Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció I. Disposicions generals

AJUNTAMENT DE SON SERVERA

Núm. 15478
Aprovació definitiva de la modificació de l’Ordenança Fiscal núm. 13, reguladora de la taxa per la recollida domiciliària dels residus sòlids urbans, el seu tractament, transformació i transport de l'Ajuntament de Son Servera

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

D'acord amb l'edicte publicat al Butlletí Oficial de les Illes Balears (BOIB) núm. núm. 163, de 25 de novembre de 2021, amb relació a l'acord adoptat pel Ple de l'Ajuntament de Son Servera, en sessió ordinària de 18 de novembre de 2021, mitjançant el qual es va aprovar inicialment la modificació de l'Ordenança Fiscal núm. 13, reguladora de la taxa per la recollida domiciliària dels residus sòlids urbans, el seu tractament, transformació i transport de l'Ajuntament de Son Servera.

De conformitat amb el previst als articles 22.2.d), 49, i 70.2, de la Llei 7/1985, de 2 d'abril de Bases de Règim Local, i havent transcorregut el termini d'exposició al públic sense que s'hagin presentat cap al·legació ni reclamació en relació a la modificació de l'Ordenança Fiscal núm. 13, reguladora de la taxa per la recollida domiciliària dels residus sòlids urbans, el seu tractament, transformació i transport de l'Ajuntament de Son Servera, per la qual cosa queda aprovada definitivament, i es transcriu a continuació el text íntegre de l'ordenança:

“Ordenança Fiscal núm. 13, reguladora de la taxa per la recollida domiciliària dels residus sòlids urbans, el seu tractament, transformació i transport de l'Ajuntament de Son Servera.

Article 1

Fonament i naturalesa

En ús de les facultats concedides pels articles 133.2 i 142 de la Constitució, i per l'article 106 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases de règim local, i de conformitat amb el que disposen els articles 15 a 19 del RDL 2/2004, de 5 de març, regulador de les hisendes locals, aquest Ajuntament estableix la taxa per recollida d'escombraries, transferència, transport i tractament dels residus sòlids urbans, que s'ha de regir per aquesta Ordenança fiscal les normes de la qual s'atenen al que disposa l'article 57 del citat RDL.

Article 2

Fet imposable

1. Constitueix el fet imposable de la taxa la prestació del servei de recepció obligatòria i recollida domiciliària, transferència, transport i tractament d'escombraries i residus sòlids urbans d'habitatges, allotjaments i locals o establiment on s'exerceixin activitats industrials, comercials, professionals, artístiques i de serveis.

2. Així mateix, constitueix el fet imposable de la taxa la prestació del servei de recepció obligatòria de transferència, transport i tractament d'escombraries i residus sòlids d'habitatges, allotjaments i locals o establiments on s'exerceixin activitats industrials, comercials, professionals, artístiques i de serveis situats fora dels nuclis de població.

3. A aquest efecte, es consideren escombraries domiciliàries i residus sòlids urbans les restes i desaprofitaments d'alimentació o detrits procedents de la neteja normal de locals o habitatges, i s'exclouen de tal concepte els residus de tipus industrial, runes d'obres, detrits humans, matèries i materials contaminants, corrosius, perillosos o la seva recollida o abocament que exigeixen l'adopció d'especials mesures higièniques, profilàctiques o de seguretat.

4. No està subjecte a la taxa la prestació, de caràcter voluntari i a instàncies de part, dels serveis que requereixin l'adopció de mesures especials, higièniques, profilàctiques o de seguretat següents:

a) Recollida d'escombraries i residus no qualificats de domiciliaris i els urbans d'indústries, hospitals i laboratoris.

b) Recollida d'escòries i cendres de calefaccions centrals.

c) Recollida de runes d'obres.

 

Article 3

Subjectes passius

1. Són subjectes passius contribuents les persones físiques o jurídiques i les entitats a les quals es refereix l'article 35 de la Llei general tributària que ocupin o utilitzin els habitatges i els locals situats en els llocs, places, carrers o vies públiques on el servei es realitzi, bé sigui a títol de propietari o d'usufructuari, d'inquilí, d'arrendatari i fins i tot  de precari.

