Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció I. Disposicions generals

AJUNTAMENT DE CIUTADELLA

Núm. 595325
Aprovació definitiva de la modificació de l'Ordenança fiscal número 30, reguladora de la taxa per ocupació de via pública, en el sentit d'afegir-hi una disposició addicional

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

El Ple de l'Ajuntament en sessió ordinària celebrada el dia 16.09.21, va aprovar inicialment la modificació de l'Ordenança fiscal número 30, reguladora de la taxa per ocupació de via pública, en el sentit d'afegir-hi una disposició addicional.

En el BOIB núm. 133 de dia 28.09.21 es publicà l'anunci de l'esmentada aprovació.

Atès que durant el periode establert a l'efecte no s'han presentat al.legacions.

Atesa la legislació vigent, es publica íntegrament l'ordenança esmentada:

ORDENANÇA FISCAL NÚMERO 30

TAXA PER OCUPACIÓ DE LA VIA PÚBLICA

Article 1r 

FONAMENT I NATURALESA

En ús de les facultats concedides pels articles 133.2 i 142 de la Constitució Espanyola, i per l'article 106 de la Llei 7/85, de 2 d'abril, reguladora de les Bases de Règim Local, i conformement amb el que disposen els articles que van del 15 al 19 de la Llei 39/88, de 28 de desembre, reguladora de les Hisendes Locals, aquest Ajuntament imposa, en aplicació del que estableixen els apartats 1a) i 3 de l'article 20 de l'última Llei esmentada, la taxa per ocupació de la via pública, que es regirà per aquesta ordenança fiscal, les normes de la qual s'atenen al que disposa l'article 58, de la Llei 39/88.

Aquesta ordenança substitueix l'actualment vigent.

Article 2n

FET IMPOSABLE

Constitueix el fet imposable de la taxa l'ocupació del domini públic local, en qualsevol de les modalitats escollides en aquesta Ordenança.

Amb aquesta finalitat s'equipararà a ocupació real la tinença d'una llicència per practicar-la, independentment que la persona interessada en faci un ús efectiu, exceptuant el fet que la Comissió de Govern, per motius justificats, estimi oportú reduir o anul·lar la quota.

Article 3r

SUBJECTE PASSIU

Són subjectes passius contribuents les persones físiques i jurídiques i les entitats, a les quals es refereix l'article 33 de la Llei General Tributària, que ocupin el domini públic local, en qualsevol de les modalitats definides en aquesta ordenança.

Article 4t

RESPONSABLES

1.- Hauran de respondre solidàriament de les obligacions tributàries del subjecte passiu totes les persones que siguin causants d'una infracció tributària o que hi contribueixin.

2.- Els coparticipants o cotitulars de les entitats jurídiques o econòmiques a les quals es refereix l'article 33 de la Llei General Tributària hauran de respondre solidàriament, en proporció a les seves respectives participacions, de les obligacions tributàries d'aquestes entitats.

3.- Els administradors de persones jurídiques que no van realitzar els actes de la seva incumbència, pel compliment de les obligacions tributàries d'aquelles, hauran de respondre subsidiàriament dels deutes següents:

a. Quan s'hagi comès una infracció tributària simple de l'import de la sanció.

b. Quan s'hagi comès una infracció tributària greu, de la totalitat del deute exigible.

c. En el supòsit de cessament de les activitats de la societat, de l'import de les obligacions tributàries pendents en la data de cessament

4.- La responsabilitat s'exigirà, en tot cas, en els termes del procediment previstos en la Llei General Tributària i d'acord amb aquesta.

Article 5è

BENEFICIS FISCALS

1.- L'Estat, les comunitats autònomes i les entitats locals no estaran obligades al pagament de la taxa quan sol·licitin llicència per gaudir dels aprofitaments especials, necessaris pels serveis públics de comunicacions que explotin directament i per altres usos que interessin immediatament a la seguretat ciutadana o a la defensa nacional.

2.- No s'aplicaran bonificacions ni reduccions per la determinació del deute.

