Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

CONSELL DE GOVERN

Núm. 21737
Acord del Consell de Govern de 17 de gener de 2022 pel qual s’encarrega al servei territorial de l’Agència Tributària de les Illes Balears de la Recaptació de Zona de Mallorca que executi determinats serveis relacionats amb la tramitació del procediment per a la resolució dels recursos de reposició interposats contra les Resolucions dictades en el procediment de concessió d’ajuts directes a autònoms i empreses de la Línia Covid prevists en el títol I del Reial decret llei 5/2021, de 12 de març, de mesures extraordinàries de suport a la solvència empresarial en resposta a la pandèmia de la Covid-19, i se’n fixen les compensacions econòmiques corresponents

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

1. En virtut de l'Acord del Consell de Govern de 4 de juny de 2021 (publicat en el BOIB núm. 73, de 4 de juny de 2021) es va encarregar al servei territorial de l'Agència Tributària de les Illes Balears de la Recaptació de Zona de Mallorca l'execució de determinats serveis relacionats amb la gestió, tramitació i control dels ajuts directes a autònoms i empreses de la Línia Covid prevists en el títol I del Reial decret llei 5/2021, de 12 de març, de mesures extraordinàries de suport a la solvència empresarial en resposta a la pandèmia de la Covid-19, i se'n fixaven les compensacions econòmiques corresponents.

2. Atès que, d'acord amb el que estableix l'article 5.6 de l'Ordre conjunta de la consellera d'Hisenda i Relacions Exteriors i del conseller de Model Econòmic, Turisme i Treball de 28 de maig de 2021 per la qual s'aproven les bases reguladores i la convocatòria extraordinària de la Línia COVID d'ajuts directes a empresaris i professionals a què es refereix el títol I del Reial decret llei 5/2021, de 12 de març, de mesures extraordinàries de suport a la solvència empresarial, en resposta a la pandèmia de la Covid-19, el termini de presentació de les sol·licituds d'ajut va finalitzar el 12 de juliol de 2021 a les 15 h., en execució d'aquest encàrrec, les 11.939 sol·licituds d'ajut presentades en el termini corresponent s'han pogut tramitar en un termini de 2 mesos, la qual cosa ha suposat que les Illes Balears siguin la primera comunitat autònoma en tramitar les sol·licituds d'ajut presentades.

Concretament, de les sol·licituds presentades i resoltes s'han estimat, amb la consegüent concessió d'ajut, 10.371 sol·licituds, de les quals 2.667 sol·licituds corresponen a la Línia 1 (Resolucions de concessió publicades en el BOIB núm. 99, de 24 de juliol de 2021, en el BOIB núm. 102, de 31 de juliol de 2021, en el BOIB núm. 105, de 7 d'agost de 2021, en el BOIB núm.111, de 21 d'agost de 2021, en el BOIB núm. 119, de 2 de setembre de 2021, en el BOIB núm. 120, de 4 de setembre de 2021, en el BOIB núm. 132, de 25 de setembre de 2021 i en el BOIB núm. 170, d'11 de desembre de 2021); i 7.704 sol·licituds corresponen a la Línia 2 (Resolucions de concessió publicades en el BOIB núm. 124, de 9 setembre de 2021, en el BOIB núm. 127, de 14 de setembre de 2021, i en el BOIB núm. 131, de 23 de setembre 2021).

S'han denegat 136 sol·licituds de la Línia 1 (Resolució de denegació publicada en el BOIB núm. 170, d'11 de desembre de 2021) i 1.427 sol·licituds de la Línia 2. Així mateix, s'han declarat extemporànies 12 sol·licituds (Resolució de denegació publicada en el BOIB núm. 132, de 25 de setembre de 2021) i 13 sol·licitants han desistit de la sol·licitud presentada o, en el seu cas, de l'ajut concedit, dictant-se la corresponent Resolució que es va publicar també en el BOIB núm. 132, de 25 de setembre de 2021.

3. D'acord amb les dades que disposa la Conselleria de Model Econòmic, Turisme i Treball, s'han presentat fins ara 514 recursos de reposició contra les Resolucions dictades. Pel que fa a la Resolució de denegació de les sol·licituds corresponents a la Línia 1 d'ajuts, publicada en el BOIB núm. 170, d'11 de desembre de 2021, s'estima que es presentaran 14 recursos de reposició.

Atès el volum de recursos presentats i la mancança de mitjans personals i materials disponibles, la Conselleria de Model Econòmic, Turisme i Treball està interessada en agilitar la tramitació del procediment de resolució dels recursos, tot tenint en compte que la seva resolució, d'acord amb l'article 7.5 de l'Ordre conjunta de la consellera d'Hisenda i Relacions Exteriors i del conseller de Model Econòmic, Turisme i Treball de 28 de maig de 2021, correspon a la Direcció General de Promoció Econòmica, Emprenedoria i Economia Social i Circular de la Conselleria esmentada.