2. Té la consideració de subjecte passiu substitut del contribuent el propietari dels habitatges o locals a qui puguin repercutir, si escau, les quotes satisfetes sobre els usuaris, que són els beneficiaris del servei.

Article 4

Responsables  

 1. Han de respondre solidàriament de les obligacions tributàries del subjecte passiu les persones físiques i jurídiques a què es refereix l'article 42 de la Llei general tributària.

2. En són responsables subsidiaris els administradors de les societats i els síndics, els interventors o liquidadors de fallides, concursos, societats i entitats en general, en els supòsits i amb l'abast que assenyala l'article 43 de la Llei general tributària.

Article 5

Exempcions  

Gaudeixen d'exempció subjectiva aquells contribuents que hagin estat declarats pobres per precepte legal i que estiguin inscrits en el Padró de Beneficència com a pobres de solemnitat o que obtinguin uns ingressos anuals inferiors al salari mínim interprofessional.

Article 6

Programa d'Inspecció Tècnica de Residus (ITR) [Article modificat]

1. Amb la finalitat d'incentivar econòmicament el reciclatge per fraccions, s'estableix el programa d'Inspecció Tècnica de Residus (ITR) per a les activitat, el funcionament del qual es detalla a continuació.

2. S'estableixen unes tarifes diferenciades de la part de la taxa corresponent al tractament, fixades a l'article 7 per als subjectes passius dels epígrafs, A1.3.1, A1.3.2., A1.3.3, A1.3.4, A1.3.5, A1.3.6., A1.3.7, A1.3.8, A1.3.10, A1.3.11, A1.4.1, A1.5.1, A1.5.2., A1.5.3, A1.6.1, A1.6.3, A1.6.4, B1.3.1, B1.3.2., B1.3.3, B1.3.4, B1.3.5, B1.3.6., B1.3.7, B1.3.8, B1.3.10, B1.3.11, B1.4.1, B1.5.1, B1.5.2., B1.5.3, B1.6.1, B1.6.3, B1.6.4, C1.3.1, C1.3.6.que s'adhereixin al programa ITR.

3. Per ser admesos al programa ITR, els establiments interessats hauran de formalitzar una sol·licitud segons el model normalitzat d'adhesió a l'ajuntament de Son Servera entre el 1 de gener i abans del 30 d'abril de l'any d'aplicació i hauran d'acceptar, mitjançant declaració responsable les següents condicions:

  • Que es compromet a complir el que estableix l'Ordenança reguladora de la neteja viària i recollida de residus sòlids urbans, així com les modificacions que es puguin realitzar posteriorment.
  • Que autoritza l'accés al seu establiment o local en presència del seu propietari o responsable, de persones autoritzades per l'Ajuntament Son Servera per verificar que es realitza correctament la separació efectiva de les fraccions de residus objectes de la recollida de conformitat amb allò establert en l'Ordenança reguladora de la neteja viària i recollida de residus urbans o municipals.
  • Que es compromet a aportar els residus amb el sistema de recollida porta a porta i no utilitzar els contenidors ubicats en via pública, llevat d'autorització expressa de l'Ajuntament.
  • Que accepta que l'Ajuntament de Son Servera comprovi quins residus es dipositen als contenidors del carrer i a les deixalleries.
  • Que es troba al corrent de pagament dels tributs davant l'Ajuntament de Son Servera.

La persona interessada haurà d'adjuntar a la sol·licitud d'adhesió al programa ITR una còpia de l'Impost de Béns Immobles objecte de bonificació on hi aparegui la referència cadastral de l'establiment i una còpia del darrer rebut de la taxa de fems, amb indicació de la referència de taxa.

Si la documentació presentada inicialment presenta algun defecte o hi manca documentació necessària, es requerirà a la persona interessada que en un termini de 10 dies hàbils n'esmeni les deficiències. Transcorregut aquest termini es considerarà que desisteix de la petició.

