Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA DE TRANSICIÓ ENERGÈTICA, SECTORS PRODUCTIUS I MEMÒRIA DEMOCRÀTICA

Núm. 153986
Resolució del conseller de Transició Energètica, Sectors Productius i Memòria Democràtica per la qual es concedeix l’autorització administrativa, es declara la utilitat pública i s’aprova el projecte d’execució del parc fotovoltaic Tornaltí Cases de 1,64 MWp i 1,6 MWn, promogut per Tornaltí Solar SL, al polígon 6 parcel·les 81 i 82 de Maó (RE004/20)

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

​​​​​​Fets

  1. El 28 de febrer de 2020 va tenir entrada a la Direcció General d'Energia i Canvi Climàtic un escrit signat per Fernando Pereira Garcia, en nom i representació de l'empresa Tornaltí Solar, SL on sol·liciten la tramitació de l'autorització administrativa, la declaració d'utilitat pública i l'avaluació d'impacte ambiental simplificada del projecte d'un parc fotovoltaic de 2 MWp i 1,6 MWn.

  2. El 5 de març de 2020, la DG d'Energia i Canvi Climàtic va declarar l'admissió a tràmit de la sol·licitud de declaració d'utilitat pública.

  3. El 10 de març de 2020, es va trametre tota la documentació a la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears (CMAIB) per a l'inici de l'avaluació d'impacte ambiental simplificada del projecte.

  4. L'11 de març de 2020, es varen fer les consultes a l'ajuntament de Maó i al Consell de Menorca.

  5. El 14 de març de 2020, es va publicar en el BOIB l'inici de la informació pública de la tramitació del projecte per un termini de vint dies (BOIB núm. 34).

  6. El 23 d'abril de 2020, la CMAIB va comunicar que l'expedient no s'adaptava al contingut que exigeix l'article 45 de la Llei 21/2013 i ho va comunicar també al promotor.

  7. El 16 de juny de 2020, l'entitat GOB va presentar al·legacions.

  8. El 23 de juny de 2020, el promotor va aportar documentació complementària, que es trametre a la CMAIB el 24 de juny de 2020.

  9. El 3 d'agost de 2020, el Consell de Menorca aporta un primer informe urbanístic amb condicionants mitjançant la Resolució núm. 635 de 28 de juliol de 2020.

  10. El 9 de setembre de 2020, el promotor va aportar nova documentació complementària que es va trametre a la CMAIB el 27 de setembre de 2020 i al Consell de Menorca el 29 de setembre de 2020.

  11. El 16 d'octubre de 2020, la CMAIB va comunicar a aquesta direcció general la resolució de 5 d'octubre de 2020, d'inadmissió de la sol·licitud d'avaluació d'impacte ambiental simplificada degut a que el document ambiental no reunia les condicions de qualitat suficients.

  12. El 15 de desembre de 2020, el Consell de Menorca aporta un segon informe urbanístic favorable amb condicionants, mitjançant la Resolució núm. 1360 de 11 de desembre de 2020.

  13. El 16 de gener de 2021, el promotor aporta un nou Estudi d'Impacte Ambiental (EIA), que substitueix l'anterior, que es tramet a la CMAIB el 19 de gener de 2021.

  14. L'11 de març de 2021, aquesta direcció general tramet a la CMAIB nova documentació complementària aportada pel promotor.

  15. El Departament de Mobilitat del Consell de Menorca mitjançant la Resolució núm. 38 de 7 d'abril de 2021 va informar que el projecte no afecta cap carretera del Departament de Mobilitat.

     

     

  16. El Departament de Mobilitat del Consell de Menorca mitjançant la Resolució núm. 745 de 6 de maig de 2021 va informar que l'emplaçament no és d'alta productivitat agrícola d'acord amb la Llei 3/2019, Agrària de les Illes Balears.

  17. El 6 de maig de 2021, es va reiterar la petició d'informe a l'ajuntament de Maó, ja que no va contestar a la primera petició, notificada el 12 de març de 2020.

