Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA DE MEDI AMBIENT I TERRITORI

Núm. 41562
Acord del Ple de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears sobre a planta de generació d’hidrogen verd de Lloseta, promoguda per Enagas Renovable SLU (IPPC 01/2021)

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

En relació amb l'assumpte de referència, i d'acord amb l'establert a l'article 24.3 del RDL 1/2016, de 16 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de prevenció i control integrats de la contaminació, es publica l'Acord del Ple de la CMAIB, en sessió de 22 de desembre de 2021,

ATÈS

1. Que ENAGAS RENOVABLE S.L.U. ha sol·licitat l'atorgament de l'autorització ambiental integrada per a la instal·lació de la planta de generació d'hidrogen verd situada al P.I. de Lloseta.

2. Que, per a l'atorgament d'aquesta autorització s'ha de seguir la tramitació prevista en els articles 12 i següents del Reial decret legislatiu 1/2016, de 16 de desembre.

3. Que en tots aquells aspectes no regulats al Reial decret legislatiu 1/2016, de 16 de desembre (Art. 14) el procediment s'ajustarà a la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques i la Llei 3/2003, de 26 de març, de Règim Jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, així com a la resta de disposicions que li siguin d'aplicació.

4. Que en relació a l'avaluació d'impacte ambiental, el Ple de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears, en sessió de dia 17 de novembre de 2021, acordà emetre la Declaració d'Impacte ambiental favorable al Projecte (expedient 128A/2021).

5. Que d'acord a l'article 16 del Reial decret legislatiu 1/2016, de 16 de desembre, el projecte ha estat sotmès a informació pública durant el termini de trenta dies amb publicació al BOIB núm. 72, de data 3 de juny de 2021, havent-se presentat al·legacions, en aquest període, per part de la plataforma REVIURE TOFLA.

6. Que una vegada finalitzat el tràmit d'informació pública s'ha sol·licitat informe tècnic a tots els serveis implicats dels quals s'han rebut els informes de condicionants que s'han inclòs a l'Autorització Ambiental Integrada.

ACORDA

1.- Atorgar l'Autorització Ambiental Integrada de la instal·lació consistent en planta de generació d'hidrogen verd situada al P.I. de Lloseta, amb les condicions d'explotació, capacitat i processos indicats al projecte tècnic, signat per l'enginyer industrial Óscar Varela López en data 09/04/2021, i amb número de visat 202101182 de data 09/04/2021 del col·legi oficial d'enginyers industrials de Madrid, que acompanya la sol·licitud i amb subjecció a les següents condicions:

1.Objecte

La present AAI es concedeix a l'empresa ENAGAS RENOVABLE S.L.U. (CIF B88511183), únicament i exclusivament per a la realització de l'activitat de generació d'hidrogen verd a les instal·lacions ubicades a la carretera de Lloseta (Ma-2111), km. 0,7 del Polígon Industrial de Lloseta i amb coordenades geogràfiques ETRS89 fus 31 següents: x: 488.742 y: 4.394.601; x: 488.795 y: 4.394.634; x: 488.811 y: 4.394.634; x: 488.896 y: 4.394.499 i x: 488.832 y: 4.394.457.

La instal·lació es categoritza dins l'epígraf 4.2.a de l'annex 1 del Reial decret 815/2013, de 18 d'octubre.

2. Declaració d'impacte ambiental

En data 17 de novembre de 2021 el Ple de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears acordà emetre la Declaració d'impacte ambiental favorable al Projecte de Planta de generació d'hidrogen, TM de Lloseta, promogut per ENAGAS RENOVABLE S.L. sempre i quan s'apliquin les mesures preventives i correctores proposades a l'Estudi d'Impacte Ambiental d'abril de 2021, s'incorporin els canvis inclosos a l'Addenda de setembre de 2021 i es compleixin les següents condicions:

"-El promotor ha sol·licitat la tramitació d'aprofitament del pou Els Mitjans, tenint en compte que l'aigua serà utilitzada per diferents usos (industrial, consum humà i extinció d'incendis) la corresponent autorització ha de contemplar els diferents usos prevists.

-Les aigües de rebuig de la planta d'hidrogen i les procedents del separador d'hidrocarburs han de ser reutilitzades (per a usos de les pròpies instal·lacions o per a altres usos externs) complint sempre amb la normativa vigent. Si no es poden reutilitzar aquestes aigües, per motius tècnics o ambientals, es sol·licitarà autorització a l'autoritat hidràulica per abocar-les al torrent; en aquest cas, les característiques de l'efluent hauran de permetre la consecució dels objectius de qualitat per a les masses d'aigua establerts en el PHIB.

-Cal indicar que l'abocament a la xarxa de clavegueram municipal, tal com proposa el projecte presentat, no és recomanable ja que (tal com indica l'informe d'ABAQUA) provocaria una sobrecàrrega hidràulica al sistema sense cap benefici ambiental (no es millora la qualitat de l'aigua tractada).

-Això no obstant, a fi de no ajornar la posada en funcionament de la planta, en tractar-se d'un projecte declarat com a industrial estratègic per a les Illes Balears per Acord del Consell de Govern del dia 24 de maig de 2019, i atès l'informe d'Abaqua de 22 d'octubre de 2021, l'autorització ambiental integrada podrà preveure l'abocament al clavegueram en els termes que estableixi la Direcció General de Recursos Hídrics en l'informe de condicionants que elabori per a l'autorització ambiental integrada.

-Sense perjudici d'allò que estableixin dits condicionants de Recursos Hídrics, en principi, s'establiran les següents condicions:

L'abocament a la xarxa de clavegueram serà transitori per al temps imprescindible per a la tramitació dels projectes i permisos per a la reutilització o, en el seu defecte, per a l'abocament al torrent. En aquest cas, l'Autorització Ambiental Integrada haurà de fixar els terminis per a presentar els projectes escaients i per a la seva tramitació, moment a partir del qual quedarà prohibit l'abocament al clavegueram, excepte que l'informe de la DG de Recursos hídrics, emès en el procediment d'AAI, habiliti a mantenir l'abocament al clavegueram i en els termes i terminis en què ho faci.

