Secció I. Disposicions generals
AJUNTAMENT DES MIGJORN GRAN
Núm. 28314
Aprovació definitiva del Reglament intern del servei d'ajuda a domicili
Havent finalitzat el termini d'exposició pública de l'acord d'aprovació del Reglament Intern del Servei d'Ajuda a domicili des Migjorn Gran, i no havent-se presentat cap reclamació en contra, aquest acord i la seva ordenança queden elevats a definitius, de conformitat amb el que disposa l'article 102 d) de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears.
A continuació es transcriu l'esmentat reglament.
Signat per mi, la Batlessa Antonia Camps Florit, as Migjorn Gran en la data de la signatura electrònica que consta en aquest document.
“REGLAMENT INTERN DEL SERVEI D'AJUDA A DOMICILI D'ES MIGJORN GRAN
Article 1.
OBJECTE
El present reglament té per objecte regular a nivell local la prestació del servei d'ajuda a domicili (SAD), a partir de l'Ordre de la Consellera de Benestar Social en la que es regula aquest servei com a prestació social bàsica integrada en el sistema balear de serveis socials.
Article 2.
DESCRIPCIÓ DEL SERVEI
El Servei d'ajuda a domicili (SAD) és un servei municipal i/o d'entitats locals, de caire universalista, i es configura com una prestació psicosocial bàsica del sistema públic de serveis socials.
El SAD constitueix tot un conjunt d'actuacions dirigides a facilitar el desenvolupament o manteniment de l'autonomia personal, prevenir o retardar el deteriorament individual o social i promoure condicions favorables en les relacions familiars i de convivència, contribuint així a la integració i permanència de les persones en el seu entorn habitual, mitjançant l'adequada intervenció i suport de tipus personal, psicosocial, domèstic, educatiu i assistencial.
Article 3.
OBJECTIUS DEL SERVEI
1. Millorar la qualitat de vida de les persones o grups familiars amb dificultats en la seva autonomia.
2. Prevenir o retardar l'internament innecessari de persones que, amb una alternativa adequada, podrien seguir vivien en el seu medi habitual, així com afavorir la integració familiar i comunitària a persones en processos de desinstitucionalització.
3. Atendre situacions de riscs familiars que perjudiquin alguns dels seus membres.
4. Promoure la convivència de la persona usuària en el grup familiar i en el seu entorn comunitari.
5. Afavorir el desenvolupament de capacitats personals, d'hàbits de vida adequats i d'habilitats socials que permetin un millor desenvolupament autònom.
6. Col·laborar amb la família en els casos en que aquesta, per així mateixa, no pugui atendre totalment les necessitats de a vida diària dels seus membres.
Article 4.
SERVEIS QUE ES DONEN
1. Servei d'atencions personals
Conjunt d'actuacions d'ajuda o suport a la persona i/o família, que es desenvolupa en el seu domicili o lloc de residència habitual, prestat per professionals adients, que atén les necessitats bàsiques i relacionals de l'usuari. Està adreçat a totes les persones amb les característiques descrites a l'apartat de «Persones Usuàries».
Conjunt d'activitats i tasques quotidianes que es realitzen a la llar, dirigides al suport de l'autonomia personal. Entre d'altres, cal destacar les relacionades amb l'alimentació, la vestimenta i el manteniment, i l'adequació de l'habitatge.
Els seus objectius són:
2. Servei d'ajudes tècniques
2.1. Servei de teleassistència
És una modalitat de servei el qual, mitjançant una tecnologia adequada que utilitza la xarxa telefòica, permet a la persona rebre atenció en situacions urgents les 24 hores del dia i durant tot l'any.
Els seus objectius són:
2.2. Servei de menjar a domicili
És un servei que permet que persones que per diferents motius no poden cuinar, puguin disposar de menjar preparat al seu domicili, facilitant així que es mantenguin en aquest el màxim temps possible.
2.3. Servei de prèstec de material adaptat
És un servei que permet que persones que ho necessitin puguin rebre material, propi de l'Ajuntament o d'altres entitats mitjançant conveni, per a resoldre situacions concretes i específiques d'adaptació funcional de la llar, com per exemple: cadires de rodes, llits articulats, caminadors, matalassos antiescares, cadires de bany, grues elevadores, crosses... En aquest sentit, les persones usuàries signaran un document de compromís de tornar el material o equipament lliurat en el mateix estat que l'han rebut.
3. Servei de suport emocional al cuidador
Servei que és complementari per a les famílies usuàries del servei d'ajuda a domicili i està dirigit a aquells membres de la família en qui recau la màxima responsabilitat en la cura de la persona gran i/o discapacitada, una vegada detectada la necessitat per part de l'equip professional del SAD.
Article 5.
PERSONES BENEFICIÀRIES
En caràcter general ho podran ser les persones empadronades a Es Migjorn Gran.
Amb caràcter prioritari ho seran totes aquelles persones que es caracteritzen per ser:
Article 6.
DRETS I DEURES DE LES PERSONES USUÀRIES
6.1 Drets de les persones usuàries
1. Dret a accedir i gaudir dels serveis en condicions d'igualtat, quan compleixin els requisits establert en aquest reglament per ser-ne persona usuària.
2.Dret a què la persona no sigui discriminada en el tractament per raó de naixença, raça, sexe, religió, opinió, edat, estat de salut o qualsevol altre condició o circumstància personal o social.
3. Dret a ser tractats amb respecte i professionalitat pels/per les professionals adscrits al servei.
4. Dret a la intimitat personal i familiar, i a la no divulgació sense el seu consentiment exprés de les dades personals que figurin en els seus expedients o historials, o en altres tipus de fitxers, arxius, sigui quin sigui el seu suport.
