Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA D'EDUCACIÓ I FORMACIÓ PROFESSIONAL

Núm. 52281
Resolució del director general de Formació Professional i Ensenyaments Artístics Superiors de 05 de febrer de 2022 per la qual s’aprova la convocatòria per a la realització d’estades formatives en empreses per part del professorat de formació professional

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Antecedents

1. La Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació, modificada per la Llei orgànica 3/2020, de 29 de desembre, per la qual es modifica la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació, estableix, en l'article 102.1, que la formació permanent constitueix un dret i una obligació de tot el professorat i una responsabilitat de les administracions educatives.

2. El Decret 91/2012, de 23 de novembre, pel qual s'estableix l'ordenació general de la formació professional del sistema educatiu en el sistema integrat de formació professional a les Illes Balears, determina, en l'article 7.1.a), que s'ha de fomentar la col·laboració dels professors i dels centres docents de les Illes Balears amb altres centres, empreses i entitats d'altres països de la Unió Europea. D'altra banda, l'article 8.2.f) estableix que s'han d'afavorir accions formatives per al professorat de formació professional i que aquestes accions es poden fer en empreses en les condicions que s'estableixin en la normativa de desplegament del Decret esmentat.

3. El Decret 41/2016, de 15 de juliol, pel qual es regula la formació permanent del professorat de l'ensenyament no universitari de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, estableix, en l'article 4.i), com un dels principis de la formació permanent del professorat, la col·laboració d'entitats que potenciïn l'especialització en matèria de formació professional. En l'article 8.1.e) es preveuen, com una de les modalitats de formació, els programes d'experiència formativa que impulsen i reconeixen la participació en experiències d'innovació, experiències formatives en empreses i institucions, intercanvis, participació en programes europeus i en projectes de recerca per a la investigació educativa.

4. L'Ordre del conseller d'Educació i Universitat de dia 30 d'agost de 2017, per la qual es regulen les estades formatives, en la modalitat d'experiència formativa, del professorat de formació professional en empreses i entitats (BOIB núm. 110, de 7 de setembre), estableix, en l'article 3.1, que la conselleria amb competències en matèria d'educació ha de fer les convocatòries pertinents de l'activitat d'estades formatives mitjançant una resolució de la directora general de Formació Professional i Formació del Professorat, actualment el director general de Formació Professional i Ensenyaments Artístics Superiors. Igualment determina, en l'article 3.2, que poden participar en les convocatòries els professors dels cossos d'ensenyament secundari i els professors tècnics de formació professional que imparteixen cicles formatius de formació professional en centres públics dependents de la Conselleria d'Educació i Universitat, actualment la Conselleria d'Educació i Formació Professional, així com els professors que imparteixen cicles formatius concertats en centres privats concertats.

5. El Decret 11/2021, de 15 de febrer, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, modificat pel Decret 25/2021, de 8 de març, de la presidenta de les Illes Balears, estableix, en l'article 2.6.c), que correspon a la Conselleria d'Educació i Formació Professional, mitjançant la Direcció General de Formació Professional i Ensenyaments Artístics Superiors, l'exercici de les competències en matèria de formació professional i relació del sistema educatiu amb l'empresa.

6. L'Ordre del conseller d'Educació i Universitat de dia 24 d'abril de 2017 per la qual es regula l'homologació, el reconeixement, la certificació i el registre de la formació permanent del professorat no universitari de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (BOIB núm. 54, de 6 de maig), modificada per l'Ordre del conseller d'Educació i Formació Professional de 14 d'abril de 2021 de modificació de l'Ordre del conseller d'Educació i Universitat de dia 24 d'abril de 2017 per la qual es regula l'homologació, el reconeixement, la certificació i el registre de la formació permanent del professorat no universitari de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (BOIB núm. 55, de 27 d'abril), estableix, en l'article 15, que el director general de Formació Professional i Ensenyaments Artístics Superiors pot dictar les instruccions amb relació a les característiques de la modalitat d'experiència formativa, els requisits, les condicions d'avaluació i el procediment per reconèixer-la.