Ha de donar compliment a l'ordenança municipal d'ús de la xarxa de clavegueram i, en el seu defecte, a l'art. 82 del PHIB 2019, o normativa que el substitueixi.

El cabal instantani abocat a la xarxa de clavegueram no podrà superar els 6'5 m3/h (1'8 l/s).

-Les aigües pluvials excedents recollides a la coberta han de ser reutilitzades (per a usos de les pròpies instal·lacions o per a altres usos externs) complint sempre amb la normativa vigent; en cap cas s'abocaran a la xarxa municipal de clavegueram.

-L'AAI només es podrà atorgar si el pressupost previst en el projecte inclou el cost econòmic de:

+ Totes les mesures correctores proposades a l'EIA (abril 2021).

+ Les mesures de control previstes en el PVA.

+ Les modificacions previstes a l'Addenda (setembre 2021).

+ Les modificacions i/o mesures correctores que s'hagin d'incorporar arran de la present DIA.

Sempre que sigui possible, s'ha de valoritzar l'oxigen produït en els mòduls d'electròlisi.

Tenint en compte que la planta estarà inclosa dins una Àrea de Reconversió Territorial (ART7-Cimentera de Lloseta) s'hauran d'assumir els objectius, criteris i mesures ambientals i paisatgístiques de l'ART 7 del PTIM."

Es recorda que:

- Previ a l'inici de l'activitat, el titular haurà d'elaborar i tramitar el corresponent Pla d'Autoprotecció d'acord amb el Decret 8/2004, de 23 de gener, per el que es desenvolupen determinats aspectes de la Llei d'Ordenació d'Emergències de les Illes Balears.

- El promotor ha de sol·licitar informe a l'autoritat competent en seguretat aèria ja que els terrenys estan afectats per una servitud aeronàutica de l'aeroport de Palma.

3. Desenvolupament de les activitats

L'activitat es desenvoluparà d'acord amb els documents que obren a l'expedient, a l'establert a l'AAI i a la legislació vigent.

4.Modificacions de l'activitat

Qualsevol modificació que es produeixi al desenvolupament de l'activitat haurà de ser comunicada a l'òrgan ambiental competent el qual valorarà el caràcter de la modificació i, si cal, modificarà l'AAI per tal que s'inclogui la modificació. Als efectes de la modificació de l'AAI es tindran en compte els antecedents històrics del funcionament de les instal·lacions i que els valors estimats que s'han presentat són nominals.

Es comunicarà a la CMAIB si la planta deixa de subministrar-se exclusivament per energies renovables i en tal cas, es tramitarà la modificació de l'AAI segons el corresponent procediment.

 

5.Consums i producció

Matèria primera

Consum anual

Aigua

12.826,42 m³

Nitrogen

96 Nm³

Energia Elèctrica

20.512 MWh

Productes Químics (Neteja i Potabilització d'aigües)

100 l

Olis/Lubricants (C20-C50)

1 m³

6.Condicionants de gestió de residus

6.1. Jerarquia de residus

El titular de la instal·lació haurà de fomentar la prevenció en la generació dels residus o, en el seu cas, que aquests es gestionin amb l'ordre de prioritat que disposa la jerarquia establerta a l'article 8 de la Llei 22/2011, de 28 de juliol, de residus i sòls contaminats, és a dir:

- Prevenció

- Preparació per a la reutilització

- Reciclat

- Altres tipus de valorització (inclosa la valorització energètica)

- En cas que, per raons tècniques o econòmiques, no fos possible l'aplicació d'aquests procediments, els residus s'eliminaran de forma que s'eviti o redueixi al màxim la seva repercussió al medi ambient.

En cas de no compliment d'aquesta jerarquia, s'haurà de sol·licitar una modificació de l'autorització en un termini màxim de 6 mesos. Aquesta sol·licitud anirà acompanyada d'una anàlisi del cicle de vida sobre els impactes de la generació i gestió d'aquests residus que haurà d'esser avaluat per part del Servei de Residus i Sòls Contaminats. Aquesta anàlisi del cicle de vida haurà de contemplar els principis generals de precaució i sostenibilitat en l'àmbit de la protecció mediambiental, viabilitat tècnica i econòmica, protecció dels recursos, així com el conjunt d'impactes mediambientals sobre la salut humana, econòmics i socials.

6.2. Informe base del sòl

En funció de la valoració que es faci dels resultats obtinguts a l'informe base del sòl, es podran establir a l'autorització ambiental integrada nous condicionants, controls del sòl i/o actuacions posteriors a realitzar.

6.3. Residus no perillosos

ENAGAS RENOVABLE SLU està obligat, sempre que no procedeixi a gestionar-los

per si mateix, a lliurar els residus no perillosos a un gestor de residus, per a la seva valorització o eliminació. En el cas dels residus urbans o els assimilables a urbans han d'esser lliurats a l'entitat local corresponent d'acord amb els Pla Director Sectorial vigent en residus urbans. En tot cas, el posseïdor dels residus està obligat, mentre es trobi en el seu poder, a mantenir-los en condicions adequades d'higiene i seguretat.

Els residus no perillosos produïts en el procés de fabricació i quantitats màximes que se n'autoritza la producció són els següents:

Residu

Codi LER

Quantitat (any)

Tractament que s'aplicarà

Llots de foses sèptiques

200304

0,5t

R3 / R13

6.4. Residus perillosos

1. Els residus perillosos produïts en el procés de fabricació i quantitats màximes que se n'autoritza la producció són les següents:

Residu

Codi LER

Quantitat

(any)

Tractament que s'aplicarà

Olis Usats

130205*

1 m³

R3 / R13

Envasos de plàstic contaminats

150110*

0,5t

R12

Absorbents contaminats

150202*

0,1t

R12

RAEEs (FR4)

160213*- 41*

0,1t

R1302

Mescles de greixos i olis procedents de la separació d'aigua/substàncies olioses

190810*

2,5t

R12/R13

Fluorescents / equips d'il·luminació (FR 3)

200121*- 31*

0,001t

R1302

*Residus perillosos

2. La quantitat total de residus perillosos autoritzada per aquesta instal·lació és de 4,2 tones/any.

3. En cas que les quantitats de residus superin aquesta quantitat per causes puntuals, accidentals o imprevistes, s'haurà de donar coneixement al departament competent en matèria de residus.