4. L'adhesió al programa s'entendrà automàticament renovada cada any sempre que l'establiment interessat compleixi les condicions que preveu l'apartat 3 d'aquest article i no disposi de més de 3 inspeccions tècniques desfavorables anuals. S'entendrà que la inspecció és desfavorable quan:

a) Presenti contenidors amb desperfectes estructurals que dificulti la seva manipulació o buidatge.

b) Es detecti la presència d'impropis en alguna de les fraccions objecte de recollida.

c) Es determini que no es compleix el regulat en l'ordenança reguladora de la neteja viària i recollida de residus urbans o municipals pel que fa a la correcta separació de residus.

5. Les inspeccions tècniques de residus les realitzarà una persona autoritzada per l'Ajuntament de Son Servera en presència del propietari o un responsable de l'establiment i n'aixecarà una acta indicant de manera motivada si la visita s'entén favorable o desfavorable.

Article 7

Quota tributària

1. La quota tributària consisteix en una quantitat fixa per unitat de local que es determina en funció de la naturalesa i la destinació dels immobles.  

2. A aquests efectes, s'apliquen les tarifes següents:

A.- TARIFES APLICABLES Al NUCLI DE SON SERVERA

Epígraf

TOTAL Recollida

TOTAL tractament

Tractament amb ITR

Total tarifa

Total tarifa amb ITR

1.1. Hotels, hostals i pensions, fondes i hotels apartaments, que facilitin al públic tant el servei d'allotjaments com de menjars, amb subjecció o no al règim de pensió completa, per plaça a l'any

32,25 €

29,05 €

     -   €       

61,30 €

     -   €

1.2. Hotels residències, hostals residències i residències apartaments, motels i ciutats de vacances en què no es presti el servei de menjador, per plaça a l'any

12,09 €

10,89 €

     -   €    

22,99 €

     -   €

1.3.1. Restaurants, cellers, barbacoes i cases de menjar amb una superfície de fins a 100 m2

280,56 €

303,29 €

    101,10 €

583,85 €

381,66 €

1.3.2. Restaurants, cellers, barbacoes i cases de menjar amb una superfície de 101 m2 a 200 m2

320,71 €

346,69 €

    115,56 €

667,40 €

436,27 €

1.3.3. Restaurants, cellers, barbacoes i cases de menjar amb una superfície superior als 201 m2

360,86 €

390,09 €

    130,03 €

750,95 €

490,89 €

1.3.4. Cafeteries, pizzeries i altres establiments en què se serveixin menjars

240,41 €

259,89 €

      86,63 €

500,30 €

327,04 €

1.3.5. Bars, cafès, cellers, pubs i establiments similars en què no se serveixin menjars, gelateries, xips i hamburgueses, sales de ball o de joc

