Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA D'AFERS SOCIALS I ESPORTS
Núm. 230792
Resolució de la consellera d’Afers Socials i Esports per la qual s’aprova la convocatòria de subvencions destinades a la millora de l'accessibilitat d'infraestructures i equipaments de les entitats locals de les Illes Balears
Identificador BDNS: aquell codi que apareix en la publicació de l'extracte
Fets
El Consell Europeu del 21 de juliol de 2020 va aprovar una estratègia contra la crisi sanitària provocada per la COVID-19, l'impacte de la qual no solament es projecta sobre la salut de la població, sinó també sobre el teixit econòmic i el benestar social, en una magnitud desconeguda en les últimes dècades. La resposta comunitària ha estat l'aprovació de l'anomenat Instrument Europeu de Recuperació, un dels pilars del qual el constitueixen els fons Next Generation EU (NGEU), destinats a afrontar la crisi pandèmica i a activar la recuperació. Tal com s'indica en el recent Reial Decret llei 36/2020, de 30 de desembre, pel qual s'aproven mesures urgents per a la modernització de l'Administració i per a l'execució del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència, l'envergadura dels fons destinats a transformar el model productiu i social col·loquen la societat espanyola davant d'un context de canvi socioeconòmic similar al dels anys vuitanta o noranta, en els quals el nostre país va ser receptor dels anomenats fons de cohesió.
L'article 86.2 de la Llei 47/2003, de 26 de novembre, general pressupostària, estableix que la Conferència Sectorial corresponent fixarà els criteris objectius de distribució, així com les distribucions resultants, dels crèdits destinats a complir els plans i programes conjunts referits a competències de les comunitats autònomes.
El Consell Territorial de Serveis Socials i del Sistema per a l'Autonomia i Atenció a la Dependència, en la reunió celebrada el dia 15 de gener de 2021, va fixar els criteris de la distribució territorial, així com la distribució resultant, per a l'exercici econòmic de 2021 dels crèdits corresponents al Pla de Recuperació, Transforma- ció i Resiliència. El pressupost per a l'any 2021 del Ministeri de Drets Socials i Agenda 2030 inclou 910 milions d'euros per a l'eix «Economia de les Cures i reforç de les polítiques d'igualtat i inclusió» del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència. Les comunitats autònomes i les entitats locals n'executaran 730,80 milions d'euros, mitjançant projectes que s'hauran de correspondre amb els següents tipus d'inversions:
En la reunió de Consell de Ministres celebrada el dia 20 d'abril de 2021, a proposta de la ministra de Drets Socials i Agenda 2030, es va aprovar l'Acord pel qual s'autoritza la proposta de la distribució territorial entre les comunitats autònomes, i les ciutats de Ceuta i Melilla, per a sotmetre-la al Consell Territorial de Serveis Socials i del Sistema per a l'autonomia i atenció a la dependència, dels crèdits per al finançament de projectes d'inversió en el marc del component 22 «Economia de les cures i reforç de les polítiques d'igualtat i inclusió social» del Pla de Recupera- ció, Transformació i Resiliència, per un import de 730.800.000 euros.
El Ple del Consell Territorial de Serveis Socials i del Sistema per a l'Autonomia i Atenció a la Dependència, reunit en sessió ordinària de 30 d'abril de 2021, va aprovar el mateix acord.
L'import de l'eix «Economia de les Cures i reforç de les polítiques d'igualtat i inclusió» del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència, destinat a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears és de 17.866.936,51 € per a l'anualitat 2021. L'import pendent d'executar a l'any 2021 s'ha incorporat a l'anualitat 2022 mitjançant la modificació de crèdit corresponent.
D'acord amb la planificació prevista per a l'execució dels projectes concretats, les quantitats que han d'aportar el Ministeri de Drets Socials i Agenda 2030, per als anys 2022 i 2023, seran les següents:
- 2022: vint-i-dos milions tres mil sis-cents setze euros amb trenta-nou cèntims (22.003.616,39€)
- 2023: vint-i-quatre milions quatre-cents quaranta-vuit mil quatre-cents seixanta-dos euros amb seixanta-set cèntims (24.448.462,67€).
En el marc del component 22, el dia 27 d'agost de 2021 es va subscriure el Conveni de col·laboració entre el Ministeri de Drets Socials i Agenda 2030 i la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, que té por objecte determinar els projectes que la Comunitat Autònoma ha d'executar amb càrrec als Fons Europeus procedents del Mecanisme de recuperació i resiliència, les seves fites i objectius, així com els imports necessaris per al finançament establert per a cada un. Dins aquests s'integra el Projecte de modernització dels entorns, productes i serveis per garantir l'accessibilitat universal, proposat per a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
Amb el Reial Decret-llei 36/2020, de 30 de desembre, pel qual s'aproven les mesures urgents per a la modernització de l'Administració pública i per a l'execució del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència, la Conselleria d'Afers Socials i Esports ha de reenfocar el disseny dels seus equipaments, instruments de gestió i processos de funcionament a la prioritat de la recuperació econòmica i l'absorció de les inversions, i modificar els aspectes que siguin convenients per a agilitar els procediments administratius relacionats amb la recuperació, alhora que ha d'evitar impediments burocràtics en l'àmbit de les polítiques socials.
El Consell Territorial de Serveis Socials i del Sistema per a l'Autonomia i Atenció a la Dependència va identificar els àmbits de necessitats de modificació, tant en el model organitzatiu, el règim de funcionament o de la gestió de personal, com en els procediments administratius relacionats amb la inversió i l'absorció dels fons comunitaris.
La Llei 4/2021, de 17 de desembre, de mesures extraordinàries i urgents per executar les actuacions i els projectes que s'han de finançar amb fons europeus en el marc del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència, estableix que el Consell de Govern, a proposta del conseller de Fons Europeus, Universitat i Cultura, ha d'aprovar un Pla Estratègic Autonòmic orientat a assolir la transformació de les Illes Balears cap a un nou model econòmic i social, d'acord amb els objectius generals del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència i els específics que es fixin a instància de l'Oficina de Planificació i Coordinació d'Inversions Estratègiques. Aquesta obligació ja s'establia al Decret Llei 3/2021, de 12 d'abril, de mesures extraordinàries i urgents per executar les actuacions i els projectes que s'han de finançar amb fons europeus en el marc del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència, derogat per la llei esmentada.
En data 4 d'octubre, per Acord del Consell de Govern, es va aprovar el Pla Estratègic Autonòmic Estratègia d'Inversions Illes Balears 2030, pel qual es declaren estratègics els projectes que s'inclouen en l'Annex II, entre els quals hi ha dins l'eix 4 i Estratègia E04 «Resiliència del sistema sanitari i nou model d'atenció a la cronicitat i la dependència», la modernització d'entorns, productes i serveis públics per garantir l'accessibilitat universal, mitjançant ajuts a l'administració local per a la realització d'actuacions en entorns, productes i serveis per garantir l'accessibilitat universal de les persones.
D'altra banda, pel que fa referència a la consideració d'ajudes d'Estat, el Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència pel que fa la Mesura C22.I3 Pla Espanya País Accesible, dins el Component 22, estableix el següent a l'apartat h) Ajudes d'Estat:
Pel que fa a la part d'infraestructures, entren a l'exercici de les competències públiques de l'Estat, segons va reconèixer el Tribunal de Justícia a la seva sentència Leipzig/Halle. En aquest cas, el finançament públic no està subjecte a les normes sobre ajudes estatals.
A la resta de mesures amb implicació pressupostària no hi ha concessió d'un avantatge directe o indirecte mitjançant fons estatals, ja que no es concedeixen subvencions directes, préstecs, garanties, inversió directa al capital de companyies i beneficis en espècie ni renúncia a ingressos o l'exoneració de l'obligació de pagament de multes o d'altres sancions pecuniàries. D'aquesta manera, les empreses a les que es concedeixi l'execució dels projectes no obtindran una avantatge, ja que la situació financera de l'empresa no millora com a resultat de la intervenció estatal en altres termes que les condicions normals de mercat.
L'article 30.15 de l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears, en la redacció de la Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer, de reforma de l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears, estableix com a competències exclusives de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, entre d'altres, l'acció i el benestar social, les polítiques de protecció i suport a les persones amb discapacitats físiques, psíquiques i sensorials, i les polítiques d'atenció a les persones dependents.
La Llei 4/2009, d'11 de juny, de serveis socials de les Illes Balears té per objecte configurar un sistema de serveis socials que doni resposta a les necessitats de les persones, tot potenciant-ne l'autonomia i la qualitat de vida. Així mateix, l'article 5 de la llei estableix que el sistema de serveis socials s'ofereix a tota la població.
L'article 3 de la Llei 4/2009, relatiu als objectius de les polítiques de serveis socials, estableix que l'actuació dels poders públics en matèria de serveis socials persegueix, entre d'altres, els objectius de millorar la qualitat de vida i de promoure la normalització, la participació i la integració social, política, econòmica, laboral, cultural i educativa i de salut de totes les persones; promoure l'autonomia personal, familiar i dels grups; prevenir i atendre les situacions de vulnerabilitat de les persones i dels grups en situació d'exclusió social; i detectar, prevenir i atendre les necessitats derivades de la dependència amb l'objectiu de promoure l'autonomia de les persones.
El text refós de la Llei de subvencions aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, té per objecte determinar el règim jurídic de les subvencions, l'establiment o la gestió de les quals corresponen a l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears o a les entitats públiques que en depenen. Així mateix, d'acord amb l'article 12 d'aquesta disposició, no es pot iniciar el procediment de concessió de subvencions sense que el conseller competent n'hagi establert prèviament, en ús de la potestat reglamentària, les bases reguladores corresponents.
