Secció III. Altres disposicions i actes administratius
CONSELL DE GOVERN
Núm. 504690
Acord del Consell de Govern de 25 d’octubre de 2021 pel qual s’aproven el Pla de Mesures de Prevenció, Contenció i Coordinació Front a la COVID-19 i el Pla Específic de Mesures de Prevenció i Contenció de la COVID-19 en els Serveis Socials, i s’estableixen els nivells d’alerta sanitària que s’han d’aplicar en cada una de les illes
I
L'evolució de l'onada de COVID 19 que es va iniciar a les Illes Balears devers les darreres dates del mes de juny es troba a hores d'ara completant el cicle evolutiu.
Així doncs, després d'una aparició sobtada i un creixement abrupte que es va perllongar fins als primers dies d'agost —en què s'arribaren a incidències acumulades a les Illes Balears desconegudes fins a aquells moments— començà un descens de la incidència, primer en forma més tímida, i després cada vegada més ràpida, fins a arribar dins aquest mes d'octubre a uns nivells que oscil·len, per al conjunt de les illes i sense perjudici del distint comportament de la pandèmia en cada una, entre el marge inferior del risc mitjà i el marge superior de la situació de nova normalitat om risc controlat.
Per la seva banda, la situació assistencial del sistema sanitari illenc ha reflectit aquesta evolució epidemiològica ascendent i després descendent tant de l'ocupació de llits per a persones amb infecció activa de COVID-19 en planta com a les unitats d'atenció a pacients en estat crític, amb el desajust temporal habitual d'un parell de setmanes respecte del començament de l'onada de contagis. Així, a hores d'ara, les ocupacions de llits hospitalaris per COVD-19, de planta o crítics, es mouen en nivells mínims o, fins i tot nuls, com és el cas de Menorca.
Per altra banda, l'evolució d'aquesta onada de la pandèmia ha fet palesa la transcendència que ha tingut la vacunació massiva de la població contra la malaltia.
Aquest darrer embat de la malaltia es va iniciar en un moment en què el procés de vacunació es trobava ja avançat, molt especialment dins els grups d'edat i de risc més alts, en els quals els percentatges de població vacunada s'apropaven al 100 % de la seva població integrant. Així mateix, s'havia accelerat el ritme de vacunació de forma espectacular des del mes de juny, de manera que la mitjana de vacunació diària els mesos de juny i juliol s'apropava a les 10.000 inoculacions diàries, i el procés de vacunació també es va ampliar a nous grups d'edat —la qual cosa ha generat una resposta magnífica en el grup d'edat entre 12 i 20 anys. Així doncs, és un fet incontestable que, sense negar per un sol moment els tràgics efectes que s'han derivat d'aquesta onada de la malaltia, l'efecte protector de la vacunació ha estat determinant en la forma d'enfrontar-la i de superar-la.
Efectivament, els contagis varen ser molts, els ingressos hospitalaris i les llargues estades a les unitats de crítics s'han reproduït de bell nou i les morts derivades del contagi han resultat, alhora, tan indesitjades com inevitables. Ara bé, l'efecte protector de les vacunes, tant en la prevenció dels contagis com —i això tal volta sigui allò més transcendent— en la mitigació dels efectes, ha estat determinant en la superació d'aquesta onada, com també en la forma d'enfrontar les futures onades que, segurament, es produiran en endavant.
Sense negar la importància que ha tingut l'experiència adquirida en aquest més d'un any i mig de pandèmia per part dels professionals sanitaris, els quals ja han sistematitzat protocols d'actuació i accions terapèutiques eficients davant els casos greus o crítics —cosa que fa 18 mesos no eren més que intents, més o menys angoixats i resultants de la intuïció i l'experiència professional, de fer qualque cosa per evitar més morts—, i tot reconeixent també l'efecte positiu de la interiorització per la ciutadania del valor de determinades mesures com a instruments de prevenció dels contagis, les quals han esdevingut quasi un hàbit per a molta part de la població (ús de la mascareta en espais tancats o espais amb aglomeracions, preferència pels espais a l'aire lliure per a activitats que habitualment es feien en espais tancats...), és indubtable que amb les incidències de la malaltia que s'han produït aquesta darrera onada —un cinquanta per cent superiors a les de l'onada anterior, produïda entre els mesos de desembre de 2020 i febrer de 2021— s'han enfrontat i superat amb mesures de prevenció i control dels contagis molt menys restrictives i amb un balanç de casos de gravetat i de morts proporcionalment molt inferior a l'anterior, i és difícil, per no dir impossible, negar que tot això s'ha degut, fonamentalment, a l'avenç continu del procés de vacunació de la població, la qual havia començat un, ara sembla llunyà, dia 27 de desembre de 2020.