 

7. El Pla Quadriennal de Formació Permanent del Professorat 2020-2024, aprovat per Resolució del conseller d'Educació, Universitat i Recerca de 22 de setembre de 2020 (BOIB núm. 169, d'1 d'octubre), estableix, en el punt 5.2, que la modalitat de programes d'experiència formativa (PEF) es basa en l'aprenentatge a partir de l'experiència i que es pot dur a terme de diferents maneres, entre les quals es troben les estades en empreses de formació professional, que consisteixen en la realització de pràctiques professionals en àmbits o indrets relacionats amb l'àrea que imparteix el professor o en àrees d'especialització didàctica i pedagògica.

8. La Resolució de la directora general de Formació Professional i Formació del Professorat de dia 22 de juny de 2017 per la qual es regula el reconeixement de l'experiència formativa com a formació permanent del professorat (BOIB núm. 81, de 4 de juliol), determina, en l'article 2.3, que les activitats d'experiència formativa han de tenir una durada d'entre vint i cent hores i han d'incloure una fase de formació, una fase d'aplicació a la pràctica docent i una memòria reflexiva sobre la transferència de la formació.

Fonaments de dret

1. La Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació (BOE núm. 106, de 4 de maig), modificada per la Llei orgànica 3/2020, de 29 de desembre, per la qual es modifica la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació (BOE núm. 340, de 30 de desembre).

2. El Decret 91/2012, de 23 de novembre, pel qual s'estableix l'ordenació general de la formació professional del sistema educatiu en el sistema integrat de formació professional a les Illes Balears (BOIB núm. 177, de 29 de novembre).

3. El Decret 41/2016, de 15 de juliol, pel qual es regula la formació permanent del professorat de l'ensenyament no universitari de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (BOIB núm. 90, de 16 de juliol).

4. L'Ordre del conseller d'Educació i Universitat de dia 30 d'agost de 2017, per la qual es regulen les estades formatives, en la modalitat d'experiència formativa, del professorat de formació professional en empreses i entitats (BOIB núm. 110, de 7 de setembre).

5. L'Ordre del conseller d'Educació i Universitat de dia 24 d'abril de 2017 per la qual es regula l'homologació, el reconeixement, la certificació i el registre de la formació permanent del professorat no universitari de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (BOIB núm. 54, de 6 de maig), modificada per l'Ordre del conseller d'Educació i Formació Professional de 14 d'abril de 2021 de modificació de l'Ordre del conseller d'Educació i Universitat de dia 24 d'abril de 2017 per la qual es regula l'homologació, el reconeixement, la certificació i el registre de la formació permanent del professorat no universitari de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (BOIB núm. 55, de 27 d'abril).

6. La Resolució del conseller d'Educació, Universitat i Recerca de 22 de setembre de 2020 per la qual s'aprova el Pla Quadriennal de Formació Permanent del Professorat 2020-2024 (BOIB núm. 169, d'1 d'octubre).

7. La Resolució de la directora general de Formació Professional i Formació del Professorat de dia 22 de juny de 2017 per la qual es regula el reconeixement de l'experiència formativa com a formació permanent del professorat (BOIB núm. 81, de 4 de juliol).

8. El Decret 11/2021, de 15 de febrer, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (BOIB núm. 21, de 15 de febrer), modificat pel Decret 25/2021, de 8 de març, de la presidenta de les Illes Balears (BOIB núm. 33, de 9 de març).

Per tot això, dict la següent

 

Resolució

1. Aprovar la convocatòria d'estades formatives en empreses per al professorat de formació professional.

2. Aprovar les bases reguladores de la convocatòria per realitzar estades formatives en empreses, les quals figuren en l'annex 1 d'aquesta Resolució.

3. Aprovar els annexos 2, 3, 4 i 5 d'aquesta Resolució.

4. Ordenar la publicació d'aquesta Resolució i els seus annexos en el Butlletí Oficial de les Illes Balears i en el lloc web de la Direcció General de Formació Professional i Ensenyaments Artístics Superiors.

