de 200.000,00 euros/UTA per a un mateix beneficiari, amb una limitació màxima per a totes les convocatòries de 200.000,00 euros de volum d'inversió auxiliable.

3. Els imports aplicables i els percentatges d'ajuda seran els següents:

3.1. Per a agricultors professionals o titulars d'una explotació agrària prioritària l'ajuda serà del 40% de la inversió, percentatge que es podrà incrementar per a les explotacions ubicades en zones amb limitacions específiques i en el cas de joves instal·lats durant els cinc anys anteriors a la sol·licitud de l'ajuda en 5 i 10 punts percentuals més en cadascun dels casos següents:

a) Increment de 5 punts percentuals en cadascun dels conceptes següents:

- Explotacions ubicades en tot o almenys el 25% de la superfície de l'explotació agrària en zones de Xarxa Natura 2000.

- Beneficiaris que contemplin inversions destinades a l'ús de l'aigua regenerada en el seu programa. L'import d'aquestes inversions haurà de ser, almanco, el 20% del total de la inversió auxiliada.

- Beneficiaris productors d'agricultura ecològica.

- Beneficiaris productors d'agricultura integrada.

- Beneficiaris que contemplin inversions destinades a la venda directa en el seu programa. L'import d'aquestes inversions haurà de ser, almanco, el 20% del total de la inversió auxiliada.

b) Increment de 10 punts percentuals en cadascun dels casos següents:

- Beneficiaris productors d'agricultura ecològica.

- Beneficiaris titulars d'una explotació, el municipi predominant de la qual sigui zona desafavorida.

- Inversions per a reduir el consum d'aigua subterrània en almenys un 20% o que utilitzin aigua regenerada o que desenvolupin sistemes de captació d'aigua de pluja.

- Joves agricultors establerts 5 anys abans de presentar la sol·licitud

- Inversions Col·lectives (Agrupacions de OPFHs, Cooperatives de Segon Grau)

- Inversions en el marc de l'Associació Europea d'Innovació.

- Compromís 5 anys substituir abonament nitrogenat per abonament foliar o de libració lenta.

- Explotacions a Eivissa i Formentera

c) Increment de15 punts percentuals:

- Projectes que obtinguin un mínim de 20 punts en el bloc 2 d'inversions mediambientals en concurrència competitiva.

- Per a inversions per introduir criteris d' Smart farmer a les explotacions ramaderes y agrícoles, sempre que representin, almanco, un 50% del total de les inversions de l'expedient.

L'ajuda combinada després de computar els diversos compliments no excedirà mai el 50% del total de la inversió.

3.2. Per a agricultors no inclosos en l'apartat 3.1, l'ajuda serà:

- En el cas de joves instal·lats durant els cinc anys anteriors a la sol·licitud de l'ajuda del 78% de la que li correspondria a un agricultor professional segons l'apartat 3.1. anterior, amb els increments i els màxims corresponents.

- En la resta dels casos del 65% de la que li correspondria a un agricultor professional segons l'apartat 3.1. anterior, amb els increments i els màxims corresponents.

4. Per poder sol·licitar les ajudes, la inversió auxiliable ha de tenir un import mínim de 3.000,00 euros.

5. L'import de l'ajuda no podrà superar en cap cas el cost de l'activitat a realitzar.

6. En el cas d'inversions superiors a 1.000.000,00 d'euros, susceptibles de generar ingressos nets previstos en l'article 61 del Reglament (UE) 1303/2013, caldrà aplicar allò que disposa aquest article.

Sisè

Sol·licituds

1. Per a l'any 2022 els terminis de presentació  de sol·licituds seran:

-Primera convocatòria: trenta dies naturals des del dia següent de la publicació de la present Resolució en el BOIB.

-Segona convocatòria: de l'1 de juliol fins al 31 de desembre de 2022.

2. Per l'any 2023 els terminis de presentació  de sol·licituds seran:

-Primera convocatòria: de l'1 de gener fins al 30 de juny de 2023.

-Segona convocatòria: de l'1 de juliol fins al 31 de desembre de 2023.

3. Les persones interessades que compleixin els requisits previstos en aquesta convocatòria han de presentar les sol·licituds d'ajuda, d'acord amb el model de l'annex I que figura a la pàgina web http://www.leadereivissaiformentera.com/, adreçades al Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (amb codi A04026954 del DIR3, catàleg unificat de les Administracions Públiques) i s'hauran de presentar, correctament emplenades, en el registre d'entrada del Grup d'Acció Local per al Desenvolupament Rural i Pesquer d'Eivissa i Formentera, situat a la 3a planta de la Seu del Consell Insular d'Eivissa, av. d'Espanya, 49, a la ciutat d'Eivissa o a qualsevol altre lloc dels que preveu l'apartat 4 de l'article 16 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques i l'article 37 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la comunitat autònoma de les Illes Balears. Les persones que han presentat la sol·licitud en un lloc diferent dels registres del GAL han d'enviar un correu electrònic al Grup d'Acció Local (info@leadereivissaiformentera.com) per notificar aquesta circumstància en un termini de tres dies hàbils.

4. La presentació de la sol·licitud d'ajuda suposa l'acceptació, per part de l'interessat, de tot el que conté aquesta convocatòria, així com les bases reguladores establertes a l'Ordre del conseller d'Agricultura, Medi Ambient i Territori de 19 de febrer de 2015, de bases reguladores de la concessió de subvencions en el marc del Programa de Desenvolupament Rural de les Illes Balears 2014-2020 i la resta de normativa d'aplicació.

5.  Aquestes sol·licituds han d'adjuntar la següent documentació:

5.1 PERSONES FÍSIQUES

a) Pla empresarial amb el contingut que preveu el model que figura a la pagina web del FOGAIBA.

b) Memòria de les actuacions, i en cas necessari avantprojecte o projecte tècnic.

c) Pressuposts o factures proforma de les inversions objecte d'ajuda. S'han de presentar els tres pressuposts en el cas del que estableix l'apartat 4.9 d'aquesta Resolució.

d) Plànols o croquis de les inversions immobles i la seva ubicació a l'explotació, en el cas que no s'hagi aportat projecte tècnic.

e) Documentació acreditativa de la sol·licitud d'actualització de dades del RIA.

5.2 PERSONES JURÍDIQUES

5.2.1. Documentació comuna a totes les entitats jurídiques:

a) Fotocòpia del NIF.

b) Document que acrediti aquesta representació.

c)  Pla empresarial amb el contingut que preveu el model que figura a la pagina web del FOGAIBA.

d) Avantprojecte, projecte tècnic, pressuposts o factures proforma de les inversions objecte d'ajuda. S'han de presentar els tres pressuposts en el cas del que estableix l'apartat 4.9 d'aquesta Resolució.

e) Plànols o croquis de les inversions immobles i la seva ubicació a l'explotació.

f) Documentació acreditativa de la sol·licitud d'actualització de dades del RIA.

6.De la mateixa manera i amb caràcter potestatiu, el sol·licitant podrà aportar la documentació complementària que vulgui, amb l'objecte d'acreditar el compliment d'alguns dels criteris de assignació d'ajuda i/o selecció establerts als apartats cinquè i setè de la present Resolució. La comprovació de les dades relatives a la producció ecològica i/o integrada es podrà realitzar d'ofici pel FOGAIBA amb la seva autorització.

7. La comprovació del DNI de la persona sol·licitant o del seu representant es farà d'ofici per part del FOGAIBA. En el cas que es vulgui denegar expressament l'autorització al FOGAIBA i/o a la Conselleria de Medi Ambient, Agricultura i Pesca per a l'obtenció del DNI de la persona sol·licitant o dels representants, dels certificats d'estar al corrent de les obligacions tributàries, estatals i autonòmiques, i amb la Seguretat Social, o d'inscripció i comprovació de les dades que consten en el Registre Agrari Insular de les Illes Balears, així com de la condició d'explotació agrària prioritària, s'haurà d'aportar un document de denegació i els certificats corresponents. En cas que no s'estigui obligat a presentar les declaracions o documents a què es refereixen les obligacions anteriors per acreditar estar al corrent de les obligacions tributàries, estatals i autonòmiques, i amb la Seguretat Social, o quan la quantia de la subvenció sigui igual o inferior a 3.000,00 euros, s'acreditarà el seu compliment mitjançant declaració responsable.