En aquest sentit l'informe del Comitè Autonòmic de Malalties Infeccioses de 22 d'octubre de 2021 destaca el següent:
Aquest formidable èxit en la implementació de la campanya de vacunació ha permès que Espanya es trobi davant d'un nou escenari de control de la pandèmia, en el qual els augments de mobilitat de la població resultants de la flexibilització de les mesures de prevenció de la transmissió de la COVID-19 establertes fins al moment no han tingut un resultat equivalent en forma d'hospitalitzacions i morts com en les etapes anteriors de desescalada.
Així, la recuperació de la mobilitat de la població observada des de principis d'estiu i que va coincidir amb l'explosió de la variant delta, en un moment en què encara no s'havia iniciat la vacunació de la població més jove i en què una part important de la població major de 60 anys presentava només una pauta de vacunació incompleta, va tenir com a conseqüència la generació d'una cinquena onada epidèmica a Espanya, amb la detecció d'incidències rècord de casos en alguns territoris, incloent-hi les Illes Balears (màxima IA14 de la pandèmia registrada el 28 de juliol de 2021, amb 1.126 casos per 100.000 habitants).
Malgrat això, aquest augment de la incidència no es va traduir en una afectació en l'àmbit sanitari equivalent a la que s'havia observat en les onades epidèmiques anteriors. Així, durant la cinquena onada s'ha pogut observar de forma general en el conjunt d'Espanya que, amb un mobilitat que s'ha situat per primera vegada per sobre de la que s'observava en el mateix període prepandèmia, l'extraordinari augment de casos generat com a conseqüència d'aquest augment de mobilitat coincidint amb la irrupció de la variant delta han resultat en la meitat d'ingressos hospitalaris i d'UCI, i una mortalitat quatre vegades menor, de manera proporcional al nombre de casos.
Aquest fenomen s'explica pels efectes protectors que la vacunació contra la COVID-19 ha tingut en la població, si bé cal insistir que durant aquest període la vacunació no havia aconseguit arribar encara a una gran part de la població vulnerable, i la cobertura vacunal amb pauta completa en data 1 de juliol de 2021 se situava en un 39,50 % de la població total d'Espanya (recordam que la cobertura actual és superior a un 79 %, el doble que en aquell moment).
En definitiva, la vacunació ha permès que en plena onada de contagis es recuperés una activitat econòmica i social que cada vegada s'acostava més a allò que podríem qualificar de normal. La vacunació ha estat determinant per fer viable una temporada turística i amés, amb uns resultats millors que els que s'esperaven, quan uns mesos abans era quasi una especulació; la vacunació ha permès a hores d'ara l'inici d'un nou curs escolar de forma totalment presencial. Tots aquests fets s'han produït, a més a més, quan la variant amb una capacitat de contagi més elevada i amb uns efectes possiblement més perjudicials, la variant delta del virus, s'ha convertit en la soca dominant, quasi exclusiva, generadora dels contagis que s'han produït a les Illes.
El corol·lari d'aquesta exposició no és cap altre que la vacunació ens permet mirar i enfrontar la lluita contra la COVID-19, sempre des de la prudència, amb una panòplia de mesures de prevenció i contenció molt més senzilles i homogènies que les que fins ara s'han hagut d'establir.
II
Aquest nou Pla de Mesures de Prevenció, Contenció i Coordinació Front a la COVID-19 que s'aprova, i que substitueix el darrer Pla aprovat el 27 de setembre proppassat, es basa en l'establiment d'un seguit de mesures de caràcter i aplicació general, qualsevol que sigui el nivell d'alerta sanitària en què es trobin les illes, i que abasta matèries com ara mesures genèriques de cautela i protecció, distàncies interpersonals, ús de la mascareta, promoció de la vacunació, consum de tabac i assimilats, realització de proves de detecció del SARS-CoV-2 a grups específics, mesures d'higiene i prevenció exigibles en totes les activitats, i també mesures de ventilació d'espais i de promoció de l'ús dels espais a l'aire lliure.
Aquestes mesures inclouen tant disposicions de compliment obligat com recomanacions segons els casos, i suposen un compendi molt més breu i senzill, però que s'espera, alhora, igualment eficaç per prevenir el contagi de la malaltia, en un escenari en què la vacunació de la població és generalitzada.