 

​​​​​​​Interposició de recursos

Contra aquesta Resolució, que no exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs d'alçada davant el conseller d'Educació i Formació Professional en el termini d'un mes comptador a partir de l'endemà de la publicació, d'acord amb el que s'estableix en els articles 121 i 122 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i en l'article 58 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

 

Palma, 3 de febrer  de 2022

El director general de Formació Professional i Ensenyaments Artístics Superiors

Antonio Baos Relucio

 

ANNEX 1

Bases de la convocatòria per realitzar estades formatives en empreses, en la modalitat de programes d'experiència formativa (PEF), per al professorat de formació professional

 

Primer

Objecte

L'objecte d'aquesta Resolució és convocar, per al curs 2021-2022, estades formatives, en la modalitat de programes d'experiència formativa, per als professors d'ensenyament secundari i professors tècnics de formació professional que imparteixen cicles formatius de formació professional en centres públics dependents de la Conselleria d'Educació i Formació Professional o cicles formatius concertats en centres privats concertats.

Segon

Període i durada de les estades

El període de realització de les estades formatives comprèn des del dia 7 de març fins al dia 15 de juliol de 2022. La durada pot oscil·lar entre un mínim de vint hores i un màxim de cent. Per a l'estada formativa es computen un màxim de vuit hores diàries i un màxim de quaranta hores setmanals.

Tercer

Elecció de l'empresa

1. Les estades formatives es poden dur a terme en qualsevol empresa o entitat (organismes o institucions) de l'àmbit de les Illes Balears, l'Estat espanyol o la Unió Europea, sempre que l'activitat professional estigui relacionada amb el perfil professional i els mòduls que imparteixen els professors interessats.

2. La Direcció General de Formació Professional i Ensenyaments Artístics Superiors ha de signar amb les empreses o entitats col·laboradores on s'han de dur a terme les estades formatives un document de formalització de l'estada formativa. Aquest document s'ha de fer per a cada estada formativa i per a cada docent participant, d'acord amb el model que figura en l'annex 5.

Quart

Sol·licituds

1. La sol·licitud de participació s'ha de fer a través del tràmit telemàtic habilitat a aquest efecte en la pàgina web de la Direcció General de Formació Professional i Ensenyaments Artístics Superiors (http://formacioprofessional.caib.es) i s'hi ha d'adjuntar la documentació necessària.

2. S'estableix un únic termini de presentació de sol·licituds. El termini de presentació de les sol·licituds i de la documentació adjunta és des de l'endemà de la publicació d'aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears fins al dia 18 de febrer de 2022.

Cinquè

Presentació de projectes

1. Per optar a les estades formatives en empreses, les persones interessades han de presentar la documentació següent:

a) El certificat del director del centre educatiu on està destinada la persona sol·licitant, d'acord amb l'annex 2.

b) El projecte formatiu personal i el certificat d'admissió a l'empresa o entitat, d'acord amb l'annex 3, que ha de recollir, com a mínim, els apartats següents:

  1.  Justificació del projecte amb relació a l'actualització professional.
  2.  Característiques de l'empresa o entitat.
  3.  Objectius de l'estada.
  4.  Continguts i processos de treball que es tractaran.
  5.  Programació d'activitats.
  6.  Planificació de l'estada.

c) El document de formalització de l'estada formativa (annex 4).

d) Altres documents:

-  El certificat de l'empresa de la realització de l'estada formativa (annex 5).

2. En el cas que la sol·licitud o la documentació presentada tenguin algun defecte o hi manqui documentació, s'ha de requerir la persona interessada perquè en el termini de tres dies hàbils l'esmeni, amb l'advertiment que, en cas contrari, es considera que desisteix de la seva petició.