Aquestes bases reguladores són establertes per l'Ordre de la consellera d'Afers Socials i Esports de 5 de març de 2021 (BOIB núm. 34, d'11 de març).
Així, es considera, en primer lloc, l'existència de raons d'interès públic, social i econòmic, atès l'objectiu prioritari de la mesura de contribuir a realitzar inversions destinades a assegurar l'accessibilitat com a pressupost previ per a un ús i gaudi dels edificis públics per a les persones majors, amb discapacitat i/o en situació de dependència.
L'interès públic i social d'aquesta subvenció descansa en el concepte de l'accessibilitat com l'element bàsic que permet que les persones majors, amb discapacitat o en situació de dependència puguin viure en igualtat, en llibertat, de manera independent i participar plenament en tots els aspectes de la vida. Però també, l'accessibilitat és part del contingut essencial d'altres drets que protegeixen o faciliten el desenvolupament d'una vida humana digna.
La Llei 8/2017, de 3 d'agost, d'accessibilitat universal de les Illes Balears té per objecte garantir la igualtat d'oportunitats, la no-discriminació i l'accessibilitat universal per permetre l'autonomia personal de totes les persones i, particularment, de les persones amb discapacitat, perquè puguin interactuar de manera plena i efectiva respecte de l'accés i la utilització dels espais d'ús públic, de les edificacions, dels transports, dels productes, dels serveis, de la informació i de les comunicacions. El Títol II de la Llei estableix que correspon a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears exercir dites competències.
Pel que fa al pagament de la subvenció, es preveu el pagament anticipat del 61,98 % de l'import total concedit dins l'anualitat 2022 i un pagament anticipat del 38,02 % de l'import concedit durant l'exercici 2023, de conformitat amb l'article 37.2, segon paràgraf, del text refós de la Llei de subvencions amb relació a l'article 17.3 de l'Ordre de bases del 5 de març de 2021, mitjançant autorització del Consell de Govern, a proposta del conseller competent per raó de la matèria, del pagament anticipat fins al 100 % de l'import de la subvenció per raons d'interès públic.
El Decret 9/2019, de 2 de juliol, de la presidenta de les Illes Balears, afectat pel Decret 8/2021, de 13 de febrer, determina la composició del Govern i estableix l'estructura de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears. Dins aquesta estructura, i sota la direcció del Govern, s'hi inclou la Conselleria d'Afers Socials i Esports, de la qual depèn la Direcció General de Planificació, Equipaments i Formació.
El Decret 11/2021, de 15 de febrer, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, atribueix, dins la Conselleria d'Afers Socials i Esports, a la Direcció General de Planificació, Equipaments i Formació les competències en la planificació de la política de serveis socials, entre d'altres.
Les actuacions a què es destinen les subvencions d'aquesta convocatòria s'engloben clarament dins les finalitats que persegueix la Conselleria d'Afers Socials i Esports a través de la Direcció General de Planificació, Equipaments i Formació, la qual, per tant, és l'òrgan competent per tramitar aquests expedients.
D'altra banda, d'acord amb el que disposa l'article 9.1 de l'Ordre de la consellera d'Afers Socials i Esports de 5 de març de 2021 per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en matèria de serveis socials i de joventut, en relació amb l'article 15 del text refós de la Llei de subvencions, correspon a la consellera aprovar aquesta convocatòria.
Segons estableix la Llei 4/2021, de 17 de desembre, el Pla Estratègic Autonòmic, respecte dels projectes integrants d'aquest Pla que s'hagin d'executar totalment o parcialment per la via de subvencions o ajudes, té la consideració de pla estratègic de subvencions als efectes de l'article 6.1 del text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre.
Per tot això, d'acord amb l'article 15.1 del text refós de la Llei de subvencions i l'article 5.1 de l'Ordre de la consellera d'Afers Socials i Esports, de 5 de març de 2021, per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en matèria de serveis socials i de joventut; a proposta del director general de Planificació, Equipaments i Formació; d'acord amb l'informe previ del Servei Jurídic de la Conselleria d'Afers Socials i Esports; amb la fiscalització prèvia de la Intervenció de la Comunitat Autònoma, i fent ús de les facultats que m'atribueixen la Llei 1/2019, de 31 de gener, del Govern de les Illes Balears, i la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, dict la següent
RESOLUCIÓ
1. Aprovar la convocatòria de subvencions per la qual s'aprova la convocatòria de subvencions destinades a la millora de l'accessibilitat d'infraestructures i equipaments de les entitats locals de les Illes Balears, d'acord amb els punts que disposa l'annex d'aquesta Resolució.
2. Aprovar el pressupost d'aquesta convocatòria, que té un import màxim de nou-cents seixanta-quatre mil set-cents vuitanta-cinc euros amb vint-i-un cèntims (964.785,21 €), amb càrrec a les partides pressupostàries següents dels pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per als anys 2022 i 2023:
Any |
Import |
Partida pressupostària |
---|---|---|
2022 |
102.300,00 € |
17701/G/313L01/76001/10 FF MR007 |
2022 |
102.300,00 € |
17701/G/313L01/76001/11 FF MR007 |
2022 |
43.400,00 € |
17701/G/313L01/76001/20 FF MR007 |
2022 |
43.400,00 € |
17701/G/313L01/76001/30 FF MR007 |
2022 |
7.683,41 € |
17701/G/313L01/76001/40 FF MR007 |
2022 |
148.800,00 € |
17701/G/313L01/76101/10 FF MR007 |
2022 |
49.600,00 € |
17701/G/313L01/76101/20 FF MR007 |
2022 |
49.600,00 € |
17701/G/313L01/76101/30 FF MR007 |
2022 |
7.574,87 € |
17701/G/313L01/76101/40 FF MR007 |
2022 |
10.850,00 € |
17701/G/313L01/76401/10 FF MR007 |
2022 |
10.850,00 € |
17701/G/313L01/76401/20 FF MR007 |
2022 |
10.850,00 € |
17701/G/313L01/76401/30 FF MR007 |
2022 |
10.850,00 € |
17701/G/313L01/76401/40 FF MR007 |
2023 |
62.700,00 € |
17701/G/313L01/76001/10 FF MR007 |
2023 |
62.700,00 € |
17701/G/313L01/76001/11 FF MR007 |
2023 |
26.600,00 € |
17701/G/313L01/76001/20 FF MR007 |
2023 |
26.600,00 € |
17701/G/313L01/76001/30 FF MR007 |
2023 |
4.709,19 € |
17701/G/313L01/76001/40 FF MR007 |
2023 |
91.200,00 € |
17701/G/313L01/76101/10 FF MR007 |
2023 |
30.400,00 € |
17701/G/313L01/76101/20 FF MR007 |
2023 |
30.400,00 € |
17701/G/313L01/76101/30 FF MR007 |
2023 |
4.817,74 € |
17701/G/313L01/76101/40 FF MR007 |
2023 |
6.650,00 € |
17701/G/313L01/76401/10 FF MR007 |
2023 |
6.650,00 € |
17701/G/313L01/76401/20 FF MR007 |
2023 |
6.650,00 € |
17701/G/313L01/76401/30 FF MR007 |
2023 |
6.650,00 € |
17701/G/313L01/76401/40 FF MR007 |
3. Autoritzar una despesa de nou-cents seixanta-quatre mil set-cents vuitanta-cinc euros amb vint-i-un cèntims (964.785,21 €), amb càrrec a les partides pressupostàries següents dels pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per als anys 2022 i 2023:
Any |
Import |
Partida pressupostària |
---|---|---|
2022 |
102.300,00 € |
17701/G/313L01/76001/10 FF MR007 |
2022 |
102.300,00 € |
17701/G/313L01/76001/11 FF MR007 |
2022 |
43.400,00 € |
17701/G/313L01/76001/20 FF MR007 |
2022 |
43.400,00 € |
17701/G/313L01/76001/30 FF MR007 |
2022 |
7.683,41 € |
17701/G/313L01/76001/40 FF MR007 |
2022 |
148.800,00 € |
17701/G/313L01/76101/10 FF MR007 |
2022 |
49.600,00 € |
17701/G/313L01/76101/20 FF MR007 |
2022 |
49.600,00 € |
17701/G/313L01/76101/30 FF MR007 |
2022 |
7.574,87 € |
17701/G/313L01/76101/40 FF MR007 |
2022 |
10.850,00 € |
17701/G/313L01/76401/10 FF MR007 |
2022 |
10.850,00 € |
17701/G/313L01/76401/20 FF MR007 |
2022 |
10.850,00 € |
17701/G/313L01/76401/30 FF MR007 |
2022 |
10.850,00 € |
17701/G/313L01/76401/40 FF MR007 |
2023 |
62.700,00 € |
17701/G/313L01/76001/10 FF MR007 |
2023 |
62.700,00 € |
17701/G/313L01/76001/11 FF MR007 |
2023 |
26.600,00 € |
17701/G/313L01/76001/20 FF MR007 |
2023 |
26.600,00 € |
17701/G/313L01/76001/30 FF MR007 |
2023 |
4.709,19 € |
17701/G/313L01/76001/40 FF MR007 |
2023 |
91.200,00 € |
17701/G/313L01/76101/10 FF MR007 |
2023 |
30.400,00 € |
17701/G/313L01/76101/20 FF MR007 |
2023 |
30.400,00 € |
17701/G/313L01/76101/30 FF MR007 |
2023 |
4.817,74 € |
17701/G/313L01/76101/40 FF MR007 |
2023 |
6.650,00 € |
17701/G/313L01/76401/10 FF MR007 |
2023 |
6.650,00 € |
17701/G/313L01/76401/20 FF MR007 |
2023 |
6.650,00 € |
17701/G/313L01/76401/30 FF MR007 |
2023 |
6.650,00 € |
17701/G/313L01/76401/40 FF MR007 |
4. Designar la Direcció General de Planificació, Equipaments i Formació com a òrgan instructor del procediment de concessió de subvencions derivat d'aquesta convocatòria.