4. S'ha de presentar la Comunicació prèvia de productor de residus prèviament a l'inici de les activitats.

5. En cap cas aquesta AAI no es pot invocar per excloure o disminuir la responsabilitat en què pugui incórrer el titular en exercici de la seva activitat productora de residus.

6. En tot cas ENAGAS RENOVABLE SLU ha de complir totes les obligacions que li siguin aplicables i que estiguin presents en la Llei 22/2011, de 28 de juliol, de Residus i Sòls Contaminats, el Reial Decret 833/1988, pel qual s'aprova el Reglament per a l'execució de la Llei 20/1986, bàsica de residus tòxics i perillosos, i en el Reial Decret 952/1997, de 20 de juny, pel qual es modifica l'esmentat reglament.

7. ENAGAS RENOVABLE SLU ha de dur un registre que comprengui totes les operacions generadores de residus perillosos en què intervingui i en el qual ha de figurar, almenys, les dades que apareixen a l'article 16 del RD 833/1988: quantitat, tipus, dades de generació i de lliurament a gestor autoritzat dels residus produïts. També s'han de registrar i conservar els justificants de lliurament a gestor autoritzat dels esmentats residus previstos al punt següent. Aquest registre s'ha de conservar durant 5 anys a les instal·lacions.

8. En relació als residus produïts, ENAGAS RENOVABLE SLU ha de complimentar els documents de control i seguiment de residus perillosos en cada cas i per cada transport des del lloc de producció a gestor autoritzat, d'acord amb allò que disposa l'article 21 del Reial Decret 833/1988 i la Llei 22/2011, de 28 de juliol, de Residus i Sòls Contaminats.

9. Aquest document de control i seguiment ha de cobrir únicament substàncies que tinguin el mateix codi d'identificació. L'enviament conjunt de diferents tipus de residus requereix formalització de tants de documents com residus diferents s'enviïn (s'entenen per diferents aquells que tenen un distint codi d'identificació).

10. S'han d'envasar i etiquetar els contenidors dels residus d'acord amb allò que disposen els articles 13 i 14 de vigent Reial Decret 833/1988, i d'acord amb la reglamentació sobre transport de mercaderies perilloses. De la mateixa manera, l'envasament i emmagatzematge han de seguir les normes de seguretat indicades al Reial Decret esmentat.

11. L'AAI es concedeix únicament i exclusivament per a la producció dels residus perillosos descrits en aquest document i que es generen com a resultat del funcionament de les instal·lacions de l'empresa ENAGAS RENOVABLE SLU indicades al punt 1 d'aquests condicionants, i sempre com a conseqüència de l'activitat desenvolupada de conformitat amb les condicions establertes a la memòria tècnica presentada.

12. Emmagatzematge dels residus perillosos

a. Segons allò que disposa l'article 15 del Reial Decret 833/1988, es pot efectuar un emmagatzematge temporal dels residus indicats a les instal·lacions de ENAGAS RENOVABLE SLU al centre indicat al punt 1 dels condicionants.

b. Els residus han d'estar sempre disposats en contenidors completament separats uns tipus dels altres i diferenciades les diferents zones d'emmagatzematge, que han d'estar cobertes per evitar el contacte directe de les aigües de pluja.

13. ENAGAS RENOVABLE SLU ha de lliurar els residus perillosos produïts a un gestor o transportista autoritzat, d'acord amb allò que preveu la normativa vigent relativa al transport de mercaderies perilloses i segons el que disposa l'article 41 del Reial Decret 833/1988.

14. ENAGAS RENOVABLE S.L.U. vendrà obligada, si escau, al previst pel RD 1378/1999 en la seva redacció donada pel RD 228/2006 (BOE de 26.2.2006) en tot allò que es refereix a mesures per a l'eliminació i gestió de PCBs, PCTs i aparells que els continguin. Especialment en la retirada de funcionament de transformadors elèctrics i a la comprovació de la presencia de PCBs prevista al punt dos (art. 3 i 3ter) de l'anterior norma.

15. Igualment, d'acord amb el punt 3 del RD 228/2006, que modifica la redacció de l'article 5, ENAGAS RENOVABLE S.L.U. ha de presentar la declaració d'aparells sotmesos a inventari i comunicar les previsions per a la seva descontaminació i eliminació.

 

​​​​​​​7. Condicionants Hídrics

7.1. Balanç d'aigües

1. El consum d'aigua en les instal·lacions és per a ús domèstic, per al procés d'electròlisi, reg de la pantalla vegetal, i sistema contra incendis. L'aigua de procés es desmineralitza per assolir la qualitat necessària per al seu ús en el sistema d'electròlisi.

El balanç d'aigües és el següent:

PROCEDÈNCIA

CONSUM AIGUA ANUAL

VOLUM AIGUA RESIDUAL GENERAT

Planta osmosi

12.000 m3

9.030 m3

Aigües de consum humà (banys i dutxes)

500 m3

500 m3

Aigües aigualeig, reg i altres usos (pluvials)

326,42 m3

150 m3

Aigües pluvials de zones descobertes

-

608,5 m3

Total

12.500 m2 (aigua consum)

10.288,5 m3

2. L'aigua de consum per a ús domèstic i per al sistema d'electròlisi i extinció d'incendis serà subministrada de la captació d'aigua subterrània denominada «Els Mitjans» en les condicions de la concessió d'aflorament i explotació d'aigua (CAS 2096). Durant la seva tramitació, l'aigua serà subministrada per una empresa externa mitjançant camió cisterna. S'hauran d'instal·lar sistemes d'estalvi de l'aigua a les aixetes, les dutxes i les cisternes de bany, que permetin una reducció del consum domèstic de l'aigua.