Sisè

Selecció de projectes

1. Una comissió de selecció ha d'examinar els projectes d'estades formatives, elaborar les llistes provisionals, resoldre les eventuals reclamacions i elevar al director general de Formació Professional i Ensenyaments Artístics Superiors la proposta definitiva.

2. Les competències en matèria de formació professional i relació del sistema educatiu amb l'empresa corresponen a la Direcció General de Formació Professional i Ensenyaments Artístics Superiors, en concret al Servei de Planificació i Participació. Així doncs, la presidència de la Comissió es trasllada des del Servei de Normalització Lingüística i Formació al Servei de Planificació i Participació. La Comissió està formada per les persones següents:

  1.  La cap del Servei de Planificació i Participació, o la persona en qui delegui, que la presideix.
  2.  Un inspector designat per la cap del Departament d'Inspecció Educativa.
  3.  Una persona en representació de les cambres de comerç de les Illes Balears.
  4.  Una persona en representació de la Confederació d'Associacions Empresarials de Balears (CAEB).
  5.  Una persona en representació de la Federació de la Petita i Mitjana Empresa de Balears (PIMEB).
  6.  Un representant per a cadascuna de les organitzacions sindicals representades en la Junta de Personal Docent no Universitari de les Illes Balears.
  7.  Un assessor del Servei de Planificació i Participació.

3. La Comissió de Selecció ha de valorar les sol·licituds i la documentació lliurada tenint en compte l'interès i la qualitat dels projectes i d'acord amb els criteris següents:

  1.  L'adequació de les competències i els objectius plantejats als cicles formatius de les famílies de formació professional específica i/o als programes de formació professional bàsica que imparteix la persona sol·licitant.
  2.  La idoneïtat de l'empresa o entitat seleccionada per aconseguir els objectius de l'estada formativa.
  3.  L'actualització en determinats aspectes tecnològics, l'especificitat dels quals fa difícil accedir-hi per altres mitjans.
  4.  L'adequació del projecte a l'entorn productiu del centre educatiu on té la destinació la persona sol·licitant.
  5.  La viabilitat del període d'estada proposat.
  6.  La Comissió pot valorar excepcions en els projectes, sempre que estiguin degudament justificades.

Setè

Publicació de la resolució

1. La proposta de resolució s'ha de publicar en la pàgina web de la Direcció General de Formació Professional i Ensenyaments Artístics Superiors (http://formacioprofessional.caib.es) i ha d'expressar la relació de persones i projectes formatius personals seleccionats i les persones i projectes formatius personals exclosos, així com el motiu o motius de l'exclusió.

 

​​​​​​​2. Les persones interessades, en un termini no superior a tres dies hàbils comptadors a partir de la data de publicació de la llista provisional, poden formular les al·legacions oportunes davant la Comissió, la qual ha de resoldre les reclamacions i elevar la proposta de resolució al director general de Formació Professional i Ensenyaments Artístics Superiors.

3. Vista la proposta de la Comissió de Selecció, el director general de Formació Professional i Ensenyaments Artístics Superiors ha de resoldre la convocatòria en un termini màxim d'un mes comptador des del dia de la publicació de la relació provisional de les persones i dels projectes seleccionats per accedir a les estades formatives en empreses. Aquesta resolució, que ha de contenir la relació de persones beneficiàries, s'ha de publicar en la pàgina web de la Direcció General de Formació Professional i Ensenyaments Artístics Superiors (http://formacioprofessional.caib.es).

Vuitè

Seguiment i avaluació

1. La Direcció General de Formació Professional i Ensenyaments Artístics Superiors, a través del Servei de Planificació i Participació, duu a terme el seguiment de les estades formatives i en fa una avaluació basada en la memòria que han de lliurar els professors beneficiaris i en l'informe que presentin les empreses o entitats amb relació a l'execució de l'activitat.