En el cas que la persona interessada hagi presentat declaració responsable, si durant la instrucció del procediment resulta que l'import de la subvenció és superior a 3.000,00 euros, o en el cas que el FOGAIBA consideri oportú realitzar la comprovació efectiva del compliment d'aquest requisit, aquesta serà requerida per tal que aporti la justificació d'aquest requisit, llevat que s'hagi autoritzat el FOGAIBA per efectuar-ne la comprovació d'ofici.

8. En el supòsit que, amb ocasió de la tramitació d'altres expedients en el FOGAIBA, ja s'hagi presentat algun dels documents esmentats, no serà necessari aportar-lo novament, sempre que es faci constar la data i l'òrgan o dependència on va ser presentat o, en el seu cas, emès i no hagin passat més de cinc anys des de l'acabament del procediment al qual correspongui.

En els supòsits d'impossibilitat material d'obtenir el document, l'òrgan competent podrà requerir al sol·licitant la presentació o, per defecte, l'acreditació per altres mitjans dels requisits als quals fa referència el document, amb anterioritat a la formulació de la proposta de resolució.

9. D'acord amb el que preveu l'article 28 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, de procediment administratiu comú de les administracions públiques, no cal presentar la documentació o les dades que es puguin obtenir per mitjans telemàtics.

10. Si les sol·licituds tenen algun defecte o no adjunten tota la documentació assenyalada o si els documents que sigui necessari presentar durant la tramitació de l'expedient presenten esmenes o ratllades, es requeriran les persones sol·licitants mitjançant una publicació en la pàgina web http://www.leadereivissaiformentera.com/ o en el seu cas del FOGAIBA, per tal que esmenin el defecte o aportin la documentació en el termini de deu dies, així com indica l'article 68.1 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, amb indicació que si no ho fan, s'entendran desistides les sol·licituds i, amb la resolució prèvia, s'arxivarà l'expedient sense cap altre tràmit. Les diferents notificacions d'esmena de defectes que es dictin es publicaran a la pàgina web, cada dilluns o el dia hàbil següent si aquest és festiu.

11. La presentació de la sol·licitud suposa l'acceptació, per part de la persona interessada, del que conté aquesta convocatòria, de les bases reguladores que estableix l'Ordre del conseller d'Agricultura, Medi Ambient i Territori, de 19 de febrer de 2015, per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en el marc del Programa de desenvolupament rural de les Illes Balears 2014-2020, i de la resta de normativa d'aplicació.

Setè

Selecció dels beneficiaris

1. La selecció dels beneficiaris de les ajudes es realitzarà mitjançant el procediment de concurrència competitiva entre les sol·licituds presentades dins cada període establert a l'apartat sisè.

2. En el supòsit que les sol·licituds amb dret a ajuda superin les quanties destinades en el període respectiu, les sol·licituds s'atendran en funció de la major puntuació obtinguda, aplicant els criteris de prioritat següents, el compliment dels quals serà valorat a la data de presentació de la sol·licitud:

A.- En funció de les característiques de la persona beneficiària o l'explotació:

-Dona agricultora professional: 5 punts

-Jove agricultor professional: 5

-Si la persona beneficiària és titular o cotitular d'una explotació agrària prioritària o és agricultor professional i està de alta en algun règim de la SS relacionat amb la agricultura: 25 punts

-Si la persona beneficiària és sòcia d'una OPA, cooperativa o SAT: 15 punts

- Agricultors titulars d'una explotació que siguin socis d'una entitat associativa agroalimentària qualificada de prioritària, d'acord amb allò establert en la Llei 13/2013: 5 punts

-Si la persona beneficiària té una forma associativa: cooperativa o SAT: 5 punts

-Explotacions amb almenys el 25% de la seva superfície situada en zones Xarxa Natura 2000 o altres espais naturals regulats en la LECO: 5 punts

B.- En funció de l'orientació productiva majoritària de l'explotació:

-Sector hortofrutícola: 5 punts

-Fruits secs: 3 punts

- Sector ramader, si el beneficiari utilitza els programes informàtics  TERIB o PRADIB per relacionar-se amb la administració: 3 punts

-Cereals: 2 punts

-Si l'agricultor practica l'agricultura ecològica o integrada: 5 punts

C.- En funció de l'objecte de la inversió:

-Programa que contingui inversions destinades a reduir el consum d'aigua subterrània per a reg. El muntant d'aquestes inversions ha de ser com a mínim del 20% del total: 10 punts

-Programa que contingui inversions destinades a l'ús d'aigua regenerada. El muntant d'aquestes inversions ha de ser com a mínim del 20% del total: 5 punts

-Programa que contingui inversions destinades a reduir la contaminació per nitrats d'origen animal de les aigües subterrànies en zones declarades vulnerables. El muntant de les inversions haurà de ser de com a mínim el 20% del total per evitar la percolació dels nitrats d'origen animal en els aqüífers: 10 punts

-Inversió que contribueixi al desenvolupament del sector agrari:

-Inversió que generi més ingressos per a l'explotació: 15 punts

-Inversió que millori la competitivitat de l'explotació: 10 punts

-Inversió que contribueixi a la mitigació i/o adaptació a l'efecte del canvi climàtic: 10 punts.

3. En cas d'empat, es resoldrà tenint en compte el següent:

- En cas d'empat entre un agricultor professional i una entitat jurídica que sigui titular d'una explotació prioritària, es donarà preferència a l'entitat.

- En altres casos es donarà preferència a la sol·licitud que hagi estat presentada en primer lloc.

 

Vuitè

Comissió avaluadora

1. El Comitè de Desenvolupament Rural del Grup d'Acció Local per al Desenvolupament Rural i Pesquer d'Eivissa i Formentera tindrà la condició de Comissió avaluadora. L'acta de l'acord del Comitè de Desenvolupament Rural tindrà la condició d'informe que ha de servir de base per a l'elaboració de la proposta de resolució.

2. El Comitè de Desenvolupament Rural del Grup d'Acció Local per al Desenvolupament Rural i Pesquer d'Eivissa i Formentera és l'òrgan  competent per analitzar les sol·licituds presentades i proposar quines poden optar a subvenció de l'Estratègia de Desenvolupament Local Participatiu FEDER d'Eivissa i Formentera 2014-2020, i està integrat per:

-President: President del Grup i representant del Departament d'Agricultura del Consell Insular d'Eivissa.

-Secretari: Representant de la Cooperativa Agrícola de Santa Eulària.

-Vocals:

  • Representant del Consell Insular de Formentera.
  • Representant de la Cooperativa Agrícola de Sant Antoni.
  • Representant del la Cooperativa del Camp de Formentera.
  • Representant de Foment del Turisme d'Eivissa.
  • Representant de Mancomunitat Intermunicipal de Serveis Públics Insulars.
  • Representant de la Petita i Mitjana Empresa d'Eivissa i Formentera.
  • Representant de l'Associació de Persones amb Necessitats Especials d'Eivissa i Formentera.
  • Representant del FOGAIBA, amb veu i sense vot.

3. Perquè la Comissió avaluadora s'entengui vàlidament constituïda, es requerirà la presència de les persones que n'exerceixin la presidència i la secretaria o, en el seu cas, de qui els substitueixin, i de la meitat, almenys, dels seus membres (sense comptar al representant del FOGAIA), entre els qual seran majoria els representants de la societat civil.