5. El pagament es podrà fer anticipadament, en concepte de bestreta, una vegada dictada la resolució de concessió, i s'eximeix l'entitat beneficiària de presentar cap tipus de garantia de la quantitat que se li anticipa, per raons d'interès públic, de conformitat amb l'article 37.2 del text refós de la Llei de subvencions i l'article 25.3b) del Decret 75/2004, de 27 d'agost, de desplegament de determinats aspectes de la Llei de finances i de lleis de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
6. Publicar aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Interposició de recursos
Contra aquesta Resolució, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant la consellera d'Afers Socials i Esports en el termini d'un mes comptador des de l'endemà de la publicació, d'acord amb els articles 123 i 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
També s'hi pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors des de l'endemà de la publicació, d'acord amb l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.
Palma, en el dia de la signatura electrònica (12 d'abril de 2022)
La consellera d'Afers Socials i Esports Fina Santiago Rodríguez
ANNEX Punts de la convocatòria de subvencions per la qual s'aprova la convocatòria de subvencions destinades a la millora de l'accessibilitat d'infraestructures i equipaments de les entitats locals de les Illes Balears
1. Objecte
1.1. L'objecte d'aquesta convocatòria de subvencions destinades a entitats locals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears és finançar els projectes necessaris per facilitar l'accés i ús per totes les persones de les infraestructures i equipaments dels centres i serveis competència de les entitats locals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears. S'entén per centre qualsevol infraestructura local al servei de la ciutadania.
1.2. Les obres, actuacions i elements objectes de subvenció s'hauran d'adequar als paràmetres, requisits i condicions establerts per la normativa vigent en matèria d'accessibilitat i eliminació de barreres arquitectòniques que els sigui aplicable.
2. Règim Jurídic
2.1. Els ajuts objecte d'aquesta convocatòria estan finançats pel Mecanisme de Recuperació i Resiliència de la Unió Europea, de conformitat amb el Reglament (UE) 2020/2094 del Consell, de 14 de desembre de 2020, pel qual s'estableix un instrument de recuperació de la Unió Europea per donar suport a la recuperació després de la crisi de la COVID-19. Per aquest motiu, les entitats beneficiàries hauran de regir-se pel Reglament (UE) 2021/241 del Parlament Europeu i del Consell, de 12 de febrer de 2021, pel qual s'estableix el Mecanisme de Recuperació i Resiliència, la resta de normes de la Unió sobre la matèria i per les normes estatals de desenvolupament o transposició.
2.2. Aquestes subvencions es regiran per allò que s'estableix particularment en aquesta resolució de convocatòria, pel que preveu el text refós de la Llei de subvencions aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre; per l'Ordre de la consellera d'Afers Socials i Esports de 5 de març de 2021 per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en matèria de serveis socials i de joventut, especialment en tot el que no disposa aquesta convocatòria; per la Llei 4/2021, de 17 de desembre, de mesures extraordinàries i urgents per executar les actuacions i els projectes que s'han de finançar amb fons europeus en el marc del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència; per la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de contractes del sector públic, en el cas que en l'execució de les subvencions se celebrin contractes que s'hagin de sotmetre a aquesta llei i per les altres normes legals, reglamentàries i, si escau, convencionals, que hi siguin aplicables; particularment per l'Ordre HFP/1030/2021, de 29 de setembre, per la qual es configura el sistema de gestió del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència i per l'Ordre HFP/1031/2021, de 29 de setembre, per la qual s'estableix el procediment i el format de la informació que han de proporcionar les entitats del sector públic estatal, autonòmic i local per al seguiment del compliment de fites i objectius i d'execució pressupostària i comptable de les mesures dels components del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència.
2.3. En compliment del que disposa el Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència, el Reglament (UE) 2021/241 del Parlament Europeu i del Consell, de 12 de febrer de 2021, pel qual s'estableix el Mecanisme de Recuperació i Resiliència, i la seva normativa de desenvolupament —en particular la Comunicació de la Comissió Guia tècnica (2021/C 58/01) sobre l'aplicació del principi de no causar un perjudici significatiu— com també el que requereix la Decisió d'Execució del Consell relativa a l'aprovació de l'avaluació del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència d'Espanya (CID) i el document Annex, totes les actuacions que es duguin a terme en compliment d'aquesta convocatòria han de respectar el principi de no causar un perjudici significatiu al medi ambient (principi DNSH). Això inclou el compliment de les condicions específiques assignades en el Component 22, així com a la inversió 3 en què s'emmarquen aquestes actuacions pel que fa al principi DNSH.
3. Àmbit temporal
Són subvencionables les despeses dels projectes que compleixin els requisits que estableix aquesta convocatòria i que s'hagin dut a terme o executat o que es duguin a terme o s'executin dins el període comprès entre l'1 de febrer de 2020 i el 31 de desembre de 2023.
4. Pressupost i finançament
4.1. L'import màxim que es destina a aquesta convocatòria és nou-cents seixanta-quatre mil set-cents vuitanta-cinc euros amb vint-i-un cèntims (964.785,21 €), amb càrrec a les partides pressupostàries següents dels pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per als anys 2022 i 2023:
Any |
Import |
Partida pressupostària |
---|---|---|
2022 |
102.300,00 € |
17701/G/313L01/76001/10 FF MR007 |
2022 |
102.300,00 € |
17701/G/313L01/76001/11 FF MR007 |
2022 |
43.400,00 € |
17701/G/313L01/76001/20 FF MR007 |
2022 |
43.400,00 € |
17701/G/313L01/76001/30 FF MR007 |
2022 |
7.683,41 € |
17701/G/313L01/76001/40 FF MR007 |
2022 |
148.800,00 € |
17701/G/313L01/76101/10 FF MR007 |
2022 |
49.600,00 € |
17701/G/313L01/76101/20 FF MR007 |
2022 |
49.600,00 € |
17701/G/313L01/76101/30 FF MR007 |
2022 |
7.574,87 € |
17701/G/313L01/76101/40 FF MR007 |
2022 |
10.850,00 € |
17701/G/313L01/76401/10 FF MR007 |
2022 |
10.850,00 € |
17701/G/313L01/76401/20 FF MR007 |
2022 |
10.850,00 € |
17701/G/313L01/76401/30 FF MR007 |
2022 |
10.850,00 € |
17701/G/313L01/76401/40 FF MR007 |
2023 |
62.700,00 € |
17701/G/313L01/76001/10 FF MR007 |
2023 |
62.700,00 € |
17701/G/313L01/76001/11 FF MR007 |
2023 |
26.600,00 € |
17701/G/313L01/76001/20 FF MR007 |
2023 |
26.600,00 € |
17701/G/313L01/76001/30 FF MR007 |
2023 |
4.709,19 € |
17701/G/313L01/76001/40 FF MR007 |
2023 |
91.200,00 € |
17701/G/313L01/76101/10 FF MR007 |
2023 |
30.400,00 € |
17701/G/313L01/76101/20 FF MR007 |
2023 |
30.400,00 € |
17701/G/313L01/76101/30 FF MR007 |
2023 |
4.817,74 € |
17701/G/313L01/76101/40 FF MR007 |
2023 |
6.650,00 € |
17701/G/313L01/76401/10 FF MR007 |
2023 |
6.650,00 € |
17701/G/313L01/76401/20 FF MR007 |
2023 |
6.650,00 € |
17701/G/313L01/76401/30 FF MR007 |
2023 |
6.650,00 € |
17701/G/313L01/76401/40 FF MR007 |
4.2. La distribució dels crèdits entre les partides pressupostàries té caràcter estimatiu i l'alteració d'aquesta distribució, o l'afegitó d'altres partides pressupostàries sense modificació de l'import de la convocatòria no precisarà de cap tipus de canvi en la convocatòria.
4.3. Amb l'import de la subvenció es podrà finançar fins al 100 % del cost dels projectes subvencionats, llevat que l'entitat disposi d'una altra font de finançament, i en aquest cas només se subvencionarà el percentatge que sol·liciti, sempre que la suma no superi el 100 % del cost del projecte corresponent.
5. Entitats beneficiàries
5.1. Es poden beneficiar de les subvencions que preveu aquesta convocatòria les entitats locals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, així com entitats que en depenen o hi estan vinculades.
S'entenen per entitats dependents o vinculades les que preveu l'article 85.2.A, apartats b) c) d), de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, de bases del règim local.
5.2 Les entitats beneficiàries estaran subjectes a les obligacions derivades del contingut de les bases reguladores d'aquesta subvenció, de la resolució de concessió de les subvencions i, en general, de la normativa vigent que se li aplica.
Les entitats beneficiàries no poden incórrer en cap de les circumstàncies que preveuen els articles 13.2 i 3 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, que impedeixen obtenir la condició de beneficiària, així com els articles 10.1 i 2 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions.
5.3. D'acord amb l'article 3.m) de l'Ordre HFP/1031/2021, de 29 de setembre, es considera que les entitats beneficiàries són alhora òrgans gestors, que es defineixen com: «òrgan que en l'àmbit de l'entitat executora és responsable de l'elaboració, signatura i tramitació de l'Informe de Gestió del Projecte o Subprojecte.
En el cas de les entitats locals i la resta de participants, el secretari o càrrec que exerceixi funcions anàlogues certificarà el resultat que reculli l'informe de gestió conforme a la documentació administrativa i comptable relativa al subprojecte executat per les àrees o regidories corresponents de l'entitat local».
5.4. És requisit de les entitats beneficiàries posseir la titularitat o la cessió d'ús dels terrenys, centres o espais en els quals es realitzarà l'actuació inversora.
