Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

FONS DE GARANTIA AGRÀRIA I PESQUERA DE LES ILLES BALEARS (FOGAIBA)

Núm. 609652
Resolució de la presidenta del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA) per la qual es modifica la Resolució de la presidenta del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA) de 26 d’octubre de 2021, per la qual es convoquen, per a l’any 2021, subvencions per a inversions en explotacions del sector dels fruits secs

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

En data 28 d'octubre de 2021 es va publicar al BOIB núm. 148 la Resolució de la presidenta del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA) de 26 d'octubre de 2021, per la qual es convoquen, per a l'any 2021, subvencions per a inversions en explotacions del sector dels fruits secs.

Una vegada publicada la convocatòria, s'ha detectat la necessitat de clarificar alguns aspectes de la convocatòria, com també la conveniència de modificar el sistema de justificació de part de les actuacions per tal de facilitar la gestió i l'execució d'aquestes accions amb mitjans propis.

Atès que aquesta modificació pot afectar al principi de concurrència, es considera necessari reobrir el termini de presentació de sol·licituds.

Per tot això, en virtut del que estableix l'article 6.1.g del Decret 64/2005, de 10 de juny, de creació del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears, a proposta del director gerent del FOGAIBA i d'acord amb l'autoritat de gestió, dicto la següent

RESOLUCIÓ

Primer

Modificar la Resolució de la presidenta del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA) de 26 d'octubre de 2021, per la qual es convoquen, per a l'any 2021, subvencions per a inversions en explotacions del sector dels fruits secs, publicada al BOIB núm. 148, de 28 d'octubre de 2021, en el sentit següent:

1. El punt 2.c de l'apartat tercer queda redactat de la manera següent:

“c. Que sigui viable econòmicament. S'entén que una explotació és viable si compleix un dels tres requisits següents:

— Generar uns ingressos agraris de 12.000 €/UTA per a explotacions de fins a 2 UTA, i de més de 24.000,00 € per a explotacions de més de 2 UTA.

— Que el pla empresarial prevegi plantacions noves d'ametllers o garrovers en regadiu.

— Que el pla empresarial prevegi plantacions que, juntament amb les existents, assoleixin una superfície mínima de10 ha o més en secà.”

2. Els punts 1 i 2 de l'apartat quart queden redactats de la manera següent:

“1. Se subvencionaran les inversions següents:

a) Les inversions necessàries específiques per a la correcta implantació, vegetació, creixement, protecció, producció i recol·lecció de plantacions d'ametllers i garrovers.

En cas de plantacions noves, s'exigiran les densitats mínimes següents:

  • Plantació d'ametllers en secà: 150 arbres/ha
  • Plantació d'ametllers en reguiu: 200 arbres/ha
  • Plantacions de garrovers en reguiu: 150 arbres/ha
  • Plantació de garrovers en secà: 120 arbres/ha

En el cas de parcel·les amb garrovers existents se n'admetrà la permanència combinada amb les noves plantacions de garrovers i/o ametllers.

En qualsevol cas, els arbres hauran d'estar empeltats com a màxim en els tres anys següents a comptar des del pagament de l'ajuda.

b) La replantació aïllada de peus d'ametller i de garrover, sempre que la densitat resultant entre els existents i els nous del recinte sigui superior a 80 peus/ha en el cas d'ametllers o de 30 peus/ha en el cas de garrovers. En el cas de plantacions mixtes s'aplicarà el que disposa, en relació a l'ajuda associada als fruits de closca i les garroves, l'article 39.2.a) del Reial decret 1075/2014, de 19 de desembre, sobre l'aplicació a partir de 2015 dels pagament directes a l'agricultura i la ramaderia i altres règims d'ajuda, així com sobre la gestió i controls dels pagaments directes i dels pagaments al desenvolupament rural.

En aquest cas, el recinte on s'ubiquin les inversions ha de tenir un ús SIGCPAC de fruits secs.

En qualsevol cas, els arbres hauran d'estar empeltats com a màxim en els tres anys següents a comptar des del pagament de l'ajuda.

c) L'empelt de garrovers.