Article 6è

QUOTES TRIBUTÀRIES

Les quotes a exigir pels conceptes regulats en aquesta Ordenança es determinaran en funció de les següents:

TARIFA PRIMERA: Ocupació del subsòl

1.1

Per cada ml o fracció de cable o canonada, a l'any

0,22 €

TARIFA SEGONA: Obertura de cales i sèquies

2.1

Per cada m2 o fracció, i dia

0,17 €

TARIFA TERCERA: Ocupació amb mercaderies, materials de construcció, runes

3.1

Runes i materials de construcció, per m2 o fracció, i dia

0,09 €

Quan l'ocupació es produeixi amb ocasió de l'execució d'una llicència urbanística, es satisfarà la quantia de 2,40 €, per cada unitat (habitatge, local comercial, garatge...) que formi part de la construcció. El cobrament s'haurà d'efectuar mensualment, en el cas que l'ocupació es porti a terme durant un període d'un mes o superior.

3.2

Ocupació de voreres amb mercaderies, per m2 o fracció a l'any

73,21 €

Els permisos d'aquest tipus finalitzaran el 31 de desembre de l'exercici en el qual s'hagin concedit, qualsevol que sigui la data de l'atorgament. Tanmateix, en cas que no ho denunciïn cap de les dues parts (Ajuntament o interessat) amb 15 dies d'antelació respecte de la data de finalització de l'exercici, es prorrogarà per períodes successius d'un any. El cobrament s'efectuarà mitjançant un rebut anual, incorporat en el padró d'exaccions municipals.

TARIFA QUARTA: Ocupació via pública amb taules, cadires, etc. amb finalitat lucrativa

4.1

Per cada m2 o fracció d'ocupació a l'any, per m2 i any

25,62 €

4.2

Ocupació via pública Plaça des Pins, Plaça des Born i Contramurada (inclusivament) cap al centre de la ciutat per m2 i any

54,92 €

4.3

Resta de zona del nucli urbà per m2 i any

25,64 €

4.4

Urbanitzacions, per temporada per m2 i any

36,61 €

Els permisos d'aquest tipus finalitzaran el 31 de desembre de l'exercici en el qual s'hagin concedit, qualsevol que sigui la data de l'atorgament. Tanmateix, en cas que no ho denunciï cap de les dues parts (Ajuntament o interessat) amb 15 dies d'antelació respecte de la data de finalització de l'exercici, es prorrogarà per períodes successius d'un any. El cobrament s'efectuarà mitjançant un rebut anual incorporat en el padró d'exaccions municipals.

TARIFA CINQUENA: Col·locació taulats i tribunes en terrenys d'ús públic:

5

Per cada m2 o fracció d'ocupació i dia

0,13 €

TARIFA SISENA: Quioscs en la via pública

6

Per cada m2 o fracció d'ocupació a l'any

136,76 €

S'entendrà per quiosc qualsevol pavelló o caseta construïts o instal·lats en la via pública, destinats a una activitat comercial. El cobrament s'efectuarà rebut anual.

TARIFA SETENA: Parades, barraques, casetes de venda, espectacles o atraccions similars, indústries de carrer i ambulants:

7.1

Parades de fira i atraccions (casetes de tir, autos de xoc, sínies, tómboles...) per m2 i dia

0,62 €

7.2

Bars i similars instal·lats amb ocasió de fires o atraccions per m2 i dia

1,24 €

7.3.1

Venedors instal.lats al Mercat des Born i pl. Pins, per m2/dia/mòdul (9m2)

9,94 €

7.3.2

Venedors instal.lats al Mercat de Capllonch, per parada i dia

8,70 €

7.3.3

Venedors instal.lats a la Costa Marina, per parada i dia

5,93

7.3.4

Venedors instal.lats al Mercat agrari (m2/dia/mòdul;9 m2)

12,44 €

7.3.5

Venedors instal·lats al Mercat des Rodol (m2/dia)

12,44 €

7.4

Activitats artístiques al carrer (m2/dia)

4,35 €

 

​​​​​​​Article 7è

ACREDITAMENT DE LA TAXA

1.- L'obligació de pagar les quotes relatives a aprofitaments permanents naixerà per el total, que serà irreductible- l'1 de gener de cada any; exceptuant els casos en què la regulació de les tarifes contingudes en l'article anterior o en la concessió de la llicència continguin una altra determinació respecte a açò.