6. Obligacions de les entitats beneficiàries
6.1. D'acord amb l'article 16 de l'Ordre de la consellera d'Afers Socials i Esports de 5 de març de 2021 per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en matèria de serveis socials i de joventut i la resta de normativa aplicable, les entitats beneficiàries d'aquestes subvencions tenen les obligacions següents:
a. Comunicar a l'òrgan competent que s'accepta la proposta de resolució o que s'hi renuncia, en els termes de la resolució de la convocatòria. En qualsevol cas, l'acceptació s'entén produïda automàticament si, en el termini de deu dies hàbils, no es fa constar el contrari.
b. Acreditar davant la Conselleria d'Afers Socials i Esports que es compleixen de manera efectiva els requisits i les condicions per accedir als ajuts i, en especial, que es manté l'activitat subvencionada.
c. Acreditar, de la manera establerta reglamentàriament, abans que es dicti la proposta de resolució de concessió, que s'està al corrent en el compliment de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social davant l'Administració de l'Estat i de les obligacions tributàries davant la Hisenda autonòmica.
d. Comunicar a l'òrgan que concedeix les subvencions qualsevol variació de la seva situació que pugui tenir incidència en la conservació i la quantia dels ajuts, en el termini de vint dies hàbils comptadors des que s'origini la variació.
e. Assumir, si escau, la diferència econòmica entre l'import de la quantitat concedida i el cost total de l'activitat per a la qual se sol·licita la subvenció, ja sigui amb fons propis, o bé a través d'aportacions de tercers, garantint que aquesta es faci efectiva en els terminis i condicions establertes per a otorgar la subvenció.
f. Comunicar a l'òrgan concedint l'obtenció d'altres subvencions, ajuts o finançament per a la mateixa finalitat, procedents de qualsevol administració pública o ens privat o públic, tant nacional com estranger, en el termini de tres dies hàbils des de la sol·licitud o obtenció de la subvenció concurrent i, en tot cas, abans de la justificació de l'aplicació que s'hagi donat als fons percebuts.
g. Facilitar tota la informació que els requereixi l'òrgan de control financer corresponent.
h. Col·laborar amb les actuacions de control i comprovació que puguin dur a terme els òrgans competents, i aportar tota la informació i la documentació que li requereixin en l'exercici d'aquestes actuacions.
i. Conservar els documents originals justificatius de l'aplicació de la subvenció rebuda, inclosos els documents electrònics, durant un període mínim de 8 anys, que estaran a disposició de la Conselleria competent en matèria d'Afers Socials, de la Intervenció General de la Comunitat Autònoma i dels òrgans fiscalitzadors i de control que els puguin requerir.
j. Aportar una memòria justificativa de l'aplicació dels ajuts atorgats i que n'expliqui la realització.
k. Justificar les despeses efectuades amb càrrec als ajuts atorgats, en la forma escaient i dins el termini establert, amb caràcter general, en aquesta norma i, amb caràcter específic, en les resolucions de concessió corresponents.
l. Destinar els edificis rehabilitats o les inversions realitzades a la fi concreta per a la qual es va concedir la subvenció almenys durant cinc anys, en els termes establerts a l'article 31.4 a) de la Llei 38/2003, de 17 de novembre.
m. En compliment del que estableix el Reglament (UE) 2021/241, del Parlament Europeu i del Consell, de 12 de febrer de 2021, i l'article 8.1 de l'Ordre HPF/1030/2021 de 29 de setembre, l'entitat sol·licitant de la subvenció, haurà de presentar les següents declaracions relatives a:
a) Que coneix la normativa d'aplicació, sobre cessió i tractament de dades, en particular el que estableix l'apartat 2 lletra d) i l'apartat 3, de l'article 22 del Reglament (UE) 2021/241 del Parlament Europeu i del Consell, de 12 de febrer del 2021, pel qual s'estableix el Mecanisme de Recuperació i Resiliència; i que accepta la cessió i el tractament de les dades amb els fins expressament relacionats en aquests articles.
b) Que es compromet amb els estàndards més exigents relatius al compliment de les normes jurídiques, ètiques i morals, amb adopció de les mesures necessàries per prevenir i detectar el frau, la corrupció i els conflictes d'interès, i a comunicar, si escau, a les autoritats pertinents els incompliments observats.
En aquest sentit, les administracions públiques estan obligades a aprovar un pla antifrau propi o afegir-se a les mesures recollides al Pla Antifrau Autonòmic aprovat pel Consell de Govern el 31 de gener de 2022.
Aquest pla inclou mesures de prevenció, detecció i correcció del frau, la corrupció i els conflictes d'interessos.
c) Que respecta els principis d'economia circular i evita els impactes negatius significatius al medi ambient en l'execució de les actuacions subvencionades.
d) Que no incorre en doble finançament i, si escau, no té constància de risc d'incompatibilitat amb el règim d'ajuts de l'Estat.
n. Destacar en totes les activitats que realitzi per a la difusió de les accions previstes en la convocatòria, el finançament efectuat per la Unió Europea-NextGenerationEU, d'acord amb allò que preveu l'apartat 23 d'aquesta convocatòria.
6.2. L'entitat beneficiària ha d'executar tot el projecte aprovat que hagi fonamentat la concessió de la subvenció.
7. Despeses subvencionables
7.1. Seran subvencionables les despeses en projectes de remodelació, adaptacions, reformes i adquisició d'equipaments dirigits a millorar les condicions d'accessibilitat, que podran incloure, si escau, els honoraris professionals derivats de la redacció de projectes i estudis i de direcció d'obres, i podran consistir en:
a. Obres i actuacions que garanteixin un itinerari accessible des de l'exterior cap a l'interior de l'immoble, entre plantes de l'immoble i dins de les plantes de l'immoble: senyalització, il·luminació, accessos, paviments, lavabos, rampes, portes, ascensors, plataformes elevadores o qualsevol altra actuació anàloga. Es consideren incloses les obres i actuacions definides a l'article 24.4 del Text Refós de la Llei de Sòl i Rehabilitació Urbana, aprovat pel Reial Decret Legislatiu 7/2015, del 30 d'octubre.
b. Domotització, millora i adquisició d'infraestructures tecnològiques i equipament informàtic: bucles magnètics, ordinadors, tablets, telèfons sense fil, intèrfons, comunicador de torns, aplicacions gestores de processos, etc.
c. Adquisició de mobiliari i equipament accessible: mostradors, finestretes i dispositius d'ús general com telèfons, pantalles i dispensadors, entre d'altres.
d. Adequació dels formats en què es presta informació: lectura fàcil, sistema braille, lletra ampliada, llengua de signes (virtual), subtitulat, codi QR o sistemes alternatius.
e. Obres i actuacions que garanteixin la reserva d'elements o places reservades per a persones amb discapacitat, entre d'altres, l'habilitació de banys accessibles, l'habilitació de zones de refugi davant del risc d'incendi o la habilitació de places d'aparcament per a persones amb mobilitat reduïda, tant exteriors com a interiors, que compleixin els requisits d'accessibilitat quant a la ubicació, l'accés, la senyalització i les dimensions.
Quan l'execució de les obres de millora en edificacions afecti immobles declarats d'interès cultural o subjectes a qualsevol altre règim de protecció hauran de ser informades favorablement, o autoritzades, en el seu cas, per l'òrgan competent per a la gestió del règim de protecció aplicable, d'acord amb la seva pròpia normativa.
7.2. En cap cas se consideraran despeses subvencionables i queden expressament exclosos com a cost elegible d'aquesta subvenció:
a. El preu dels solars o immobles.
b. Les despeses provinents de modificacions o liquidacions que siguin necessàries per completar qualsevol obra en la part que excedeixi de l'import de la subvenció concedida.
c. En cap cas es consideraran despeses finançables els impostos indirectes, inclòs l'Impost sobre el Valor Afegit (IVA). Així doncs, serà despesa finançable l'import de la base imposable, excloent els impostos indirectes.
7.3. L'entitat beneficiària podrà subcontractar fins al 100 % de l'activitat subvencionada sempre que això impliqui un valor afegit al contingut de l'activitat, d'acord amb el que disposa l'article 25 de l'Ordre de la consellera d'Afers Socials i Esports de 5 de març de 2021, amb relació a l'article 38 del text refós de la Llei de subvencions.
D'acord amb l'apartat 3 de l'article 25 de l'Ordre de bases, si l'activitat concertada amb tercers excedeix el 20 % de l'import de la subvenció i l'import és superior a 60.000,00 euros o superior al 50 %, independentment de la quantia, cal que la Direcció General de Planificació, Equipaments i Formació autoritzi prèviament la formalització del contracte.
S'entén que persona beneficiària subcontracta quan concerta amb tercers l'execució total o parcial de l'activitat que constitueix l'objecte de la subvenció. Queda fora d'aquest concepte la contractació d'aquelles despeses en els quals hagi d'incórrer l'entitat beneficiària per a la realització per si mateixa de l'activitat subvencionada.
8. Documentació que cal presentar
8.1. Les entitats interessades han de presentar una sol·licitud, d'acord amb el model que consta com a imprès 1, i que ha de signar la persona representant legal de l'entitat.