2. Poden ser subvencionades les despeses realitzades pel beneficiari de la manera que preveu l'apartat onzè d'aquesta resolució, derivades, entre altres inversions i sense caràcter d'exclusivitat, de:

a. La preparació del terreny per a la plantació i l'eliminació d'arbres existents.

b. L'adquisició i plantació del material vegetal d'ametllers i garrovers.

c. L'adquisició i instal·lació d'elements auxiliars de la plantació com a tutors i proteccions.

d. Les instal·lacions de reg necessàries.

e. La instal·lació de proteccions contra elements climàtics i biològics.

f. La compra de maquinària específica de recol·lecció, poda, tractament i trituradores de restes de poda.

g. L'empelt de garrovers.

h. Els honoraris d'enginyers i assessors, honoraris relatius a l'assessorament sobre la sostenibilitat econòmica i mediambiental, inclosos els estudis de viabilitat amb un màxim d'inversió auxiliable equivalent al 10% de la inversió feta en aquests conceptes”. 

3. Els punts 7 i 8 de l'apartat quart queden redactats de la següent manera:

“7. L'actuació subvencionada s'haurà d'haver realitzat i pagat pel beneficiari en el període comprès entre la data de començament del període d'elegibilitat que preveu el punt 3 d'aquest apartat i el termini que preveu el punt 2 de l'apartat onzè d'aquesta resolució. En tot cas, aquest termini no pot superar l'1 de desembre del 2025.

No obstant això, en el cas de que les actuacions previstes als punts 1b) i 1c) de l'apartat quart d'aquesta Resolució es realitzin amb mitjans propis, el beneficiari no haurà d'acreditar-ne el pagament.

8. En relació a les actuacions que es justifiquin mitjançant factures, quan l'import de la despesa subvencionable de les inversions superi la quantia de 40.000,00 euros, en cas de cost per execució d'obra, o de 15.000,00 euros, en cas de subministrament de béns d'equipament o prestació de serveis per part d'empreses de consultoria o d'assistència tècnica, el beneficiari ha de sol·licitar com a mínim tres ofertes de proveïdors diferents, amb caràcter previ a la contractació del compromís per a la prestació del servei o el lliurament del bé. El fet que a les illes només hi hagi un concessionari d'una marca no eximeix d'aquesta obligació.

L'elecció entre les ofertes presentades, que s'han d'aportar amb la sol·licitud de la subvenció, s'ha de fer d'acord amb criteris d'eficiència i economia, amb la justificació expressa en una memòria de l'elecció quan no recaigui en la proposta econòmica més avantatjosa.”

4. Els punts 2 i 3 de l'apartat cinquè queden redactats de la manera següent:

“2. Els percentatges d'ajuda seran els següents:

Percentatge base: 50% de la inversió o 60% en el cas de beneficiaris que siguin una unió de organitzacions de productors, com a cooperatives de segon grau, unió d'organitzacions de productors de fruites i hortalisses (OPFH) i similars.

Aquest import s'incrementarà en un dels casos següents en els percentatges indicats, fins a un màxim del 75%:

  • Per a plantacions d'ametllers en reguiu: 20%.
  • Per a plantacions de garrovers: 20%.
  • Per a la replantació aïllada de peus d'ametller i garrover: 10%.
  • Per a l'empelt de garrovers: 10%.
  • Per a la instal·lació de proteccions contra elements climàtics i biològics i la compra de maquinària específica de recol·lecció, poda, tractaments i trituradores: 10%.

En cas de sol·licituds que plantegin diverses inversions s'aplicarà el percentatge de subvenció resultant de aplicar els increments que corresponguin a la inversió més gran.

A més, es podrà incrementar en els casos següents en els percentatges indicats, fins a un màxim total del 75%:

Per a plantacions en producció integrada o ecològica: 10%.

Per a plantacions de beneficiaris adherits a la indicació de geografia protegida (IGP) d'ametlla de Mallorca: 10%.

No obstant i als efectes de la moderació de costos, els imports màxims aplicables per tipus d'inversió seran els següents:

  • Plantació d'ametllers en reguiu: 8.700,00 €/ha
  • Plantació d'ametllers en secà: 4.800,00 €/ha
  • Plantació de garrovers en reguiu: 8.500,00 €/ha
  • Plantació de garrovers en secà: 5.000,00 €/ha
  • Replantació aïllada de peus d'ametller: 25 €/u
  • Replantació aïllada de peus de garrover: 35 €/u
  • Empelt de garrovers: 18 €/arbre
  • Maquinària i instal·lacions: segons estudi de mercat.

