Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

CONSELL DE GOVERN

Núm. 45579
Acord del Consell de Govern de 31 de gener de 2022 pel qual s'aprova definitivament el Projecte d'execució d’instal·lació d’un parc solar fotovoltaic per a autoconsum de les instal·lacions de tracció de Serveis Ferroviaris de Mallorca, es declara l'ocupació urgent dels terrenys afectats per l'expropiació i s’autoritza la despesa

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Serveis Ferroviaris de Mallorca (d'ara endavant, SFM) és una entitat pública empresarial integrant del sector públic instrumental de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, adscrita a la Conselleria de Mobilitat i Habitatge. Té com a finalitat institucional, d'acord amb els seus Estatuts, aprovats pel Decret 44/2015, de 22 de maig (BOIB núm. 77, de 23 de maig), que en regeixen l'actuació, la gestió i l'explotació del transport públic ferroviari prestat a Mallorca dins del marc competencial del Govern.

SFM es regeix, a més de pels seus Estatuts, per les disposicions de la Llei 7/2010, de 21 de juliol, del sector públic instrumental de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, aplicables a les entitats públiques empresarials, i per la resta de disposicions que li siguin d'aplicació. Se sotmet als principis de legalitat, servei i interès general, eficàcia, eficiència, estabilitat i transparència; i s'ajusta al principi d'instrumentalitat respecte de les finalitats i els objectius que té assignats.

Serveis Ferroviaris de Mallorca necessita el subministrament elèctric a les seves instal·lacions per al funcionament normal del servei. El consum elèctric principal és el derivat de la tracció elèctrica. Amb la construcció d'aquesta planta fotovoltaica per a autoconsum s'aconsegueix produir un 33 % de l'energia consumida per tracció ferroviària amb energia solar fotovoltaica, així com reduir el cost de l'energia i les emissions de CO2.

El sistema es basa en la transformació del corrent continu generat pels panells solars fotovoltaics en corrent altern de la mateixa qualitat (tensió, freqüència, etc.) que la que circula per la xarxa de distribució (15 kV).

Les actuacions principals són les següents:

— Instal·lació de 8.000 mòduls de 510 kWp

— Instal·lació de 18 inversors de 185 kW i un de 20 kW.

— Instal·lació de dos centres de transformació de 2.000 kVA

— Execució d'una línia soterrada fins al punt de connexió

— Centre de maniobra i mesura

— Actuacions auxiliars

El termini previst per executar el contracte és de quatre mesos.

El pressupost d'execució del projecte, que inclou les expropiacions, és, amb l'IVA exclòs, de 4.408.897,51 € (quatre milions quatre-cents vuit mil vuit-cents noranta-set euros amb cinquanta-un cèntims), que equival, amb l'IVA inclòs, a 5.236.334,79 € (cinc milions dos-cents trenta-sis mil tres-cents trenta-quatre euros amb setanta-nou cèntims).

Les anualitats inicials previstes per a aquest contracte d'obres són les següents:

Anualitat

Import (amb l'IVA exclòs)

Import (amb l'IVA inclòs)

2022

4.408.897,51 €

5.236.334,79 €

Total

4.408.897,51 €

5.236.334,79 €

Aquesta actuació serà cofinançada al 60 % pel Fons Europeu de Desenvolupament Regional (FEDER).

En data 12 de setembre de 2019, es va publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears la Resolució del president de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears per la qual es formula l'informe d'impacte ambiental sobre el projecte del parc solar fotovoltaic per a autoconsum per alimentació a les instal·lacions de tracció d'SFM al terme municipal de Santa Maria del Camí, Mallorca (26a/2019).

Mitjançant la Resolució del director general de Mobilitat i Transport Terrestre de 23 de juliol de 2021, es va acordar aprovar inicialment el Projecte d'execució d'instal·lació d'un parc solar fotovoltaic per a autoconsum de les instal·lacions de tracció de Serveis Ferroviaris de Mallorca, que es va publicar en el BOIB núm. 100, de 27 de juliol de 2021, així com en diversos mitjans de premsa de gran difusió, en compliment del que disposa en aquest sentit la legislació d'expropiació forçosa.

Una vegada finalitzat el termini de la informació pública del projecte, no s'ha presentat cap al·legació.

Com es desprèn dels antecedents, una vegada que s'ha tramitat el projecte d'obres i s'ha evacuat el tràmit d'informació pública corresponent a l'efecte del que disposa la normativa sectorial ferroviària (Llei 38/2015, de 29 de setembre, del sector ferroviari, i el seu Reglament, aprovat pel Reial decret 2387/2004, de 30 de desembre, aplicable quant a la tramitació dels projectes per aplicació supletòria de la Llei 4/2014, de 20 de juny, de transports terrestres i mobilitat sostenible de les Illes Balears, segons es recull en la disposició final novena), així com en la legislació d'expropiació forçosa (article 18 de la Llei de 16 de desembre de 1954, sobre expropiació forçosa, i concordants del seu Reglament, aprovat pel Decret de 26 d'abril de 1957), el director general de Mobilitat i Transport Terrestre va dictar una resolució en data 2 de novembre de 2021, per la qual s'acorda donar el vistiplau a l'informe d'al·legacions, perquè posteriorment pugui elevar-se a l'òrgan competent per a l'aprovació definitiva.