Novè

Instrucció del procediment

1. L'òrgan competent per a la instrucció del procediment de concessió de les ajudes és l'Àrea de Gestió d'Ajudes del FOGAIBA. Aquest òrgan durà a terme, d'ofici, les actuacions necessàries per determinar, conèixer i comprovar les dades en virtut de les quals s'ha de dictar la resolució. En el cas que sigui necessari notificar l'esmena de deficiències o la proposta de resolució, aquesta notificació es farà individualment de manera telemàtica, a aquests efectes a la sol·licitud d'ajuda s'haurà de incloure una adreça de correu electrònic per a aquestes notificacions.

Es pot prescindir del tràmit de notificació de la proposta de resolució provisional quan no figurin en el procediment ni siguin tinguts en compte altres fets, al·legacions i proves més que els que han adduït les persones interessades. En aquest cas, la proposta de resolució formulada té caràcter de definitiva.

Quan la subvenció tingui per objecte el finançament d'activitats a desenvolupar pel sol·licitant i l'import de la subvenció de la proposta de resolució provisional sigui inferior al que figura a la sol·licitud presentada, es pot instar al beneficiari la reformulació de la sol·licitud per ajustar els compromisos i les condicions a la subvenció atorgable.

En qualsevol cas, la reformulació de sol·licituds ha de respectar l'objecte, les condicions i la finalitat de la subvenció, així com els criteris de valoració establerts respecte a les sol·licituds o peticions.

Havent examinat les al·legacions que han formulat les persones interessades, si n'és el cas, s'ha de formular la proposta de resolució definitiva, la qual ha d'expressar la persona sol·licitant o la llista de persones sol·licitants per a les quals es proposa la concessió de la subvenció i la seva quantia, i especificar l'avaluació i els criteris de valoració seguits per elaborar-la, si n'és el cas.

2.La resolució dels expedients serà dictada pel vicepresident en matèria agrària del FOGAIBA, a proposta del cap del Servei d'Ajudes al Desenvolupament Rural i amb l'informe previ, si n'és del cas, de la Comissió avaluadora. Amb anterioritat a l'emissió de l'informe de la Comissió avaluadora, per la secció competent del Servei d'Ajudes al Desenvolupament Rural del FOGAIBA, s'emetrà informe en el qual s'acreditarà, en cas de ser favorable, la legalitat de l'ajuda i el seu import. A la resolució de concessió de l'ajuda s'hi farà constar el finançament per part de les diferents administracions, les anualitats de pagament de l'ajuda que es determinin d'acord amb els crèdits disponibles així com la millor execució del PDR, la mesura del programa que es tracti i es desglossarà la inversió total aprovada únicament segons els capítols d'obra civil, instal·lacions, maquinària i honoraris.

3. El termini màxim per dictar i notificar la resolució expressa és de sis mesos a partir de l'acabament del termini de presentació de sol·licituds i la resolució es notificarà a les persones interessades mitjançant la seva publicació al Butlletí Oficial de les Illes Balears, d'acord amb els termes que preveu l'article 45.2 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

Si un cop ha transcorregut aquest termini no s'ha notificat cap resolució expressa, s'entendrà que la sol·licitud ha estat desestimada.

Excepcionalment, i d'acord amb el que estableix l'article 23 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, es podrà acordar l'ampliació del termini màxim per dictar resolució. En aquest cas, l'acord d'ampliació s'ha de produir abans del venciment del termini i es notificarà a les persones interessades mitjançant la seva publicació al BOIB.

En aquest cas, si algun dels beneficiaris renuncia a la subvenció en els sis mesos següents de la notificació de la seva concessió, l'òrgan que concedeix la subvenció esmentada haurà d'acordar, sense necessitat de nova convocatòria, la concessió de la subvenció al sol·licitant o sol·licitants següents per ordre de puntuació, sempre que amb la renúncia per part d'algun dels beneficiaris, s'hagi alliberat prou crèdit per poder atendre com a mínim una de les sol·licituds denegades. L'òrgan que concedeix la subvenció comunicarà aquesta opció als interessats, amb la finalitat que accedeixin a la proposta de subvenció en el termini de deu dies. Una vegada acceptada la proposta per part del sol·licitant o sol·licitants, es dictarà l'acte de concessió i es procedirà a la seva notificació.

4. Contra aquesta resolució, que no exhaureix la via administrativa, es podrà interposar recurs d'alçada davant la consellera d'Agricultura, Pesca i Alimentació en el termini d'un mes a partir de l'endemà de la seva notificació, d'acord amb el que estableixen l'article 58.4 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i els articles 121 i 122 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

5. A la resolució del procediment s'hi podrà incloure una relació ordenada de totes les sol·licituds que, tot i que complien les condicions administratives i tècniques per adquirir la condició de beneficiari, no hagin estat estimades perquè excedien la quantia màxima del crèdit que fixa la convocatòria, amb la indicació, si escau, de la puntuació atorgada a cadascuna en funció dels criteris de valoració previstos.

En aquest cas, si algun dels beneficiaris renuncia a la subvenció durant els sis mesos següents a la notificació de la seva concessió, l'òrgan que concedeix la subvenció esmentada haurà d'acordar, sense necessitat d'una nova convocatòria, la concessió de la subvenció a la persona sol·licitant o persones sol·licitants següents per ordre de puntuació, sempre que amb la renúncia per part d'algun dels beneficiaris s'hagi alliberat prou crèdit per poder atendre com a mínim una de les sol·licituds denegades. L'òrgan que concedeix la subvenció comunicarà aquesta opció a les persones interessades perquè acceptin la proposta de subvenció dins el termini de deu dies. Una vegada acceptada la proposta per part de la persona sol·licitant o les persones sol·licitants, es dictarà l'acte de concessió i es notificarà.

6. Sense perjudici que la notificació es realitzi de la manera establerta en els apartats anteriors i de la publicitat a realitzar en aplicació del que preveuen els articles 111 i 112 del Reglament (CE) núm. 1306/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013, es publicarà amb caràcter informatiu en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, així com a la web http://www.caib.es, la llista de beneficiaris de les subvencions que siguin concedides en el marc del previst a la present Resolució, amb expressió de la convocatòria, el programa, la quantitat concedida i la finalitat o les finalitats de la subvenció.

7. Amb caràcter excepcional, i respectant la quantia de l'ajuda concedida, com també la forma i els terminis d'execució i justificació de les despeses corresponents, les persones beneficiàries poden sol·licitar la modificació del contingut de les actuacions subvencionades quan es donin circumstàncies que alterin o dificultin el desenvolupament de les activitats que no siguin imputables a les persones sol·licitants.

Les sol·licituds de modificació han d'estar prou motivades i s'han de formular amb caràcter immediat a l'aparició de les circumstàncies que la justifiquen i, en qualsevol cas, en un màxim de sis mesos per a les inversions immobles i de tres mesos per a les inversions mobles i sempre amb anterioritat al moment en què acabi el termini d'execució de les activitats subvencionades.

L'òrgan que va dictar la primera resolució haurà de dictar les resolucions de les sol·licituds de modificació en el termini màxim d'un mes comptador a partir de la data de la seva presentació en el registre. Els canvis s'aprovaran sempre que s'acostin de manera significativa al compliment dels objectius prevists en el pla empresarial. Aquestes resolucions no poden implicar perjudici per a altres persones beneficiàries en els supòsits de selecció per concurs. Transcorregut aquest termini sense que se n'hagi dictat una resolució expressa, la sol·licitud s'ha d'entendre desestimada.

Desè

Obligacions dels beneficiaris

1. Són obligacions dels beneficiaris les següents:

-Realitzar les inversions o activitats auxiliades en el termini establert.

-Justificar les despeses relacionades amb la inversió per a la recepció dels fons comunitaris en els termes i terminis determinats a la present Resolució.

-Exercir l'activitat agrària en qualsevol explotació i mantenir les inversions realitzades durant almenys cinc anys, comptats des de la data de pagament de l'ajuda.

-Complir les normes comunitàries aplicables a la inversió de la qual es tracti i les específiques que puguin assenyalar-se en funció del tipus d'explotació.

-Adoptar les mesures que siguin necessàries per proporcionar informació al públic i donar-ne publicitat.