  18. El 10 de juny de 2021, la CMAIB tramet a aquesta direcció general el document d'abast de l'avaluació d'impacte ambiental dictada per resolució de 9 de juny de 2021.

  19. El 15 de novembre de 2021, el promotor aporta un projecte executiu visat el 15 de novembre de 2021 que suposa una reducció de l'ocupació i del nombre de panells respecte del projecte inicial.

  20. ·El 24 de febrer de 2022 se va requerir al promotor la justificació que estableix el punt 3 de la Resolució núm. 1360 de 11 de desembre de 2020 del Consell de Menorca.

  21. El 25 de febrer de 2022, el promotor va justificar el punt anterior.

  22. El 15 de març de 2022 els tècnics de la Direcció General d'Energia i Canvi Climàtic han examinat la documentació aportada i han emès un informe en què es conclou, sense entrar a valorar tècnicament el projecte, que s'han complert tots els tràmits requerits en el procediment de declaració d'utilitat pública i autorització administrativa, i s'informa favorablement sobre l'aprovació del projecte d'execució de la instal·lació

Fonaments de dret

  1. El Reial decret 1183/2020, de 29 de desembre, d'accés i connexió a les xarxes de transport i distribució d'energia elèctrica.

  2. La Llei 2/2020, de 15 d'octubre, de mesures urgents i extraordinàries per a l'impuls de l'activitat econòmica i la simplificació administrativa en l'àmbit de les administracions públiques de les Illes Balears per pal·liar els efectes de la crisi ocasionada per la COVID-19.

  3. El Reial decret llei 23/2020, de 23 de juny, pel qual s'aproven mesures en matèria d'energia i en altres àmbits per a la reactivació econòmica.

  4. La Llei 10/2019, de 22 de febrer, de canvi climàtic i transició energètica.

  5. La Llei 13/2012, de 20 de novembre, de mesures urgents per a l'activació econòmica en matèria d'indústria i energia, noves tecnologies, residus, aigües, altres activitats i mesures tributàries, per a les instal·lacions elèctriques descrites.

  6. El Reial decret 413/2014, de 6 de juny, pel qual es regula l'activitat de producció d'energia elèctrica a partir de fonts d'energia renovables, cogeneració i residus.

  7. El Decret 96/2005, de 23 de setembre, d'aprovació definitiva de la revisió del Pla Director Sectorial Energètic de les Illes Balears, modificat pel Decret 33/2015.

  8. La Llei 12/2014, de 16 de desembre, agrària de les Illes Balears.

  9. La Llei 24/2013, de 26 de desembre, del sector elèctric.

  10. El Reial Decret 1955/2000, d'1 de desembre, pel qual es regulen les activitats de transport, distribució, comercialització, subministrament i procediments d'autorització d'instal·lacions d'energia elèctrica.

  11. El Decret 11/2021, de 15 de febrer, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

  12. La Resolució del conseller de Transició Energètica, Sectors Productius i Memòria Democràtica de 2 de març de 2021 de delegació de competències i de suplència dels òrgans directius de la Conselleria.

     

     

Per tot això, dict la següent

Resolució

1. Atorgar l'autorització administrativa del parc fotovoltaic Tornaltí Cases, promogut per Tornaltí Solar, SL (NIF B27505031), amb les característiques següents:

  • Expedient RE004/20: parc fotovoltaic Tornaltí Cases.

  • Situació: polígon 6 parcel·les 81 i 82, en el terme municipal de Maó, amb una ocupació de 18.100 m2.

  • Descripció del projecte: parc fotovoltaic de 1.644,44 kWp i 1.600,00 kWn, que consta de 3.046 panells solars de 540 Wp de potència unitària, 8 inversors de 175 kW cada un, 2 inversors de 100kW, un centre de transformació i un centre de maniobra i mesura (CMM).