200,59 €

216,84 €

      72,28 €

417,43 €

272,87 €

1.3.6. Locals comercials en general amb una superfície de fins a 150 m2

96,75 €

104,58 €

      34,86 €

201,33 €

131,61 €

1.3.7. Locals comercials en general amb una superfície d'entre 150 i 300 m2

107,49 €

116,20 €

      38,73 €

223,70 €

146,23 €

1.3.8. Locals comercials en general amb una superfície superiors a 300 m2

241,86 €

261,46 €

      87,15 €

503,32 €

329,01 €

1.3.9. Centres d'ensenyament amb internat o mitja pensió, per plaça a l'any

0,00 €

     -   €

            -   €

0,00 €

0,00 €

1.3.10. Cines, teatres i espectacles en locals tancats

401,01 €

433,49 €

    144,50 €

834,50 €

545,51 €

1.3.11. Rentacotxes

120,45 €

130,20 €

      43,40 €

250,65 €

163,85 €

1.4.0. Habitatges particulars en general

34,94 €

31,47 €

     -   €        

66,41 €

     -   €

1.4.1. Apartaments turístics i apartahotels per plaça a l'any

32,25 €

29,05 €

      20,34 €

61,30 €

52,58 €

1.4.2. Estades turístiques per plaça a l'any

21,50 €

19,37 €

     -   €     

40,87 €

     -   €

1.4.3. Habitatge turístic vacacions per plaça a l'any

21,50 €

19,37 €

     -   €       

40,87 €

     -   €

1.5.1. Supermercats, autoserveis i anàlegs de menys de 150 m2 de superfície, a l'any

320,71 €

346,69 €

    115,56 €

667,40 €

436,27 €

1.5.2. Supermercats, autoserveis i anàlegs amb superfície de 151 m2 a 250 m2, a l'any

401,01 €

433,49 €

    144,50 €

834,50 €

545,51 €

1.5.3. Hipermercats, supermercats, autoserveis i anàlegs de més de 250 m2 de superfície, per m2 a l'any

3,02 €

  3,26 €

        1,09 €

6,28 €

4,11 €

1.6.1. Discoteques i sales de festes, a l'any

401,01 €

433,49 €

    144,50 €

834,50 €

545,51 €

1.6.2. Locals sense activitat

26,87 €

24,21 €

     -   €     

51,08 €

     -   €

1.6.3. Bugaderies

120,45 €

130,20 €

      43,40 €

250,65 €

163,85 €

1.6.4. Local industrial

183,33 €

198,18 €

      66,06 €

381,52 €

249,39 €

 

B.- TARIFES APLICABLES Al NUCLI DE CALA MILLOR, CALA BONA, COSTA DELS PINS I URBANITZACIONS

Epígraf

TOTAL Recollida

TOTAL tractament

Tractament amb ITR

Total tarifa

Total tarifa amb ITR

1.1. Hotels, hostals i pensions, fondes i hotels apartaments, que facilitin al públic tant el servei d'allotjaments com de menjars, amb subjecció o no al règim de pensió completa, per plaça a l'any

37,47 €

30,20 €

     -   €

69,62 €

     -   €

1.2. Hotels residències, hostals residències i residències apartaments, motels i ciutats de vacances en què no es presti el servei de menjador, per plaça a l'any

17,27 €

15,10 €

     -   €

32,08 €

     -   €

1.3.1. Restaurants, cellers, barbacoes i cases de menjar amb una superfície de fins a 100 m2

434,27 €

453,05 €

149,03 €

881,35 €

583,29 €

1.3.2. Restaurants, cellers, barbacoes i cases de menjar amb una superfície de 101 m2 a 200 m2

607,97 €

634,27 €

208,64 €

1.233,90 €

816,61 €

1.3.3. Restaurants, cellers, barbacoes i cases de menjar amb una superfície superior als 201 m2

694,82 €

724,88 €

238,45 €

1.410,17 €

933,27 €

1.3.4. Cafeteries, pizzeries i altres establiments en què se serveixin menjars

347,41 €

362,44 €

119,22 €

705,08 €

466,64 €

1.3.5. Bars, cafès, cellers, pubs i establiments similars en què no se serveixin menjars, gelateries, xips i hamburgueses, sales de ball o de joc