4. En l'àmbit de l'Administració autonòmica de les Illes Balears, l'article 1 de la Llei 3/2008, de 14 d'abril, de creació i regulació de l'Agència Tributària de les Illes Balears (d'ara en endavant, ATIB), estableix que aquesta entitat constitueix l'Administració tributària de les Illes Balears i es configura com un ens públic de caràcter estatutari amb personalitat jurídica pròpia i plena capacitat d'actuar per organitzar i exercir, en nom i per compte de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, les funcions que, d'acord amb la seva normativa reguladora, li corresponen.

L'ATIB forma part del sector públic de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i, tal com estableix l'article 1.3.e) de la Llei 14/2014, de 29 de desembre, de finances de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (i la disposició addicional quarta de la Llei 7/2010, de 21 de juliol, del sector públic instrumental de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears) es regeix pel que estableix la seva normativa específica reguladora i, supletòriament, pel règim aplicable als organismes autònoms.

5. L'article 12 de la Llei 3/2008, de 14 d'abril, de creació i regulació de l'ATIB, disposa que s'adscriuen a l'Agència Tributària les recaptacions de zona, en els termes que estableixen els articles 8 a 11 de la Llei 10/2003, de 22 de desembre, de mesures tributàries i administratives, i la resta de normativa aplicable.

Aquests preceptes configuren la recaptació de zona com a òrgan unipersonal de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, al capdavant de la qual hi ha un recaptador titular amb els drets i les obligacions establerts per la normativa reglamentària que la regula –expressament declarada en vigor en la disposició final primera de l'esmentada Llei 10/2003– i amb dret a percebre les retribucions que poden consistir en una quantitat fixa, en una quantitat resultant d'aplicar una tarifa, o en una combinació d'ambdós procediments, d'acord amb la naturalesa i les característiques de cadascuna de les funcions que s'han de dur a terme; retribucions que, en tot cas, s'han de determinar de manera que permeti cobrir les despeses de funcionament i personal, i que quedaran afectades a la cobertura directa d'aquestes despeses.

L'article 21.2.c) de l'Ordre de la consellera d'Hisenda i Administracions Públiques de 22 de desembre de 2016 per la qual es regula l'estructura organitzativa i funcional de l'Agència Tributària de les Illes Balears, segons la modificació feta per la disposició final primera de l'Ordre conjunta de la consellera d'Hisenda i Relacions Exteriors i del conseller de Model Econòmic, Turisme i Treball de 28 de maig de 2021, estableix que correspon a les recaptacions de zona, entre d'altres funcions, dur a terme determinades funcions materials relatives a la gestió, la liquidació, la inspecció, la recaptació i la revisió de tributs propis i cedits i de qualsevol altre ingrés de la Hisenda pública autonòmica, i també les relatives a l'execució de la finalitat dels ingressos que requereixi la intervenció de l'ATIB, d'acord amb el que estableix l'article 64.1 del Decret 75/2004, de 27 d'agost, de desplegament de determinats aspectes de la llei de finances i de les lleis de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i la resta de la normativa aplicable.

A més, l'article 21.3.n) de l'Ordre de la consellera d'Hisenda i Administracions Públiques de 22 de desembre de 2016 per la qual es regula l'estructura organitzativa i funcional de l'Agència Tributària de les Illes Balears, segons la modificació feta per la disposició final primera de l'Ordre conjunta de la consellera d'Hisenda i Relacions Exteriors i del conseller de Model Econòmic, Turisme i Treball de 28 de maig de 2021, preveu que correspon a les recaptacions de zona, entre d'altres funcions, qualssevol altres funcions relacionades amb les anteriors i les que es prevegin en la normativa vigent aplicable a les recaptacions de zona, i també les que se'ls delegui o encarregui mitjançant una resolució del director de l'Agència en l'àmbit de les seves competències o mitjançant l'acord del Consell de Govern a què es refereix l'article 64.1 del Decret 75/2004, de 27 d'agost, de desplegament de determinats aspectes de la llei de finances i de les lleis de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

En aquest sentit, l'article 64.1 del Decret 75/2004 abans esmentat estableix que l'encàrrec per dur a terme aquestes funcions materials s'ha de fer mitjançant un acord del Consell de Govern, a proposta del conseller competent en matèria d'hisenda, que ha d'establir les retribucions a favor dels titulars de la recaptació de zona per dur a terme les funcions encarregades.

6. Atesa la seva estructura organitzativa i funcional, el servei territorial de l'ATIB de la Recaptació de Zona de Mallorca està en condicions d'establir mecanismes que permeten agilitzar la resolució dels recursos de reposició que s'interposin contra les Resolucions dictades en el procediment de concessió d'ajuts directes a autònoms i empreses de la Línia Covid.