8.2. A la sol·licitud s'hi ha d'adjuntar la documentació següent:
a. Acreditació de la representació amb què actua la persona que signa la sol·licitud.
b. Memòria explicativa del projecte amb la descripció de la inversió o equipament, els plànols i documents gràfics corresponents i el seu pressupost detallat. En el cas que algun dels projectes suposi la realització d'una obra major, s'haurà de presentar el corresponent projecte d'execució o, en el seu cas, projecte bàsic firmat pel tècnic competent responsable, degudament identificat i visat pel corresponent col·legi professional. S'hi haurà de descriure l'objecte de les obres, que recollirà la identificació del solar o immoble on es pretén actuar, els antecedents i situació prèvia de les obres, les necessitats a satisfer —o, quan sigui procedent, les deficiències que es pretenen corregir— la justificació de la solució adoptada i el termini d'execució previst per a les obres. També s'inclourà plànols del conjunt i de detall, pressupost detallat per capítols comprensiu de mesuraments i preus unitaris.
c. El document acreditatiu de la titularitat o la cessió d'ús dels terrenys, centres o espais en els quals es realitzarà l'actuació inversora.
d. De conformitat amb l'article 28.2 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 61 del Reial Decret 203/2021, de 30 de març, pel qual aprova el Reglament d'actuació i funcionament del sector públic per mitjans electrònics, la Conselleria d'Afers Socials i Esports pot obtenir, excepte l'oposició expressa de la persona interes sada que s'ha de fer constar en el model de sol·licitud, els certificats acredita tius que l'entitat interessada està al corrent de les obligacions amb l'Agència Tributària Estatal i la Seguretat Social, així com la verificació de les dades d'identitat (NIF). En cas que no s'autoritzin aquestes consultes, ha d'aportar la documentació acreditativa d'estar al corrent de les obligacions anteriors, així com una còpia del document d'identitat, si escau, juntament amb la sol·licitud d'ajuts.
e. Una declaració responsable signada electrònicament (imprès 2) que inclou:
1) Que l'entitat sol·licitant no es troba incursa en cap dels supòsits de prohibició per ser beneficiària de subvencions que estableix l'article 10 del text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, en relació amb l'article 13 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.
2) Que l'entitat sol·licitant es compromet a complir les obligacions que estableix l'article 11 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre.
3) Que l'entitat sol·licitant es compromet a complir les obligacions que estableix l'article 16 de l'Ordre de la consellera d'Afers Socials i Esports de 5 de març de 2021 per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en matèria de serveis socials i de joventut.
4) Que l'entitat es compromet a complir les obligacions establertes al punt 6 d'aquesta convocatòria de subvencions.
5) Que l'entitat sol·licitant no ha estat mai objecte de sancions administrat ves fermes, ni de sentències fermes condemnatòries per haver exercit o tolerat pràctiques laborals considerades discriminatòries per raó de sexe o de gènere, en compliment de l'article 11 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes.
6) Que es compromet a complir les obligacions establertes en la Llei 31/1995, de 8 de novembre, de prevenció de riscos laborals i no haver estat sancionada, en virtut de resolució administrativa o sentència judicial ferma, per falta greu o molt greu en matèria de prevenció de ris cos laborals, durant l'any immediatament anterior a la data de sol·licitud de la subvenció.
7) No trobar-se la persona que exerceixi la representació legal de l'entitat en els supòsits d'incompatibilitat establerts a la normativa vigent.
f. En compliment del que estableix el Reglament (UE) 2021/241, del Parlament Europeu i del Consell, de 12 de febrer de 2021, i l'article 8.1 de l'Ordre HPF/1030/2021 de 29 de setembre, l'entitat sol·licitant de la subvenció, haurà de presentar les següents declaracions relatives a:
a) Que coneix la normativa d'aplicació, sobre cessió i tractament de dades, en particular el que estableix el apartat 2 lletra d) i l'apartat 3, de l'article 22 del Reglament (UE) 2021/241 del Parlament Europeu i del Consell, de 12 de febrer del 2021, pel qual s'estableix el Mecanisme de Recuperació i Resiliència; i que accepta la cessió i el tractament de les dades amb els fins expressament relacionats en aquests articles (imprès 3).
b) Que es compromet amb els estàndards més exigents relatius al compliment de les normes jurídiques, ètiques i morals, amb adopció de les mesures necessàries per prevenir i detectar el frau, la corrupció i els conflictes d'interès, comunicant si escau a les autoritats que escaigui els incompliments observats (imprès 4).
c) Que respecta els principis d'economia circular i evita els impactes negatius significatius al medi ambient en l'execució de les actuacions subvencionades (imprès 5).
d) Que no incorre en doble finançament i, si escau, no té constància de risc d'incompatibilitat amb el règim d'ajuts de l'Estat (imprès 6).
g. Una declaració responsable signada electrònicament de la veracitat de les dades bancàries aportades, excepte que ja consti, tramitada vàlidament, en els arxius de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (en aquest cas, és suficient indicar-ne les dades). La titularitat del compte bancari ha de ser de l'entitat beneficiària de la subvenció (imprès 7).
h. Així mateix, en aplicació de l'article 40 del text refós de la Llei de subvencions, l'entitat beneficiària ha d'haver sol·licitat tres pressuposts quan l'import de la despesa subvencionable superi les quanties que estableix la legislació estatal en matèria de contractes del sector públic per als contractes menors.
L'elecció entre les ofertes presentades s'ha de fer d'acord amb criteris d'eficiència i economia, i s'ha de justificar expressament quan no recaigui en la proposta econòmica més avantatjosa.
8.3. En el cas dels projectes executats amb anterioritat a la data de publicació de la convocatòria, les entitats, a més de la documentació establerta als punts 8.1 i 8.2, hauran de presentar la documentació justificativa que s'estableix al punt 15 d'aquesta convocatòria.
8.4. Els tècnics de la Direcció General de Planificació, Equipaments i Formació poden sol·licitar, a més, tota la documentació complementària que considerin necessària per avaluar correctament la sol·licitud.
8.5. En relació a la documentació que determinen els apartats anteriors, cal comunicar a la Direcció General de Planificació, Equipaments i Formació qualsevol modificació que es produeixi durant el període subvencionat fins que es presenti la justificació final del projecte.
Les entitats beneficiàries podran sol·licitar, amb caràcter excepcional, la modificació del contingut, de la quantia a la baixa i/o dels terminis d'execució del projecte subvencionat quan es produeixi alguna eventualitat que n'alteri o dificulti el desenvolupament. És necessària l'autorització prèvia i expressa de la la Direcció General de Planificació, Equipaments i Formació per fer una modificació substancial del projecte que, en tot cas, es mantindrà dins dels límits i condicions de les activitats subvencionades.
Les sol·licituds de modificació es presentaran signades pel representant legal de l'entitat, hauran d'estar prou motivades i es formularan amb caràcter immediat a l'aparició de les circumstàncies que les justifiquin.
8.6. La presentació de la sol·licitud suposa que l'entitat autoritza als tècnics de la Direcció General de Planificació, Equipaments i Formació perquè puguin demanar a altres administracions qualsevol documentació, i les dades i els informes que considerin necessaris per tramitar l'expedient.
8.7. La presentació de la sol·licitud implica l'acceptació de les prescripcions que conté aquesta convocatòria i de tota la normativa aplicable en matèria de subvencions.
9. Nombre, lloc i termini de presentació de sol·licituds
9.1. En cas que l'entitat presenti més d'una sol·licitud de subvenció, s'haurà d'especificar de forma clara quina preferència atorga a cada una de les sol·licituds, perquè en cas que no hagi crèdit suficient per atendre totes les sol·licituds, sigui la pròpia elecció de l'entitat la que dirimeixi la seva preferència per un projecte o un altre.
9.2. Cada sol·licitud de subvenció que es presenti ha de correspondre a un únic projecte —el qual haurà de comprendre algun, o tots, si escau, dels subapartats que s'estableixen al punt 7.1— i que s'haurà de realitzar en un mateix edifici.
S'exceptua de l'apartat anterior els projectes que, corresponents als subapartats b, c, i d del punt 7.1, s'entenguin com a un únic projecte integral d'adaptació, reforma i/o adquisició d'equipaments i/o d'infraestructures tecnològiques per a diversos edificis d'una mateixa l'entitat atès les seves característiques comunes per a assolir una mateixa finalitat.
9.3. En el cas que una entitat presenti més d'una sol·licitud, només ha d'aportar la documentació assenyalada en l'apartat 8.2 amb la primera de les sol·licituds, excepte pel que fa a la documentació prevista en els apartats b), c) i h), que s'ha d'adjuntar a cada sol·licitud.
9.4. El termini per presentar les sol·licituds és de dos mesos a contar des de l'endemà que es publiqui aquesta convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears. Aquest termini es podrà ampliar en dos mesos més en el cas que no s'hagi exhaurit el crèdit assignat. Les entitats interessades han de presentar les sol·licituds de forma electrònica mitjançant el Registre Electrònic Comú (REC).
En cas de presentar-la de manera presencial, l'Administració, conforme al que estableix l'article 68.4 de la Llei 39/2015, els requerirà perquè la realitzin en la forma indicada anteriorment.
En el termini màxim de tres dies després d'haver presentat la sol·licitud de forma electrònica mitjançant el Registre Electrònic Comú, les entitats sol·licitants n'han de trametre una còpia a l'adreça de correu electrònic planificacio@dgplanificacio.caib.es
9.5. Els impresos oficials de la sol·licitud i dels documents que s'han d'emplenar i presentar són a disposició de les persones interessades en els enllaços del web de la Direcció General de Planificació, Equipaments i Formació.
Quan en la sol·licitud s'hi inclogui una adreça de correu electrònic, s'entendrà que aquesta adreça s'aporta a l'efecte dels avisos que s'esmenten en l'article 41.6 de la Llei 39/2015.
10. Examen de la documentació
10.1. Els serveis tècnics de la Direcció General de Planificació, Equipaments i Formació han d'examinar les sol·licituds i la documentació que s'hi adjunta per determinar si el projecte s'adequa al que estableix aquesta convocatòria.
10.2. D'acord amb el que disposa l'article 21.5 de la Llei 39/2015, quan el nombre de les sol·licituds formulades o de les persones afectades pugui suposar un incompliment del termini màxim de resolució, l'òrgan competent per resoldre, a proposta raonada de l'òrgan instructor, o el superior jeràrquic de l'òrgan competent per resoldre, a proposta d'aquest òrgan, poden habilitar els mitjans personals i materials per complir el despatx adequat i en el termini escaient.