-Sotmetre's als controls que dugui a terme l'administració, necessaris per comprovar la correcta concessió de l'ajuda i el posterior manteniment dels compromisos.

-Complir els compromisos adquirits per a la concessió de l'ajuda.

-Mantenir els requisits i condicions exigibles respecte a l'explotació i a la persona beneficiària, als quals fa referència l'apartat tercer d'aquesta Resolució.

2. A més, s'hauran de complir les normes d'informació i publicitat previstes a l'annex III del Reglament d'execució (UE) núm. 808/2014 de la Comissió, de 17 de juliol de 2014, pel qual s'estableixen disposicions d'aplicació del Reglament (UE) núm. 1305/2013 del Parlament Europeu i del Consell, relatiu a l'ajuda al desenvolupament rural a través del Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural.

3. Aquestes obligacions s'entendran sense perjudici de l'obligació de complir-ne la resta que es preveuen a l'article 11 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, i a l'article 11 de l'Ordre de bases reguladores de la concessió de subvencions en el marc del Programa de Desenvolupament Rural de les Illes Balears 2014-2020, aprovat mitjançant l'Ordre del conseller d'Agricultura, Medi Ambient i Territori de 19 de febrer de 2015, així com la resta que deriven de la normativa estatal i comunitària d'aplicació.

4. El règim jurídic aplicable per l'incompliment d'aquestes obligacions, i sense perjudici del que estableix l'apartat dotzè de la present Resolució i la normativa específica, estatal i comunitària és el que preveu el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions i comprèn des del reintegrament de l'ajuda i el pagament de l'interès de demora fins a la imposició de les sancions corresponents.

 

Onzè

Cessió i traspàs de l'explotació

Si després de presentar-se una sol·licitud d'ajuda i abans que s'hagin complit totes les condicions per a la seva concessió, una explotació és cedida per un beneficiari a un altre en la seva totalitat, no es concedirà al cedent cap ajuda en relació amb l'explotació cedida.

L'ajuda sol·licitada pel cedent es concedirà al cessionari, d'acord amb el que disposa l'article 8 del Reglament (CE) núm. 809/2014 de la Comissió, de 17 de juliol de 2014, sempre i quan el nou titular:

a) Informi al FOGAIBA, en el termini màxim d'un mes, de la cessió i sol·liciti el pagament de l'ajuda.

b) Presenti la documentació esmentada a l'apartat 6 d'aquesta Resolució.

c) Es compleixin totes les condicions exigides per a la concessió de l'ajuda respecte de l'explotació cedida.

 

Dotzè

Justificació i pagament de les ajudes

1. El termini per a notificar i justificar la realització de les inversions proposades a la Resolució és de divuit mesos a comptar des l'endemà de la data de notificació de la resolució de concessió de l'ajuda.

Per raons justificades de demora en la concessió de llicències per part dels Ajuntaments, baixes laborals i incidències greus que no siguin imputables al sol·licitant, els beneficiaris podran sol·licitar l'ampliació del termini de realització i justificació establert a la resolució de concessió. Aquesta sol·licitud s'haurà de presentar durant el termini d'execució.

El FOGAIBA pot acordar l'ampliació sol·licitada sempre que amb això no es perjudiquin drets de terceres persones ni l'execució del PDR. L'acord d'ampliació s'ha de notificar individualment a la persona interessada i no és susceptible de recurs.

2. L'actuació subvencionada haurà d'estar realitzada i pagada pel beneficiari en el període comprès entre la data de començament del període d'elegibilitat previst a l'apartat quart de la present Resolució i el termini previst en el punt anterior, que serà també especificat a la resolució de concessió.

3. Durant el termini de justificació establert, els beneficiaris hauran de presentar les corresponents sol·licituds de pagament, d'acord amb el model de l'annex II, que figura a la pàgina web http://www.leadereivissaiformentera.com/, degudament emplenat, adreçades al Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA)(A04026954) i s'han de presentar en el registre d'entrada del Grup d'Acció Local per al Desenvolupament Rural i Pesquer d'Eivissa i Formentera o a qualsevol dels llocs prevists a l'apartat 4 de l'article 38 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú i a l'article 37 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'administració de la comunitat autònoma de les Illes Balears.

Serà necessari el subministrament de totes i cada una de les dades que en el citat annex II s'indiquen, així com l'assumpció de compromisos, atorgament d'autoritzacions i declaracions contingudes en aquest annex.

Aquesta sol·licitud de pagament anirà acompanyada dels documents justificatius següents:

a) Factures que reuneixin els requisits i formalitats prevists en el Reial decret 1619/2012, de 30 de novembre (BOE núm. 289, d'1 de desembre de 2012), i que contenguin el desglossament de les inversions realitzades.

En el cas de pagament de taxes, bastarà aportar el comprovant administratiu corresponent, que també servirà com a document justificatiu de pagament, si d'aquest se'n derivàs l'acreditació de tal extrem.

b) Documentació justificativa del pagament de l'import de les factures presentades; el pagament de l'import d'aquestes factures quedarà acreditat d'alguna de les següents maneres, presentant:

1r. Justificant de l'ordre de transferència bancària o document bancari acreditatiu de la transferència, en el qual hi figuri: la data de la transferència, l'import a transferir, la identificació del concepte de transferència amb l'objecte que quedi identificat el pagament de la factura, així com les dades de l'ordenant i del destinatari que hauran de coincidir amb el beneficiari i amb l'emissor de la factura, respectivament.

2n. Còpia del xec nominatiu o pagaré nominatiu, sempre i quan estigui vençut, acompanyat del corresponent extracte bancari del beneficiari de l'ajuda en el qual hi aparegui el càrrec d'aquest xec o pagaré.

En el cas de no coincidir l'import de la inversió auxiliable amb l'import del xec, aquest document haurà d'anar acompanyat d'un certificat de l'emissor de la factura en el qual hi hagi constància que l'esmentat xec o pagaré ha estat efectivament cobrat, amb indicació de la data de cobrament, així com també la indicació de la factura a la qual correspon el pagament. El certificat esmentat haurà d'estar signat i segellat per l'entitat emissora amb indicació del nom i càrrec o responsabilitat que té el sotasignant.

3r. Extracte bancari en el qual quedi identificat el pagament realitzat, mitjançant la indicació del concepte, l'import i la identificació del pagador i del destinatari.

No s'admetran pagaments en efectiu.

c) En el seu cas, indicació dels criteris de repartiment dels costs generals i/o indirectes incorporats en la relació de justificants de despeses.

d) En el cas d'inversions subvencionables que ho precisin, llicències o autoritzacions administratives.

e) En cas de realització d'obra civil, s'haurà d'aportar, si n'és el cas, a més de la llicència d'obra, el certificat final d'obra del tècnic director del projecte, en cas d'existir-ne.

f) Justificació de la titularitat del compte bancari.

4. Es podrà presentar sol·licitud de pagaments parcials de l'actuació subvencionable sempre que s'hagin concedit tots els permisos i autoritzacions exigibles en el punt en què es troba la inversió. El pagament s'efectuarà quan s'hagi comprovat la realització i la justificació de les inversions corresponents, prèvia deducció, si n'és el cas, de l'import rebut en concepte de bestreta de pagament.

5. L'import de l'ajuda concedida s'abonarà al beneficiari mitjançant transferència bancària quan s'hagi justificat el compliment de la finalitat i l'aplicació de la subvenció, amb l'autorització prèvia del director gerent del FOGAIBA, prèvia deducció, si n'és el cas, de l'import rebut en concepte de bestreta de pagament i s'abonarà en les anualitats que així es determinin a la resolució de concessió.

6. El fet de no presentar la documentació justificativa o no executar la inversió objecte de l'ajuda en el termini i en els termes establerts suposa un incompliment al qual és aplicable el que disposa el punt 3 de l'apartat desè de la present Resolució.