304,24 €

317,14 €

104,41 €

617,46 €

408,65 €

1.3.6. Locals comercials en general amb una superfície de fins a 150 m2

126,41 €

158,57 €

43,38 €

256,56 €

169,80 €

1.3.7. Locals comercials en general amb una superfície d'entre 150 i 300 m2

126,41 €

158,57 €

43,38 €

256,56 €

169,80 €

1.3.8. Locals comercials en general amb una superfície superiors a 300 m2

279,35 €

319,56 €

95,87 €

566,95 €

375,22 €

1.3.9. Centres d'ensenyament amb internat o mitja pensió, per plaça a l'any

0,00 €

     -   €

            -   €

0,00 €

0,00 €

1.3.10. Cines, teatres i espectacles en locals tancats

434,27 €

453,05 €

149,03 €

881,35 €

583,29 €

1.3.11. Rentacotxes

195,55 €

203,87 €

67,11 €

396,87 €

262,65 €

1.4.0. Habitatges particulars en general

53,61 €

46,14 €

            -   €

99,61 €

           -   €

1.4.1. Apartaments turístics i apartahotels per plaça a l'any

37,25 €

31,47 €

22,37 €

69,20 €

59,62 €

1.4.2. Estades turístiques per plaça a l'any

23,70 €

31,47 €

     -   €

44,04 €

     -   €

1.4.3. Habitatge turístic vacacions per plaça a l'any

23,70 €

31,47 €

     -   €

44,04 €

     -   €

1.5.1. Supermercats, autoserveis i anàlegs de menys de 150 m2 de superfície, a l'any

542,96 €

566,31 €

186,33 €

1.101,95 €

729,29 €

1.5.2. Supermercats, autoserveis i anàlegs amb superfície de 151 m2 a 250 m2, a l'any

738,50 €

641,82 €

253,44 €

1.372,10 €

991,94 €

1.5.3. Hipermercats, supermercats, autoserveis i anàlegs de més de 250 m2 de superfície, per m2 a l'any

3,27 €

3,74 €

1,12 €

6,63 €

4,39 €

1.6.1. Discoteques i sales de festes, a l'any

521,12 €

453,05 €

178,84 €

968,21 €

699,95 €

1.6.2. Locals sense activitat

28,22 €

29,05 €

     -   €

52,43 €

     -   €

1.6.3. Bugaderies

173,71 €

181,22 €

59,61 €

352,54 €

233,32 €

1.6.4. Local industrial

192,50 €

220,20 €

66,06 €

390,68 €

258,56 €

1.6.5. Amarraments del Port Nàutic

9,14 €

8,72 €

3,14 €

16,99 €

12,28 €

C.- TARIFES APLICABLES A DISSEMINATS

Epígraf

TOTAL Recollida

TOTAL tractament

Tractament amb ITR

Total tarifa

Total tarifa amb ITR

1.1    Aparthotels (camp de golf), cases d'agroturisme i turisme rural, per plaça a l'any

24,19 €

29,05 €

     -   €

53,24 €

     -   €

1.3.1.  Restaurants, cellers, barbacoes i cases de menjar

661,74 €

715,34 €

238,45 €

1.377,08 €

900,18 €

1.3.6.  Local comercial en general o industrial

137,50 €

198,18 €

66,06 €

335,68 €

203,56 €

1.4.0   Habitatges particulars en general

32,25 €

38,73 €

     -   €

70,98 €

     -   €

1.4.1. Apartaments turístics per plaça a l'any

18,54 €

22,27 €

     -   €

40,81 €

     -   €

1.4.2.  Estades turístiques per plaça a l'any

20,16 €

24,21 €

     -   €

44,36 €

     -   €

1.4.3.  Habitatge turístic vacacions per plaça a l'any

20,16 €

24,21 €

     -   €

44,36 €

     -   €

Les activitats i serveis complementaris diferents als allotjaments i menjars que es prestin en el recinte dels establiments hotelers han de ser objecte de liquidació independent i separada, de conformitat amb l'epígraf i tarifa de la present Ordenança que li correspongui.

Article 8

Devolució d'ingressos per a la correcta gestió de la fracció orgànica dels residus municipals als establiments inclosos en els epígrafs 1.1 i 1.2  

Amb l'objecte de promocionar les pràctiques ambientals a la gestió dels residus, els subjectes passius dels epígrafs 1.1 i 1.2 de les Tarifes aplicables al nucli Son Servera, Cala Millor, Cala Bona, Costa dels Pins, Urbanitzacions i Disseminats, que participin en els programes de recollida selectiva dels residus sòlids urbans que impulsi l'Ajuntament de Son Servera se'ls retornarà la quantia corresponent en funció de la quantitat de la fracció orgànica separada correctament.

Els establiments hauran de sol·licitar-ne l'adhesió a l'ajuntament de Son Servera entre el 1 de gener (o data d'entrada en vigor d'aquesta ordenança) abans del 30 de abril de l'any en curs.