10.3. En el cas que les sol·licituds no compleixin els requisits legals o els que exigeix aquesta convocatòria, o no incorporin la documentació esmentada en l'apartat anterior, s'ha de requerir a l'entitat interessada que, en el termini de deu dies hàbils, esmeni el defecte o aporti la documentació que manca, amb indicació que, si no ho fa, es considerarà que desisteix de la petició, amb la resolució prèvia que s'ha de dictar d'acord amb l'article 21 de la Llei 39/2015.
11. Comissió Avaluadora
11.1. D'acord amb el que disposen l'article 19 del text refós de la Llei de subvencions i l'article 11 de l'Ordre de la consellera d'Afers Socials i Esports de 5 de març de 2021 per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en matèria de serveis socials i de joventut, es constitueix la Comissió Avaluadora, que integren els membres següents:
a. President o presidenta: el cap del Servei d'Equipaments de Serveis Socials de la Direcció General de Planificació, Equipaments i Formació, o la persona que delegui.
b. Vocals:
—El cap de Servei de la Unitat de Gestió Econòmica de la Conselleria d'Afers Socials i Esports, o la persona que delegui.
—La cap del Departament Jurídic de la Conselleria d'Afers Socials i Esports, o la persona que delegui.
—Dues persones del personal tècnic de la Direcció General de Planificació, Equipaments i Formació.
c. Secretari o secretària: una persona del personal tècnic de la Direcció General de Planificació, Equipaments i Formació, designada com a vocal.
11.2. En el cas que, segons el que estableix l'article 21.5 de la Llei 39/2015, s'habilitin mitjans personals per resoldre el procediment dins el termini, es pot ampliar el personal tècnic de les direccions generals que formen part de la Comissió.
11.3. D'acord amb l'art. 6.2 de l'Ordre de la consellera i els informes tècnics previs, la Comissió ha d'emetre un informe que ha de servir de base a l'òrgan instructor per elaborar la proposta de resolució de concessió de subvencions. A l'informe, la Comissió Avaluadora ha d'establir les següents relacions, totes tres ordenades per puntuació, en sentit decreixent:
a. La llista de les possibles entitats beneficiàries.
b. La relació de sol·licituds excloses per falta de disponibilitat pressupostària.
c. La llista d'entitats inadmeses.
12. Instrucció del procediment, resolució i notificació
12.1. L'òrgan competent per instruir el procediment és el director general de Planificació, Equipaments i Formació, qui ha de dur a terme, d'ofici, les actuacions necessàries per instruir i tramitar el procediment, d'acord amb el que estableix l'article 16 del text refós de la Llei de subvencions, a més de comprovar la justificació i l'aplicació efectiva de la subvenció concedida, d'acord amb l'article 42 del mateix text legal.
12.2. En tot cas, abans de la proposta de resolució, l'òrgan instructor pot donar audiència a les entitats interessades durant un termini de deu dies a l'efecte de proposar la millora de la sol·licitud i, en particular, la modificació del pressupost presentat per la persona o l'entitat sol·licitant o de les condicions i la forma de realització de l'activitat, sempre que això no perjudiqui terceres persones. En aquests casos, s'ha de demanar la conformitat de la persona o l'entitat sol·licitant, conformitat que s'ha d'entendre atorgada si la proposta formulada per l'òrgan instructor explicita clarament les modificacions corresponents i la persona o l'entitat sol·licitant no hi manifesta oposició, per escrit, en un termini de quinze dies. En qualsevol altre cas, la sol·licitud s'ha de mantenir en els termes expressats per la persona o l'entitat sol·licitant en l'escrit inicial, sens perjudici de les correccions que, si escau, es desprenguin de l'escrit d'oposició que presenti.
També s'ha de concedir el tràmit d'audiència esmentat anteriorment en el cas d'haver-se desestimat la sol·licitud de l'entitat o en el cas que l'import de la subvenció proposada sigui inferior a la quantitat sol·licitada.
12.3. L'òrgan instructor, a la vista de l'expedient i de l'informe de la Comissió Avaluadora, ha de formular la proposta de resolució, la qual s'ha de pronunciar sobre tots els aspectes relatius a la resolució establerts en l'article 13 de l'Ordre de bases reguladores del 5 de març de 2021 i si escau, sobre les modificacions indicades en el paràgraf anterior.
La proposta de resolució no crea cap dret a favor de la persona beneficiària proposada davant l'Administració mentre no es dicti la resolució de concessió i es notifiqui o publiqui.
12.4. La proposta de resolució es publicarà al web de la Direcció General de Planificació, Equipaments i Formació, amb els mateixos efectes que la notificació, d'acord amb l'article 45 de la Llei 39/2015.
12.5. Una vegada formulada i publicada la proposta de resolució, les entitats beneficiàries han de comunicar a l'òrgan instructor que accepten la proposta o bé que hi renuncien, en el termini de tres dies hàbils. En tot cas, es considera que l'entitat beneficiària accepta la proposta de resolució si no manifesta renúncia dins el termini atorgat, comptador des de l'endemà que se li hagi notificat.
12.6. L'òrgan competent per resoldre els procediments de concessió de les subvencions que determina aquesta convocatòria és la consellera d'Afers Socials i Esports .
12.7. La resolució dictada en aquest procediment, que posa fi a la via administrativa, s'ha de publicar al web de la Direcció General de Planificació, Equipaments i Formació, d'acord amb l'article 45 de la Llei 39/2015. Ha de ser motivada, i ha de fixar, en cas de concessió, la quantia individual de la subvenció de cada una de les entitats que hagin estat subvencionades.
12.8. El termini màxim per resoldre el procediment i notificar les resolucions és de sis mesos, comptadors des de la data d'acabament del termini de presentació de sol·licituds.
12.9. Les sol·licituds no resoltes en el termini fixat en l'apartat anterior s'han de considerar desestimades.
12.10. En el supòsit que el procediment de concessió es paralitzi per qualsevol causa imputable a l'entitat sol·licitant de la subvenció per no complir algun tràmit preceptiu en el termini atorgat, se la podrà declarar decaiguda en el seu dret al tràmit corresponent, i la Direcció General de Planificació, Equipaments i Formació podrà proposar-ne la resolució a l'òrgan competent per resoldre el procediment. Una vegada dictada la resolució corresponent, l'ha de notificar a la persona interessada. No obstant això, sempre que no afecti a tercers, s'admetrà l'actuació de l'interessat i produirà els efectes legals, si es produís abans o en el dia en què es notifiqui la resolució en què es tengui per transcorregut el termini.
12.11 En el cas que hi hagi entitats que renunciïn a les subvencions concedides, podran atendre's, sense necessitat de nova convocatòria, les sol·licituds de subvenció que, havent estat presentades en termini per entitats que compleixin els requisits i condicions per a ser beneficiàries de les subvencions i respecte dels projectes subvencionables, s'hagin desestimat per falta de consignació pressupostària.
12.12. Qualsevol alteració de les condicions exigides per concedir la subvenció i, en tot cas, l'obtenció concurrent de subvencions o ajuts atorgats per altres administracions o ens públics o privats, estatals o internacionals, pot donar lloc a la modificació de la resolució de concessió.
13. Criteris de valoració i determinació de l'import de la subvenció
13.1. La concessió dels ajuts s'ha de regir pels principis de publicitat, transparència, concurrència, objectivitat, igualtat i no-discriminació, eficàcia en el compliment dels objectius fixats per l'òrgan o entitat que els atorga, i eficiència en l'assignació i la utilització dels recursos públics.
13.2. Les sol·licituds de les entitats beneficiàries se seleccionaran d'acord amb el que disposen els articles 17.1 i 18 del text refós de la Llei de subvencions, els articles 6 i 7 de l'Ordre de la Consellera i el que disposa aquesta convocatòria.
13.3. En cap cas, l'import de la subvenció concedida no pot ser superior a la quantia sol·licitada.
13.4. En tot cas, l'import de la subvenció concedida no pot ser d'una quantia que, de manera aïllada o en concurrència amb altres subvencions o ajuts, superi el cost de l'activitat objecte de la subvenció.
13.5. La Comissió Avaluadora aplicarà el procediment de valoració i determinació de l'import de la subvenció que es detalla a continuació:
a. Els criteris de valoració de les sol·licituds que compleixin els requisits que estableix aquesta convocatòria són els següents:
% de població amb discapacitat (màxim 30 punts) * |
|
Població amb discapacitat per damunt 4 % de la població de l'entitat local |
30 punts |
Població amb discapacitat per damunt del 3 % i fins al 4 % de la població de l'entitat local |
20 punts |
Població amb discapacitat fins al 3 % de la població de l'entitat local |
10 punts |
% de població dependent (màxim 30 punts) * |
|
Població dependent per damunt del 2,5 % de la població de l'entitat local |
30 punts |
Població dependent per damunt de l'1,5 % i fins al 2,5 % de la població de l'entitat local |
20 punts |
Població dependent fins a l'1,5 % de la població de l'entitat local |
10 punts |
Execució del projecte presentat (màxim 15 punts) |
|
Projectes que ja estiguin executats abans de la publicació de la convocatòria |
15 punts |
Projectes que s'hagin iniciat abans de la publicació de la convocatòria |
10 punts |
Projectes no iniciats abans de la publicació de la convocatòria |
5 punts |
Edificis destinats a serveis socials (màxim 15 punts) |
|
Les actuacions afecten edificis destinats a serveis socials |
15 punts |
Les actuacions afecten edificis no destinats a serveis socials |
7 punts |
% de dones treballadores que formin part de la plantilla de l'entitat local (màxim 10 punts) |
|
Dones treballadores per damunt del 50 % de la plantilla de l'entitat local |
10 punts |
Dones treballadores fins al 50 % de la plantilla de l'entitat local |
0 punts |
* Les dades dels % de població amb discapacitat i dependència sobre la població de l'entitat local s'extrauran de les dades actualitzades i publicades a la Memòria de la Conselleria d'Afers Socials i Esports, aportades pel centre Base, i de les dades de la Conselleria d'Afers Socials i Esports, aportades pel centre Base, i de les dades de la Direcció General d'Atenció a la Dependència a partir de les dades del Sistema de Gestió de la Dependència (DISDEP).
b. Per determinar l'import de la subvenció amb relació a les despeses d'inversió, s'ha de valorar cada sol·licitud de 0 a 100 punts, d'acord amb els criteris que estableix la taula del paràgraf a) anterior.
c. No hi ha una puntuació mínima necessària per accedir a la concessió de la subvenció amb relació a les despeses d'inversió.
d. Una vegada valorades les sol·licituds d'acord amb els criteris del barem anterior, s'ordenaran de forma decreixent segons la puntuació obtinguda. De conformitat amb aquest ordre, s'atribuirà a les entitats beneficiàries la totalitat de la subvenció sol·licitada fins que s'exhaureixi el crèdit destinat a la convocatòria.