D'altra banda, el Pla inclou un seguit de mesures aplicables exclusivament a determinats sectors d'activitat que s'han manifestat de major risc per a la generació de contagis, i que seran eventualment aplicables en funció del nivell d'alerta sanitària de cada illa. Aquestes mesures experimenten una reducció important de la intensitat i l'abast respecte de les que fins ara eren aplicables als distints sectors d'activitat, i s'han simplificat per adaptar-se també a la realitat de la situació generada per la vacunació generalitzada de la ciutadania i molt especialment la dels grups de risc més elevat.
Resten fora del Pla les mesures que requereixen autorització judicial prèvia perquè restringeixen o afecten l'exercici de drets fonamentals i de llibertats públiques, les quals seran objecte d'acords o resolucions específiques amb una eficàcia temporal concreta, que, a més a més, quedarà condicionada a l'obtenció de l'autorització judicial.
Per concloure, es preveu que les mesures de prevenció i control dels contagis dins determinats sectors d'activitat, o d'activitats concretes dins aquests sectors, com poden ser el funcionament dels centres docents no universitaris o el règim de funcionament dels centres, serveis i prestacions socials, si bé inicialment es podran incloure dins el Pla com a annex, passin a regular-se mitjançant resolucions conjuntes dictades per les persones titulars de la conselleria sectorial corresponent i de la conselleria competent en matèria de salut.
III
Com ja s'ha fet palès, a hores d'ara, l'onada que començà en les darreres dates del mes de juny a les Illes Balears s'ha esvaït com a tal i es troba en una situació d'altiplà, després, això sí, d'una davallada continuada de contagis en què s'ha passat d'incidències acumulades a 14 dies per 100.000 habitants superiors als 1.000 casos a finals del mes de juliol i primeres dates d'agost, a unes incidències al voltant dels 50 casos per 100.000 habitants que experimentam en aquests moments i una pressió assistencial que segueix, alhora, una tendència a la baixa, tant pel que fa a l'ocupació de places hospitalàries en planta com a la de llits destinats a la cura de pacients crítics.
Les dades epidemiològiques més rellevants en dates immediatament anteriors a aquest Acord continuen mostrant una millora constant envers les dades paleses en l'Acord de 27 de setembre de 2021.
Així, globalment, en data 22 d'octubre de 2021 la comunitat autònoma presenta una incidència acumulada a 14 dies (IA14) per 100.000 habitants en la població general de 62,1 casos, la qual cosa suposa un nivell de risc mitjà (prop del baix) d'acord amb els llindars establerts per a l'avaluació de risc en el document «Actuaciones de respuesta coordinada para el control de la transmisión de COVID-19», aprovat pel Consell Interterritorial del Sistema Nacional de Salut. Per altra banda, en la població > 65 anys l'IA14 es troba en 48,0 casos (risc baix). El nombre reproductiu bàsic és de 1,17. La taxa de positivat a 7 dies és de 3,12%.
Per illes, Mallorca presenta una IA14 de 57,1; a Menorca l'IA14 és de 28,2; Eivissa presenta una IA14 de 113,9, i, finalment, Formentera presenta una IA14 de50,4.
Per altra banda, la situació assistencial millora de forma pausada, si bé contínua i, a hores d'ara, l'ocupació de llits de planta per COVID-19 es troba de forma global en un nivell de nova normalitat, situada en l'1,61 %, mentre que l'ocupació de llits de cures crítiques, amb un 5,87 %, es troba en un nivell de risc baix. Per illes, Mallorca i Menorca presenten una ocupació de llits de planta en un nivell de risc propi de nova normalitat (1,35 % i 0 %, respectivament), mentre que Eivissa (que inclou els ingressos procedents de Formentera) es troba en risc baix (4,53 %). Pel que fa a les ocupacions de llits de cures crítiques, Mallorca (6,72 %) es troba en nivell de risc baix, mentre que Menorca i Eivissa es troben en nivells de nova normalitat (3,70 % i 3,28 %, respectivament).
Totes aquestes dades segueixen dibuixant, com ja ho varen fer a finals del mes de setembre, un quadre epidemiològic favorable i estable que permet l'alleujament de les mesures de prevenció, si bé sempre des d'una posició de prudència, atesa la demostrada resiliència d'aquest virus.