La quantitat a retornar (sempre previ pagament del rebut de l'any d'aplicació) per a cada subjecte passiu podrà ser d'un total màxim de 100 €/tn que es  distribueix en una part fixa i una variable:

Quantia a retornar = Tn FORM * (Part fix (65 € / tn) + Part variable (import A / tona))

La part variable es calcularà en funció del nombre d'incidències detectades com incompliments de la present ordenança, de la següents manera:

Incidències

Import A

0

35 €

1-3

20 €

4-7

10 €

7-9

5 €

>9

0 €

S'entendran per incidència a efectes d'aplicació de la fórmula descrita anteriorment els següents incompliments:

  • Presentar com a mínim un contenidor sigui quina sigui la fracció, en mal estat de manteniment (rodes, estructura, etc.) que dificulti la seva manipulació.
  • Detectar la presència d'impropis (envases lleugers, rebuig, paper i cartó, etc.) en els contenidors destinats a la separació de la matèria orgànica.
  • Presentar les cambres per a la disposició dels residus en inadequades condicions de neteja i/o salubritat.

Article 9

Meritació 

 1. S'ha d'acreditar la taxa i, per tant, neix l'obligació de contribuir des que s'iniciï la prestació del servei, entenent-se, atesa la seva naturalesa de recepció obligatòria, quan estigui establert i en funcionament el servei municipal de recollida d'escombraries domiciliàries, transferència, transport i tractament, en els carrers o llocs on constin els habitatges o locals utilitzats pels contribuents subjectes a la taxa.

2. Una vegada que s'hagi establert i funcioni el servei, les quotes se meritaran mensualment, tret que la meritació de la taxa es produeixi amb posterioritat a aquesta data, cas en què la primera quota s'ha de reportar el primer dia del mes següent.

Article 10

Declaració i ingrés [Article modificat]

1. En els trenta dies hàbils següents a la data en què es reporti per primera vegada la taxa, els subjectes passius n'han de formalitzar la inscripció en matrícula i han de presentar, a aquest efecte, la declaració d'alta corresponent.

2. Quan es conegui, d'ofici o per comunicació dels interessats, qualsevol variació de les dates que consten en la matrícula, s'han d'efectuar les modificacions corresponents, que tindran efecte a partir del període de cobrament següent al de la data en què s'hagi realitzat la declaració

3. El cobrament de les quotes s'efectua anualment mitjançant rebut derivat de la matrícula.

4. L'Administració municipal podrà d'ofici modificar el padró en base a les alteracions produïdes en el padró de l'Impost sobre Béns Immobles i d'acord amb la informació censal de l'Impost sobre Activitats Econòmiques, així com de l'impost sobre l'increment del valor dels terrenys de naturalesa urbana, sense perjudici de l'activitat de camp que es pugui realitzar. 

5. Quant a les baixes d'activitats als efectes d'aquesta taxa, s'hauran de comunicar a l'Administració Municipal amb un termini màxim d'un mes des de que es produeix l'alteració, fent constar la data de baixa reflectida en la declaració censal de l'impost sobre activitats econòmiques. La durada de les baixes no podrà ser inferior a dotze mesos, per tant, no tindrà la consideració de baixa el tancament temporal de qualsevol establiment. Si es produeix un alta d'activitat dins el termini indicat, la baixa sol·licitada quedarà sense efectes i l'Administració municipal incoarà el corresponent expedient de regularització tributària.

Les baixes d'activitat suposaran per a l'exercici fiscal següent l'aplicació de la tarifa de local comercial sense activitat.

Només serà objecte de regularització tributària, si procedeix, l'exercici en què es comunica a l'Administració Municipal l'alteració al padró fiscal.

Article 11

Infraccions i sancions 

Quant a la qualificació d'infraccions tributàries i de les sancions que corresponguin en cada cas, s'ha de preveure el que disposen els articles 183 i següents de la Llei general tributària.

DISPOSICION FINAL

Aquesta Ordenança fiscal, la redacció de la qual ha estat aprovada inicialment pel Ple de la corporació en sessió celebrada el x de xxx de 2016, entrarà en vigor el primer dia del mes següent després de la seva publicació definitiva en el Butlletí Oficial de les Illes Balears (BOIB n. xx de x de xx). El seu període de vigència es mantindrà mentre no es modifiqui o derogui expressament.”

 

Son Servera, 12 de gener de 2022

La batlessa

Natalia Troya Isern