3. No obstant el previst al punt 2 anterior i en relació a les actuacions previstes en els punts 1b) i 1c) de l'apartat quart d'aquesta Resolució, el beneficiari podrà optar per efectuar les actuacions amb mitjans propis i en aquest cas la quantia de l'ajuda es calcularà segons els mòduls del cost de la inversió següents:

  • Replantació aïllada de peus d'ametller: 25 €/u
  • Replantació aïllada de peus de garrover: 35 €/u
  • Empelt de garrovers: 18 €/arbre”.

Sobre aquests imports s'aplicaran els percentatges d'ajuda prevists al punt 2 anterior.

En qualsevol cas, no es podrà optar a efectuar les actuacions amb mitjans propis en cas de que el cost total de la inversió superi els 10.000 euros”.

5. El punt 1 de l'apartat desè queda redactat de la manera següent:

“1. Són obligacions dels beneficiaris les següents:

- Dur a terme i justificar les inversions o activitats auxiliades durant el termini establert; s'entendrà que aquesta obligació s'ha complert amb la realització del 50% de l'import de la inversió aprovada, sempre que es compleixin les condicions mínimes que exigeix l'apartat quart d'aquesta resolució.

- En el cas de les actuacions que preveuen els punts 1.a i 1.b de l'apartat quart, tenir els arbres empeltats en un termini màxim de tres anys comptats des de la data de pagament de l'ajuda.

- En el cas de les actuacions que preveuen els punts 1.a i 1.b de l'apartat quart notificar al FOGAIBA l'empeltat dels garrovers sembrats.

- Mantenir les inversions fetes durant almenys cinc anys, comptats des de la data de pagament de l'ajuda.

- Complir les normes comunitàries aplicables a la inversió i, en especial, les relatives a la durabilitat de les operacions que preveu l'article 71 del Reglament (UE) núm. 1303/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013.

- Sotmetre's als controls que dugui a terme l'Administració, necessaris per comprovar la concessió correcta de l'ajuda i el manteniment posterior dels compromisos.

- Mantenir els requisits i les condicions exigibles respecte de la persona beneficiària, als quals fa referència l'apartat tercer d'aquesta resolució.”

6. Els punts 1 i 2 de l'apartat onzè queden redactats de la manera següent:

“1. En el cas de les actuacions previstes als punts 1a) i 1b) de l'apartat quart d'aquesta Resolució, el termini per notificar i justificar la realització de les inversions proposades és de sis mesos en el cas de compra de maquinària i de vint-i-quatre mesos per a la resta d'inversions, a comptar des de l'endemà de la data de notificació de la resolució de concessió de l'ajuda. En el supòsit que se sol·liciti conjuntament subvenció de maquinària amb altres inversions, el termini és de vint-i-quatre mesos.

En el cas de les actuacions previstes al punt 1c) de l'apartat quart d'aquesta Resolució, el termini per notificar i justificar la realització de les inversions proposades és de tres anys a comptar des del dia següent a la notificació de la resolució de concessió de l'ajuda.

En tot cas, aquests terminis no podran superar l'1 de desembre del 2025.

2. L'actuació subvencionada l'ha de dur a terme i pagar el beneficiari en el període comprès entre la data d'inici del període d'elegibilitat que preveu l'apartat quart d'aquesta resolució i el termini que preveu el punt anterior, que també s'ha d'especificar a la resolució de concessió.

No obstant, en el cas de que les actuacions previstes als punts 1b) i 1c) de l'apartat quart d'aquesta Resolució es realitzin amb mitjans propis, el beneficiari no haurà d'acreditar-ne el pagament.

En tot cas, aquest termini no podran superar l'1 de desembre del 2025.

7. El punt 4 de l'apartat onzè queda redactat de la manera següent:

“4. Durant els terminis de justificació que s'han establert, els beneficiaris han de presentar les sol·licituds de pagament corresponents, d'acord amb el model de l'annex II, que figura al web del FOGAIBA, degudament emplenat, adreçades al Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (A04026954), i s'han de presentar en els registres d'entrada del FOGAIBA, de la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació o en qualsevol dels llocs que preveuen l'apartat 4 de l'article 16 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 37 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

Les persones obligades a relacionar-se electrònicament d'acord amb el que disposa l'article 14.2 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, han de presentar la sol·licitud per mitjans electrònics a través de la Seu electrònica de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

Cal subministrar totes i cada una de les dades que s'indiquen a l'annex II, així com assumir els compromisos, atorgar les autoritzacions i fer les declaracions que conté aquest annex.