3. S'hauran d'enviar mensualment les lectures del comptador del pou CAS 2096 a la direcció general competent en matèria de recursos hídrics (estudis i planificació), per comprovar que no es sobrepassa el cabal límit autoritzat.

4. L'aigua captada emmagatzemada (PT-101) es tractarà per a donar compliment al Reial Decret 140/2003, de 7 de febrer, pel qual s'estableixen els criteris sanitaris de qualitat de l'aigua de consum humà i al Decret 53/2012, de 6 de juliol, sobre vigilància sanitària de les aigües de consum humà de les Illes Balears.

5. L'aigua per al reg i aigualeig de les zones pavimentades de la instal·lació provindrà de la recollida de les aigües pluvials netes de la instal·lació.

7.2 Emissions

7.2.1 Aigües sanitàries

Les aigües sanitàries procedents dels banys, lavabos i les dutxes de seguretat seran abocades a la xarxa de sanejament.

7.2.2 Aigües pluvials

1. Per tal de recollir adequadament les aigües pluvials i evitar que puguin contaminar el sol i les aigües subterrànies, totes les superfícies estaran adequadament impermeabilitzades.

2. Les aigües pluvials netes procedents de les cobertes dels edificis seran canalitzades i recollides en un depòsit soterrat d'emmagatzematge de formigó tractat amb additius hidròfugs, de 76 m3 , i seran reutilitzades per al reg i per a l'aigualeig de les zones pavimentades de la instal·lació. La resta d'aigües no reutilitzades seran conduïdes a la xarxa de drenatge existent de les instal·lacions de CEMEX.

3. Les aigües pluvials que poden estar potencialment contaminades així com les aigües generades en els processos de neteja en la zona de solera exterior, seran recollides al separador d'hidrocarburs i greixos, format per un equip compacte de Classe I amb sedimentador previ de partícules, que es troba adequadament dimensionat amb previsió de les aigües pluvials generades en cas de màxima precipitació.

L'efluent serà abocat, provisionalment,i durant un termini màxim de 18 mesos des de la posada en funcionament de la instal·lació, a la xarxa de clavegueram en els termes i condicions establerts per l'empresa gestora de la depuradora de Lloseta, ABAQUA, i l'autorització d'abocament de l'ajuntament de Lloseta.

7.2.3 Rebuig de la planta d'osmosi inversa

El procés de desmineralització de les aigües de procés genera un efluent. Aquest rebuig pot contenir antiincrustant.

L'efluent serà abocat, provisionalment, i durant un termini màxim de 18 mesos des de la posada en funcionament de la instal·lació, a la xarxa de clavegueram en els termes i condicions establerts per l'empresa gestora de la depuradora de Lloseta, ABAQUA, i l'autorització d'abocament de l'ajuntament de Lloseta.

7.2.4 Reutilització

El titular presentarà, en un termini no superior a sis mesos des de l'inici de l'activitat, un projecte per a la reutilització de les aigües de rebuig de la planta d'osmosi, així com les procedents del separador d'hidrocarburs que són recollides al punt denominat al projecte PIT-101 o, en cas justificat, un projecte de la seva evacuació o abocament, que inclourà el tractament previ de l'efluent que segons el seu destí sigui necessari, en funció de la normativa aplicable.

7.3. Abocaments a llera pública sense autorització

Queda prohibit l'abocament directe o indirecte d'aigües i productes residuals susceptibles de contaminar les aigües continentals o qualsevol altre element del domini públic hidràulic.

7.4. Controls particulars

7.4.1. Aigües subterrànies

Es durà a terme un control de la qualitat de les aigües subterrànies al pou localitzat aigües abaix de la instal·lació, «Can Coll» (CAT 372).

Paràmetres

Freqüència

pH

Semestral

Conductivitat

COT

Clorurs

Nitrats

SS

Nitrogen total

Fòsfor total

Metalls: As,Cd, Cu, Cr, Zn, Ni, Hg i Pb

HAP

A més, cada cinc anys, s'hauran d'analitzar les substàncies prioritàries a les aigües subterrànies definides en la Directiva marc de l'aigua i normes relacionades. El primer control de substàncies prioritàries es farà en el moment de l'inici de l'activitat.

7.4.2 Normativa municipal d'abocament a la xarxa de clavegueram

S'haurà de donar compliment a la normativa municipal sobre l'ús de la xarxa de clavegueram sanitari, o en el seu defecte, al PHIB. No podent les aigües abocades al clavegueram municipal en cap moment contenir cap dels productes prohibits a la citada normativa d'aplicació.

Per a l'abocament a la xarxa de clavegueram s'haurà de disposar de la corresponent autorització d'abocament.

Es durà un control intern de volum i composició de les aigües tractades que s'aboquen a clavegueram, per tal de controlar que no es superin els límits del contaminants establerts a la normativa. A més, aquest control serà el que s'utilitzarà per notificar les emissions indirectes al registre estatal d'emissions i fonts contaminants (Registre PRTR). Els paràmetres a notificar al registre PRTR seran, com a mínim, el següents: As, Cd, Cr, Cu, Hg, Ni, Pb, Zn, hidrocarburs aromàtics policíclics (HAP), DQO i COT (la DQO o el COT es podran estimar).

7.5. Inventari d'emissions al Registre PRTR

El titular de la instal·lació haurà de trametre les dades sobre quantitats de contaminants emesos, anualment, en aplicació del disposat en el Reglament 166/2006 (PRTR), de 18 de gener, del Parlament Europeu, que estableix un registre europeu d'emissions i transferència de contaminants, i pel RD 508/2007. Aquestes emissions seran trameses, per a la seva avaluació prèvia, a la Conselleria de Medi Ambient adjuntant una memòria explicativa de la metodologia emprada per a la determinació de les dades notificades abans de ser incorporades al registre informàtic PRTR-España. Les quantitats de contaminants seran mesurades, calculades o estimades, preferentment per aquest ordre.