2.- L'obligació de pagar les quotes referents a aprofitaments temporals es produirà amb la periodicitat a què es refereixi la tarifa corresponent, continguda en l'article anterior o en la concessió de la llicència.

​​​​​​​Article 8è

LIQUIDACIÓ I INGRÉS

1.- El Padró d'Exaccions Municipals, en el qual constaran les quanties relatives a aprofitaments permanents, un cop aprovat, s'exposarà al públic, durant un mes, mitjançant un edicte inserit en el Butlletí Oficial de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i en el tauler municipal d'anuncis.

El període de recaptació en via voluntària de les quanties esmentades en el paràgraf anterior serà de dos mesos.

2.- Les liquidacions que es produeixin per la resta d'aprofitaments es notificaran individualment a les persones interessades. Aquestes les hauran d'ingressar a la Tresoreria de l'Ajuntament en període voluntari, durant el termini que assenyala el Reglament General de Recaptació, de 20.12.90, per als ingressos directes.

3.- Les quanties que s'acreditin diàriament es percebran amb aquesta periodicitat, llevat que la Comissió Municipal de Govern disposi una altra cosa en casos específics.

Article 9è

EMPRESES EXPLOTADORES DE SERVEIS DE SUBMINISTRAMENTS.

1.- En virtut del que disposa el paràgraf 3r de l'art. 24.1, de la Llei 39/88, de 28/12, quant al fet que els aprofitaments especials constituïts en el sòl, subsòl o vol de la via pública s'efectuïn per empreses explotadores de serveis de subministraments (aigua, electricitat, gas...) que afectin la generalitat o una part important del veïnat, la taxa es liquidarà sempre, i sense cap excepció, mitjançant l'aplicació de tipus del 1,5% sobre els ingressos bruts procedents de la facturació que realitzin les empreses esmentades dins d'aquest terme municipal.

Aquestes taxes seran compatibles amb altres que es puguin establir per la prestació de serveis o la realització d'activitats de competència local, de les quals les esmentades empreses hagin de ser subjectes passius, conformement amb el que estableix l'art. 23 de la Llei 39/88, de 28/12.

2.- Els subministraments per al servei públic no es tindran en compte en el càlcul dels ingressos bruts abans esmentats.

3.- Les empreses hauran de presentar, en els mesos de gener i juliol, declaració dels ingressos bruts obtinguts durant el semestre anterior, calculats conformement amb el sistema abans esmentat; i hauran de dur a terme la corresponent autoliquidació de la taxa i l'ingrés de la quota resultant.

En casos justificats, la declaració, autoliquidació i ingrés podran tenir periodicitat anual.

4.- Les autoliquidacions presentades tindran caràcter provisional mentre la Comissió Municipal de Govern no les aprovi, amb els informes oportuns previs, si escau.

5.- Les empreses estan obligades a facilitar a l'Ajuntament totes les dades, els antecedents o informes que puguin ser de transcendència en relació a la liquidació de la taxa.

6.- En cas que no es presentin les declaracions abans esmentades, la Comissió Municipal de Govern podrà aprovar la liquidació corresponent, partint de les dades que pugui obtenir. Tot açò independentment de les sancions que es puguin imposar a les empreses, per l'incompliment de les seves obligacions legals.

​​​​​​​Article 10è

PAGAMENT

1.- La taxa s'haurà de pagar quan s'iniciï l'ús privatiu o l'aprofitament especial, moment en què, amb aquesta finalitat, s'entenen que coincideix amb el de concessió de la llicència, si aquesta es va sol·licitar.

2.- Sense perjudici del previst en el punt anterior, serà necessari dipositar l'import de la taxa quan es presenti la sol·licitud d'autorització per gaudir especialment del domini públic local en benefici particular.

3.- Quan s'ha produït l'ús privatiu o l'aprofitament especial sense sol·licitar-ne la llicència, el pagament de la taxa té lloc en el moment de l'inici de l'aprofitament.

​​​​​​​Article 11è

PERÍODE IMPOSITIU

1.- Quan la utilització o l'aprofitament especial hagi de durar menys d'un any, el període impositiu coincidirà amb el determinat en la llicència municipal.

