Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA DE MOBILITAT I HABITATGE

Núm. 502740
Resolució del conseller de Mobilitat i Habitatge de 22 d’octubre de 2021, per la qual s’aprova la convocatòria d'ajudes per al sector del transport públic per carretera de viatgers i mercaderies per pal·liar els efectes econòmics i socials de caràcter negatiu que s'han produït per l'alerta sanitària derivada de la COVID-19, amb l’objectiu de mantenir la seva activitat

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

A la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, on el turisme és quasi l'únic motor econòmic, la crisi sanitària provocada per la pandèmia de la COVID-19 ha tengut una incidència devastadora en el sector del transport, tant de viatgers com de mercaderies.

Les mesures sanitàries preses han tengut un greu impacte en l'àmbit dels transports, per la baixada de la demanda de mobilitat, causada tant per les restriccions imposades a la població resident com per la manca de demanda turística. En determinats sectors, com el del transport discrecional, això ha suposat en molts casos haver de mantenir les empreses absolutament paralitzades.

Si bé les mesures preses en diversos àmbits, com l'establiment dels ERTO o les moratòries de pagament de leasings o d'altres préstecs, han resultat decisives per a poder sostenir la situació, la manca d'activitat i la incertesa sobre la reactivació econòmica comença a provocar dificultats greus a moltes empreses i treballadors autònoms.

Des de la Conselleria de Mobilitat i Habitatge es va dur endavant una primera convocatòria de subvencions, publicada en el Butlletí Oficial de les Illes Balears núm. 201 de 28 de novembre de 2020, destinades a cobrir els costos d'adopció de les mesures sanitàries per a petites i mitjanes empreses i autònoms, amb la finalitat de disminuir el risc de contagi dels seus treballadors o clients, mesures que, a més a més, venien obligades a adoptar.

Però la realitat és que moltes empreses han estat sense activitat, per la qual cosa no han requerit aquesta ajuda, i es fa necessari que rebin altres ajuts per a poder continuar amb la seva activitat econòmica, que resulta imprescindible tant per a l'economia d'aquesta comunitat autònoma com per garantir l'ocupació dels seus treballadors.

El procediment de concessió d'ajudes referides en aquesta resolució es tramitarà d'acord amb que s'estableix en el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions, i en l'Ordre del conseller de Mobilitat i Habitatge de 29 de juliol de 2021, per la qual s'aproven les bases reguladores de les subvencions en matèria de transport públic per carretera de viatgers i mercaderies (Butlletí Oficial de les Illes Balears núm. 103 de 3 d'agost de 2021).

En virtut de tot l'exposat, i d'acord amb les competències atribuïdes al conseller de Mobilitat i Habitatge pel Decret 11/2021, de 15 de febrer, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, modificat pel Decret 25/2021, de 8 de març, de la presidenta de les Illes Balears, dict la següent

RESOLUCIÓ

Primer

Objecte

L'objecte d'aquesta resolució és aprovar la convocatòria de subvencions per a les persones físiques o jurídiques que siguin titulars d'autorització de transport públic de viatgers o de mercaderies residenciades a les Illes Balears, per pal·liar l'impacte econòmic ocasionat en el sector a conseqüència de l'alerta sanitària derivada de la COVID-19, amb l'objectiu de mantenir la seva activitat de transport.

Segon

Bases reguladores

Els ajuts concedits com a conseqüència de l'aprovació d'aquesta convocatòria es regeixen per les bases contingudes en l'Ordre del conseller de Mobilitat i Habitatge de 29 de juliol de 2021, per la qual s'aproven les bases reguladores de les subvencions en matèria de transport públic per carretera de viatgers i mercaderies (Butlletí Oficial de les Illes Balears núm. 103 de 3 d'agost de 2021).