De les sol·licituds d'una mateixa entitat es considerarà com a primera opció la que hagi establert la pròpia entitat, tal com especifica el punt 9.1 de la convocatòria.
No es podrà valorar més d'una sol·licitud d'una mateixa entitat mentre no s'hagin valorat totes les sol·licituds assenyalades com a primera opció de totes les sol·licituds presentades.
e. En el cas que, un cop es reparteixin tots els imports sol·licitats d'acord amb el punt d) anterior, quedi un romanent de crèdit a la convocatòria, es podrà repartir aquest import entre la resta de sol·licituds, entre les que hagi presentat una mateixa entitat d'acord amb l'ordre de prelació establert per l'entitat tal com indica del punt 9.1 de la convocatòria. El repartiment del romanent es farà seguint les mateixes regles descrites als apartats anteriors.
Les sol·licituds pendents es valoraran d'acord amb l'ordre de prelació establert, de manera que inicialment es valoraran totes les sol·licituds assenyalades com a segona opció per a cada l'entitat, i així successivament, fins que s'exhaureixi el crèdit de la convocatòria.
f. El darrer projecte subvencionable, d'acord amb l'ordre de prelació establert i segons el que disposa l'apartat anterior, es pot finançar per un import inferior al 100 % de la quantia sol·licitada, per poder executar tot el pressupost assignat a la convocatòria. En cas que l'entitat proposada en darrer lloc com a beneficiària rebutgi la proposta de resolució, tal com indiquen els punts 12.5 i 12.11 d'aquesta convocatòria, es notificarà successivament i individualment les entitats següents, per ordre de prelació de la llista de sol·licituds excloses, fins que alguna l'accepti expressament o tàcitament ―i, entre d'altres, assumeix així l'obligació establerta en el punt 6.1 e) ― i s'esgoti d'aquesta manera el pressupost de la convocatòria.
g. En cas d'empat entre les puntuacions de les sol·licituds d'inversió subvencionables, es donarà prioritat a la sol·licitud que tingui una puntuació més alta en el criteri següent.
- % de població amb discapacitat
- % de població dependent
- Execució del projecte presentat
- Edificis destinats a serveis socials
h. En cas que, així i tot, persisteixi l'empat entre entitats, es donarà prioritat d'acord amb l'ordre d'entrada de la sol·licitud en el tràmit telemàtic habilitat al web de la Direcció General de Planificació, Equipaments i Formació o en el Registre Electrònic Comú (REC).
14. Pagament dels ajuts
14.1. Es farà un pagament del 61,98 % de l'import concedit i s'ha de fer anticipadament, durant l'exercici 2022, en concepte de bestreta, amb exempció, per a l'entitat beneficiària, de presentar cap tipus de garantia de la quantitat que se li anticipa, de conformitat amb l'article 25.3 b) del Decret 75/2004, de 27 d'agost, de desplegament de determinats aspectes de la Llei de finances i de les lleis de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
14.2. Es farà un pagament del 38,02 % de l'import concedit, i s'ha de fer anticipadament, durant l'exercici 2023, en concepte de bestreta, amb exempció, per a l'entitat beneficiària, de presentar cap tipus de garantia de la quantitat que se li anticipa, de conformitat amb l'article 25.3 b) del Decret 75/2004, de 27 d'agost, de desplegament de determinats aspectes de la Llei de finances i de les lleis de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears. Aquest pagament es farà dins el primer trimestre de l'any 2023.
14.3. Així mateix, de conformitat amb l'article 37.2, segon paràgraf, del text refós de la Llei de subvencions amb relació a l'article 17.3 de l'Ordre de bases del 5 de març de 2021, mitjançant acord del Consell de Govern de data 28 de març de 2022, a proposta del conseller competent per raó de la matèria, es va autoritzar el pagament anticipat del 100 % de l'import de la subvenció per raons d'interès públic.
14.4. En el cas de projectes ja executats conforme al punt 8.3 de la convocatòria, el pagament es realitzarà segons els mateixos percentatges i anualitats establerts als dels apartats 14.1 i 14.2 anteriors, amb la justificació prèvia del projecte d'acord amb la documentació presentada.
15. Justificació dels ajuts
15.1. L'entitat beneficiària ha de justificar el 100 % del projecte mitjançant la presentació de la documentació justificativa corresponent en el termini màxim de sis mesos des de la finalització de l'execució del projecte, d'acord amb el punt 3 de la convocatòria, o com a màxim fins al 30 de juny de 2024.En el cas de projectes ja executats amb anterioritat a la data de publicació de la convocatòria, s'haurà de presentar la documentació justificativa dins el termini de la presentació de la sol·licitud.
15.2. Les entitats beneficiàries han de presentar la documentació que acrediti la realització de la despesa mitjançant un compte justificatiu, signat per la persona o entitat beneficiària o el seu representant d'acord amb l'article 19 de l'Ordre de bases del 5 de març de 2021, i fent servir els models que es troben a disposició de les persones interessades a l'adreça d'Internet <www.caib.es>, sens perjudici de les especialitats es tablertes a l'apartat 7 d'aquest mateix punt.
El contingut de la documentació que s'ha de presentar és el següent:
a) Una memòria d'actuació justificativa del compliment de les condicions imposades a la concessió de la subvenció, amb indicació de les inversions duites a terme.
b) Una memòria econòmica justificativa del cost de l'activitat feta (imprès 8), que, d'acord amb l'article 19.1. b) de l'ordre de bases del 5 de març de 2021, inclogui:
1. Una relació classificada de les despeses i les inversions de l'activitat, amb la identificació del creditor i del document, l'import, la data d'emissió i, si escau, la data de pagament. En el cas que la subvenció s'atorgui d'acord amb un pressupost, s'han de indicar les desviacions esdevingudes.
2. La indicació, si pertoca, dels criteris de repartiment dels costs generals o indirectes incorporats en la relació classificada de les despeses esmentada.
3. Una relació detallada d'altres ingressos o subvencions que hagin finançat l'activitat subvencionada, amb indicació de l'import i la procedència.
4. Els tres pressuposts que, si escau, i en aplicació de l'article 40.3 del text refós de la Llei de subvencions, ha d'haver sol·licitat la persona o entitat beneficiària.
5. Una declaració responsable actualitzada en la qual es faci constar que l'entitat sol·licitant no ha sol·licitat ni rebut cap altre ajut per a la mateixa finalitat de qualsevol administració pública o ens privat o públic, tant nacional com estranger, o, en cas contrari, una relació de les entitats a les quals ha sol·licitat una subvenció per a la mateixa finalitat o de les quals n'ha obtingut alguna, amb indicació de la quantia concedida.
6. La documentació addicional que, si pertoca, estableixi la convocatòria.
c) Totes les factures, en format electrònic degudament autoritzades pel responsable de l'entitat corresponent i d'altres documents de valor probatori equivalent que acreditin la realització de les inversions subvencionades que justifiquin les despeses incorporades a l'imprès a que fa referència la lletra b) anterior i, si escau, la documentació acreditativa del pagament durant el període comprès entre l'1 de febrer de 2020 i el 31 de desembre de 2023, així com de tots els certificats bancaris i d'altres justificants de pagament que acreditin la data i l'import del pagament de les despeses derivades de l'execució de les inversions per les quals s'ha concedit. Els certificats bancaris han d'indicar la persona beneficiària de la transferència, que ha de coincidir amb l'entitat que emet la factura corresponent. La documentació obtinguda per banca electrònica (descàrregues de banca en línia) ha d'estar degudament segellada per l'entitat bancària corresponent en els casos en què l'òrgan gestor ho requereixi. Les factures han d'indicar les dades següents:
- Raó social i NIF de l'entitat proveïdora.
- Raó social i NIF de l'entitat.
- Expressió detallada del servei prestat o del material subministrat.
- Data d'emissió.
- Data efectiva del pagament.
d) Els elements publicitaris (cartells, fullets, etc.) en els quals consti el finançament dels fons europeus, d'acord amb el que estableix l'apartat 23 d'aquesta convocatòria.
e) Una declaració responsable, actualitzada en la data de presentació de la justificació final, de no haver sol·licitat ni rebut cap altre ajut per a la mateixa finalitat de qualsevol administració pública o ens privat o públic, tant nacional com estranger, o bé, en cas contrari, una relació de les entitats a les quals s'ha sol·licitat una subvenció per a la mateixa finalitat o de les quals se n'ha obtingut alguna, amb indicació de la quantia sol·licitada o concedida.
15.3. L'aplicació dels fons percebuts no s'entén del tot justificada fins que no s'hagi acreditat, com a mínim, l'import del projecte presentat, amb independència de l'import de la subvenció concedida.