7.6. Altres condicionants

1. Els llots i olis separats al separador d'hidrocarburs es buidaran periòdicament i es duran a gestor autoritzat.

2. El dipòsit d'oli s'instal·larà sobre cubeta impermeable per a la contenció de possibles fuites i vessaments que seran retirats per gestor autoritzat.

3. S'ha de dur a terme un registre que ha d'incloure la revisió periòdica i el manteniment del paviment de les cubetes de retenció dels dipòsits i del separador d'hidrocarbur.

4. Es realitzarà un control periòdic de l'estat del paviment i de l'arqueta de les aigües residuals per reparar danys i evitar qualsevol infiltració.

5. Totes les anàlisi es faran d'acord amb els mètodes establerts a la legislació vigent i/o d'acord amb les normes UNE-ISO o UNE vigents.

6. En cas de detectar un valor inusual d'algun dels paràmetres de control de les aigües subterrànies es prendrà una altra mostra amb rèplica al mateix punt el més aviat possible i sense superar el termini de 5 dies.

La incidència es comunicarà a la Direcció General de Recursos Hídrics en el termini màxim de 3 dies des de la recepció dels primers resultats.

Es consideren valors inusuals els que presentin una desviació de la mitjana superior al 20%.

8. Condicionants d'Atmosfera

8.1. Prescripcions de caràcter general

La instal·lació haurà de complir amb l'establert en la Llei 34/2007, de 15 de novembre, de qualitat de l'aire i protecció de l'atmosfera; al Reial decret 100/2011, de 28 de gener, pel qual s'actualitza el catàleg d'activitats potencialment contaminadores de l'atmosfera (APCA) i s'estableixen les disposicions bàsiques per a la seva aplicació; al Reial Decret Legislatiu 1/2016, de 16 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de prevenció i control integrats de la contaminació; i en la Decisió d'execució (UE) 2016/902 de la Comissió, de 30 de maig de 2016, per la qual s'estableixen les conclusions sobre les millors tècniques disponibles (MTD) per als sistemes de tractament i gestió d'aigües i gasos residuals en el sector químic conforme a la Directiva 2010/75/UE del Parlament Europeu i del Consell; així com amb tota la normativa sectorial que li sigui d'aplicació.

8.2. Identificació d'activitats potencialment contaminadores de l'atmosfera.

1. La instal·lació de producció d'hidrogen està classificada com Activitat potencialment contaminadora de l'atmosfera del grup C, codi APCA 04 04 16 07 Producció, formulació, mescla, reformulació, envasament o processos similars de productes químics inorgànics líquids o gasosos no especificats anteriorment amb capacitat >= 100 t/any i < 1.000 t/any, segons l'annex del Reial decret 100/2011.

2. La instal·lació no disposa de focus canalitzats. Les vàlvules de ventilació d'oxigen i hidrogen no es poden considerar focus emissors.

3. Es consideren focus no canalitzats el conjunt de la instal·lació, per possibles emissions difuses de partícules, incloent el magatzem de productes químics per al tractament de l'aigua.

8.2.1. Activitats:

A la taula següent s'indiquen les activitats existents i la seva classificació d'acord amb l'annex del Reial decret 100/2011:

Núm.

focus

Descripció activitat

Codi APCA

Grup

APCA

FNC-1

Planta electrolitzadora d'aigua per produir hidrogen.

Producció, formulació, mescla, reformulació, envasament o processos similars de productes químics inorgànics líquids o gasosos no especificats anteriorment amb capacitat >= 100 t/any i < 1.000 t/any

04 04 16 07

C

FNC-2

Magatzem de productes químics per al tractament de l'aigua.

Emmagatzematge o operacions de manipulació, barrejat, separació, classificació, transport o reducció de grandària de productes químics inorgànics sòlids a granel en instal·lacions industrials, ..., amb capacitat de manipulació d'aquests materials <100t/dia

04 04 16 52

---

Altres focus identificats són els vials interns de la planta.

8.2.2. Controls d'emissions. Condicions generals.

La planta complirà les obligacions dels titulars d'instal·lacions on es desenvolupen activitats potencialment contaminadores de l'atmosfera, article 7, de la Llei 34/2007, de 15 de novembre, de qualitat de l'aire i protecció de l'atmosfera, les quals en concreten en aquesta planta:

- Posar en coneixement immediat de l'òrgan competent i adoptar, sense demora i sense necessitat de requeriment, les mesures preventives necessàries quan existeixi una amenaça imminent de dany significatiu per contaminació atmosfèrica procedent de la instal·lació.

- Adoptar sense demora i sense necessitat de requeriment, i posar en coneixement immediat de l'òrgan competent, les mesures d'evitació de nous danys quan s'hagi causat una contaminació atmosfèrica que hagi produït un dany per a la seguretat o la salut de les persones i per al medi ambient.

- Complir els requisits tècnics aplicables a aquest tipus d'instal·lació, guardant la salut humana i el medi ambient.

- Facilitar la informació que li sigui sol·licitada per part de l'òrgan competent.

- Facilitar els actes d'inspecció i de comprovació de l'òrgan competent.

8.3. Controls d'emissions difuses

8.3.1 Planta electrolitzadora d'aigua per produir hidrogen (FNC-1) i magatzem de productes químics per al tractament de l'aigua (FNC-2).

1. S'han d'aplicar la MTD 1 i MTD 2 sobre sistema de gestió ambiental per minimitzar emissions, incidències i riscos tant a la planta electrolitzadora d'aigua per produir hidrogen com al magatzem de productes químics per al tractament de l'aigua.