 

Tercer

Beneficiaris

1. Poden ser beneficiaris d'aquestes ajudes les persones físiques o jurídiques que siguin titulars d'autorització de transport públic de viatgers i mercaderies residenciades a les Illes Balears, i que hagin reduït la seva facturació, com a conseqüència de la crisi sanitària de la COVID-19, en el període comprès entre l'1 de gener de 2020 i el 31 de desembre de 2020, en relació amb el mateix període de l'any 2019, en els següents percentatges:

- En les empreses titulars d'autoritzacions de transport discrecional de viatgers de la classe VD i VTC, almenys un 75%.

- En les empreses titulars d'autoritzacions de transport de mercaderies (MDL i MDP), almenys un 30%.

- En les empreses titulars d'autoritzacions de transport discrecional de viatgers VT, almenys un 75%.

2. Les empreses titulars d'autoritzacions VT únicament podran ser beneficiàries d'aquestes ajudes si no han estat beneficiàries de la subvenció atorgada mitjançant l'Ordre del conseller de Model Econòmic, Turisme i Treball de dia 10 de juliol de 2020, per la qual s'aproven les bases i la convocatòria extraordinària d'ajuts per reiniciar o continuar l'activitat per compte propi i consolidar el projecte d'autoocupació, de les persones físiques autònoms afectats directament per la COVID-19.

3. Els beneficiaris, en el moment de la presentació de la sol·licitud, han de complir tots els requisits que preveu l'article 10 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions.

Quart

Selecció de beneficiaris

La selecció dels beneficiaris de les ajudes s'ha de fer mitjançant el procediment de concurrència no competitiva.

En conseqüència, s'han de seleccionar totes les persones físiques i jurídiques titulars d'autoritzacions de transport públic de viatgers i mercaderies residenciades en l'àmbit territorial de les Illes Balears que compleixin els requisits d'aquesta convocatòria i que adjuntin la documentació adient a la sol·licitud.

Les subvencions s'atorguen fins que s'exhaureixi el crèdit pressupostari, per ordre d'entrada de registre amb la documentació completa, o d'esmena de deficiències.

Cinquè

Quantia dels ajuts

1. Per a les empreses amb autorització de transport discrecional de viatgers de la classe VD i VTC, l'ajuda total és d'1.650.000 €, que es distribuirà per vehicle amb autorització VD o VTC, fins un màxim de 300.000 € per beneficiari, tenint en compte l'antiguitat i places del vehicle, de la següent manera:

Places                                                                                                    Antiguitat

 

Fins a 5 anys

Entre 6 i 10 anys

Entre 11 i 15 anys

Més de 16 anys

Menys de 10

1.000 €

800 €

600 €

400 €

Entre 10 i 25

1.200 €

1.000 €

800 €

600 €

Entre 26 i 39

1.400 €

1.200 €

1.000 €

800 €

Entre 40 i 57

1.600 €

1.400 €

1.200 €

1.000 €

Més de 57

1.800 €

1.600 €

1.400 €

1.200 €

Per calcular l'antiguitat dels vehicles es tendrà en compte l'existent a data 31 d'agost de 2020.

2. Per a les empreses amb autorització de transport de mercaderies, l'ajuda total és de 450.000 €, que es distribuirà amb 800 € per vehicle amb autorització per a vehicles pesats (MDP) i 600 € per vehicle amb autorització per a vehicles lleugers (MDL), fins un màxim de 50.000 € per beneficiari.

3. Per a les empreses amb autorització de transport discrecional de viatgers VT, l'ajuda total és de 650.000 €, que es distribuirà per parts iguals per autorització VT, amb un màxim de 2.000 € per beneficiari.

 

Sisè

Import i partida pressupostària

1. Aquesta convocatòria té assignat un import màxim de 2.750.000 euros, amb càrrec a la partida pressupostària 25201/413G01/47000/00, i amb la distribució que s'indica a continuació:

Any 2021: 1.750.000 euros

Any 2022: 1.000.000 euros

2. La distribució de l'import de la convocatòria es fa d'acord amb la següent categoria d'empreses:

- Empreses amb autorització de transport discrecional de viatgers VD o VTC: 1.650.000 euros.