2. L'avaluació de l'estada s'ha de fer tenint en compte el següent:

  1.  La memòria s'ha d'ajustar al contingut de l'article 10 de l'Ordre del conseller d'Educació i Universitat de dia 30 d'agost de 2017, per la qual es regulen les estades formatives, en la modalitat d'experiència formativa, del professorat de formació professional en empreses i entitats (BOIB núm. 110, de 7 de setembre).
  2.  L'estada formativa s'ha de cenyir al projecte aprovat per la Comissió de Selecció.
  3.  El certificat de l'empresa o entitat ha d'especificar l'aprofitament de l'estada.

3. Si l'avaluació és positiva, el Servei de Normalització Lingüística i Formació ha d'expedir el certificat corresponent en què consti el nombre d'hores reconegudes com a activitat de formació permanent del professorat en la modalitat d'experiència formativa i l'ha d'inscriure d'ofici en el Registre General de Formació Permanent del Professorat.

4. En el cas que l'avaluació no sigui positiva perquè no s'ha fet l'estada formativa objecte de concessió, o no s'han sol·licitat i autoritzat els canvis en el projecte, o si no es compleixen els requisits establerts en aquesta convocatòria sense causa justificada, la persona beneficiària perdrà el dret a la certificació de l'activitat formativa.

Novè

Renúncies

1. En els casos en què no es pugui dur a terme l'estada per motius degudament justificats, s'haurà de comunicar al director general de Formació Professional i Ensenyaments Artístics Superiors, que n'ha de determinar, si escau, l'acceptació.

2. El període per presentar l'escrit de renúncia a l'estada formativa és de cinc dies naturals comptadors des de la publicació de la relació definitiva de beneficiaris. Les renúncies s'han de presentar a través del tràmit telemàtic habilitat en la pàgina web de la Direcció General de Formació Professional i Ensenyaments Artístics Superiors (http://formacioprofessional.caib.es)

3. Els professors beneficiaris que no participin en l'estada formativa sense formalitzar la renúncia, o en el cas que aquesta no estigui prou justificada, no podran participar el curs acadèmic següent en un nou programa d'estada formativa, excepte en el cas que la renúncia sigui per causes justificades sobrevingudes a la presentació de la sol·licitud del programa d'estades formatives.

Desè

Obligacions dels beneficiaris

1. Per justificar la realització de l'estada formativa, els professors beneficiaris han de dur a terme les accions següents:

a) Elaborar una memòria del treball desenvolupat en què constin, com a mínim, aquests continguts:

  1.  Programa desenvolupat de l'estada formativa, en què consti la feina feta.
  2.  Objectius assolits.
  3.  Incidència de l'experiència en la docència directa.
  4.  Valoració global.
 

​​​​​​​b) Presentar el certificat de l'entitat o empresa on s'ha fet l'estada formativa en què s'acreditin la realització de l'estada (amb especificació de les hores totals), la durada de l'estada, l'horari, el calendari de realització i l'aprofitament (annex 5).

2. El període per presentar la documentació indicada és de quinze dies hàbils comptadors des de l'endemà de l'acabament de l'activitat. La memòria s'ha de lliurar a través del tràmit telemàtic corresponent en la pàgina web de la Direcció General de Formació Professional i Ensenyaments Artístics Superiors (http://formacioprofessional.caib.es)

3. El programa d'estades formatives s'ha de desenvolupar en els termes i dins els terminis que s'estableixen en aquesta convocatòria. En el cas excepcional que s'hagin de produir canvis en el projecte seleccionat, cal sol·licitar una autorització al director general de Formació Professional i Ensenyaments Artístics Superiors.

Onzè

Vinculació amb la institució o empresa d'acolliment

Durant el període d'estada en una empresa o entitat, la persona beneficiària no pot tenir cap vinculació o relació laboral amb l'empresa o entitat d'acolliment ni pot ocupar-hi cap lloc de treball dins el seu quadre de personal.

Dotzè

Retirada de la documentació

La documentació presentada per les persones no seleccionades pot ser retirada en el termini d'un mes des que s'hagi publicat la resolució que conté la relació de persones beneficiàries en el lloc web de la Direcció General de Formació Professional i Ensenyaments Artístics Superiors.

Documents adjunts