2. S'han d'aplicar les mesures proposades pel titular per tal de minimitzar les emissions difuses, que es concreten en:

  • Pavimentació de tota la zona de procés.
  • Pavimentació de vials interiors i zones de circulació de vehicles.
  • Disseny del sistema de canonades i elements accessoris per minimitzar escapaments.
  • Revisions periòdiques de funcionament d'equips i canonades.
  • Aplicació del pla de neteja d'instal·lacions i vials.
  • Reducció de la velocitat de circulació de vehicles a 10 km/h dins de la instal·lació.
  • La maquinària i vehicles tendran tota la documentació en regla i les corresponents inspeccions actualitzades per tal de garantir el seu correcte funcionament.

3. L'existència, manteniment i eficàcia de les mesures correctores i preventives d'emissions difuses del conjunt de la instal·lació han de ser comprovades per un Organisme de control autoritzat (OCA) un cop cada cinc anys, elaborant el corresponent informe de valoració.

8.4. Registre d'emissions i controls

El titular de la instal·lació haurà de mantenir actualitzat un registre, que estarà a disposició de l'òrgan competent, amb dades relatives al funcionament, tasques de manteniment, incidències (revisió periòdica de la instal·lació, aturades, avaries, operacions de manteniment) i inspeccions, controls i informes resultants, etc., d'acord amb el disposat a l'article 8 del Reial decret 100/2011 i la normativa de desenvolupament. La informació documental (informes, manteniment...) s'ha de conservar durant un període mínim de 10 anys.

9. Requisits de seguretat i activitats

9.1. Pla d'autoprotecció

El titular de l'activitat haurà de disposar del preceptiu pla d'autoprotecció enregistrat a la Direcció General competent en matèria d'Emergències i implantat a la totalitat de les instal·lacions i processos que conformen l'activitat, indicades al punt 1 de la present Autorització. El Pla d'autoprotecció estarà redactat i signat per un tècnic competent, de conformitat amb el que determina l'article 13 del decret 8/2004, i s'ajusti a l'índex de continguts que disposa el Decret 8/2004, de 23 de gener, pel qual es despleguen determinats aspectes de la Llei d'Ordenació d'Emergències a les Illes Balears (BOIB núm. 18 de 5 de febrer de 2004). A més del contingut que figura a l'annex II del Reial Decret 393/2007, de 23 de març, pel qual s'aprova la Norma Bàsica d'Autoprotecció dels centres, establiments i dependències dedicats a activitats que poden donar origen a situacions d'emergència, inclourà les mesures a aplicar, incloses les complementàries per a limitar les conseqüències mediambientals i evitar altres possibles accidents i incidents.

9.2. Requisits de seguretat

- Es donarà compliment al Reglament per a la supressió de les barreres Arquitectòniques (Decret 20/2003) en tot el que li sigui d'aplicació.

- El responsable de l'activitat té l'obligació de prevenir els riscs laborals i vetllar per la salut i seguretat dels treballadors, i aquests el deure de complir les mesures de prevenció que s'adoptin, d'acord a l'establert a la llei estatal 31/95 de prevenció dels riscs laborals. Les condicions de treball s'hauran d'ajustar a l'establert a les disposicions específiques i reglamentàries en matèria de seguretat laboral. Havent de posar especial atenció en el compliment del RD 374/2001 sobre protecció dels treballadors contra els riscs relacionats amb els agents químics durant el treball.

- Inscriure les instal·lacions corresponents a la Direcció General de Política Industrial o a l'òrgan competent en la matèria, segons les normatives vigents (elèctriques, contra incendis i productes químics). Les instal·lacions previstes o existents han de complir amb la legislació vigent en matèria d'Indústria i seguretat industrial.

- Les instal·lacions de protecció contra incendis i el seu manteniment s'hauran d'ajustar al disposat al Reglament d'instal·lacions de protecció contra incendis i normes UNE corresponents.

- La instal·lació haurà de donar compliment a la normativa vigent per a l'emmagatzematge de productes químics i s'haurà d'adaptar al RD 656/2017, de 23 de juny, pel qual s'aprova el Reglament d'emmagatzematge de productes químics, i les seves instruccions tècniques complementàries MIE APQ 0 a 10.

- La instal·lació d'aigua donarà compliment al RD 140/2003, de 7 de febrer, de qualitat de l'aigua de consum humà, al RD 865/2003, de 4 de juliol, de criteris de prevenció i control de la legionel·losi, i al DB HS4 del RD 314/2006, de 17 de març.

- Es disposarà d'un pla de manteniment dels equips utilitzats als processos de producció i també es disposarà d'un registre de manteniment realitzat per personal intern i extern que justifiqui i en garanteixi el correcte funcionament.

9.3. Contaminació Acústica

S'efectuarà una campanya anual de caracterització real dels nivells de renou emesos a l'exterior durant les diverses fases típiques de l'operació (engegades, etc.) en horari nocturn i diürn, per a la comprovació dels compliment dels límits establerts a la normativa autonòmica vigent en aquesta matèria, és a dir, la Llei 1/2007, contra la contaminació acústica a les Illes Balears, així com els objectius de qualitat acústica indicats en el RD 1367/2007 de 19 d'octubre, pel qual es desenvolupa la Llei 37/2003, de 17 de novembre, del Renou, en el que es refereix a zonificació acústica, objectius de qualitat i emissions acústiques.

9.4. Contaminació lumínica

Es complirà l'establert a la Llei 3/2005 de 20 de abril, de protecció del medi nocturn de les Illes Balears.

10. Controls periòdics

10.1. Controls periòdics de les instal·lacions.

En qualsevol moment, la Conselleria de Medi Ambient podrà visitar les instal·lacions per comprovar i certificar que són idònies, que es mantenen les condicions inicials que han donat lloc a l'AAI i que es compleixen les prescripcions tècniques aplicables en virtut de la legislació vigent.

Periòdicament, els tècnics de la Conselleria de Medi Ambient faran visites d'inspecció a les instal·lacions d'ENAGAS RENOVABLE S.L.U. per comprovar que es compleixen els requisits de l'AAI.