7. No obstant això, en els casos en els quals es produeixin desviacions entre la inversió realitzada i l'aprovada, s'ajustarà l'ajuda total concedida a l'import de la inversió realitzada, sempre que la finalitat de la subvenció, atesa la seva naturalesa, sigui susceptible de satisfacció parcial, i sempre i quan s'acostin de manera significativa al compliment total dels objectius prevists i suposin almenys un 50% d'execució de la quantitat total d'inversió aprovada a la resolució de concessió inicial.

Aquest ajustament es farà aplicant el percentatge de subvenció que pertoqui a la inversió total justificada.  No es reduirà l'import de la subvenció concedida sempre que la inversió executada sigui igual o superior a la màxima auxiliable. 

8. En l'execució de l'activitat subvencionada no s'admetran canvis entre els diferents capítols subvencionables que estableixi la resolució de concessió de l'ajuda. Tampoc s'admetran canvis substancials dins de cada capítol.

9. En qualsevol cas, s'hauran de tenir en compte les reduccions i exclusions previstes en el Reglament d'execució (UE) núm. 809/2014 de la Comissió, de 17 de juliol de 2014, pel qual s'estableixen disposicions d'aplicació del Reglament (UE) núm. 1306/2013 del Parlament Europeu i del Consell, pel que fa al sistema integrat de gestió i control, les mesures de desenvolupament rural i la condicionalitat i a l'annex VIII, d'aquesta Resolució.

Tretzè

Incompatibilitat de les subvencions

Les ajudes objecte d'aquesta convocatòria són incompatibles amb les ajudes que per a les mateixes actuacions concretes pugui rebre el beneficiari de qualsevol administració pública o d'una altra entitat pública o privada.

Catorzè

Controls

1. Els perceptors de les ajudes regulades a la present Resolució queden subjectes a les disposicions comunitàries de control establertes en el Reglament d'execució (UE) núm. 809/2014 de la Comissió, de 17 de juliol de 2014, pel qual s'estableixen disposicions d'aplicació del Reglament (UE) núm. 1306/2013 del Parlament Europeu i del Consell, pel que fa al sistema integrat de gestió i control, les mesures de desenvolupament rural i la condicionalitat.

2. Els controls tenen com a finalitat donar compliment a allò que estableix el Títol III del Reglament d'execució (UE) núm. 809/2014 de la Comissió, de 17 de juliol de 2014, esmentat.

3. Qualsevol persona que tingui coneixement de fets que puguin constituir frau o irregularitat en relació amb projectes o operacions finançats totalment o parcialment amb càrrec a fons procedents de la Unió Europea en el marc d'aquesta convocatòria pot posar aquests fets en coneixement del Servei Nacional de Coordinació Antifrau de la Intervenció General de l'Administració de l'Estat, per mitjans electrònics a través del canal habilitat a aquest efecte pel servei esmentat a l'adreça web http://igaepre.central.sepg.minhac.age/sitios/igae/es-ES/Paginas/Denan.aspx, en els termes que estableix la Comunicació 1/2017, de 3 d'abril, del servei esmentat.

 

​​​​​​​Quinzè

Règim jurídic aplicable

Per al que preveu la present convocatòria, serà d'aplicació el següent:

- Reglament (UE) núm. 1303/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013, pel qual s'estableixen disposicions comunes  relatives al Fons Europeu de Desenvolupament Regional, al Fons Social Europeu, al Fons de Cohesió, al Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural i al Fons Europeu Marítim i de la Pesca, i pel qual s'estableixen disposicions generals relatives al Fons Europeu de Desenvolupament Regional, al Fons Social Europeu, al Fons de Cohesió i al Fons Europeu Marítim i de la Pesca, i pel qual es deroga el Reglament (CE) núm. 1083/2006 del Consell.

- Reglament (UE) núm. 1305/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013, relatiu a l'ajuda al desenvolupament rural a través del Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (FEADER) i pel qual es deroga el Reglament (CE) núm. 1698/2005 del Consell.

- Reglament (UE) núm. 1306/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013, sobre el finançament, gestió i seguiment de la Política Agrícola Comuna, pel qual es deroguen els Reglaments (CE) núm. 352/78, (CE) núm. 165/94, (CE) núm. 2799/98, (CE) núm. 814/2000, (CE) núm. 1290/2005 i (CE) núm. 485/2008 del Consell.

- Reglament (UE) núm. 1307/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013, pel qual s'estableixen normes aplicables als pagaments directes als agricultors en virtut dels règims d'ajuda inclosos en el marc de la Política Agrària Comuna i pel qual es deroguen els Reglaments (CE) núm. 637/2008 i (CE) núm. 73/2009 del Consell.

– El Reglament (UE) 2020/2220 del Parlament Europeu i del Consell, de 23 de desembre de 2020, pel qual s'estableixen determinades disposicions transitòries per a l'ajuda de Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (FEADER) i de Fons Europeu Agrícola de Garantia (FEAGA) en els anys 2021 i 2022, i pel qual es modifiquen els reglaments (UE) núm. 1305/2013, (UE) núm. 1306/2013 i (UE) núm. 1307/2013 pel que fa als seus recursos i a la seva aplicació en els anys 2021 i 2022

– El Reglament delegat (UE) núm. 807/2014 de la Comissió, d'11 de març de 2014, que completa el Reglament (UE) núm. 1305/2013 del Parlament Europeu i del Consell, relatiu a l'ajuda al desenvolupament rural a través del Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (FEADER), i hi introdueix disposicions transitòries.

- Reglament d'execució (UE) núm. 808/2014 de la Comissió, de 17 de juliol de 2014, pel qual s'estableixen disposicions d'aplicació del Reglament (UE) núm. 1305/2013 del Parlament Europeu i del Consell, relatiu a l'ajuda al desenvolupament rural a través del Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (FEADER).

- Reglament d'execució (UE) núm. 809/2014 de la Comissió, de 17 de juliol de 2014, pel qual s'estableixen disposicions d'aplicació del Reglament (UE) núm. 1306/2013 del Parlament Europeu i del Consell, pel que fa al sistema integrat de gestió i control, les mesures de desenvolupament rural i la condicionalitat.

- Reglament delegat (UE) núm. 640/2014, de la Comissió, d'11 de març de 2014, pel qual es completa el Reglament (UE) núm. 1306/2013 del Parlament Europeu i del Consell, pel que respecta al sistema integrat de gestió i control i a les condicions sobre la denegació o retirada dels pagaments i sobre les sancions administratives aplicables als pagaments directes, a l'ajuda al desenvolupament rural i a la condicionalitat.

- Les inversions que es realitzin a Red Natura 2000 tindran en compte les disposicions de la Directiva d'Hàbitats relativa a l'execució de les accions i projectes en aquestes àrees i la necessitat d'evitar qualsevol possible dany als valors de la Red Natura 2000 com a conseqüència de les accions que es realitzin.

- Directiva 2000/60/CE pel que fa referència a inversions de regadius.

- Reial Decret 1311/2012, de 14 de setembre, pel qual s'estableix el marc d'actuació per aconseguir un ús sostenible dels productes fitosanitaris.

- Reial decret 1075/2014, de 19 de desembre, sobre l'aplicació a partir de 2015 dels pagaments directes a l'agricultura i a la ramaderia.

- Reial decret 1078/2014, de 19 de desembre, pel qual s'estableixen les normes de condicionalitat que han de complir els beneficiaris que rebin pagaments directes o determinades primes anuals de desenvolupament rural, o pagaments en virtut dels programes de suport a la reestructuració i reconversió o de suport a la collita en verd, de la vinya.

- Programa de Desenvolupament Rural de les Illes Balears 2014-2020.

- Ordre del conseller d'Agricultura, Medi Ambient i Territori de 19 de febrer de 2015, per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en el marc del Programa de Desenvolupament Rural de les Illes Balears 2014-2020.

- Llei 13/2013, de 2 d'agost, de foment de la integració de cooperatives i d'altres entitats associatives de caràcter agroalimentari.

- Llei 12/2014, de 16 de desembre, agrària de les Illes Balears.

- Llei 19/1995, de 4 de juliol, de modernització de les explotacions agràries.