  • Línia privada de 15kV soterrada de 116 metres entre el CT del parc fotovoltaic i el CMM.

  • Línia d'evacuació de 15 kV soterrada de 86 metres des del CMM fins al CD 20361 AVIS. Tram de la línia LMT AEROPORT coordenades UTM del punt de connexió: (31, 605460, 4413932).

  • La instal·lació es classifica en el grup b.1.1, «Instal·lacions que únicament utilitzen la radiació solar com a energia primària mitjançant la tecnologia fotovoltaica», d'acord amb l'article 2 del Reial decret 413/2014, de 6 de juny, pel qual es regula l'activitat de producció d'energia elèctrica a partir de fonts d'energia renovables, cogeneració i residus.

2. Declarar la utilitat pública de la instal·lació fotovoltaica als efectes prevists en la disposició addicional desena de la Llei 10/2019.

3. Aprovar el projecte d'execució del parc fotovoltaic Tornaltí Cases, signat per Fernando Pereira García i Juan Carlos Vázquez Gómez, visat el 15 de novembre de 2021, sense entrar a valorar-ne tècnicament el contingut, condicionat al següent:

  • Compliment de l'informe del Consell de Menorca d'11 de desembre de 2020.

  • Compliment de l'informe d'impacte ambiental emès per la CMAIB i publicat en el BOIB núm. 81 de 19 de juny de 2021, d'acord amb el que recull el projecte d'execució.

  • Compliment dels condicionants de l'autorització d'AESA de 15 d'abril de 2020.

4. Disposar que, abans de l'inici de les obres, el promotor ha de presentar a la Direcció General d'Energia i Canvi Climàtic la documentació següent:

  • Justificant d'haver liquidat davant l'ajuntament la tributació municipal corresponent, tal com preveu l'article 29 del Pla Director Sectorial Energètic de les Illes Balears.

  • Nomenament de l'auditor ambiental i del tècnic director d'obres.

  • Pla de vigilància i seguiment redactat per l'auditor ambiental que, a més d'incloure el contingut mínim establert en la Llei d'avaluació ambiental, ha de preveure l'emissió d'informes de seguiment durant la fase de construcció, amb una periodicitat de quinze dies, que certifiquin el compliment de les mesures preventives, correctores i compensatòries de l'estudi d'impacte ambiental, les condicions de l'annex F del Decret 33/2015 i els condicionants de l'informe d'impacte ambiental, i dels altres informes emesos.

  • Declaració responsable del promotor en què es comprometi a la correcta gestió dels panells solars una vegada finalitzada la seva vida útil.

  • Autoritzacions pertinents referent a l'establiment o pas de les instal·lacions energètiques que s'hagin d'implantar fora de la parcel·la.

5. Una vegada executades les instal·lacions objecte d'aquesta autorització, el titular ha de presentar la sol·licitud de posada en servei, a la qual ha d'adjuntar un certificat de final d'obra subscrit per un tècnic facultatiu, així com les proves reglamentàries i la resta de documentació que exigeix la reglamentació vigent.

6. Informar que aquesta autorització es concedeix sens perjudici de les concessions i autoritzacions que siguin necessàries relatives a les llicències municipals, l'ordenació del territori i el medi ambient, i a qualssevol altres motivades per disposicions que hi siguin aplicables.

7. Notificar aquesta Resolució als interessats i publicar-la en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

Interposició de recursos

Contra aquesta Resolució, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant el conseller de Transició Energètica, Sectors Productius i Memòria Democràtica en el termini d'un mes comptador des de l'endemà de la publicació, d'acord amb l'article 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors des de l'endemà d'haver rebut la notificació de la Resolució, d'acord amb l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.

 

Palma, 16 de març de 2022

El director general d'Energia i Canvi Climàtic

José Guillermo Malagrava Rigo

Per delegació del conseller de Transició Energètica,

Sectors Productius i Memòria Democràtica

(BOIB núm. 31, de 4 de març de 2021)