Per consegüent, tant per raons d'eficàcia i eficiència (acreditada en l'execució de l'encàrrec acordat pel Consell de Govern el 4 de juny de 2021 a què s'ha fet referència en el punt primer), com d'economia (atès que l'import de la compensació econòmica per dur a terme aquests serveis és notablement inferior al cost que suposaria habilitar els mitjans personals i materials necessaris, d'acord amb la memòria econòmica de 10 de gener de 2022 de la Direcció General de Promoció Econòmica, Emprenedoria i Economia Social i Circular de la Conselleria de Model Econòmic, Turisme i Treball que figura en l'expedient), es considera necessari encarregar al servei territorial de l'Agència Tributària de les Illes Balears de la Recaptació de Zona de Mallorca l'execució de determinades funcions i serveis relacionats amb la tramitació del procediment per a la resolució dels recursos de reposició interposats contra les Resolucions del procediment de concessió d'ajuts.

Pel que fa a aquesta qüestió, s'ha de dir també que dia 14 de gener de 2022 s'ha firmat el Conveni de col·laboració entre l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i l'ATIB relatiu a la tramitació dels recursos de reposició que es presentin contra les resolucions dictades en el procediment de concessió d'ajuts directes a autònoms i empreses prevists en el títol I del Reial decret llei 5/2021, de 12 de març, de mesures extraordinàries de suport a la solvència empresarial en resposta a la pandèmia de la Covid-19.

Aquest Conveni estableix les funcions que assumeix l'ATIB en la tramitació dels procediments de resolució dels recursos de reposició interposats contra les Resolucions dictades en el procediment de concessió d'ajuts directes a autònoms i empreses de la Línia Covid i, en la seva clàusula 1.2, preveu que les funcions o serveis corresponents siguin desenvolupats pel servei territorial de l'ATIB de la Recaptació de Zona de Mallorca.

Atès tot això, el Consell de Govern, a proposta conjunta de la consellera d'Hisenda i Relacions Exteriors i del conseller de Model Econòmic, Turisme i Treball, en la sessió de 17 de gener de 2022, adoptà, entre d'altres, l'Acord següent:

Primer. Encarregar al servei territorial de l'Agència Tributària de les Illes Balears (ATIB) de la Recaptació de Zona de Mallorca:

a) Recepcionar els recursos de reposició i documentació adjunta presentats davant la Conselleria de Model Econòmic, Turisme i Treball contra les Resolucions dictades en el procediment de concessió d'ajuts directes a autònoms i empreses de la Línia Covid, i incorporar-los a l'expedient corresponent al sol·licitant en l'aplicació informàtica utilitzada per a la tramitació dels procediment de concessió d'ajuts en execució de l'Acord del Consell de Govern de 4 de juny de 2021 en virtut del qual es va encarregar al servei territorial de l'ATIB de la Recaptació de Zona de Mallorca l'execució de determinats serveis relacionats amb la gestió, tramitació i control d'aquests ajuts directes a autònoms i empreses.

Als efectes del que preveu el paràgraf anterior, l'enviament de la documentació de cada recurs per part de la Conselleria de Model Econòmic, Turisme i Treball s'ha de fer de forma electrònica o en suport digital.

b) Analitzar i avaluar els escrits dels recursos presentats i, en el seu cas, la documentació aportada pels recurrents als efectes de classificar-los per raó del seu objecte, sota la direcció superior de l'administrador tributari i amb la supervisió general del titular de la Recaptació de Zona.

c) En el cas que del contingut de l'escrit del recurs presentat o de la seva documentació adjunta no es pugui fer l'informe a què es refereix la lletra d) següent, preparar l'escrit de requeriment a l'administrador tributari de l'ATIB adreçat a la persona o entitat recurrent perquè aporti la documentació acreditativa necessària. En l'escrit de requeriment s'ha d'advertir expressament que si no s'atén en el termini corresponent, d'acord amb el que estableixen els articles 68.1 i 118.1 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, se'l tindrà per desistit del recurs presentat, prèvia resolució que es dictarà a l'efecte per la Direcció General de Promoció Econòmica, Emprenedoria i Economia Social i Circular de la Conselleria de Model Econòmic, Turisme i Treball en els termes prevists en l'article 21 de l'esmentada Llei 39/2015.