L'aprovació definitiva del Projecte, tal com s'estableix per a la Xarxa Ferroviària d'Interès General de les Illes Balears en l'article 121.7 de la Llei 4/2014, de 20 de juny, comporta la declaració d'utilitat pública o interès social i la urgència de l'ocupació a l'efecte de l'expropiació forçosa dels terrenys que s'inclouen, d'acord amb el que preveu la legislació d'expropiació forçosa.

A l'efecte d'expropiació, l'òrgan competent per declarar l'ocupació urgent és, en l'àmbit de la comunitat autònoma de les Illes Balears, el Consell de Govern, ja que la competència que atorga l'article 52 de la Llei sobre expropiació forçosa al Consell de Ministres es va transferir mitjançant el Reial decret 2232/1993, de 27 de desembre, sobre traspàs de funcions i serveis de l'Estat a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears en matèria de transports per ferrocarril, i es preveu aquesta competència executiva en l'article 32.1 de l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears.

Quant a l'àmbit pressupostari, l'article 15 de la Llei 7/2010, de 21 de juliol, del sector públic instrumental de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, preveu l'autorització del Consell de Govern per a despeses superiors a 500.000 € a aquelles entitats que no estiguin sotmeses a fiscalització prèvia de la Intervenció General de la Comunitat Autònoma. Per tant, com el pressupost de l'obra és superior al llindar indicat, requereix l'autorització del Consell de Govern, a proposta de la conselleria d'adscripció.

Per tot això, el Consell de Govern, a proposta del conseller de Mobilitat i Habitatge, en la sessió de 31 de gener de 2022, adoptà entre d'altres, l'Acord següent:

Primer. Aprovar definitivament el Projecte d'execució d'instal·lació d'un parc solar fotovoltaic per a autoconsum de les instal·lacions de tracció de Serveis Ferroviaris de Mallorca, redactat per Serveis Ferroviaris de Mallorca (SFM).

Aquesta aprovació comporta, d'acord amb el que disposa l'article 121.7 de la Llei 4/2014, de 20 de juny, de transports terrestres i mobilitat sostenible de les Illes Balears, amb relació a la resta de normativa d'aplicació, la declaració d'utilitat pública o interès social i la urgència de l'ocupació, a l'efecte de l'expropiació forçosa dels terrenys afectats per aquest Projecte, així com dels terrenys i béns que puguin ser indispensables per a ampliacions previsibles o modificacions del projecte.

Segon. Declarar, de conformitat amb el que disposa l'article 52 de la Llei de 16 de desembre de 1954, sobre expropiació forçosa, i l'article 56 del seu Reglament, aprovat pel Decret de 26 d'abril de 1957, l'ocupació urgent dels terrenys i béns afectats per l'expropiació a la qual dona lloc aquest Projecte, així com dels terrenys i béns que puguin resultar indispensables per a ampliacions previsibles del Projecte de què es tracta; declaració que, com s'ha indicat en el punt anterior, ve implícita amb l'aprovació, de conformitat amb el que disposa l'article 121.7 de la Llei 4/2014, de 20 de juny, amb relació a la resta de normativa d'aplicació.

En compliment del que disposa l'article 56.1 del Reglament de la Llei d'expropiació forçosa, aquest procediment excepcional ve motivat, a més de per la previsió legal que estableix la Llei 4/2014, de 20 de juny, i la Llei 38/2015, de 29 de setembre, del sector ferroviari, i el seu Reglament, per la necessitat de millorar la qualitat del servei i la seguretat.

Tercer. Facultar l'entitat pública empresarial Serveis Ferroviaris de Mallorca, beneficiària de l'expropiació, per a dur a terme els tràmits pertinents per adquirir els terrenys afectats, així com per contractar l'execució del projecte d'obres aprovat en el punt primer d'aquest Acord.

Quart. Atorgar a Serveis Ferroviaris de Mallorca l'autorització prèvia per iniciar l'expedient de despesa corresponent a l'execució del projecte, que inclou les expropiacions, aprovat per un import d'execució material de 5.236.334,79 € (cinc milions dos-cents trenta-sis mil tres-cents trenta-quatre euros amb setanta-nou cèntims), amb l'IVA inclòs; tot això, d'acord amb l'article 15.2 de la Llei 7/2010, de 21 de juliol, del sector públic instrumental de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

Cinquè. Publicar aquest Acord en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

Sisè. Notificar aquest Acord a tots els propietaris afectats per l'expropiació i enviar una còpia dels informes emesos referents a les seves al·legacions, si escau.

Interposició de recursos

Contra aquest Acord, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant el Consell de Govern, en el termini d'un mes comptador des de l'endemà de la notificació o publicació, d'acord amb el que disposen els articles 124 i 125 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors des de l'endemà de la notificació o publicació, d'acord amb l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.

 

Palma, 31 de gener de 2022

La secretària del Consell de Govern Mercedes Garrido Rodríguez