5. Dret a la continuïtat en la prestació dels serveis en les condicions establertes o convingudes, sense perjudici d'acords o clàusules d'estabilització o revisió establertes en els contractes assistencials.
6. Dret a la informació de les condicions d'accés i prestació dels serveis dels quals en sigui usuari/usuària, i en consenqüència, a que se'ls lliuri un exemplar del contracte assistencial.
7. Dret a la elecció del servei més adient, amb l'assessorament professional en el procés de decisió.
8. Dret a presentar, en qualsevol forma admesa en Dret, reclamacions, queixes o suggeriments relatives al funcionament del servei, i a rebre'n una resposta adequada.
6.2 Deures de les persones usuàries
1. Informar, sense amagar ni falsejar, sobre les circumstàncies personals, familiars i socials que determinin la necessitat de prestació.
2. Informar als Serveis Socials municipals de qualsevol modificació de les seves circumstàncies socials i personals que puguin afectar el funcionament o les condicions de prestació del servei.
3. Corresponsabilitzar-se amb el cost de la prestació del servei en funció dels ingressos familiars mensuals, d'acord amb el preu públic publicat a l'Ordenança reguladora de la taxa per a la prestació del servei d'Ajuda a Domicili més recent.
4. Respectar els pactes, acords i compromisos, així com el pla de treball establert amb els/les professionals dels serveis socials municipals com a condicions de la prestació del servei social que es tracti.
5. Respectar les persones que presten el servei i tractar-les amb correcció.
6. Respectar els horaris de funcionament i/o prestació dels serveis, així com altres disposicions que es determini mitjançant reglaments de règim intern del servei o establiment que s'hi adscrigui.
Article 7.
QUOTES
La quota definitiva a pagar es fixarà en funció dels ingressos mensuals, d'acord amb el preu públic publicar a l'Ordenança reguladora de la taxa per a la prestació del servei d'ajuda a domicili més recent.
De manera excepcional, la persona beneficiària o que sol·liciti el servei podrà demanar l'exempció de a quota sempre que justifiqui la petició d'incapacitat econòmica del subjecte passiu i dels seus familiars per fer front al seu pagament. Els serveis municipals, una vegada comprovades les circumstàncies al·legades, n'emetran informe i elevaran la proposta corresponent.
Article 8.
SOL·LICITUD DEL SERVEI
Les sol·licituds s'hauran de presentar utilitzant obligatòriament el tràmit habilitat. El model de sol·licitud contindrà les declaracions responsables que estableixen el compliment els requisits i l'autorització a l'Ajuntament de Es Migjorn Gran, a realitzar les consultes que fossin necessàries per comprovar el compliment dels requisits i la valoració de la sol·licitud, així com també, l'autorització de l'ordre de domiciliació bancària per fer els càrrecs relatius al servei contractat.
En cas que no s'autoritzi a l'Ajuntament a la comprovació de les circumstàncies personals que s'al·leguin, s'haurà d'aportar la documentació que figura en el model de sol·licitud que acrediti les circumstàncies que en cada cas es doni en la persona sol·licitant.
Els documents a aportar són els següents:
Article 9.
TRAMITACIÓ DE LES SOL·LICITUDS
1. Les sol·licituds les tramitarà l'àrea de Serveis Socials de l'Ajuntament, la que elevarà proposta favorable o desfavorable, si n'és el cas.
2. Els sol·licitants rebran per escrit l'aprovació o no de la prestació.
3. En cas d'amissió, es pactarà el contracte assistencial, en el qual s'especifica: els serveis que rebran, les tasques que es realitzaran, el nombre d'hores i dies, quantitat econòmica que hauran d'abonar, a què es compromet la persona usuària i a què es compromet la família. Aquests acords seran signats per totes les parts implicades.
4. Les sol·licituds que, tot i complir els requisits d'accés a la prestació del servei de SAD, no es puguin atendre per manca de recursos, tant personals com materials o tècnics, restaran pendents de resolució final, tot conformant una llista d'espera, l'ordre de la qual només es podrà modificar en els casos d'extrema i greu necessitat que l'òrgan responsable de la prestació del servei consideri oportú, basant-se en els pertinents informes socials.
Article 10.
FINANÇAMENT
1. El servei d'ajuda domiciliària es finançarà amb es aportacions del Govern de les Illes Balears, el Consell Insular de Menorca, fons propis municipals i les pròpies persones usuàries segons les taxes aprovades per l'Ajuntament a l'Ordenança Reguladora de la Taxa per la Prestació del servei d'ajuda a domicili.
2. L'aportació de cada persona usuària vindrà determinada en funció dels ingressos mensuals de la unitat familiar.
3. L'abonament per part de les persones usuàries de la quantitat estipulada, s'efectuarà mensualment mitjançant càrrecs recurrents al compte corrent bancari que hagi autoritzat la persona interessada a la sol·licitud.
Article 11.
CAUSES DE L'EXTINCIÓ
1. A petició de la persona beneficiària o de la persona que la representa legalment.
2. Per defunció de la persona beneficiària.
3. Per ocultació o falsedat comprovada de les dades que s'han tingut en compte per concedir la prestació.
4. Per trasllat de domicili a un altre municipi, i sempre que es modifiquin les circumstàncies personals de la persona beneficiària.
5. Per dificultar de manera greu i comprovada les tasques dels professionals que intervenen en el SAD.
6. Perquè s'hagin complert els objectius establerts en la programació.
7. Per manca de pagament de la quantitat estipulada.»