Així mateix, ha de tramitar la notificació electrònica del requeriment, en aplicació d'allò que preveuen els apartats 2 i 7 de l'article 5 de l'Ordre conjunta de la consellera d'Hisenda i Relacions Exteriors i del conseller de Model Econòmic, Turisme i Treball de 28 de maig de 2021 per la qual s'aproven les bases reguladores i la convocatòria extraordinària de la Línia COVID d'ajuts directes a empresaris i professionals a què es refereix el títol I del Reial decret llei 5/2021, de 12 de març, de mesures extraordinàries de suport a la solvència empresarial en resposta a la pandèmia de la Covid-19.

d) Preparar per a cada recurs de reposició presentat un informe de l‘administrador tributari de l'ATIB amb caràcter previ a la resolució respecte a la seva estimació o desestimació i, en el cas d'estimació, calcular l'import de l'ajut a rebre en els termes que estableix l'article 6 de l'Ordre conjunta de la consellera d'Hisenda i Relacions Exteriors i del conseller de Model Econòmic, Turisme i Treball de 28 de maig de 2021; tot això, sota la direcció superior de l'administrador tributari i amb la supervisió general del titular de la Recaptació de Zona.

e) Preparar la resolució estimatòria, desestimatòria o, en els casos a què es refereix la lletra c) anterior, de desistiment del recurs de reposició per a la seva tramesa a la persona titular de la Direcció General de Promoció Econòmica, Emprenedoria i Economia Social i Circular de la Conselleria de Model Econòmic, Turisme i Treball, als efectes de la seva valoració i, si escau, signatura, i de la seva notificació electrònica a la persona interessada.

En el cas d'estimació del recurs, es prepararà i remetrà un fitxer amb les dades necessàries per a la seva incorporació en el sistema o aplicació informàtica economicofinancera de l'Administració de la Comunitat Autònoma (SAP) per dur a terme la generació dels documents comptables corresponents i fer el pagament de l'import de l'ajut que correspongui, així com per poder remetre la informació a la Base de Dades Nacional de Subvencions.

Segon. El desenvolupament dels serveis i les funcions encomanades s'ha de regir per les normes reguladores que siguin aplicables i, en particular, per les següents: la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques; el Reial decret llei 5/2021, de 12 de març, de mesures extraordinàries de suport a la solvència empresarial en resposta a la pandèmia de la Covid-19; el Reial decret llei 6/2021, de 20 d'abril, pel qual s'adopten mesures complementàries de suport a empreses i autònoms afectats per la pandèmia de Covid-19; l'Ordre HAC/348/2021, de 12 d'abril, per la qual es concreten els criteris per a assignació d'ajuts directes a autònoms i empreses en aplicació del que disposa el títol I del Reial decret llei 5/2021, de 12 de març; la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions i el Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, i les seves respectives normes de desplegament que siguin d'aplicació; i l'Ordre conjunta de la consellera d'Hisenda i Relacions Exteriors i del conseller de Model Econòmic, Turisme i Treball de 28 de maig de 2021 per la qual s'aproven les bases reguladores i la convocatòria extraordinària de la Línia COVID d'ajuts directes a empresaris i professionals a què es refereix el títol I del Reial decret llei 5/2021, de 12 de març, de mesures extraordinàries de suport a la solvència empresarial, en resposta a la pandèmia de la Covid-19, amb les seves modificacions posteriors publicades en el BOIB núm. 78, de 12 de juny de 2021, en el BOIB núm. 84, de 26 de juny de 2021, en el BOIB núm. 87, d'1 de juliol de 2021 i en el BOIB núm. 90, de 6 de juliol de 2021.

 

Tercer. Fixar la compensació econòmica que ha de percebre el titular de la Recaptació de Zona de Mallorca per raó del compliment de les funcions i serveis que són objecte de l'encàrrec per import de 170.000 euros, amb càrrec al pressupost de despeses de l'Agència Tributària de les Illes Balears, a la qual correspondrà tramitar l'oportú expedient de despesa, sens perjudici de l'eventual transferència de recursos per part de la Conselleria d'Hisenda i Relacions Exteriors.

Aquest import s'ha de pagar de la forma següent:

a) Un 50% en el termini de 30 dies a comptar des de la data de publicació d'aquest Acord en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

b) Un 50% una vegada finalitzada la tramitació de tots els recursos de reposició interposats amb la resolució corresponent, previ informe favorable de la persona titular de la Direcció General de Promoció Econòmica, Emprenedoria i Economia Social i Circular de la Conselleria de Model Econòmic, Turisme i Treball.

La compensació econòmica comprèn tant les retencions derivades d'imposts directes com la repercussió dels imposts indirectes que, si escau, puguin gravar els serveis prestats per la persona titular de la Recaptació de Zona de Mallorca.

Quart. Atribuir a l'administrador tributari de l'ATIB el control del compliment de les funcions i els serveis encarregats.

Cinquè. Disposar que la duració d'aquest Acord sigui fins a l'exhauriment del seu objecte.

Sisè. Publicar aquest Acord en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

 

Palma, 17 de gener de 2022

La secretària del Consell de Govern

Mercedes Garrido Rodríguez