En aquest sentit, l'informe del Comitè Autonòmic de malalties infeccioses de 22 d'octubre de 2021 palesa que, d'acord amb el document “Actuaciones de respuesta coordinada para el control de la transmisión de COVID-19”, aprovat per la Comissió Interterritorial del Servei Nacional de Salut (CISNS) —que estableix que s'ha de posicionar un territori en un nivell d'alerta que es correspon amb el seu nivell de risc d'acord amb l'anàlisi d'indicadors epidemiològics (IA14 i IA7 per 100.000 habitants del territori, aquests mateixos índexs referits a persones majors de 65 anys, la taxa de positivitat a 7 dies i el percentatge de traçabilitat dels casos) i indicadors assistencials (percentatge d'ocupació per malalts de COVID-19 de llits de planta i de llits d'unitats de cures sobre el total)—, Menorca es troba a hores d'ara en nivell de risc 0 o nova normalitat i la resta d'illes en nivell d'alerta 1 o risc baix.
Per altra banda l'informe del Comitè Autonòmic de Malalties Infecciones esmentat, emès amb relació a la situació epidemiològica actual, conclou el següent:
Per tot això, el Consell de Govern, com a responsable màxim de la política sanitària a les Illes Balears, a proposta de la consellera de Salut i Consum, en la sessió de 25 d'octubre de 2021, adoptà entre d'altres, l'Acord següent:
Primer. Disposar que des de la publicació d'aquest Acord fins a les 24.00 hores del dia 8 de novembre de 2021, llevat que es revisin abans, són aplicables a les Illes Balears els nivells d'alerta sanitària següents:
- A l'illa de Mallorca, el nivell d'alerta sanitària 1.
- A l'illa de Menorca, el nivell d'alerta sanitària 0.
- A l'illa d'Eivissa, el nivell d'alerta sanitària 1.
- A l'illa de Formentera, el nivell d'alerta sanitària 1.
Segon. Aprovar el Pla de Mesures de Prevenció, Contenció i Coordinació Front a la COVID-19, que s'adjunta com a annex 1 d'aquest Acord, i el Pla Específic de Mesures de Prevenció i Contenció de la COVID-19 en els Serveis Socials, que s'adjunta com a annex 2 d'aquest Acord.
Tercer. Autoritzar la consellera de Salut i Consum i la consellera d'Afers Socials i Esports per revisar i modificar el Pla Específic de Mesures de Prevenció i Contenció de la COVID-19 en els Serveis Socials, que s'adjunta com a annex 2 d'aquest Acord, mitjançant una resolució conjunta.
Quart. Disposar que les mesures que contenen els plans que es desenvolupen en els annexos d'aquest Acord han de vigir des que es publiquin fins que el Govern d'Espanya declari la finalització de la situació de crisi sanitària d'acord amb l'actual article 2.3 de la Llei 2/2021, de 29 de març, sense perjudici d'allò que es disposa en el punt tercer. Això no obstant, si les circumstàncies ho exigeixen, aquestes mesures poden ser totalment o parcialment eliminades o modificades per acord del Consell de Govern.
Cinquè. Notificar aquest Acord a la Delegació del Govern a les Illes Balears, així com a la direcció operativa del Pla Territorial de Protecció Civil de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (PLATERBAL) per a la transició cap a una nova normalitat derivada de la situació d'emergència de salut pública ocasionada per la COVID-19.
Sisè. Fer constar que corresponen a l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i als ajuntaments, en l'àmbit de les seves competències, les funcions de vigilància, inspecció i control del compliment correcte de les obligacions que preveuen aquest Acord i els annexos, per tal de garantir-ne l'efectivitat. A aquest efecte, les administracions esmentades poden sol·licitar la col·laboració dels cossos i forces de seguretat de l'Estat. L'incompliment de les mesures es pot sancionar de conformitat amb la normativa aplicable en matèria de salut pública.
Setè. Comunicar a la Direcció de l'Advocacia aquest Acord a fi que, si ho considera oportú, el presenti davant l'òrgan judicial competent a l'efecte que estableix l'article 10.8 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.
Vuitè. Publicar aquest Acord i els annexos en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Novè. Contra aquest Acord, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant el mateix òrgan que el dicta, en el termini d'un mes comptador des que es publiqui, d'acord amb els articles 123 i 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, o, alternativament, un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears, en el termini de dos mesos comptadors des que es publiqui, de conformitat amb els articles 10.1 i 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.
Palma, 25 d'octubre de 2021
La secretària del Consell de Govern Mercedes Garrido Rodríguez