- Llei 35/2011, de 4 d'octubre, sobre titularitat compartida de les explotacions agràries.

- Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

- Reglament de la Llei general de subvencions (Reial decret 887/2006, de 21 de juliol).

- Text refós de la Llei de subvencions (Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre).

- Resta de normativa de desenvolupament i aplicació.

Setzè

Publicació

Aquesta Resolució s'ha de comunicar a la Base de Dades Nacional de Subvencions i s'ha de publicar al Butlletí Oficial de les Illes Balears.

  

Eivissa, en el dia de la signatura electrònica (25 d'abril de 2022)

El president

Juan Marí Guasch

Grup d'Acció Local per al Desenvoluapment Rural i Pesquer d'Eivissa i Formentera 

  

ANNEX III

DEFINICIONS

A efectes de la Resolució de convocatòria, s'entendrà per:

1. Activitat agrària: el conjunt de treballs necessaris per al manteniment de l'explotació agrària o per a l'obtenció de productes agrícoles, ramaders o forestals, i també la venda directa de la producció pròpia sense transformació o amb una primera transformació, el producte final del qual estigui inclòs en l'annex i de l'article 38 del Tractat de funcionament de la Unió Europea, dins dels elements que integren l'explotació, en mercats municipals o en llocs que no siguin establiments comercials permanents, considerant també activitat agrària la que implica la gestió o la direcció i la gerència de l'explotació.

2. Explotació agrària: el conjunt de béns i drets organitzats empresarialment pel titular en l'exercici de l'activitat agrària, primordialment amb fins de mercat, que constitueix en si mateixa una unitat tècnica-econòmica.

3. Elements de l'explotació: els béns immobles de naturalesa rústica i qualsevol altre objecte d'aprofitament agrari permanent; l'habitatge amb dependències agràries; les construccions i les instal·lacions agràries, fins i tot de naturalesa industrial; i el bestiar, les màquines i les eines integrats en l'explotació i que hi estiguin afectes, l'aprofitament i la utilització dels quals corresponen al titular en règim de propietat, arrendament, drets d'ús i gaudi o fins i tot per mera tolerància del propietari. Així mateix, constitueixen elements de l'explotació tots els drets i les obligacions que corresponguin al titular i estiguin afectes a l'explotació.

4. Titular de l'explotació: la persona física, ja sigui en règim de titularitat única o compartida, o la persona jurídica, inscrites en el registre corresponent, que exerceix l'activitat agrària organitzant els béns i els drets que integren l'explotació amb criteris empresarials i assumint els riscos i les responsabilitats civil, social i fiscal que puguin derivar-se de la gestió de l'explotació.

5. Agricultor o agricultora professional: la persona física titular d'una explotació agrària que obté almenys el 50% de la seva renda total d'activitats agràries o altres activitats complementàries, sempre que la part de renda procedent directament de l'activitat agrària de l'explotació pròpia no sigui inferior al 25% de la seva renda total i el volum d'ocupació dedicat a activitats agràries o complementàries sigui igual o superior a la meitat d'una unitat de treball agrari (UTA).

6. Agricultor o agricultora jove: la persona que hagi complert els devuit anys i no n'hagi fet quaranta-un, i exerceixi o pretengui exercir l'activitat agrària.

7. Pla Empresarial. Aquest Pla haurà de tenir les següents:

7.1.    Característiques:

- Haurà d'actuar sobre la millora tecnològica, l'eficiència i modernització del procés productiu i la introducció de produccions innovadores respecte a la situació de l'explotació prèvia a l'actuació.

- Les actuacions han d'implicar uns ingressos o volum de facturació per cada UTA de l'explotació d'almenys 12.000,00 euros.

- Haurà de suposar un increment del ràtio “ingressos de l'explotació/UTA” en algun dels primers cinc exercicis d'execució del Pla Empresarial del 5% com a mínim.

7.2.    Contingut:

-Una descripció de la situació inicial i la prevista amb la realització del pla de l'explotació agrícola, amb indicació de les fases i objectius concrets de desenvolupament de les activitats de l'explotació, que comprendrà almenys les següents dades abans i després de l'execució:

a) Dimensió i característiques de l'explotació (superfície de l'explotació per cultius, Unitats de Bestiar, facturació, consum d'energia, consum d'aigua, consum de fertilitzants...)

b) Maquinària, equipament i edificis de l'explotació.

c) Composició de la mà d'obra familiar i assalariada.

d) Ingressos o volum de facturació.

-Informació detallada sobre les inversions necessàries per desenvolupar les activitats de l'explotació agrícola programades, incloses les relacionades amb la sostenibilitat ambiental i l'eficiència de recursos.

-Descripció de la situació de l'explotació en els tres i cinc anys després de realitzada la millora. En concret, l'augment de la producció prevista i l'augment de la superfície cultivada i/o l'augment d'Unitats de Bestiar. També es reflectirà, si es realitza una primera transformació dels productes de l'explotació i/o la venda directa, els productes i quantitats transformades i/o el volum de vendes pròpies previst.

-Grau de viabilitat econòmica i la situació de l'explotació en els tres i cinc anys després de realitzada la millora.

8. Incorporació a l'activitat agrària. Es considera que un agricultor o entitat s'ha incorporat a l'activitat agrària en el moment de la sol·licitud de inscripció al corresponent Registre Agrari Insular com a titular d'una explotació agrària.

9. Unitat de treball agrari (UTA): el treball efectuat per una persona dedicada a temps complet durant un any a l'activitat agrària. Es calcularà segons l'article 6 del Decret 43/2015 de 22 de maig,  de principis generals i directrius de coordinació en matèria d'explotacions agràries, agràries prioritàries, de titularitat compartida, preferents i d'oci o autoconsum; de regulació sobre l'organització i el funcionament del Registre Interinsular Agrari i dels registres insulars agraris de les Illes Balears.

10. Explotació agrària prioritària: s'entendrà aquella que segons el Decret 43/2015 de 22 de maig,  esmentat, tingui reconeguda aquesta classificació.

11. Viabilitat econòmica de l'explotació: es considerarà que una explotació és viable econòmicament quan les actuacions que implica el Pla Empresarial suposin uns ingressos o un volum de facturació per cada UTA de l'explotació d'almenys 12.000,00 euros i un increment de l'esmentat ràtio d'ingressos explotació/UTA, en algun dels cinc primers exercicis d'execució del Pla Empresarial del 5% com a mínim.

12. Condicionalitat: els requisits legals de gestió i les bones condicions agràries i mediambientals que han de complir els agricultors de conformitat amb el Reglament (UE) núm. 1306/2013 del Parlament i del Consell, de 17 de desembre de 2013 i el Reial Decret 1078/2014 de 19 de desembre.

 

ANNEX IV

LIMITACIONS SECTORIALS

Les ajudes objecte d'ajuda hauran d'observar les limitacions sectorials establertes per les OCM i en concret les següents:

1. En raó al producte, al tipus d'inversió i a la capacitat actual i prevista: es podran excloure d'aquest règim d'ajudes les inversions que augmentin la producció sense sortides normals en el mercat. En tot cas, seran d'aplicació les limitacions a la producció, inversions o ajudes regulades a les OCM (Organitzacions comunes de mercat).

2. Les inversions previstes en aquells sectors per als quals s'hagin establert quotes, primes o qualssevol altres drets de producció, seran auxiliables sempre que s'acrediti en el seu acabament, la disponibilitat en prou quantitat.

3. Aquest règim d'ajudes no serà aplicable a aquelles inversions dirigides a millorar la producció agrària que siguin auxiliades acollint-se als fons establerts a les OCM.

4. En el cas de l'OCM de fruites i hortalisses:

a) Les inversions que afectin explotacions de membres d'una OPFH (Organització de productors de fruites i hortalisses) promogudes i finançades totalment o parcialment amb fons seus, es podran acollir únicament a les ajudes contemplades en el marc del fons operatius de l'OPFH.

b) Quan es tracti d'inversions de caràcter individual d'agricultors, membres d'una OPFH, que han estat concebudes, decidides, finançades i portades a terme pel propi agricultor, es finançaran exclusivament conforme amb allò que es preveu en aquesta  Resolució.