- Empreses amb autorització de mercaderies: 450.000 euros.

- Empreses amb autorització de transport discrecional de viatgers VT: 650.000 euros.

La distribució entre empreses amb autorització VD o VTC i empreses amb autorització de mercaderies es podrà modificar si, una vegada tramitades les sol·licituds, hagués un romanent en una d'elles i manca de pressupost en l'altra, amb la finalitat de poder atendre el màxim de sol·licituds possible.

3. Si una vegada tramitades totes les sol·licituds hagués romanent, aquest es distribuirà proporcionalment pel nombre de vehicles que tenguin reconegut el dret a subvenció, dins la categoria d'empreses on hi hagi el romanent. En aquest supòsit es podrà superar el límit establert per beneficiari.

4. Sempre que les disponibilitats pressupostàries ho permetin es pot augmentar l'import d'aquesta convocatòria mitjançant una resolució de modificació de la convocatòria, amb els efectes, si escau, que preveu l'article 39.3 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques. La resolució de la modificació esmentada, llevat que s'estableixi una altra cosa, no implica que s'ampliï el termini per presentar sol·licituds, ni afecta la tramitació ordinària de les sol·licituds presentades i no resoltes expressament.

Setè

Sol·licituds i documentació

1. El termini de presentació de sol·licituds és de quinze dies hàbils comptadors des de l'endemà de la publicació d'aquesta convocatòria o fins exhaurir-se el crèdit pressupostari. Tant la sol·licitud com els annexos es poden descarregar a l'adreça electrònica següent http://www.caib.es/govern/organigrama/area.do?lang=ca&coduo=200

2. Les sol·licituds s'han de presentar en el Registre General de la Conselleria de Mobilitat i Habitatge, o mitjançant qualsevol de les formes previstes en dret, d'acord amb l'article 16.4 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, juntament amb la documentació prevista en la convocatòria.

De conformitat amb l'article 14.2 de la Llei 39/2015, estan obligats a relacionar-se a través de mitjans electrònics amb les administracions públiques per a efectuar qualsevol tràmit d'aquest procediment administratiu, almenys, els següents subjectes:

a) Les persones jurídiques.

b) Les entitats sense personalitat jurídica.

c) Els qui representin a un interessat que estigui obligat a relacionar-se electrònicament amb l'Administració.

Aquests subjectes han de presentar la sol·licitud i els annexos emplenats correctament exclusivament per via telemàtica per mitjà del (REC) Registre electrònic comú de l'Administració General de l'Estat (https://rec.redsara.es).

D'acord amb l'article 68.4 de la Llei 39/2015, si algun dels subjectes a què es refereix l'article 14.2 presenta la seva sol·licitud presencialment, les administracions públiques han de requerir a l'interessat perquè l'esmeni a través de la seva presentació electrònica. A aquest efecte, es considerarà com a data de presentació de la sol·licitud aquella en què s'hagi dut a terme l'esmena.

3. Juntament amb la sol·licitud s'ha d'incloure, mitjançant els annexos que s'indiquen en el punt 1, la informació següent:

3.1. La declaració responsable d'altres ajuts que hagi rebut el sol·licitant en forma de subvencions, bestretes reemborsables, avantatges fiscals, garanties, préstecs o aportacions de capital per donar suport a l'economia amb motiu de la pandèmia de la COVID-19.

3.2. La declaració de les dades bancàries del sol·licitant, a l'efecte de l'ingrès derivat del procediment.

3.3 La declaració responsable relativa al compliment dels requisits i les condicions següents:

I. En tots els casos:

a) Que compleix els requisits establerts en l'article l'article 10 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions.

b) Que ha reduït la seva facturació segons els criteris i percentatges que s'indiquen en l'article 3.1.

c) Que es compromet a mantenir l'activitat, com a mínim, fins al dia 30 de setembre de 2022.

d) Que es compromet a declarar els altres ajuts que rebi en forma de subvencions directes, bestretes reemborsables, avantatges fiscals, garanties sobre préstecs i bonificació del tipus d'interès de préstecs per donar suport a l'economia amb motiu de la pandèmia de la COVID-19.