10.2. Inventari d'emissions al Registre PRTR

D'acord amb l'establert en l'art. 8.3 del RDL 1/2016, de 16 de desembre, així com el Reglament (CE) núm. 166/2006, del Parlament Europeu i del Consell, de 18 de gener de 2006, relativa a l'establiment d'un registre europeu d'emissions i transferències de contaminants (Registre E-PRTR), el titular de la instal·lació notificarà al menys un cop l'any les dades de les emissions corresponents a la instal·lació. Aquestes emissions seran trameses, per a la seva avaluació prèvia, al l'òrgan competent adjuntant un memòria explicativa de la metodologia emprada per a la determinació de les dades notificades abans de ser incorporades a la base de dades del Ministeri (www.prtr-es.es). Les quantitats de contaminants seran mesurades, calculades o estimades, per aquest ordre de preferència.

10.3. Control documental

10.3.1. Control documental periòdic

Els informes realitzats per un Organisme de control autoritzat (OCA) es remetran, per part de l'OCA, al l'òrgan competent en matèria de contaminació atmosfèrica d'acord amb la periodicitat indicada als apartats corresponents.

Així com els controls dels condicionants hídrics indicats als apartats corresponents es remetran a l'òrgan competent en matèria d'aigües.

10.3.2. Informe anual

El titular de l'activitat enviarà, abans de l'1 de març, a l'Òrgan Ambiental encarregat de tramitar l'AAI un informe del període precedent en el que s'inclourà:

Residus

- La memòria anual que inclourà tota la informació sol·licitada a l'annex XII de la Llei 22/2011, de 28 de juliol, de residus i sòls contaminats

Emissions i immissions atmosfèriques

- El titular de l'activitat, abans de l'1 de març, enviarà a l'òrgan competent un informe de l'any anterior on ha d'indicar, per a cada condició i prescripció de l'AAI en matèria d'atmosfera, les actuacions realitzades així com la data i el número de registre d'entrada, o correu electrònic, si s'escau. En cas de controls o accions que no s'hagin realitzat, a l'informe s'han d'explicar els motius justificatius de la no realització.

Emissions i immissions al medi hídric:

1. Dades de consum d'aigua potable, aigua reutilitzada per a processos interns de la planta i per al reg, així com volum d'aigua abocat a la xarxa de clavegueram.

2. Resultats dels controls analítics de les aigües subterrànies, i dels abocaments a la xarxa pública de clavegueram.

3. Incidències en els controls.

4. Memòria explicativa de la metodologia utilitzada per a la determinació de les dades notificades abans de ser incorporades al registre informàtic PRTR-Espanya.

Renous

- Informe anual en el que es remetran els controls d'emissions de renous.

Emergències

- Justificació de la implantació, manteniment i revisió del corresponent pla d'autoprotecció.

- Fitxes de dades de seguretat actualitzades de les substàncies perilloses presents a les instal·lacions.

- Actualització, si és el cas, de la informació relativa a les quantitats màximes de cada substància perillosa present a la instal·lació en funció de les seves condicions d'emmagatzematge indicant com a mínim el següent: quantitat en tones, volum en m³, pressió i temperatura, així com indicar exactament la seva ubicació a la instal·lació.

- S'haurà de diferenciar clarament les quantitats (en tones) i ubicació relatives al procés de producció i emmagatzematge de les quantitats en trànsit del producte preparat per al transport presents a la instal·lació de manera temporal.

- Informació a facilitar per expedidors i transportistes de mercaderies perilloses per a l'elaboració del mapa de fluxos especificat al Reial Decret 387 /1996, d'1 de marc, pel que s'aprova la Directriu Bàsica de Planificació de Protecció Civil enfront del risc d'accidents en els transports de mercaderies perilloses per carretera i ferrocarril.

Amb caràcter general

- Altres controls realitzats durant l'any i mesures adoptades per a minimitzar impactes.

- La memòria explicativa sobre les dades per complimentar el registre E-PRTR es remetrà, amb periodicitat anual, per part del titular de la instal·lació l'òrgan competent.

- Les dades exigides pel RD 508/2007 i Reglament (CE) 166/2006, de 18 de gener, s'hauran de comunicar telemàticament al Registre informàtic PRTR-Espanya, dins els terminis que pertoquin, de forma anual.

- La CMAIB trametrà a cada Direcció General o administració competent la documentació que afecti a les seves competències.

11. Obligacions del titular

El titular de l'activitat estarà obligat a:

- Assumir tots els condicionants recollits a la present Resolució.

- Mantenir el correcte funcionament de l'activitat.

- Comunicar immediatament a l'Òrgan Ambiental Competent qualsevol incidència amb repercussió ambiental que afecti a l'activitat.

Per una altra banda, el titular queda sotmès al compliment de la Llei 26/2007, de 23 d'octubre, de Responsabilitat ambiental, i als seus desenvolupaments reglamentaris, per tal de prevenir, evitar i reparar els danys ambientals provocats per la seva activitat.

12. Funcionament diferent al normal

En el termini màxim de 3 mesos, el titular presentarà, a l'òrgan ambiental, un protocol d'actuació en condicions de funcionament diferents de les normals contemplant aquelles que puguin afectar al medi ambient.

Quan es produeixi una situació de funcionament diferent de les normals, el titular de l'autorització ambiental integrada, en el termini màxim de 10 dies, comunicarà a l'òrgan ambiental el fet en si, les seves conseqüències ambientals i les actuacions dutes a terme per tornar a condicions normals de funcionament.

13. Incompliment de les condicions de la present autorització

L'incompliment de les condicions establertes a la present autorització serà considerat com una infracció lleu, greu o molt greu classificada segons l'article 31 del del Reial decret legislatiu 1/2016, de 16 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de prevenció i control integrats de la contaminació, i estarà subjecte al règim sancionador dels articles 32 a 36 del mateix Reial decret legislatiu 1/2016, i el Decret 14/1994, de 10 de febrer, pel qual s'aprova el reglament del procediment a seguir en l'execució de la potestat sancionadora.