2.- Quan la utilització privativa o l'aprofitament especial s'estengui a exercicis diferents, el pagament de la taxa tindrà lloc l'1 de gener de cada any i el període impositiu comprendrà l'any natural, llevat dels supòsits d'inici o el cessament en la utilització privativa o l'aprofitament especial, en què s'aplicarà el que preveuen els apartats següents.

3.- Quan s'iniciï l'ocupació en el primer semestre, s'abonarà la quota íntegrament, en concepte de taxa corresponent a aquell exercici. Si l'inici de la ocupació té lloc en el segon semestre de l'exercici se liquidarà la meitat de la quota anual.

4.-Si se cessa en l'ocupació durant el primer semestre de l'exercici procedirà la devolució parcial de la quota (la meitat). Si el cessament té lloc en el segon semestre, no procedirà cap devolució

5.- Quan no s'autoritzi la utilització privativa o l'aprofitament especial, o aquest no resulti possible per causes no imputables al subjecte passiu, procedirà la devolució de l'import satisfet.

​​​​​​​Article 12è

NOTIFICACIÓ DE LES TAXES

1.- La notificació del deute tributari en supòsits d'aprofitament singulars es realitzarà a la persona interessada en el moment que es presenti l'autoliquidació, amb caràcter previ a la prestació del servei.

No obstant el previst en l'apartat anterior, si, una vegada verificada, l'autoliquidació resulta incorrecta, es practicarà la liquidació complementària.

2.- En els supòsits de taxes per aprofitaments especials continuats que tenen caràcter periòdic, es notificarà personalment a la persona sol·licitant l'alta en el registre de contribuents. La taxa d'exercicis successius es notificarà col·lectivament, mitjançant l'exposició pública del padró en el tauló d'anuncis de l'Ajuntament, pel període que es publicarà en el Butlletí Oficial de la Província.

3.- Segons el previst en la Disposició transitòria segona de la Llei 25/1998, les taxes de caràcter periòdic regulades en aquesta Ordenança que són conseqüència de la transformació dels anteriors preus públics no estan subjectes al requisit de notificació individual, sempre que el subjecte passiu de la taxa coincideixi amb la persona obligada al pagament del preu públic al qual substitueixi.

​​​​​​​Article 13è

INFRACCIONS I SANCIONS

Les infraccions i sancions en matèria tributària es regiran pel que disposa la Llei General Tributària, la seva normativa de desenvolupament i l'Ordenança general de gestió, inspecció i recaptació aprovada per l'Ajuntament.

 

​​​​​​​​​​​​​​Article 14è

LLICÈNCIA MUNICIPAL

1.- Per dur a terme els aprofitaments regulats per aquesta Ordenança, serà requisit previ l'obtenció de la llicència municipal corresponent, que es concedirà, si s'estima oportú, per l'Alcaldia o, per delegació d'aquesta, per la Comissió Municipal de Govern, a petició de la persona interessada. Aquest haurà de fer constar les dades documentals de l'aprofitament sol·licitat (superfície a ocupar, durada de l'ocupació, finalitat, mides de seguretat a adoptar...).

2.- Si es produeix un aprofitament de la via pública, sense tenir la llicència municipal preceptiva, es procedirà a liquidar la taxa, en relació a la realitat de l'aprofitament efectuat, amb independència de la imposició de les sancions que correspongui, i sense que açò comporti cap tipus de legalització de l'aprofitament.

3.- La taxa regulada en la aquesta Ordenança és compatible amb la taxa per l'expedició de la llicència corresponent, que es liquidarà d'acord amb el que disposa l'Ordenança fiscal núm. 10, reguladora de la taxa per l'expedició de documents administratius

DISPOSICIÓ ADDICIONAL

Per tal de pal·liar els efectes econòmics provocats per la declaració de l'estat d'alarma derivats de l'aprovació del Reial Decret 863/2020, es liquidarà un 10% de les quotes derivades de l'aplicació de les tarifes 3.2, 4 , 6, 7 (article 6 de la present ordenança) durant l'exercici 2021.

DISPOSICIÓ FINAL

Aquesta Ordenança començarà a regir, un cop publicada l'aprovació definitiva i es mantindrà en vigor mentre no sigui modificada o derogada pel Ple municipal.

 

Ciutadella de Menorca, 23 de novembre de 2021

L'alcaldessa

Joana Gomila LLuch