II. Únicament en el cas de persones jurídiques, també s'ha de declarar responsablement:

a) Que disposa de l'escriptura de constitució de la societat i de la inscripció dels seus estatuts en el Registre mercantil o en el registre corresponent.

b) Que disposa de facultats de representació de l'empresa, d'acord amb l'escriptura notarial corresponent inscrita en el Registre mercantil o en el registre corresponent, si escau, o d'acord amb qualsevol altre mitjà vàlid en dret per acreditar-ne la representació.

III. En el cas d'empreses titulars d'autoritzacions VT han de declarar responsablement que no han estat beneficiàries de la subvenció atorgada mitjançant l'Ordre del conseller de Model Econòmic, Turisme i Treball de dia 10 de juliol de 2020, per la qual s'aproven les bases i la convocatòria extraordinària d'ajuts per reiniciar o continuar l'activitat per compte propi i consolidar el projecte d'autoocupació, de les persones físiques autònoms afectats directament per la COVID-19.

4. Només es pot presentar una sol·licitud per cada beneficiari dins cada una de les categories establertes en el punt 3.1. En el cas que se'n presenti més d'una, únicament es tramitarà la primera sol·licitud presentada i no s'admetran les següents.

5. El fet de presentar la sol·licitud faculta l'òrgan competent per fer, en qualsevol moment, telemàticament o per altres mitjans, les comprovacions per mostreig o exhaustives necessàries per verificar la conformitat de les dades de les declaracions. En cas de denegar-ho mitjançant el formulari de sol·licitud, s'hauran de presentar els documents acreditatius corresponents quan ho requereixi l'òrgan instructor.

6. La inexactitud, la falsedat o l'omissió de caràcter essencial de qualsevol dada en el formulari de sol·licitud o en les declaracions responsables deixen sense efectes aquest tràmit, des del moment en què es conegui i amb l'audiència prèvia a la persona interessada; en conseqüència, comporten la inadmissió de la sol·licitud de subvenció, sens perjudici que puguin ser causa de revocació de la subvenció si es coneixen amb posterioritat a la concessió, i comporten, així mateix, l'exigència de les responsabilitats de qualsevol tipus en què s'hagi pogut incórrer.

7. Si la sol·licitud o les declaracions responsables no compleixen els requisits establerts, l'òrgan competent per instruir l'expedient requerirà a l'interessat perquè ho esmeni en el termini màxim improrrogable de 10 dies, amb la indicació que si no ho fa es considerarà que ha desistit de la seva sol·licitud, amb la resolució prèvia, que es dictarà en els termes prevists en la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, de procediment administratiu comú.

Vuitè

Instrucció del procediment

1. L'òrgan competent per instruir el procediment de concessió de les ajudes és la Direcció General de Mobilitat i Transport Terrestre. Aquest òrgan pot dur a terme d'ofici les actuacions necessàries per determinar, conèixer i comprovar les dades en virtut de les quals s'ha de dictar la resolució.

2. Ha de dictar la resolució dels expedients el conseller de Mobilitat i Habitatge a proposta del director general de Mobilitat i Transport Terrestre, sobre la base de l'informe previ del Servei d'Ordenació del Transport Terrestre, com a òrgan unipersonal encarregat d'exercir les funcions de la Comissió Avaluadora.

Es pot prescindir del tràmit de notificació de la proposta de resolució provisional quan no figurin en el procediment ni es tenguin en compte altres fets, al·legacions i proves a banda dels que han adduït les persones interessades. En aquest cas, la proposta de resolució formulada té caràcter de definitiva.