15.4. Les factures han de tenir una data compresa entre l'1 de febrer de 2020 i el 31 de desembre de 2023, d'acord amb la sol·licitud presentada.
15.5. Els justificants de pagament de les factures han de tenir una data anterior al 31 de març de 2024.
15.6. Per a subvencions concedides per un import inferior a 60.000 eur os es podrà realitzar un compte justificatiu simplificat , d'acord amb l'article 20 de l'Ordre de bases del 5 de març de 2 0 21. En aquest cas, el compte justificatiu ha de tenir el caràcter de document amb validesa jurídica de justificació de la subvenció i ha de contenir la informació establerta a dit article (imprès 9).
15.7. S'estableixen les especialitats següents en la justificació dels ajuts, de conformitat amb l'article 17 de la Llei 4/2021, de 17 de desembre:
a. Per a la justificació de les despeses imputables a subvencions d'un import igual o inferior a sis mil euros, és suficient presentar unadeclaració responsable de la persona o entitat beneficiària, sens perjudici de les actuacions posteriors de comprovació i control que, si s'escau, s'estableixin.
b. Els compromisos que es plasmin a la memòria explicativa del projecte es poden flexibilitzar en el sentit que es permetin compensacions entre els conceptes pressupostats, sempre que es compleixi la finalitat de la subvenció.
c. Pel que fa al contingut del compte justificatiu, no és necessària la presentació de les factures o documents equivalents d'un import igual o inferior a tres mil euros, sens perjudici de les actuacions posteriors de comprovació i control.
15.8. L'Administració revisarà la justificació presentada per comprovar el preu final de les inversions d'acord amb la sol·licitud presentades, a l'efecte d'iniciar, si escau, el procediment dirigit a revocar o reintegrar totalment o parcialment la subvenció concedida.
15.9. Les entitats beneficiàries de la subvenció disposen d'un termini de quinze dies per esmenar els defectes en la justificació de la subvenció que, si escau, apreciï l'òrgan competent per comprovar dita justificació, amb la comunicació prèvia per escrit adreçada a l'entitat beneficiària.
16. Ampliació del termini de justificació de la subvenció
16.1. D'acord amb l'article 32 de la Llei 39/2015, i pel que fa al termini de justificació final de les accions, les entitats beneficiàries de la subvenció en poden demanar una ampliació, que no pot excedir la meitat del termini concedit inicialment.
16.2. D'acord amb l'article 15.2 de l'Ordre de la consellera d'Afers Socials i Esports de 5 de març de 2021 per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en matèria de serveis socials i de joventut, d'ofici o a instància de part, es pot ampliar el termini de justificació de la subvenció amb els límits i les condicions que estableix l'article 32 de la Llei 39/2015, per mitjà d'una resolució motivada de l'òrgan competent per resoldre el procediment, sempre que amb això no es perjudiquin drets de terceres persones i es respecti la normativa d'aplicació.
17. Formes de justificació admissibles
17.1. Són formes de justificació admissibles les següents:
a. Despeses d'inversió: factures amb l'IVA inclòs, escriptures i certificats d'obra.
b. Despeses de subministrament d'equipament: factures amb l'IVA inclòs.
c. Despeses fiscals: rebuts.
d. Despeses financeres: rebuts i certificats bancaris.
e. Altres despeses: mitjançant qualsevol justificant que permeti la comprovació efectiva de la despesa (factures, rebuts, etc.)
En cap cas es consideraran despeses finançables els impostos indirectes, inclòs l'Impost sobre el Valor Afegit (IVA). Així doncs, serà despesa finançable l'import de la base imposable, excloent-hi els impostos indirectes.
17.2. En tots els documents justificatius de la subvenció han d'aparèixer, de manera clara i inequívoca, el nom i el NIF de l'entitat beneficiària de la subvenció.
18. Avaluació i control
18.1. Les persones o entitats beneficiàries queden sotmeses a les mesures de comprovació i fiscalització que estableix la legislació de finances i pressuposts de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears quant a la concessió i el control dels ajuts públics. A més, han de facilitar tota la informació que els requereixin l'òrgan instructor, la Intervenció General de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, la Sindicatura de Comptes o altres òrgans de control extern.
18.2. L'ocultació de qualsevol informació sobre els requisits dona lloc a la denegació o a la revocació de l'ajut atorgat, sens perjudici de les responsabilitats que se'n puguin derivar.
19. Revocació dels ajuts concedits
19.1. L'alteració, intencionada o no, de les condicions tingudes en compte per concedir la subvenció, l'incompliment total o parcial de les obligacions o dels compromisos que ha de complir l'entitat beneficiària i, en tot cas, l'obtenció de subvencions incompatibles prèviament o posteriorment a la resolució de concessió són causes de revocació, total o parcial, de la subvenció atorgada.
19.2. La revocació de la subvenció s'ha de dur a terme mitjançant una resolució de modificació de la resolució de concessió, que n'ha d'especificar la causa, com també la valoració del grau d'incompliment, i ha de fixar l'import que, si pertoca, ha de percebre finalment l'entitat beneficiària. A aquest efecte, s'entén com a resolució de modificació la resolució de pagament dictada en el procediment d'execució pressupostària que tingui tots aquests requisits. No obstant això, en els casos en què, com a conseqüència de l'abonament previ de la subvenció, l'entitat beneficiària n'hagi de reintegrar la totalitat o una part, no s'ha de dictar cap resolució de modificació i s'ha d'iniciar el procediment de reintegrament corresponent.
A aquests efectes, s'han de tenir en compte el principi general de proporcionalitat, com també la resta de criteris de gradació que estableix l'article 28.3 de l'Ordre de la consellera d'Afers Socials i Esports de 5 de març de 2021, per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en matèria de serveis socials i de joventut.
20. Reintegrament dels ajuts concedits
20.1. Les causes i l'import del reintegrament total o parcial, de la subvenció, com també el procediment per exigir-lo, es regeixen pel que estableix l'article 44 del text refós de la Llei de subvencions i per la normativa reglamentària de desplegament, tenint en compte els criteris de gradació a què es refereix l'article 28.3 de l'Ordre de la consellera d'Afers Socials i Esports de 5 de març de 2021 per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en matèria de serveis socials i de joventut.
20.2. En el cas que la causa del reintegrament derivi de la invalidesa de la resolució de concessió, aquesta resolució s'ha de revisar prèviament d'acord amb l'article 25 del text refós de la Llei de subvencions i amb la resta de disposicions aplicables.
20.3. D'acord amb el que preveu l'article 40.4 del text refós de la Llei de subvencions, en referència al supòsit d'adquisició, construcció, rehabilitació i millora de béns inventariables serà causa de reintegrament l'incompliment de l'obligació de destinació dels ajuts atorgats a la finalitat per a la qual es sol·liciten, per un període mínim de 5 anys. Aquest incompliment es produirà en tot cas amb l'alienació o el gravamen del bé, i quedarà el bé afecte al pagament del reintegrament sigui qui sigui el posseïdor, llevat que sigui un tercer protegit per la fe pública registral o es justifiqui l'adquisició dels béns amb bona fe i just títol en establiment mercantil o industrial, en cas de béns mobles no inscribibles.
Aquesta obligació no es considerarà incomplerta si la consellera d'Afers Socials i Esports autoritza el canvi de destinació, alienació o gravamen. En aquest cas,l'adquiridor assumirà l'obligació de destinació dels béns pel període restant i, en cas d'incompliment d'aquesta obligació, del reintegrament de la subvenció.
21. Compatibilitat
Les subvencions que s'atorguin d'acord amb aquesta convocatòria són compatibles amb altres ajudes, subvencions i ingressos, independentment de la seva naturalesa i de l'entitat que els concedeixi, sempre que, aïlladament o conjuntament, no superin el cost de l'activitat objecte de la subvenció (imprès 10).
22. Règim d'infraccions i sancions
Les infraccions i sancions que, si escau, es poden derivar de la concessió de les subvencions que preveu aquesta convocatòria es regeixen pel que estableix el títol V del text refós de la Llei de subvencions i d'acord amb el procediment que recull l'article 62 del mateix text legal.
23. Règim d'informació i comunicació
23.1. Per a la deguda difusió de l'origen de la subvenció, les entitats beneficiàries han d'incorporar als projectes el logotip oficial dels Fons Europeus en format durador i material resistent.
23.2. Tota la informació i publicitat dels projectes i inversions subvencionats per aquesta convocatòria, com ara cartells informatius, plaques, publicacions impreses i electròniques, material audiovisual, pàgines web, anuncis i insercions a premsa, certificats, etc. hauran d'incloure l'emblema de la Unió Europea, juntament amb el text següent: «Finançat per la Unió Europea– NextGenerationEU».
23.3. El format s'ajustarà al que estableix el Manual de Marca del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència (desembre 2021), confeccionat per la Secretaria d'Estat de Comunicació de la Presidència del Govern. Aquest manual estarà disponible a la seu electrònica de l'Oficina d'Inversions Estratègiques de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
23.4. Quan l'entitat beneficiària inclogui el seu propi logotip o el d'altres entitats finançadores del projecte, el del Fons Europeu hi haurà de figurar amb la mateixa mida i en les mateixes condicions de visibilitat.
24. Protecció de dades personals Els tractaments de dades de caràcter personal de les persones físiques es realitzaran amb estricta subjecció al que es disposa en el Reglament (UE) 2016/679 del Parlament Europeu i del Consell, de 27 d'abril de 2016, relatiu a la protecció de les persones físiques pel que fa al tractament de dades personals i a la lliure circula ció d'aquestes dades i pel qual es deroga la Directiva 95/46/CE (Reglament general de protecció de dades); en la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de Protecció de Dades Personals i garantia dels drets digitals, i en la resta de la normativa sobre protecció de dades personals.