14. Caràcter de l'autorització

Aquesta Autorització Ambiental Integrada s'atorga sense perjudici de tercers i sense perjudici de la resta d'autoritzacions i llicències que siguin exigibles per l'ordenament jurídic vigent.

15. Tancament i desmantellament de la instal·lació

En el cas d'aprovar-se el cessament definitiu de l'activitat de la instal·lació, s'haurà de presentar amb caràcter previ a l'inici de la fase de desmantellament, un pla de tancament, clausura i desmantellament, així com un estudi base del sol, per tal de valorar l'impacte que ha generat l'activitat sobre el sol existent a la parcel·la on es preveu portar a terme l'activitat. L'objectiu d'aquest Pla serà deixar les instal·lacions en un estat que no puguin produir incidència desfavorable sobre la salut humana ni sobre el medi ambient. El Pla, si s'escau, haurà de passar la corresponent avaluació d'impacte ambiental. Aquest Pla s'haurà d'aprovar per l'òrgan competent en matèria d'autoritzacions ambientals integrades com a pas previ a l'inici de les actuacions de clausura i desmantellament. En particular, es donarà compliment a l'article 23 del text refós de la Llei de prevenció i control integrats de la contaminació, aprovat per Reial decret legislatiu 1/2016, de 16 de desembre. 16. Revisió de l'autorització

L'òrgan ambiental competent, en conformitat a l'article 26 del Reial decret legislatiu 1/2016, de 16 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de prevenció i control integrats de la contaminació, podrà modificar d'ofici les condicions de control ambiental de l'explotació assenyalades a la present resolució, o determinar mesures complementàries.

17. Extinció, revocació, anul·lació i suspensió

17.1. Són causes d'extinció de l'autorització ambiental integrada les següents:

a) El tancament definitiu de la instal·lació sotmesa a autorització ambiental integrada prèvia execució de les mesures contemplades en el Pla de tancament i de les mesures previstes a la legislació vigent.

b) La caducitat de l'autorització.

c) Quan a conseqüència d'un procediment sancionador, en comporti l'extinció, prèvia audiència a la persona titular.

d) Quan l'activitat deixi d'estar en les categories o llindars de capacitat establerts a l'annex 1 del Reial Decret Legislatiu 1/2016, prèvia tramitació, si s'escau, de les mesures previstes al Pla de tancament.

e) La desaparició de les circumstància que en motivaren l'atorgament o l'aparició de circumstàncies noves que, d'haver existit en el moment de la concessió, haurien justificat la denegació, prèvia audiència a la persona titular.

17. 2. Així mateix, l'autorització ambiental integrada podrà ser revocada o anul·lada d'acord amb el que s'estableix a la normativa sobre procediment administratiu comú.

17. 3. L'autorització ambiental integrada podrà ser objecte de suspensió adoptada com a mesura provisional, amb caràcter previ o en el transcurs d'un procediment sancionador com a conseqüència d'infraccions previstes a la legislació bàsica.

18. Caducitat

18.1. L'autorització ambiental integrada caducarà en els següents supòsits:

- Quan l'exercici de l'activitat no s'inicii en el termini de cinc anys des de la data d'atorgament de l'autorització.

- Quan l'exercici de l'activitat o instal·lació es paralitzi per termini superior a dos anys, excepte en casos de força major.

18.2. No obstant, per causes justificades, el titular de la instal·lació podrà sol·licitar una pròrroga dels terminis anteriors.

18.3. La caducitat, quan procedeixi, serà declarada formalment per l'òrgan competent de la CMAIB, previ tràmit d'audiència al titular de l'autorització ambiental integrada.

Segon.- En compliment de l'article 78 de la Llei 7/2013, de 26 de novembre, de règim jurídic d'instal·lació, accés i exercici d'activitats a les Illes Balears, per a l'inici i exercici de l'activitat, el titular haurà de presentar, davant la conselleria competent en matèria de medi ambient, la documentació del que realment s'ha executat, un informe del tècnic director en el cas d'existir variacions entre el projecte presentat en la sol·licitud i allò realment executat, per tal de justificar que no es tracta d'una modificació substancial, certificat final d'obra del tècnic director, acreditant el compliment de les condicions indicades en l'AAI, si s'escau, i normativa sectorial d'aplicació. També la documentació exigida per la normativa urbanística en cada cas, la documentació especificada en l'AAI com a condició per a iniciar l'activitat i el justificant de pagament dels corresponents tributs, si s'escau.

Una vegada presentada la documentació la CMAIB realitzarà una inspecció per part del tècnics de la Conselleria de Medi Ambient i Territori per comprovar el compliment de les prescripcions indicades de l'AAI.

Tercer.- Abans de l'entrada en servei de les noves instal·lacions el titular:

- Haurà d'elaborar i tramitar el corresponent Pla d'Autoprotecció d'acord amb el Decret 8/2004, de 23 de gener, per el que es desenvolupen determinats aspectes de la Llei d'Ordenació d'Emergències de les Illes Balears.

- Cas que escaigui, prèvia a la llicència urbanística, haurà de disposar d'informe favorable de l'autoritat competent en seguretat aèria ja que els terrenys estan afectats per una servitud aeronàutica de l'aeroport de Palma.

- Haurà de presentar davant el Servei de Residus i Sòls Contaminats la comunicació de productor de residus amb el contingut que estableix l'article 41 de la Llei 8/2019 de Residus i Sols Contaminats de les Illes Balears. Aquest tràmit s'haurà de realitzar de forma telemàtica mitjançant l'enllaç existent a la pàgina web d'aquest òrgan. Aquest tràmit facilitarà el número d'identificació mediambiental (NIMA) per a la realització de les operacions de gestió de residus generats a la instal·lació.

Quart.- Publicar el contingut d'aquest acord al BOIB i notificar als interessats.

 

Palma, 10 de gener de 2022

El president de la CMAIB Antoni Alorda Vilarrubias