3. El termini màxim per dictar i notificar la resolució expressa és de tres mesos, comptadors a partir de l'acabament del termini de presentació de sol·licituds, i aquesta resolució s'ha de notificar mitjançant la publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, d'acord amb l'establert a l'article 45 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i el que disposa l'article 34.1del Decret Legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions.

Si un cop que ha transcorregut aquest termini no s'ha notificat cap resolució expressa, s'ha d'entendre desestimada la sol·licitud.

4. La pràctica de les comunicacions i notificacions als interessats en aquest procediment s'ha de fer de manera telemàtica.

5. Les resolucions de concessió de la subvenció s'han de comunicar a la Base de Dades Nacional de Subvencions

Novè

Obligacions dels beneficiaris

1. Són obligacions dels beneficiaris les que estableix l'article 11 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions.

2. Els beneficiaris hauran de mantenir l'activitat de transports fins com a mínim el dia 30 de setembre de l'any 2022.

Desè

Justificació i pagament de les ajudes

1. Amb la correcta presentació de la sol·licitud i de les declaracions responsables es considerarà justificat l'objecte de la subvenció, d'acord amb el que s'estableix en l'article 39 del Decret legislatiu 2/2005.

2. El pagament de l'ajuda es fa mitjançant transferència bancària, un cop que s'hagi dictat la resolució de concessió, amb l'autorització prèvia del director general de Mobilitat i Transport Terrestre que dona conformitat a la concessió de l'ajuda.

Onzè

Reintegrament

1. Pertoca el reintegrament, total o parcial, de les quantitats rebudes i l'exigència de l'interès de demora des del moment del pagament de la subvenció fins a la data de la resolució per la qual s'acordi el reintegrament en els supòsits prevists en l'article 44 de Decret legislatiu 2/2005.

2. L'òrgan instructor podrà realitzar totes les actuacions que consideri necessàries per comprovar els requisits i obligacions dels beneficiaris, en especial el que fa referència al manteniment de l'activitat de transports fins, com a mínim, el dia 30 de setembre de l'any 2022. Així mateix podrà requerir al beneficiari la documentació i la informació que sigui necessària per aquestes comprovacions, que haurà de complimentar en el termini improrrogable de deu dies hàbils, comptadors des de la notificació del requeriment. L'incompliment, total o parcial, del requeriment donarà lloc al reintegrament.

3. En el supòsit de treballadors autònoms, i per comprovar la reducció de la facturació en els percentatges que s'estableixen en l'article 3.1, l'òrgan instructor podrà requerir al beneficiari, entre altra documentació, la resolució de reconeixement de la prestació de la seva mútua col·laboradora amb la Seguretat Social pel cessament de l'activitat o la reducció de la facturació en un 75% o un 30%, segons pertoqui.

Dotzè

Compatibilitats

Les subvencions objecte d'aquesta convocatòria són compatibles amb les ajudes que la persona beneficiària pugui rebre per a la mateixa finalitat de qualsevol administració pública o d'una altra entitat pública o privada, però en cap cas l'import rebut, aïlladament o conjuntament, pot superar la caiguda d'ingressos de l'empresa entre l'any 2019 i l'any 2020.

Tretzè

Entrada en vigor

Aquesta resolució produirà efectes a partir de l'endemà de la seva publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

Catorzè

Interposició de recursos

Contra aquesta resolució —que exhaureix la via administrativa— es pot interposar un recurs de reposició davant el conseller de Mobilitat i Habitatge en el termini d'un mes comptador des de l'endemà d'haver-se publicat en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, d'acord amb l'article 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, abans esmentada, i l'article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

 

​​​​​​​També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors des de l'endemà de la publicació d'aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, d'acord amb l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.

Palma, 22 d'octubre de 2021

El conseller de Mobilitat i Habitatge

Josep Marí i Ribas

Documents adjunts