5.En qualsevol cas, s'hauran de respectar les següents limitacions sectorials:

a) En boví de llet: no es concediran ajudes a les explotacions que presentin un programa d'inversions amb increment de producció superior a la quantitat de referència disponible a l'explotació en acabar aquest programa.

b) En bestiar porcí: queden excloses d'ajuda les inversions en el sector de bestiar porcí intensiu que augmentin el nombre de places de porc. Per al càlcul de places es considerarà que la plaça necessària per a una truja de cria correspon a la de 6,5 porcs d'engreix. Aquesta limitació no s'aplicarà en el sector de porc ibèric.

c) En aus: no s'auxiliaran inversions que incrementin la capacitat de producció d'ous per al seu consum directe.

d) En mel: en el sector de la producció de mel no seran auxiliables les accions contemplades en el marc dels programes apícoles prevists en el Reglament (CE) núm.1234/2007del Consell, de  22 d'octubre de 2007, pel qual es crea una organització comú de mercats agrícoles i s'estableixen disposicions específiques per a productes agrícoles  relatiu a les mesures destinades a millorar les condicions de producció i comercialització dels productes de l'apicultura.

e) En fruites i hortalisses: el pla empresarial haurà d'incloure informació de la producció i comercialització dels productes de l'explotació, quantitats acollides a retirada si n'hi hagués i calendari comercial de l'explotació, així com les produccions esperades en els dos anys següents de la seva realització. El FOGAIBA valorarà les dades aportades tenint en compte la tendència dels mercats.

 

ANNEX V

INVERSIONS EN REGADIUS

Als efectes del que disposa l'apartat quart d'aquesta Resolució, les inversions que incloguin actuacions en regadius només seran subvencionables quan compleixin els requisits següents:

1. Coherència amb la planificació hidrològica i Directiva marc de l'aigua:

La dotació o millora de la instal·lació de reg ha de ser coherent amb els objectius, assignacions o reserves de recursos, programes de mesures i la resta de determinacions que contengui el Pla Hidrològic de les Illes Balears, que resultin aplicables a l'agricultura i al regadiu.

2. Sistema de mesurament de l'ús de l'aigua:

Quan l'objecte de l'operació inclogui la dotació o millora d'una instal·lació de reg, aquesta ha de disposar d'un sistema adequat per al mesurament de l'aigua que la instal·lació de reg utilitza. Aquest  sistema de mesurament, en el cas que el subministrament d'aigua es realitzi a pressió, serà del tipus comptador mecànic o electromagnètic.

3. Condicions d'elegibilitat específiques per als projectes de millora d'instal·lacions de reg preexistents:

3.1 Estalvi potencial d'aigua:

L'estalvi potencial d'aigua establert a l'apartat 4 de l'article 46 del Reglament 1305/2013 es determinarà en m3/any, d'acord amb la reducció teòrica de les necessitats de dotació de la parcel·la, derivada tant de la reducció de pèrdues per a millora de les conduccions dins de l'explotació, com de la reducció del volum requerit pel nou sistema d'aplicació del reg respecte del sistema primitiu. Aquest estalvi potencial haurà de ser al manco del 10 %. Per al càlcul d'aquest estalvi es tindrà en compte:

• La reducció de pèrdues per a millora de les conduccions dins l'explotació.

• La reducció del volum deguda al sistema d'aplicació del reg.

• El canvi durador de l'orientació productiva de les parcel·les en les quals es milloren les instal·lacions de reg.

3.2 Reducció de l'aigua utilitzada per regadius preexistents que afectin masses d'aigua que no assoleixen el bon estat per raons relacionades amb les extraccions:

Si el regadiu preexistent, les instal·lacions del qual es pretenen millorar amb la inversió, afecta masses d'aigua superficials o subterrànies que, d'acord amb la planificació hidrològica no assoleixen el bon estat o bon potencial per raons quantitatives, la inversió haurà d'assegurar una reducció efectiva en l'ús de l'aigua a nivell de la instal·lació de com a mínim el 50% de l'estalvi potencial d'aigua, possibilitat per la inversió.

La reducció efectiva en l'ús d'aigua de la instal·lació s'apreciarà sobre el volum d'aigua que utilitza la instal·lació, ja sigui servida per una infraestructura de regadiu o procedent d'una captació pròpia. Aquesta reducció es calcularà com la diferència entre la dotació de l'explotació després de la modernització i la dotació abans de la modernització, en volum a l'any (m3/any). Tenint en compte que el Pla Hidrològic de les Illes Balears estableix les dotacions com una referència a les necessitats teòriques d'aigua dels cultius, el concepte de dotació que estableix el Marc Nacional s'aplicarà a les Illes Balears com el consum real d'aigua mesurat a l'explotació i registrat en el llibre d'explotació. En el càlcul del volum total utilitzat a l'explotació es computarà, si escau, l'aigua que l'explotació vengui a tercers.

Aquestes condicions no s'aplicaran a les inversions en una instal·lació existent que només afectin l'eficiència energètica o les inversions per a la creació d'un embassament o les inversions en l'ús d'aigua regenerada que no afectin una massa d'aigua subterrània.

4. Condicions d'elegibilitat específiques d'inversions per a l'ampliació de superfície regable. Nous regadius.

Només seran subvencionables les inversions per a ampliació de la superfície regable o nous regadius de l'explotació que utilitzin recursos procedents de masses d'aigües subterrànies o superficials avaluades d'acord amb la planificació hidrològica en vigor, que compleixin l'objectiu de bon estat, o bé que no el compleixin però per raons diferents de les quantitatives. És a dir, ha de complir l'objectiu de bon estat quantitatiu en tots els horitzons del Pla o bé haver estat caracteritzada com a massa d'aigua no sotmesa a pressió per extraccions en els estudis de base del Pla Hidrològic.

No obstant el que disposa el paràgraf anterior, les inversions que suposin un increment net de la superfície irrigada seran subvencionables si:

a) La inversió es combina amb una inversió en una instal·lació de reg o en un element de la infraestructura de reg existents, l'avaluació prèvia de la qual mostri que permet un estalvi potencial d'aigua d'entre un 5% i un 25% com a mínim, d'acord amb els paràmetres tècnics de la instal·lació o infraestructura existents i

b) la inversió garanteix una reducció efectiva del consum d'aigua, al nivell del conjunt de la inversió, que suposi com a mínim el 50% de l'estalvi potencial d'aigua, possibilitat per la inversió en la instal·lació de reg o en l'element de la infraestructura de reg existents.

A més, no obstant això anterior, la condició que l'estat de la massa d'aigua no hagi estat qualificat com a inferior al bo en el Pla Hidrològic per motius quantitatius, no s'aplicarà a les inversions per la creació d'una nova instal·lació de reg el subministrament d'aigua de la qual procedeixi d'un embassament existent aprovat per les autoritats competents abans de dia 31 d'octubre de 2013, si compleix les següents condicions:

- L'embassament hagi estat reconegut en el Pla Hidrològic i ha estat sotmès als requisits de control establerts a l'article 11, apartat 3, lletra e), de la Directiva marc de l'aigua;

- a 31 d'octubre de 2013 estava en vigor, o bé un límit màxim del total de les extraccions de l'embassament, o bé un nivell mínim exigit de cabal de les masses d'aigua afectades per la bassa;

- aquest límit màxim i el nivell mínim exigit de cabal compleixen les condicions establertes a l'article 4 de la Directiva marc de l'aigua i

- la inversió de la qual es tracti no dóna lloc ni a extraccions que superin el límit màxim vigent a 31 d'octubre de 2013 ni a una reducció del nivell del cabal de les masses d'aigua afectades per sota del nivell mínim exigit a 31 d'octubre de 2013.