Aquesta sol·licitud de pagament ha d'anar acompanyada dels documents justificatius següents:

a. En el cas que l'execució de les inversions no es realitzi amb mitjans propis, s'han de presentar les factures que compleixin els requisits i les formalitats que preveu el Reial decret 1619/2012, de 30 de novembre (BOE núm. 289, d'1 de desembre de 2012), i que continguin el desglossament i mesurament de les inversions efectuades.

En el cas de pagament de taxes, n'hi ha prou amb aportar el comprovant administratiu corresponent, que també servirà com a document justificatiu de pagament, si d'aquest se'n deriva l'acreditació d'aquest extrem.

b. Documentació justificativa del pagament de l'import de les factures presentades; el pagament de l'import d'aquestes factures ha de quedar acreditat d'alguna de les maneres següents, presentant:

- Justificant de l'ordre de transferència bancària o document bancari acreditatiu de la transferència del pagament de cada factura en què figurin la data de la transferència, l'import transferit, la identificació del concepte de la transferència i les dades de l'ordenant i del destinatari, que han de coincidir amb el beneficiari de l'ajuda i amb l'emissor de la factura, respectivament.

- Còpia del xec nominatiu o pagaré nominatiu, sempre que estigui vençut, acompanyat de l'extracte bancari de moviments corresponent del beneficiari de l'ajuda, en el qual aparegui el càrrec d'aquest xec o pagaré.

En el cas que l'import de la inversió auxiliable no coincideixi amb l'import del xec, aquest document ha d'incloure un certificat de l'emissor de la factura en el qual hi hagi constància de la factura a la qual correspon el pagament. El certificat esmentat ha d'estar signat i segellat per l'entitat emissora amb indicació del nom i el càrrec o la responsabilitat que té el sotasignat.

No s'admetran pagaments en efectiu ni canvis en el tipus d'inversió.

c. Relació detallada de correspondència de les factures presentades amb els pressupostos presentats a la sol·licitud d'ajuda (llista que relacioni les factures proformes amb les factures i els justificants finals presentats).

d. Acreditació de la titularitat del compte bancari.”

8. El punt 2.3 de l'annex V queda redactat de la manera següent:

“2.3. Reduccions per incompliment de compromisos

S'entenen per compromisos les obligacions que defineix l'apartat desè de la resolució.

Els compromisos de la línia d'ajuda d'inversions a explotacions del sector dels fruits secs tenen la tipificació següent:

- Dur a terme i justificar les inversions o activitats auxiliades durant el termini establert. Aquest compromís es considerarà complert amb l'execució del 50% de la inversió aprovada sempre que es compleixin les condicions mínimes que exigeix l'apartat quart d'aquesta resolució: CB

- En el cas de les actuacions que preveuen els punts 1.a i 1.b de l'apartat quart, tenir els arbres empeltats en un termini màxim de tres anys comptats des del pagament: CP

- En el cas de les actuacions que preveuen els punts 1.a i 1.b de l'apartat quart, notificar al FOGAIBA l'empeltat dels garrovers sembrats: CS

- Adoptar les mesures que siguin necessàries per proporcionar informació al públic i fer-ne publicitat: CS

- Mantenir les inversions fetes durant almenys cinc anys, comptats des de la data de pagament de l'ajuda: CB

- Complir les normes comunitàries aplicables a la inversió i, en especial, les relatives a la durabilitat de les operacions que preveu l'article 71 del Reglament (UE) núm. 1303/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013: CB

- Sotmetre's als controls que dugui a terme l'Administració, necessaris per comprovar la concessió correcta de l'ajuda i el manteniment posterior dels compromisos: CB

- Mantenir els requisits i les condicions exigibles respecte de la persona beneficiària, als quals fa referència l'apartat tercer d'aquesta resolució: CB

Segon

Reobrir el termini previst a la Resolució de la presidenta del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA) de 26 d'octubre de 2021, per la qual es convoquen, per a l'any 2021, subvencions per a inversions en explotacions del sector dels fruits secs, publicada en el BOIB núm. 148, de 28 d'octubre de 2021, des del dia següent a la publicació d'aquesta Resolució en el BOIB fins al dia 30 de desembre de 2021.

Tercer

Aquesta resolució s'ha de comunicar a la Base de Dades Nacional de Subvencions i s'ha de publicar al Butlletí Oficial de les Illes Balears.

 

Palma, 14 de desembre de 2021

La presidenta del FOGAIBA María Asunción Jacoba Pía de la Concha García-Mauriño