5. Inversions d'ampliació de regadiu combinades amb d'altres de modernització d'instal·lacions

Quan les inversions combinin la millora d'instal·lacions preexistents amb l'ampliació d'altres noves, la reducció en l'ús de l'aigua establerta a l'article 46.6.a) es determinarà considerant conjuntament les dues instal·lacions A (preexistent) i B (nova). Es calcularà restant de l'aigua utilitzada a A abans de la modernització (m3/any), tant l'aigua utilitzada a A després de la modernització (m3/any) com l'aigua utilitzada a B després de la nova transformació (m3/any). La reducció conjunta en l'ús de l'aigua de les dues instal·lacions A i B (m3/any) dividida entre l'estalvi potencial derivat de la modernització de la instal·lació A original (m3/any), haurà de ser al manco superior a 0,5 (50%).

Les inversions en regadiu inclouran una memòria que justifiqui el compliment d'aquests requisits, en funció del tipus d'actuació i la seva zonificació. A aquests efectes les masses d'aigua que actualment no tenen un estat qualificat com a inferior al bo des del punt de vista quantitatiu en el Pla Hidrològic de les Illes Balears es defineixen a la pàgina 274 del Pla Hidrològic de les Illes Balears, http://www.caib.es/sacmicrofront/archivopub.do?ctrl=MCRST259ZI161681&id=161681.

 

ANNEX VIII

REDUCCIONS I EXCLUSIONS

1.- Reduccions en motiu dels controls d'admissibilitat de les despeses.

Els pagaments es calcularan sobre la base dels imports que es considerin admissibles després dels controls administratius.

El servei d'ajudes al desenvolupament rural examinarà la sol·licitud de pagament presentada per el beneficiari i determinarà els imports admissibles. A més fixarà:

a) L'import a pagar al beneficiari en funció de la sol·licitud de pagament i la resolució de concessió. En cas de què el primer sigui superior al segon, l'import sol·licitat s'ajustarà al límit de la concessió.

b) L'import a pagar al beneficiari desprès de l'examen d'admissibilitat de la despesa que figuri a la sol·licitud de pagament.

Si l'import fixat d'acord amb la lletra a) supera l'import fixat d'acord a la lletra b) en més d'un 10%, s'aplicarà una reducció a l'import fixat a la lletra b). L'import de la reducció serà igual a la diferència entre els dos imports, però no serà superior a l'import sol·licitat.

La reducció definida al paràgraf anterior s'aplicarà mutatis mutandis a les despeses no admissibles detectades en els controls sobre el terreny. En tal cas, les despeses examinades seran les despeses acumulades derivades de la operació de que es tracti. Tot això sense perjudici dels resultats dels anteriors controls sobre el terreny de les operacions de què es tracti.

2.-Reduccions en el cas d'incompliment de criteris d'admissibilitat així com de obligacions.

2.1.- Aspectes generals.

En aquest apartat s'inclouen les penalitzacions detectades en controls no financers d'admissibilitat (administratius i sobre el terreny), controls específics, controls a posteriori i qualsevol altre que es realitzi a l'operació.

Dins dels criteris d'admissibilitat i compromisos se'n poden diferenciar els següents tipus:

- Compromisos excloents (CE): aquell incompliment que no respecta els criteris i/o requisits establerts a la concessió i en el seu cas, el manteniment de l'ajuda. El seu incompliment té associada una sanció del 100% de l'ajuda, la seva exclusió i quan procedeixi, es sol·licitarà el reintegrament dels imports percebuts en anys anteriors. En cas de compensació amb pagaments futurs, si aquests imports no es poden recuperar íntegrament en els tres anys naturals posteriors a aquell que s'ha descobert l'incompliment, es cancel·larà el saldo pendent. En cas d'incompliment greu, falsedat, intencionalitat i negligència, el beneficiari quedarà exclòs de la mesura durant l'any natural de què es tracti i del següent.

- Compromisos avaluables (CV) en funció de la gravetat, l'abast i la persistència de l'incompliment observat. Aquests compromisos avaluables es classifiquen com a:

  • Compromís bàsic (CB): aquell compromís l'incompliment del qual implica conseqüències rellevants per als objectius perseguits per la mesura en qüestió i aquestes repercussions duren més d'un any o és difícil posar-los fi amb mitjans acceptables.
  • Compromís principal (CP): aquell compromís l'incompliment del qual implica conseqüències importants per als objectius perseguits per la mesura en qüestió i aquestes repercussions duren menys d'un any o és possible posar-los fi amb mitjans acceptables.
  • Compromís secundari (CS): aquell que no s'ajusta a les definicions anteriors.

2.2.- Reduccions per incompliment de criteris d'admissibilitat.

S'entenen per criteris d'admissibilitat aquells requisits vinculats a la concessió de l'ajuda, i es tipifiquen com excloents.

2.3.- Reduccions per incompliment de compromisos.

S'entenen per compromisos les obligacions definides a l'apartat desè de la resolució.

Els compromisos de la línia d'ajuda de inversions a les explotacions agràries estan tipificats en el quadre següent:

Tipificació

Compromisos

CB

Realitzar les inversions o activitats auxiliades en el termini establert.

Aquest compromís es considerarà complit amb la realització, al manco del 50% de les inversions.

CB

Justificar les despeses relacionades amb la inversió per a la recepció dels fons comunitaris en els termes i terminis determinats a la Resolució. Aquest compromís es considerarà complit amb la justificació, al manco del 50% de les inversions.

CS

Complir les normes exigibles en matèria de medi ambient, higiene i benestar animal.

CB

Exercir l'activitat agrària en qualsevol explotació i mantenir les inversions realitzades durant almenys cinc anys, comptats des de la data de pagament de l'ajuda.

CS

Complir les normes comunitàries aplicables a la inversió de la qual es tracti i les específiques que puguin assenyalar-se en funció del tipus d'explotació.

CS

Adoptar les mesures que siguin necessàries per proporcionar informació al públic i donar-ne publicitat.

CB

Sotmetre's als controls que dugui a terme l'administració, necessaris per comprovar la correcta concessió de l'ajuda i el posterior manteniment dels compromisos.

Les sancions i exclusions per incompliments de compromisos avaluables són les previstes en el següent quadre resum:

 

Any d'incompliment

Nombre de compromisos incomplerts

Sanció

Exclusió

COMPROMISOS BÀSICS

1r

1 o més

100% de l'ajuda

Només en casos d'incompliment greu,falsedat, intencionalitat i negligència, se sol·licitarà el reintegrament dels imports d'anys anteriors. En cas de compensació amb pagaments futurs, si aquests imports no es poden recuperar íntegrament en els tres anys naturals posteriors a aquell que s'ha descobert l'incompliment, es cancel·larà el saldo pendent. A més el beneficiari quedarà exclòs de la mateixa mesura durant l'any natural en el que s'ha detectat l'incompliment i l'any natural següent.

COMPROMISOS PRINCIPALS

1r

1

25% de l'ajuda

2 ó més

50% de l'ajuda

2n o més

1 o més

50% de l'ajuda

 

 

Any d'incompliment

Nombre de compromisos incomplerts

Reducció

Exclusió

COMPROMISOS SECUNDARIS

1r

1

2% de l'ajuda

Només en casos d'incompliment greu,falsedat, intencionalitat i negligència, se sol·licitarà el reintegrament dels imports d'anys anteriors. En cas de compensació amb pagaments futurs, si aquests imports no es poden recuperar íntegrament en els tres anys naturals posteriors a aquell que s'ha descobert l'incompliment, es cancel·larà el saldo pendent. A més el beneficiari quedarà exclòs de la mateixa mesura durant l'any natural en el que s'ha detectat l'incompliment i l'any natural següent.

2 o més

10% de l'ajuda

2n o més

1 o més

10% de l'ajuda

Quan els beneficiaris no hagin pogut complir els seus compromisos, per motius de força major o circumstàncies excepcionals, conservaran el dret a l'ajuda en el moment en què s'hagi produït el cas de força major o la circumstància excepcional.

En qualsevol cas serà d'aplicació el que disposen les circulars de coordinació que es dictin per part de l'autoritat de coordinació.